سایر منابع:
سایر خبرها
از میراث شریعتی عصبانی ام/ میراث شریعتی در گفت وگو با احمد نقیب زاده
بازگشت به خویشتن است که از فردید و آل احمد شروع شد. اصل فکر نیز درست بود؛ اینکه ما تا کی می توانیم از غرب کپی برداری و تقلید کنیم و این تا چه حد می تواند برای ما مفید یا مضر باشد باید مورد توجه قرار گیرد، بنابراین باید به خویش بازگردیم. منتها برگشتن به خویش این مدعیان دچار اشکال بود یعنی کتاب های آل احمد را که می خوانیم می بینیم دچار نوعی انسداد فکری- روحی نیز هست. در سنگی بر گوری ، غربزدگی و همه ...
مردم بزرگ ترین سرمایه زندگی من هستند
....ir - آیت الله هاشمی رفسنجانی در مصاحبه با روزنامه قانون تاکید کرد : گفتمان اعتدال، اصل و اساس انقلاب اسلامی است که براساس تعالیم مکتب اسلام و مذهب تشیع شکل گرفته بود. در مقطعی، آن هم در بخش هایی از جامعه، به خصوص در بعد اجرایی، انحرافی از اعتدال پیدا شده بود که مردم به عنوان صاحب اصلی انقلاب، مسیر حرکت را اصلاح کردند و قطار انقلاب را به ریل اصلی برگرداندند. ریل اصلی انقلاب همیشه اعتدال و میانه روی بود که قرآن بر آن تأکید داشت. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی، متن کامل این مصاحبه به ...
راست سنتی و روحانی اشتراک طبقاتی دارند
اعتبار اجتماعی ساقط شده، حزب مشارکت نیز همین شرایط را دارد. اصلا گروه های مرجع دگرگون شدند. اینها دیگر گروه مرجع در جامعه ما نیستند. اگر به نظر شما پایداری، ایثارگران و رهپویان مرجعیت ندارند آیا هنوز جامعه روحانیت و موتلفه برای مردم مرجع هستند؟ اینها حلقه های 40 تا 50 نفری فارغ از تحولات جامعه هستند. برای خودشان مباحثی را می گویند، منتها چون تریبون و رسانه دارند و صدای شان از تلویزیون ...
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی : فرصت های اقتصادی و توسعه کشور نباید از کف برود
را بر وفاق گذاشته اند ، بیان کرد: تعامل منطقی و انعکاس دیدگاه ها ، موانع و مشکلات در گفتمان واحد ظرفیتی فراهم می کند تا بهترین بهره از امور در مسیر پیشرفت استان حاصل شود. عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس دهم گفت: رهنمون های مقام معظم رهبری در دیدار با کارگزاران نظام در عرصه های مختلف کلیدی و مهم و قابل تامل است وضرورت دارد که برای تک تک این موضوعات با استفاده از توان استان الگوی عملی و محلی ...
رمضان از نگاه خدا
تمایلات و خواهش های نفسانی آغاز می شود. پس مقابله با دل بخواهی ها یک رکن اساسی برای تربیت است و چون ماه رمضان با رایج ترین و ابتدایی ترین خواسته های انسان در تقابل است، لذا یک ماه تربیتی است. چرا در دینداری، همیشه مجبوریم با امیال طبیعی خود مبارزه کنیم؟ اما در اینجا خوب است به یک سؤال اساسی جواب بدهیم: چرا در مسیر دینداری همیشه مجبوریم با امیال طبیعی خود مبارزه کنیم؟ اگر این ...
قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر
می نماید. تبصره 2- ستادهای استانی و شهرستانی می توانند درخواست اشخاص حقیقی و حقوقی برای تجمع و راهپیمایی در موضوعات مرتبط با امر به معروف و نهی از منکر را بررسی و در صورت تأیید، نظر مشورتی خود را جهت صدور مجوز حسب مورد به استانداری، فرمانداری یا بخشداری ارسال کنند. تبصره 3- هرگاه مسئولان ذی ربط با تشخیص مراجع قضایی بدون عذر موجه از صدور مجوز موضوع تبصره های (1) و (2) استنکاف نمایند ...
کارگاهای آموزشی مهارتهای ذهنی، رفتاری و پرورشی دانش آموزان در سرخه برگزار می شود
...، کارگاه برنامه نویسی و آموزش نرم افزار حسابداری مالی.بیمه و دارائی است. بر اساس این گزارش، کارگاه چرتکه بصورت ترمی و سطوح آموزشی بوده و دانش آموزان با توجه به تعیین سطح می توانند دوره های آموزشی مربوطه را شروع می کنند که این مهارتها شامل دوره های آموزشی، آزمون دوره ای و مسابقات استانی، کشوری و بین المللی است؛ همچنین این مهارت از پایه تا پیشرفته شامل 13 ترم است؛ کلاس ها به صورت کاملا ...
