سایر منابع:
سایر خبرها
آغاز جهان و آفرینش زمین
آنها را برای زمین میخ های محکم و برای مخلوق تکیه گاه مطمئن قرار دادی! اگر بر دشمن پیروزمان ساختی، ما را از تجاوز و تعدّی برکنار دار و بر راه حق استوار نما، و چنانچه آنها را بر ما غلبه دادی، شهادت نصیب ما گردان و از شرک و فساد ما را نگاهدار!... (همان/ خ171). 1 شکل زمین در آیات متعدّدی در قرآن از مشرق و مغرب یاد شده است. گاهی مانند آیه 115 از سوره بقره به صورت مفرد، گاه به صورت ...
“رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده: احتمال سوءبرداشت از واژه عدالت جنسیتی وجود دارد”
اگر مطمئن باشیم که عدالت جنسیتی به همان معناست که علامه طباطبایی و مرحوم مطهری می گویند و عدالت به معنای تناسب است و درواقع، یک معنای مورد تفاهم میان همه از این واژه وجود داشته باشد، همه از آن دفاع می کنیم، اما این احتمال قوی وجود دارد که سوءبرداشت شود و واژه ای را بگویند و به خیال این که این عدالت همان دیدگاه مرحوم مطهری است، در مجلس به آن رأی داده شود و بعد کار خودشان را انجام دهند. ...
پنج توصیه طلایی به مدعیان وهابی!
تسلیم هوای نفس خود باشد، بدین جهت سزاوار است در گفتگو و مناظرات علمی به دور از هر گونه تعصب کورکورانه و نفسانی بعد از گوش کردن منطق طرف مقابل، در صورتی که با واقعیت و حقیقت منطبق بود تسلیم آن شد؛ کما اینکه خدای متعال در این خصوص می فرماید: الَّذینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِکَ الَّذینَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِکَ هُمْ أُولُوا الْأَلْبابِ؛[سوره زمر، آیه18 ] آن کسانی ...
هیچ گروهی تافته جدا بافته عالم نیست - تبعیت و معیت؛ محور اهلیت
.jwplayer{ display: inline-block; } حجت الاسلام قاسمیان گفت: هیچ گروهی تافته جدا بافته عالم نیست، بلکه همه در مجموعه سنن عالم، عمل می کنند. اگر هم در یک دوره ای حکومتی به گروهی می رسد، هدف آن است که این گروه مبتلا شود. به گزارش خبرگزاری مهر، متن زیر خلاصه ای از مباحث مطرح شده در جلسه 33 تفسیر سوره ی مبارکه بقره توسط حجت الاسلام و المسلمین قاسمیان مورخ 29 مرداد است که در ادامه می خوانید ...
مفهوم آزادی مسخ شده است - علل انحطاط جوامع و تمدن ها از منظر اسلام
. دوم؛ فراموش کردن خود نویسنده کتاب اسلام و جهانی شدن گفت: یکی دیگر از علل سقوط و انحطاط جوامع انسانی، خود فراموشی است. همه انسانها بلا استثناء با فطرت الهی متولد می شوند. قرآن مجید می فرماید: "فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْها لا تَبْدیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ" (سوره روم آیه 30). یعنی فطرتی که خداوند، انسانها را بر آن آفریده دگرگونی در آفرینش الهی نیست. وقتی انسان ...
سخنی مشفقانه با مولوی گرگیج / برای تفسیر صحیح قرآن حساس باشید
به گزارش گلستان ما به نقل از تیتر آزاد، متن نامه یک طلبه به مدیر حوزه علمیه فاروقیه گالیکش محمد حسین گرگیچ در پاسخ به سخنان وی که در دفاع از صحابه پیامبر و تفسیر آیه 100 سوره توبه در نماز جمعه اهل سنت شهرستان آزادشهر در تاریخ 5 شهریور 1395 ایراد شده بود. بسم الرحمن الرحیم قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلّم العُلَماءُ اُمَناءُ اللّه عَلی خَلقِهِ؛عالمان، امنای خدا در ...
استراتژی های بازنمایی
عادی بازنمایی می شوند. “تصویر زن به شکل موجود درجه دوم و ابژه نگاه خیره مرد نشان داده می شود. میل جنسی مردان و زنان سیاهپوست به شکل اغراق آمیزی نیرومند و درنتیجه خطرناک نشان داده می شود که می بایست مهار شود” ( هیوارد، 1381، صص 204و 205(. مفهوم طبیعی سازی در آثار رولان بارت ذیل عنوان اسطوره سازی به گویاترین شکل ممکن مطرح شده است. بارت اسطوره را نوعی گفتار می داند که صرفا محدود به گفتار ...
