سایر منابع:
سایر خبرها
سیب زمینی هایی که برای نوجوانان آواز می خوانند
به گزارش هنرنیوز به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل کانون، این کتاب دربردارنده ی 24 قطعه شعر در قالب های متفاوت برای رده ی سنی نوجوانان است. در این کتاب شاعر تلاش می کند که نوجوانان را با طبیعت و برخی آسیب های آن و مسایل اجتماعی و آن چه که در محیط زندگی می گذرد با رویکردی نقادانه، آشنا سازد. براساس این گزارش آب معدنی، کجاست دوست خوبم؟، نام پرنده ها، گردش با آب، تخته ...
ماجرای شعرهایی که برای حضرت زهرا(س) در قرنطینه سروده شد و رهبری بر آن بوسه زد
توفیق شرکت در شب شعر عاشورا پیدا نکرده اند و می گویند باید ببینیم چه کارهایی انجام دادیم که سلب توفیق شده ایم. *تسنیم: با وجود این داوری آثار رسیده به کنگره شعر عاشورای شیراز باید سخت باشد؟ واقعاً همین طور است؛ انتخاب 20 نفر شاعر برگزیده از بین انبوه آثار رسیده به دبیرخانه کار بسیار دشواری ست و سخت تر از آن داوری این کارهاست. هر برگ شعر که کنار می گذاری یک دل شکسته می شود.. گاه ...
ماندیم و درجا زدیم زبان فارسی محدود ماند
...: اهل کار است. از سال 1356 که نخستین اثرش را که در قالب ترجمه بود انتشارات امیرکبیر منتشر کرد و ایرج افشار، با مرقومه ای، او را به تألیف تشویق کرد، حالا نزدیک به 40 سال می گذرد. اما او از پا ننشسته و هر روز، چیزی حدود 10 ساعت کار می کند. گویی که این مرد اصلاً خستگی ندارد. هرگاه که به دفترش در محله مرزداران تهران بروی، او را در حال مطالعه و غور در یکی از نزدیک به 50 هزار جلد کتابی می یابی که در کتابخانه عریض و طویلش جای داده و خودش می گوید که تنها خودش است که جای هر کتابی را به درستی و دقت می داند و هرگاه نیاز داشته باشد، بی دردسر پیدا می کند. این ...
نام گذاری آثار بکت و پوشکین در جهان کتاب
خاطرات گذشته، به کلاس یازدهم دبیرستان و زنگ انشا هم می رسد و نوشته گیرایی که به همین نام (یعنی عروسی ) روزی در آن خوانده شد و همه شاگردان را مسحور کرد. محمدرضا حکیمی: شاعر و ادیب (در هشتادمین سال تولد او) عنوان مقاله بعدی به قلم کامیار عابدی است و درباره وجهی از زندگی علمی و ادبی حکیمی و آثار اوست که شامل شعرها، تحلیل ها و آرای ادبی اوست. ما پطروس نیستیم و طوفانِ تغییر مغزها ...
شب شعر کربلای منا در یاسوج برگزار می شود
به گزارش تابناک کهگیلویه وبویراحمد ،به نقل از خبرنما ؛ علی هوشمند ظهر شنبه به خبرنگاران گفت: این آیین شامگاه یکشنبه با حضور حضرت آیت الله ملک حسینی نماینده ولی فقیه در استان در دفتر معظم له برگزار می شود. وی افزود: در این آیین 10 شاعر مطرح آیینی استان به خوانش اشعار خود در خصوص واقعه عاشورا و حادثه منا خواهند پرداخت. هوشمند هدف از برگزاری این مراسم را لبییک به این سخن مقام معظم رهبری ...
بررسی نقش آرایه ها در اشعار در فرهنگسرای فردوس
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای فردوس، نشست انجمن شعر و ترانه فردوس ساعت 17 امروز یکشنبه یکم آذرماه با هدف شناساندن اصول و قواعد شعر و سروده به شاعران جوان کشور با حضور بهروز یاسمی (شاعر و منتقد ادبی) برگزار می شود. در این نشست ها به موضوعاتی همچون رابطه شعر و ملودی، وزن در شعر، قالب های روان شعر، نقش آرایه ها در اشعار و ... پرداخته می شود و خوانش ...
جدیدترین کتاب حاج علی انسانی منتشر شد
مندان در سالن اجتماعات مجموعه فرهنگی رفاه برگزار می شود. کتاب گلاب و گل مجلد دوم مجموعه شعرهای علی انسانی است که در حوزه ادبیات آیینی توسط مرکز فرهنگی انتشاراتی منیر در 592 صفحه به چاپ رسیده است. این مجموعه شعر شامل 28 بخش است که در آن سروده هایی در رثای ساحت مقدس اهل بیت (ع) آمده است. در فضیلت طلایه دار نهضت حسینی حضرت مسلم بن عقیل (ع)، در وصف آزادگی و بصیرت حضرت حر ...
برنامه های هفته کتاب در منطقه 5 تمدید شد/ آشنایی کودکان با مثنوی معنوی در داستان باستان محصل
فردوس با برگزاری نشست انجمن شعر و ترانه به بررسی موضوع نقش آرایه ها در اشعار با حضور بهروز یاسمی می پردازد. نشست انجمن شعر و ترانه فردوس ساعت 17 یکشنبه (یکم آذرماه 94) با هدف شناساندن اصول و قواعد شعر و سروده به شاعران جوان کشور با حضور بهروز یاسمی (شاعر و منتقد ادبی) برگزار می شود. در این نشست ها به موضوعاتی همچون رابطه شعر و ملودی، وزن در شعر، قالب های روان شعر، نقش آرایه ها در اشعار و ...
چهارم محرم"در روز چهارم محرم،ابن زیاد مردم کوفه را در مسجد جمع کرد و سخنرانی نمود و ضمن آن مردم را برای ...
