سایر خبرها
نشست نقد و بررسی پنجشنبه فیروزه ای برگزار شد
فلسفه که خوانده ام باید یک جایی به کارم بیاید. همین نکته بسیار مهم است، که فلسفه باید در متن زندگی به کار بیاید. کریمی ادامه داد:من عادتی دارم که در حین خواندن کتاب نیم نگاهی به پایان کتاب می اندازم. نگاه کردم دیدم فصل آخر، فصل وصل نام دارد. فکر کردم حتما این دو جوان به هم می رسند. اما وقتی خواندم متوجه شدم سلمان که چله نشینی پیش می گیرد و مشهد می ماند و غزاله بدون اینکه بداند سلمان هم ...
علیرغم اکران محدود /فیلم مستند من ناصر حجازی هستم پرفروش ترین فیلم مستند شد
سینما حقیقت موفق شده بود رکورد حضور تماشاگر را بنا بر اعلام خبر سایت جشنواره بشکند.به نظر می رسد رکورد فروش کلی این مستند در سینماهای داخل و خارج از کشور و از سویی با توجه به قراردادی که جهت پخش در شبکه نمایش خانگی دارد، به این زودی ها شکسته نخواهد شد تا نام ناصر حجازی دومین دروازه بان برتر قرن بیستم آسیا این گونه در تاریخ سینمای ایران نیز ثبت گردد. قرار است من ناصر حجازی هستم ... کماکان حامی ...
من ناصرحجازی هستم پرفروش ترین فیلم مستند
حجازی هستم که با ایده های امیر رفیعی تهیه کننده و مجری طرح فیلم در اولین تجربه کاری اش و به کارگردانی نیما طباطبایی و سرمایه گذاری نیاز افشین کیا ساخته شده است، شهاب حسینی، بهرام رادان، پرویز پرستویی، مسعود رایگان، مهران مدیری، رویا تیموریان را با صدای رضا یزدانی همراه خود دارد. سعید رمضانی نماینده خانواده حجازی در پروژه، مهدی مهرنیا تدوین گر مستند و خسرو نقیبی نویسنده متن آن هستند . ضمن آن که مهدی اکبریان پور صداگذااری فیلم و محمد خرمی نژاد آهنگسازی فیلم زندگی ناصر حجازی را انجام داده اند. مصطفی علمی فرد نیز دیگر تهیه کننده مستند است. ...
پنگوئنی که انیمیشن کره را متحول کرد
به گزارش جام جم سیما ، سریال های انیمیشنی مثل اتوبوس های کوچک (در حال پخش از شبکه پویا)،لاروا، مانک، دومو و پورورو در کشورهای آسیایی و اروپایی و حتی در آمریکا بسیار موفق و محبوب ظاهر شده اند. در خود کره جنوبی هم که کودکان آن نسل ها تماشاچی کارتون های دیزنی، دریم ورکز و انیمه های ژاپنی بوده اند به طرفداران پر و پا قرص کارهای وطنی تبدیل شده اند. علاوه بر این در کنار آنها بازار جدیدی برای عرضه محصولات جنبی این کارتون ها مثل انواع عروسک و اسباب بازی، لوازم التحریر، لباس ها و کیف مدرسه با عکس این شخصیت ها در کره و بقیه کشور ها به وجود آورد. برای مثال تعداد این اقلام جنبی برای کارتون پورورو به بیش از 1500 قلم می رسد که در بیش از 150 کشور دنیا مشتری دارند یا این که در مدت 10 روز حدود سه میلیون قطعه تمبر پستی که تصویر پورورو داشت، به فروش رفت. سریال انیمیشن کامپیوتری پنگوئن کوچولویی به نام پورورو یکی از موفق ترین کارهای ساخته شده طی این سال هاست. به طوری که در یک نظر خواهی که برای انتخاب سمبل المپیک 2018 کره انجام شد 39.8 درصد از افراد زیر 20 سال پورورو را به عنوان اولین گزینه منتخب برگزیده بودند. محبوبیت این شخصیت کارتونی تا حدی است که به ان نام لقب پرزیدنت پورورو را داده اند. اخیرا در کشور سنگاپور یک پارک موضوعی پورورو برای کودکان 2 تا 9 سال ساخته شده که در آن بچه ها می توانند با شخصیت های این سریال بازی های مختلفی انجام دهند. سریال انیمیشن پورورو که اولین بار سال 2003 از کانال ای بی اس کره جنوبی پخش شد توسط شرکت اکان انیمیشن استودیو و اکانیکس اینترتینمنت در پنج فصل و 208 قسمت ساخته شد. مدت زمان هر قسمت تا پایان فصل سوم پنج دقیقه و از آن به بعد به 11 دقیقه افزایش یافت. این سریال که به شیوه انیمیشن سه بعدی کامپیوتری ساخته شده درباره ماجراهای پورورو و دوستانش است که در یک روستای پربرف در جنگل پرونگ پرونگ زندگی می کنند و معمولا در جریان بازی هایشان با مشکلاتی روبه رو می شوند که هنگام حل آن مشکل در هر قسمت تجربه های عملی و اخلاقی می آموزند. کسی نمی داند آنها چطور به این جزیره دور افتاده که پای هیچ انسانی به آنجا نرسیده آمده اند، اما دهکده آنها درست جایی است که تابش خورشید گرمای بیشتری دارد و سوز سرما هم کمتر است و در آن پورورو پنگوئن شاد و پرانرژی که یک کلاه خلبانی و یک عینک پرواز بر چشم دارد با دوستانش پوبی خرس قطبی، ادی روباه، لوپی سگ آبی، کرانگ دایناسور و پنگوئن ماده ای به نام پتی زندگی می کنند. همه آنها رفتارهای شخصیتی متفاوت و سلیقه های مختلفی دارند که بعضی مواقع موجب بروز دردسرهای کوچکی در دنیای سفید و آرام آنها می شود، اما همه آنها دوستان خوبی هستند و می دانند چطور در هنگام سختی به کمک همدیگر بیایند. پورورو چگونه خلق شد؟ ایده ساخت این کار ابتدا اولین بار به ذهن چوی جونگ ایل موسس اکانیکس اینترتینمت رسید که سفارش ساخت کاری با تم حیوانات در زمستان را گرفته بود. او طراحی این شخصیت بانمک را انجام داد و بر مراحل مختلف کار مثل خط داستانی، موسیقی و جنبه های دیگر کار نظارت داشت. وقتی فصل اول این کار در سال 2003 ارائه شد، مخاطب آن گروه سنی 2 تا 4 سال بودند در این فصل پورورو یک بچه پنگوئن 5 ساله است که با وجود ناتوانی پنگوئن ها در پرواز، عاشق پرواز کردن است و با 6 دوستش زندگی می کند و به تدریج با ادامه سریال همه آنها بزرگ تر می شوند و ماجرا ها طیف مخاطبین بیشتری را در برمی گیرد. بیشتر انیمیشن های پورورو یک بک گراند خنثی داشتند و در نتیجه این انیمیشن می توانست مورد قبول همه بچه های دنیا باشد. در مدل هایی که این شخصیت با الهام از آنها ساخته شد یکی میکی ماوس شرکت والت دیزنی دیگری شخصیت گربه محبوب ژاپنی هلو کیتی بود. سازندگان کار عمدا از رنگ های آبی، صورتی و سفید که برای کودکان آشنا بوده و معرف هر دو جنس مذکر و مونث است استفاده کردند و هنگام ساخت تهیه کنندگان به هر نوع جزئیاتی که ممکن بود نشانه های فرهنگ خاصی بوده یا مرجع تاریخی داشته باشد که حساسیت بینندگان مختلف را در کشور های جهان برانگیزد توجه کردند و حتی برای باورپذیرتر کردن شخصیت ها به جای بال و پنجه برای آنها دست طراحی کردند. وقتی سری اول پورورو ساخته شد داستان های هر قسمت بسیار ساده و عادی بود. کمی بعد پدر و مادر ها به چوی جونگ ایل پیشنهاد کردند در قسمت های جدید سریال تا حدی مضامین آموزشی را بگنجاند. تهیه کنندگ ...