نظام اجتماعی، حلقه ای از زنجیره ی سبک زندگی
.... ماجرا از بررسی کارکرد (Function) آغاز شد. کارکردگرایی ساختاری، بیش از دیگر رویکردها از بررسی کارکرد بهره برد و بررسی کارکردی را چنان همه گیر نمود که گزاف نیست اگر بگوییم مفاهیمی چون نقش، هنجار، ساختار، کارکرد، ارزش اجتماعی و مانند این ها نه تنها به واژگان کلاسیک جامعه شناسی بدل شدند؛ بلکه به ادبیات حوزه های مختلف علوم اجتماعی راه یافتند. اما مفهوم کارکرد چه کمکی به تحلیل اجتماعی می کند؟ دانستن ...
حفظ کرامت زن نه تنها حق بلکه تکلیف است
با زنان ناشزه جواز استفاده از راهکارهایی مانند وعظ، هجران در بستر و ضرب را به قصد تحکیم کانون خانواده به مردان داده است. در قسمتی از این آیه آمده است الّاَتی تخَافُونَ نُشوزَهُنَّ فَعِظوهُنَّ وَ اهْجُرُوهُنَّ فی الْمَضاجِع وَ اضرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطعْنَکمْ فَلا تَبْغُوا عَلَیهِنَّ سبِیلاً إِنَّ اللَّهَ کانَ عَلِیًّا کبِیراً در مورد مفهوم ضرب در اضربوهن تا کنون دیدگاه هایی از سوی محققان و مفسران ...
بحران سوریه، اجرای طرح خاورمیانه بزرگ توسط اردوغان بود/ پیوند تفکر اموی با امپریالیسم برای ضمانت اسرائیل
از اولین روزهای فعالیت، شعار و هدف اصلی فعالیت های ما بود. با گذشت زمان و مناظره های سیاسی متوجه شدیم که در پایه های اصلی فعالیت های سوسیالیستی روحیه آزادی خواهانه و نگرش ارزشی به انسان وجود ندارد. این در سال 1995 وقتی که همه کشورهای اروپایی دچار چالش با چارچوب های فکری خود بودند، خودش را نشان داد. با این وجود ما به این حقیقت رسیدیم که در این دنیا مبارزه ظالم و مظلوم همیشگی و دائمی تر از مبارزه ...
یقین ریاضی و اثبات گرایی برای تحول در علوم انسانی
مدلولات تجربه است؛ به این صورت که در مرحله اول با تجربه اثبات می کنیم که این آب خاص در حرارت مخصوصی به جوش آمد، آن آب دیگر هم در همان حرارت جوشید و چند نمونه آب دیگر هم در آزمون همین نتیجه را به ثبت رساندند و... . بنابراین با آزمایش هریک از آب های مورد آزمون، به صورت مستقیم گزاره ای جزئی را می فهمیم که تنها به همان مورد اختصاص دارد و با جمع آوری تعداد زیادی از این گزاره های جزئی که تجربه به ...
مصادیق اسراف و تبذیر
) رسید و پیش بینی می شود که تا سال 1400، مقدار آب های مصرفی ایران در تمام زمینه ها به ترتیب زیر باشد: افزایش آب شرب، 25/2 برابر خواهد شد. آب مورد نیاز صنایع، 8/3 برابر خواهد شد. آب مورد نیاز بخش کشاورزی و پرورش آبزیان به 2 برابر خواهد رسید. با توجّه به روند رو به تزاید مصرف آب و کمبودهای ناشی از عدم بارش و به تعبیری خشکسالی، در صورت عدم رعایت الگوی مصرف ...
ازبکستان پس از رخدادهای 11 سپتامبر
تهدید جدی به شمارمی آید. این تهدید با اشغال افغانستان و سقوط طالبان هم ازمیان نرفته است. در این مقاله بر عوامل درونی مؤثر بر شکل گیری و گسترش پدیده بنیادگرایی در ازبکستان تمرکزشده است که عبارت ا ند از: شرایط سیاسی، اقتصادی و مذهبی مؤثر در گسترش بنیادگرایی. مطالعه عوامل درونی نشان می دهد، این عوامل هریک به تنهایی و یا در ترکیب با سایر عوامل در رشد و گسترش پدیده بنیادگرایی اسلامی نقش ...