در روز چهارم محرم،ابن زیاد مردم کوفه را در مسجد جمع کرد و سخنرانی نمود و ضمن آن مردم را برای شرکت در جنگ با امام حسین علیه السلام تشویق و ترغیب نمود. عبیداللّه به منبر رفت و گفت: ای مردم! شما آل ابی سفیان را آزمودید و آنها را چنان که می خواستید، یافتید! و یزید را می شناسید که دارای سیره و طریقه ای نیکو است! و به زیر دستان احسان می کند! و عطایای او بجاست! و پدرش نیز چنین بود! و اینک یزید دستور داده است که بهره شما را از عطایا بیشتر کنم و پولی را نزد من فرستاده است که در میان شما قسمت نموده و شما را به جنگ با دشمنش حسین بفرستم! این سخن را به گوش جان بشنوید و اطاعت کنید.وی برای مردم شام نیز عطایائی مقرر کرد و دستور داد تا در تمام شهر ندا کنند که مردم برای حرکت آماده باشند، و خود و همراهانش به سوی نخیله حرکت کرد و حصین بن نمیر و حجار بن ابجر و شبث بن ربعی و شمر بن ذی الجوشن را به کربلا گسیل داشت تا عمربن سعد را در جنگ با حسین کمک نمایند. برخی از مورخین تعداد افرادی که به سپاه عمر بن سعد پیوستند را در 4گروه ذکر کرده اند که شامل: شمر بن ذی الجوشن با چهار هزار نفر؛ یزید بن رکاب کلبی با دو هزار نفر؛ حصین بن نمیر با چهار هزار نفر؛ و مضایر بن رهینه مازنی با سه هزار نفر؛ این نیروها تا روز عاشورا در سپاه عمر بن سعد حضور داشته اند.در برخی از اسناد تاریخی هم تعداد لشکریانی که به عمربن سعد ملحق شدند را بیست هزار نفر ذکر کرده اند. حر بن یزید ریاحی آزاد مرد کربلا حر بن یزید بن ناجیه ریاحی، جد او، عتاب ، ندیم نعمان بن منذر ( پادشاه حیره ) و پسر عمویش، احوص، شاعر و از اصحاب رسول خدا بود.حر از سران کوفه بشمار میرفت. عبید ا...ابن زیاد او رابرای رویارویی با امام حسین علیه السلام فرا خواند و با هزار سوار به سوی کاروان او فرستاد. حر اولین کسی بود که راه را بر امام علیه السلام بست و از ورود او به کوفه یا بازگشتش به مدینه جلوگیری نمود. حر علی رغم این که برای رویارویی با امام آمده بود، رفتارش خالی از ادب نبود و هنگامی که دید عمر بن سعد برای جنگ با امام حسین علیه السلام مصمم است، به کاروان حسینی ملحق شد، توبه کرد و در سپاه امام جنگید تا به شهادت رسید. در تاریخ آمده است: حر به امام حسین علیه السلام گفت: هنگامی که عبیدالله بن زیاد مرا به سوی شما روانه ساخت و از قصر بیرون آمدم، از پشت سرم صدایی شنیدم که می گفت: ای حر! شاد باش که به خیر رو می آوری. وقتی پشت سرم را نگاه کردم، کسی را ندیدم. با خود گفتم من به پیکار حسین علیه السلام می روم و این چه بشارتی است؟! هرگز تصور نمی کردم که سرانجام از شما پیروی خواهم کرد. (ابصار العین، صفحات 115 و 116) بعد از توقفگاه عقبه ، کاروان امام حسین یکسره تا منزل شراف رفت. هنگام سحر، امام به جوانان فرمان داد آب فراوان با خود بردارند و به راه بیفتند. نیمه های روز، همچنان که راه می رفتند، یکی از همراهان امام گفت: الله اکبر امام حسین علیه السلام فرمود: چرا تکبیر گفتی؟ عرض کرد: نخلستان دیدم. گروهی از اصحاب گفتند: به خدا سوگند، ما هرگز در این سرزمین، درخت خرما ندیده ایم. امام فرمود: پس چه می بینید؟ گفتند: به خدا سوگند آنچه می بینیم، تعداد زیادی اسب است. فرمود: به خدا من نیز همان را می بینم. آن گاه فرمود: اینجا پناهگاهی نداریم که به آن پناه ببریم؟ برخی از اصحاب گفتند: بله، داریم. توقفگاه ذوحسم سمت چپ ماست. اگر به آن جا برویم، تپه ای است که می توان از یک سو با این لشگر مواجه شد. امام به راه افتاد و اصحابش نیز به دنبالش به سوی ذوحسم رفتند. چیزی نگذشت که گردن اسبان نیز از دور پیدا شد. لشگریان ابن زیاد، چون دیدند کاروان امام حسین علیه السلام، راه خود را کج کرده است، آنان نیز راه خود را کج کردند و برای تصرف ذوحسم شتاب کردند اما کاروان امام زودتر به انجا رسید و آن را تصرف کرد. عصر شده بود و امام حسین علیه السلام و لشگر حر در راه کربلا در برابر هم قرار گرفته بودند. امام به سپاهش فرمود آماده رفتن شوند، آن گاه به منادی خود فرمود برای نماز عصر اذان بگوید. پس از نماز، امام حسین علیه السلام رو به لشگریان حر کرد و پس از حمد و ثنای خدا فرمود: اگر از خدا بترسید و حق را برای اهل آن بدانید، خداوند خشنود خواهد شد. ما خاندان محمد صلی الله علیه و آله هستیم و از اینها به فرمانروایی بر شما سزاوارتریم. اینها مدعی چیزی هستند که به ایشان تعلق ندارد و به زور و ستم در میان شما رفتار می کنند. اگر فرمانروایی ما را خوش ندارید و می خواهید درباره حق ما نادان بمانید و نظرتان چیزی غیر از آن است که در نامه هایتان به من نوشتید و فرستادگان شما به من گفتند، اکنون باز می گردم. حرّ گفت: به خدا سوگند، من نمی دانم این فرستادگان و این نامه ها که می گویی چیست؟ امام به یکی از یارانش فرمود: ای عقبة بن سمعان! آن دو خورجین را که نامه های ایشان در آن است بیرون بیاور. عقبه نامه ها را آورد و جلوی امام خالی کرد. حر گفت: ما از آن کسان نیستیم که این نامه ها را به تو نوشته اند. ما فقط دستور داریم که از وقتی تو را دیدیم، از تو جدا نشویم تا به کوفه نزد عبیدالله بن زیاد ببریم. امام حسین فرمود: این آرزویی بیش نیست و محال است من با تو نزد عبیدالله بروم. امام حسین علیه السلام پس از آن که نماز عصر را در ذوحسَمَ به جا آورد و با لشگریان حرّ احتجاج نمود، به اصحاب خود دستور داد: به سوی مدینه باز گردید. اما لشگر حر از بازگشت آنان جلوگیری کرد. حسین علیه السلام به حر فرمود: مادرت به عزایت بنشیند! از ما چه می خواهی؟ حرّ گفت: غیر از شما، هر کس از تبار عرب بود و چنین می گفت، من نیز می گفتم مادرش به عزایش بنشیند، ولی به خدا نمی توانم نام مادر تو را جز به نیکی ببرم. امام حسین فرمود: از من چه می خواهی؟ گفت: می خواهم شما را نزد امیر عبیدالله بن زیاد ببرم. فرمود: به خدا من همراه تو نخواهم آمد. حرّ گفت: من نیز به خدا سوگند، دست از تو بر نخواهم داشت. این سخنان سه بار میان امام و حرّ رد و بدل شد و سرانجام حر گفت: من دستور جنگ با شما را ندارم. اما دستور دارم از شما جدا نشوم تا با من به کوفه بیایید. اکنون که از آمدن به کوفه خودداری می کنید، پس راهی را در پیش بگیرید که نه به کوفه برود و نه به مدینه؛ و نه حرف من باشد، نه حرف شما؛ تا در این باره نامه ای به عبیدالله بنویسم. شاید خدا راهی پیش آرد که سلامت دین من در آن باشد و درباره ی شما مرتکب گناهی نشوم. اینجا بود که امام علیه السلام از راه قادسیه (که به کوفه می رفت) به سمت چپ حرکت کرد و حر و همراهانش نیز به دنبال او به راه افتادند. امام حسین علیه السلام پس از رویارویی با حرّ و لشگریانش و اصرار حر بر رفتن امام به کوفه نزد عبیدالله بن زیاد و اصرار سرسختانه امام بر بازگشت به مدینه، تصمیم گرفت راه سومی را پیش گیرد. بنابراین حرکت کرد و حر و لشگریانش نیز در پی او به راه افتاد. حرّ پیوسته به امام علیه السلام می گفت: ای حسین! به خدا سوگند اگر جنگ کنی، کشته خواهی شد! امام حسین می فرمود: مرا از مرگ می ترسانی؟ آیا گمان می کنید اگر مرا بکشید، کارهای شما رو به راه و خاطرتان آسوده خواهد شد؟ اشتباه می کنید! من در پاسخ شما همان چیزی را می گویم که برادر اوس به پسر عمویش گفت. آن هنگام که اوس می خواست به یاری رسول خدا برود و پسر عمویش او را می ترساند و می گفت: کجا می روی؟ کشته خواهی شد. اوس در پاسخش سه بیت شعر خواند: من می روم و مرگ برای جوان ننگ نیست، آن هنگام که نیتش حق باشد و در حال ایمان به اسلام بجنگد. و در راه مردان صالح و شایسته جانبازی کند و از نابودشدگان در دین جدا گشته، به گنهکاری پشت کند. پس در این صورت اگر زنده ماندم، پشیمان نیستم و اگر مردم، بابت تو که زنده خواهی ماند و بینی ات به خاک مالیده خواهد شد، سرزنشی بر من نیست. حر بن یزید با شنیدن این حرف ها دانست که امام حسین تن به کشته شدن داده ولی تن به خواری و تسلیم شدن به ابن زیاد نداده است. از این رو خودش را کنار می کشید و با همراهان خود می رفت تا اینکه حسین علیه السلام به منزل عذیب الهجانات رسید. حر بن یزید ریاحی هنگامی که دید سپاه کوفه در جنگ با حسین علیه السلام مصمم است، به عمر بن سعد گفت: آیا با حسین جنگ خواهی کرد؟ عمر پاسخ داد: آری، به خدا سوگند جنگی کنم که آسان ترین اتفاقش افتادن سرها و بریده شدن دست ها باشد. حر گفت: آیا پیشنهادش راضی تان نکرد؟ ابن سعد گفت: اگر به دست من بود می پذیرفتم، ولی امیر تو، عبیدالله، نپذیرفت. حرّ که دید ابن سعد در جنگ با امام علیه السلام مصمم است، عقب رفت و در کنار لشگر ایستاد. مردی از قبیله ی او به نام قره بن قیس به او گفت: امروز اسب خود را آب داده ای؟ حر گفت:نه. گفت: نمی خواهی بدهی؟ من نیز اسبم را آب نداده ام و اکنون می روم آبش دهم. حرّ از آن جا که ایستاده بود کناره گرفت و اندک اندک به سوی سپاه حسین علیه السلام رفت. مهاجر بن ادس (که در لشگر عمر سعد بود) به او گفت: ای حرّ می خواهی چه کنی؟ می خواهی حمله کنی؟ حرّ پاسخی نداد و لرزه اندامش را فرا گرفت. مهاجر گفت: به خدا کار تو مرا به شک انداخته است. من در هیچ جنگی تو را به این حال ندیده بودم. هرگز ندیده بودم این گونه از ترس جنگ بلرزی. اگر به من می گفتند دلیرترین مردم کوفه کیست، تو را نام می بردم. پس این چه حالی است که در تو می بینم؟! حر گفت: به خدا سوگند خود را در میان بهشت و جهنم می بینم و جهنم را بر نمی گزینم گرچه پاره پاره شوم و مرا بسوزانند. این را گفت و اسب خود را هی کرد و به حسین علیه السلام پیوست. حّر هنگامی که دید سپاه کوفه در جنگ با امام حسین علیه السلام مصمّم است، به سپاه حسینی پیوست و به امام گفت: فدایت شوم ای پسر رسول خدا! من همان کسی هستم که تو را از بازگشت به وطنت بازداشتم و همراهت آمدم تا تو را ناچار کردم در این سرزمین توقف کنی. گمان نمی کردم پیشنهاد تو را نپذیرند و به این سرنوشت دچارت کنند. به خدا اگر می دانستم کار به این جا می کشد، هرگز به چنین کاری دست نمی زدم. اکنون از کرده ام به سوی خدا توبه می کنم. آیا توبه من پذیرفته است؟ حسین علیه السلام فرمود: آری، خداوند توبه تو را می پذیرد. اکنون از اسب پایین بیا. حر گفت: من سواره باشم برایم بهتر است از این که پیاده شوم. می خواهم همچنان که بر اسب خود سوار هستم، ساعتی با دشمن برای یاری ات بجنگم تا کشته شوم. سخنان حرّ خطاب به سپاهیان یزید حرّ پس از آنکه به سپاه امام حسین علیه السلام پیوست و توبه کرد، در برابر لشگر عمر بن سعد ایستاد و گفت: ای مردم کوفه، مادرتان در سوگتان بگرید! این بنده ی صالح خدا را فرا خواندید و هنگامی که به سوی شما آمد، دست از یاری او برداشتید؟ شما که می گفتید در یاری او با دشمنانش خواهیم جنگید، اکنون رو در روی او ایستاده اید و می خواهید او را بکشید؟ راه نفس کشیدن را بر او بسته اید، از هر سو محاصره اش کرده اید و از رفتنش به سوی سرزمین ها و شهرهای الهی جلوگیری می کنید. حسین همچون اسیری است که در دستان شما گرفتار شده؛ نه می تواند سودی به خود برساند و نه زیانی را از خود دور کند. آب فرات را که یهود و نصاری و مجوس از آن می آشامند و سگان و خوک های سیاه در آن می غلتند، بر روی حسین و زنان و کودکان و خاندانش بسته اید، تا جایی که آنان از فرط تشنگی به حال بیهوشی افتاده اند. چه بد رعایت محمد صلی الله علیه و آله را درباره فرزندانش کردید! خدا در روز تشنگی محشر، شما را سیراب نکند! . ظاهرا حر با اذن امام حسین اولین فردی است که به میدان رفت و در خطابه ای مؤثر، سپاه کوفه را به خاطر جنگیدن با حسین توبیخ کرد. چیزی نمانده بود که سخنان او، گروهی از سربازان عمر سعد را تحت تاثیر قرار داده از جنگ با حسین منصرف سازد، که سپاه عمر سعد، او را هدف تیرها قرار داد. نزد حسین بازگشت و پس از لحظاتی دوباره به میدان رفت و با رجزخوانی، به مبارزه پرداخت و کشته شد. رجز او چنین بود: اضرب فی اعناقکم بالسیف انی انا الحر و ماوی الضیف اضربکم و لا اری من حیف عن خیر من حل بارض الخیف که حاکی از شجاعت او در شمشیر زنی در دفاع از حسین و حق دانستن این راه بود. حسین بن علی بر بالین حر رفت و به او گفت: توهمانگونه که مادرت نامت را حر گذاشته است، حر و آزاده ای، آزاد در دنیا و سعادتمنددر آخرت! انت الحر کما سمیتک امک، و انت الحر فی الدنیا و انت الحر فی الآخرة و دست بر چهره اش کشید.حسین با دستمالی سر حر را بست. پس از عاشورا بنی تمیم او را بیرون کربلا دفن کردند، همانجا که قبر کنونی اوست، جایی که در قدیم به آن نواویس می گفته اند. درباره فرزندان حضرت زینب (سلام الله علیها) در منابع تاریخی آمده است که عون و محمد فرزندان عبدالله بن جعفر بودند. این دو برادر به میدان آمده و هر یک جداگانه وفاداری خویش را تا مرز شهادت به امام زمانشان ابراز داشتند. ابتدا محمد در حالی که اینگونه رجز می خواند وارد میدان شد: به خدا شکایت می کنم از دشمنان قومی که از کوردلی به هلاکت افتادند. نشانه های قرآنی که محکم و مبیّن بود، عوض کردند و کفر و طغیان را آشکار کردند. جمعی از سپاه کوفه به دست او کشته شدند و سر انجام عامر بن نهشل تمیمی، جناب محمد را به شهادت رساند. بعد از شهادت محمد، عون بن عبدالله بن جعفر وارد میدان شد و این گونه رجز خواند: اگر مرا نمی شناسید، من پسر جعفر هستم که از روی صدق شهید شد و در بهشت نورانی با بالهای سبز پرواز می کند، این شرافت برای من در محشر کافی است. نوشته اند تا بیست تن را به درک واصل کرد، آنگاه به دست عبدالله بن قطنه طائی به شهادت رسید. منقول است حضرت زینب(سلام الله علیها) زمانی که هر یک از بنی هاشم(ع) به شهادت می رسیدند، به کمک سید الشهدا (ع) برای تعزیت می آمد، ولی هنگام شهادت این دو بزرگوار پرده خیام را انداخت و از خیمه گاه خارج نشد. شهدای کربلا، در پایین پای حضرت حسین (علیه السلام) مدفونند و به احتمال قوی این دو دلداده نیز در همانجا پروانه شمع محفل حائر حسینی هستند. البته در 12 کیلومتری کربلا بارگاهی کوچک منصوب به عون ابن عبدالله وجود دارد که ملجأ زائرین است. برخی را عقیده بر این است که این مرقد یکی از نوادگان امام مجتبی (علیه السلام) به نام عون می باشد. گردآوری وتنظیم:مجید کریمی ...