هزار وعده خوبان یکی وفا نکند/ فرهنگ را سرهنگی اداره نکنیم
در اواخر دولت مهرورز در راستای تمرکززدایی فرهنگی در قزوین آغاز شده بود در دولت تدبیر و امید از استان رخت بربست. علیرضا مجابی از کارگردانان جوان استان درباره پیامدهای تصمیم دولت در رابطه با خط زدن نام قزوین از لیست اکران فیلم های جشنواره فجر می گوید: این تصمیم در شرایطی به وقوع پیوست که اکران فیلم های جشنواره فجر در استان موقعیت اقتصادی مناسبی را برای سینما مهتاب فراهم می کرد و از سویی ...
احسان علیخانی بالاخره به خندوانه رفت!
به گزارش جام جم سیما ، سال گذشته نزدیک ایام ماه مبارک رمضان، برای نیش زدن به رسانه ملی در یک بازی عجیب رسانه ای، برخی رسانه ها سعی می کردند تداخل زمانی خندوانه را با برنامه ماه عسل، رقابت رامبد جوان با احسان علیخانی و سوژه های متنوعی را دستمایه قرار دهند، برای نقد ماه عسل . دیشب در یک ترفند رسانه ای بسیار جالب، در حالیکه تا کمتر از چند روز دیگر برنامه ماه عسل روی آنتن می رود، احسان علیخانی به برنامه خندوانه رفت و یکی از جالب ترین برنامه های سری جدید خندوانه ضبط شد. برنامه ای که وجود علیخانی و عیار رامبد جوان موجب تفاوت آن با سایر قسمت های خندوانه شده است. این برنامه شب گذشته در استودیو اصلی خندوانه ضبط شد و روز چهارشنبه 12 خرداد از شبکه نسیم پخش می شود. منبع : باشگاه خبرنگاران جوان ...
بالغ بر 95 درصد حریق جنگل ها عوامل انسانی دارد
به گزارش جام جم سیما به نقل از شبکه رادیویی ایرانریال مهندس اسفندی گفت: با توجه به اقلیم کشورما و گوناگونی مناطق رویشی سطح کشور فصل و زمان وقوع حریق متفاوت است. در مناطق زاگرسی از اواسط خرداد به علت افزایش گرما و خشکیدگی گیاهان، این عرصه مستعد حریق می شود در این مناطق تا پایان شهریور و گاه تا اواسط مهر بسته به شرایط محیطی احتمال حریق وجود دارد.همچنین در استان های شمالی آتش سوزی زمستانه داریم که از اواسط دی تا اوایل اسفند طول می کشد. وی در ادامه گفت : طی سالیان اخیر با توجه به تغییرات اقلیمی که در کشور به وجود آمده وضعیت منابع طبیعی را شکننده کرده که مدیریت و برنامه ریزی دقیق و انسجام سازمانی بیشتری را می طلبد. با تشدید اقدامات در سطح سازمان جنگل ها و استفاده از فضای تعاملی ایجاد شده بین تمای دستگاه های اثر گذار یا وزارتخانه یا نهاد هایی که امکاناتی دارند و در شرح وظایف موظف به همکاری هستند اعم از سازمان محیط زیست، سازمان مدیریت بحران و وزارت دفاع انسجام و جهت گیری واحدی برای اطفای حریق پیش آمده و ما توانستیم اعتبار و تجهیزات لازم را جهت مدیرت میدانی حریق تامین کنیم. معاون فرماندهی یگان حفاظت منابع طبیعی در سازمان جنگل ها عنوان کرد: در خصوص بالگرد با ساز و کاری که پیش بینی شده در هفت نقطه از کشور بالگردهایی هایی برای انتقال نیرو و تجهیزات برای اطفای حریق های بحرانی در نظر گرفته شده است. وی ضمن تشکر از مردمی که به صورت داوطلب در امر مراقبت از طبیعت و اطفای حریق همکاری می کنند گفت : از مردم عزیز انتظار داریم نکات ایمنی را زمان استفاده از طبیعت رعایت کنند و از طریق شماره 1504 با ما در ارتباط باشند. ...
چرا زنان سیگار می کشند؟؛ از عشق های دردسرساز تا تفریح و سرگرمی
. امسال هفته بدون دخانیات در ایران با توجه به مصرف بی رویه محصولات دخانی به ویژه قلیان در جوانان، نوجوانان، زنان و در برخی از محافل خانوادگی با شعار قلیان، سمی برای سلامت خانواده نام گذاری شده است. در سال های گذشته دیدن زنان و دختران سیگار یا قلیان به دست در مجامع عمومی تا حدودی تعجب برانگیز بود، اما این روزها تعداد زنان و دخترانی که سیگار به لب و قلیان به دست در پارک ها، کافه ها، سفره خانه ها و ...
افخمی: جیرانی جا زد/ روایت علی معلم از حواشی اکران فروشنده در کن/ فراستی: دونده زمین مصداق کامل دیاثت ...
: جشنواره کن بخاطر فروشنده از ملاحظاتش گذشت بهروز افخمی که در این برنامه خبر از قطع پخش این برنامه در ایام ماه رمضان داد، در ابتدای هفت ضمن تبریک موفقیت شهاب حسینی و اصغر فرهادی برای کسب دو جایزه جشنواره فیلم کن گفت: با وجود آنکه هیئت داوران ظرافت های زبان فارسی در لحن و گفتار را نمی فهمند، اما بازی آنقدر خوب بوده که توجه آنها را جلب کرده است . سردبیر هفت درخصوص فیلم های فرهادی گفت ...
الخاندرو گونزالس ایناریتو چگونه به اینجا رسید؟
.... من همیشه از ساخت این تیزرهای تبلیغاتی به عنوان تمرینی برای فیلمسازی استفاده کردم. مثل رفتن به سالن ورزشی. در سال 1995، زتافیلم تبدیل به قدرتمندترین موسسه صوتی تصویری مکزیک شد و فیلم اول هفت فیلمساز جوان را تولید کرد. ایناریتو در همین سال فیلم نیمه بلند تلویزیونی با نام پشت پول را ساخت. * در سال 14996، پسر دو روزه ایناریتو از دنیا رفت: احساس می کردم که دکترها اقدامات ...
