سایر منابع:
سایر خبرها
بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان
، یک عالمی بود در مشهد که با پدر من خیلی دوست بود، خیلی هم پیر بود -آن وقت، به سن حالای ما مثلاً یا بیشتر- ما جوان بودیم، دوست میداشت ماها را، نصیحت میکرد و میگفت که قدر جوانی را بدانید که حتّی عبادت کردن هم مال جوانها است، نه مال پیرها؛ برای ما تعجّب آور بود، خب عبادت مال پیرها است، [امّا] او میگفت عبادت هم مال جوانها است؛ حالا این را همه حس میکنند. ببینید! شما دلتان زود نرم میشود، زود نورانی ...
آنچه که نام خدا بر آن، برده نشود؛ غذای شیطان است!
...، یک باره دید که شخصی وارد شد و سلام کرد. او تعجب کرد که چه شده؟! یعنی چشم من باز شده؟! این فرد در اتاق من چه می کند؟! به آن شخص گفت: کیستی؟ گفت: من آن کسی هستم که هر ساله پدرت را در همین روز به حج می بردم. حالا آمدم با تو هم همین کار را بکنم. او تعجب کرد. اما کیست که از حج بدش بیاید - خداوند إن شاءالله آل سعود را به زودی زود ریشه کن کند - خلاصه پسر آن شخص می گوید: من سوار بر او شدم ...
وهابیت با فهم اشتباه از قرآن حیات برزخی را منکر می شوند
این مطلب که عند در این آیه اضافه تشریفی است، بیان کردند: زیرا خداوند مکان وجای خاصی ندارد که در آن حضور داشته باشد؛آثار روانی زندگی برزخی نیز در قرآن بیان شده است؛ روزی خوردن شهدا و فرحین و یستبشرون بودن آنها بیانگر آثار جسمی و روحی در زمان برزخ است که در آیه شهدا بیان شده است. این مرجع تقلید گفتند: در خصوص آل فرعون نیز بیان شده است که این گروه هر روز بر آتش عرضه می شوند تا در قیامت به ...
حائل دنیای برزخ، مانع ورود انسان به دنیا و عقبی است
شده است. وی گفت: در خصوص آل فرعون نیز بیان شده است که این گروه هر روز بر آتش عرضه می شوند تا در قیامت به طور کامل در آتش قرار گیرند که در مرحله اول مشخص است که منظور دنیای غیر از قیامت است. وی اظهارکرد: انسان در دنیا کارهای مثلی انجام می دهد که شبیه حیات برزخی است؛ حیات برزخی مافوق حیات دنیوی است؛ زیارت پیامبر اکرم اینگونه است که جسم ایشان در قبر است ولی ایشان در حیات برزخی ...
یکی از وظایف حکومت تامین مسکن مردم است/ ما با طراحی ساختمان ها آرامش را از مردم گرفته ایم
تبیین شده است. این طراح معماری گفت: قرآن به ما ایده و طرح کلی داده است و با توجه به اینکه کانسپت اولیه را به ما داده است ما باید با تعقل در آن امورات را انجام دهیم و خداوند هم در ابتدای سوره یوسف به همین مبحث تعقل اشاره می کند. وی با اشاره به وجه اشتراک معماری و قرآن گفت: معماری یکی از تعاریفش خلق فضا برای انسان در جهت گسترش کمال است و در قرآن در سوره ذاریات آیه 56 هدف خلقت ...
چگونه ریشه روحیه مستکبرانه در خود قطع کنیم؟
جهت که این عنایات و کمالات را برای زندگانی فردی و اجتماعی انسان ظهور و بروز می دهد و می خواهد خودش را به بشر نشان بدهد، به طور مطلق ستایش می کنیم. هر یک از این کمالات خدای متعال آیاتی از پروردگار متعال در آفاق و انفس هست. آیات انفسی ابعاد گوناگونی دارد. آن دسته از اموری که به نفس انسانی متقوم است و خدای متعال خواسته است از طریق نفس انسانی ظهور پیدا کنند آیات انفسی هستند. یکی از آن آیات ...