لطفاً به هیأت های عزاداری خیانت نکنید
عنصر محبت یک اصل اساسی و عمیق در جریان تشیع است. عنصری که بسیار در ترویج و تحکیم این مکتب اثرگذار بوده است. بدیهی است که این نوع عاطفه متکی به منطق و حقیقت است و نه عاطفه پوچ، سطحی و زودگذر. در مورد میزان اهمیت و توجه به این عنصر اشاره پیامبر به پاداش اش در برابر رسالت بسیار می تواند اهمیت این ماجرا را نشان می دهد.(1) با توجه به این امر بدیهی است که برگزاری جلسات هیئت ها، مدح و مرثیه برای اهل بیت یکی از نمونه های ابراز این نوع از محبت است. در مقابل این جریان، خدشه دار کردن این محبت به هر شکل و به هر صورتی، خیانت به جریان عظیم محبت اهل بیت(ع) است. توجه اهل بیت به محبت و کسانی که مدح اهل بیت را می گفته اند دلیلی بر تائید این ذوات مقدس در مورد محبت و نقش آن بوده است. در دوران ائمه اطهار(ع) شاگردان آگاه و فقهای بزرگی در خدمت امام صادق(ع)، امام باقر(ع) و ائمه دیگر شرف حضور داشتند و معارف، احکام، شرایع، اخلاقیات را نقل می کردند؛ اما در کنار همه این ها، وقتی انسان با دقت به تاریخ می نگرد، در می یابد که امثال زراره و محمدبن مسلم و بزرگانی از این قبیل در دستگاه ائمه(ع) حضور دارند؛ اما امام رضا(ع) دعبل را می نوازد، امام صادق(ع) سید حمیری را مورد توجه و محبت قرار می دهد. ایام محرم و آسیب جدی برگزاری مراسم عزاداری در ایام شهادت اهل بیت علیهم السلام یکی دیگر از نمونه های نشان دادن عشق و عاطفه به ایشان است. در ایام محرم یکی از زمان هایی است که برگزاری مراسم ها حال و هوای دیگری می گیرد. بدیهی است که شور و شدت هیجان موجود در فضای جامعه عده ای را برای جذب بیشتر مخاطب تحریک کند. نگاه به سبک عزاداری های مردم در هر دوره ای یکی از اصول مهم است. متأسفانه استفاده از ابزار عزاداری برای تخریب وجهه شیعیان یکی از موارد دم دست و نفوذپذیر است. هرسال با شروع ایام عزاداری حضرت امام حسین(ع)، بازار برگزاری مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله(ع) نظم و انسجام خاصی پیدا می کند. حال و هوایی که فضاسازی های شهری اعم از سیاه پوش شدن کوچه و خیابان ها پیدا می کنند این حال و هوا را تقویت و غنی تر هم می کند. در این ایام برگزاری جلسات عزاداری همراه با سخنرانی و مداحی ازجمله برنامه های غیرقابل حذف از این مجموعه برنامه هاست که روایت مصائب، مشکلات و روایت ماجرای شهادت حضرت اباعبدالله(ع) ویارانش قسمت اصلی ماجرا محسوب می شود. دراین بین بعضی اوقات مشاهده می شود که سخنران یا مداح مجلس اقدام به خواندن روایت ها و نقل قول های نامعتبر و حتی غیر مستند کنند. در طول تاریخ و درگذر زمان، آسیب ها، تحریف ها و آفت هایی متوجه این فرهنگ بوده است که آن را از طراوت و تازگی و پاسخ گویی کامل و مداوم به نیازهای زمان بازداشته است. این مسئله ناشی از عوامل مختلفی بوده است که مهم ترین آن فلسفه بافی های انحرافی نسبت به قیام عاشورا بوده است. شهید مطهری یکی از کسانی بوده که در برابر این تحریف ها به خصوص در مورد شهادت حضرت اباعبدالله(ع) نوشته ها و سخنرانی های روشنگرانه ای دارند و ایشان به طور صریح در برابر این نوع از انحراف ها موضع می گرفت. حتی برخی از کتاب ها را مقدمه ساز انحراف و کج روی معرفی می کرده است. استاد در مورد تحریف لفظی عاشورا، نمونه های زیادی ارائه داده اند، برای مثال در کتاب حماسه حسینی می نویسند: در همین تهران در منزل یکی از علمای بزرگ چیزی را درباره حادثه کربلا شنیدم که در عمرم نشنیده بودم. روضه خوان گفت: بعدازاین که حضرت لیلا رفت داخل خیمه و موهایش را پریشان کرد، نذر کرد که اگر خدا؛ علی اکبر را سالم به او برگرداند... از کربلا تا مدینه را ریحان بکارد! [روضه خوان] این را گفت و زد زیر آواز: (نذر علی لئن عادوا و ان رجعوا لازرعن طریق الطفت ریحانا) گشتم دیدم این طفتی که در این شعر آمده، کربلا نیست، بلکه این طفت, سرزمین مربوط به داستان لیلی و مجنون معروف است. این داستان را خود این شخص جعل کرده است. بدیهی است که این نمونه ها آسیب پذیر مجالس اهل بیت را بالاتر می برند. اما می شود که بخشی از این آسیب ها را توسط مداحان از بین برد. معلمی مداحان مداحان اهل بیت دارای جایگاه ویژه ای هستند. در این زمینه حضرت آیت الله خامنه ای، می فرمایند: با این چشم به حرفه مداحی نگاه کنید. وقتی آنجا می ایستید برای خواندن، احساس کنید که به عنوان یک مبلّغ دین، به عنوان یک پیام آور حقائق دینی، در اثرگذارترین شکل، آنجا ایستاده اید. اگر این احساس وجود داشت، آن وقت انتخاب شعر محدودیت پیدا می کند، کیفیت ادا محدودیت پیدا می کند، انسان هایی که می خواهند این مسئولیت را انجام دهند، محدودیت پیدا می کنند؛ چاره ای هم نیست. این کار را خود شما باید انجام دهید؛ کار خود مداح است. امروز اگر چنانچه بپرسند: آقا حرفه مداحی به چی احتیاج دارد؟ یکی می خواهد مداح شود، از امروز شروع کند، چه چیزی نیاز دارد؟ دو یا سه چیز را می شمارید؛ می گویید باید صدایش خوب باشد، حافظه خوبی داشته باشد، بتواند شعر یاد بگیرد؛ البته روح هم داشته باشد. انسانی با داشتن حافظه خوب و صدای خوش، می تواند مداح شود، به نظر ما این کافی نیست. شما به مداح به چشم یک معلم نگاه کنید که می خواهد چیزی را به مستمع خود تعلیم بدهد. همه شماها این صلاحیت رادارید. هیچ کس را از این دایره نباید بیرون کرد. هر که شوق این کار را دارد، بسم الله، خیلی خوب است؛ اما صلاحیتش را در خودش به وجود بیاورد. شعری که می خوانید، شعر معرفت و آموزنده باشد. فرض بفرمایید فاطمۀ زهرا(س) را که می خواهید معرفی کنید، آن چنان معرفی کنید که یک انسان مسلمان، یک زن مسلمان، یک جوان مسلمان از آن زندگی درس بگیرد؛ در دل خود نسبت به آن مجسمه قداست ، طهارت ،حکمت، معنویت و جهاد، احساس خشوع، خضوع و وابستگی کند. این، طبیعت انسان است. ما انسان ها تابع و متمایل به کمالیم. اگر بتوانیم کمال را در خودمان ایجاد کنیم، می کنیم؛ اگرنه، آن کسی که صاحب کمال است، به طور طبیعی انسان به او گرایش دارد. این کمال را در فاطمۀ زهرا(س)، در امیرالمؤمنین(ع)، در ائمه ی اطهار(ع) برای شنونده تشریح کنیم و شنونده ما در قالب شعر، در قالب کلام موزون، و به خصوص در قالب صدای خوش و آهنگ درست و خوب، این معرفت را مثل آب زلالی که می نوشد، بنوشد و به همه اجزای بدن او برسد. این کار از خیلی گویندگان، هنرمندان و معلمان برنمی آید اما از شما برمی آید، اگر این کار را انجام دهید . داشتن الگو – بایدها و نبایدها یکی از شرایط مرثیه خوانی پایندی به اصل واقعه است و برای گریاندن مستمعین نباید از هر سخن بی اساسی استفاده کرد. بلکه سوزندان قلب محبان اهل بیت(ع) به وسیله هنرنمایی در کیفیت بیان واقعه توسط مداحان باید تأمین شود. باید گفت اشک گرفتن از مردم که هدف نیست؛ هدف، آمیختن این دلِ اشک آلود که اشک را به چشم می رساند و چشم را اشک بار می کند به معارف زلال است؛ البته با هنرنمائی. در همین زمینه رهبر انقلاب نقل می کنند: ما در مشهد یک منبریِ معروفی داشتیم، خدا او را رحمت کند، مال پنجاه سال قبل است؛ مرحوم رکن الواعظین. او منبر می رفت و مردم پای منبر روضه خوانی او مثل ابر بهار گریه می کردند؛ درحالی که خودش هم بارها می گفت من اسم نیزه و خنجر نمی آورم. واقعاً هم نمی آورد؛ بنده ده ها منبر از او دیده بودم. حادثه را آن چنان هنرمندانه تصویر می کرد که مجلس را منقلب می ساخت؛ بدون اینکه بگوید کشتند ، بدون اینکه بگوید تیر زدند ، بدون اینکه بگوید شمشیر چنین زدند یا خنجر چنین زدند ؛ این ها را نمی گفت. می توان با شیوه های هنرمندانه، روضه خوانی خوب کرد و گریاند. البته این را هم به شما عرض کنم؛ اینکه آقایان مداح ها، و سابق ها روضه خوان ها که ما حالا کمتر توفیق پیدا می کنیم ببینیم، اما در مواردی از افاضات مداح ها مستفیض می شویم، اصرار می کنند که بلند گریه کنید، لزومی ندارد؛ خوب، آرام گریه کنید. وقتی می خواهند سینه بزنند، اصرار بر اینکه صدا، صدای این جمعیت نیست ؛ یا وقتی مردم می خواهند صلوات بفرستند، اصرار بر اینکه صلوات، صلوات این جمعیت نیست . شما بخواهید مردم صلوات بفرستند، ولو توی دلشان. گرم شدن مجلس به این شیوه ها، اصل نیست؛ کاری کنید که دل های مستمع را در اختیار بگیرید. دل مستمع وقتی در اختیار شما آمد، مقصود حاصل است؛ اگر آهسته هم گریه کند، باز مقصود حاصل است؛ اگر به شما توجه کرد، باز مقصود حاصل است. جلوگیری از تفرقه یکی از موارد دیگری که به نظر می رسد مداحان و مرثیه سرایان اهل بیت علیهم السلام می توانند آن را کنترل کند و به نوعی آن را مدیریت کنند مسئله تفرقه و از بین بردن فتنه است. مداحان می توانند از گسترش و ایجاد فضاهای عوامانه ای در برخی محافل مذهبی جلوگیری کنند. فضایی که موجب بدبینی و تفرقه افکنی میان شیعیان و اهل سنت می شود. تفرقه ای که زمینه ساز سوءاستفاده وهابیت و صهیونیسم می شود. یکی از آسیب های جدی در روابط شیعه و سنی که استعمار و استکبار از آن سود می برد، تحریک علما و عوام اهل سنت به وسیله برخی سخنان مجالس و اقدامات نسنجیده و غیر مرتبط با سیره اهل بیت(ع) توسط برخی افراد نادان است که علیرغم نهی و هشدار علما و بزرگان به مسیر نادرست خود ادامه می دهند. اهانت های علنی و زشت و تأسف بار به برخی صحابه و خلفا و لعن برخی همسران پیامبر نه تنها با سیره ائمه هدی و علمای بزرگ تناسبی ندارد، بلکه زمینه را برای سوءاستفاده وهابیت و تندروهای القاعده برای آتش افروزی و خشونت فراهم می سازد. اگرچه بانیان جدید جریانات برائتی که با پرچم تبری به میدان آمده اند، دارای ارتباطات واضح و عمیق با قدرت های استعماری به ویژه استعمار هستند، اما متأسفانه به علت عدم آگاهی برخی جوانان و مداحان، آن ها عملاً در میدان دشمن بازی کرده و هیزم آتش جنگ مذهبی را فراهم می آورند که فاتح نهایی آن اسراییل در منطقه است. بسیاری از گروهک های تندروی تکفیری که هم اکنون در عراق و سوریه و پاکستان و افغانستان مشغول فعالیت هستند، به منظور یارگیری و تحریک احساسات مردم، از نوارها، فیلم ها و سخنان مطرح شده در این مجالس استفاده می کنند و جواز قتل شیعیان را صادر می کنند. ................................ (1) قُل لا أَسئَلُکُم عَلَیهِ أَجراً إِلاَّ المَوَدَّهَ فِی القُربی (سوره شوری-23) ...
گذشت زمان برخی را فراموش کار می کند!
...، مواجه می شدم البته خوشبختانه کار من طوری بود که بیشتر حضرات چاپ می کردند و کمتر حواله می دادند به آینده که کارهای بهتر و بیشتری بفرستید! ... کار کلاسیک می دادید؟ خب من با غزل شروع کردم و بعد دوبیتی و غزل و بعدش رفتم سراغ چهارپاره. مجموعه جوانه های پاییز من، به جز چند شعر که در قالب نیمایی هست، بقیه در قالب چهارپاره است. آن موقع چهارپاره، شعر مسلط بود. برگردیم به سؤال اول تان ...
تأکید اندیشمندان بر یگانگی فرهنگی ایران و تاجیکستان
، رییس اتفاق نویسندگان، هوشیاری پور، معاون سفیر ایران در تاجیکستان، ابراهیم خدایار، رایزن فرهنگی کشورمان در تاجیکستان، علی اصغر دادبه، چهره ماندگار فلسفه و عرفان ایران، میرزا شکورزاده، ادیب و محقق تاجیک، دولت رحمانیان، شاعر، برات عبدالرحمان، مدیر گروه ادبیات کودک دانشنامه ملی تاجیک، حسن قریبی، رییس پژوهشگاه فرهنگ فارسی تاجیکی، عمر صفر، استاد دانشگاه ملی تاجیکستان، محمدعلی عجمی، مدیر بخش نظم اتفاق ...
