سایر منابع:
سایر خبرها
کنترل و مدیریّت خشم در قرآن و حدیث
برای حق غضبناک می شدند، احدی را نمی شناخت و خشمش فرو نمی نشست تا آنکه حق را یاری کند و خشمش تنها برای خدا بود. بنابراین، کسانی که پیامبر(ص) را اسوه خویش می دانند، باید در هر حال، عمل و گفتاری سعی در پیروی از ایشان نمایند: لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَه حَسَنَهلِّمَن کَانَ یَرْجُو اللَّهَ وَالْیَوْمَ الْآخِرَ وَذَکَرَ اللَّهَ کَثِیرًا: مسلّماً رسول خدا برای شما در زندگی ...
بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان
مفصّل صحبت کردم و دو مورد مشخّص خاص را انگشت گذاشتم؛ فرض کنید [درباره ی] این الیاف کربن که آمریکایی ها این جوری میخواهند [عمل بشود]؛ همان جا مسئولین سازمان انرژی اتمی هم حضور داشتند؛ در سخنرانی گفتم آقا، این را زیر بار نروید. این خب یک مورد جزئی بود امّا زیر بار رفتن در این مورد جزئی در قضیّه ی برجام، به معنای تحمّل تحمیل آمریکایی ها بود؛ این همان انحراف است. ولو مورد جزئی است امّا وارد میشویم. در ...
ملاک های امام علی(ع) برای انتخاب مدیران
سرمنزل بهشت می رسانند." اداره امور بر اساس اخلاق موجب رشد و کمال انسان و گردش درست امور و پیشرفت کارها و رسیدن به سرمنزل مقصود است. امیر مؤمنان علیه السلام چنان بر حضور اخلاق اداری در صحنه اداره امور تأکید داشت که در نخستین خطبه حکومتی خود، صداقت و صراحت در کار را از جمله مهمترین مسائل اخلاقی در چنین عرصه ای مطرح نمود و فرمود: "و الله ما کتمت و شمه و لا کذبت کذبه / به خدا سوگند که به اندازه سر ...
چرا جهنمی شدی؟
قابل توجه بی اعتنایان به حقوق فقرا امام صادق (علیه السلام) در باره کسیکه توانایی دارد ولی از دیگران (فقرا) دستگیری نمی کند؛ می فرماید: مَلعونٌ مَلعونٌ مَن وَهَبَ اللَّهُ لَهُ مَالًا فَلمْ یَتَصَدَّقْ مِنهُ بِشَی ءٍ؛[1]ملعون است، ملعون است کسی که خدا مالی به او بخشیده و او چیزی از آن را صدقه نداده است . می دانیم که اسلام برای کمک به مستمندان جامعه تمهیداتی درنظر گرفته است، درصورت عدم ...
ده اصل طلایی زندگی شکوفا در نهج البلاغه
مصباح الهدی فی قلبه و صار من مفاتیح أبواب الهدی چراغ هدایت در دل اینان روشن است و اینان کلید درهای هدایت گشته اند. امام(ع) درباره عملکرد خودش فرموده است: و ألبستکم العافیه من عدلی و فرشتکم المعروف من قولی و فعلی و أریتکم کرائم الاخلاق من نفسی من از عدالت خود لباس عافیت بر تنتان کردم و با گفتار و کردار خویش معروف را میان شما گستردم و با رفتار خود به شما نشان دادم که اخلاق گزیده و بزرگواری های اخلاقی ...
عبادات فراموش شده
أنبیاء الله ع- فقد جمعوا إلی و أقیمت الصلاة- و لا أشک إلا و جبرئیل سیتقدمنا- فلما استووا أخذ جبرئیل بعضدی- فقدمنی و أممتهم و لا فخر؛ آن گاه سوار شده به راه افتادیم تا به بیت المقدس رسیدیم، پس براق را به حلقه ای که قبلا انبیاء مرکب خود را به آن می بستند بسته وارد شدم در حالی که جبرئیل همراه و در کنارم بود، در آنجا به ابراهیم خلیل و موسی و عیسی در میان عده ای از انبیاء که خدا می داند چقدر بودند برخورد ...
موارد صحیح ابراز خشم
نماید (ژاله فر، 1382: 254). مهم ترین این حق ها، حقّ بندگی خداوند متعال است. علی(ع) می فرماید: پیامبر اکرم(ص) به خاطر دنیا هرگز خشمگین نمی شد، ولی هرگاه برای حق غضب می کرد، اَحَدی را نمی شناخت و خشمش فرونمی نشست تا آنکه حق را یاری کند و خشمش تنها برای خدا بود (فیض کاشانی، 1339، ج 5: 303). امام رضا(ع) نیز می فرماید: چنانچه در موردی خواستی غضب کنی، پس متوجّه باش که خشم خود را در جهت کسب خشنودی خداوند ...