تهیه کننده شیدایی: تابوی ماه عسل رامی شکنیم
به گزارش جام جم سیما ، محمد نبهان تهیه کننده برنامه های تلویزیونی در خصوص جزئیات ساخت ویژه برنامه شیدایی به مناسبت ماه مبارک رمضان گفت: شیدایی عنوان برنامه ای اخلاقی است که هر شب به یکی از فرازهای جوشن کبیر و صفات خداوند می پردازد و درباره معضلات اخلاقی جامعه و ریشه های آن در خانواده صحبت می کند. وی در ادامه بیان کرد: هر کدام از سی شب این ویژه برنامه یکی از موضوعات اخلاقی مانند گذشت، محبت کردن، دوست داشتن و ... را دنبال می کند و موضوع اصلی برنامه شیدایی را با محوریت ازدواج در فضایی پر از نشاط و آرامش جلو می بریم. تهیه کننده برنامه تلویزیونی شیدایی عنوان کرد: در هر جایی که مهمان می شویم، سعی می کنیم جلوی میزبان بهترین اخلاق را داشته باشیم و این برنامه با رسالت برطرف کردن معضلات اخلاقی و آوردن مصداق های روزمره به مهمانی خدا می رود و در قسمت های مختلف به میزبانی مهمانانی چون بازیگران، ورزشکاران، خواننده ها و دیگر هنرمندان کشوری می نشیند. نبهان در خصوص بخش های مختلف این ویژه برنامه تصریح کرد: گزارش های مردمی، حضور کارشناسان اخلاق، ارتباط با مخاطبان، گفتگو با مهمانان و بخش ساعت صفر عاشقی از جمله قسمت های متنوع ویژه برنامه شیدایی است که با پخش آیتم های ضبط شده با موضوعیت هر شب از برنامه به روی آنتن می رود. وی با اشاره به بخش صفر عاشقی در خصوص محتوای آن گفت: در این قسمت از برنامه هر شب راس ساعت صفر بامداد با گویش های اقوام مختلف ایرانی، رو به حرم امام رضا (ع) با حضور خواننده همان استان و خطه سلام می دهیم و در شب هشتم ماه مبارک رمضان شبی ویژه را به ساحت مقدس آقا علی ابن موسی الرضا (ع) اختصاص می دهیم. نبهان درباره ارتباط وسیع این برنامه تلویزیونی با بینندگان توضیح داد: برنامه ما از همان بدو اجرایش وارد شبکه های اجتماعی می شود و در کانالی که بعد از پخش اولین برنامه ساخته می شود، از مردم می خواهیم که عکس های خود را با موضوع هر شب از برنامه با ما به اشتراک بگذارند. تهیه کننده برنامه تلویزیونی بشارت در خصوص ساخت تیتراژ برنامه توسط مخاطبان تصریح کرد: از اولین روز از پخش برنامه ما از بینندگان فیلم دابسمش تیتراژ برنامه را می گیریم و از آنها می خواهیم که روی ویدئوی تیتراژ برنامه خوانندگی کنند. وی ادامه داد: خواننده تیتراژ ابتدایی برنامه همچنان مشخص نشده است اما در بخش پایانی حجت اشرف زاده خواننده قطعه ماندگار ماه و ماهی قطعه ای برای شیدایی می خواند. نبهان در ادامه به طراحی و ساخت دکوری جدید اشاره کرد و گفت: در تمام برنامه هایی که در تلویزیون داشتم، تمام سعی خود را کردم با بهترین و شیک ترین دکور برنامه را به روی آنتن ببرم. در دنیایی که همه شبکه های داخلی و خارجی با هم در رقابت هستیم شیک کار کردن درست است. اینکه یک دکور خوب کار شود و مهمان خوب به برنامه بیاوریم. وی افزود: دکور شیدایی با طراحی فرشته وطن پور، در فضایی استودیویی با المان های معماری ایرانی، اسلامی و مدرن و همچنین المان های بهار قرآن تلفیق شده و از یک ماه و نیم گذشته در حال طراحی و اجرا است. نبهان با بیان اینکه در روز عید سعید فطر با ویژه برنامه ای متفاوت تر به روی آنتن می رویم، خاطرنشان کرد: برنامه شیدایی در سی شب با محوریت اخلاق به موضوع ازدواج می پردازد و با شگفتانه ای ویژه روز عید فطر مراسم بزرگ ازدواج برگزار می کنیم. وی افزود: برای تمام آیتم هایمان ویدئوی جدا تولید کردیم و با یک گروه نه نفره تدوین، در برنامه های پر رقابت شبکه های سیما قرار گرفته ایم و من با حساسیت بالایی که برای ساخت برنامه هایم دارم، سعی می کنم اتفاق خوبی را در شبکه دو سیما رقم بزنم و تابوی برنامه ماه عسل شکسته شود. نبهان در پایان با بیان اینکه ویژه برنامه شیدایی از 17 خرداد ماه به روی آنتن می رود، تاکید کرد: این برنامه هر شب به مدت 75 دقیقه از ساعت 23 و 11 دقیقه، به پخش شبکه دو سیما می رسد. منبع : باشگاه خبرنگاران جوان ...
چهره ها در شبکه های اجتماعی
به اشتراک گذاشته بود. سلفی علی احمدی کارگردان جوان تئاتر در کنار پدر هنرمندش خسرو احمدی و استاد ایرج طهماسب دوست داشتنی. بهشاد مختاری و رفیق جدیدش که خیلی با هم اُخت گرفته اند و به هم وابسته شده اند! امیدوارم در فصل زمستان و با به خواب رفتنِ این رفیق، بهشاد دچار افسردگی نشود! مجید مظفری با این عکس تولد استاد کامبیز درم بخش، طراح، کاریکاتوریست و گرافیست نامی ...
شهاب حسینی ایستاده با وقار است، در غبار نیست!
رضا را یک عقب مانده ی ذهنی باور پذیر جلو بدهد. باید کجا پایش را به زمین بکشد و کجا لنگ بزند و مهم تر کجاها نباید این کار را بکند. سه دهه بازیگری از حسینی بازیگری ساخته که در برادرم خسرو وقتی برادرش ناصر دستانش را به تخت می بندد. دقیقاً می داند که باید چطور دست و پا بزند تا مخاطب را با عمق بدبختی یک کاراکتر دو قطبی همراه کند. حتی مثل پنج ستاره وقتی گیر یک فیلمنامه ی بد هم افتاده توانسته ...
برای همین تیپ و سر تراشیده،چند سال ممنوع الکار شدم/ خاطره ای از یک درخواست عکس یادگاری!
