سایر منابع:
سایر خبرها
پژوهش در نفس و روح با رجوع به نص یا تفسیر نص ؟
درباره نفس انسان و از طریق نقل و عقل به عنوان مقدمه ای برای رسیدن به سعادت دنیا و آخرت است. وی معتقد است یکی از مقدمات دسترسی به سعادت واقعی معرفت است و یکی از انواع معرفت لازم، معرفت نفس و روح آدمی است و متون دینی نیز بر این حقیقت تاکید فراوانی دارند . معلمی در فصل اول با عنوان حقیقت نفس در فلسفه اسلامی و آیات و روایات می کوشد ذیل مباحث حقیقت نفس در فلسفه اسلامی ، حقیقت نفس و روح در آیات و ...
چرا خدا انسان را آفرید؟
منزلت الهی برسیم. ما نبودیم و تقاضامان نبود لطف تو ناگفته ی ما می شنود آمدیم تا در پرتو فیوضات ولی مطلق خدا و حجة الله حق بالا رویم تا بدانجا که به او متصل شویم و به خدا برسیم ، همچنان که امیرالمومنین (علیه السلام) فرمودند: بهای وجودهایمان جز بهشت نیست آن را به کمتر از آن نفروشیم! منابع و مآخذ 1- انسان کامل، عزیزالدین نسفی 2- شهود و شناخت (ترجمه و شرح صحیفه ی سجادیه)- حسن ممدوحی 3- سروش رمضان- سیدرضا باقریان موحّد 4- شرح اصطلاحات صوفیه- عبدالرزاق کاشانی 5- فتوحات مکیّه- ابن عربی ...
آرزوی مفید از دیدگاه قرآن و احادیث
این تحقیق، ابزار مورد استفاده نشریّات، کُتُب و اینترنت می باشد. کلیدواژگان قرآن؛ آرزو؛ امید؛ امل؛ تمنّی؛ اسلام اصل مقاله مقدّمه آرزو رسیدن به چیزی است که فرد آن را ندارد و داشتن آن را مایه رشد خود می داند و مصمّم در به دست آوردن آن است. اگر آرزو با تلاش و پشتکار همراه نباشد، انسان را از واقعیّت دور می کند و به توهّم می کشاند و ذهن را اسیر و ...
کاروتلاش اقتصادی ازدیدگاه امام صادق(ع)
انسان های جاهل! شما از این نکته غفلت می کنید که نفس انسان اگر به مقدار کافی وسیله زندگی نداشته باشد، در اطاعت حق کندی و کوتاهی می کند و نشاط و نیروی خود را در راه حق از دست می دهد؛ ولی همین قدر که به اندازه نیازش وسیله و مال دنیا فراهم شد با اطمینان و آرامش بیشتری به اطاعت حق می پردازد. (29) امام صادق(ع) فرمود: لاخیر فیمن لایحب جمع المال من حلال یکف به وجهه و یقضی به دینه و یصل به رحمه؛ (30 ...
رؤیای رسولانه، یا امواج آلفا، بتا، تتا، و دلتای محمدی (ص)
محسن زندی، پژوهشگر روان شناسی دین نظریه رؤیای رسولانه پاسخی به مشکلاتی چند از سوی دینداری است که از سویی با علم جدید و لوازم آن آشنا است، و از سوی دیگر دل در گرو دینش دارد و در تلاش است تا این معضل را از دیدگاه خودش حل کند. البته، بخشی از مشکلاتی که ایشان طرح می کنند اموری تازه نیستند. حتی یک خوانندة عامی، اما متأمل، اگر کمی از باور ایمانی خود به قرآن فاصله بگیرد، و آن را صرفاً به عنوان یک متن (مثلا مانیفست یک گروه) بخواند، ممکن است در نگاه ابتدایی از عدم انسجام ظاهری، تکرارهای غیرل ...