عوامانه و غیرعوامانه بودن، شکاف بین حکمت و فلسفه
سعدی که شاعر بزرگی است -اگر همه ی حکمت های اشعار شاعران را جمع کنیم با گلستان و بوستان برابری نمی کند- حکیم نبود. حافظ را با تمام بزرگی حکیم نمی گوییم. سؤال من وقتی جدی تر می شود که می گوییم حکیم قاآنی؛ هدف، تحقیر و کوچک شمردن شاعری در برابر شاعر دیگر نیست، این پرسش من است که برای آن پاسخی نیافته ام؛ آیا اتفاقی بوده است یا خیر؟ نمی دانم. اگر قرار بود من در این باب اختیاری داشته باشم شمس ...
شکستِ مهاجرانِ ایرانی در ادبیات
و با عنصر مکان، فضا، شخصیت داستانی و زبانی مواجهه دارد که می تواند با زبان مادری یا بنا بر لزوم با زبان کشور میزبان همراه شود. در فصل مهاجرت که نویسنده در فضا و مکان جدید قرار می گیرد احساس جدیدی در او به وجود می آید که با بهره گیری از تخیل، اثر را در قالب رمان و داستان کوتاه و یا شعر عرضه می کند . فضای این داستان های نوستالژیک است و آهِ حسرت نویسنده از پشت کلمات به گوش می رسد. ...
100 توصیه مهم رهبری به هیات های عزادارای
؛ افتخار کند به وجود امام؛ افتخار کند به جمهوری اسلامی؛ افتخار کند به دین خود و به مذهب خود و به پیروی اهل بیت. ( 3 /3 /1390) غیرمستقیم باشد :بهترین نحوه ی بیان هم بیان غیرمستقیم است.در قالب شعر خوب – اینجا نقش شعرا معلوم میشود( 3/ 3 /1390) طالب شعر خوب بودن :شما که مداحید، وقتی طالب شعر باشید، چشمه ی شعر شاعر به جوش می آید. شما که طالب شدید، او شعر میگوید. وقتی شعرش به وسیله ...
دانلود نوحه های یزدی " سینه زنی با نوحه ای متفاوت در یزد. محرم 1394
و مداحی تصویری حاج محمود کریمی محرم 94 نام مجموعه ای کامل از مراسم دهه اول ... امسال با شروع ماه محرم شاهد برگزاری مراسم نوحه خوانی و سینه زنی در روستاهای بخش شاوور ... دانلود کلیپ مراسم عزاداری سینه زنی محرم 1394 | جدید 94. 10 . یک نوحه خوانی متفاوت در شهر یزد - با نام آزادی - محرم 1393 - CoolPlay ... coolplay.tk/watch/STUj_M4sj7Q یک نوحه خوانی متفاوت در شهر یزد ...
فلسفه فهم معارف را آسان می کند
...> 2. از کلام ایشان استفاده می شود که تغییر و تحولات سده های گذشته و پیدایش منطق هایی همچون منطق ریاضی، منطق صوری را بی اعتبار ساخته و ازاین رو، نمی توان منطق صوری را روش اندیشه موردنظر قرآن دانست. بر اهل فن پوشیده نیست که منطق ریاضی و منطق های دیگر هیچ کدام برای از بین بردن و بی اعتبار ساختن منطق صوری نیامده، و اگر هم کسی چنین منظوری داشته هرگز به انجام آن موفق نشده است. منطق ریاضی و منطق مادی و ...
عشق عفیف، بستر پدیداری هنر اصیل
مشاهده می کند، به سبب آن، گاه به حق می رسد و گاه خطا می کند. در واقع، امر مورد مشاهده، یا امری حقیقی است یا امری باطل. خیال محمود از مبدأ رحمان و ملک، و خیال مذموم از مبدأ نفس و شیطان است. لذا خیال ممدوحْ بستر ظهور هنر دینی، و خیال مذمومْ بستر شکل گیری هنر دنیوی است (مددپور، 1387، ص 62-64). 2-3-2. هنر و فرایند خلق اثر هنری از منظر حکمت صدرایی 1232. عشق عفیف، بستر پدیداری هنر ...
تبدیل خانه محمدعلی سپانلو به کافه
یادداشتی که به نقل از او خوانده شد، چنین عنوان کرد: برای هریک از ما وجهی از سپان به یادماندنی تر است، برای یکی شاعربودنش، برای دومی شاعر تهران بودنش، برای سومی جُنگ هایی که فراهم آورد، برای چهارمی ترجمه هایش، برای پنجمی طنز و خصلت بزمش، برای ششمی... برای منی که متأسفانه امروز در این جمع نیستم و باید پیامی بسنده کنم، سپانلو همه اینها بود اما وجوه دیگری هم داشت که از همان روز نخست آشنایی مان شادمانه ...
ایران در زمینه هنرهای عامیانه غنی ترین کشور دنیاست
...، نیز با تشکر از مریم گودرزی برای برگزاری این مراسم، به دو کتاب پرویز تناولی با عنوان مقدمه ای بر تاریخ گرافیک در ایران و نمکدان اشاره و اظهار کرد: کتاب نمکدان شامل دست بافته های عشایر و روستاییان ایران است، هنری نائیو و اصیل که عمدتا به دست زنان انجام می شد. آقای تناولی را بیشتر به عنوان مجسمه ساز می شناسیم اما او میراث بزرگ دیگری هم دارد و آن مجموعه هایی است که او در طول سالیان از دست بافته ...
بصیرت، شرط اصلی مداحی و شاعری اهل بیت علیهم السلام است/از خدا عاقبت به خیری بخواهید + گزارش تصویری
این مسابقات شرکت کرده بود، به مداحی اهل بیت علیهم السلام پرداخت. سپس مرتضی امیری اسفندقه، شاعر پیشکسوت و داور بخش شعر مسابقات در دهمین سوگواره نواها و اشعار آئینی پشت تریبون قرار گرفت و طی سخنانی به فعالیت های بخش داوری مسابقات اشاره کرد و گفت: اگر قالب ها را با یکدیگر مقایسه کنیم، قالب غزل در مسابقات تفاوت زیادی با قالب قصیده دارد. پسند شخصی اساتید معیار نبوده، به طوری که اگر قالب غزل ...