قرائت جزء، مناجات و دعای روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان
من واجب کرده و این ماه، ماه رمضان است همان ماهی که قرآن را در آن فرو فرستادی، قرآنی که راهنمایی برای مردم است و حاوی نشانه هایی روشن است برای هدایت و تشخیص (و جداسازی میان حق و باطل) فَیا ذَالْمَنِّ وَ لا یُمَنُّ عَلَیْکَ مُنَّ عَلَیَّ بِفَکاکِ رَقَبَتی مِنَ النّارِ فیمَنْ تَمُنُّ عَلَیْهِ وَ اَدْخِلْنِی الْجَنَّةَ بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ و در این ماه شب قدری ...
ملاکِ ارزش گذاری ها، سعی است نه عمل
توانایی تکلیف می دهند لذا پاداش هم بر همین منوال خواهد بود. (لَا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا، بقره/286) کسی از یک تومان، یک ریال سود می کند(10/1) و کسی از هزار تومان، ده تومان(100/10)؛ دقت کنید دومی حجمش بیشتر است؛ ولی اولی بهره و سود بیشتری است، پس اینها با هم مساوی نیستند، بلکه اولی سعیش بیشتر است؛ لذا دارایی ما در قیامت سعی ماست نه عمل ما. عمل بدون توجه به ...
متن کامل کتاب أسرار الصلاة میرزا جواد ملکی تبریزی
خصوصیتی برای آن نیست. که از آن جمله صلوات پس از سه تکبیر بعد از سلام نماز است و صورت آن چنین است: اللّهمّ صلّ علی محمّد و آل محمّد حتّی لا یبقی من صلواتک شی ء و ارحم علی محمّد و آل محمّد حتّی لا یبقی من رحمتک شی ء و بارک علی محمّد و آل محمّد حتّی لا یبقی من البرکات شی ء و سلّم علی محمّد و آل محمّد حتّی لا یبقی من السّلام شی ء و دعاء بر حجت خدا در زمین امام زمان (عج) و صورت آن چنین است ...
ویژگی های محکم و متشابه در آیات قرآنی
. تشابه، به همین معنای دوم، مورد بحث ما است: تشابه از ریشه ی شِبْه اسم مصدر، به معنای مِثْل و همانند یا شَبَه مصدر، به معنای همانند بودن گرفته شده است، که این همانندی مایه ی شُبهه گردد، زیرا حقیقتْ پنهان گردیده، حق و باطل به هم آمیخته مایه ی اشتباه حق به باطل شده است، لذا یک گفتار یا یک کردار حق گونه به صورت باطل جلوه گر گردیده است. اصطلاحاً در تعریف آن گفته اند: ما لا یُنِبیءُ ظاهرُه عن ...
نمونه ای از آیات متشابهه
"ثواب" را تقدیر نگیریم، بدین گونه: إلی ثواب ربّها ناظره ؛ یعنی به پاداش نیک پروردگار نظر دوخته اند! در پاسخ می گوید: اصل عدم تقدیر است، چون برخلاف ظاهر کلام می باشد، زیرا ظاهر آیه آن است که به خود خدا نظر افکنده اند و اگر کلمه ی "ثواب" را تقدیر بگیریم، به غیر خدا نظر افکنده شده و شایسته نباشد که سخن هر گوینده ای را برخلاف ظاهر کلامش تفسیر کنیم یا چیزی تقدیر بگیریم که سخن او را تغییر دهد و به گونه ی ...
آیا در قرآن، دلیلی برای شرکت در راهپیمایی و تظاهرات داریم؟
(قطعا که یهودیان و مشرکان را دشمن ترین افراد با مومنان خواهی یافت)؛ و در آیه 120 سوره توبه می فرماید: ذَلِکَ بِأَنَّهُمْ لاَ یُصِیبُهُمْ ظَمَأٌ وَلاَ نَصَبٌ وَلاَ مَخْمَصَهٌ فِی سَبِیلِ اللّهِ وَلاَ یَطَؤُونَ مَوْطِئاً یَغِیظُ الْکُفَّارَ وَلاَ یَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَّیْلاً إِلاَّ کُتِبَ لَهُم بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ إِنَّ اللّهَ لاَ یُضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ (هیچ تشنگی و رنج و گرسنگیی در راه خدا ...