روایتی از مقاومت علما و رهبری در اولین سال های کنترل جمعیت +تصاویر
، کنترل جمعیت را در نظر بگیرد” این جمله به تنهایی نقش سازمان ملل در نگارش برنامه ی نخست توسعه را نشان می داد و اثبات می کرد که برخی از مسئولین در زمان حیات حضرت امام (ره) نیز با مسئولان جمعیتی سازمان ملل مرتبط و در تدارک اجرای طرح کاهش رشد جمعیت بوده اند. نفیس صدیق که دانش آموخته ی دانشگاه جان هاپکینز است در این سفر، بدون آن که بگوید چرا سازمان ملل در زمان جنگ تحمیلی، از ارائه ی کوچکترین ...
شعر نوجوان، حامد محقق و اتوبوس
) موسویان، یادداشتی نوشته بودم و در مقدمه اندکی از فلسفه و وضعیت کلی ادبیات کودک و نوجوان امروز سخن گفته بودم. وقتی به کتابی مثل از خودم سوال می کنم و شاعری مثل حامد محقق می اندیشم آن فلسفه و آن کلیات دوباره پیش چشمم جان می گیرند. چند سطر از آن یادداشت: در بین مولفان و تولیدکنندگان در کل شاید بتوانیم بگوییم دو گرایش و دو تلقی در زمینه ادبیات نوجوان وجود دارد، که دست بالا با اولی ست. و آن هم ...
مکارم اخلاقی امام صادق (ع)/ شیوه های ناب در حیات امام صادق (ع)
ستم گر بر مردم و بندگان شهوت، پدید آمده بود. با وجود این، مصایب و مشکلات باعث نشدند که امام (ع) حقّ را اظهار نکند و از ارشاد مردم دست بردارد و آنان را از آمیختن با ستم گران بر حذر ندارد. آن حضرت مردم را از ارجاع اختلافاتشان به محاکم قضاییِ ستم گران باز داشته و از آمیزش و یاری رساندن به آنان و پذیرفتن هر نوع مسئولیتی از طرف آنان، نهی می نمود. در روزگار امام صادق (ع) بود که زید بن علی در ...
اجازه انتقال قطره ای از آب خوزستان نمی دهیم
یکی از ارکان اسلام از جایگاه والایی برخوردار است. وی در ادامه خطبه ها گفت: کنگره عظیم حج دستاورد سیاسی، علمی، فرهنگی و اقتصادی دارد که امسال با کمال تاسف آل سعود به فرمان اربابانش به بهانه های واهی و شرایط ظالمانه مردم ایران را از سفر حج محروم کرد. امام جمعه خرمشهر:برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید از استعدادهای کشور استفاده کرد امام جمعه خرمشهر گفت: برای تحقق اقتصاد ...
حقوق های نجومی احساسات مردم را جریحه دار کرد
...> حجت الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی به آیه مالک یوم الدین و تفسیر آن اشاره کرد و افزود: بر اساس این آیه شریفه مالکیت یکی از معانی ربوبیت خداست و تربیت و پرورش متناسب به وضع موجودات از ویژه گی های مالکیت خداوند بشمار می آید. امام جمعه موقت تهران با دعوت نمازگزاران به تقوی الهی، توجه به عدالت را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: همه مومنان باید عادل باشند چرا که عدالت زمینه ساز توازن و آرامش است ...
شیخ شهاب الدین،حکیم بزرگ ایران زمین/سهروردی،فیلسوفی که از قرآن تاثیر پذیرفته است
به پایان رساند در حالی که متعصبان و جاهلان دین به طور مداوم به انتقاد از وی می پرداختند. مکتب فکری شیخ اشراق تاثیر شگرفی بر مراکز علمی و فلسفی منطقه داشت. این فیلسوف ایرانی اصول فلسفه ی خود را در مهم ترین کتابش حکمه الاشراق شرح داده و اشراق را به معنای نور و نورانی دانسته است. در فلسفه ی اشراق، هستی یا وجود مطلق از اصل نورالانوار ساطع می شود و جهان را فرا می گیرد و دیگر موجودات، هستیِ ...
