سایر منابع:
سایر خبرها
انواع توبه در قرآن کریم/ دلیل پذیرش توبه آدم
روایت هست که دو روایت بسیار عالی است، یکی از آن ها از امام صادق(ع) است که بیان می فرمایند این ها اهل قم هستند. بیان کرده ایم که مردم ایران را به سه عنوان گفتند در روایاتی قم گفته اند، در روایات دیگری خراسان و در بعضی دیگر فارس گفته اند که قبلاً بحث آن را داشتیم که منظور چیست. در آن روایات شریفه خیلی جالب است می فرماید این هائی را که می آیند و می گیرند ایرانی ها هستند، در یک روایت دیگر می فرماید این ...
امام زمان(عج) با رای گیری تعیین می شود!
علی بن أبی طالب علیهم السلام فی خلافة المعتمد، وهو ابن تسع وعشرین سنة، وهو أبو المهدی المنتظر، والإِمام الثانی عشر عند القطِعیة من الإِمامیةدر سال 260ه ابو محمد حسن بن علی ... در زمان خلافت معتمد و در سال 29 سالگی از دنیا رفت. او پدر مهدی منتظر است که امام دوازدهم از دیدگاه مذهب دوازده امامی به شمار می رود. (مروج الذهب ج 4 ص 160) 2) ابن حجر العسقلانی الشافعی (773 ه - 852 ه )، یکی دیگر از ...
روح و درون مایه کربلا استکبار ستیزی است
واقعه عاشورا را صحیح نمی داند. حجت الاسلام پناهیان ادامه داد: امام حسین (ع) با ابن سعد گفت و گو کرد اما این مذاکره به قصد جذب او بود و در پایان هم که عمر بن سعد نصیحت های امام را نپذیرفت، سیدالشهدا (ع) با لحنی تند و نه لحن مذاکرات امروز خطاب به او فرمودند الهی به زودی زود در مقابل چشم خانواده ات سر از تنت جدا کنند. شاگرد مکتب امام صادق (ع) ضمن بیان اینکه خیلی از دشمنان و حتی عناصر داخلی ...
فاجعه منا قتل شبه عمد است
مربوط به زمان بعد از شهادت امام حسین(ع) است به گونه ای که یزید و یزدیان خیال می کردند همه چیز تمام شد و شام غریبان گرفتند، در حالی که اگر عمر سعد و ابن زیاد و یزید فرزندان امام حسین(ع) و خاندان اهل بیت (ع) را تکریم می کردند و جنازه ابا عبدالله(ع) را با احترام دفن می کردند، شاید واقعه عاشورا و ابعاد جنایت یزیدیان تا این حد انعکاس جهانی پیدا نمی کرد. روز عاشورا نه تنها در ایران، بلکه در 14 کشور دنیا ...
آیا مختار شیعه بود؟
به گزارش شیعه نیوز ، علامه مقرم در مورد عقیده مختار می گوید: از روایاتی که دلالت دارد بر این که امام زین العابدین علیه السلام برای مختار از خدا طلب بخشش و رحمت کرده و در حق او دعا کرده و هم چنین سایر روایاتی که دشنام و لعن او را منع کرده، برای علمای ما صداقت و اخلاص مختار را در این که مردم را به اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله فرامی خوانده [و به آن خاندان عقیده داشته ]روشن می سازد. ...
پرستار جان می کند پزشک نان می برد!/ مذاکره امام حسین با عمرسعد؟!
...، ابن سعد گفت: امیدوارم که خداوند مرا از جنگ با حسین(علیه السلام) برهاند. آنگاه این خواسته امام را به اطّلاع ابن زیاد رساند ولی او در پاسخ نوشت: از حسین بن علی(علیه السلام) بخواه، تا او و تمام یارانش با یزید بیعت کنند. اگر چنین کرد، ما نظر خود را خواهیم نوشت...! . چون نامه ابن زیاد به دست ابن سعد رسید، گفت: تصوّر من این است که عبیدالله بن زیاد، خواهان عافیت و صلح نیست . عمرسعد، متن ...
