سایر منابع:
سایر خبرها
ویژه نامه شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها / مادری مهربان تر از خورشید
السلام و تقول اجعل هذا فی سبیل الله)) دخترت برای تو سلام می فرستد و می گوید که این[ زیور آلات اندک] را نیز در راه خدا انفاق کن. پیامبر(ص) پس از مشاهده بخشش و ایثار فاطمه(س) سه بار فرمود: ((فداها ابوها; پدرش فدای او باد.))(14) در مقابل, حضرت زهرا(س) درباره عواطف گرم پدرانه رسول خدا(ص) مطلبی را نقل فرمود که قابل توجه و ارزیابی است: وقتی آیه 63 سوره نور نازل شد که: ...
حجت الاسلام عبدالملکی: امام حسین علیه السلام کشته ی سقیفه بود
آسمانها رفتند و... مگر در کربلا امام جسین (ع) نگفت من فرزند پیامبر هستم و خودش را معرفی کرد ولی بازهم کشتند و شهید کردند. فکر یک جا را نکرده بودند. که پشت در حضرت زهرا باشد و بگوید من فاطمه دختر رسول خدا هستم. پشت این جمله، 9 سال بوسیدن دست حضرت زهرا بود، 9 سال تمام قد بلند شدن پیامبر صلوات الله علیه بود. دیگر نمی توانستند کاری بکنند. تمام نقشه هایشان نقش بر آب شد. همه ی مدینه می دانستند حضرت فاطمه ...
چرا فاطمه(س) برترین زنان جهان است
اند که از آنان به قداست یاد شده است. در قرآن کریم از ساره، همسر حضرت ابراهیم(ع)، به عنوان زنی یاد شده که رحمت و برکات خدا بر او و خانواده اش تعلق گرفته است. از آسیه، همسر فرعون، به عنوان اسوه پایداری در ایمان به خدا و دل بریدن از شکوه ملوکانه و امید به بهشت و سکونت در جوار خدا یاد شده است. همسر زکریای نبی(ع)، همسری شایسته خوانده شده است که به همراه خانواده اش برای کارهای نیک پیشی می گرفته، در برابر ...
فرهنگ در رسانه
پیداکرده اند؛ چنانچه در جشنواره سی چهارم فیلم فجر هم باوجود تمام نقطه ضعف ها و کاستی هایی که وجود داشت شاهد رونمایی از فیلم هایی چون ایستاده در غبار، بادیگارد، سیانور، رسوایی 2 و... بودیم که تا اندازه زیادی توانستند خلأ محتوایی و غنای معنایی جشنواره را جبران کنند. اما همه این ها بازهم عذر جشنواره را و مسئولین سینمایی ایران را در رابطه با هدفی که گم شده توجیه نمی کند ابراهیم حاتمی کیا سازنده اثر ...
چهل حدیث گهربار از حضرت فاطمه زهرا(س)
هستند بهترین افراد بهشتیان خواهند بود. حدیث8 8 قالَتْ علیها السلام : وَاللّهِ یَابْنَ الْخَطّابِ لَوْلا إ نّی اکْرَهُ انْ یُصیبَ الْبَلاءُ مَنْ لاذَنْبَ لَهُ، لَعَلِمْتَ انّی سَاءُقْسِمُ عَلَی اللّهِ ثُمَّ اجِدُهُ سَریعَ الاْ جابَةِ. 1 حضرت به عمر بن خطّاب فرمود: سوگند به خداوند، اگر نمی ترسیدم که عذاب الهی بر بی گناهی ، نازل گردد؛ متوجّه می شدی که خدا را قسم می دادم ...
دلایل توقیفی بودن ترتیب و چینش سوره ها
و آله و سلم) انجام نداد؟ (7) از این روی، چگونه ترتیب مصحف با اجتهاد شخصی عثمان بن عفان و همراهان او، انجام گرفته باشد در حالی که هیچ بانگی در اعتراض به ایشان برداشته نشد؟ مگر این که همه ی اینان می دانستند که ترتیب و چینش سوره ها در مصحف، بدین شکل، برای همگان، روشن و معلوم است که توقیفی و به فرمان پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) بوده است. پی نوشت ها: 1 - زرکشی ...