ذکری برای رسیدن به آرامش
برادران دینی در مال، 2 و حق مردم را از خویشتن دادن، 3 و یاد خدا در هر حال ولی یاد خدا (تنها) سبحان الله و الحمد الله و لا اله الا الله و الله اکبر نیست بلکه یاد خدا آن است که هنگامی که انسان در برابر حرامی قرار می گیرد از خدا بترسد و آن را ترک گوید. در حدیث دیگری می خوانیم علی علیه السّلام فرمود: ذکر دو گونه است یاد خدا کردن به هنگام مصیبت (و شکیبائی و استقامت ورزیدن) و از آن برتر آن است که ...
چرا جهنمی شدی؟
و کمک به دیگران و فقیران نمی کرد. به او گفته شد: وَ ابْتَغِ فِیمَا ءَاتَئکَ اللَّهُ الدَّارَ الاَخِرَةَ وَ لَا تَنسَ نَصِیبَکَ مِنَ الدُّنْیَا وَ أَحْسِن کَمَا أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَیْکَ وَ لَا تَبْغِ الْفَسَادَ فیِ الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لَا یحُبُّ الْمُفْسِدِینَ،[قصص/77] و در آنچه خداوند به تو داده خانه آخرت را بطلب، و سهم خود را از (عمر و مال) دنیا فراموش مکن (و تحصیل آخرت کن) و (به دیگران ...
چه کسانی در بهشت با پیامبر(ص) همنشین می شوند؟/ تاکید قرآن بر کمک به مظلوم
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس ، مظلوم، به معنای ستمدیده است و به کسی که مورد بیدادگری قرار گرفته و به حق و حقوقش، تعدی و تجاوز شده، اطلاق می شود. در قرآن کریم، کلمه مظلوم، یک بار آمده است؛ آنجا که می خوانیم: ... وَ مَن قُتِلَ مظلُماً فقد جعلناهُ لولِیه سُلطاناً؛ و آن کس که مظلوم کشته شده است برای ولی اش سلطه [حق قصاص] قرار دادیم. در آموزه های دینی، همان گونه که از ظلم و ستمگری ...
عدم قصور و تقصیر در علم و عمل
می شود که آیات مبارکهٔ صدرالاشاره صرفا به اتلاف مال اشاره ندارند بلکه تمامی انواع اعتداء و اتلاف را شامل می شود و عقل نیز همین حکم را می پذیرد که تلف (خواه تلف نفس یا عضو یا مال) ضمان آور است. اعتبار و عمل به این قاعده در حدی است که برخی آن را از ضروریات دین دانسته اند. (بجنوردی، ج2ص25) [8]. متن روایت چنین است: أَنَّ عَلِیّاً ع ضَمَّنَ خَتَّاناً قَطَعَ حَشَفَه غُلَامٍ . (حر عاملی، ج29 ...
مروری بر چند ادعیه ی قرآنی با گل واژه ربنا
ربانی بی نیاز بداند و حتی بعد از هدایت و قرار گرفتن در مسیر رشد و سعادت، از گمراهی و انحراف بترسد و دائماً پناه جوی دستان پرمهر پروردگار باشد رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنَا وَ هَبْ لَنَا مِن لَّدُنکَ رَحْمَةً إِنَّکَ أَنتَ الْوَهَّابُ (آیه ی 8، سوره ی آل عمران) پروردگارا، پس از آن که ما را هدایت کردی، دل های ما را به باطل مایل مگردان و از سوی خود ما را رحمتی ...
امام جمعه پرند: راه بیت المقدس از دمشق می گذرد
تِجَارَهٍ تُنْجِیکُمْ مِنْ عَذَابٍ أَلِیمٍ – تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَتُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِکُمْ وَأَنْفُسِکُمْ ذَلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ کلمه ای که خداوند متعال در این آیه استعمال و استفاده فرموده کلمه تجارت است، ما دربازار و جامعه و در نظام اقتصادی یک مغازه دار داریم باسرمایه اندک مغازه خود را می چرخاند و کسی هم هست با سرمایه زیاد چندین مغازه را ...
اسراف در گناه و رحمت خدا
این مقدمات در این آیه شریفه از آن باب است که یأس بندگان را احاطه نکند. این مدرس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه خداوند در این آیه از روی اوج رحمت و رحمانیت با بندگان خود سخن می گوید، عنوان کرد: رحمت خداوند بسیار گستره دارد تا حدی که خداوند همه گناهان انسان را می تواند ببخشد. وی با اشاره به بخشی از آیه یغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا افزود: کلمه ذنوب خود جمع است ...
