سایر منابع:
سایر خبرها
آنان که حکم به اعدام شیخ فضل الله دادند
عالی انقلابی بر حکم اعدام شیخ مُهر تایید زدند. در فضایی کاملا انقلابی و پس از فتح تهران و خلع محمد علی شاه و بازگرداندن مشروطه. مهم ترین اتهام شیخ این بود که با محمد علی شاه قاجار همکاری کرده ؛ جانشین مظفرالدین شاه که به جای وفاداری به اصول انقلاب مشروطه استبداد به راه انداخت و می خواست بساط مشروطه را برچیند و مجلس را در سال 1326 قمری به توپ بست؛همان مجلسی که شیخ ابراهیم زنجانی نیز نماینده ...
خشت های بقعه آقاسید کریم چشم به راه اعتبارات میراث فرهنگی است
اخیراً بنایی دو طبقه در وسط دو بنای میراثی تحویلداری و نیکوکار احداث شده است. مریم رمضانپور، از اهالی محله قدیمی شلمان روزهایی را به یاد می آوردکه مردم شلمان و روستاهای اطراف و دسته های عزاداری به حسینه تحویلداری می آمدند و به می گوید: بسیاری از مردم به نیت برآورده شدن حاجات برای این حسینه نذر می کردند. در زمان ثبت بنا، همسر مرحوم تحویلداری ساکن عمارت بوده است ولی با رفتن او، درب خانه ...
میدان مشق، پاتوق اهالی فرهنگ و هنر
معماری نیوز | این عمارت هنوز هم در میدان مشق برپاست اما وقتی که این ساختمان شکل گرفت، در اطراف آن دیواری قرار داشت و وسط محوطه یک سطح هموار خاکی قرار داشت که نظامیان در آن به مشق نظامی می پرداختند. در این دوره اتفاقات مختلفی در این محدوده افتاده، از جمله اینکه نخستین بالن در این میدان به هوا رفته است، نخستین مسابقه و نمایش دوچرخه سواری در این میدان انجام شد، اعدام میرزارضا کرمانی هم در این محدوده انجام شد. از دوره ای که اقدام ...
بررسی تحولات سیاسی فرهنگی فرقه اسماعیلیان (3)
...> هنگامی که، الظافر بالله و برادرانش کشته شدند، زنان از قصر خلافت به طلائع بن رزیک، والی اشمونین و بهنسا، نامه نوشتند و ماجرا را بازگو کردند و گفتند که مردم از وزارت عباس، بیزار گشته اند. ابن رزیک پس از دریافت نامه، به سوی قاهره حرکت نمود در حالی که جانمه ی سیاه پوشیده بود و موهایی که زنان در عزای خلیفه بریده و برایش فرستاده بودند را بر نیزه ها کرده بود. چون از دریا عبور کرد، عباس و پسرش از مصر بیرون ...
حکایت شاه و پری؛ معشوقه ناکام محمدرضا پهلوی
خاطرات خود که در مورد روابط عاشقانه وی با محمدرضا پهلوی است را در کتابی به نام تا سیاهی در دام شاه منتشر کرد. این کتاب فقط یک بار در سال 1376 منتشر شد. به اعتقاد برخی منتقدان همچون محمد قائد، این کتاب در صورت تجدید چاپ می توانست پرفروش ترین کتاب تاریخ ایران باشد اما این مجال را نیافت که تجدید شود. البته بعد از انتشار این کتاب برخی آن را نیز همچون خاطرات حسین فردوست، فریده دیبا، اردشیر زاهدی، شهناز پهلوی و تاج الملوک آیرملو جعلی خوانده اند. پروین غفاری در شامگاه 11 تیر 1392 در سن 83 سالگی در تنهایی در شهر نوشهر درگذشت و در همان شهر مدفون گردید تا خاطرات موطلایی شهر به خاک سپرده شود. ...