حجت الاسلام کرمی : اخلاص، ضامن بقای هر اثری است
.... غرض این است که آن چه باعث ماندگاری یک عمل می شود عبارت از آن جهات کیفی و ابعاد روحانی است که عبارت از اخلاص است. به هر اندازه که کار مخلصانه باشد تاثیر آن اثر و کار نیز بیشتر خواهد بود . ملاک های ما همش در ابعاد دنیایی است. گاهی بعضی از مجالس امضاء می شوند که ما فکر می کنیم آنجا خبری نیست. امام حسین علیه السلام هر چه که داشتند را در طبق اخلاص گذاشتند. /1102101304 پی نوشت: 1. بقره / 207 2. انسان/ 1 3. همان/ 3 4. همان/ 2 5. مائده/ 55 ...
مهدی های صدر اسلام و همنامی با پیامبر(ص)
بعدها نزدیکان و بازماندگان طلحه برساختند تا از این راه افتخاری برای خاندان خود دست وپا کنند، و کنیه ی اصلی محمد همان ابوسلیمان بوده است. گفته اند این محمد یکی از کسانی بود که عمر خطاب می خواست نام وی را تغییر دهد و چون گفتند که پیامبر(ص) نام او را نهاده، از نظر خود برگشت. بیش از یک سده پس از روزگار پیامبر(ص) و صحابه نیز این عادتی همچنان نیرومند بود. چنان که ابن سعد می نویسد اسماعیل بن عبدالله ما ...
زن در میدان کربلا نقش مرد را کامل و جهاد او را به اتمام می رساند
و گریه و توبه می کردند و در محلی که سر حسین بن علی علیهما السلام گذاشته شده بود، مسجد می ساختند. امام موسی صدر ادامه می دهد: ابن شهرآشوب از زنجیره این مسجد ها مسیر کاروان اسرا را دریافته است؛ همان مسیری که خدمت شما عرض کردم: کوفه و موصل و نسیبین (که اکنون در ترکیه است) و پس از آن در خاک سوریه: حمص و حماه و حلب، و پس از آن بعلبک و در پایان شام؛ مسیری از میان شهرهای مهم. زینب و اهل بیت ...
نگاهی نو به اصول بشری در پرتو حسین(ع)+فایل صوتی
عربی را خواند. تاریخ پر از این موارد است. آیا اگر می گفتند: جناب آقای حسین بن عبدالله بن سینا که مادر شما ستاره خانم است، خواھش می کنیم اگر امکان دارد، بروید و مقداری عربی بھتر بخوانید تا عبارت را خوب بخوانید، آیا او ابن سینا می شد؟ گفتند: تو عربی بلد نیستی، چرا می خوانی؟ اکنون معلوم می شود که افلاطون چه می گوید. می گوید: ولی شدت ملایم، شدتی که شخصیت را نشکند ، از نظر روانی ...
قیام معصومین و اولیاء الله علیهم السلام
برتر است، عرض شد: یا ابن رسول اللَّه، برتری آن را نزد مردم می دانیم، ولی برتری آن نزد الله چیست؟ فرمود: خواندن قرآن به همان منوالی که نازل شده، و نقل حدیث ما همان گونه که گفته ایم و الله را بخواند، و خود را به او بدهکار بداند. چون انچه به مردم جرأت بخشید تا در مقابل استکبار و حکومت 2500ساله شاهی ایستادگی نمایند و پیروز شوند، دین و امامت دینی بود . ننوشتن و نگفتن کلمه مقدس ...
زنده نگه داشتن نام علما احیای امر اهل بیت است
الله و سلامه علیه) در همان مجلس حضور صاحبان ادیان که در بخش پایانی توحید صدوق آمده است، با عمران صابی چند جهت بحث می کند، فرمود: فَاعْقِلْ ذَلِکَ وَ ابْنِ عَلَیْهِ مَا عَلِمْتَ صَوَابا ؛[20] تو در فلسفه مجتهد باش! مبنا داشته باش! بِنا داشته باش! مبنا را عاقلاً، یعنی درست این مطلب عقلی را بررسی کن و بدان که بسیط محض تجزیه پذیر نیست؛ در اثبات عینیّت علم خدا با خدا این سخن را دارد که ذات خدا با وصف خدا ...
