سایر منابع:
سایر خبرها
چگونه ریشه روحیه مستکبرانه در خود قطع کنیم؟
کرده است محروم بماند. ب- استضعاف فکری و معنوی: استضعاف دوم از جهت ایمانی و فکری است، عده ای یک اعتقاد باطلی دارند که می خواهند به گونه ای این اعتقاد باطلشان حاکم بشود و لذا افرادی را که با آن ها مرتبط هستند را در ناآگاهی قرار می دهند، به این استضعاف، استضعاف فکری و معنوی می گویند، وقتی انسان ها نسبت به عنایاتی که خداوند از جهت فکری و قوای جسمانی به آن ها داده است درکی پیدا ...
معنای لهو در قران
برخی بدان التفات و توجه کنند. - چنین به نظر می رسد که ویژگی بازداشتن از امر مهم مندرج در معنای لهو، که محمل ترتب حکم حرمت بر آن قرار گرفته است، مطلق مهم نیست؛ بلکه بازداشتن از یاد خدا، تقرب الی الله، بندگی و امتثال فرامین حق، و به طور کلی، محروم ساختن فرد از نیل به درجات کمال و سعادت است. بی شک، چنین ثمره ای محصول و معلول آلودگی فعل به گناه و تعدی از حدود الهی است. طبق روایتی، همه سرگرمی ها ...
پناهیان: علی (ع) نخستین مدافع حریم بود
میدان شهر آمد، رؤسای قریش و مشرکین مکه جمع شده بودند، او شمشیر کشید و گفت: اگر احدی از جای خودش تکان بخورد گردن او را خواهم زد! آنها وقتی غضب حمزۀ سیدالشهدا را دیدند از جای خود حرکت نکردند، و او همان شکمبۀ حیوان را برداشت به سر و صورت و روی آنها مالید و آنها هم جرأت نکردند تکان بخورند. بعد رو کرد به رسول خدا(ص) و گفت: ای رسول خدا! تو جایگاهت در بین ما بنی هاشم این گونه است. (کَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص ...
عبادات فراموش شده
زمانی و مکانی دشوار توسعه یابد. خداوند متعال نیز عامل توفیق رسول خدا(ص) را مهربانی با مردم می داند و می فرماید: فَبِمَا رَ حْمَةٍ مِّنَ اللهِ لِنتَ لَهُمْ ۖ وَلَوْ کُنتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ؛ به (برکت) رحمت الهی، در برابر آنان [مردم ] نرم (و مهربان) شدی و اگر خشن و سنگدل بودی، حتما از اطراف تو پراکنده می شدند. (آل عمران / 159) همچنین می فرماید ...
موارد صحیح ابراز خشم
خدا نسبت می دهند و او را به نام هایی چون قهّار و جبّار وصف می نمایند: قُلْ إِنَّمَا أَنَا مُنذِرٌ وَمَا مِنْ إِلَهٍ إِلَّا اللَّهُ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ: بگو: من تنها یک بیم دهنده ام و هیچ معبودی جز خداوند یگانه قهّار نیست (ص/65). همچنین می فرماید: تَرَی کَثِیرًا مِّنْهُمْ یَتَوَلَّوْنَ الَّذِینَ کَفَرُواْ لَبِئْسَ مَا قَدَّمَتْ لَهُمْ أَنفُسُهُمْ أَن سَخِطَ اللّهُ عَلَیْهِمْ وَفِی ...
ثمره ماه رمضان، تولد انسانی جدید است
... عزیزان! هدف همه احکام و قوانینی که توسط اسلام وضع می شود، ساختن انسان به همان صورتی است که خداوند دوست دارد. برای این است که او را به گونه ای آماده کند که خلیفه خداوند شود. خلیفه خداوند در روی زمین بودن به این معناست که تبلور بخش اخلاق الهی باشد و به صورت صفات، وحی و ارزش های او درآید. برای این است که انسان به گونه ای رفتار کند که خداوند انوار حقیقت را به عقل او بتاباند، محبت را به قلب او ...
