سایر منابع:
سایر خبرها
بدرقه داوود رشیدی به خانه ابدی/ دلیل انصراف ده نمکی از ساخت نفوذی ها
نویسندگان سینمایی به دبیری کیوان کثیریان که قرار بود سه شنبه نهم شهریور ماه برگزار شود، به دلیل درگذشت استاد داود رشیدی و همزمانی این مراسم با مراسم یادبود این هنرمند ارزنده، انجمن منتقدان به پاس احترام به بزرگ هنرمند عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون تاریخ جشن را تغییر داد. در دهمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران تندیس بهترین های جشنواره فیلم فجر که توسط آکادمی منتقدان و نویسندگان سینمایی انتخاب شده اند، اهدا خواهد شد. در این جشن جوایز بهترین های چهارمین جشنواره نوشتار سینمایی هم اهدا شده و سه چهره منتقد و سینماگر مورد تجلیل قرار می گیرند. انتهای پیام/ ...
مصاحبه سریا داودی حموله در خصوص کتاب موسیقی قوم بختیاری
نمایش های آیینی ستایشی محسوب می شوند که ریشه در گات های اوستا دارند. نشان دهندی این مهم که در گذشته مراسم مذهبی را به همراه موسیقی اجرا می کردند و تحقیق در ستایش گاه ها، نشان می دهد که چه پیوند ناگسستنی بین دو فرهنگ بختیاری و زرتشتی وجود داشت. موسیقی قوم بختیاری در پرتو دو محور قوم شناسی و مردم شناسی، پایه ی اصلی مطالعه ی جامعه شناسانه قرار گرفته است. از این جهت رابطه ی تنگاتنگی بین مردم ...
واشنگتن مهمان شهر درونی می شود
به گزارش جام جم آنلاین ، فیلم نامه اصیل و غیراقتباسی فیلم را خود گیلروی نوشته و رسانه های گروهی، اطلاعی از محتوای آن ندارند. این فیلم ساز اعلام کرده هنوز کار بر روی فیلم نامه ادامه دارد و او به دنبال اعمال تغییراتی بر روی آن است. گیلروی قول داده که پس از پایان کار فیلم نامه، داستان آن را به اطلاع منتقدان سینمایی و رسانه های گروهی خواهد رساند. با این وجود، دنزل واشنگتن از کم و کیف داستان و نقش خود در آن اطلاع دارد و گفته می شود از بازی در این فیلم هیجان زده است. به نوشته ورایتی، نزدیکان کارگردان گفته اند داستان شهر درونی در شهر لس آنجلس اتفاق می افتد و حال و هوایی معاصر دارد. قرار است کلید فیلم برداری فیلم، اوایل فصل پائیز زده شود. هزینه تولید فیلم حدود 70 میلیون دلار برآورد شده است. دان گیلروی با اولین فیلم سینمایی خود خبرنگار شب در سال 2014، موفق شد نظر مثبت منتقدان سینمایی را به خود جلب کند. جیک جیلنهال در این فیلم در نقش فیلم بردار آماتوری ظاهر شد که به دنبال موفقیت در برنامه های خبری زنده تلویزیونی است. برای این منظور، او حوادثی جنجال برانگیز خلق می کند تا با فیلم برداری از آن ها، به موقعیت مورد نظر خود برسد. ...
پای صحبت های صادقانه بازیگرنقش" قیمت "
خوبی برایم افتاد و مردم خیلی کار را دوست داشتند. خودم هم خوشحال بودم چون موقعیت های کمدی درستی ایجاد شده بود. به نوعی 60-50 درصد اتفاقی که دنبالش بودم برایم افتاده بود. بعد از این مجموعه بود که به برنامه سه شو دعوت شدم و بعد 13 قسمت سریال چهارسو را کارکردم و پس از آن در سریال اپیزودیک در قصه ها زندگی می کنند کار آقای داود بیدل حضور داشتم که هنوز هم در حال ضبط است. با حضور در دورهمی ...
نامزدهای هشتمین جشن انیمیشن اعلام شدند
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از واحد اطلاع رسانی هجدهمین جشن سینمای ایران، هشتمین جشن انیمیشن شنبه 13 شهریور ماه برگزار می شود و نامزدهای این جشن در رشته های بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه، بهترین گرافیک، بهترین جانبخشی، بهترین موسیقی و بهترین صدا به شرح ذیل است: بهترین فیلم درخت پرتقالی امیرهوشنگ معین و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ، لایت سایت سیمین فرخ احمدی، سوزن بان مهدی خرمیان و مرکزگسترش سینمای مستند و تجربی ، یک لحظه عشق مرتضی بهرامی ، مردی که خود را کشت حامد جعفری بهترین کارگردانی لایت سایت سید مسلم طباطبایی ، درخت پرتقالی امیر هوشنگ معین ، سوزن بان مهدی خرمیان ، رویاها در یک روز صادق جوادی ، یک لحظه عشق مرتضی بهرامی بهترین فیلم نامه لایت سایت سید مسلم طباطبایی ، یک لحظه عشق مقداد اخوان ، سوزن بان علی حضرت پور ، قرمز مقداد اخوان ، رویاها در یک روز صادق جوادی بهترین طراحی هنری درخت پرتقالی امیر هوشنگ معین ، مردی که خود را کشت سعید فرهنگیان ، حامد صفارزادگان، مثل یک پروانه روی یک قلب مریم خلیل زاده ، سوزن بان محمدرضا خانزاد،مهدی خرمیان ، قرمز حسین صفارزادگان بهترین انیمیت لولو اشکان نعیمی، رویاها در یک روز صادق جوادی، OBC امین حق شناس، سوزن بان حمید محمدی، زمین روباه مقداد اخوان بهترین موسیقی لایت سایت امیر پورخلجی، رویاها در یک روز بهنام معیریان ، پروانگی کیوان افتخاریان، بازمانده عمران طاهری بهترین صدا لایت سایت بهروز شهامت ، سوزن بان بهروز شهامت ، قطار بهروز شهامت، پروانگی مهرداد نبئی تهیه کننده فیلم سینمایی انیمیشن فهرست مقدس به دلیل شرط کران برای حضور در رقابت فیلم های بلند، انصراف خود را از هجدهمین جشن خانه سینما اعلام کرد. هشتمین جشن انیمیشن هجدهمین جشن سینمای ایران شنبه 13 شهریور ماه ساعت 20 با اجرای بهرام عظیمی در تالار ایوان شمس برگزار می شود. ...