تصمیم گرفتیم پس از این همه سال، حق همسایگی را بجا بیاوریم و از جمشید آریای معروف، ستاره سال های دور و بازیگر خوب این سال ها دعوت کنیم تا قدم روی چشم ما بگذارد و به روزنامه بیاید. هاشم پور اما اهل مصاحبه، هیاهو و جنجال نیست و طی سال ها خیلی کم و انگشت شمار تن به گفت وگو داده است. ما هم به خواسته او احترام گذاشتیم و فقط از حضور شیرینش برای خوش و بشی ساده و صمیمانه استفاده کردیم. اما هاشم پور میان همین گپ و گفت دوستانه، چیزهای بامزه ای گفت که نقل برخی از آنها خالی از لطف نیست و می دانیم که برای شما هم جالب است. این شما و این جمشید هاشم پور. یک خاطره جالب یکی از روزهایی که مثل همیشه مشغول پیاده روی بودم، جوانی با صدای بلند گفت: آقای مشایخی! آقای مشایخی! من هم ایستادم و گفتم: بله، جانم عزیزم؟ گفت: می خواهم یک عکس با شما بگیرم. من هم قبول کردم. عکس را گرفت و رفت. چند روز بعد در مسیر پیاده روی ام دوباره همان جوان را دیدم. آمد جلو و گفت: من عکس شما را به پدرم نشان دادم و گفتم با آقای مشایخی عکس گرفته ام. او هم به من گفت: خاک بر سرت، تو چطور هنرمندان مملکتت را نمی شناسی؟ این محمدعلی کشاورز است! تکرارنشدنی با رسول ملاقلی پور هیوا، قارچ سمی، مزرعه پدری و میم مثل مادر، چهار فیلمی بود که با زنده یاد رسول ملاقلی پور کار کردم. به همکاری با این کارگردان خوب افتخار می کنم، چرا که او باعث تغییر و تفاوت در پرسونای بازیگری ام شد. البته او شخصیت پیچیده ای داشت و هرکسی نمی توانست خودش را با روحیات او سازگار کند. با این حال من همیشه ارتباط خوبی با رسول داشتم و ملاحظه اش را می کردم. خاطره بامزه ای از او دارم؛ یک بار پلانی را فیلمبرداری کردیم و فکر می کردم که کارم را خوب انجام دادم، اما او به من گفت: جمشید، تو با این بازیت، گند زدی به فیلم من! من گفتم خب، پلان را دوباره بگیریم. او گفت: نه، این قدر بد بود که دیگر قابل تکرار نیست. قارچ سمی اگر بخواهم در میان تمام نقش هایم یک فیلم را دوباره بازی کنم، آن یک فیلم قارچ سمی است. به نظرم فیلم قشنگ و تاثیرگذاری بود، اما آن طور که باید، از سوی مردم دیده نشد و مورد بی مهری قرار گرفت. فیلم با پس زمینه جنگ و دفاع مقدس روایت می شد و کمی ثقیل بود. مردم بیشتر دنبال این هستند که بخندند و چنین فیلم هایی خیلی با ذائقه آنها جور نیست. سر تراشیده معمولا کارگردان، فیلمنامه نویس، تهیه کننده و طراح گریم هستند که برای ظاهر یک کاراکتر تصمیم می گیرند و خود بازیگر نقش چندانی در این میان ندارد. این طوری نبود که من به سازندگان یک فیلم بگویم سرمرا بتراشید. آن موقع برخی آقایان ارشاد فکر می کردند خودم عمدا می گویم که در فیلم ها سر مرا بتراشید تا بیشتر به چشم بیایم. این ضرورت فیلمنامه و شخصیت بود که چنین شمایلی را می طلبید. برای همین تیپ و سرتراشیده، چند سال مرا ممنوع الکار کردند. من و یول برینر اسم که مهم نیست، مهم کاری است که ارائه می شود. تغییر اسم و انتخاب نام هنری برای بازیگران، موضوعی است که در سینمای دنیا هم رواج دارد و معمولا اسم بازیگرانی را که در دهان نچرخد و آسان تلفظ نشود، تغییر می دهند. تغییر اسم من از هاشم پور به آریا هم به همین دلیل بود، اما دوستان اجازه ندادند با این اسم به فعالیتم ادامه دهم. مثلا اسم واقعی یول برینر بازیگر سرشناس هالیوود و نقش فرعون در ده فرمان ، ایول باریسویچ برینر بود. به دلیل سر تراشیده، خیلی ها می گفتند شبیه یول برینر هستم. دهه 60 برخی دوستان به شوخی می گفتند یول برینر و جمشید هاشم پور، هردو 15 میلیون و 300 هزار تومان دستمزد می گیرند! من هم می گفتم البته 15 میلیونش مال برینر است و من فقط آن 300 هزارتومانش را می گیرم! تجلیل مدیر مسئول جام جم از هاشم پور جمشید هاشم پور پس از گپ و گفتی صمیمانه با برخی اعضای تحریریه روزنامه، دیداری با دکتر مراد عنادی، رئیس موسسه و مدیرمسئول روزنامه جام جم داشت و در جریان کم و کیف فعالیت های این روزنامه قرار گرفت. در پایان این دیدار، دکتر عنادی به پاس یک عمر فعالیت پربار هنری جمشید هاشم پور، از این چهره محبوب و مردمی با اهدای لوح تقدیر تجلیل کرد. برخی از نقش های ماندگار زینال بندری / تاراج هنوز خیلی از مردم، جمشید آریا را با نقش معروف زینال بندری در تاراج ساخته ایرج قادری به یاد می آورند. زینال قاچاقچی سابقه داری است که از جایی به بعد متحول می شود و با کمک رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر، علیه قاچاقچیان مبارزه می کند. سکانسی که زینال پسر معتادش، صبری را برای ترک اعتیاد در زیرزمین خانه حبس می کند، از به یادماندنی ترین لحظات فیلم است. جمال / مادر هاشم پور یکی از متفاوت ترین نقش هایش را در فیلم مادر زنده یاد علی حاتمی بازی کرد؛ آن هم زمانی که فیلم های اکشن و ماجراجویانه او در کانون توجه قرار داشت. هاشم پور نقش مردی عرب به نام جمال را بازی می کرد که در واقع برادر ناتنی بچه های مادر بود. سکانسی که او در مقابل ظلم و زورگویی محمد ابراهیم (محمدعلی کشاورز) به غلامرضا (اکبر عبدی) می ایستد در خاطره ها مانده است. بازرس صدرالدین ...
حسین موسویان: ظریف سرخورده شده است
احسان تقوایی در مقدمه ی گفتگوی حسین موسویا با روزنامه ی وقایع اتفاقیه نوشت: مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 از همان ابتدا فضای داخلی در ایران و آمریکا را به دو گروه مخالف و موافق تقسیم کرد.هرچند به طور کلی در سطح بین المللی نیز برخی کشورها مخالف به نتیجه رسیدن گفت وگوهای هسته ای و توافق برجام بودند اما به نظر می رسید آنچه بیش از همه چیز بر این موضوع تأثیر گذار بوده است، فضای داخلی در تهران ...