وجوه اعجاز قرآن
السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ (5) که جهان تاب و فراگیر است و درخشش و نمود هر چیز به وسیله ی آن می باشد. همین اندازه تشبیه برای شناسایی ذات حق تعالی و جایگاه او در جهان هستی، برای عامه ی مردم کفایت می کند و آنان را قانع می سازد. ولی در عین حال، این تشبیه آن قدر دقیق و روشنگر ذات حق تعالی است، که در راستای تشبیه غیرمحسوس به محسوسات، شیواترین و دقیق ترین تشبیه به شمار می رود؛ تشبیهی که نمایانگر تمام عیار ...
اعجاز تشریعی قرآن
وصف کرده اند که هرگز شایسته ی مقام الوهیّت حق تعالی نیست؟! در تورات کنونی که کهن ترین کتاب دینی به شمار می رود و پندار آن می رود که معارف خود را از وحی آسمانی گرفته، می بینیم که خدا به گونه ای ناپسند وصف شده که خرد آن را نمی پذیرد. در داستان آدم و حوّا چنین نوشته که خداوند آدم را از آن جهت از خوردن شجره ی منهیّه منع نمود تا مبادا دارای عقل و شعور گردد، سپس او را از بهشت بیرون راند تا مبادا ...
این سرانجام بهشتی هاست، عشق/ در غروب کربلا زیباست عشق
... سر به نطع عاشقی بنهاده اند غرقه در خون جسمِ هفتاد و دو تن لاله هایِ پرپرِ خاکِ وطن با خمینی عهد و پیمان بسته ها عاشقانه با خدا پیوسته ها هفتم تیر است و زیبا روزِ عشق زنده در خاطر غمی جان سوز عشق عاشقانی گشته سرمست از بَلا جرعه نوشانِ شراب لا اِلا همرهِ پیری کلیمُ الله ِعشق کربلا را ...
متن کامل کتاب أسرار الصلاة میرزا جواد ملکی تبریزی
جمیع آیات و روایاتی که بر یاد خدا، و تقوای او و توجه بخدا و اقبال و روی آوردن به پیشگاه ذات اقدس حق تأکید دارد تماما از ادلۀ لزوم توجه قلبی است. مطلب دیگر اینکه همان گونه که استقبال و رو بقبله نمودن ظاهر بدن، جز با روی را از سایر جهات بر گرفتن و بسمت کعبه ایستادن تحقق نمی پذیرد، اقبال و روی آوردن قلب هم بخدا جز به انصراف از همه چیز و فارغ ساختن دل از هر آنچه که غیر خدا است و فراموشی آنها، و ...
عبادات خود را چگونه بدانیم؟
تو اگر در معنای کلمه ی طیبه ی " لا اله الا الله " اندکی تأمل کنی ، می بینی که این کلمه ، کلمه ی توحید است و معنایش اثبات الوهیت و انفرادیت برای ذات اقدس حق و نفی آن از غیر اوست.بعد به خود و رفتار خود بنگر و ببین آیا رفتار و کردار تو با این اصل سازگار است؟ یا تمام حرکات و سکنات و رفتار تو، برعکس این حقیقت است و الوهیت و انفرادیت را برای هر چیز و هرکس از مخلوقین که اندک قوت و قدرتی در ...
حدیث سبعه احرف و حجیّت قرائات سبع
...! به وی عرض شد برتری او را نزد مردم در نشست ها و اجتماعات می دانیم، ولی برتری او نزد خداوند چگونه است؟ فرمود: به قرائت قرآن، همان گونه که نازل شده و خواندن دعا بدون غلط، زیرا دعای غلط به سوی خدا صعود نمی کند. (61) البته افراد عاجز و ناتوان تا آنجا که می توانند درست بخوانند کافی است، زیرا خداوند بر هیچ کس بیش از امکان و توانایی او تکلیف نکرده است. در گفته ی امام صادق (علیه السلام) پیش از ...