تفتی و آسرایی در شب فیروزه ای
به گزارش جام جم آنلاین ، برنامه زنده شب فیروزه ای بعد از اجرای موفق در چند استان و استقبال اهالی شهرهای مختلف از برنامه های متنوع آن، امشب دوباره به تهران می آید. در برنامه امشب، جمعه12شهریور و در کنار دریاچه شهدای خلیج فارس-پارک چیتگر هنرمندان کامران تفتی (بازیگر) و فریدون آسرایی (خواننده به همراه گروه زنده) میهمانان برنامه هستند. ...
توجه به احکام اسلامی در برنامه های صداوسیما
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی سیما، آیت الله موسوی اردبیلی در دیدار با دکتر علی عسکری رئیس رسانه ملی بر توجه بر احکام اسلامی در برنامه های صداوسیما اشاره کردند و افزودند : صدا و سیما موجب عزت مملکت است و لذا باید برای اصلاح جامعه اهتمام داشته باشد.ایشان همچنین برای موفقیت رسانه ملی برای رسیدن به اهداف خود دعا کردند. ...
همکاری صداوسیما با وزارت ارتباطات برای تقویت شبکه ملی اطلاعات
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی سیما، آیت الله مکارم شیرازی در دیدار رئیس رسانه ملی، بر اهمیت کار صداوسیما تأکید کردند و گفتند: اخلاقیات از مهمترین موضوعاتی است که باید مستقیم و غیرمستقیم در برنامه های صداوسیما بر آن تأکید کرد. ایشان همچنین خواستار همکاری صداوسیما با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تقویت شبکه ملی اطلاعات شد. ...
توجه بیشتر رسانه ملی به موضوع حجاب در برنامه ها
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی سیما، آیت الله نوری همدانی نیز در دیدار رئیس رسانه ملی وظیفه صداوسیما را سنگین توصیف کردند و با اشاره به نقش این سازمان در حوزه فرهنگ، خواستار توجه بیش تر به حوزه های علمیه و علمای دینی که در حوزه فرهنگ اثرگذارند، شدند تا تأثیر برنامه های این سازمان بیش تر شود. آیت الله نوری همدانی به تلاش رسانه های معاند برای ضربه زدن به اسلام اشاره کردند و ...
نگاه مردم جهان به رادیو و تلویزیون کشور ما بسیار خاص است
به گزارش جام جم آنلاین ، ایشان با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) در خصوص پذیرش مسئولیت در جامعه اسلامی افزودند: به نظر اینجانب در سراسر کشور و در مقایسه با تمامی مسئولیت ها ، مسئولیت اداره سازمان صداوسیما از جمله سخت ترین مسئولیت هاست چرا که باید خواسته ها و رضایت لایه های مختلف مردم را مورد توجه قرار داد. آیت الله علوی گرگانی تصریح کرد: با توجه به وجود سلایق مختلف در جامعه ایرانی، کسب رضایت نسبی مخاطبان می تواند کار نامه قابل قبولی برای پذیرش مسئولیت باشد. این مرجع عالیقدر خاطر نشان کردند: نگاه مردم جهان به رادیو و تلویزیون کشور ما بسیار خاص است و می توان گفت دنیا نگاهش به جمهوری اسلامی ایران است ، پس باید دقت بیش تری در این زمینه داشت. ایشان جمهوری اسلامی ایران را امید آزادگان و مسلمانان جهان دانستند و گفتند: تبلور جامعه دینی را می توان از رسانه ملی به تصویر کشید و آن را به عنوان طراز و الگو به جامعه جهانی معرفی کرد. آیت الله علوی گرگانی به بهره گیری بیش تر از ظرفیت دینی و معارفی تأکید کردند و گفتند: همه شرایط برای به وجود آمدن یک رسانه قوی در عرصه دین فراهم است و با کمی تأمل و دقت می توان به آن نقطه آرمانی دست یافت. ایشان افزودند: ما انتظار داریم با توجه به دیانت شما، شاهد متبلور شدن یک رسانه دینی باشیم. آیت الله علوی گرگانی باز گرداندن ساختار رادیو معارف به معاونت صدا را از جمله برنامه های ریاست سازمان دانستند و در خواست کردند با توجه به فعالیت موفق این رسانه دینی ، در خصوص ساختار اداری این رادیو تجدید نظر شود که ریاست سازمان در این خصوص قول مساعد دادند. ...