خلوت جوانان در فضای مجازی/ مسئولان اوقات فراغت را جدی بگیرند
اوقات فراغت به معنی آسودگی از کار و شغل است از این رو تمام زمان های غیر اشتغال، فراغت است و نمی توان فصلی برای آن در نظر گرفت. کارشناسان با بیان ضرورت برنامه ریزی برای اوقات فراغت تاکید می کنند که اوقات فراغت مختص تابستان نیست و این زمان در طول سال وجود دارد و باید برای آن برنامه ریزی کرد. با اینحال مهم و جدی نبودن اوقات فراغت از منظر بسیاری از خانواده ها و مسئولان سبب شده، جوانان ...
شریعتی مشوق زنان برای مقابله با جبر است
...، موقعیت عایشه برای اهل تسنن (ملقب به ام المؤمنین )، جدای از بحث های فرقه ای، نشان می دهد که زنان نقش تعیین کننده ای در عربستان و در تاریخ اسلام داشته اند. شریعتی بر این وجه در تاریخ اسلام تأکید بسیاری داشت و این بُعد را بازخوانی می کرد. پرسش اصلی او این است که چرا به رغم آن دیروز و به رغم این که اسلام دین رهایی و رهایی بخشی بود، امروزه در حوزه حقوق زنان این تبعیض ها وجود دارد؟ چرا به رغم ...
خطر ظهور نوفرقانیسم/ امروز جماعت انحرافی می گوید : فقه دیگر چیست؟! ما خودمان می توانیم با امام زمان (ع) ...
، وارد این بحث می شویم که در کنار جریان روشنفکری سکولار، یک جریان خطرناک دیگر در ایران وجود داشته و دارد که از آن، به جریان تحجر تعبیر می کنیم. جریان تحجر ریشه های متعددی دارد لکن مهم ترین ریشه آن، عقلانیت ستیزی است. گرچه عقلانیت ستیزی عمدتاً در لباس مخالفت با فلسفه ظهور و بروز یافته است لکن در مقطعی از تاریخ، عقلانیت ستیزی، در لباس ستیز با اصول فقه و جریان اصولیین که مولد اجتهاد فراگیر و پویاست ...
در مورد نخبگان اضاعه نیرو و اتلاف امکانات داریم/ ایثار نخبه به تلاش و ایثار مدیر به شنیدن حرف نخبگان است
کف نیز برای تشویق، توسعه دانش، گسترش فراگیران و سرعت انتقال است. اگر ما چنین افرادی را نداشته باشیم نمی توانیم در آینده امید به پرورش نخبگان سطوح خارج و عالی را داشته باشیم. به همین دلیل باید به نخبگان سطوح سطح نیز توجه داشته باشیم و تنها دغدغه ما توجه به نخبگان سطوح عالی و خارج و اجتهاد نباشد؛ چه اجتهاد در تفسیر، فقه، فلسفه. ما در تمام بخش ها مجتهد می خواهیم. نخبه ما باید در دو سطح یعنی سطح و ...
فعالیت های گروه مدیریت اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
اسلامی پژوهشگاه توضیح دهید. گروه مدیریت اسلامی ذیل پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه در سال 1387 با مدیریت جناب آقای لطفی و با دو نفر عضو هیأت علمی شروع به کار کرد. در ابتدا مباحث مقدماتی در گروه مطرح شد و اینکه گروه باید چگونه کار را شروع کند و زیر ساخت ها باید چه باشد. چون محقیقن گروه از محل های دیگر به پژوهشگاه آمده بودند و هنوز به طورکامل مستقر نشده بودند؛ در سال 87 تقریباً می توان ...
روشنفکری دینی و اصلاح طلبی سیاسی | داود سلیمانی
آن ، از حیطه ی تخصص فقیه خارج است. در اینجا انشاء حکم و قانون ، امری است که می بایست توسط اهل آن یعنی صاحبان خرد و متخصصین آن رشته ها صورت گیرد. لذا در اینجا ضرورت و اعلمیت و اجتهاد بسته به تنوع رشته ها و وگرایش های تخصصی موضوعات موردنظر، منحصر در اجتهاد مصطلح در حوزه و اعلمیت و خبرویت در فقه و اصول نیست. بلکه در این دید عقول متخصصان همچون وحی و شرع داراری حجیّت است، و باید بدان اعتناء در خور کرد ...
حوزه های علمیه و غفلت از تاریخ/ تاثیرگذاری تاریخ در فهم دین
را رها کرده است، اگر شما به قرآن درست رو آورده بودید که نباید این حوادث در تاریخ اتفاق می افتاد! بعد از رحلت پیغمبر(ص) ما مشاهده می کنیم یک جریانی به نام متنبی ها ، (متنبی ها یعنی مدعیان پیغمبری، پیامبران دروغین)، چندین نفر پدید آمدند، چون رمز موفقیت پیغمبر در سلطه بر جزیره العرب را در ادعای نبوتش می دیدند. فلذا این ها گفتند ما هم برای اینکه بتوانیم بر دیگران سیطره پیدا کنیم ادعای نبوت ...