سایر منابع:
سایر خبرها
رسانه های قدیمی در حال تبدیل شدن به برندهای گورستانی هستند
روز نو : فضای کسب و کار رسانه ها نسبت به چند سال گذشته تغییرات زیادی کرده از جمله اینکه با حضور شبکه های ماهواره ای و گسترش اینترنت این فضا رقابتی تر شده و حق انتخاب مخاطبان افزایش یافته است. در مجموع کار رسانه های قدیمی برای حفظ جایگاه و کار رسانه های تازه تاسیس برای رسیدن به مخاطب وفادار و تاثیرگذاری سخت تر از گذشته شده است. در چنین فضایی بسیاری از رسانه های تازه تاسیس پس از چند ماه
رسانه ملی یا نماینده یک درصد از افکار!؟/ خوش رقصی تلویزیون برای 8 رسانه!
صدر اخبار رسانه ملی حذف می شد. حالا اما عملیات جدید تخریب دولت، در قالب حمایت از رسانه هایی است که در صحنه سیاسی، قافیه را باخته اند و دنبال مظلوم نمایی و بازیابی مخاطبان از دست رفته هستند، رسانه هایی که در مخالفت با برجام سنگ تمام گذاشتند و بعد از تایید رهبری نیز این مسیر را ادامه دادند. رسانه ملی حالا طرفدار 8 رسانه از مجموع 8 هزار رسانه کشور شده است، آنهم رسانه هایی وابسته
چرا قومیت ها به تلویزیون حساس شده اند؟
مسئولان محلی،دست اندرکاران تلویزیون، برنامه سازان و البته مخاطبان تلویزیون در این باره اظهارنظر کنند. البته که نظرها متفاوت و برخی از آنها قابل تامل است اما سوال اول در این خصوص به خود تلویزیون برمی گردد و این که اگر واقعا رسانه،رسانه ملی است و نگاه یکسانی به همه اقوام دارد چرا هر از گاهی با استفادده از لهجه یا هویت یک قوم مورد اعتراض و هجمه آنها قرار می گیرد؟ واقعا چه اتفاقی برای برخی مردم
اخشابی: اشتباهی گفتند من با رپ مخالفم
دوست داشتم یک ناخنکی به این فضا بزنم و همچنان تلاش می کنم مجله را مطبوعاتی تر و روز به روز بهتر عرضه کنیم؟ در چندسال اخیر شاهد حضور برخی چهره های هنری در فضای مطبوعات هستیم. دلیلش چیست؟ من از چندسال پیش سودای مجله داشتن را در سر داشتم. بالاخره هر هنرمندی دوست دارد با مخاطبش یک جوری صحبت کند. و مطبوعات و رسانه های کاغذی به علت خاطرات خوب و نوستالژیکی که از آنها داریم به این موضوع
تبلیغات چهره به چهره برای احیای زکات/موفقیت شورای زکات قرچک
واقف شوند حجت الاسلام سید صالح یاسینی رییس ستاد احیای زکات استان تهران نیز در این جلسه اظهار داشت: زکات از موضوعات مهمی است که مورد تأکید فراوان در دین اسلام قرار دارد. وی افزود: طی سال های اخیر تلاش های بیشتری برای احیای زکات در کشور در حال انجام است و باید با برنامه ریزی دقیق، مردم را به اهمیت زکات واقف کرد. مسئول شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان تهران ادامه داد
جایگاه اتاق هشتم در شرایط کنونی
کنونی اشاره کرد و گفت: برخی این انتقاد را درخصوص عملکرد اتاق هشتم مطرح می کنند که چرا تا این اندازه به دولت نزدیک شده ایم. آنها تصور می کنند که اتاق بازرگانی همواره باید با دولت در تقابل باشد؛ اما این دیدگاه اشتباه است. وی اظهار کرد: در 5 ماه گذشته اتاق بازرگانی توانسته به جایگاه جدیدی دست یابد و حتی در جلساتی که حضور اتاق بازرگانی به عنوان یک نیاز مطرح نبوده، در حال حاضر نه تنها حضور دارد، بلکه
تهدیدهای دشمن در همه حوزه ها وجود دارد/ بی اثرسازی مهمترین انتظار
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، الگوی دفاع که بتواند این دست از موضوع را پوشش بدهد نیاز به پژوهش بیشتر دارد. وی افزود: پدافند غیرعامل در گذشته به لحاظ مفهومی از دفاع از غیرنظامی ها، دفاع از نظامی ها و کمک و اداره جنگ شکل گرفته، بعد مفهوم اداره مردم و کشور در شرایط بحران و تهدید به آن اضافه شد و در دنیا مخاطب چنین سازمانی که 12 سال پیش در کشور ما تشکیل شده وزارتخانه ها و مجتمع های مختلفی
مجرای ارتباطی هنرمندان با مردم
گروه فرهنگ و هنر: اینستاگرام، به عنوان یک رسانه کوچک تعاملی، در یک سال اخیر و به ویژه در دو، سه ماه گذشته به محبوب ترین رسانه موبایلی و سهل الوصول ترین رسانه در میان هنرمندان ایرانی تبدیل شده است. در واقع اینستاگرام که عمدتا برنامه ای برای انتشار عکس تعریف شده است، در میان هنرمندان ایرانی به یک رسانه شخصی تبدیل شده است که تقریبا همه موضع گیری های روز و حرف هایشان را از طریق این نرم افزار به گوش