دیدار رئیس رسانه ملی با مراجع عظام + عکس
رئیس سازمان صدا و سیما صبح روز پنجشنبه، یازدهم شهریور در سفر به قم با آیات عظام صافی گلپایگانی، نوری همدانی، مکارم شیرازی، موسوی اردبیلی و حجت الاسلام والمسلمین سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) دیدار کرد. کارش را با اجرا در شبکه رادیویی اقتصاد آغاز کرد و بعد ها پایش به تلویزیون نیز باز شد تا جایی که در مراسم تغییر شبکه پنج به شبکه تهران، او تنها اجرا کننده ویژه برنامه این شبکه بود. دردهه 70 ساخت سریال های پلیسی کمتر در تلویزیون متداول بود. اما حسن هدایت با ساخت کارآگاه علوی دست به احیای این ژانر پرمخاطب تلویزیونی زد و نقش کارآگاه علوی را بازیگر بلند بالا با هیبتی مردانه به نام احمد نجفی بازی کرد که قبل ترش چهره محبوبی در سینما بود و با بزرگانی مثل کیمیایی همکاری کرده بود. طهران دیروز تا تهران امروز زمین تا آسمان تغییر چشم گیری کرده است، به طوری که نه تنها خبری از محله های قدیمی و گذرهای خاطره انگیز با عطر گل های یاس، بوی خاک و باران نیست بلکه شهری شلوغ و پردود است اما هنوز که هنوز توانسته میراث فرهنگی و گردشگری خودش را حفظ کند. عبدالله اسکندری گریمور فیلم "بدون تاریخ بدون امضا" به کارگردانی وحید جلیلوند عکسی از تست گریم نوید محمد زاده در این فیلم منتشر کرد که دیدنش خالی از لطف نیست. مجموعه تلویزیونی دیوار به کارگردانی سیروس مقدم و تهیه کنندگی الهام غفوری از امشب به روی آنتن شبکه یک سیما می رود. احترام برومند، همسر مرحوم داوود رشیدی بعد از این اتفاق ناگوار در اینستاگرامش از مردم برای همراهی و دلگرمی شان تشکر کرد. بازیگری که با نقش عصیانگرانه اش در سریال خط قرمز به مخاطبان رسانه ملی معرفی شد، این روزها و 15 سال پس از پخش سریال خط قرمز با فیلم پشت در خبری نیست بر پرده نقره ای سینماها حضور دارد. شهرام حقیقت دوست حضور در سینما را سال 76 و با نقش کوتاهی در درخت گلابی داریوش مهرجویی آغاز کرد و عطش، جنایت، تردست، ملودی، مخمصه و کلاشینکف ازجمله فیلم های سینمایی او در این سال ها بوده اند. به بهانه اکران پشت در خبری نیست گفت وگویی با او داشته ایم تا از حضور این روزهایش در عرصه اکران سینماها و دیگر فعالیت های هنری اش بپرسیم. در سالیان اخیر، ظهور و بروز حواشی و شایعات، این مفهوم را به اذهان متبادر می سازد که رسانه های رسمی ما گاه قربانی رسانه های مجازی می شوند و خبری را که در شبکه های اجتماعی منتشر شده و هنوز صحت و سقم آن روشن نیست، بازتاب می دهند. حال جای این سوال پیش می آید که رسانه های مجازی منبع پیام هستند یا منتشر کننده آن؟ به عبارت دیگر، آیا رسانه های مجازی را می توان به عنوان منبع و مرجع خبر پذیرفت و به آن استناد کرد؟ قصه ای است عشق که به قول شاعر: کز هر زبان که می شنوم نامکرر است و این عجب که بیشتر از هر چیز عشق را از زبان سریال های تلویزیونی شنیده ایم؛ روزی روزگاری ، شب دهم ، در پناه تو ، آرایشگاه زیبا ارمغان تاریکی ، پروانه ، زیرتیغ ، شیدایی ، میکائیل ، وضعیت سفید و بسیاری دیگر از مجموعه های تلویزیونی که عشق هایی ساده یا عمیق، متعارف یا نامتعارف و بی فرجام یا بافرجام را نمایش داده اند. از میان این آثار که تعدادشان بسیار بیشتر از نام هایی است که اشاره کرده ایم، به بهانه روز ازدواج به سراغ عشق هایی رفته ایم که در کوران حوادث آبدیده می شوند و خوشبختی واقعی را برای زوج ها به ارمغان می آورند. دکتر مرتضی میرباقری در مراسم ختم داود رشیدی، آن مرحوم را جزیی از تاریخچه کشور دانست. بخش خبری 20 و 30 دقیقه در برنامه امشب خود با مهمان ویژه خود وارد بحث های جدی و چالشی می شود. دنزل واشنگتن برای بازی در نقش اصلی شهر درونی انتخاب شد. این فیلم دومین ساخته سینمایی دان گیلروی به حساب می آید. نیلوفر خرم نیک یکی از بازیگران سریال تلویزیونی معمای شاه درگذشت. مراسم بدرقه داود رشیدی بازیگر سرشناس سینما و تلویزیون در حال برگزاری است. مهران مدیری در نشست خبری فیلم سینمایی ساعت 5 عصر که قصد ساخت آن را دارد، در حضور خبرنگاران و عکاسان سیگار کشید. رامبد جوان در صفحه اینستاگرامش نوشت: یه دور من و عادل رو در برابر هم قراردادن و حالا هم من و مهران رو /ترک سیگارم، برام مهم بود دلم می خواست به همه اعلام کنم جام جم آنلاین: ترانه علیدوستی بازیگر در توییتر خود نوشت: گفتنی نیست چه حالی شدم از اینکه فهمیدم من هم با شما عکسی دارم. چه روز خوبی بود. روزی که مثل یک هدیه س تو زندگی من... بازیگر پیشکسوت سینمای ایران گفت: اگر در رستوران کار می کردم، با خیال راحت زندگی ام را می گذراندم. نرگس محمدی بازیگر سریال ستایش شب گذشته در برنامه دورهمی از خواستگارهایش گفت. فرزند عزت الله انتظامی گفت: پدرم هم اکنون شرایط دشواری دارد چراکه به دلیل کمر درد نمی تواند دیگر راه برود. علی اصغر پورمحمدی رضایتمندی 70 درصدی مخاطبان شبکه سه از مجموعه تلویزیونی پریا را پایان شگفت انگیز این سریال توصیف کرد. احترام برومند، همسر مرحوم داوود رشیدی بعد از این اتفاق ناگوار در اینستاگرامش از مردم برای همراهی و دلگرمی شان تشکر کرد. علیرضا خمسه در گفت و گو با جام جم آنلاین به مناسبت درگذشت داود رشیدی هنرمند نامی کشور، از آن مرحوم به عنوان پدری مهربان برای جامعه هنری یاد کرد. چند سال است در تلویزیون، تئاتر و سینما فعالیت دارد، اما خیلی بی سروصدا و به دور از جار و جنجال. خودش می گوید: بعد از بازی در سریال معصومیت از دست رفته، آقای میرباقری مرا تشویق کرد در تئاتر فعالیت کنم و همین باعث شد شانس بیشتری برای بازی در نقش های مختلف پیدا کنم. ...