گونه های تناسب معنایی در یک سوره
گردانیدن و میراندن توجه می دهند که همانا زنده گردانیدن جان است با صدقه و انفاق در راه خدا و میراندن آن و از میان بردن اجر و پاداش صدقه است با منت و آزار. 3. نمونه ای دیگر، گفته ی پروردگار والاست در سوره ی زمر که سوره ای است مکّی، مگر این آیات: قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَی أَنْفُسِهِمْ لاَ تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعاً إِنَّهُ هُوَ ...
آیت الله خوشوقت چه می گفت؟
آدمی را واقعا ” آدم” می کند و به خدا می رساند و رستگار می سازد، عرفان عملی است؛ یعنی “بندگی محض” در برابر ذات واجب الوجود و اطاعت بی چون و چرای همه دستورات او. این عالم ربانی و عارف وارسته، یقین داشت که جز از طریق بندگی و رعایت کامل حرام و حلال خداوند مهربان و حکیم، نمی توان به هدف او از خلقت انسان دست یافت. در هر سخنی با مردم و اطرافیان می فرمود که تنها راه رسیدن به سعادت دو ...
گلچینی از بیانات امام خامنه ای (مدظله العالی) درباره انتخابات/ حق الناس در انتخابات
اراده داشته باشد، چه خدمات بزرگی را برای این کشور انجام می دهد؛ می خواهند این نباشد. من عرض می کنم: همه باید اصرار داشته باشید که در انتخابات شرکت کنید. به نظر من مسئله ی اول در انتخابات، مسئله ی انتخاب این شخص یا آن شخص نیست؛ مسئله ی اول، مسئله ی حضور شماست. حضور شماست که نظام را تحکیم می کند، پایه های نظام را مستحکم می کند، آبروی ملت ایران را زیاد می کند، استقامت کشور را در مقابل دشمنی ...
فدک هبه است یا ارث/ چرا امام علی(ع) فدک را بازنگرداند
مانند زکریا هستند که مالشان را به ارث باقی گذارده اند.(22) چهارم اینکه سرخسی فقیه معروف اهل سنت می نویسد: بعضی از استادان ما با توجه به سخن پیامبر(ص) که فرمود: انا معاشر الانبیاء لانورث ما ترکناه صدقة گفته اند: معنای حدیث این است که اموالی را که به عنوان صدقه باقی می گذاریم، مشمول ارث نمی شود؛ مقصود پیامبر(ص) این نیست که تمام اموال پیامبران، مشمول ارث نمی شود؛ زیرا خداوند متعال فرموده ...
نخستین کلام حضرت زهرا (س) در بهشت
آن گاه که همه انبیا و اولیای خدا وارد بهشت شدند، آهنگ دیدار دختر پیامبر خدا می کنند. رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم به فاطمه فرمود: هرگاه اولیای خدا در بهشت مستقر گردیدند، از آدم گرفته تا سایر انبیا همه به دیدارت می شتابند.
گونه های تناسب معنایی میان دو سوره همجوار
سوره ی بقره، با وجود طولانی بودنش، به نام انجیل، تصریح نشده است و تنها، به گونه ای ویژه، به تورات تصریح شده است، چه این سوره، خطاب به یهودان است. 4. در سوره ی بقره، با این آیات، از جنگ یاد آمده است: و در راه خدا، با کسانی که با شما می جنگند، بجنگید... (نک: بقره/190-194)؛ بر شما کارزار واجب شده است... (بقره/216). در سوره ی آل عمران، این جنگ، در داستان احد، به تمامی، به تفصیل کشیده شده است. ...