پریناز ایزدیار: می توانم خیلی بهتر باشم
. به بهانه همین دو کار که این روزها در حال پخش هستند به سراغ او رفتیم و گپ و گفت کوتاهی با او داشتیم. چطور شد که سر از سریال پربازیگر شهرزاد درآوردید؟ تابستان سال گذشته، زمانی که نام آقای عفیفه به عنوان تهیه کننده شهرزاد مطرح بود، حضور در این سریال به من پیشنهاد شد، البته آن موقع فیلمنامه هم هنوز کامل نبود. با توجه به شناختی که از آقای فتحی داشتم، مطمئن بودم که قطعا یک کار
منوچهر آذری: از رادیو بیرونمان کنید از پنجره می آییم
مراسم را رضا رفیع - مجری کارشناس برنامه قندپهلو - بر عهده داشت. رضا رفیع در آغاز این مراسم ابتدا ابیاتی از شاعران بنام ایرانی از جمله مولانا که بر شادی و طنز در آن ها تأکید شده بود، بیان کرد و سپس گفت: امیدوارم برنامه جمعه ایرانی پشتوانه ای برای رسانه ملی شود و حداقل جمعه ایرانی ها و رسانه ملی به توافقاتی برسند که اخبار ناخوشایند از شبکه های ماهواره ای از جمله جم تی وی را نشنویم که این
رضاروزبه دردانشنامه جهان اسلام
بیماری سرطان، کوتاه بودن فرصت و وجوب تلاش بیشتر را دریافته بود و بنابراین در پنج سالی که به این بیماری مبتلا بود نه تنها از کار و تلاش بازنماند، بلکه بر حجم فعالیتهایش افزود و علاوه بر کارهای جاری دبیرستان، اقداماتی دیگر را نیز آغاز کرد. در شهریور 1352، پنج سال پس از اولین سفر درمانی، طبق برنامه اعلام شده پزشکان بار دیگر راهی انگلستان شد و در همانجا نشانه های پایان عمر پرتلاش خود را دریافت و وصیت
فیتیله ای ها ، فیتیله پیچ شدند!!+فیلم عذرخواهی عموهای فیتیله ای
برنامه فیتیله تعطیل شد آن هم پس از 15 سال فعالیت مستمر. آن هم درحالی که مدتی پیش محمد مسلمی کارگردان این برنامه حدود دو ماه پیش اعلام کرده بود با توجه به عدم حمایت های مادی و معنوی تلویزیون از آثار ساخته شده در حوزه کودک و نوجوان سری جدید فیتیله تا آخر امسال برنامه اش ادامه خواهد داشت و پس از آن دیگر عمو فیتیله ای ها برنامه ای در تلویزیون نخواهند داشت. حالا تلویزیون دست پیش گرفته و به دلیل اتفاقی که در برنامه روز جمعه فیتیله رخ داد نه تنها اقدام به تعطیل کردن برنامه فیتیله کرده بلکه کار به توبیخ های شدید و حتی برکناری جانشین مدیر پخش شبکه دو رسیده است. اما ماجرا چه بود و چرا صداوسیما نسبت به آن چنین واکنش سختگیرانه ای از خود نشان داده است؟ ماجرا چه بود؟ روز جمعه در برنامه فیتیله آیتمی پخش شد که داستان آن توهین به هموطنان آذری زبان تلقی شد. ماجرا از این قرار بود که در این آیتم محمد مسلمی و حمید گلی که با زبان آذری صحبت می کردند میهمان هتل درجه یکی بودند اما به دلیل نارضایتی شان از شرایط هتل می خواستند آن جا را ترک کنند. دلیل شان هم بوی بد اتاقی بود که آنها ساکنش بودند. در ادامه آیتم مشخص می شود که بوی بدی که آنها حس می کردند از دهان پسربچه بیرون می آمده و دلیلش هم این بوده که پسربچه به جای استفاده از مسواک... این شوخی به تنهایی جای ایراد و اشکال داشت چراکه حتی تصور چنین صحنه ای برای بزرگسالان هم کمی مشمئز کننده است چه برسد به کودکان. واکنش ها از کجا آغاز شد این اتفاق با همه ناپسند بودنش اما قابلیت تبدیل شدن به یک بحران و حاشیه را نداشت و تنها می توانست به یک تذکر جدی ختم شود اما ماجرا از زمانی که یکی از نمایندگان مجلس اعتراض شدیدی به این موضوع کرد رنگ و بوی دیگری پیدا کرد. کمال الدین پیرموذن، نماینده مردم اردبیل بلافاصله پس از پخش این برنامه در صفحه اینستاگرامش به شدت نسبت به این موضوع اعتراض کرد و نوشت: بدین وسیله توهین آشکار رسانه ملی اقتدارگران خودحق پندار خودپسند در برنامه دیروز فیتیله به ترک زبان های مکرم را محکوم می کنم و به عنوان نماینده آذری زبان کشور بزرگ ایران اسلامی اشعار می دارم تا تحقیق و تفحص از صداوسیما و ارجاع پرونده به قوه قضائیه باهمکاری دوستان این توهین علنی نابخردان را پیگیری خواهم کرد. پس از این برخورد پیرموذن هم حساسیت ها آغاز شد و بلافاصله برخی دیگر از نمایندگان آذری زبان، استاندار اردبیل و سایت های خبری محلی به پوشش گسترده و اعتراضی به این اتفاق پرداختند و ماجرا بیشتر بیخ پیدا کرد. عکسی از اجرای جنجالی فیتیله ای ها عذرخواهی فیتیله ای ها پس از این که کمی در سایت ها بر سر این موضوع بحث