توجه بیشتر رسانه ملی به موضوع حجاب در برنامه ها
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی سیما، آیت الله نوری همدانی نیز در دیدار رئیس رسانه ملی وظیفه صداوسیما را سنگین توصیف کردند و با اشاره به نقش این سازمان در حوزه فرهنگ، خواستار توجه بیش تر به حوزه های علمیه و علمای دینی که در حوزه فرهنگ اثرگذارند، شدند تا تأثیر برنامه های این سازمان بیش تر شود. آیت الله نوری همدانی به تلاش رسانه های معاند برای ضربه زدن به اسلام اشاره کردند و ...
بازیگران در سکانس آرزو / آرزوهایی که انگار باید جای دیگری به جز سینما اتفاق بیافتند
ما با شد با شخصیت های خاص مان . این آرزو مورد استقبال گسترده رامبد جوان قرار گرفت و اعلام کرد مایل است این فیلم را بسازد، اما صبح پنجم شهریور با درگذشت داوود رشیدی آرزوی ساخت این فیلم با ترکیب پنج بازیگر پیشکسوت سینمای ایران برای همیشه به رویا تبدیل شد. علی نصیریان همچنین عنوان کرده است: بیش از 60 سال است در حرفه بازیگری فعالیت می کنم. هنوز هم پس از گذشت این همه سال شورو حال درونی گذشته را دارم ...
هفته ای تلخ برای سینمای ایران
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ، صبح جمعه 5 شهریور خبر درگذشت داوود رشیدی استاد 83 ساله سینما، تئاتر و تلویزیون رسانه ای شد. مراسم تشییع این هنرمند صبح روز یکشنبه از مقابل تالار وحدت برگزار و مراسم ترحیم آن روز سه شنبه در مسجد جامع شهرک غرب برگزارشد. قرار است مراسم هفتم این هنرمند از ساعت 16 امروز در مسجد بلال صدا و سیما برگزار شود. مرحوم داوود رشیدی در ...
پژمان حدادی: به تحولی در هنر که با فرهنگ جامعه گام بردارد معتقدم
صحه بگذارید که نوازندگانِ این ساز از گذشته تا امروز، نتوانسته اند به اندازۀ سازهای دیگر رشد کمی و کیفی داشته باشند -این به معنای نادیده گرفتن اقداماتِ زیادی که در این زمینه شده، نیست- برنامه ای برای گسترش فرهنگِ این ساز در بینِ نوازندگان جوان ندارید؟ این مساله لزوما ارتباطی به عدم حضور من و نوازندگانِ دیگر تمبک در ایران ندارد، البته که حضور فیزیکی و مبادرت ورزیدن به آموزش مستقیم حتمن می تواند ...
پاسخ مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی به حواشی چابک سازی این بنیاد
فیلم امکان مینا از نحوه ی پخش فیلم راضی نیست. پخش فیلم دوباره راه اندازی نشده بلکه شرایط ابتدایی برای بهتر دیده شدن فیلم ها مهیا شده است، امکان مینا فیلم متفاوتی است. فیلم ملودرامِ اجتماعیِ عاشقانه ای که قصه اش در بستر تاریخی خاصی پیش می رود و اتفاقاتی در داستان می افتد که شاید مثل بقیه ی فیلم های اجتماعی ایران که مسائل روز را مطرح می کنند نباشد، ولی ما به لحاظ تبلیغی آنچه واقعاً در توانمان ...