اولیای خدا آن کُن فَیَکُون را با بسم الله دارند
عقیق : "می گوییم مگر شما چقدر کوشیدی؟ چقدر زحمت کشیدی؟ هفتاد سال. آدمی نداریم که هفتاد سال.. مگر صاحبان عصمت. صاحبان عصمت همه هفتاد سال شان در راه خدا بوده. آنهای دیگر تا بزرگ شوند و دوره بچگی بگذرانند و به عقل برسند و به ثمر برسند و چیز فهم شوند و بعد خدا را انتخاب کنند و بعد به وَالَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ برسند طول می کشد. آدم به این زودی که به اینجا نمی رسد. زحمت دارد. طول می ...
نگاهی به کارگزاران شایسته در اسلام +دانلود کتاب
می نویسد: چند صباحی حکومت های ستمگر، فَسَقه و غاصبان به زور و حیله و تزویر بر سر کار می آیند و در تمام شؤن مردم، در ظاهر و باطنشان دخالت و چه بسا تجاوز و تعدّی می کنند، با این که خداوند حکیم در حیطه نظام تکوین و تشریع ذره ای ظلم را تجویز نفرموده است: وَلاَ یَظْلِمُ رَبُّکَ أَحَدًَا و پروردگارت به هیچ کس ظلم نمی کند ، اکنون اگر این پرسش مطرح شود که آیا وجود این حکومت های ستمگر با اسمای حسنای ...
ارثیه هایی که از ائمه به امام زمان(عج) می رسد/ از شمشیر پیامبر تا قرآنی که علی(ع) گم کرد!
در آتش افکنده شد ، جبرئیل برایش جامه ای از بهشت آورد. قائم عجل اللَّه فرجه نیز همان جامه را هنگامی که قیام کند خواهد پوشید . در کتاب کمال الدین از مفضّل از امام صادق علیه السلام آمده که فرمود : آیا می دانی جامه یوسف چه بود ؟ گفتم : نه . فرمود : وقتی برای ابراهیم علیه السلام آتش افروختند ، جبرئیل علیه السلام یکی از جامه های بهشتی را آورد و بر او پوشانید ، پس با آن جامه گرمی و سردی به او اثر نمی کرد ...
حضرت بقیه الله(عج) تنها مفسر و تبیین کننده واقعی در عصر غیبت اند
که قرآن ظاهر و باطنی دارد و دارای آیات محکم و متشابه است پس هر کسی نمی تواند معنای واقعی قرآن را بفهمد بلکه سهم همه جانبه آن را کسانی دارند که دارای علم خدادادی و لدنی باشند که در آیه 7 سوره مبارکه آل عمران تصریح به این معنا شده است؛ تاویل آن (آیه های متشابه) را هیچ کس نمی داند مگر خدا و استواران در دانش، همچنین در آیه 49 سوره مبارکه عنکبوت نیز تصریح شده است که آنها آیه های روشن در سینه های ...
روش نظام سازی قرآنی در حوزه مسئولیت قراردادی
بِالْعُقُودِ) (مائده/ 1) در اهمیت این آیه در نظام سازی حقوقی قرآنی همین بس که فقیهان مسلمان، قاعده مهم اصالة اللزوم را از این آیه استنباط کرده اند. بر اساس این قاعده، همه پیمان ها و قراردادها لازم الاجراست (مکارم شیرازی و همکاران، تفسیر نمونه، 4/ 244)، اما در مورد دامنه مدلول آن می توان گفت که آنچه سبب اختلاف در دلالت آیه در میان فقیهان شده، دو مطلب است: اول، اختلاف در معنا و مراد عقود، و ...
آسیب شناسی تفسیر حقوقی قرآن کریم
ج) جهانی و جاودانگی احکام قرآن کریم چنان که گفته شد، قرآن کریم کتاب دین جهانی و ابدی است و تشریعات و احکامش نیز جهانی، جاودان و نسخ ناپذیر میباشد. مقرراتی که در این کتاب مبین آمده، یک مجموعه مسائل و احکامی است که نظام خلقت، به ویژه انسان را به سوی سعادتش هدایت میکند. انسان نیز دارای خلقت و فطرتی خاص است که او را به سوی روش خاصی در زندگی سوق میدهد و به راه معینی که دارای هدف مشخصی است، هدایت ...