مافوقی که همه حاجت نزد او می آورند
مافوقی که همه حاجت نزد او می آورند است و چون خداوند خالق همه چیز است پس هر چیزی برای رفع نیاز خود خدا را قصد می کند، پس خدا صمد است یعنی مقصود نهایی همه اشیاء برای رفع حاجاتشان است؛ که در این صورت، آیه قبل با آیه قبل بیشتر مرتبط است بدین صورت که دو تعبیر أحد و صمد به ترتیب، خدا را در مقام ذات و فعلش معرفی می کند؛ اما اگر صمد را به معنای امری که توخالی (مُجَوّف) نیست در نظر بگیریم آنگاه معنایش این است ...
ویژگی های محکم و متشابه در آیات قرآنی
از جسمیّت خدا می گفت و از نشستن خدا بر تخت سلطنت حکایت ها می بافت. آن گاه گفت: خداوند از عرش خود نزول اجلال می فرمایند مانند من که از منبر فرود می آیم. آنگاه بلند شده چند پله فرود آمد، که غوغا بلند شد. . . (21) در صورتی که این گونه استعمال در متعارف عرب همان معنای استیلاء را می دهد، شاعر گوید: قد استوی بشر علی العراق. . . من غیر سیف و دم مهراق؛ بشر، بر عراق مستولی گردید. . . بدون ...
درسگفتارهای سیری در سپهر قرآن/ قسمت 2
. وَأَمَّا إِذَا مَا ابْتَلاهُ فَقَدَرَ عَلَیْهِ رِزْقَهُ فَیَقُولُ رَبِّی أَهَانَنِ . کَلا بَل لا تُکْرِمُونَ الْیَتِیمَ . وَلا تَحَاضُّونَ عَلَی طَعَامِ الْمِسْکِینِ . قصه ، قصه ی ابتلاست . ابتلا به معنای آزمودن کسی است. انسان چنین موجودیست اگر مورد اکرام قرار بگیرد می گوید من شایستگی این را داشتم که خداوند به من لطف کند اما وقتی رزق و روزی او کم می شود و با ادبار روبرو می شود. می گوید خدا ...
تأویل متشابهات را چه کسی می داند؟
) در جمع گروه قرار گرفته و جدا نگردیده است. مثلاً در سوره ی آل عمران می خوانیم: شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لاَ إِلهَ إِلاَّ هُوَ وَ الْمَلاَئِکَةُ وَ أُولُوا الْعِلْمِ قَائِماً بِالْقِسْطِ... (12). در این آیه قطعاً رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) در زمره ی ارباب علم و شهادت دهندگان به وحدانیّت حق تعالی می باشد. آیاتی از این قبیل بسیار است که افرادی به طور گروهی مورد ستایش قرار گرفته اند و پیامبر گرامی ...
دسته بندی یاران امام زمان (عج) در روایات
تشبیه این است که این چند نفر از نظر شدّت و صلابت و ایستادگی و مقاومت در برابر باطل همانند ابراهیم علیه السلام می باشند که وی در برابر باطل آن گونه ایستاد و از خود سرسختی نشان داد. ب) سپر بلای انسانها. همچنین ابن مسعود از پیامبرصلی الله علیه وآله نقل کرده است که فرمود: یدفع اللَّه بهم عن أهل الأرض (10)؛ خداوند به وسیله آنها، بلاها را از مردم زمین دور می گرداند. ج) از دیگر ویژگی ...