پشت صحنه ای از سریال دودکش 2 + عکس
جام جم سیما : امیرحسین رستمی در اینستاگرامش عکسی از سریال دودکش 2 منتشر کرد. محمدرضا شریفی نیا با انتشار این عکس در اینستاگرامش خبر فوت پدرش را داد. کارتون معروف کتاب جنگل را حتما به یاد دارید؛ همان که پلنگ سیاهی به نام باگیلا، نوزاد پسری به نام موگلی را در جنگل های هندوستان پیدا می کند. چهار سال پیش هم فیلمی هالیوودی به نام زندگی پای ساخته شد که قصه همراهی ناگزیر یک پسر با یک ببر درنده خوی بنگال به نام ریچارد پارکر را روایت می کرد. اما هیچ کدام از این دو اثر مشهور خیلی نشانی از واقعیت ندارد؛ زیرا اولی یک فیلم انیمیشن است و کاملا بی خطر و دومی هم با انواع و اقسام جلوه های ویژه تولید شده و خطری بازیگر نقش پسر را تهدید نمی کرد. کالین فیرث بازیگر انگلیسی تبار و اسکارگرفته سینما، بازی در فیلمی از ژانر سینمای فاجعه را تجربه می کند. این فیلم با نام کورسک جلوی دوربین می رود. سریال حس سوم در ژانر پلیسی به همت گروه فیلم و سریال شبکه دو سیما تهیه و تولید شده است. این سریال از شنبه تا پنجشنبه ساعت: 21:30 هر شب از تلویزیون باز پخش می شود. صنعت انیمیشن کره جنوبی طی دو دهه اخیر پیشرفت های قابل ملاحظه ای کرده است به طوری که به جای این که صرفا کارهای تصویرسازی انیمیشن های کشورهای غربی را انجام دهد به یک تولیدکننده موفق انیمیشن بخصوص در عرصه سریال های تلویزیونی تبدیل شده که منبع درآمد خوبی برای این کشور شده است. دیشب در یک ترفند رسانه ای بسیار جالب، در حالیکه تا کمتر از چند روز دیگر برنامه ماه عسل روی آنتن می رود، احسان علیخانی به برنامه خندوانه رفت. تهیه کننده برنامه پرشنونده رادیویی سیاره آبی گفت: در پی تماس های مکرر لرستانی ها با این برنامه، پیگیر وضعیت نامناسب این روز های تالاب بیشه دالان در استان لرستان شدیم. رییس اتحادیه تولیدکنندگان و بافندگان فرش دستباف ایران گفت: پس از برجام بازار صادرات فرش ایرانی به اروپا رونق گرفت اما خبرها حاکی از این است که کیفیت این فرش های صادراتی مطلوب نیست. معاون فرماندهی یگان حفاظت منابع طبیعی در سازمان جنگل ها گفت: اکثر حریق ها معمولا عوامل انسانی دارند ؛ حریق طبیعی درصد بسیار کمی دارد. کمپانی والت دیزنی اعلام کرد فروش کلی جهانی محصولات سینمایی آن در سال جاری میلادی، به رقم کلان چهار میلیارد دلار رسیده است. جف بریجز ستاره مطرح دهه هشتاد میلادی سینما، قرارداد بازی در قسمت دوم کینگزمن را امضا کرد. این فیلم با نام کینگزمن: دایره طلایی جلوی دوربین می رود. یک منتقد سینما گفت: حمایت مالی خواهر پادشاه قطر، بزرگترین خاندان حامی تروریسم در منطقه از فیلم فروشنده قطعا افتخار نبوده و مایه سرافکندگی است. جام جم سیما: سام درخشانی در اینستاگرامش عکسی از حضور خود و همسرش در حرم امام رضا علیه السلام منتشر کرد. بازیگر نقش شهید عباس بابایی در سریال شوق پرواز و دارنده نخل طلای جشنواره کن در مراسم ختم همسر شهید بابایی شرکت کرد. ترانه علیدوستی برای زهرمار گفتنش در جشنواره کن توییتی نوشت. دو تهیه کننده سینما یکشنبه هفته آینده به دادگاه می روند. یک روزنامۀ سعودی با اشاره به موفقیت شهاب حسینی در جشنواره سینمایی کن و سابقۀ فرهنگی درخشان ایران در تاریخ تمدن اسلامی، مدعی شد که امروز هم فرهنگ ایران، به ویژه سینمای آن، بیش از سیاست این کشور برای سعودی ها خطرناک است! الهام حمیدی بازیگر نقش صدیقه حکمت در سریال شوق پرواز به درگذشت همسر شهید بابایی واکنش نشان داد. رضا کیانیان در اینستاگرامش مقایسه جالبی از استقبال مردم از نخل طلای عباس کیارستمی با جایزه ی شهاب حسینی و اصغر فرهادی کرد. جمشید هاشم پور همسایه خوب ماست و ما جام جمی ها و ساکنان بلوار میرداماد هر روز، او را در حال پیاده روی می بینیم. او در عادتی پسندیده و به جامانده از دوران ورزشکاری اش، هنوز به سلامت جسمش اهمیت می دهد و به طور غبطه برانگیزی مسیری طولانی را طی می کند تا علاوه بر حفظ شادابی جسمی و روحی برای بازی در نقش های پیشنهادی آمادگی کامل داشته باشد. بعضی از بازیگران طنز با وجود تمام توانایی هایی که دارند لازم نیست کار خاصی مقابل دوربین انجام دهند. آنها همین که مقابل دوربین حاضر شوند باعث نشستن لبخند روی لب های مخاطب می شوند. علی صادقی ازجمله همین بازیگرهاست. به تازگی شایعاتی از خندوانه دست به دست چرخید که در این برنامه به تماشاچی ها بی احترامی میشود. رامبد جوان در اینستاگرامش توضیحاتی ارائه کرد. امبر هرد در حالی سمت راست صورتش سرخ و کبود به نظر می رسید در برابر دوربین خبرنگاران ظاهر شد بهاره رهنما در اینستاگرامش تصاویری از نقش جدیدش و جذابیتی که این شخصیت داستان برایش در سریال کشیک قلب داشته را منتشر کرد این سریال به زودی از شبکه یک سیما پخش میشود. ...
روزنامه های یکشنبه
استادان نقاشی واقع گرا، نگارگری نوین و قهوه خانه در کنار 65 اثر از استادان مدرنیست ایران ارائه آثار شده بود. همچنین در شب میلیاردی حراج، از اصغر فرهادی، شهاب حسینی و عوامل فیلم فروشنده به دلیل موفقیت در جشنواره کن، قدردانی و نیز یاد پرویز کلانتری با تشویق حاضران در سالن گرامی داشته شد. روزنامه ایران با بررسی عنوان امضای برنامه محیط زیستی ایران و سازمان ملل، آورد: معصومه ابتکار که روز ...
