امام خمینی(ره) جلوه گاه بسیاری از صفات عبادالرحمان و متقین در قرآن است
سایر منابع:
سایر خبرها
وبینار بین المللی اخلاق و سیاست در اندیشه امام خمینی(ره) برگزار شد
.... وی تأکید کرد: امام خمینی(ره) نگاه ویژه ای به مستضعفین داشت و همیشه از آنها حمایت می کرد. اساس انقلاب در نگاه امام خمینی(ره) انقلاب درونی و فرهنگی بود چرا که این تحول اخلاقی و فرهنگی می تواند تضمین کننده استقلال وتوسعه در یک کشور به شمار آید. اخترالواسع، رییس دانشگاه مولانا آزاد جودپور و از شخصیت های برجسته مسلمان هند دیگر سخنران این برنامه بود. وی در سخنان خود خاطرنشان ...
نشست وبیناری بررسی ابعاد شخصیتی امام خمینی (ره) در بیروت برگزار شد
لبنان و نیز دکتر حسن قناعتلی از ترکیه و دکتر محمد غلوم عباس از کویت و حاج عبدالشهید الزهیری از عراق هستیم . عباس خامه یار؛ رایزن فرهنگی ایران در لبنان: این حالتی بود که برای همه کسانی که به دیدار امام خمینی می رفتند، رخ می داد. شاید از این بُعد که نگاه کردن به چهره انسان عارف عبادت به شمار می رود. و شاید این فیضی بود از تجلی آن مکانی که هر کسی توفیق دریافت پرتویی از آن را به ...
امام خمینی(ره) عرفان را وارد زندگی سیاسی اجتماعی کرد / تبیین ویژگی های عرفانی امام
حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا غفوریان، عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر، در گفت وگو با ایکنا، گفت: عموما آثار معروف و اصلی امام خمینی(ره) در عرفان مانند؛ شرح دعای سحر و مصباح الهدایه، تعلیقات بر فصوص و مصباح الانس و ... در بُعد نظری است، گرچه در لابه لای این آثار، مطالب عرفان عملی هم وجود دارد، ضمن اینکه در برخی آثار مانند سر الصلاة و آداب الصلاة ایشان هم، عمدتا به عرفان پرداخته شده و امام اثر ...
مفاهیم سروش دباغ به چه کارِ ما می آید؟
“فنا” غایت قصوای عارف بود که “تا از خودپرستی فارغ نشوی، خداپرست نتوانی بودن؛ تا بنده نشوی، آزادی نیابی؛ تا پشت بر هر دو عالم نکنی، به آدم و آدمیت نرسی؛ ...و تا فانی نشوی، باقی نباشی”. [5] نهایتِ تلاش عارف این بود تا اراده ی خود را در مقابل اراده ی خداوند وانهد که “ای رفیقان راهها را بست یار/ آهوی لنگیم و او شیر شکار”. اما در عرفان مدرن به تعبیر دباغ، به سمت خدا رفتن مستلزم مستغرق شدن ...
مفاهیم ابوالقاسم فنائی به چه کار ما می آید؟
حق مردمان صورت می پذیرد. اگر ناظری آرمانی وجود دارد و فارغ از اعتقادات آدمیان، به رفتارهای آنها حکم صواب و خطا صادر می کند، بی اخلاقی به هیچ بهانه ای روا نخواهد بود حتی اگر به قصد قرب الهی باشد. قرب به این ناظر آرمانی زمانی حاصل می شود که معیارهای اخلاقمداری به نیکی محقق گردد. برخی داعیه دارانِ دینداری به سودای امر به معروف، اعتقادِ خود را به رُخ دیگران می کشند. گویی با این عمل، هدایت ...
