سایر منابع:
سایر خبرها
چیستی زبان دین از نگاه مولوی؛ آیا گزاره های دینی معنادارند؟
...، علم، فلسفه و دین رخ می دهد، تمایز بگذارد. بنا به تفسیر رایج از این دیدگاه، بازی زبانی دین بر خلاف بازی زبانی علم معرفت بخش نیست. بر مبنای دیدگاه گروه دوم زبان دین زبانی نمادین است. بنابراین زمانی که به عنوان مثال گفته می شود خداوند شبان انسان هاست مقصود معنای ظاهری و لفظی این جمله به گونه ای که حکایت گر مستقیم و عینی عالم واقع باشد، نیست، بلکه شبان بودن نمادی از مشیت الهی و هدایت ...
کتاب مجموعه مقالات کرونا و علوم عقلی منتشر شد
بخشی از مقدمه این اثر به قلم شیخ رضایی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران آمده است: شاید بتوان یکی از آفات دانشگاهی شدن فلسفه و دیگر علوم عقلی را قطع ارتباط آنها با مسائل انضمامی جهان خارج دانست. گسستن این حلقه اتصال سبب می شو اندیشمندان در باب اموری بیندیشند که ما به ازایی در جهان خارج ندارند و شهروندان نیازی به عرصه مسائل ملموس خود به اندیشمندان علوم عقلی حس نکنند. موقعیتهایی مرزی مانند ...
شعری که 30 سال اشتباه خواندیم!
شاعر گفته است: ری! مگر شاعر با ری خصومتی داشته است؟ و این خود مهم ترین پل ارتباطی است که ذهن دانش آموز را با وقایع صدسال گذشته مملکتش مرتبط می سازد و البته که شعر در کمال خود باقی می ماند. در دیوان اشعار ملک الشعرا بهار (همان، ص 286) یادداشتی از خود شاعر درباب دماوندیه دوم (ای دیو سپید پای در بند/...) ضبط شده است که نقل آن خالی از فایده نیست: در سال 1301 شمسی گفته شد ...
اقبال لاهوری ایرانی ترین غیرایرانی و فردوسیِ برون مرز بود
فی عمیقی را در اشعارش مطرح می کند و از این منظر می توان شعر او را با شعر ناصرخسرو مقایسه کرد؛ با این تفاوت که دیدگاه های ناصرخسرو در اشعارش، مربوط می شود به علم کلام اما آنچه اقبال مطرح می کند، فلسفه نوین است؛ مثل پراگماتسیم یا اگزیستانسیالیسم. البته فلسفه ای که او ارائه می کند، معنوی و الهی است؛ مثلا اگزستانسیالیسیمی که اقبال مطرح می کند، ضمن این که به بشر اهمیت می دهد، او را هدایت می کند تا توانایی ...
حافظ ابرو؛ خالق سبک ادبی ساده و بی پیرایه
معانی تاریخی را که تصنعی و متکلف بود، ساده و بی پیرایه گزارش دهد و بر پایه تسلسل و توالی معنا بنویسد. واژگان دشوار عربی، مغولی و ترکی نیز به دلیل رواجشان در آن روزگار در نوشته های حافظ ابرو یافت می شود اما به هر روی، نثر وی را ساده و مرسل می توان خواند. فصیح خوافی، سال وفات حافظ ابرو را 833 هجری می داند و خواندمیر آن را 834 هجری دانسته و عبدالرزاق سمرقندی همین تاریخ را در بیتی ...
ستاد بازسازی ساختار فرهنگی در وزارت فرهنگ تشکیل شود
ت و اسلامی بودن اقتضا می کند فرهنگ روح حاکم بر زندگی ما باشد. با درنظر گرفتن و اعمال همه این موارد می توانیم در یکی دو سال آینده به طراحی برای بازسازی برسیم و ان شاءالله با حضور دولت جدید این مسیر می تواند محقق شود. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها وزارتخانه دولتی است که تمام موجودیت آن فرهنگی و نقش مدیریت فرهنگی را در بسیاری از ابعاد فرهنگی کشور برعهده دارد و جزو کلیدی ترین وازرتخانه ها د ...
زبان فارسی؛ آیینه تفکر ایرانیان
، خاقانی از شیروان، اوحدی از مراغه، کمال الدین عبدالرزاق از اصفهان، سعدی و حافظ از شیراز، جامی از هرات، دهخدا از قزوین، معین از گیلان، نیما از مازندران و صدها شاعر، نویسنده و دانشمند دیگر از جای جای حوزه تمدنی ایران بزرگ می توان دید. بنابراین زبان و ادبیات فارسی، میراث مشترک همه پارسی زبانان و فارسی دانان همه جهان به طور عام و سامان بخش هویت فرهنگی ایرانیان به طور خاص است. بشر هنر و زیبایی را ...
علامه طباطبایی فیلسوفِ انسان شناس بود
توجه و آرامش جسمی دست یافته است، اما به حقیقتِ وجودی خود که آرامش روان است توجهی ندارد و تمام کارهایش در راستای آزردن آن است. لذا نیازمند فکر و اندیشه نابی هستیم که آرام بخش روح و روان باشد. به گفته یکی از اساتید، اگر قرار باشد ظهور حضرت بقیه الله(عج) اتفاق بیفتد و ایشان بخواهند معجزه ای را برای بشر کنونی ارائه دهند، همان علوم انسانی اسلامی است. ضرورت نشان دادن کارآمدی دین ...
تلاش ستیزجویانه جریان الحاد علمی برای حذف خداباوری از عرصه فرهنگ
: تفاوت اصلی جریان الحاد علمی با طبیعت گرایی علمی، نه در اصل خداناباوری که در تلاش بعضا ستیزجویانه برای حذف خداباوری از عرصه فرهنگ بشری است و آنچه مسیر را به سمت خداناباوری می برد مساله طبیعت گرایی علمی است. نریمانی با اشاره به اینکه در اواخر قرن 19 علوم تجربی شروع به فرض چارچوب جدیدی با نام طبیعت گرایی کردند، خاطرنشان کرد: این منظر نو نه تنها ارتباط علم و دین را از میان می برد بلکه نقش ...
شیخ رضایی: تاریخ نگاری این کتاب مسئله محور است
شعار سال : نشست معرفی و بررسی کتاب تاریخ فلسفه غرب(6)، فلسفه انگلیسی زبان 1750 تا 1945 تالیف جان اسکوروپسکی و ترجمه یاسر خوشنویس از سوی سازمان سمت و خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) یک شنبه 16 آبان ماه با حضور کیوان الستی، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و حسین شیخ رضایی، عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد. الستی، عضو هیئت علمی مرکز سیاست علمی کشور در این نشست ...