کارنامه اجتماعی درخشان معاون جدید سیما
در همین راستا در نشستی که مسئولان عالی رتبه کشور در اردیبهشت امسال با رهبری داشتند، ایشان تاکید می کنند: در مقابله با آسیب های اجتماعی نباید به کارهای معمولی و جاری دستگاه ها اکتفا شود... این چیزی نیست که ما را قانع کند؛... یک کار فوق عادت انجام بگیرد، یک تلاش مضاعف انجام بگیرد. همین جا باید متذکر شد که یکی از راهبردهای اصلی تبیین شده توسط رهبری نظام برای مواجهه با آسیب های اجتماعی گفتمان سازی و شکل گیری خواست عمومی و باور عمومی است که باید با شکل گیری یک گفت وگوی اجتماعی و نخبگانی در این عرصه زمینه های آن فراهم شود. در این چارچوب باید اذعان کرد انتصاب مرتضی میرباقری به عنوان معاون سیما، یک فرصت مهم برای ارتقای نقش رسانه ملی در عرصه پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی به شمار می رود. واقعیت این است در طول سه سال فعالیت دولت که رئیس آن از ابتدا (در مراسم تحلیف) یکی از اولویت های خود را مقابله با آسیب های اجتماعی بیان کرد، بار اصلی برنامه ریزی و سیاستگذاری در حوزه آسیب های اجتماعی به عهده دو نفر بوده است: علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مرتضی میرباقری قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی. در این میان آقای میر باقری در سمت قائم مقام اجتماعی وزیر کشور موفق شد نقشی مهم در حساسیت زایی پیرامون مسائل مرتبط با آسیب های اجتماعی بویژه میان مسئولان و سیاستگذاران ارشد نظام ایفا کند. برگزاری دو جلسه مهم مسئولان عالی رتبه کشور با رهبری نظام و بررسی ابعاد مختلف آسیب های اجتماعی با اهتمام آقای میرباقری میسر شد. با این وصف این امید وجود دارد که معاون جدید سیما موضوع کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی را در شمار یکی از مسئولیت های مهم خود در این سمت تعریف نماید. روزبه کردونی مدیرکل آسیب های اجتماعی وزارت رفاه ...
شخصیت های نمایش من قدیمی نمی شوند
به گزارش جام جم سیما ، پری صابری تحصیلات خود را در رشته سینما در پاریس گذراند. پس از بازگشت به ایران، با وجود آن که دانش آموخته رشته سینما بود، جذب تئاتر شد و در همان زمان به همراه حمید سمندریان گروه تئاتر پاسارگاد را بنا نهاد. پری صابری در این دوره آثار ادبی و نمایشی مهمی از کارهای دراماتیک جهان را روی صحنه برده است. از نمایش کوروش کبیر بگویید. نوشتن نمایش کوروش کبیر تمام شده و باید امکانات اجرای آن فراهم شود و بودجه بگیریم، زیرا در این نمایش باید حداقل 60 50 نفر روی صحنه بیایند.کوروش کبیر امکانات می خواهد و من به تنهایی نمی توانم آن برنامه را روی صحنه بیاورم. تلاش می کنیم برای اجرای این برنامه، امکانات فراهم شود. برای این که کوروش واقعا شخصیتی جهانشمول دارد. من کاری به این که کوروش پادشاه بوده یا نبوده، ندارم، به اعتقاد من او شخصیتی جهانگیر دارد. همان طور که استوانه کوروش را مانند ورق زردی نگه می دارند و اجازه نمی دهند کسی به آن نزدیک شود، چون این حیثیت یک مملکت است، ما هم تلاش می کنیم به این حیثیت احترام بگذاریم و به آن وفادار باشیم. چه دلیلی دارد شما سراغ نوشته های کلاسیک ایرانی می روید؟ من نمایشنامه هایی را که به صحنه می آورم، درست است که به آدم های روزگاران گذشته می پردازد، اما این آدم ها هیچ گاه قدیمی نمی شوند. سعدی همیشه مدرن است، برای این که سخنانی که می زند زمان ندارد یا مولانا حرف هایی که می زند، تاریخ انقضا ندارد. من با سبک و سیاق خود این نمایشنامه ها را روی صحنه می آورم و سبکی را هم که ساخته و آماده کرده ام، آمیزه ای از حرکت های مدرن جامعه بشری برای تئاتر است. یعنی ما تئاتری را روی صحنه می بریم که هم از لحاظ حرکت و موسیقی خیلی به آن اعتقاد داریم. می شود بیشتر توضیح دهید؟ نمایشنامه هایی که روی صحنه می آید، باید از لحاظ تصویری قوی باشد، شما باید در راه مدرن تئاتر امروز حرکت کنید. حرکت بدن، که حرکت بدن دیوانه می گویند امروز بابی است که اگر به آن توجه نکنید، نمایشنامه ای را نمی توانید به روی صحنه بیاورید و اثرگذار باشد یا موسیقی به همین ترتیب. موسیقی جزء لاینفک یک تئاتر است. از روزگاران گذشته، موسیقی در تئاتر نقش مهمی داشته است. یعنی این گونه نبوده که یکی این سمت بنشیند و دیگری آن سو و با هم حرف بزنند. این هم یک زمانی بوده است. شاید در حال حاضر نمایشنامه رادیویی تا حدودی همین باشد. یعنی مبنای این نمایش، تنها دیالوگ است. دیالوگ کار اصلی را به عهده دارد ولی شما باید به این دیالوگ قدرت اجرایی بدهید. اگر بتوانیم این قدرت اجرایی را به دیالوگ ها بدهیم خوب است، اگر نه این دیالوگ ها اثرگذار نیستند. به اعتقاد شما، این ویژگی ها در آثار نمایشی این روزهای ایران رعایت می شود؟ در حال حاضر افرادی که در ایران کار می کنند به این مسائل توجه می کنند. من تا به حال کاری از هنرمندان جوان را ندیده ام که در آن حرکت نباشد. در حال حاضر نشانه های مدرن بودن را به درستی در آثار هنرمندان جوان می بینم. چون خوشبختانه اینها به اینترنت دسترسی دارند و می بینند که در دنیای امروز، تئاتر چگونه حرکت می کند. یعنی شما مدرن گرایی در آثار این جوانان را می پسندید؟ بله! می پسندم. چون دنیای امروز مرتب دارد حرکت می کند و سرعتش هم به خاطر اینترنت خیلی سریع اتفاق می افتد. تئاتری که شما امروز روی صحنه می برید و خیلی مدرن است، سال بعد کهنه می شود. چون دنیا خیلی در جنب و جوش است و بسرعت دارد گام برمی دارد. به اعتقاد شما ضرورتی برای اجرای دوباره بعضی از کارها وجود دارد؟ این کار چه محاسن و معایبی دارد؟ اجراهای دوباره حتما ضرورت دارد. بگذارید برای روشن شدن این مساله از خودم مثال بزنم. من می آیم و نمایش رستم و اسفندیار را روی صحنه می آورم. برای آوردن این نمایش روی صحنه دو سال زحمت می کشیم تا این کار اجرا شود. نباید پرونده این کار فوری در عرض 30 روز بسته شود. همه دنیا هم همین طور است. رپرتوآر می گذارند و کارها مرتب تکرار می شود. این تکرار، تکرار کارهای بی ارزش نیست. شما وقتی دارید راجع به سعدی، حافظ، فردوسی و... حرف می زنید، باید مرتب این نمایش ها تکرار شود. من خودم پنج کار درباره فردوسی انجام دادم؛ داستان رستم و سهراب، بیژن و منیژه، سوگ سیاوش و... را به روی صحنه آوردم، اما دیگر کسی به خاطر نمی آورد که این کارها به روی صحنه آمده یا نه. این کارها باید دوباره به روی صحنه بیاید. دلیل این نیاز به تکرار را مصداقی تر بیان می کنید؟ فرض کنید زما ...