5نام که بواسطۀآن فرشتگان برآدم سجده کردند
عقیق : در این باره از امام صادق (ع) روایت شده است که: جز خدا هیچ نبود، پس خداوند پنج نور را از جلال و عظمت خود آفرید و برای هر یک از آن انوار، اسمی از اسمای الهی بود. خدا حمید است و این اسم در محمد (ص) ظهور یافت. خدا اعلی است که در امیرالمؤمنین علی(ع) ظهور یافت و برای خدا اسمای حسنی وجود دارد که نام حسن و حسین (ع) از آن اسماء مشتق است و از اسم فاطر او، نام زهرای اطهر، فاطمه اشتقاق پیدا کرد پس ...
براهین معاد و اهمیت اعتقاد به قیامت
، ضامن اجرای این اصل آسمانی است. انسانی که به معاد معتقد نیست نمی تواند جانش را بپروراند و روحش را تهذیب کند، و بشری که به قیامت اعتقاد داشته باشد، این عقیده او را به تهذیب جان وامی دارد و در پرورش روح او نقش مؤثری دارد. لذا افراد مادی و دنیازده، بیش از هر چیز جریان معاد را منکر بودند. حتی آن ها که مبدأ را پذیرفته بودند و خدا را به عنوان خالق نظام موجود قبول داشتند، در پذیرش معاد لنگ بودند و معاد ...
تقوی مایه نگرش درون دنیا
متعال این معنا را در سوره ی آل عمران و سوره ی انفال تبیین کرد. در سوره ی آل عمران چنین فرمود: (قَدْ کَانَ لَکُمْ آیَةٌ فِی فِئَتَیْنِ الْتَقَتَا) (5) فرمود: آیت و علامت الله را شما در برخورد لشکر کفر با لشکر اسلام می بینید و این معجزه الهی را از نزدیک مشاهده می کنید: (قَدْ کَانَ لَکُمْ آیَةٌ فِی فِئَتَیْنِ) دو گروه که با هم به ستیز برخاستند شما آیت الهی و معجزه الله را در این صحنه می بینید یکی از ...
قیامت به هرگونه اختلاف و باطل خاتمه می دهد
دنیا تا بشر بود اندیشه بود و تا بشریت هست تفکر هم هست همان طور که اصل اندیشه و تفکر از بشر جدا نمی شود، اختلاف بین عقاید و مکتب ها، تضارب نظرها، درگیری ایده ها و پراکندن مکرها هم از جوامع بشری گرفته نمی شود. چنین نیست که تمام بشر یکنواخت فکر کنند همه انسان ها به یک امر معتقد شوند و همه یک طرز فکر داشته باشند و همه به یک هدف برسند. پس اختلاف نظرات همانند اصل اندیشه همواره با جامعه های انسانی هست آیا ...
ضرورت معاد از راه حرکت تکاملی جهان
صرافت است که صرف نور، تکرار برنمی دارد. صرف حیات، کثرت برنمی دارد. صرف علم، شرکت برنمی دارد. صرف هستی، همتا برنمی دارد. این که خداوند در سوره ی آل عمران فرمود: الوهیت خدا بر وحدانیت او شهادت می دهد، نه از باب اتحاد شاهد و مدعی است که خدا ادعای وحدانیت کند و خودش هم شهادت دهد، بلکه، این نور صرف شهادت می دهد که همتا ندارد چون محض است. الوهیت شاهد بر وحدانیت است همان طوری که شرک لازمه اش بی دلیلی و بی ...
آفرینش هدف دارد گرچه آفریدگار بی نیاز از هدف است
، یعنی جهان بازیچه نیست، عالم لهو و لعب نیست جهان طبیعت بازیچه و بی مقصد نیست. در تعبیرات دیگر فرمود: ما آسمان و زمین را باطل نیافریدیم و بی مقصد خلق نکردیم. باز فرمود: ما آسمان و زمین را جز به حق نساختیم در سوره ی صاد فرمود: (وَمَا خَلَقْنَا السَّماءَ وَالْأَرْضَ وَمَا بَیْنَهُمَا بَاطِلاً) (7) این نظام بی هدف نیست این پندار باطل کافران است که می گویند جهان هستی همین دنیاست و بس و این زندگی و مرگ ...