دیدار رئیس سازمان صدا و سیما با مراجع عظام تقلید
به گزارش جام جم آنلاین از خبرگزاری صدا وسیما، آیت الله صافی گلپایگانی در این دیدار با تشکر از خدمات سازمان صدا و سیما، کار این سازمان را مهم ارزیابی کرد و گفت این اهمیت باعث مسئولیت بیشتر این رسانه می شود. وی تاکید کرد: برنامه های صدا و سیما باید دینی و اسلامی باشد تا اثرگذاری آن بیشتر شود. آیت الله صافی گلپایگانی همچنین بکار گیری افراد خوش سابقه در سازمان صدا و سیما و ساخت برنامه های مختلف را مورد توجه قرار داد. وی توجه به اخلاقیات را نیز در برنامه های مختلف مورد توجه قرار داد و گفت: توجه به محرم و نامحرم و حجاب در برنامه ها، موجب رضایت امام زمان (عج)خواهد شد. آیت الله صافی گلپایگانی همچنین بر ارتقای رادیو معارف و پوشش سراسری آن در کشور تاکید کرد. این مرجع تقلید برنامه سازی برای مسلمانان و شیعیان دیگر کشور ها را نیز در شبکه های برون مرزی مورد توجه قرار داد و افزود: همه فعالیت های صدا و سیما باید موجب عظمت کشور باشد. آیت الله نوری همدانی هم وظیفه رسانه ملی را سنگین توصیف کرد و با اشاره به نقش اثر گذار آن در حوزه فرهنگ، توجه بیشتر به حوزه علمیه و علما را که در حوزه فرهنگ اثر گذارند خواستار شد. وی پاسخگویی به رسانه های معاند و برخی شبکه های دیگر را از وظایف مهم صدا و سیما برشمرد و گفت: صدا و سیما باید در این زمینه با قدرت به میدان بیاید چراکه آن ها هیچ گاه از دشمنی با اسلام و ایران کوتاه نمی آیند. آیت الله نوری همدانی همچنین بر توجه ویژه صدا و سیما به حجاب در برنامه ها تاکید کرد. وی با اشاره به دشمنی عمیق صهیونیست ها با ایران و اسلام بر ساخت برنامه هایی برای پاسخگویی به آنها نیز تاکید کرد. ایت الله مکارم شیرازی هم اهمیت کار این سازمان را یادآور شد و گفت: اخلاقیات از مهمترین برنامه هایی است که باید مستقیم و غیر مستقیم در برنامه های این سازمان دیده شود. وی بر اهمیت فضای مجازی و حضور هوشمند همه ظرفیت های رسانه ای برای تاثیرگذاری در آن را مورد تاکید قرار داد و با تشکر از خدمات سازمان صدا و سیما، برای رئیس و مدیران و کارکنان رسانه ملی دعا کرد. آیت الله مکارم شیرازی همچنین بر هماهنگی صدا و سیما و وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات برای تقویت شبکه ملی اطلاعات تاکید کرد. آیت الله موسوی اردبیلی هم توجه به احکام اسلامی در برنامه ها و ترویج فرهنگ صحیح را خاطر نشان کرد و افزود: صدا و سیما موجب اعتبار این مملکت است از این رو باید به اصلاح خود و جامعه اهتمام داشته باشد. وی افزود: صدا و سیما، چهره، اعتبار و آبروی جمهوری اسلامی است و برای موفقیت آن دعا می کنیم. دکتر علی عسکری همچنین با حجت الاسلام و المسلمین سعیدی تولیت آستانه مقدس حضرت معصومه (س) و امام جمعه قم دیدار کرد. حجت الاسلام و المسلمین سعیدی در این دیدار ضمن تبریک انتصاب آقای علی عسگری به ریاست سازمان صدا و سیما تاکید کرد: همه برنامه های سیاسی، اقتصادی و طنز باید فاخر و ارزشمند باشد که البته مدتی است این امر دیده می شود. وی بر تولید محتوای خداپسندانه تاکید کرد و افزود: همه تولیدات باید برای خدا و مصالح دینی باشد. دکتر علی عسکری در این دیدارها ضمن بیان گزارش کاملی از فعالیت های این سازمان، تصریح کرد: تلاش می کنیم همه برنامه در راه ترویج دین و فرهنگ اسلامی و مطابق با منویات مقام معظم رهبری و در راستای دین، اخلاق، امید و آگاهی بخشی باشد. رئیس سازمان صدا و سیما با اشاره به فعالیت دویست و هفده شبکه ماهواره ای علیه نظام جمهوری اسلامی ایران گفت: تلاش می کنیم علاوه بر شبکه های برون مرزی و داخلی، رادیوهای اینترنتی را نیز برای رساندن پیام انقلاب اسلامی راه اندازی کنیم. دکتر علی عسکری، اقتصاد مقاومتی و نشان دادن روحیه امید و فعالیت را از دیگر برنامه های سازمان صدا و سیما دانست و از راه اندازی شبکه ایران کالا برای معرفی رایگان تولیدات داخلی خبر داد. وی همچنین با اشاره به وجود هشتاد هزار مسجد در کشور گفت: سازمان صدا و سیما تلاش می کند این مساجد فعال شوند چراکه هر کدام از آنها کانون فوران اسلام است و می تواند نقش موثری در مقابله با تهاجم فرهنگی داشته باشد. رئیس سازمان صدا و سیما همچنین از ورود این رسانه به فضای مجازی هم سخن گفت و افزود: راه اندازی شبک های تعاملی iptv از برنامه های صدا و سیما است. وی همچنین از راه اندازی ...
برنامه های روز قزوین تشریح شد
خاطرنشان کرد: برگزاری مراسم قصه گویی با لهجه قزوینی در فرهنگسرا بانو حضرت زهرا(س) این سازمان از مهم ترین برنامه های اجرا شده در روز قزوین است. وزیری نژاد بیان کرد: برنامه های شاد و متنوع ویژه کودکان در شهر قزوین را در نظر داشته که در روز قزوین برگزار کرده ایم. این مسؤول ادامه داد: یکی از مهم ترین برنامه های سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین، آشنایی کودکان با فرهنگ و هویت اصلی ...
زندگی در تهران چه کیفیتی دارد؟
تا کمک خرج همسرم باشم. لیدا ساکن اسلامشهر شده و برای منشی گری هر روز صبح نیازمندی های همشهری را زیرورو می کند. وکیلی بر بحران آلودگی هوا تأکید دارد و آن را تاثیرگذار بر نسل های آینده می داند. او معتقد است در کنار این بحران، براساس آمارها پرخاشگری، عصبانیت و تحمل ناپذیری مردم در تهران افزایش داشته و این درحالی است که در کنار این مشکلات شاهد تشدید روزافزون حاشیه نشینی در تهران هستیم که ...
