سایر منابع:
سایر خبرها
حکمت تفاوت دیه زن و مرد
گاهی واجب است و آن در این است که کسی حقّی بر ذمّه داشته باشد و در غیر این صورت، مستحب است. در مورد انجام وصیّت فرقی نمی کند که موصی زن باشد باشد یا مرد. در این مورد، روایاتی آمده است؛ از جمله محمّد بن مسلم از معصوم(ع)نقل می کند که فرمودند: اَلوَصِیَّه حَقٌّ عَلَی کُلِّ مُسلِم (حرّ عاملی، 1377، باب 1: ح 3). همچنین محمّد بن مسلم از امام باقر(ع)چنین نقل می کند: وصیّت حقّ است و رسول خدا(ص ...
توضیحات دفتر آیت الله مکارم شیرازی درباره فتوایی پیرامون حجاب
حکم ثانوی تنها به اندازه ضرورت و رفع نیاز است. مثلا حکم اولی اسلام حرمت اکل ذبح غیر شرعی است، اما در شرایط اضطرار (مانند گرفتار شدن در مکانی که جز ذبح غیر شرعی وجود ندارد) تنها به اندازه ضرورت اجازه استفاده از آن داده شده است. بحث اهم و مهم نیز از همین قبیل است، مثلا کذب که حکم اولی آن حرمت است، برای رفع اختلاف و اصلاح ذات البین که امر مهم تری است مجاز شمرده می شود و گاه برای نجات جان یک بی گناه ...
توضیحات دفتر آیت الله مکارم شیرازی درباره فتوایی پیرامون حجاب
. مثلا حکم اولی اسلام حرمت اکل ذبح غیر شرعی است، اما در شرایط اضطرار (مانند گرفتار شدن در مکانی که جز ذبح غیر شرعی وجود ندارد) تنها به اندازه ضرورت اجازه استفاده از آن داده شده است. بحث اهم و مهم نیز از همین قبیل است، مثلا کذب که حکم اولی آن حرمت است، برای رفع اختلاف و اصلاح ذات البین که امر مهم تری است مجاز شمرده می شود و گاه برای نجات جان یک بی گناه واجب نیز می شود. 3 اصل اهم و مهم یک اصل ...
توضیح مجدد دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی درباره فتوای - ترک حجاب در صورت ضرورت -
بالاختیار لا ینافی الاختیار. به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ابنا دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی در پاسخ به سوالاتی که در مورد حجاب دخترانی که در خارج از کشور مشغول تحصیل هستند و مجبور به ترک حجاب می شوند، مجددا توضیحاتی ارائه کرد. این توضیحات به قلم سعید داودی عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و از شاگردان معظم له می باشد. متن توضیحات آقای سعید داوودی به شرح ...
حدود شناسی حجاب و پوشش اسلامی از منظر آیت الله مکارم شیرازی
زندگی می کند که ذبح اسلامی در آن وجود ندارد و سلامت او به خطر می افتد در اینجا به عنوان اضطرار می تواند از این گوشت ها استفاده کند. همان گونه که خداوند در آیه 3 سوره مائده به آن اشاره فرموده است و این را عنوان ثانوی می نامند . لذا عناوین ثانویه آثار فراوانی در شکوفایی فقه اسلامی و دگرگونی های آن و تطبیقش بر نیازهای بشر دارد. چه بسا مشکلات متعددی که در پرتو عناوین ثانویه حل می شود. زیرا که ...
چگونه زهد ورزی با بهره بردن از مواهب قابل جمع است؟دکتر فاطمه طباطبایی پاسخ می دهد: درک اسماء و صفات حق ...
... زهد زمینه ساز رسیدن به حقیقت "وَ فی مِصباحِ الشَّریعةِ، قالَ الصادِقُ: ((الزُّهدُ مِفتاحُ بابُ الآخِرَةِ وَ البَراءَةِ مِنَ النّار، وَ هُوَ تَرکُکَ کُلَّ شَیءٍ یُشغِلُکَ عَن الله تَعالی مِن غَیرِ تَأسُّفٍ عَلی فَوتِها وَ لا إعجابٍ فِی تَرکِها...)) [12] الحدیث." [13] از این حدیث و احادیث دیگر متوجه می شویم که امام(س) براین باورند که زهد، زمینه سازِ رسیدنِ به حقیقت است ...