معیارهای توزیع بیت المال و تخصیص بودجه
علی ، کمک به فقرا از وظایف حکومت تلقی می شد و نیاز و فقر به عنوان معیاری در تخصیص منابع و امکانات عمومی مدنظر بوده است. در اینجا، به دو نمونه از تأکیدهای حضرت علی در خصوص نیازمندان اشاره می شود: 1. در نامه به قثم بن عبّاس (از استانداران آن حضرت): آنچه را از اموال خدا نزدت جمع می گردد، در میان نیازمندان و گرسنگانی که پیش تو هستند، تقسیم کن و بدین وسیله، نیاز آنان را برطرف نما (نهج البلاغه ...
استفاده های تفسیری علّامه طباطبائی از علوم بدیع
منزله جواب از عمل اهل کتاب و کفار می دانند. وقتی مسلمانان، اهل کتاب و کفار را به نماز دعوت می کردند آنها مسلمانان را مسخره می کردند. خداوند جواب دندان شکنی به آنها داد و فرمود: استهزا از سوی آنان و به مسخره گرفتن نماز و اذان برای این است که آنان مردمی سبک سر و بی عقلند (همان، ج 6، ص 39). استفاده های تفسیری علّامه طباطبائی از علوم بیان بیان در لغت، عبارت است از: کشف و ایضاح و ...
قرآن خواندن سر مبارک امام حسین (ع) در روایات
ارقم گوید در آن روز من در میان غرفه نشسته بودم، هنگامی که سر بریده امام حسین علیه السلام که بر فراز نیزه جا داشت، از برابرم گذشت، شنیدم آیه 9 سوره کهف را قرائت می فرمود: آیا گمان کردی اصحاب کهف و رقیم از آیات عجیب ما بودند؟! به خدا سوگند! به مجردی که این آیه را از آن سر بریده نورانی شنیدم، موی بر اندامم راست شد و عرض کردم: به خدا سوگند! سر بریده شما ای فرزند رسول خدا شگفت آورتر از پیش آمد اصحاب ...
جایگاه مذاکره و منطق آن در اسلام
که ذات مذاکره و نفس ملاقات حتی از شخصی همانند حسین ابن علی(ع) با شخص آلوده و پلیدی همانند عمر سعد که امام(ع) به سابقه خانوادگی و خصوصی او کاملاً واقف بود، البته در جایی که نه مصلحت شخصی و نه منفعت جناحی بلکه پای مصالح اسلام و منافع امّت اسلامی در میان است، بدون محذور است. جهت دوم اینکه؛گرچه حضرت از راههای علم باطنی و وجدانهای وحیانی و الهامات الهی بارها و بارها جریان حماسه کربلا و ...
زیانکاران حقیقی واقعه کربلا
حماسه کربلا، ما را به نقطه های آغازین سقوط حیات ایشان رهنمون و فرجام سوء ردکنندگان دعوت امام را مبرهن می سازد. حیات این گروه را مرور می کنیم: 1- عبدالله بن عمر عبدالله فرزند عمر بن خطاب و از صحابی رسول گرامی اسلام (ص) است. (2) عمر او را در اداره حکومت پس از خود ناتوان ابن عمر بعد از عثمان از بیعت با علی علیه السلام سرپیچی کرد، (4) یاری نکردن حق و خار نکردن باطل دو ویژگی منفی او در ...
ضمانتی برای اجابت دعای عاقبت به خیری
بودند که او بیابد. تو می گویی: آقا جان! امبا آقا هم می گویند: جانم! ...، این آقا این قدر مهربان است که غوغا و محشر است. غریب تر از امام زمان کسی نیست. همان طور که الآن نائبش، غریب و تنهاست، بدانید که غریب تر و تنهاتر از نائبش، خود آقاست. چه کسی در عالم، آقا را صدا می زند؟ جز شما جوان های خوب، چه کسی صدا می زند؟! خدا گواه است نمی دانید آقا چقدر شما را دوست دارد. دهان من بسته است و نمی توانم چیزی ...