بررسی تحولات سیاسی فرهنگی فرقه اسماعیلیان (2)
...! عباس از این سخنان سخت برآشفت و به پسرش گفت که اگر می خواهی این سخنان برداشته شود، باید الظافر را به قتل برسانی! سپس وزیر، خلیفه ی فاطمی را به خانه اش دعوت کرد و به جماعتی که پنهان شده بودند، دستور قتل را صادر نمود و خلیفه و تمامی همراهانش، کشته شدند و در همان خانه دفن گردیدند. مدت خلافت ظافر، پنج سال و شش ماه بود که در تمام این مدت، امور دولت توسط وزرا تدبیر می شد. (همدانی، 1381: 70) ...
شاه برای طلاق ثریا چقدر مهریه پرداخت؟
ایران که عمر خود را وقف خدمت به ملت خود کرده بین ایرانی ها بسیار محبوبیت دارد و یگانه پادشاهی است که در مشرق زمین مورد علاقه مردم می باشد. امروز تهران مانند پادشاه خود غمگینست زیرا می داند که شاهنشاه از تنهایی بسیار مکدر می باشد ولی در تهران هیچ کسی نیست که معتقد نباشد که آلبوم عکس های شاهنشاه و ملکه ثریا، هرگز بسته نخواهد شد. اولین مرتبه که شاهنشاه ایران متوجه گردیدند که ...
بررسی تحولات سیاسی فرهنگی فرقه اسماعیلیان (4)
ابوالقاسم حالت، انتشارات مؤسسه مطبوعات علمی، تهران. ابن خلدون، عبدالرحمن بن محمد (1363)، تاریخ ابن خلدون، انتشارات موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی وابسته به وزارت فرهنگ و آموزش عالی، تهران. اقبال آشتیانی، عباس (1384)، تاریخ مغول از حمله چنگیز تا تشکیل دولت تیموری، انتشارات امیر کبیر، تهران. امینی، محمد امین (بی تا)، بقیع الغرقد فی دراسة الشاملة، انتشارات مشعر، تهران. تتوی ...
رسولی: لولین جونز به دقیق نبودن منابع عبری درباره هخامنشیان معترف است/ نادیده گرفتن سهم دربار ماد در شاه ...
اتفاقاتی که در درون آن می افتد مناسبات درونی و بیرونی دارد و وسیع ترین معنی آن از عصر باستان تا روزگار ما شامل بخش بسیار مهم حرم و حرمسرا می شده و مولف نیز به این موضوع بسیار آگاه بوده است. این حرمسراها در دوره قاجار و دربار عثمانی (که دربارهای آنها تداوم تاریخی دربارهای باستانی بوده) نیز نمود داشته و نقش بسیار مهمی در اتفاقاتی ایفا کرده که در خاندان سلطنتی رخ می داده است. شرکت در توطئه ها و تعیین ...
حوض ماهی؛ شهر ممنوعه شیراز
پابرجا بوده، اما یعقوب خان ذوالقدر در سال 998 ق برای قدرت نمایی در برابر شاه عباس صفوی آرامگاه را تخریب می کند. در این هنگام او دارالصفا یا باغ عفیف آباد کنونی و شهر استخر را هم خراب کرد. حکمت نیا دیگر متن حاوی نکاتی درباره آرامگاه سعدی را سفرنامه شاردن فرانسوی می داند که در زمان شاه عباس دوم سفری به شیراز داشته است. این درحالیست که همان هنگام گلستان سعدی به زبان فرانسه برگردان شده بود. ...
فرهنگ در رسانه
؟ جریان این دادگاه چه بوده است؟ شمس در ذهن مولانا همچنان وجود دارد، همان طور که امروز در ذهن ما نیز هست. می توانم بگویم مولانا با شمس دوباره زاییده شد. به همین دلیل به این صورت تمام شد و این دادگاهی است که ما به آن نقاط که به آنها اشاره کردم، پرداختیم و می خواستیم که آن سؤال ها از ذهن آدم ها پاک شود و آن عشق واقعی مشخص شود. در حقیقت هر سؤالی که در ذهن مردم هست و تهمت هایی که به ...