راه افتاد بلافاصله عوامل تولید برنامه متوجه سوءتفاهمی که این آیتم برای آذری زبان ها ایجاد کرده بود، شدند و علیرضا آقایی و محمد مسلمی در دو پیام مجزا عذرخواهی از سوی سازندگان برنامه منتشر کردند. مسلمی در یادداشت خود هم که مخاطبش همه مردم ایران بود با اشاره به تلخ بودن اوضاع برای اعضای فیتیله نوشت: گفتیم مانند همیشه با شما حرف بزنیم با شما که بیست و چهار سال هم صحبت و همدل بودیم. دل های ما آن قدر بهم نزدیک بود که شما بیست و چهار سال ما را در جمع خود پذیرفتید. همیشه از دوستی و اتحاد گفتیم. محبت بی چشمداشت شعارمان بود و لبخند را روی لبان کودکانتان نشاندیم. همیشه از ترک و لر و گیلکی در نمایش هایمان نماینده داشتیم از آن رو که ایران را با همه قومیت هایش زیبا می دانیم. مگر می شود و می توانیم به توهین و تحقیر فکر کنیم؟ مگر می توانیم به آزار هم میهنان مان بیندیشیم. به عنوان کارگردان فیتیله افتخار کرده و می کنم که فرزند ایران و آذربایجانم. مگر می شود که عموهایی که بیست و چهار سال با شما زندگی کرده اند در مقام توهین به ملت غیور آذربایجان نمایشی را اجرا کنند. ما خدمتگزار شماییم. امید ما شمایید. نمی گوییم در این چند سال اشتباه نکرده ایم اما می دانید و می دانیم که گل بی عیب فقط خداست. برخورد تند صداوسیما خب تا این جا یک اشتباه سهوی پیش آمده که عوامل آن متوجه اشتباهی که کرده بودند شده و رسما عذرخواهی کردند. کاری که معمولا تا همین جایش را هم خیلی ها عادت به انجام دادنش ندارند. اما گویا برای سازمان صداوسیما که در این چند سال ثابت کرده پشت هنرمندان و برنامه سازان خود نمی ایستد و به جای مسئولیت پذیری سر هر مشکل و حاشیه هایی آنها را سپر بلا می کند این بار هم همان روش همیشگی را پیش کشیدند و با اعلام بیانیه ای نسبت به این اتفاق واکنش نشان دادند. در این بیانیه با اشاره به اهمیت قومیت های مختلف برای نظام جمهوری اسلامی و تلاش برای حفظ و احترام آنها آورده شده: متاسفانه روز جمعه 15 آبان ماه در یکی از بخش های برنامه فیتیله که ازجمله برنامه های ویژه کودکان و نوجوانان در شبکه دو سیماست، به سبب اشتباه، بی دقتی و عدم نظارت درست عوامل برنامه ساز و ناظر مربوطه، دیالوگ هایی به زبان آذری بیان می شود که باعث تمسخر و در نتیجه رنجش خاطر و ناراحتی هموطنان غیور و عزیز آذری زبان شده و شکایاتی را موجب می شود. عکس های فیتیله ای ها عموها هم فتیله پیچ شدند در این خصوص، رسانه ملی با وجود سهوی بودن این مسأله، وظیفه خود می داند ضمن عذرخواهی از هموطنان و خصوصا آذری زبانان عزیز و به دور از هر گونه توجیه رسانه ای برای رفع کوچک ترین ابهام و بدبینی هموطنان عزیز آذری زبان کشورمان نسبت به فرزندان پرتلاش و خدمتگزارشان در صداوسیما، موارد و تصمیمات متخذه ذیل را به اطلاع این عزیزان و همه مخاطبان رسانه ملی برساند: باوجود سهوی بودن این اتفاق، مسئولان و عوامل دخیل در تولید و پخش این برنامه، متخلف محسوب می شوند و این مسأله تا آشکار شدن موضوع و ریشه های آن به طور جدی پیگیری خواهد شد، با وجود جایگاه مردمی این برنامه مطابق با نظرسنجی های مختلف سال های گذشته که از آن به عنوان برنامه ای باسابقه و پربیننده یاد شده است، لیکن به خاطر این بی دقتی صورت گرفته، تا انجام بررسی های لازم و رسیدن به نتیجه نهایی، پخش برنامه فیتیله فعلا متوقف می شود، مدیر پخش و مدیر گروه کودک شبکه دو به دلیل سهل انگاری توبیخ کتبی خواهند شد و جانشین مدیر پخش که مسئول نهایی نظارت برنامه هاست نیز توبیخ و از مسئولیت برکنار می شود. فدا شدن دوباره هنرمندان اما به نکات جالب موجود در این بیانیه دقت کنید، اول این که خود صداوسیما بر دو نکته سهوی بودن این اتفاق و باسابقه و پربیننده بودن برنامه فیتیله اذعان دارد ولی باز هم آنها را متخلف دانسته است. نکته بعد این که مدیران موثر در پخش شدن این برنامه توبیخ و حتی برکنار شده اند و این برخورد درستی است اما چرا کسانی که برنامه را تولید کرده اند باید مجازات شوند، آنها برنامه خودشان را تولید کرده اند و به سازمان ارایه داده اند، مدیران مربوطه هم می توانستند اجازه پخش آن را ندهند اما بنا به هر دلیلی این کار را کرده اند این جا دیگر تیم فیتیله مقصر نیست ولی آنها مثل باقی مواقع نخستین قربانیان