سایر خبرها
فرهنگ در رسانه
باشند و از همه مهم تر شهود و درک متفاوت از هستی ست که زبان خاص شاعر را خلق می کند. ستاره و درخت اشعار فروغ با ستاره و درخت جهان واقعی تفاوت دارد! جنس باران در شعر سپهری با جنس باران در جهان عینی تفاوت دارد. شعر باید مخاطب را از جهان عینی به جهان دیگری ببرد. لذت شعر، ناشی از کشف عناصر و روابط بین عناصر در جهان تصویر شده است . پس ساده نویسی اجرا شده امروز را می توان نوعی ساده انگاری در شعر ...
رسول شاعران معاصر
.... استاد ادبیات او "نظام وفا" از شاعران کهن گرا او را به خط شعر و شاعری انداخت. آشنایی با زبان و شعر فرانسه او را با قلمروهای جدید شعر آشنا کرد. در سال 1300 علی اسفندیاری نام خود را به "نیما یوشیج" تبدیل کرد و اشعارش را با این امضا انتشار داد. خود او درباره این سال ها می نویسد: ... این تاریخ مقارن بود با سال هایی که جنگ های بین المللی اول ادامه داشت. من در آن وقت اخبار جنگ را به زبان ...
شعر را به نفع سینما از دست نمی دهم
پیش شمس لنگرودی در مصاحبه ای گفته بود؛ ورودم به سینما برای دوری از فضای خسته کننده شعر بوده است، این جمله را به او می گویم و شمس در پاسخ می گوید: 40 سال در عرصه شعر بودن، فضا را برای من خسته کننده کرده بود، البته این به آن معنا نیست که شعر بد باشد، منظورم عرصه آن است. در شعر، شاعر کارگردان، بازیگر، نویسنده و تدارکاتچی و به قولی همه کاره شعر در خلوت خود است، در این میان من میل داشتم که بعد از 40 ...
جرم شریعتی هنوز ثابت نشده است!
؛ چیزی از ملانکولی به خاطر د یروزی که د ارد از د ست می رود . بازگشت به خویش شریعتی را هم غالبا این گونه فهمید ه اند : بازگشتی نوستالژیک به د یروزی اید ئالیزه. اما این تفسیر سوءتفاهم است. شریعتی می د اند که محتوم است مرگِ د یروز و بنابراین جز اینکه د ر تد ارک ابد اع خویشتن باشی، راه د یگری ند اری. این خصلت اصلی اند یشید ن د ر شریعتی است (اند یشید ن با اتکا به یک منِ انضمامی و ...
کتاب گفت وگو با وودی آلن نقد شد
معرفی کرد و گفت: اطلاعات نقد و تفسیری از فیلم ها ندارم اما وودی آلن را دوست دارم و می دانم که طنز خاص او برای ایرانی ها قابل ترجمه نیست. طنز وودی آلن، طنز خاص یک آدمِ شوخ، یهودی و نیویورکی با فرهنگ نیویورکی است. همه وودی آلن را به عنوان روشنفکر اروپایی و با طرز تفکر اروپایی می شناسند درحالی که اورسن ولز تنها فیلم سازی است که در عالم سینما با فرهنگ فیلم اروپا آشنا است. وی ادامه داد: وودی ...
زیباشناسی ادعیه صحیفه رضویه از منظر علم بدیع
عصر خویش اکتفا می کنیم که در این زمینه می گوید: و لیسَ فی أهل هذهِ اللغةِ إلا قائلٌ بأنَ کلامَ الامامِ علیِ ابنِ أبی طالبٍ هو أشرَفُ الکلامِ و أبلَغُهَ بعدَ کلامِ الله تعالی و کلامِ نَبیه صلی الله علیه [و آله] و سلم و أغزَرُه مادةً، و أرفَعُه أسلوباً، و أجمَعُه لجَلائِلِ المعانی ؛ هیچ کس در اهل این زبان نیست مگر این که معتقد باشد که سخن امام علی بن ابی طالب پس از کلام خدای تعالی و پیامبرش، که درود ...
جشنواره عمار اسامی هیأت داوران خود را در بخش های داستانی، مستند و انیمیشن اعلام کرد
، عضویت در شورای سردبیری یک مجله تخصصی، 15 سال داوری کتاب سال وزارت ارشاد، پنج سال عضویت در هیئت نظارت بر کتابهای کودکان و نوجوانان، دبیری گروه ادب و هنر دو روزنامه، مدیریت هیئت علمی گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، سه دوره ریاست هیئت مدیره انجمن قلم ایران، دو دوره عضویت در هیئت منصفه دادگاه مطبوعات، چند سال سرپرستی واحد ادبیات حوزه هنری و ... از جمله فعالیت های سرشار بوده است. ...
کتاب هایی برای زمستان
: دارم فکر می کنم به اینکه/ با تعابیر درمان / شکلک ها را/ بردارم از روی زبانم. شاعر با توسل به استعاره برداشتن شکلک از روی زبان ظاهرا قصد افشا و آشکارسازی دارد، آن هم به کمک تعابیر. سه مولفه به کار گرفته شده در این پاره، یعنی تعبیر، تفکر و استعاره، اساسا زیرساخت شعر قنبری را شکل می دهند و طنین آنها در همه جای شعر او به گوش می رسد. اما مهم تر از همه استعاره ها هستند که برخی از ...