- بهار - و نوبهاری که خزان شد
از طرف مردم بجنورد به نمایندگی انتخاب شد و از همان سال تا سال 1305 زبان پهلوی را نزد ارنست امیل هرتسفلد باستان شناس و ایران شناس آلمانی، آموخت. دوره چهارم نوبهار تهران محمد تقی بهار پس از برکناری دولت سید ضیاء الدین طباطبایی ، نوبهار هفتگی در روز دوشنبه دوم مهر سال 1301- 25 سپتامبر 1922م. با رویکرد ادبی و اجتماعی در تهران و با همکاری عباس اقبال آشتیانی، سعید نفیسی، غلامرضا ...
گزارشی از مرگ تدریجی تاریخ در حومه تهران
افتاد بودم؛ مگر می شود کارخانه قند را همین طور به حال خودش رها کنند و بگویند مالک شخصی دارد. برای تمام کسانی که املاک شخصی دارند قوانینی وجود دارد، مثل اینکه شما در عمارت اربابی شمس آباد بروید! خانه فخر الدوله هم مثل همان می ماند که خراب و تبدیل به انبار شده است. دلیل نمی شود که بگوییم فلان بنای تاریخی در حال تخریب است، پس رهایش کنیم. این باستان شناس می گوید: خانه فخرالدوله و امینی می ...
ناطقِ ناگفته های تاریخ
اجتماعی و اقتصادی وبا در دوره قاجار) او شاید به اقتضای همین ایدئولوژی گرایی و متأثر از حوادث پس از انقلاب 57 در کتاب ایران در راهیابی فرهنگی 1848 - 1834 دوره محمد شاه قاجار را بررسی کرد و به اقدامات وزیر درویش او، میرزا عباس خان آقاسی، پرداخت. ناطق در مقدمه کتاب با توضیحی که می دهد، در لفافه روشن می کند وزارت میرزا آقاسی، دولت درویشان در مقابل دولت متشرعان بوده است: چرخه ای است ناشناخته و از یاد ...
جای خالی معماری دیروز در ایران امروز
...، اکنون سهمی در معماری معاصر جهان ندارند. امروز در شهرهایی خالی از هویت، نظم و زیبایی زیست می کنیم که حتی در شهرهای اعیان نشین تقلیدهایی مبتذل و دست چندمی از معماری کلاسیک_ مدرن اروپایی را شاهد هستیم. امروز در معماریمان همان وضعیتی را داریم که در دوره قاجار داشتیم! تازه به دوران رسیدگان، معماران ایران را معمار باشی دوره قاجار فرض کرده اند وعلیرغم بی میلی قلبی معماران به تهیه طرح های شبه ...
بررسی کتاب نور الانوار در حوزه مهدویت
در قسمت هایی از کتاب خود به نقد علی محمد باب (بنیانگذار فرقه بابیت) می پردازد و او را (ناباب ) می خواند. (همان: 42، 43، 44، 45، 104 و 109) و از ناصر الدین شاه قاجار به دلیل دستگیری وی قدردانی می کند (همان: 104). سپس خواننده را برای تفصیل نقد ادعا های بابیه به کتاب خود با نام (ظلمه مظلمه) ارجاع می دهد (همان: 45). وی در عبارت هایی دیگر، از دیدن حضرت مهدی (عج) در عالم رویا و دریافت پول از ایشان و ...
خرمدره شهری با کوچه باغ های زیبا
(دوران قاجار) درباره خرم دره آمده شده است "خرم دره ده با صفای معتبری است. باغات و زراعت زیاد دارند. آبش بسیار، در کنار رودخانه ای واقع است. حمام و مسجد خوبی دارد. مردمش ترک زبان هستند .در زمان ناصرالدین شاه مادام دیولافوا فرانسوی که از خرم دره دیدن کرده در سفرنامه خود نوشته است: " در دو منزلی سلطانیه، دهکده قشنگ و باصفایی است که موسوم است به خرم دره. الحق نام شایسته ای است که به حقیقت نزدیک است. از ...