آقای دارستانی : عدم دیدن امام به دلیل عدم معرفت است
و تو به مجلس روضه اش آمده ای. اطاعت از امام زمان (عج) در این عرصه خاکی هیچ کسی به اندازه عباس علیه السلام مطیع امام زمانش نیست. عطش عباس علیه السلام بصیرت است و آب نیست. اگر اعتقاد و باور من مریض شود به تثلیث می رسیم. فرمود: علی جان مردم در قبال تو به سه گروه تبدیل می شوند. عده ای مثل عیسویون در فضای عالم تثلیث قائل اند. خدا را سه بعده می کنند و تو را فرزند خدا می دانند. دسته ...
استکبار خوی ابلیس است
کردن است ،(الاابلیس ابی و استکبر و کان من الکافرین ):(جز ابلیس که ابا کرد و تکبر ورزید واو ازکافران بود)،پس سجده ملائکه برای آدم اطاعت امر خدا بود و اظهارعبودیت به او و اباکردن ابلیس با عبودیت منافات داشت ،پس ابلیس کفر باطنی خودرا ظاهر نمود . در کتاب احتجاج ، از موسی بن جعفر، از پدران بزرگوارش (علیهم السلام ) روایت آمده ، که فرمود: مردی یهودی از امیرالمؤمنین علیه السلام از معجزات رسولخدا ...
آیا امام حسن(ع) پس از شهادت پدرش ابن ملجم را در آتش سوزاند؟
کثرت نقل و شهرت برخوردار است. بخش ابتدایی این سخن در جلوگیری از اشتباهی است که عبیدالله فرزند خلیفه دوم انجام داد و در قصاص کشته شدن پدر، اقوام و دوستان قاتل را نیز کشت.[5] امام علی(ع) با این گفتار تلاش می کند از بروز چنین عملی در میان فرزندان خود جلوگیری نماید. امام در ادامه سخن خود، نوع کشتن قاتل خویش را نیز معین کرده که باید تنها با یک ضربه باشد. 2. در تعبیر دیگری از امام علی(ع) چنین نقل شده ...
یازده نشانه شیعه واقعی
به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، جابر گوید: حضرت امام محمد باقر علیه السلام به من فرمود: ای جابر آیا برای تشیع همین بس است که کسی ادعا کند محبت ما اهل بیت را؟ سوگند به خدا که شیعیان ما نیستند مگر افرادی که تقوای خدا پیشه گیرند و او را اطاعت کنند. شیعیان ما شناخته نمی شوند مگر به تواضع و خشوع دل، و نگاهداری امانت، و به زیاد یاد خدا کردن، و به زیاد روزه گرفتن، و نماز خواندن، و احسان به ...
حرکت کاروان اسرای کربلا به شام
به گزارش خبرنگار به نقل از سیفار، در تاریخ آمده بعد از آن که ابن زیاد یک روز (یا چند روز بنا به روایتی) سرهای شهدای کربلا را در کوچه ها و محله های کوفه گردانید، آنها را به شام نزد یزید بن معاویه فرستاد(1) ابن زیاد سرهای شهدای کربلا را به زحر بن قیس سپرد و راهی شام نمود. ابن زیاد پس از فرستادن سر امام حسین(علیه السلام)، اسراء را در 15 محرم با شمر ذی الجوشن و مخفر بن ثعلبه عائذی به شام ...
حضرت زینب علیها سلام ، سرمشق زندگی
اظهار پشیمانی کرد و همۀ تقصیر ها را به گردن ابن زیاد انداخت. سپس، بر خلاف توصیۀ برخی اطرافیان، نه تنها اسیران را نکشت، بلکه دستور داد آنان را به همراه تعدادی محافظ به مدینه ببرند و مراعات حالشان را بکنند؛ زیرا فهمید که بیش از این نباید بی آبرو شود. هنگام عزیمت کاروان نیز به امام سجّاد سلام الله علیه گفت: خدا لعنت کند پسر مرجانه را، اگر من با پدرت روبرو شده بودم، نمی گذاشتم او را بکشند. بعد گفت: تو ...