از اکران مردمی "فروشنده" تا جشن امضای "سی سالگی" احسان خواجه امیری/ "لبخند رخساره" جلوی دوربین میرود + ...
داوود رشیدی در برج میلاد روی صحنه رفتند. سالار عقیلی در ابتدای این برنامه گفت: خبر از دست دادن یکی از بزرگان سینمایی ایران و از اساتید فن بازیگری را امروز شنیدم. به احترام این هنرمند پیشکسوت یک دقیقه سکوت می کنم. پس از سکوت یک دقیقه ای سالار عقیلی با قطعه وطن به یاد استاد داوود رشیدی کنسرت خود را آغاز کرد. در بخش اول این برنامه قطعه هایی جدید به همراه تصانیف و آثاری ...
رونمایی از کتاب جیگی جیگی ننه خانوم با خاطراتی از رضا کیانیان
جوان هایی که در خیابان ها می بینیم مراسم احیا را اجرا می کنند و بعد هم دیدم کسانی مانند آقای مسجد جامعی، چینی فروشان و ... نیز در برنامه آن ها حضور دارند. جالب اینجا بود که حتی یک روحانی هم در مجلس نبود. در همان برنامه یاد جیگی جیگی افتادم و وقتی از من درخواست کردند پشت تریبون بروم و چند کلمه ای صحبت کنم به آن ها گفتم 80-90 سال پیش مطرب ها را برای شادکردن مردم دعوت می کردند اما فردای آن برنامه شادی ...
پیام آقای علی اکبر جعفری و بیان یک خاطره از زنده یاد ” داود رشیدی “
جعفری دبیر ریاضی دبیرستان ها **************************************************************** نوشتاری از آقای حسین عبیری گلپایگانی به مناسبت درگذشت زنده یاد دادو رشیدی بگذار تا بگرییم چون ابر در بهاران کز سنگ ناله خیزد روز وادع یاران دوستان سرکار مفتش شش انگشتی که معرفی حضورتان هست. بلاخره امروز هفتم شهریور جسم بی جانش در قطعه هنرمندان آرامستان ...
قرائتی: ساخت سلاح برای دفاع عبادت است
...: کسی که گناه کبیره انجام می دهد نمی تواند آموزه های دینی را انجام دهد زیرا ارتکاب چنین گناهی باعث از بین رفتن عدالت در انسان می شود. مسئول ستاد اقامه نماز گفت: باید در صورت کوتاهی مسئولان به وضوح از آنها انتقاد کرد، برنامه و سنت خداوند استثنایی ندارد اگر بیانی بر حق است از گفتن آن هراسی نداشته باشید. وی همچنین از برخی برنامه های شاد در صدا و سیما ابراز رضایت و بیان کرد: در ...
خسرو معصومی: سینما جای تفنن و شهرت نیست
معصومی را باید از زمره کارگردانان باسواد سینمای ایران دانست و با او درباره خیلی چیزها صحبت کرد. در فیلم های شما قصه های واقعی دیده می شود، آیا این داستان ها ریشه در رویا هایی دارد که شما در کودکی داشتید؟ هیچ موضوعی نیست که نشات گرفته از رویاهایمان نباشد. از همان بچگی سینما برایم یک رویا بود، رویایی که دستیا بی به آن خیلی سخت بود اما با علاقه و تلاش توانستم به آن برسم. البته نه به صورت کامل! به رویاهایم رسیدم اما به سرانجام نه! علاقه به سینما چگونه در شما شکل گرفت آن هم در دهه 30؟ بهشهر در دهه 30 که من به دنیا آمدم دو تا سینما داشت، یکی به نام شهنا و دیگری سینما کاپری. این خیلی مهم بود که در یک شهر کوچک کارگری دو تا سینما فعال باشد. تماشاچی سینما آن سا ل ها خیلی زیاد بود. یادم هست مردم ساعت ها در صف می ماندند تا بتوانند یک فیلم را تماشا کنند، همه اینها باعث شد تا سینما برایم مهم شود چون بخش زیادی از رویاهایم را در فیلم ها می دیدم. یعنی سینما زمینه خیال پردازی را در شما تقویت می کرد؟ بله! موتور خیال پردازی ذهن مرا روشن می کرد. برای رسیدن به دنیای سینما رویا پردازی می کردم. مدام فکر می کردم باید چکار کنم که کارگردان سینما شوم. در آن دوره فیلم های سینمایی نقش زیادی در انتخاب های ما داشت و علاقه ما را به برخی چیزها زیاد و کم می کرد، سینما و کتاب انگیزه زیادی به ما می داد. بخصوص برای ما که در شهرستان بودیم و امکانات زیادی نداشتیم. امکانات کم بود اما به نظر می رسد آدم ها عمیق تر فکر می کردند. بخشی از آن مربوط به دنیای فناوری است که در آن زمان نبود. تلفن تنها ابزار ارتباطی مردم با هم بود آن هم به شکل محدود. آن زمان حتی تلویزیون هم کم بود. یادم می آید در شهر ما چند خانواده که دستشان به دهانشان می رسید، تلویزیون داشتند. برای همین سینما برای مردم خیلی جذاب بود چون داستان های خیالی خود را بر پرده سینما می دیدند. اما الان گوشی های موبایل حکم سینمای کوچکی را دارد که همیشه همراه آدم هاست. فیلم های کوتاه در گروه های اجتماعی منتشر می شود که برخی از آنها آن قدر خوب است که مثل یک فیلم مناسب بیننده را راضی می کند. اما در دوره ما سینما دست نیافتنی بود. به نظر می رسد همین دست یافتنی بودن، بیشتر چیزها را دم دستی و سطحی کرده است. من با این نظر موافق نیستم. بچه های امروزی خیلی باهوش تر هستند و جوان ها نگاه عمیقی به پیرامون خود دارند. در گذشته اخبار خیلی دیر به دست ما می رسید و ما بیشتردر بی خبری زندگی می کردیم. اما الان هر اتفاقی که در هر گوشه دنیا رخ می دهد بسرعت به گوش همه مردم دنیا می رسد و این خیلی خوب است. اما اگر به فیلم های سینمایی نگاه کنیم آثاری که