این گونه حاشیه ها می شوند. ضمن این که محمد مسلمی در بخشی از نامه خود حرف جالبی می زند: نمی گوییم در این چند سال اشتباه نکرده ایم اما می دانید و می دانیم که گل بی عیب فقط خداست. دقیقا نکته همین جاست. حق تیمی که 24 سال است در تلویزیون کار می کند، 15 سال است در قالب فیتیله برنامه می سازند و در این مدت از کم حاشیه ترین تیم های برنامه سازی تلویزیون این نیست که به خاطر چنین اشتباه کوچکی - تأکید می کنیم کوچک چرا که تلویزیون اشتباهاتی به مراتب بزرگ تر و تاثیرگذار تر از این را هم داشته است - تعلیق و مجازات شوند. این خالی کردن پشت هنرمندان و برنامه سازان به وسیله مدیران تلویزیون همان رویه ای است که سال هاست باعث شده بسیاری از هنرمندان و برنامه سازان موفق، باسواد و خوش ذوق تلویزیون عطای کار کردن در این سیستم را به لقایش ببخشند. عموهای فیتیله ای عذرخواهی عموهای فیتیله ای از آذری ها محمد مسلمی کارگردان و مجری برنامه "فیتیله"، علی فروتن و حمید گلی از بازیگران این برنامه و همچنین علیرضا آقایی تهیه کننده "فیتیله" مراتب عذرخواهی خود را به مردم آذربایجان اعلام کردند. تهیه کننده این برنامه با اشاره به سابقه فعالیت گروه فیتیله در سراسر کشور و در استان های مختلف گفت: حضور " فیتیله ای ها " در شهرهای مختلف و میان اقوام و طوایف مختلف گواه این ادعاست که همواره اقوام مختلف مورد احترام این برنامه بوده اند و هیچگاه در طول 14 سال سابقه این برنامه توهینی به هیچ کدام از اقوام نشده است. علیرضا آقایی با اشاره به اینکه این سه بازیگر از اقوام مختلف (آذری، لری و گیلکی) بوده اند افزود: هیچگاه کسانی که خود از اقوام مختلف هستند به خاستگاهی که به آن تعلق دارند توهین نکرده و نمی کنند. تهیه کننده برنامه فیتیله گفت: این سه بازیگر و مجری برنامه کودک حدود 24 سال است که در برنامه های مختلف تلویزیون برنامه اجرا کرده اند و نوع فعالیت آن ها و ارتباطی که با مردم برقرار کرده اند نشان می دهد که هیچگاه قصد جسارت به قوم و لهجه ای را نداشته و ندارند و در برنامه های آموزشی خود با اجرای نمایش، ترکیبی از گویش و لهجه های مختلف را ارائه کرده اند. تهیه کننده این برنامه افزود: با این حال اگر لازم باشد من بارها و بارها از مردم آذربایجان عذرخواهی می کنم و اگر هم سوء تفاهمی پیش آمده سهوی بوده و هیچ عمد و غرضی در کار نبوده است. محمد مسلمی کارگردان این برنامه نیز گفت: خود من آذری زبان هستم و افتخارم این است که متعلق به این خطه ام و گویش آذری داشته ام، چرا باید به مردمانی از جنس خودم توهین کنم و باعث رنجش آنان شوم اما با این حال خود من نیز از این مسئله پیش آمده رنجیده خاطرم و از مردم آذربایجان عذرخواهی می کنم. درد دل عمو فیتیله ای با مردم بعد از اتفاقات بوجود آمده دانلود ویدیو 2 توبیخ و 1 برکناری حاصل بی دقتی فیتیله در پی بی دقتی صورت گرفته در بخشی از برنامه فیتیله روز جمعه 15 آبان ماه، محمدرضا جعفری جلوه مدیر شبکه دو سیما، طی نامه های جداگانه ای مدیر گروه کودک و نوجوان و مدیر پخش این شبکه را توبیخ و جانشین مدیر پخش و مسئول نظارت نهایی برنامه های شبکه را ضمن توبیخ، از مسئولیت خود برکنار کرد. اجراهای متفاوت فیتیله ای ها بنا بر این گزارش، جعفری جلوه در نامه توبیخ مدیر پخش و مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه دو با اشاره به غفلت و بی دقتی صورت گرفته در برنامه فیتیله، ضمن تذکر جدی و توبیخ کتبی، به هوشیاری و مراقبت بیش از پیش آن ها در حوزه مدیریتی شان تاکید کرده است. در بخشی از نامه برکناری جانشین مدیر پخش شبکه دو نیز آمده است: عرصه نظارت و پخش برنامه ها در صدا و سیما، عرصه خطیر لحظه ها و دریغ هاست که گاه یک سهل انگاری و لغزش موجب خساراتی است جبران ناپذیر، مصداق این امر آنچه که در بازبینی و پخش برنامه فیتیله ای ها در روز جمعه 15 آبان ماه جاری حاوی اهانت نسبت به یکی از عزیزترین اقوام غیور این سرزمین یعنی آذری ها رخ داد و علیرغم توجه بازبین اولیه این برنامه و اشاره درست ایشان به اشکالات برنامه، به سبب فقدان تشخیص و اغماض بلاوجه شما به آزردگی گروهی از مردم عزیز بدل شد. لذا ضمن تذکر جدی و توبیخ کتبی، از مسئولیت و ایفای نقش در این عرصه برکنار می شوید. تصاویری از فیتیله ای