صحبت هایی که در ثریا مورد توجه و تقدیر رهبر انقلاب قرار گرفت، چه بود؟
ایران هستند. وی تصریح کرد: در این جشنواره جسارت در انتخاب موضوع مانند کاری است که خود شما در ثریا انجام می دهید؛ موضوعاتی که 6 الی 7 سال پیش کسی به سمت آن ها نمی رفت بعنوان مثال مسئولینی وزیر یا نماینده بودند با این که ظاهراً تخصص داشتند ولی اشتباه می کردند که به رخ کشیدن این اشتباهات هم شیرین است و هم به هر مسئولی تذکر می دهد که حواست جمع باشد که رسانه تو را زیر نظر گرفته است. ...
مفهوم زیارت و جایگاه آن در فرهنگ اسلامی
فزرتنی در تحلیل این عبارت، برخی مفسران با تکیه بر این که زیارت فرد عین اکرام اوست، بدان استشهاد ادبی کرده اند. (طبری، 1415 ق، ج8، ص 157) زیارت قبر فرد هم نوعی تأیید ضمنی او و سر فرود آوردن در برابر وی از روی تواضع محسوب می شده است. برخی حنفیان از قول شافعی (13) نقل کرده اند که روزانه به زیارت مزار ابوحنیفه می رفت. (خطیب، 1417 ق، ج1، ص 135) استشهاد بدین زیارت، زمانی معنا دارد که در فرهنگ عموم ...
تلویزیون ایران با چه زبانی با شعر سخن می گوید؟
بهره مند از شعر اما با جذابیت های کمتر اجرا می شود و تکرار موفقیت های قدیمی رادیو هفت، محتاج بازنگری جدی در شیوه ساخت آن است. قندپهلو؛ ورود به حوزه دشوار شعر طنز برنامه قندپهلو وارد حوزه ای از شعر شد که مدت ها گمان می رفت پرداختن به آن حتی در یک ویژه برنامه تک قسمتی هم ممکن نخواهد بود چون حوزه طنز حتی در حوزه های دراماتیک و نمایشی خود هم از خطوط قرمز بسیاری در تلویزیون برخوردار بود و ...
مرد لانگ شات طبیعت ایران در آخرین مصاحبه عمرش چه گفت؟
.... یک چیزی هم داریم به نام کشتن لج بازانه، سابقاً در سال 35-36 که کانون شکار تازه تاسیس شده بود، یک عده وکیل باشی ژاندارمری را آوردند گذاشتند گاردهای شکاربانی، اینها خیلی ظلم می کردند، شکارچی ها هم لج کردند! چیکار می کردند؟ می رفت 20 تا آهو می زد کله، پاچه، دست و پای آهوها را پُرمی کرد داخل گونی و می انداختند در حیاط شکاربانی، یعنی هیچ غلطی نمی توانی بکنی، من همه کاره هستم. ...
این زوج خوشبخت هنری را می شناسید؟
در تئاتر انجام داده اما حضور و نام حرفه ای خود را مدیون عرصه طراحی صحنه و لباس است. آرش میراحمدی هم که با آیتم های طنز چهره شناخته شده ای است به خصوص با آن صدای سمپات و جذابش. او این روزها با مجموعه محله گل و بلبل مهمان خانه های شماست. مردی که سال ها شادی را به مردم هدیه داده می گوید: کاش مردم وقتی به هم می رسند به جای حرف های منفی و گفتن از بدی ها و گله کردن، کمی هم از اتفاقات خوب ...
بومی سرود مهدی زینی / کِش مات
ساز ئو نه جاره ل نیشدنه دا دنیا، دیه نماری، چوی تو نیِ/ ئایم ساز ئو روی نگاره ل نیشدنه بیه سه ئاخر دنیا ،که س نییه/ وه خ گر ئو سائت شماره ل نیشدنه هوز ده س پیچ ،نیشدنه ئه ر پشد ریِ/ دو دلن ئه ر پا دیواره ل نیشدنه یا علی ،شه مشیردو فاقت بکیش / ابن ملجم ئو نیِ سواره ل نیشدنه برگردان به فارسی: شب دراز است و دردمندان نشسته اند / مراسم عزاداریست و عزا ...
قصیده های زمینی؛ درنگی بر کتاب چین کلاغ مرتضی امیری اسفندقه
...> 1. به گمان من ، یک عنصر اصلی این ترکیب ، همان زبان آوری است ، یعنی میراث کهن قصیده ، که شاعر ما بدان مسلّح است . قصیده بنابر مقتضیاتی که در اینجا مجال شرحش نیست ، بیشتر مجال مهارتها و هنرمندیهای زبانی است و هنوز هم ضرورت این غلبه حس می شود. مسلماً در قالبی چنین مطوّل که شنونده برای خوانش همة شعر نیاز به عبور سریع از بیتها را دارد، مجالی هم برای درک نازک خیالی و ریزبینی و ایهام های ظریف و شبکه های ...
ترسیم تاریخ آگاهی تاریخی
بلاغت وجود دارد که عبارت است از استعاره، مجاز، مجاز مرسل و آیرونی(طنز و مطایبه). وایت به این نتیجه می رسد که این فیلسوفان متنوع هیچ یک ارجاع به خارج نمی دهند و نمی توان تفاوت های آنها را براساس نظریه تطابقی صدق توضیح داد. تنها توضیحی که برای بیان این تفاوت می ماند تفاوت روایی است. در اینجا وایت اساس تاریخ نگاری را بر نظریه و نقد ادبی بنا می کند. در کتاب فراتاریخ وایت از خیلی ها نام می برد ...