حریم خصوصی و حقوق شهروندی
) و دین مبین اسلام به حریم و حقوق خصوصی شهروندان است . آیه 12 سوره حجرات می فرماید : یا ایها الذین آمنوا اجتنبوا کثیراً من الظن ان بعض الظن اثم و لا تجسسوا و لا یغتب بعضکم بعضاً ایحب احدکم ان یاکل لحم اخیه میتا فکرهتموه و اتقوالله ان الله تواب رحیم . ای اهل ایمان ، از ظن و گمان درباره یکدیگر بسیار بپرهیزید که برخی ظن ها و پندارها معصیت است و نیز هرگز از حال درونی هم تجسس ...
آشنایی پیامبر (ص) با خواندن و نوشتن
...> قبل از پاسخ به این پرسش به مطلبی اشاره می کنیم که قدما و متأخران به آن پرداخته اند و آن؛ این که آیا پیامبر - صلی الله علیه و آله و سلم - خواندن و نوشتن می دانست؟ ابوحیان با اشاره به این مسأله و ذکر سخنان دانشمندان در این باب، آن سخنان را چنین خلاصه کرده است: بیشتر مسلمانان معتقدند که پیامبر - صلی الله علیه [و آله] و سلم - هرگز چیزی ننوشته است و هرگز با نظر به کتابی، چیزی نخوانده است. از ...
اولین راه مبارزه با شیطان، تقویت عقل است/ عرصه های فریب شیطان
ه گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر ، آن چه پیش رو دارید گزیده ای از سخنان آیت الله مصباح یزدی در دفتر مقام معظم رهبری است که در تاریخ 95/4/12، مطابق با بیست وششم رمضان 1437 ایراد شده است. فایل صوتی این سخنرانی را نیز می توانید از لینک بالا دریافت کنید. اشاره بحث ما درباره علل اساسی انحراف انسان بود. این که چگونه انسانی که مدت ها راه صحیحی را پیموده و خدماتی کرده است ...
در قیامت، ملاک سنجیدن اعمال ما با اعمال چه کسی است؟
همگان به ملاک حق و حقیقت پایبند باشیم. در همین مثال قرض الحسنه، هم باید قرض گیرنده در بازپرداخت قسطش سهل انگاری نکند و هم طرف مقابل که قرض دهنده است سعه صدر بیشتری از خود نشان دهد. پاسخ به یک پرسش امام علی (علیه السلام) در حدیثی می فرمایند: خُذِ الْحِکْمَةَ مِمَّنْ أَتَاکَ بِهَا وَ انْظُرْ إِلَی مَا قَالَ وَ لَا تَنْظُرْ إِلَی مَنْ قَال ؛ [5] حکمت را از کسی که آن را برای تو ...
درآمدی بر مبانی کلامی استنباط از قرآن
به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر ، یادداشتی از حجت الاسلام احمد مبلغی در مورد درآمدی بر مبانی کلامی استنباط از قرآن در پی می آید. مبانی کلامی اجتهاد و منابع آن به رغم اهمیت از جمله مباحثی است که تاکنون به صورت کامل به آن پرداخته نشده و مطالعاتی که پیرامون آن تا این زمان انجام گرفته اندک و کم رنگ بوده است. تحولات فقه پژوهانه در سال های اخیر اگر چه اندیشمندان را به ضرورت بررسی ...
روش تربیتی موعظه؛ چالش ها و آسیب ها با تأکید بر آموزه های قرآنی
و چرایی ایجاد تغییر مورد نظر در فکر، گرایش و عمل مورد تبیین قرار می گیرد و قرآن بیشتر اوقات هنگامی که با اهل ایمان و یا پرهیزگاران سخن می گوید، لَب به موعظه می گشاید، امّا برای شروع دعوت به دین، روش های مبتنی بر حکمت و برهان را برگزیده است؛ زیرا تا کسی چیزی را نپذیرفته باشد، الزامی به تبعیّت از آن نخواهد داشت. از این رو، موعظه زمانی معنا می یابد که فرد، دعوت پیامبر را با حکمت و برهان ...