ها تجمع در تبریز و برخی شهرها علیه فیتیله برخی تجمعات برای اعتراض به پخش برنامه فتیله از شبکه دو سیما برگزار شد. جمعی از مردم تبریز امروز با برپایی تجمعی به پخش یک برنامه از گروه کودک شبکه دو سیما اعتراض کردند و خواستار برخورد جدی با عوامل اصلی این برنامه شدند. مشابه تجمع تبریز در شهرهای ارومیه ، اردبیل و زنجان نیز برپا شد. روز جمعه در بخشی از برنامه هفتگی فیتیله که ویژه کودکان است ، دیالوگ های توهین آمیزی نسبت به هموطنان ترک زبان پخش شد. رییس سازمان صدا و سیما صبح امروز با ابراز تأسف عمیق از خطا و سهل انگاری غیرقابل گذشت در بخشی از برنامه فیتیله ها گفت: با مدیران و عناصر دخیل در این مسئله تأسف بار که موجب رنجش خاطر هموطنان عزیز آذری زبان شده است برخورد جدی و رسیدگی کامل می شود. سرافراز ضمن اعلام پوزش رسانه از خطای به وجود آمده تاکید کرد: رسانه ملی در ایفای وظایف خود در تحکیم وحدت اقوام و انسجام ملی با همتی مضاعف تلاش خواهد کرد. واکنش امام جمعه تبریز به توهین فیتیله نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز در پیامی اقدام موهن برنامه پخش شده از شبکه دو سیما را محکوم کرد و خواستار پیگیری این مسئله در مراجع قانونی شد. متن پیام آیت الله محسن مجتهدشبستری در این باره که امروز یکشنبه منتشر شد، به شرح ذیل است: باسمه تعالی از قرار برخی نقل ها در شبکه دو سیمای جمهوری اسلامی ایران، برنامه ای پخش شده است که گویا اهانت آمیز به گویش آذری و مردم غیور آذربایجان بوده است، اینک این حرکت نابجا را محکوم نموده، امید است مسئولین محترم همواره مراقبت نمایند تا این قبیل موارد ولو به طور ناآگانه و بی غرضانه هم بوده باشد، تکرار نگردد. از اینکه سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اقدام مناسبی در عزل دست اندرکاران مربوطه نموده است سپاسگزاری می شود. محسن مجتهد شبستری در بخشی از اجرای جمعه گذشته برنامه تلویزیونی 'فیتیله' صحنه ای به نمایش درآمد که موجب شد در شبکه های اجتماعی بازتاب وسیعی داشته باشد و از آن به عنوان مصداق توهین به قومیت های کشور یاد شود. روابط عمومی سازمان صدا و سیما نیز پس از این موضوع اعلام کرد پخش برنامه 'فیتیله' از شبکه دو سیما به دلیل توهین به آذری زبان ها فعلا متوقف است و با عوامل خاطی آن برخورد می شود. واکنش محسن رضایی به برنامه "فیتیله" محسن رضایی با انتشار عکسی با لباس بختیاری، در یادداشتی اینستاگرامی نسبت به توهین هایی که به اقوام می شود واکنش نشان داد. وی در این یادداشت خود نوشت: ظاهراً اهانت به اقوام ایرانی پایانی ندارد. اگر هم برنامه ریزی شده نباشد بی توجهی است. دیروز در سریال سرزمین کهن به بختیاری های سربلند اهانت شد و امروز در برنامه ای دیگر به آذری های باغیرت و چندی پیش به اعراب وفادار ایرانی. باید اهانت به اقوام ایرانی جرم تلقی گردد و در مجلس تصویب شود و برای آن مجازات در نظر بگیرند. اقوام ایرانی بدون ایران و ایران بدون اقوام ایرانی معنا ندارد. در دفاع مقدس، لشگر پرافتخار عاشورای آذربایجان در کنار لشگریان سایر اقوام، در دفاع از انقلاب اسلامی حماسه آفریدند. در انقلاب مشروطه لشگر بختیاری ها و لشگرهایی از گیلان و آذربایجان استبداد را از بین بردند. در انقلاب اسلامی هم همه اقوام ایرانی شرکت داشتند. البته تذکر دو نکته را ضروری می دانم: نخست آنکه باید مردم با حفظ آرامش و رعایت امنیت عمومی در این موارد پیگیری را به متولیان قانونی بسپارند و دوم آنکه اگر مجموعه ای در توهین خود عمدی نداشت و بابت سهو خود پشیمان بود، عذرخواهی او را بپذیریم. برنامه فیتیله، در برنامه اخیر خود، مرتکب خطایی شد که رنجش خاطر دهها میلیون ایرانی را به دنبال داشت، نه تنها ترک ها که همه ایرانیان از این برنامه ناراحت شدند چرا که هیچ انسان شرافتمندی توهین به انسان های دیگر را بر نمی تابد. در این باره نکاتی چند قابل توجه و تأمل است: 1 - آنچه در این برنامه رخ داد، صرفاً استفاده از "زبان ترکی" یا "فارسی با لهجه ترکی" در یک برنامه طنز نبود چرا که این موضوع ، اساساً توهین تلقی نمی شود و همه زبان ها و گویش ها از جمله ترکی، شمالی، لری و... در برنامه های طنز و جدی مورد استفاده قرار می گیرند و کسی هم رنجیده خاطر نمی شود. آنچه اتفاق افتاد، فارغ از بحث قومیت ها ، یک بی نزاکتی بود که نام طنز و حتی جوک هم نمی توان بدان نهاد (مسواک زدن با فرچه دستشویی! مشمئز کننده نیست؟ آن هم در برنامه کودک). حال نسبت دادن این بی ادبی چندش آور به یکی از اقوام ایرانی، چه ترک، چه لر، چه شمالی و ... حتماً باعث رنجش می شود که شد و حق را باید به مردم آذربایجان و ترک های ایران داد که نسبت به این بی ادبی و اهانت، اعتراض کنند. 2 - اعتراضات مردم آذربایجان به این موضوع، به صورتی کاملاً مسالمت آمیز و مدنی رخ داد. آنها در ارومیه، تبریز و برخی شهرها و مراکز دانشگاهی، تجمعاتی شکل دادند و با در دست داشتن نوشته ها و سر دادن شعارهایی، از این موضوع انتقاد کردند و سپس به تجمع خود پایان دادند. این در حالی است که برخی جریان های خارج کشور تلاش می کردند این ماجرا را زمینه ای برای آتش افروزی و اختلاف زایی کنند و هیزم بیار معرکه شوند. همراهی نهادهای دولتی و حکومتی با مردم، از امام جمعه تبریز و استاندار آذربایجان غربی گرفته تا نمایندگان مجلس و نیروی انتظامی و ... نشان داد که اگر مسؤولان با مردم همراه شوند و حتی در اعتراضات تقابل نکنند، کارها بهتر پیش می رود. حال فرض کنید که مسؤولان، نابخردانه عمل می کردند و سعی در پراکندن مردم معترض یا بازداشت آنها داشتند؛ در چنان فرضی، چه فاجعه ای رخ می داد و یک اعتراض مدنی مسالمت آمیز به چه بحرانی تبدیل می شد! 3 - عذرخواهی رئیس صدا و سیما، مدیران شبکه 2، تهیه کننده برنامه و بازیگران فیتیله، اقدام مناسبی بود که به عنوان مطالبه مردم شهرهای ترک نشین محقق شد و لذا ادامه دادن موضوع، با منطق و خردمندی سازگار نیست. ماجرای اخیر، یک ماجرای پایان یافته است اما درس ها و عبرت های آن، باید دائمی باشد و احترام به اقوام ایرانی، آویزه گوش همه و مشخصاً صاحبان تریبون باشد. مردم آذربایجان نیز بزرگوار تر از آنند که نبخشند یا به قطع نان کسی راضی شوند. مهم تنبّه بود که حاصل شد. 4 - اما نکته مهمی که در این ماجرا نهفته است و نباید آن را مغفول گذاشت، این است که اعتراضات اخیر، صرفاً ناظر به یک برنامه خاص تلویزیونی نبوده است بلکه بیش از آن، اظهار هویت و اعتراض به عدم اجرای کامل اصل 15 قانون اساسی است؛ اعتراضی که همواره مترصد فرصتی برای ظهور است. اصل 15 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می گوید: زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است . اسناد و مکاتبات و متون رسمی و کتب درسی باید با این زبان و خط باشد ولی استفاده از زبانهای محلی و قومی در مطبوعات و رسانه های گروهی و تدریس ادبیات آنها در مدارس ، در کنار زبان فارسی آزاد است . بخش اول این اصل به طور کامل اجرا می شود ولی موضوع تدریس زبان های محلی و قومی، مغفول مانده است یا بسیار محدود بدان پرداخته می شود. این در حالی است که مردم آذربایجان،به معنای واقعی کلمه و بی هیچ شعار و تعارفی، متعهد به قانون اساسی، تمامیت ارضی و همبستگی ملی هستند و موضوعاتی نظیر پان ترکیسم، در بین عموم مردم واقعاً جایگاهی ندارد. اتفاقاتی نظیر ماجرای فیتیله را نیز به حساب خطای افراد می گذارند و نه فراتر از آن. لذا اگر این اصل قانون اساسی به طور کامل اجرا شود، هم مطالبه قانونی مردم محقق شده و هم بهانه جویانی که می کوشند از آب آلوده ماهی بگیرند و اتحاد ملی را خدشه دار کنند، خلع سلاح می شوند. و سخن پایانی این که احترام به همدیگر، سرمایه تاریخی و گرانبهایی است که ایران را در گذر تاریخ با همه اقوام و زبان ها و ادیان و مذاهب مختلف، پا برجا و استوار نگه داشته است. این سرمایه بی بدیل را حفظ کنیم و همدیگر را ، مانند همیشه ی تاریخ، دوست بداریم. ...
یادی از شاه همدان / نام پور مادستان عیان شد
: این همایش بخشی از برنامه استان برای بزرگداشت مفاخر و چهره های شاخص استان همدان است. استاندار همدان با اشاره به وجود مفاخر و مشاهیر ارزشمندی در همدان افزود: بنا به تاکید نماینده ولی فقیه در استان همدان، به دنبال تجلیل از مفاخر و مشاهیر این استان هستیم. وی با بیان اینکه یونسکو سال 2015 را به نام میرسیدعلی همدانی نامگذاری کرده و در همین راستا بر آن شدیم این چهره منحصر به فرد
صدا و سیما تهدید کرد: برخی مسئولان، شهروندان را تحریک کردند، پیگیری حقوقی می کنیم!