تربیت فرزند بر اساس آموزه های امام صادق (ع)
آن چه در آن اهمیت دارد، به خاطر داشتن فرد است. هرچند خوب است آن چه برای فرزندانمان تهیه می کنیم، متناسب با سن و شرایط مالی و نوع نگاه ما به زندگی باشد. امام صادق علیه السلام در این زمینه می فرمایند: هرگاه مردی به سفر می رود، هنگامی که نزد خانواده اش برمی گردد، باید چیز تازه ای بخرد؛ اگر چه چیزی کم ارزش همچون سنگ باشد (13). 4. تربیت دینی تربیت عاطفی کودک، یک بعد تربیتی ...
فیلسوفی که در راه نور و تشیع به شهادت رسید
سهروردی نوشته شده است بگویید کتابهای خوب درباره سهروردی کم است، اما می توان به منابع چندی اشاره کرد: منابعی مثل شعاع اندیشه و شهود در فلسفه سهروردی که استاد دینانی نوشته اند؛ کتاب دیگری هست به نام معرفت و اشراق در اندیشه سهروردی اثر استاد حسین ضیایی؛ و همینطور کتابهایی از استاد نصر و هانری کربن مثل سه حکیم مسلمان . امیدواریم که کتابهای این شیخ جوان شهید بتواند ما را یاری کند تا به نور حقیقت نزدیک تر شویم. انتهای پیام/ ...
رکورد 12 هزار کیلومتری اروپا، رویا نیست
تا به همه انسان ها بگوید همه ما یک خانواده هستیم آرزو می کند تا فرهنگ بخشش و دیگر اندیشی در تمام جوامع رواج پیدا کند و از اینکه پدرش نیز در نشر این فرهنگ نقش دارد خوشحال است. صالحی می گوید: شاید کسی نداند که یک فرد دارای معلول معلولیت هم می تواند سفیر مسائل فرهنگی باشد، جامعه تاکنون معلول را به مثابه یک فرد نیازمند یا ناتوان نگریسته و بر این باور بوده که این افراد به زحمت از عهده امور خویش برمی آیند. 105105 ...
چه کسی تجددخواهی اسلامی را هدایت می کند؟
سالهای اخیر گواه خوبی از اعمال آنان است. چه کسی تجددخواهان اسلامی را هدایت می کند؟ عجیب است که از آغاز بهار عربی، مبارزان اسلامی دوباره به انسان های خوب تبدیل شدند، در حالی که تا چند سال اخیر، وقتی اوباما، با سخن رانی در قاهره مصر در ماه ژوئن 2009 دست به سوی اسلام پیش کرد، آن ها به عنوان هیولاهای حقیقی قلمداد می شدند که کشورهای میانه رو عربی (تونس، مصر و گاهی سوریه!) را تهدید می ...
نیم نگاهی به بی زمانگیِ مسلمان
به نظر می رسد ما ایرانیان دچار آناکرونیسم (بی زمانگی) هستیم؛ نسبت ما در مواجه با گذشته، بیشتر دهری است تا زمانی؛ تردیدی نیست که گذشته تغییر نمی کند، اما فهم ما از گذشته باید زمانی و متغیر باشد، وگرنه بیرون از تاریخ خواهیم نشست. ما مسلمانان به گذشته، علی الاغلب به عنوان منبع نگاه می کنیم تا مسئله. نکته اخیرالذکر، مورد تأکید محمد عابدالجابری است. فهم از گذشته نباید امری غالباً دهری باشد. البته گاه در نسبت با گذشته، تو گویی ...
روزی هم نوبت سفر ماست!
دوستان خوبم! فرصت را از دست ندهیم! روزی هم نوبت سفر ماست! قانونی که کسی نمی تواند انکارش کند، دو قانون محکم، حاکم و استوار در همه سرزمین خداست و شرق و غرب هم نمی شناسد: یک: فرصتها تکرار نمی شود... دو: مرگ برای من و شما و همه آدمیان قطعیِ قطعی آست ...! شک نکنیم! دیر با زود خبرمان را خواهند داد چه خوشمان بیاید و ...