نمایش نامه نویسان در ایستگاه آخر/میرباقری از تجربیاتش می گوید
یک دنیا استعداد، اثری بیافرینند که در خور ستایش باشد و پیشکسوتان عرصه خاک صحنه، عشق و هنر از آنها تجلیل کنند. پرده اول؛ فضای بیرونی فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهرود 40نمایش نامه نویس از دیار خوبان، استان هنر و فرهنگ و ایثار برای نخستین بار در محفلی گردهم آمده بودند که نخستین جشنواره نمایش نامه نویسی استان نام داشت و در آن 48اثر به دبیر خانه ارائه شد آثاری که در رده های مختاف شامل ...
جا به جایی برای یافتن افتخارات گذشته
سرانجام انتظارات به پایان رسید و همان طور که پیش بینی میشد ژوزه مورینیو رسما با عقد قراردادی 3 ساله سرمربیگری شیاطین سرخ را بر عهده گرفت تا شاید این تیم بتواند با وی به روزهای خوب سرمربیگری سر آلکس فرگوسن بازگردد. با مشخص شدن سرمربی این تیم از حالا گمانه زنی ها در مورد لیست بازیکنان فصل آینده این تیم آغاز شده است. حال نگاهی داریم به بازیکنانی که با آمدن این مربی پرتقالی احتمال ترک این باشگاه و ...
حذف یا بقا؟
، مظلومی در فینال جام حذفی یک مشکل بزرگ دارد و آن هم محرومیت دو بازیکن کلیدی اش به نام های خسرو حیدری و سجاد شهباززاده است. بیشتر حملات استقلال از طریق حیدری طراحی می شد و اکنون استقلال باید بدون این بازیکن به زمین برود. اعتراض ذوبی ها ذوب آهن اصفهان هم با اندوه از دست رفتن لیگ قهرمانان آسیا باید به مصاف استقلال برود. شاگردان یحیی گل محمدی که امیدوار بودند در اصفهان جشن صعود به ...
سفر ترانسفورمرها به کوبا
به گزارش جام جم آنلاین ، مایکل بی تهیه کننده و کارگردان ترانسفورمرها ی جدید اعلام کرد بخش مهمی از صحنه های فیلم در لوکیشن های مختلف کوبا فیلم برداری خواهد شد. بعد از قسمت هشتم مجموعه فیلم اکشن سریع و آتشی وین دیزل در کوبا، این دومین محصول پرسروصدای هالیوودی است که در این جزیره کوچک کمونیستی فیلم برداری می شود. مدتی قبل روابط سیاسی کوبا و آمریکا خوب شد و سفارت خانه های دو کشور، آغاز به کار کردند. صنعت سینمای آمریکا، کوبا را یک لوکیشن دست نخورده و بکر ارزیابی می کند. در عین حال، طرف کوبایی هم امیدوار است حضور گروه های فیلم سازی و چهره های سرشناس هالیوودی در این کشور، کمک زیادی به صنعت توریسم آن کند. به نوشته هالیوود ریپورتر، کسی اطلاعی از داستان قسمت تازه مجموعه فیلم ترانسفورمرها ندارد و مایکل بی گفته، تا زمان نمایش عمومی این داستان فاش نخواهد شد. قسمت تازه با نام تراسفورمرها: آخرین شوالیه جلوی دوربین رفته و مارک والبرگ برای دومین بار، نقش کاراکتر اصلی آن را بازی می کند. هفته قبل اعلام شد جاش دوهامل بازیگر سه قسمت سری اول فیلم هم به جمع بازیگران قسمت تازه آن پیوسته است. بقیه بازیگران فیلم، چهره های شناخته شده ای نیستند. خط اصلی داستان این مجموعه اکشن ماجراجویانه و علمی تخیلی در باره دو گروه از ربات های مثبت و منفی فضایی است، که نبردشان تا کره زمین ادامه پیدا می کند. مارک والبرگ در داستان فیلم، مرد جوانی است که با همراهی دوستانش به کمک رئبات های مثبت فضایی می آید، تا بتوانند بر روبات های منفی غلبه کنند. تازه ترین قسمت این مجموعه فیلم پرفروش، برای نمایش عمومی در تاریخ 22 ژوئن سال آینده میلادی آماده خواهد شد. ...
اولین موفقیت بزرگ هنری بعد از برجام، شاید حرکت دومینووارِ پیروزی های بزرگ هنری و ورزشی دیگری را کلید ...
2016 را به دست آورد. برای اولین بار در تاریخ سینمای ایران، یک بازیگر ایرانی موفق شد عنوان بهترین بازیگر جشنواره کن را به دست بیاورد. در کنار افتخار بزرگ شهاب حسینی، جایزه بهترین فیلمنامه نیز به اصغر فرهادی رسید تا سینمای ایران یکی از استثنایی ترین شب های حیات اش را سپری کرده باشد. تصاویر غرورآمیز تقدیم جایزه شهاب حسینی به مردم و اشک های شوق ترانه علیدوستی، مدتی بعد از درخشش توامان آن ها در سریال ...
فرهنگ در رسانه
نداده ایم و این در نهایت تعیین کننده است. به قول انگلیسی زبان ها همه زمین می خورند، تفاوت آدم ها در بلند شدن شان است. ما در سفرنامه های خارجی ، شاهد رفتار دوگانه هم تمجید و هم تقبیح از ایرانی ها هستیم. اما اساساً چرا متخصصان علوم انسانی در اروپا علاقه مند شدند خاورمیانه و خاصه ایران را بشناسند و طبعاً حوزه ای به نام ایران شناسی پدید آمد؟ ایران شناسی بسیار دیرینه است و می توانیم ...
خودروهای اسرار آمیز سلطان برونئی (+عکس)
اسپرتی شد که تا به حال وجود داشته است، این محصول با نام Ferrari FX شناخته می شود. گارلا در ایتالیا متولد و بزرگ شد، از سن پنج سالگی می دانست که می خواهد در تمام زندگی اش اتومبیل بسازد. پس از دیدن خودروی مفهومی Ferrari Pinin که نخستین و تنها فراری چهار دربی بود که ساخته شد، تصمیم گرفت مهندس شود و خودروهای منحصر به فرد را بسازد. او به سرعت پیشرفت کرد، در اواخر سال 1980 گارلا پنج سال را در ...
گزارش یک جام؛ لحظه به لحظه با فینال خرمشهر/ LIVE
بوده اند. هر دو در یک بازی، یک تنه تیم خود را به مرحله بعد رساندند. هر دو تا به اینجا سه گل دریافت کرده اند. هر دو در یک بای و در ضربات پنالتی، سه بار موفق به گرفتن پنالتی شدند. مظاهری مقابل سپاهان و رحمتی مقابل نفت. باید دید امشب کدام یک به برتری می رسند. 18:16/ استقلال و ذوب آهن در این فصل دوبار مقابل هم قرار گرفتند که حاصل آن یک برد دو بر صفر در آزادی برای ذوب آهن با گل های احسان ...