آذرقلم: با وجودی که یک هفته از ماجرای توهین برنامه فیتیله ای ها به زبان و فرهنگ مردم آذربایجان گذشته و مردم فهیم آذربایجان، با حفظ آرامش و موقعیت خاص جامعه، اندک اندک قصد دارند برای حفظ آرامش کشور، قضیه را به فراموشی سپارند اما با این حال روابط عمومی صدا و سیما در یک اقدام نسنجیده و انتشار جوابیه ای تهدید آمیز، ضمن متهم کردن برخی مسئولان به تحریک شهروندان، اعلام کرده که پیگیری حقوقی برخی فرصت
از اتوژورنالیست تا خوابیدن با چشم باز
آنها را به این حرفه می کشاند. در صنعت ارتباطات هیچ چیز مهم تر از کسب اعتماد مخاطبان و ایجاد اعتماد نسبت به رسانه ها نیست. اگر سازمان ها و موسسات ارائه کننده اطلاعات و آرا و حتی سازمان های عرضه کننده تفریح ها و سرگرمی ها، باورپذیری نداشته باشند یا نتوانند اعتماد و حمایت توده مردم را به دست آورند، ادامه بقای شان با دشواری مواجه خواهد شد. ارتباطات، همانند رفتار انسانی در یک
احتمال حضور فاطمه و محسن در انتخابات مجلس
اولین بار غلامعلی دهقان، سخنگوی حزب اعتدال و توسعه، بود که نه تنها از حضور فاطمه هاشمی خبر داد بلکه از سرلیستی او در صورت عدم حضور ناطق نوری خبر داده بود. فاطمه هاشمی، هم از اعضا و هم از بنیان گذاران حزبی است که الان حسن روحانی به نمایندگی از آن در رأس دولت قرار گرفته است. اعتدال و توسعه در سال 78 و با حمایت معنوی آیت الله هاشمی تأسیس شد، در روزهایی که چهارسال از تأسیس کارگزاران می گذشت... ...حزبی که چند نفر از معاونان کابینه هاشمی آن را تأسیس کردند. فائزه و محسن، دیگر فرزندان آیت الله در کارگزاران بودند و فاطمه در اعتدال و ت ...
زمان بی توجهی به واکنش های اجتماعی مردم گذشته است
جامعه شناسان و پژوهشگران اجتماعی دیروز در اجلاس اتاف یعنی ارزیابی تاثیرات اجتماعی و فرهنگی گرد هم آمدند. آنها درباره تجربه هفت ساله اتاف در حوزه شهری حرف زدند و گفتند ارزیابی تاثیرات اجتماعی و فرهنگی در ایران نباید پروژه محور شود و باید در حوزه های تصمیم گیری و برنامه ریزی هم مورد توجه قرار گیرد. آنها می گویند ایران باید مثل همه کشورهای جهان سازمان مستقلی برای ارزیابی تاثیرات اجتماعی و فرهنگی
بودجه انجمن دفاع مقدس در خدمت سناریست 25 ساله!
البته که این انجمن یکی دیگر از محصولاتش به نام "خاکستر و برف” را که توسط قائم مقامش روح ا.. سهرابی کارگردانی شده و البته این یکی هم هزینه تولید مناسبی دریافت کرده بود را بعد از دو سال پشت خط اکران ماندن روانه گروه تازه تاسیس "هنروتجربه” کرد که به صورت کاملا محدود و برای مخاطبان خاص به نمایش درآید. به گزارش بولتن نیوز، این انجمن یک سریال با عنوان "آرام می گیریم” را باز هم به کارگردانی
نفوذ، ابزار راهبردی استعماری نوین
به تهدید و پدیده نفوذ از سوی استکبار جهانی و صهیونیسم بین الملل و رژیم صهیونیستی و یا حتی برخی از شرکای کوتوله مرتجع منطقه تاکید می کند از این روست که این رفتارهای نفوذگونه دارای ماهیت براندزای و سلطه می باشد. این نگاه هشدار کاملا بر تجارب گرانبهایی که در دوره طولانی پس از انقلاب در دست می باشد و یا بهره مندی از عبرت های تاریخ سیاسی نزدیک و در 200 سال گذشته در دست می باشد، تکیه کرده و همانگونه که
حضور چهره های ورزشی و هنری در کافه کتاب / تصویر هنرهای تجسمی در هنرنامه
به گزارش " رویکرد " مجله تصویری کافه کتاب به تهیه کنندگی و کارگردانی امیر حسین خلیل زاده، پنجشنبه ها بعد از خبر ساعت 20 روی آنتن می برد. برنامه کتاب محور کافه کتاب ضمن گفتگو با نویسندگان و مترجمان مطرح کشور، با چهره های مشهور و کتابخوان که از جامعه هنر، ورزش و ... هستند نیز گفتگو و دیدار می کند.این برنامه تلخ و شیرین های دنیای کتاب را بصورت هفتگی به تصویر می کشد و خبرهایی از کتاب های
حمله به رسانه ملی برای "مظلوم نمایی انتخاباتی"!