فقه تکفیر میان برهان شرعی و فقه خودساخته
خروج شخص معیّنی از قلمرو ایمان به اسلام است. گفته شده است که تکفیر در اصطلاح، حکم به خروج مسلمان از دین اسلام؛ خواه با حکم به ارتداد او و یا به دلیل ارتکاب یکی از نواقض ایمان می باشد؛ فرقی هم نمی کند که این حکم، به حقّ باشد یا به باطل. دانشمندان اسلامی، کفر را به انواعی تقسیم می کنند؛ از جمله: تقسیم آن به کفر اکبر، که فرد را از ملّت اسلامی بیرون می برد؛ و کفر اصغر، که او را از ملّت اسلامی خارج نمی ...
توبه حضرت موسی از چیست؟
(ع) برای حق در صورت نار شهود کاملی نبود، چون در آن مقام خدای سبحان با او تکلّم نموده که: ﴿إِنِّی أَنَا رَبُّکَ... ﴾ (طه/12) و مقام گفتگو اقتضای دوئیّت دارد، امّا مقام شهود حقیقی اقتضا می کند که بیننده فنای در مُشاهَد شده باشد و این نوع شهود در آیه 143 از سوره أعراف بدان اشاره شده است که: ﴿... رَبِّ أَرِنِی أَنظُرْ إِلَیْکَ... وَخَرَّ موسَی صَعِقًا... ﴾31. نمایش عینی در اینجا خدای سبحان ...
آنهایی که در "خانه های مجلل" آرمیده اند چه بسا...
آنهایی که در خانه های مجلل، راحت و بی درد آرمیده اند و فارغ از همه رنجها و مصیبتهای جانفرسای ستون محکم انقلاب و پابرهنه های محروم، تنها ناظر حوادث بوده اند و حتی از دور هم دستی بر آتش نگرفته اند، نباید به مسئولیتهای کلیدی تکیه کنند، که اگر به آن جا راه پیدا کنند چه بسا انقلاب را یکشبه بفروشند، و حاصل همه زحمات ملت ایران را بر باد دهند، چرا که اینها هرگز عمق راه طی شده را ندیده اند و فرق و سینه شکافته نظام و ملت را به دست از خدا بیخبران مشاهده نکرده اند و از همه زجرها و غربتهای مبارزان و التهاب و بیقراری مجاهدان که برای مرگ و نابودی ظلم بیگانگان دل به دریای بلا زده اند، غافل و بی خبرند. ...
قرائتی امروزین از اندیشه سلفی گری پژوهشی تحلیلی در مورد مبانی و اهداف
اختیار داشتن حق در تفسیر متون مقدّس و سیره ی سلف به صورت گزینشی سرچشمه می گیرد؛ بدون آن که به عناصر زمان، مکان و تغیّر و تحوّلی که ویژگی و خصلت موجود زنده به صورت عام و انسان به طور خاصّ توجه داشته باشد. هم چنین عقل سلفی این توانایی را ندارد که ارتباط میان ثابت و متغیّر را تشخیص دهد. ثابت در معرفت بشری مرجع متغیّر است. به عنوان نمونه می توان شواهد گوناگونی را آورد که نظر ما را از طریق خواندن ...
فتوا و نقش آن در تحریم تکفیرِ اهل قبله در تفکر علمای اسلام
چشم پوشی کنیم. ششم: نقص و خلل در فهم تفاوت ها مقصود ما از این عنوان، اختلاف علمی است، به طوری که این نوع از اختلاف در نسل اول واقع شد، اما به ایشان آسیبی وارد نساخت، زیرا ایشان مردمانی بودند دارای اخلاص، پاکی سیرت و علو اخلاق تا آن جا که کسی به جایگاه ایشان نمی رسید. اما امروز در بیداری معاصر، مردمان بسیاری به جزئیات این فقه جاهل اند، بطوری که برخی از ما به علت مسائل بی ...