ضرورت معاد از جنبه ی حکمت نظری
نیاز است او شما را نیافرید که معبود بشود بلکه شما خلق شدید که او را عبادت کنید. او برای معبود شدن نیافرید. شما برای عابد شدن خلق شدید. معرفت و عبادت هدف فعل است نه هدف فاعل، فرمود: اگر همه کافر شوید چون الله ذاتاً بی نیاز است آسیبی نمی بیند (فَإِنَّ اللَّهَ لَغَنِیٌّ حَمِیدٌ) قرآن کریم در بسیاری از آیات فرمود خدا بی نیاز است، در برخی از آیات فرمود: (لَغَنِیٌّ عَنِ الْعَالَمِینَ) (4) او از کل جهان ...
انبیاء شاهدین اعمال امت
به عمق عقل خودش با علی و آل علی سخن می گفت و امیرالمؤمنین (علیه السلام) هم می فهمید چون علی (علیه السلام) به منزله ی جان رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) است زیرا با شناخت همه ی خطوط کمال و پیمودن تمام این راه های کمال به مرحله ای رسیده است که به منزله ی جان معلمش شد. یکی از برجسته ترین خطوط کمال رسول اکرم، مقام والای شهادت آن حضرت است که رسول الله شاهد امت است، شهید بر امم و انبیا است، او نه ...
ویژگی های پیامبر اکرم (ص)
.... ولی در سوره ی آل عمران فرمود: (هُمْ دَرَجَاتٌ عِنْدَ اللّهِ)(3) یعنی هر مؤمنی بنوبه خود درجه ای از درجات کمال وجودی است. مردان با ایمان خود به مقاماتی رسیده اند که هر کدام عین درجه شده اند، نه آن که درجه یک مقام اعتباری باشد که به مردان با ایمان اعطا کنند. بلکه درجات وجودی و کمال یک سلسله حقایقی است که مؤمنان با طی مراحلی به آن حقایق تکوینی خواهند رسید در نتیجه خود، می شوند عین درجه و در این ...
آداب و احکام عذرخواهی و عذرپذیری
...> عذر در زبان فارسی به معنای پوزش و در اصطلاح، به دلیل و بهانه آوردن برای سرپیچی از امری، یا توجیه خطا و گناه خود (فرهنگ بزرگ سخن، ج5، ص4987) و اظهار اصلاح و توجیه نسبت به خطایا امر ناخوشایندی است که از انسان صادر شده به گونه ای که قبح و کراهت از آن برداشته شود. (التحقیق، ج8، ص70، عذر ) در قرآن 6 بار واژه عذر و مشتقات آن در همین معنای اخیر به کار رفته است. به عنوان نمونه خداوند در آیه 164 سوره ...
علّت وجود خوف و رجا در اولیاء خدا
که می داند من ناحیة الله هست و امیدش اتّصال به پروردگار عالم است و حالش یک حالی است که می خواهد به خدا متّصل شود، چیزی نمی تواند او را مشغول کند که حواسش پرت بشود. مثال دیگر که جبرا عرض می کنم عذر می خواهم، ورزشکاری که زمان مسابقاتش هست فقط در راه فکرش به مسابقه هست و در راه نگاهش به چیزی نیست و تمام فکر و ذکرش درگیر مسابقه و رسیدن به آنجا است. آن کس که امید دارد به اصل خودش ...
راه شهادت بر اعمال
را هم گوشزد فرمود. یکی از برجسته ترین خطوط کمالی این مقتدا و اسوه، شهادت بود، یعنی حضور بر عقاید و اخلاق و اعمال مردم، یعنی رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) به مقامی رسیده و دارای مقامی است که تمام عقاید و اخلاق و اعمال مردم را به اذن خدا می بیند و روز قیامت شهادت می دهد. انسان با پیروی راه شهید، شاهد می شود همان طور که با پیروی راه حبیب، محبوب می شود. اگر خدا رسولش را به عنوان حبیب و محبوب ...