فرهنگ در رسانه
مردم پشت او هستند و درست حالت محافظ مردم را دارد. اما همان حاج کاظم محافظ، مردم داخل آژانس را دائماً استنطاق می کند، اما اسلحه او رو به مردم نیست، پرسش پیش می آید حاج کاظم قهرمان فیلم با مردم در حال مبارزه است یا گفت وگو؟ حاج کاظم فرصت می خواهد تا حرف عباس را بزند یا حق عباس را بگیرد؟ حاج حیدر فیلم بادیگارد هم در حال پرسشگری از مافوقان خود برای زوال ارزش هاست. یا در فیلم به نام پدر ...
رشید الدین فضل الله و یکی از نفیس ترین نسخه های خطی اسلامی
الدین را مجدد دین می خواند، نک: همان، 539، 544 [8] نک: لطائف الحقائق رشید الدین فضل الله، چاپ غلامرضا طاهر، تهران، 1976م، ص 44 – 94 [9] نک: ابن تیمیة، مجموع الفتاوی، ریاض، 1383ق، جلد 28/ ص 526؛ ابن حجر عسقلانی، الدرر الکامنة، قاهره، 1969م، 3/315 [10] نک: مقاله کراوولسکی که پیشتر بدان اشاره شد. [11] نک: پاورقی شماره 1 . [12] نیز نک: مینوی، نقد حال، ص 390-391؛ عباس اقبال آشتیانی، "تقریظات توضیحات رشیدی"، در فرهنگ ایران زمین، جلد 23، ص 43-48 منبع مقاله : http://ansari.kateban.com/ /ج ...
اشعار آیینی ولادت حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام
به غیر دست محمد نمی شود ای عقل لقمه قدّ دهانت بگیر، شعر از چون تویی به وصف علی بد نمی شود؟ جوهر تمام گشت و نشد مدح او شروع شاعر شکست تا بنویسد نمی شود تو بارها به جلوه ی پیغمبر آمدی هر دوره ای به کسوت یک رهبر آمدی بعد از هزار جلوه ی پیغمبرانه ات آقا چطور شد که خودت آخر آمدی آیا برای یاری پیغمبر امین ...
نگاهی به تاریخچه جواهرات ایران
...> اما عزم راسخ برای جمع آوری و ضبط جواهرات در دوره قاجار صورت گرفت که تعدادی از همین جواهرات بر تاج کیانی، تخت نادری و تخت طاووس نصب گردید . در 1316 هجری شمسی، قسمت عمده جواهرات به بانک ملی ایران منتقل گردید و پشتوانه اسکناس و بعداً وثیقه اسناد بدهی دولت به بانک بابت پشتوانه اسکناس قرار گرفت . خزانه فعلی در 1334 ساخته و در 1339 با تأسیس بانک مرکزی ایران افتتاح و به این بانک سپرده شد . ...
ملک الشعرا بهار شاعری سیاستمدار
.... بهار با این ترفند در اولین انتخابات دوران سلطنت رضاشاه از تهران به نمایندگی مجلس ششم انتخاب شد.[24] مجالس رضاشاهی که هفت دوره ششم تا دوازدهم مجلس شورای ملی را شامل می شود، جز مجلس ششم که نمایندگان مستقلی مانند مدرس و مصدق در آن حضور داشتند، مجالس یکدستی بودند که در چارچوب معینی عمل می کردند و جرأت انتقاد از دولت ها و امور مربوط به شاه را نداشتند.[25] کناره گیری از سیاست ...