مجموعه درسگفتارهای سیری در سپهر قرآن
... لا أُقْسِمُ بِیَوْمِ الْقِیَامَةِ یعنی قسم نمی خورم به روز قیامت. عده ای دیگرگفته اند که مراد این است که از فرط مهابت و عظمت واقعه ، آیه این گونه آغاز شده است. به این معنا که این"لا" معطوف به مهابت روز قیامت است نه نفی آن. یعنی قسم می خورم به روز قیامت. خداوند قسم یاد می کند که واقعه مهیبی هم چون قیامت رخ می دهد. وَلا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ . راجع به نفس در مباحث قبلی ...
معجزه، یک ضرورت دفاعی
دست از آستین و درخشیدن آن با نور سفیدی خیره کننده، معجزه ی خود را ارائه داد که در این هنگام فرعون از وحشت آن را سحر خوانده درصدد مقابله برآمد. (26) در سوره ی ابراهیم به طور عموم تقاضای معجزه را از جانب کسانی یادآور شده که حالت انکار داشته اند، همان گونه که درباره ی پیامبر اسلام یادآور شدیم. حضرت موسی (علیه السلام) آنجا که با قوم خود و نافرمانی هایی که می کردند روبرو شد به آنان یادآور می شود ...
چرا حکومت امام مهدی(عج) را حکومت مستضعفان می نامند؟
بر آن زمین معرفی کرده است، دربارۀ دوران ظهور و رستاخیز قیام مهدی آل محمد(ص) است، که به دست آن منجی بزرگ این وعدۀ خدایی تحقق می پذیرد. امیرالمؤمنین(ع) در تفسیر آیه فرموده اند: هم آل محمد، یبعث اللّه مهدیّهم بعد جهدهم، فیعزّهم و یذلّ عدوّهم (5) ایشان (مستضعفان میراث بر زمین)، خاندان پیامبرند که خداوند پس از سختیها، مهدی ایشان را برانگیزد و به آنان عزّت بخشد و دشمنانشان را خوار ...
وجوه اعجاز قرآن
اشارت می شود: 1. ارباب ادب و سخن دانان عرب، اعجاز قرآن را در گرو فصاحت و بلاغت والای آن دانسته اند. رسا بودن بیان و روان بودن عبارات که در چینش واژه ها رعایت شده و گزینش کلمات که دقیق انجام گرفته، نظم کلمات که هریک در جای مناسب خود قرار گرفته، آنچنان ترکیبی به وجود آورده که از لحاظ تعبیر و آوای الفاظ و کلمات بافتی به هم پیوسته و پیوند خورده فراهم آورده به گونه ای که گویی سرتاسر هر آیه و سوره ...
خوف و رجا، برگ برنده معاد باوران
: اَرج الله رَجاءَ لایجرّئک عَلی مَعصیتِه و خَف اللهَ خوفاً لا یؤیسُک مِن رَحمته؛[3]به خداوند امیدوار باش، امیدی که تو را بر انجام معصیتش جرات نبخشد و از خداوند بیم داشته باش بیمی که تو را از رحمتش ناامید نگرداند . طبق این حدیث، باید امیدوار به رحمت و بخشش الهی بود ولی این امیدواری باید او را از گناه و معصیت (انجام ندادن واجبات و انجام محرمات) باز دارد، و بیم و ترس او از خدا به قدری ...
قرآن سودهای گزاف و بادآورده را منع می کند/عنصر قسط در نظام اقتصادی
...؛ و چیزها (کارو کالای) مردمان را نکاهید، و در زمین به تبهکاری مپردازید . مضمون جمله نخست این چند آیه، در آیات دیگر نیز آمده است: در سوره الرحمان ، خداوند پس از آن که نعمت های خود را به یاد انسان می آورد و می گوید: خدا قرآن را تعلیم داد، انسان را آفرید و به او قدرت بیان (سخن گفتن، عقل، فهم و درک) آموخت؛ و جهانی را سامان داد که در آن خورشید و ماه به حساب اند و ستارگان و درختان برای خدا ...