چرا در قران تشابه (متشابهات) وجود دارد؟
نمودار ذات حق تعالی باشد همان تشبیه به نور است. حقیقتی که: الظاهر فی نفسه و المظهر لغیره؛ خود نمودار خود است، و نمود هر چیزی به او وابستگی دارد . حقیقتی که: فی عین الظهور، هو فی غایه الخفاء؛ خود، پیداترین موجود در جهان هستی است، ولی در عین حال حقیقت و کنه آن در نهایت خفا و پنهان از دیدگان است. تاکنون کسی که حقیقت آن راه نیافته و نخواهد یافت. این گونه صفات و نعوت که خاصّ ذات پروردگار است ...
ذکر 51 حق در رسالة الحقوق امام سجاد(ع)
...، این قسمت آیه شریفه، امر می کند که همه انسان ها، خدای متعال را بپرستند. وی در تفسیر وَلَا تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئًا افزود: این جمله می فرماید هیچ چیزی را هیچ گونه شریک خدا قرار ندهید. شرک در ذات، شرک در صفات، شرک در افعال و شرک در عبادت، به ترتیب، انواع شرک هستند، همچنین نقطه مقابل شرک، توحید است که؛ توحید در ذات، توحید در صفات، توحید در افعال و توحید در عبادت انواع توحید هستند. ...
معرفت توحیدی و خودشناسی در مثنوی
وَأُولُوا الْعِلْمِ قَائِماً بِالْقِسْطِ لاَ إِله إِلَّا هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ)؛ گواهی دهد خدا که نیست معبودی جز او و فرشتگان و دانشمندان نیز گواهی دهند که نیست معبودی جز او که عزیز و فرزانه است و عدل و داد، بدون پایدار است. طبق مفاد این آیه شریفه، سه نوع دلالت بر ذات احدیت وجود دارد که نخستین و عالی ترین آن، دلالت حق بر ذات خود است. مولا علی (علیه السلام) نیز در دعای صباح می فرماید: یا من دلّ علی ...
نزدیک تر از من به من
... حقیقت، چهره ی آشکار ندارد، اما برای چشم باطن، می تواند نور پیشانی او را ببیند و همین باعث می شود تا پیامبران حقیقتی را که از این زندگی دور است، ببینند. منظور بیت این است: ذات و صفات الهی موجب شده است که دیده ی دل انبیا بصیر و ژرف بین گردد. نور آن صورت، تو را از آتش می رهاند. مبادا به نور عاریتی بسنده کنی، زیرا چشمِ دل آدمی را دچار اکنون بینی و سطحی نگری می کند. نورهای عاریتی، ظاهراً نور و ...
حضور حضرت حق در هستی و انسان
خرد چون ره برد *** بسته ی فصل است و وصل است این خرد زین وصیت کرد ما را مصطفی *** بحث کم جویید در ذات خدا آن که در ذاتش تفکر کردنی است *** در حقیقت آن نظر در ذات نیست هست آن پندار او زیرا به راه *** صد هزاران پرده آمد تا اله باید به راهنمایی مرشد و راهنما، به قلمرو خارج از فصل و وصل (کمّیات و کیفیات عالم جسمانی) به جهانِ بی چون و چند الهی پی ببری، اما این پی بردن نباید ...
دستورات پیامبر(ص) برای نترسیدن از مرگ / علت خوف و ترس از مرگ چیست
از درگاه حق رو به بت های باطل می آورید . چنانکه خوانندگان ملاحظه می کنند، قرآن رابطه علی ت بین اعطاء روزی و بین صفات کمال و قدرت خداوند و حکمت و علم و شنوائی او را اعلام می دارد. نظیر بحث و بررسی در این صفات که از اهداف مهم روانشناسی اسلامی بشمار می رود، صفات غلبه بر غضب و مساله محبت به خدا و پیامبر و غیر اینها از موجودات و سایر انفعال ها از قبیل ادراک حسی (یعنی شنوائی، بینائی و بویائی ، قوه لمس و قوه چشائی و...) و تفکر و یادگیری یادآوری و فراموشی و سیستم مغز و اعصاب، شخصیت، روان درمانی و غیر اینها است. ...