زندگینامه رضا سجادی+عکس
...> رضا سجادی مدتی به ریاست اداره رادیو منصوب گردید و مدتی هم ریاست اداره مطبوعات وزارت پیشه و هنر را عهده دار بود. رضا سجادی ناطقی زبردست، ادیبی پرمایه و شعر شناس بود او اشعار زیادی را در حافظه داشت و هنگام محاوره از اشعار حافظ، شاهد و مثال می آورد. قدیمی ترین گوینده/ هنرپیشه/ کارگردان نصرت الله محتشم 28 اسفند 1294 در تهران به دنیا آمد. 10 ساله بود که برای اولین بار روی صحنه تئا ...
محمدعلی سپانلو؛ از زندگی تا مرگ
برخورد ؛ سایه ای نفرسوده و جوان مانده پرسید: چطور این همه جوان مانده ای، در حالی که من سالخورده می شوم؟ و شنید که: آه ، آن همزادت ، آن دومی ، در هزارتوی روایت هایی که می ساخت گم شد. پرسید: پس تو که هستی؟ – من سومی هستم. پس بهتر است دیگربار همان جوان خوش برخورد را سراغ بگیریم ، با شاخه گلی بر یقه بارانی ، در مرز کویر – کویر ناشکیبا و تلخاد سرزمین ما – ایستاده اذن دخول می طلبد؛ می خندد و خواستگار لبخندی است از مادر پیر. ...
در پایان جایزه جلال چه گذشت؟
جمله هنرهای والاست. شاعر اندیشه را به جمله می سپارد که عنوان والای حکمت را به خود اختصاص می دهد. چنین بود که رسول الله شاعران مومن را به چکامه سرایی وامی داشتند. هشتمین جایزه جلال آل احمد او همچنین افزود: خطابه های حضرت علی (ع) نیز از همان روزگار همچون شعر بود و به جان ها نشست و ماند. هنر راه خویش را می گیرد و نمی توان راه را بر آن سد کرد. سخن و هر اندیشه و فکر که بتواند در ...
پاسخ های زهرا دختر مسلمان ایرانی به نامه مرجان دختر ایرانی
برایم مهم شد که نظرم را برایت بنویسم و شفاف مرز و حریم های فکری خودم و امثالم را برایت بازگو نمایم. مرجان دختر ایرانی؛ من دانشجوی دکتری رشته معماری هستم. پس در مقام یک دختر تحصیل کرده همجنس خودت برایت حرف می زنم. دختری هستم که در این جامعه دینی درس می خوانم، کار می کنم و مهم تر از همه زندگی می کنم. نه دلزده از کشور شده ام و نه دینم که هر چه بر علم من اضافه می شود بیشتر عاشق خدایم می شوم ...
جای خالی سرودن شعر آئینی برای بسیاری از ائمه اطهار (علیه السلام)/ شعر آئینی مختص به انتظار و عاشورا نیست
نشست شکار سری، شاعر و متقد ادبی با بیان این نکته که اشعار آئینی دینی در عصر امروز بیشتر قالب دراماتیک دارد، توضیح داد: کتاب شعر آسمان روایت پرنده بی پر، اساسا متمایل است، به جنبه های داستانی و دراماتیک با قابلیت تصویری شدن به واقع این چارچوب اشعار آئینی در عصر امروز است. به گفته شکارسری، در تاریخ شعر شیعی در خصوص عاشورا و انتظار و حادثه در و دیوار بسیار داریم ، امّا در خصوص امام جعفر ...
پیکر معینی کرمانشاهی در خاک دیارش آرام نگرفت
شاعر مجموعه ای شمع ها بسوزید هم روز 26 آبان ماه 94 ، پس از قریب 90 سال زندگی تلاش ، چشم از جهان فرو بست و دار فانی را وداع گفت. کسانی که از نزدیک با رحیم معینی کرمانشاهی ارتباط دوستی داشته اند ، متفق القول هستند که وی شخصیتی وارسته و انسانی با کمالات انسانی بود که زندگی اش را در حیطه شعر و ادب و نقاشی سپری ساخت و آثاری نفیس از خود به جای گذاشت. کرمانشاهیان و تاریخ این شهر ، نیای ...
فرهنگ در رسانه
از این هفت سال را ویتوریو استرارو به عنوان مدیرفیلمبرداری این مجموعه بوده ایم. مجیدی در بخش دیگری از سخنانش به حوادث تروریستی اخیر در پاریس اشاره کرد و با تأکید بر اینکه همه مردم دنیا از این حوادث آزرده خاطر هستند، افزود: امروز گروه تندرویی به اسم داعش جنایت می کند و اسم اسلام را به سرقت برده، در حالی که این حرکتهای رادیکال و خشن که به نام اسلام رقم میخورد، هیچ نسبتی با دین ما ندارد. ...
زنگ خطر کاهش مطالعه در قزوین به صدا درآمد / اقدامات صورت گرفته در هفته کتاب و کتاب خوانی در قزوین
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، علم و علم آموزی از برترین ارزش های دنیای امروزی بوده و انسان نیز همواره به فراگیری و دانش نیازمند است و این مهم به زمان و سن بستگی ندارد. ارزش علم را در جای جای تاریخ می توان سنجید، به گونه ای که وجود آگاهی و شناخت در افراد زمینه ساز پیشرفت کشور است. به راستی می توان ارزش و جایگاه فراگیری و علم آموزی را در دنیای امروز نیز درک کرد، چراکه رشد ...
دکتر مطهرنیا: آینده ترکیه صحنه رقابت شدید اردوغان و داوود اوغلو است/ ترکیه باید نوعی تعادل میان تهران و ...
عدالت و توسعه شاهد باشیم؛ اگر این رقابت زیرپوستی به کشمکش روپوستی تبدیل شود. در این مسیر، ترکیه زمانی می تواند جایگاه منطقه ای خود را بهبود بخشد که گرایش به یک حرکت معتدلانه در حوزه منطقه ای هم ایجاد شود. این تمایل در دولت ترکیه دیده می شود. بعد از حل و فصل پرونده هسته ای و شروع برجام و ایجاد فضای مناسب برای مدیریت سیاسی مسأله سوریه در قالب الگوی 5+1، ورود ایران به عنوان یک شدت بخش جریان تحرک در قالب ...