حکایت پیراهن پادشاه از منظری دیگر/ واقعا چه کسی احمق است؟
، یادم افتاد این مطلب جدیدی نیست؛ و خداوند علیم وجود این گونه انسان ها در جامعه دینی را به عنوان یک واقعیت تلخ، قرنها قبل گوشزد کرده بود: وَ إِذا قیلَ لَهُمْ آمِنُوا کَما آمَنَ النَّاسُ قالُوا أَ نُؤْمِنُ کَما آمَنَ السُّفَهاءُ أَلا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهاءُ وَ لکِنْ لا یَعْلَمُون و هنگامی که بدیشان گفته شود: ایمان بیاورید همان گونه که مردم ایمان آوردند ، گویند: آیا ایمان بیاوریم آن گونه که سفیهان ایمان آوردند؟! هشدار! که آنانند که خود سفیه اند ولی نمی دانند. به همین مناسبت همین آیه را موضوع تدبر امروز قرار دادم. ...
فریاد خشم و نفرت از رژیم صهیونیستی سراسر کشور را فرا گرفت/ ایران در روز قدس یکپارچه "مرگ بر اسرائیل" شد+ ...
بسیار انسان های حقیر و پستی هستند که هدفشان زنان و فرزندان مردم بی پناهی است که نظامی نیستند. وی ادامه می دهد: حضرت آقا هم اشاره کردند که ما اگر می گوییم اسرائیل باید نابود شود منظور دولت اسرائیل است و آن هم با رفراندوم گذاشتن این قضیه. نه اینکه با مردم اسرائیل هم بخواهیم کاری که خودشان کردند نسل کشی راه بندازیم تا آنها را نابود کنیم. با توجه به بیانات حضرت آقا باید رفراندوم توسط مردم ...
اعجاز تشریعی قرآن
قرار داده، سرآمد بندگان خالص حق تعالی شمرده است. اینان نخبگان و برگزیدگان خلایق به شمار می روند. إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَی آدَمَ وَ نُوحاً وَ آلَ إِبْرَاهِیمَ وَ آلَ عِمْرَانَ عَلَی الْعَالَمِینَ (12)؛ خداوند، آدم و نوح و آل ابراهیم و آل عمران را بر جهانیان برگزید. در سوره ی انعام (آیه های 84-87) پس از آنکه از پیامبرانی مانند اسحاق و یعقوب، نوح، داود و سلیمان و ایوب، یوسف و موسی و هارون و زکریّا و ...
حجت الاسلام میرزا محمدی: مسیر قدس از کربلا می گذرد/حاج منصور ارضی: فراموش کردن گناه یعنی کوچک شمردن آن
" (زیارت نبی از بعید) اولین بنده و مخلوق خداوند که رسالتش بر همه افراد بشر و تمام زمان ها سیتره دارد "وَمَا أَرْسَلْنَکَ إِلَّا کَافَّةً لِّلنَّاسِ ... وَلَکِنَّ أَکْثَرَ ٱلنَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ" (سوره سبا آیه 28) ما تو را جز برای همه مردم نفرستادیم تا(آنها را به پاداش های الهی) بشارت دهی و (از عذاب او) بترسانی؛ ولی بیشتر مردم نمی دانند. این پیامبر بارسالتی جهان شمول ابتدا سه سال مخفیانه به امر ...
رویکرد تفسیری به مفاهیم دال بر سرگرمی
از امور مهم و اساسی باز دارد یا هر چیزی که انسان بتواند از آن، لذت و تمتع ببرد. (راغب، 1416ق، ص748) لهو در لغت چیزی است که تو را از روی هوا و هوس یا سرمستی و خوشی، به خود مشغول دارد و از امر دیگر منصرف گرداند. (فراهیدی، 1410ق، ج4، ص87) لهو آن است که انسان با اشتغال به کارهای باطل، ازیاد خدا غافل شود. (الطریحی، ج4، ص147) چیزی که در آن، میل و التذاذ بدون توجه به حصول نتیجه، وجود داشته باشد. (مصطفوی ...
