سایر منابع:
سایر خبرها
اعمال وداع با ماه مبارک رمضان
حالتی خواهد بود که در موقع وداع از حضرت سید الساجدین (ع) ظاهر می شد. ماه رمضان هم به همان نحو که تو با او وداع کرده ای با تو وداع خواهد نمود بلکه افزونتر و در فراق تو بیشتر از آنچه تو ظاهر ساخته ای از او ظاهر خواهد شد؛ زیرا عنایت از جانب ((عالی)) تمامتر و کاملتر از مادون است. هرگاه تو خود را در اوقات مختلفه ماه رمضان در بعض اوقات مصاحب موافق ماه بیابی که از صحبت او خوشحال و از انوار او ...
غربت قرآن در بین مسلمانان!
قرآن کریم است!؟ و بالعکس نیز، در طول تاریخ از جمله در زمان خلیفه دوم که می گفت : حسبنا کتاب الله ، کتاب خدا ما را بس است! معتقد بودند که با وجود قرآن به هیچ اثر بشری نیازی نیست! در پاسخ می توان گفت که اولاً ؛ راز پیشرفت علمی و فناوری غرب در تلاش و پایبندی آنان به کتب آسمانی خودشان است. آری؛ تقید کامل آنان حتی به نواقص دینی و تحریفاتی خود می تواند آنان را به چنین پیشرفت هایی بزرگ سوق ...
چگونه خداوند بندگانش را یاری می کند
اولیه حق تعالی است، به این معنا که اگر انسان در مسیر اهداف اولیه و بالذات خدای متعال قرار بگیرد خدای متعال آن کمالات را آنطوری که مشیت اولیه اش اقتضا کرده است در وجود انسان ظهور می دهد ؛ اما اگر این انسان نخواست در جهت اهداف اولیه خدای متعال قرار بگیرد و مسیر دیگری را انتخاب کرد، باز هم به نتایجی خواهد رسید اما رسیدن او به این نتایج با دیدگاه توحیدی منطبق نیست و در آنها استقلالی ندارد. چون همه ...
معنای عرفانی تقوا به روایت دکتر فاطمه طباطبایی
مهرورزی او است طباطبایی با بیان این که شب قدر، شب با عظمتی توصیف شده و فواید و برکات بی شماری برای آن ذکر شده است، گفت: شب قدر، در ماهی قرار دارد که همه انسان ها، مهمان ویژه خداوند هستند؛ یعنی افزون بر این که همه انسان ها و همه موجودات، همواره مهمان کرم و عطا و بخشش خداوند هستند؛ چراکه " هست همه" در گرو مهرورزی و رحمانیت اوست، با این وجود، این خدای مهربان، یک مهمانی ویژه ای هم از برخی از ...
جاده سازی در جنگل؛ هموارکننده راه ویرانگری
داد درختانی سر راهش را بیندازند! ماهیت آبادانی و پیشرفت آزادراه قزوین رشت، جای درنگ دارد. هنگامی که برای نزدیک کردن راه خود، به کوه وجنگل و دشت و طبیعت آسیب می رسانیم، بهتر است برای پروژه خود، پیِ واژه ای دیگر باشیم. آسان سازی واردات از روسیه و چند کشور همسایه، ارزش اش بیش از جنگل و منابع طبیعی نیست؛ و حق جانوران نارام(وحشی) جنگل های گیلان نیست که با آزادراه سازی، راه دسترسی آن ...
هستی حقیقی و حقیقت هستی در مثنوی
نامعقول تو بر تو عیان عدم در کلام مولانا مکرر به معنای هستی ماورای ماده به کار می رود، که در نظر او هستی حقیقی و حقیقت هستی است. محمود عدم، همان هستیِ حقیقی است که به نظر ما نیستی و عدم می آید. مولانا می گوید: از فقر و نیستی - که به ظاهر مهیب و به باطن محبوب است - مترس. از وجودی بترس که اینک گرفتار آن شده ای. جهان سراب و نمود است و موجودات آن بر حسب واقع نیست هستند. نیستان عاشق نیستان ...