ایران کشوری بزرگ در سینمای جهان است
) سخن می گفت، عنوان کرد: گرفتن این جوایز، تصویری از ایران به جهان مخابره می کند که هر چقدر هم برای آن هزینه کنیم باز هم کم است. ایوبی تاکید کرد: رئیس جشنواره بین المللی فیلم کن با ورود اصغرفرهادی گفت ایران کشور بزرگ سینمای جهان است. واقعا شنیدن چنین تعریفی جای افتخار دارد. در حال حاضر نام شهاب حسینی در رتبه بندی(رنکینگ) فضای مجازی در کنار نام کسانی همچون اوباما رئیس جمهور آمریکا بالا رفته و ...
ناگفته های یک پروژه نادر درجلوگیری از فاجعه ملی
... زیاری: این شرکت دقیقا در زمانی که دشمنان ما و استکبار به عنوان حربه تحریم به تقابل با جمهوری اسلامی بلند شدند و انتظار داشتند که ما تسلیم شویم و دستان خود را بالا ببریم، تأسیس شد. در سال 1389 در اوج تحریم های اقتصادی، شرکت پتروگوهر فراساحل کیش ایجاد شد. این یک شرکت خصوصی است که به همت عزیزانی که عرق اسلام و جمهوری اسلامی و نظام و انقلاب را داشتند تشکیل شد. در واقع تحریم این هم افزایی را ایجاد ...
نقدی بر کارنامه یک منتقد
در پایان فهرست محبوبیت اگر قرار باشد میزان محبوبیت فعالان صنعت سینما را براساس نقش و جایگاهشان پیش بینی کنیم، همان طور که بدون شک بازیگران در درجه اول محبوبیت قرار می گیرند، احتمالا منتقدان در پایان این فهرست قرار خواهند داشت؛ اما اهمیت وجودی منتقد و شیوه تاثیرگذاری و نقشش در صنعت سینما فراتر و والاتر از آن است که مساله ای تحت عنوان محبوبیت و دوست داشته شدن در این باره معنا و مفهومی داشته باشد و این جایگاه والا از آن منتقدی است که قلم و بیانش در جهت رشد و تعالی سینما و آثار سینمایی بوده و کارکردی موثر داشته باشد! با این تعریف، منتقدی که همواره آثار مورد توجه مخاطبان و دیگر منتقدان را احتمالا برای متفاوت به نظر رسیدن، با اظهاراتی کم و بیش پرخاشگرانه فاقد ارزش های هنری می داند و ارزشگذاری بدون تحلیل را بر بسط و تشریح ویژگی های هنری یک اثر ترجیح می دهد، نه تنها به عنوان منتقد بلکه به عنوان یک شخصیت حقیقی نیز نمی تواند محبوب باشد و در نتیجه نظرات و دیدگاه هایش کمترین تاثیرگذاری را خواهد داشت. مسعود فراستی نمونه بارز یک منتقد بی تاثیر است؛ به این سبب که همواره با بیشترین اعتراض ها و کمترین میزان پذیرش از سوی فیلمسازان رو به رو شده است. تقریبا اکثر فیلمسازانی که آثارشان توسط مسعود فراستی تحلیل و بررسی شده، از او گلایه کرده اند؛ فرزاد موتمن بعد از نقدهای تند فراستی درباره پوپک و مش ماشالله ، برآشفت، حسن فتحی از شیوه نقد فیلم کیفر اظهار نارضایتی کرد، محسن تنابنده از توصیه های فراستی در هنگام بررسی فیلمنامه هفت دقیقه تا پاییز دلخور شد، بابک حمیدیان شیوه برخورد فراستی با فیلم بادیگارد و عوامل فیلم را بی احترامی دانست و بسیاری از اهالی سینما وقتی او کارگردانی فیلم جرم را زیر سوال برد و این فیلم را پرت و پلا توصیف کرد، از او گلایه کردند. بی تردید هیچ منتقدی به اندازه فراستی با واکنش فیلمسازان مواجه نبوده و این مساله ارتباط چندانی به انتقادهای او ندارد بلکه بیشتر به نحوه مواجهه فراستی با آثار سینمایی برمی گردد؛ نگاه سلیقه ای به علاوه اظهارات تند و ناهماهنگ با فرهنگ ایرانی، ریشه اصلی محبوب نبودن این منتقد است. به عنوان نمونه در حالی که بسیاری از منتقدان ضمن تشریح و تحلیل فیلم ابد و یک روز به نقاط قوت و ضعفش پرداخته اند، مسعود فراستی در یک جمله این فیلم را بدترین فیلم سال توصیف می کند و سبب می شود که صدای سایر فیلمسازان نیز بلند شود! به نقدها و گلایه هایی که به این منتقد و شیوه عملکردش وارد است، می توان اظهارات سایر منتقدان و همکارانش را هم اضافه کرد؛ از نگاه بسیاری از منتقدان سینمایی اظهارات فراستی کلی و فاقد مفهوم روشن و قابل درک است. به عنوان نمونه عبارت فیلم در نیامده که تقریبا حکم تکیه کلام را دارد به اعتقاد بسیاری از منتقدان، گنگ و نامفهوم و حتی بی معناست! لذت جویی با نقد مهم ترین و گویاترین تعریفی که از نقد ارائه شده، تشریح ویژگی ها و جنبه های مختلف یک اثر هنری برای درک و ارتباط بهتر با آن اثر است. با این تعریف به سختی می توان مسعود فراستی را یک منتقد خوب دانست چرا که سلیقه و میل این منتقد بر آنچه درباره اثر تبیین و تشریح می کند نقش دارد یا دست کم هر تحلیل و تشریحی را در جهت رسیدن به نتیجه دلخواه طرح می کند. اظهاراتی مانند من سالوادور نیستم فیلم عقب افتاده ای است، بازی خرس از بازی لئوناردو دی کاپریو بهتر بود و برنامه دورهمی هیچی نیست! و بسیاری از این قبیل اظهارات که از مسعود فراستی شنیده ایم نه تنها با تعریف استاندارد از نقد همخوانی ندارد، بلکه با تعریف خود فراستی از نقد و انتقاد هم همخوانی ندارد. فراستی در میز نقد برنامه هفت، تصریح کرده است که نقد از دوست داشتن می آید و هیچ کس مطلقا نمی تواند درباره چیزی که دوستش ندارد اظهارنظر کند. وی در این باره گفته است: وقتی در یک مهمانی از غذایی خوشتان نیاید نمی توانید درباره اش حرفی بزنید که مثلا باید نمکش چقدر باشد یا باید فلفل می زدید. گام اول نقد کردن، دوست داشتن است چرا که قصد ما از نقد بهتر شدن است. او در پایان اظهاراتش درباره نقد، تاکید کرده که خیلی از فیلم ها به منتقد انگیزه نقد نمی دهند چون آنها به مرتبه نقد کردن نرسیده اند و البته این را متذکر شده که: ما منتقدان دوست داریم فیلم های خوب ساخته ...