متن کامل کتاب أسرار الصلاة میرزا جواد ملکی تبریزی
و یا جامه اش پاره باشد از حضور در مجلس بزرگان خجالت میکشد و یا أسرار الصلاة (ملکی تبریزی)، ص: 34 اگر مشغول خوردن چیز پلیدی مثل گوشت مردار باشد و دیگری او را در آن حال ببیند لا محاله شرمسار خواهد گشت و این شرمساری و حیاء یک امر اختیاری نیست بلکه صفتی انفعالی است که منشأ آن آگاهی یافتن انسان به وجود قبح و زشتی در نفس خود نزد دیگران است، بخصوص اگر طرف از آشنایان انسان باشد و اینکه ما ...
مافوقی که همه حاجت نزد او می آورند
گروه دین و اندیشه: حجت الاسلام دکتر سوزنچی از اساتید دانشگاه، هر روز یک آیه قرآن را با ترجمه و چند حدیث تفسیری و چند نکته در تدبر آن آیه منتشر می کند. بولتن نیوز نیز در راستای ترویج چنین اقدامات ارزشی این سلسله مطالب را به صورت روزانه منتشر خواهد کرد. به گزارش خبرنگار بولتن نیوز، در مطلب روز 11 تیر به آیه 2 سوره اخلاص پرداخته شده و در آن آمده است: اللَّهُ الصَّمَدُ ...
مهلت یهودیان برای سکونت در فلسطین در زمان عیسی(ع) به اتمام رسید
قارون و یارانش، به موسی(ع) ایمان آوردند. وقتی معجزات دوگانه و عذاب های هفت گانۀ موسی(ع) (اعراف/ 133 نمل/ 12) نتوانست فرعون را مجاب کند خداوند فرمان داد که شبانه از مصر خارج شوند و از مسیر دریا بروند. و خبر داد که فرعونیان شما را تعقیب خواهند کرد: وَ لَقَدْ أوْحَیْنَا إلیَ مُوسیَ أنْ أسْرِ بِعِبَادِی فَاضْرِبْ لهَُمْ طَرِیقًا فیِ الْبَحْرِ یَبَسًا لاَّ تخََفُ دَرَکًا وَ لاَ تخَْشی (طه ...
ویژگی های محکم و متشابه در آیات قرآنی
تَعْقِلُونَ (7). لذا برای بیان معانی والا به ناچار راه کنایه و مجاز و استعاره را پیمود و این خود، بر عرب غریب می نمود. مثلاً آیه ی وَ مَا رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَ لکِنَّ اللَّهَ رَمَی (8)؛ و چون [ریگ به سوی آنان] افکندی، تو نیفکندی بلکه خدا افکند. اشاره به قدرت ناچیز انسان است در انجام افعال اختیاری خویش، در مقابل عوامل مؤثر در به وجود آمدن آن، که همگی با اذن الهی انجام می گیرد. درک این معنا برای عرب آن ...
دسته بندی یاران امام زمان (عج) در روایات
کنیم و غربتت برایمان مهم نیست که اگر بود خداوند مهربان بی تردید إذن حضور می داد. مگر نه اینکه خود فرموده اگر تشنه شدید،برایتان آب گوارا خواهم فرستاد.(1) یاران امام مهدی (عج) در زمان غیبت براساس برخی روایات، گروهی از فرشتگان الهی، دو تن از پیامبران الهی و جمعی از مؤمنان خالص، همواره در کنار حضرت مهدی علیه السّلام هستند و لحظه ای آن حضرت را تنها نمی گذارند و گاهی اوقات از آنها ...
از خودمان سوال کنیم برای مسئلۀ فلسطین چه کرده ایم؟
. نمی خواهم چیزهایی بگویم که انسان از گفتن آن ها شرم دارد. این تورات آن هاست، خدایشان یهوه، کتابشان تورات و خودشان ملت برگزیدۀ خدا هستند و شأنشان از بقیۀ مردم جداست. این گونه بود که از زمان های قدیم تا امروز، این نژادپرستی ریشه دار بین انسان ها و مکاتب و ادیان به وجود آمد و این مصیبت بزرگ شکل گرفت. می گویند ما ملت برگزیدۀ خدا هستیم و خداوند ما را در برهۀ خاصی از زمان انتخاب کرد و رسالتش را ...