از کدام دسته محبان هستی؟
شخصی خدمت امام صادق ع رسید و گفت از محبان شما هستم. امام ع پرسید از کدام دسته از محبان ما.گفت مگر آنها چند دسته اند؟ حضرت آنها را سه دسته دانست: کسانی که فقط آشکارا ایشان را دوست دارند و کسانی که فقط در باطن، ایشان را دوست دارند و کسانی که در ظاهر و باطن ایشان را دوست دارند؛ شروع به بیان اوصاف هریک کردند و اولین وصف برترین گروه را این دانستند که علم و ایمان شان به توحید را محکم کرده اند. ...
چه زمانی زن ها به معنویت دست خواهند یافت؟/ مقاله ای از مرحوم بانو علویه همایونی
یافته از این قانون مستثنا نبوده، به ویژه که انسان، شاخص و نماینده ی این نظام محسوب می شود که حتّی در فرمایشات امام خمینی(ره) آمده است: ... فَتَجلَّیَ الله تعالی بِإسمِهِ الجامِع ... فَظَهرَ فِی مِرآت الإنسان فَإنَّ اللهَ خَلَقَ الآدمَ علی صُورتِه؛ پس خداوند متعال، به اسم جامعش تجلی یافت ... کهاین تجلی در آینه ی وجود انسان، رخ نمود؛ زیرا خداوند، انسان را به گونه و صورت خود، آفرید. نظری کرد ...
پرتو إفاضات کمالیه حضرت حق در بیان مثنوی
عطایا را از دم (مجاری معبودهای ساختگی) دریافت می کند. اما جمعی دیگر مجذوبان مست و عشاق حق پرست چنان در توحید و افاضات توحیدیه پیش رفته اند که پا و سر خود را گم کرده، به مقام سر و بی خویشی رسیده اند. وقتی که ماسوی الله در شهود این عارفان عاشق به کلی محو شد و حتی وجود موهوم خود را نیز محو کردند، حقیقت همه چیز را به دست آوردند. منبع مقاله : افضلی، محمدرضا؛ (1388)، سروش آسمانی (شرح و تفسیر موضوعی مثنوی معنوی (جلد اول))، قم: مرکز بین المللی و نشر المصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم)، چاپ اول ...
نگاهی جامع به علل و تبعات بیکاری در شهرستان های کرمانشاه/ از مهاجرت 20 هزار نفری از یک شهرستان تا ظهور ...
میدانی است، در گفتگو با خبرنگار دیوانگاه ضمن ابزار نارضایتی از وضعیت بد کار در شهرستان هرسین اظهار داشت: ما عمدتأ صبح از ساعت 5 و نیم به دور میدان می آییم و آنقدر منتظر می مانیم تا با کمترین حق دستمزد روزانه هم که شده سر کار برویم. اگر کاری هم جور نشد غروب با دست خالی به خانه بر می گردیم. وی افزود: واقعیت این است که همه کسانی که دور این میدان جمع شده اند از ماه اول سال تا به حال هر کدام ...
شبهه شناسی هدف اقناعی حضرت ابراهیم(ع)
، آنگاه که ابراهیم(ع) از ایشان می خواهد تا پاسخ پرسش خود را از بُتِ بزرگ بپرسند. حضرت ابراهیم(ع) در این صحنه، قهرمان ایجاد روشمند خودآگاهی است. هنرمندی که گام های حساب شده خود را با نهایت ریزبینی و متانت برای اقناع خصم برمی دارد و از این روست که در انتقال پیام حق، خوش می درخشد: قَالُوا أَأَنتَ فَعَلْتَ هَذَا بِآلِهَتِنَا یَا إِبْرَاهِیمُ * قَالَ بَلْ فَعَلَهُ کَبِیرُهُمْ هَذَا ...
مثنوی و عدم امکان فهم حقیقت
نمی خواند؟ مولانا جواب می دهد: این که اولیای خدا در زیر آسمان های حق نهفته اند، یعنی حقیقت وجود آنها را حق می داند و می آزماید، اما ظاهر اعمال و آثارشان را می توان دانست و شناخت. این هم امر نسبی است. آن چه برای تو مفتوح و آشکار است به اندازه ی فهم و ادراک توست. منبع مقاله : افضلی، محمدرضا؛ (1388)، سروش آسمانی (شرح و تفسیر موضوعی مثنوی معنوی (جلد اول))، قم: مرکز بین المللی و نشر المصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم)، چاپ اول ...