ایدئولوژی در دادگاه فلسفه
حقیقت دارد که در متونِ مقدس آمده اند، در آن صورت بر اساس منطقِ تنزّل گرایی ایدئولوژی می توان نتیجه گرفت که در مورد نخست نژاد های نالایق و پَست ، در مورد دوم طبقاتِ منحط و در سومین مورد، صحنه روزگار از وجود کافران باید پاک شود. اگرچه دستگاهِ منطقیِ ایدئولوژی عقلانی است، اما مقدماتی که بر آن ها بناشده ناعقلانی اند و نه تن ها ایده هایی بدیهی و واضحی نیستند، بلکه از تعصب سرچشمه می گیرند؛ به عبارت دیگر ...
بازگشت به امام تنها راه کارآمدی نظام
بیشترما و شیعیان می گردد. حتی پس از پیروزی، سال 1371 در مجلس ترحیم مرحوم آیت الله خویی وقتی این موضوع دوباره با ایشان مطرح می شود و این که روایت ناظر بر جهاد ابتدایی است و شامل دفاع و مبارزه با ظلم نمی شود، اما باز ایشان به همان مبنا تاکید می ورزند و اظهار می دارند که گاهی شخص برای خدا هم قیام می کند، اما متوجه نیست که چه عواقب و عوارضی دارد. (مصاحبه سایت شفقنا با حضرت آیت الله گرامی مدظله العالی ...
10 تفاوت یا تمایز امام با روحانیون شاخص دیگر
تمایزها در این نوشته نه صفات اخلاقی و ویژگی های شخصیتی امام است و نه کارنامه دهه اول جمهوری اسلامی را برمی رسد بلکه از منظر تاریخی و واقعا تفاوت هایی مد نظر است که در نگاه مراجع و روحانیون دیگر یا نبود یا کمتر دیده می شد: ابن عربی 1-آیت الله خمینی فقیه و مجتهد بود اما یک تفاوت بزرگ با دیگر فقهای معاصر یا ماقبل خود داشت و آن علاقه به محی الدین عربی بود و عرفان را از منظر او پی می ...
حرکت دانشگاه اسلامی برای بقای انقلاب و اسلام، خواست امام خمینی(ره)/ 2 خطری که جامعه دانشگاهی را تهدید می ...
گروه استان های خبرگزاری آنا؛ امام خمینی(ره) پسوند اسلامی را برای دانشگاه مطرح کردند و مبنای حرکت دانشگاه اسلامی را در راستای بقای انقلاب و ارزش های انقلابی، خداباوری و خدامحوری، تزکیه نفس و ولایت پذیری می دانستند که حاصل آن چنین خواهد شد که دانشگاهیان می توانند با تکیه بر خودباوری و خوداتکایی زمینه تحقق استقلال جامعه و حفظ نظام اسلامی را بر عهده بگیرند. حضرت امام روح الله الموسوی ...
چون پروانه گرد وجود پدر؛ سید احمد خمینی و تبیین اندیشه امام خمینی
رسیدیم مباحثه ای آزاد [داشتیم] و ایشان به بعضی از شرح های فارسی که پهلوی من نبود، مراجعه می کردند و می فرمودند که فلان استاد، این طور نظرات مختلف را بحث می کند و ... به هر حال جواهر و اعراض به پایان رسید ... ایشان اصل کارش در فقه و اصول بوده و بعد به فلسفه پرداخته بود (همان، ص456). استاد در توصیف شاگرد می گوید: آن چنان ذهن نقّاد و عقل روشنی داشت که مطلب از دهان من بیرون نیامده ...
متن کامل وصیت نامه الهی سیاسی امام خمینی (ره)
مظاهر جمالِک و جلالِک و خزائنِ أسرارِ کتابِکَ الذّی تجلّی فیه الأَحدیه بِجمیعِ أسمائکَ حَتّی المُسْتَأْثَرِ منها الّذی لایعْلَمُهُ غَیرک؛ و اللَّعنُ علی ظالِمیهم أصلِ الشَجَره الخَبیثه. و بعد، اینجانب مناسب می دانم که شمه ای کوتاه و قاصر در باب ثقلین تذکر دهم؛ نه از حیث مقامات غیبی ومعنوی وعرفانی، که قلم مثل منی عاجز است از جسارت در مرتبه ای که عرفان آن برتمام دایره وجود، از ملک تا ملکوت ...