مثلا در 15 10 سال قبل ساخته می شد، داستان هایی را بازگو می کرد که تلنگری بود به ذهن تماشاچی اما الان داستان های سینمایی خیلی عادی شده است. کارگردانانی که در بخش هنر و تجربه فعال هستند، فیلم های خیلی خوبی می سازند. زاویه دید ها خیلی تغییر کرده و کارگردانان امروزی خیلی راحت حرف هایشان را به تصویر می کشند. از نظر فنی و امکانات هم که خیلی بهتر از گذشته است. اما نسل من با نسل جدید یک تفاوت دارد و آن سختکوشی است. ما خیلی تلاش می کردیم که فیلم بسازیم اما اکنون فیلمسازی اصلا سخت نیست. با دوربین موبایل هم می توان فیلم ساخت. اما آن زمان ما باید ماه ها پولمان را جمع می کردیم تا می توانستیم نگاتیو هشت میلی متری بخریم و با آن چند دقیقه فیلم بسازیم. باید خیلی دقت می کردیم که خراب نشود چون اگر خراب می شد همه زحمت های ما هدر می رفت. اکنون همه چیز دیجیتال شده است، می توان بارها فیلم گرفت، پاک کرد و دوباره ضبط کرد بدون صرف هزینه و... این آسان شدن، مضراتی دارد که مهم ترین آن پایین آمدن دقت است. سختی کار باعث می شد که ما در تجربه اول به خیلی چیزها برسیم که جوانان امروزی شاید بعد از ساخت 10 فیلم به آن می رسند. فضای کارگری را در فیلم هایتان خوب و تاثیرگذار به تصویرمی کشید، آیا تجربه ها و دیده های خود را در سینما بازگو می کنید؟ من در کنار آدم های فیلم هایم زندگی کرده ام ،گرفتاری ها و علاقه مندی های آنها را می شناسم. شخصیت های فیلم هایم کسانی هستند که به زندگی آنها کاملا اشراف دارم. به نظرم در سینما باید سراغ آدم هایی رفت که آنها را می شناسی، ا ...
از ̋ماه تی تی ̋ تا ̋زیر آسمان شهر ̋ با مهران غفوریان
مجله اینترنتی کمونه (Kamooneh.com) : مهران غفوریان از بازی در سریال ̋ماه تی تی ̋ به کارگردانی داود میرباقری و شروع تولید مجموعه ̋زیر آسمان شهر ̋ خبر داد. مهران غفوریان این روزها با فیلم "ناردون" بر پرده سینماها حضور دارد و از سوی دیگر خودش را آماده می کند تا علاوه بر بازی در سریال جدید داود میرباقری، سریال" زیر آسمان شهر" را نیز تولید کند. او درباره فعالیت های ...
وقت آزاد مرد آهنی
به نوشته رسانه های جمعی، با اعلام خبر همکاری تازه این دو هنرمند، منتقدان و تماشاگران رسانه کوچک، چشم انتظار کاری قوی و محکم همچون کار قبلی مشترک تلویزیونی آنها هستند. همکاری مشترک تازه داونی جونیور و پیزولاتو با نام موقت وقت آزاد جلوی دوربین می رود. شبکه تلویزیونی اچ بی او که تا به حال چندین مجموعه پرطرفدار را تولید کرده، تهیه کننده کار جدید رابرت جونیور است. این شبکه امیدوار است، وقت آزاد بتواند موفقیت کلان مجموعه بازی تاج و تخت را برای آنها تکرار کند. از آن جا که این درام تاریخی سال آینده آخرین فصل خود را به نمایش خواهد گذاشت، مدیران شبکه اچ بی او باید یک کار جایگزین مقبول و پرسروصدا برای آن داشته باشند. تا به حال، اطلاعات زیادی در باره مجموعه تازه اچ بی او ارائه نشده است. از یک سو گفته می شود، این مجموعه در مراحل مقدماتی تولید است و به همین دلیل، خبر زیادی در باره اش موجود نیست. از سوی دیگر گفته می شود سازندگانش قصد دارند این سریال را در سکوت خبری تهیه کنند. تا این جای کار مشخص شده که مجموعه، یک کار درام خواهد بود و داونی جونیور در کنار تهیه آن، نقش اصلی داستان را به عهده خواهد گرفت. از داخل شبکه اچ بی او هم خبر می رسد که او در قالب کاراکتر مرد مرموزی ظاهر می شود که گذشته ای تاریک و پررمز و راز دارد، اما این که گذشته او چه بوده و حالا قصد انجام چه کاری را دارد، موضوعی است که باید صبر کرد و دید، تهیه کنندگان مجموعه چه اطلاعاتی در اختیار علاقه مندان قرار می دهند. شبکه اچ بی او قصد دارد در قدم اول، یک فصل 13 اپیزودی از وقت آزاد را تولید کند. در صورت موفقیت این فصل و استقبال خوب تماشاگران، تولید فصل های بعدی در دستور کار سازندگان قرار خواهد گرفت. با توجه به توصیفات اندکی که از حال و هوای مجموعه شده، به نظر می رسد استقبال تماشاگران خوب خواهد بود. اپیزود آزمایشی مجموعه که قسمت اول آن خواهد بود، تا دو ماه دیگر جلوی دوربین می رود. این اپیزود به صورت یک فیلم سینمایی 70 دقیقه ای تولید می شود. در حالی که هنوز کارگردان و فیلمنامه نویس این اپیزود آزمایشی انتخاب نشده، زمزمه هایی شنیده می شود که پل فیگ آن را کارگردانی می کند. فیگ از فیلمسازان سرشناس دنیای سینما و از دوستان نزدیک داونی جونیور است. نیک پیزولاتو در این باره می گوید: معمولا این گونه مواقع، گمانه زنی ها شروع می شود، اما یک نکته را به علاقه مندان یادآوری کنم. خود ما بیشتر از هر کس دیگری نگران مجموعه ای هستیم که می خواهیم تولید کنیم. به همین دلیل، مطمئن باشید بهترین های دنیای سینما و تلویزیون را دعوت به همکاری خواهیم کرد تا یک مجموعه سطح بالا و با کیفیت در معرض دید تماشاگران کنجکاو و نکته سنج قرار گیرد. مهبد آستانی - جام جم ...