شرح رابطه ی باطنی عاشق و معشوق در مثنوی
، مگر آن که معشوقش، طالب او شود. از نظر مولانا ابتدا معشوق، عاشق می شود و عاشق معشوق می گردد، سپس در مرحله ی ظهور این رابطه معکوس جلوه می کند، زیرا تا کشش و جذبه ی الهی نباشد هیچ کس فی نفسه عاشق نمی شود. بنابراین نظریه عاشق و معشوق دو جلوه ی متفاوت از پرتو جهان تاب عشق اند. در دل تو مهر حق چون شد دوتو *** هست حق را بی گمانی مهر تو هیچ بانگ کف زدن آید بدر *** از یکی دست تو بی دستی ...
چگونه ریشه روحیه مستکبرانه در خود قطع کنیم؟
نمی شود که راجع به شیطان این طور نبود أَمْ کُنْتَ مِنَ الْعالینَ آیا تو از موجوداتی بودی که برتر از این بودی که این فرمان شامل تو بشود؟! که این گونه نبود در روایت عالین را عده ای از ملائک می گویند که این ها اصلاً متوجه فرمان الهی نشدند یعنی این ها جدای از این فرمان غرق در توجه به حق و خضوع در برابر ذات مقدس الهی بودند و ملائکه ای که فرمان را فهمیدند، از فرمان اطاعت کردند فَإِذا سَوَّیْتُهُ وَ ...
معنای لهو در قران
، اگر هدف را از کارکرد و نتیجه، متمایز فرض کنیم، فعل لعبی می تواند در عین فقدان هدف و غرض عقلانی، نتایجی هرچند خیالی به همراه داشته باشد. فعل لعبی، همچنین به عمل ناشی از اغراض شهوانی غیر-مرتبط با سعادت، غایات کمالی و طلب حق نیز تفسیر شده است. چنان که در سنخ شناسی رفتارهای فراغت بیان شده است، یکی از ویژگی های کنش های فراغتی و تفریحی، خودمقصودی یا داشتن هدف در خود و، فقدان هدف بیرونی است؛ یعنی نفس ...
سروش، حاصل تطور روشنفکری دینی
جهان را حرکت جوهری می بیند که این حرکت در سطح جوهر اتفاق می افتد مثل حرکت آب در درون خلل و فرج کوه یا تغییر رنگ برگ های درختان که همه این شواهد دال بر حرکت آن در سطح جوهر موجودات است. از نظر سروش که وامدار تفکر صدرایی است، حرکت معنی ندارد مگر اینکه جهت داشته باشد و رو به جایی و هدفی برود. جهان مادی که یک حرکت است ناگزیر مقصدی و غایتی دارد. آنچه مورد نظر است این است که جهان در عمق و باطن، رو به جهتی ...
مجموعه درسگفتارهای سیری در سپهر قرآن
، بعضی سور و آیاتی که جمع آوری شدند ، نقطه گذاری نشده بود بنابراین خوانش ها و قرائت های مختلفی از بعضی آیات در بلاد اسلامی وجود داشت و مفسران تحت تأثیرخوانش های متفاوت ، آیات را به گونه های متفاوتی ضبط می کردند . تا این که در سال 1924 میلادی, عده ای در قاهره گرد هم آمدند و نسخه ای را که هم اکنون در سراسر جهان در اختیار مسلمین است، حاصل اجماع آن هاست. سوره قیامت از سور مکی قرآن است و مشتمل ...
وجوه اعجاز قرآن
ویژگی های ذات حقّ تعالی می باشد. ذات حق، واجب الوجود و وجود او ذاتی و از حقیقت ذات او برخاسته است و هستی همه ی موجودات از او است. کُنه ذاتش در غایت خفاء و از همه پنهان است، در عین حالی که هستی او و وجودش درنهایت ظهور و بر همه آشکار می باشد. مفهومه من اعرف الاشیاء *** و کُنهه فی غایه الخفاء در عالم محسوس اگر خواسته باشیم چیزی را بیابیم که عین این ویژگی ها را دارا باشد ...