مثلث روشنفکران، رهبران مذهبی و نیروهای اجتماعی چگونه شاه را عقب راند؟
برای دربار بود که درآمد خوبی نصیب خزانه می کرد، برای نمونه عایدات دولت از بابت تلگراف خانهٔ داخله و خارجه در طی سال 1888 تا 1889 بیش از 210 هزار تومان بوده است. از این رو هم به دلایل اقتصادی شاه در سال 1891 امکان تعطیل کردن تلگراف را نداشت و هم به این دلیل که ایران به جهانی شدن کلاسیک قرن نوزدهم پیوسته بود و امکان تعطیل کردن خطوط تلگرافی بریتانیا و روسیه را نداشت. مردم نادان معترض شدند ...
وجوهات مدارس علمیه در دوران صفوی
خلال وقفنامه های بجامانده از دوره صفویه می توان به خوبی دریافت که ساخت مدارس علوم دینی در دوره صفویه و وقف آنها وابسته به تشکیلات دولتی و حکومتی نبوده است؛ گرچه مناسبات سیاسی و دینی حکومت و نیز رویکرد مذهبی خانواده سلطنتی، در رونق مسأله اوقاف در میان آحاد مردم از هر طبقه و صنفی، بی تأثیر نبود. به عبارت دیگر، ساخت و ساز مدارس علوم دینی تنها به دست حکومت و دولت صفوی؛ یعنی شاه و خانواده سلطنتی نبوده ...
تاریخ تحولات سیاسی کرمانشاهان / از کودتا تا کودتا
نخ نما شده ای چون عباس قبادیان نوکر سابق فیلچر قطاع الطریق معروف غرب چون همان روزنامه ابایی نداشته و بدین صورت نام نیک و بی طرفی و صداقت خود را زیر سوال برده است . (3) و به هر تقدیر کسانی هم که از عملکرد امیر مخصوص به دربار شاکی شده و متن تلگرافی شکواییه ی آنان در اختیار می باشد ، متن تکذیبیه ی اظهارات آنها نیز در اختیار هست و لذا پیش از آن که به صورت کلی به جریان نهضت غرب پرداخته شود ...
تأثیر تشیع بر ابنیه به قلم مرحوم جابر عناصری
... تکیه زنبورک خانه، تکیه دبّاغ خانه، تکیه قمی ها، تکیه چهل تن، تکیه نوروزخان، تکیه عودلاجان، تکیه هفت تن، تکیه حاج میرزا آقاسی، تکیه درخونگاه، تکیه سرپولک، تکیه سلطنت آباد، تکیه نیاوران و بخصوص تکیه معروف دوره قاجار تکیه دولت که محلّی بود در مرکز تهران در عصر ناصرالدین شاه قاجار که محلّ اجرای تعزیه های مهم در روز عاشورا و سایر ایّام عزاداری محسوب می شد. این تکیه پشت ساختمان بانک ملّی کنونی ...
مدرنیت در آغوش سنت
طرح را تشکیل می دهند. کلاکت نیز به عنوان یک عنصر سینمایی در طرح لحاظ شده است. البته همان طور که فیلی زاده در یکی از گفت وگوهایش مطرح کرده، علاقه خاصی هم به طنز در کارهایش دارد. این وجه را در پوستر حاضر شاید بتوان در انتخاب چشم و ابرویی یادآور چهره های دوران قاجار دانست که به عقیده نگارنده، می تواند اشاره ای ظریف به ورود نخستین دوربین فیلمبرداری در این دوره پادشاهی و توسط مظفرالدین شاه داشته باشد! ...
زندگی و آثار محمدتقی شریعتی؛ سقراط خراسان
کتاب خود با نام شاه آورده است که در دهه 30 و 40 فضا برای فعالیت های مذهبی به شدت باز بوده است. آیا مرحوم شریعتی و همکاران شان از این فضای به وجود آمده استفاده ای هم می کردند؟ در دهه 30 فضا بسیار باز بود ولی در دهه 40 اصلا این طور نبود و فشارها بسیار بالاتر رفت. در سال 1341 که نهضت روحانیت شروع شد ساواک هم محدودیت های بیشتری در هر دو زمینه مسائل مذهبی و سیاسی اعمال کرد. اتفاقا از همان زمان ...