در گفت وگو با برخی چهره ها، توپ را در زمین آنها بیندازد و حرف خود را از زبان این چهره ها بزند. فراکسیون رهروان هم روی خط تخریب دو هفته قبل بود که فراکسیون رهروان ولایت مجلس، رئیس رسانه ملی را به جلسه خود فراخواند تا درباره مهم ترین مسائل و موضوعات مطرح میان صدا و سیما و مجلس و آنچه تبعیض در پوشش برنامه های مربوط به برنامه جامع اقدام مشترک خوانده می شد، با محمد سرافراز بحث کند. تا
دکترین جدید آمریکا برای "سرنگونی نظام ایران"
نرمِ فکر شده و حساب شده، استحاله جمهوری اسلامی ایران و تغییر باطن و سیرت، با حفظ صورت و ظاهر آن است. ... در چارچوب اهداف جنگ نرمِ دشمن، باقی ماندن نام جمهوری اسلامی و حتی حضور یک معمم در رأس آن مهم نیست، مهم آن است که ایران تأمین کننده اهداف امریکا، صهیونیسم و شبکه قدرت جهانی باشد. ... در مورد برنامه ریزی که در جنگ نرم برای مسئولان وجود دارد با آنان صحبت کرده و خواهم کرد اما مخاطبان اصلی جنگ نرم مردم
نامه های امام حسین(ع) یک دوره کامل انسان سازی است
) نیز به همین روش اشاره فرموده است و روش هدایت و تعلیم توحیدی و تربیت ربانی ملکه سبا جناب بلقیس را از طریق ارسال نامه اعلام می فرماید. استاد حوزه و دانشگاه افزود: پیامبر مکرم اسلام (ص) نیز از طریق نامه رسالتش و هدایت و تعلیم جهانیان را پایه ریزی فرمود؛ اسلام با دستان پیامبر(ص) و به وسیله نامه وارد ایران، روم، هند و ... شد و لذا اسلام با جنگ وارد ایران نشد بلکه به وسیله همین نامه مقدمات
احمدی: وضعیت ورزش نگران کننده نیست - اختلافی بین وزارت و کمیته نیست
بسیاری از چهره های مطرح و قهرمانان کشور دچار افت شده اند اما تمام برنامه ریزی ها به این سمت پیش می رود که اولاً سهمیه خوبی کسب کنیم، دوماً روی رشته هایی که مدال گرفته و یا شانس مدال آوری دارند، بیشتر سرمایه گذاری کنیم و در نهایت فضای تفاهم و همدلی را در جامعه ورزش ایجاد کنیم تا با همه قهرمانان با انگیزه کامل در این رویداد مهم به میدان بروند. هیچ اختلافی بین وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک وجود
جذاب ترین کلکسیون جواهرات بیانسه
کلکسیون جواهراتش که بیش تر با گردن بند و گوشواره همراه هست، بارگذاری شده است. البته در این پرتال، امکان سفارش طرح هایی از کلکسیون طلا و جواهرات خانم بیانسه نیز در اختیار مخاطبان قرار گرفته است که جالب توجه می باشد. (تصویری از بیانسه و گوشواره دو تکه برلیان) کم تر صفحه رسمی یک سلبریتی، صفحه نخست پرتال را به انتشار ده ها تصویر که بارگذاری بالایی را بر سایت تحمیل و لود آن را با
توبیخ از چه زمانی وارد صداوسیما شد؟
/> در نامه او خطاب به میرحسینی مدیر شبکه سه سیما آمده بود: برنامه ماه عسل از برنامه های معنوی ، تاثیرگذار و پرمخاطب رسانه ملی در ماه مبارک رمضان محسوب می شود که دست اندرکاران آن توانسته اند با تلاش چندساله اوقات خوبی را برای مردم عزیز ایران بخصوص روزه داران مومن فراهم کنند. اما امسال علی رغم جدیت جنابعالی و گروه برنامه ساز برای افزایش کیفیت و محتوای این برنامه و توجه ویژه به انتخاب بهتر سوژه ها و
این یک شایعه عادی نیست-محمد نوری*
شکار ذهن مخاطبان مبادرت ورزند. در کنار شمار معدود رسانه های اسم و رسم دار تعداد بی شمار از سایت ها و وب سایت ها در فضای مجازی جا خوش کرده اند که حرفه و پیشه آنها بازی با خبر و تصویر برای جذب مشتری است اما مقصود و مراد این نوشته بازگویی قصه پرغصه رونق بازار شایعه یا آسیب شناسی سایت ها و رسانه های به اصطلاح تجاری و زرد نیست که البته در جای خود نیازمند بحث و بررسی است. مسأله مهمتر در وضع فعلی
واکنش به جمع آوری بنرهای استکبارستیزی/ کار تمام وقت زیباکلام برای آمریکا/ گزارش 800 هزار صفحه ای محرمانه ...
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می کنند و در مواردی هم از کنار آن می گذرند. اگر خبر به ما هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم رنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.
هنرمندان مختلف در حرکتی خودجوش به حمایت از فیتیله ای ها پرداختند
خبر می دادند. این وسط محمد مسلمی، علی فروتن و حمید گلی به عنوان عمو فیتیله ای ها و تهیه کننده برنامه که اصلا باورشان نمی شد که ابعاد این مسأله تا این اندازه گسترده شود، مدام در رسانه های مختلف به عذرخواهی های رسمی از مردم آذری زبان پرداختند ولی تا امروز فایده ای نداشته و برخی شیطنت ها باعث شده که این ماجرا همچنان ادامه پیدا کند.تداوم این حاشیه باعث شد که بسیاری از چهره های هنری به شکل های مختلف دست
هدف سواد رسانه ای هوشیار کردن ، اختیار بخشی و آزاد سازی مخاطب است
بخشی و آزاد سازی مخاطب است. یکی از پیامدهای تحلیل و درک صحیح پیام های رسانه ای ، بالا رفتن سطح آگاهی است که می تواند منجر به ایجاد ارتباط اجتماعی سالم تر با رسانه ها و تقویت ساختارهای مدنی جامعه شود. رییس انجمن با اشاره به اهمیت رسانه در زندگی امروزی گفت: در حیات فردی انسان های امروزی رسانه بیش از هر چیزی مهم بوده و افراد بیشترین زمان را در شبانه روز به رسانه ها اختصاص می دهند. در میان