شناخت عظمت کربلا؛ نیازمند فهم معنای زندگی+ فایل صوتی
ممکن است مغز شما را تخلیه کنند و خدای ناخواسته، ذھن شما را در تصرف خود بگیرند و مالک آن شوند. می گویند: دیدید چه کلمه عجیبی گفته است!؟ کدام زندگی را می گویید؟ شخص بی اطلاع نیز باید ھمان جا مچ طرف مقابل را بگیرد و بگوید: کدام زندگی را می گویید؟ آیا زندگی امثال ابن زیاد و حجاج بن یوسف را می گویید؟ یا زندگی حسین بن علی(علیه السلام) را می گویید؟ یا زندگی آن شخص را می گویید که در ...
حدیثی وجود دارد که اربعین گرفتن جز برای امام حسین جایز نیست؟
. البته، شیعیانی که ارتباط معنوی و علاقۀ درونی ویژه ای به پیشوایان خود دارند، حتی در مراسم شور و شعف نیز با یادآوری مصیبت های وارده بر اهل بیت(ع) اندوهناک می شوند. داود بن کثیر رقی می گوید خدمت امام صادق(ع) بودم، آب خواست و چون نوشید گریست و چشمش غرق اشک شد. سپس فرمود: ای داود خدا قاتل حسین(ع) را لعنت کند، چه اندازه یاد حسین زندگی را ناگوار می کند، من آب سردی ننوشم مگر آن که یاد حسین کنم ...
راز سجده آخر زیارت عاشورا / طریقه خواندن صد لعن و صد سلام
مِنِّی وَ ابْدَأْ بِهِ أَوَّلًا ثُمَّ [الْعَنِ ] الثَّانِیَ وَ الثَّالِثَ وَ الرَّابِعَ اللَّهُمَّ الْعَنْ یَزِیدَ خَامِساً وَ الْعَنْ عُبَیْدَ اللَّهِ بْنَ زِیَادٍ وَ ابْنَ مَرْجَانَةَ وَ عُمَرَ بْنَ سَعْدٍ وَ شِمْراً وَ آلَ أَبِی سُفْیَانَ وَ آلَ زِیَادٍ وَ آلَ مَرْوَانَ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَة در فراز دیگری داریم اللَّهُمَّ الْعَنْ أَوَّلَ ظَالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ ...
شیعه علی علیه السلام متأثر از نگرش قدسی است
؟ دیگر اینکه میان تمامی شیعیان همواره امیرمؤمنان علی علیه السلام جایگاه محوری داشته است. ابان بن تغلب با تصریح به این جایگاه و نیز اذعان به شاخص بودن امام صادق علیه السلام، شیعه را چنین شناسانده است: شیعیان کسانی اند که هنگام اختلاف مردم از رسول خدا علیه السلام سخن علی علیه السلام را، و هنگام اختلاف مردم از علی علیه السلام سخن جعفربن محمد علیه السلام را اخذ می کنند (نجاشی، بی تا، ص12). در ...
ولی فقیه؛ مرجع تشخیص مصلحت در مسائل اجتماعی
ام و نمی دانم، تکلیفی ندارم. این ها مربوط به حکم ظاهری است که باید طبق معیارهای خودش عمل شود. ما مأمور به وظیفه ایم یا نتیجه؟ بر اساس آن چه فرمودید، ارزش ها و تکالیف تابع نتایج هستند، و نتیجه گرایی درست است. پس چرا بعضی از بزرگان، مثل حضرت امام رضوان الله علیه گاهی تأکید می کنند که ما مکلّف به نتیجه نیستیم، بلکه مأمور به وظیفه هستیم؟ آیا این بدین معنا نیست که ما باید تکلیف ...
منابع مالی دولت اسلامی و مصارف هر کدام
یسّلط رسله علی من یشاء و الله علی کل شی ء قدیر ما افاء الله علی رسوله من اهل القری فللّه و للرسول و لذی القربی و الیتامی و المساکین و ابن السبیل. (حشر: 76). بر این اساس، فئ از منابع مالی حاکم اسلامی است و در زمان غیبت، اختیار آن با نایب عام امام زمان ولی فقیه است (نوری همدانی، 1417ق، ص 28). با توجه به مصارف فئ، ملاحظه می گردد که سهم خدا و رسول از مصارف مذکور، در مصالح مسلمانان ...