بررسی اصول اندیشه های تکفیری و خاست گاه آن ها
.... خدای متعال همیشه یکی بوده است و جز خودش همه چیز با او نبوده است، سپس اشیا را آن گونه که خواست، آفرید. (6)" تکفیری های معاصر، قدسیتی را که ویژه نص است به روش فهم سلف و پیشینیان تعمیم دادند و بر این باورند که تأویلات و اجتهادات چیزی است که اندیشه بشر از آوردن آن عاجز است. این مخالف چیزی است که خداوند انسان را بر آن آفریده است، مانند: معصوم نبودن و امکان خطا و صواب در اجتهادات، بنابراین می ...
ناآگاهی از قوانین اسلامی، علت خشونت و عامل ظهور اندیشه تکفیری
روشن می شود که ماهیت قرآن هرگز سخت گیرانه نیست، بلکه بسیار نرم بوده و تحت تأثیر تغییر و تحول تدریجی شکل گرفته که تمامی موجودات زنده یا اغلب آن ها نیز از این ویژگی به شکل برابر برخوردارند. این امر هرگز نزد کسانی که از صفات حق تعالی آگاهی دارند، عجیب نمی نماید، چرا که خداوند هر چیز را در بهترین شکل و شمایل آفریده است. از آن جا که اراده خداوندی بر از بین بردن باطل و جایگزینی حق قرار گرفته، به رسول ...
تکفیر تکفیریان خشونت تکفیری، در خدمت استعمار نوین
را از این بن بستِ پارادایمیِ کاملاً متناقضِ دو مکتبِ انسان شناختی، خارج کند. بنابراین هدف از اصرار بر خاص، غلبه ی سکونِ جهل نیست، بلکه تلاش برای گشودن دو ساختار برخلاف آن است. پیشرفتِ خاص تنها با ایجاد فضای باز به روی جهانی امکان می یابد، زیرا او مالک قوانین تحول و پیشرفت است. رخنه ی جهانی در خاص تنها راه پیشرفت است. بر این اساس دعوت به مهربان بودن با اسلام به عنوان آموزه های انتزاعی در تمامی محیط ...
اردوغان - گولن؛ اختلافات جدی یا نقش آفرینی ماهرانه؟!
رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم پرده برمی دارد: فتح الله تحت عنوان توصیف حضرت محمد ص، در واقع علی محمد باب، رئیس فرقه بابی را وصف می کند و می گوید: اگر بی وفایی دوستان، درگیر بودن مستمر و بلاانقطاع با دشمنان و مفسده آنان نبود، چه کارهای دیگری که او نمی-کرد! ای کاش این دنیای نحس با حفظ احساس، تفکر، فهم و فلسفه ی زندگی خود، در دوران او هیچ تغییری نمیکرد و شجاعت، سادگی و مردانگی او را تا امروز ...
تقدّم قوانین الهی در جامعه
اشخاص متعدّد دانسته اند (ر. ک؛ افلاطون، 1374: 114 و ابن سینا، 1404ق.: 441). شهرستانی نیز منشاء اجتماع را در احتیاج دنیوی و اخروی زندگی انسان جستجو می کند (ر. ک؛ شهرستانی، 1363، ج 1: 60). برخی دیگر که طرفداران منشاء بیرونی و درونی هستند، به هر دو عامل درونی و بیرونی پرداخته اند. به عنوان نمونه، علاّمه طباطبائی معتقد است که انسان به حکم اینکه خود را دوست دارد (حُبّ ذات) و هم نوع خود را همانند خود ...
معنای حقیقی برخی اصطلاحات در سخن رهبر معظّم انقلاب
به شرح ذیل می باشد: طرح بحث در سخنان رهبر انقلاب اسلامی، واژگانی به صورت منفرد یا ترکیبی به کار برده می شود که ایشان معنا و مرادِ خود را از بکارگیری آن واژگان، در معنای حقیقی، غیراصطلاحی و لفظ بما هو لفظ منظور داشته اند. این برداشت ها البتّه با توجّه به قرائن لفظی کلام قابل کشف و فهم است و خصوصاً با توجّه به زبان سره، سلیس و عامّه فهم و غیرپیچیده ی رهبر انقلاب ...