اصل هدفداری در پاسخ گویی به شبهات دینی با تأکید برآموزه های قرآنی
اولیه چنین مسئله ای مورد گوشزد قرار گرفته است. بر این اساس کتاب قرآن که از آن به بزرگی و فخامت یاد شده و هرگونه شک و ریبی را از آن نفی نموده است، هدف و غایتش هدایت متقین بیان شده است ذَلِکَ الْکِتَابُ لاَ رَیْبَ فِیهِ هُدًی لِّلْمُتَّقِینَ [1]. البته این آیه بیانگر آن است که قرآن هادی اهل تقوا خواهد شد و به تعبیر رسا متقین هستند که از هدایت قرآن منتفع می گردند و گرنه قرآن برای همه انسان ها چراغ ...
عامل جهنمی شدن !
... کسانی که در آخرت بواسطه عدم اطعام فقرا گرفتار عذاب می شوند؛ غالبا اینچنین زبان حالی دارند: وَ إِذا قیلَ لَهُمْ أَنْفِقُوا مِمَّا رَزَقَکُمُ اللَّهُ قالَ الَّذینَ کَفَرُوا لِلَّذینَ آمَنُوا أَ نُطْعِمُ مَنْ لَوْ یَشاءُ اللَّهُ أَطْعَمَهُ إِنْ أَنْتُمْ إِلاَّ فی ضَلالٍ مُبینٍ؛[آل یاسین/47]و هنگامی که به آنان گفته شود: از آنچه خدا به شما روزی کرده انفاق کنید! ، کافران به مؤمنان می گویند: آیا ما ...
نقد نظریه حداقلی در قلمرو فقه اسلامی / دین دنیایی و آخرتی
احکام فقهی از مسلمات فقه اسلامی است؛ بدین جهت احکام فقهی به دو گونه واقعی و ظاهری تقسیم شده است و حقیقت فقه هم چیزی جز این نیست. فقه واقعی و ظاهری یا فقه در مقام ثبوت و اثبات معنای محصلی ندارد و آن جا که سخن از ناکامل بودن فقه رفته، مسأله خطاپذیری احکام فقهی مطرح شده، و این، تعریف دیگری از کمال و نقص فقه است که با آن چه تاکنون مورد بحث بود؛ تفاوت دارد و سخن درست، همان معنای اول است؛ یعنی جامعیت و ...
20حدیث از پیامبر گرامی اسلام(ص)
...> ----------------------------------------------- 5- ملاک پذیرش اعمال لا یُقْبَلُ قَوْلٌ إِلاّ بِعَمَل وَ لا یُقْبَلُ قَوْلٌ وَ لا عَمَلٌ إِلاّ بِنِیَّة وَ لا یُقْبَلُ قَوْلٌ وَ لا عَمَلٌ وَ لا نِیَّةٌ إِلاّ بِإِصابَةِ السُّنَّةِ . : نزد خداوند سخنی پذیرفته نمی شود، مگر آن که همراه با عمل باشد، و سخن و عملی پذیرفته نمی شود، مگر آن که همراه با نیّت خالص باشد، و سخن و عمل و نیّتی پذیرفته ...
ضابطه ی تشخیص قرائت صحیح از میان قرائات مختلف
السلام) درباره ی قرائت قرآن (3) از ائمه ی اهل بیت (علیهم السلام) سخنانی درباره ی قرآن کریم وارد شده که به مهم ترین موضوعاتی که مورد بحث واقع شد، اشاره دارد؛ و حاکی از دقت نظر و ژرف اندیشی است که ائمه ی اطهار (علیهم السلام) درباره ی این کتاب مقدس رعایت داشته اند. هم چنین نشان دهنده ی میزان عنایت و اهتمام آنان به حفظ و حراست نصّ قرآن و جلوگیری از تحریف و تأویل آن است. گزیده ای از این سخنان در زیر ...