دیپلماسی علمی رژیم صهیونیستی، ابزار و اهداف
موارد گوناگونی می شود که عبارت اند از: دیپلماسی علمی، دیپلماسی فرهنگی و گردشگری، دیپلماسی رسانه و.... رژیم صهیونیستی از زمان تأسیس جعلی اش با معضل اثبات وجودی و هویتی خویش در میان افکار عمومی روبرو بوده است، لذا دیپلماسی عمومی همواره مورد توجه سیاست مداران این رژیم بوده است. هاسبارا عبارتی است عبری به معنی اطلاع رسانی که از سوی بسیاری از صهیونیست ها به عنوان دیپلماسی این رژیم در منطقه و ...
نسبت وجه خلقی و وجه الهی اشیاء از نظر قرآن
.... چون وجه خدا، خود خداست و خواندن خدا به وجه خدا، خواندن خداست؛ و انسان باید موجود باقی را بخواند نه موجود هالک و فانی را. او همان خدائی است که غیر از او خدائی نیست، و حکم مختص به او، و رجوع نیز بسوی اوست. آیا ضمیر مضاف الیه در وجهه مرجعش الله است یا شیء است؟ در صورت اول معنی چنین میشود: هر چیز فانی است جز وجه خدا؛ و در صورت دوم: هر چیز فانی است جز وجه آن شیء. و در هر دو صورت معنی صحیح ...
آب نبات چوبی حوزه هنری برای اکران "فروشنده"!
بگذارد و به نوعی بحران رسانه ای شکل گرفته را پشت سر بگذارد. به همین دلیل باشگاه فیلم سوره به صورتی برق آسا ترتیب اکران نماهنگ ما ایستاده ایم 2 را داد. پروژه ای که ساخت آن دو سال به طول انجامید و به روایت روزنامه جوان یک میلیارد و 200 میلیون تومان هزینه ساخت آن شد. در مورد ساخت این کلیپ مستقل از همزمانی خبر همکاری حوزه هنری برای اکران فیلم فروشنده چند مسئله اصلی و مهم پیش می آید. نخست اینکه ...
پیراهنی که دور دنیا گشته است
شعر فارسی بسیار پربسامد است. در خاتمه می توان از شاعر پرسید: در تشبیه عاشق به پیراهن چه وجه شبهی وجود دارد؟ و به عبارت دیگر علاقه بین طرفین تشبیه چیست؟ و در پاسخ می توان گفت: این تشبیه هم چندان تازه و بی سابقه نیست. در آیه 187 سوره بقره خداوند، زن و مرد را به لباس یکدیگر تشبیه می نماید: و هن لباس لکم و انتم لباس لهن که بس عمیق، نامنتظره و بکر به نظر می رسد. * مزارع پنبه شیلی/ محمد عسکری ساج/ نیماژ/ 1395/ صفحه 31. ...
سبک قرآن و ائمّه(ع) در مواجهه با دیگران
در صورت مخالفت با آن فرمود: این نقل تو با کتاب خدا مخالف است، چون خداوند می فرماید: ما انسان را آفریدیم و از آنچه نفس او به آن وسوسه می شود، آگاهیم و ما از رگ گردن هم به او نزدیکتریم (ق/ 16). آیا خدا خشنودی و خشم ابوبکر را نمی شناسد که از او پرسش می کند؟ این عقلاً محال است (ر.ک؛ طبرسی، 1403ق.، ج 2: 446). شاگردان ائمّه(ع) نیز مأمور بودند همین شیوه را در مناظره های خود به کار ببندند (ر.ک؛ مفید، 1413ق ...
شنبه های قرآنی/بخل ورزی و راه درمان آن از دیدگاه قرآن و روایات
...؛ زیرا موجب کمالی در شخص یا دیگری نمی شود. خداوند در آیاتی از قرآن بیان می کند که گاه انسان چیزی را خیر می داند و به آن دلبسته می شود، درحالی که آن چیز خیر نیست بلکه شری است و یا چیزی را به سبب آنکه شر می پندارد ناخوش می دارد درحالی که آن چیز خیر اوست. (بقره، آیه219؛ نساء، آیه19) از آیه 180 سوره آل عمران به دست می آید که عدم شناخت واقعی انسان نسبت به خیر و شر و جهل او ...
عوامل مؤثّر مصرف گرایی در ایران
هر کاری که انسان انجام می دهد، اگرچه این امر در مورد انفاق مشهورتر است (راغب اصفهانی، 1413ق.: 407). تبذیر: تبذیر نیز از ریشه بَذَرَ به معنای پاشیدن و استعاره از به هدردادن دارایی هاست و چنان چه دارایی، بیش از حدّ مصرف شود نیز تبذیر تلقّی می شود (ر.ک؛ عزّتی، 1388: 85). برخی گفته اند: تبذیر عبارت است از هزینه کردن مال در آنچه سزاوار است مصرف شود. بر اساس برخی از آیات قرآن کریم و سخن واژه ...