نامه هایی برای جان اسمیت
عنوان اولین گام برای تغییرات، سالی مک براید جوان را نامزد مدیریت پروشگاه می کنند و... . دشمن عزیز، آخرین اثر جین وبستر بود. او یک سال بعد هنگام تولد فرزندش درگذشت. از داستان بابالنگ دراز چند اقتباس سینمایی ساخته شده که یکی از آنها فیلمی به همین نام محصول کره جنوبی است که سال 2005 ساخته شد. جدیدترین اقتباس نمایشی از آن نیز در برادوی سال گذشته روی صحنه رفت که یک اثر موزیکال بود. لادن بهبودی - جام جم ...
عاشق پیشه نیستم!
امیرمحمد زند در رشته سینما تحصیل کرده، یک فیلم بلند به نام یک آن اشتباه را ساخته و بازی در چند فیلم سینمایی از جمله اتوبوس شب ، تقاطع ، رخ دیوانه و سریال هایی چون ستایش ، زمین انسان ها ، سری دوم عملیات 125 ، ما چند نفر ، هزاران چشم ، او یک فرشته بود و چرخ فلک را در کارنامه دارد. با این بازیگر جوان که این روزها مشغول بازی در سریال ملکا است، گفت وگویی داریم. دوست نداشتید نقش محمود در سریال چرخ فلک ، بلندتر باشد؟ به نظرم کوتاه نبود؛ اپیزود هستی سه قسمت داشت و چند نقش اصلی که یکی از آنها نقش من بود. یک نقش خوب و چالش برانگیز، احسان عبدی پور به عنوان یک کارگردان جوان اما کاربلد و توانا بعلاوه قصه جذاب، بازیگران خوب و مواردی از این دست باعث شد که بازی در این نقش را دوست داشته باشم. ضمن این که حسن کارهای اپیزودیک این است که بازیگر خیلی درگیر نمی شود مثلا بعد از 20 روز کار تمام شده و می شود سراغ پروژه های بعدی و کارهای دیگر رفت. این روزها نقش های متعدد و متنوع را به بازی در سریال های بلند ترجیح می دهم. من نقش های اصلی سریال 26 قسمتی به دنیا بگویید بایستد را به عهده داشتم، همین طور سریال زمین انسان ها و سریال عملیات 125؛ درنتیجه برای من خیلی مهم نیست که ایفاگر نقش های طولانی و اصلی باشم؛ برایم مهم این است که نقش را خوب بازی کنم و پروژه و نقش اجازه بدهد کارهای تازه ای ارائه کنم. مثل نقش محمود که متفاوت بود؛ البته دوست داشتم متفاوت تر از چیزی می شد که دیدیم اما نشد. دوست داشتید چطور باشد؟ اگر توضیح بدهم؛ می شود گلایه کردن و من نمی خواهم این کار را بکنم. یکی از دشواری های نقش این بود که می توانست براحتی تبدیل به تیپ بشود، اما از پس کار برآمدید. من بازیگر تیپ سازی نیستم و این کار را اصلا بلد نیستم. دوست دارم به ویژگی های شخصیتی نقش نزدیک بشوم تا کلیشه های ظاهری. حتی به گریم و لباس هم خیلی تکیه نمی کنم و می کوشم به لحاظ روحی خودم را به شخصیت نزدیک کنم که توان لازم را داشته باشم. البته این نقش هم از یک زاویه به بیشتر شخصیت هایی که بازی کرده اید شباهت داشت و آن هم عاشق پیشگی است؛ نگران نیستید که در این نقش کلیشه بشوید؟ از همین بابت نقش محمود چالش برانگیزتر از نقش های دیگرم بود. نمی دانم متاسفانه یا خوشبختانه، نقش آدم های عاشق پیشه زیاد به من محول می شود! در حالی که خودم در زندگی واقعی آدم عاشق پیشه ای نیستم؛ اما چالشی که این نوع نقش ها برای من ایجاد می کند برآمده از تفاوت نگاه آدم ها به عشق است. آدم های مختلف با شخصیت های متفاوت به شکل های گوناگون عاشق می شوند. بنابراین تلاش کردم در این سریال، روی بوم کوچک این نقش، تصویری خلق کنم که عاشقی هایش با آدم های دیگر کمی متفاوت باشد. عاشقی محمود چه تفاوتی با بقیه داشت؟ سادگی و نوعی کودکی در عشق او دیده می شود. جوان هایی که معمولا خودشان را بچه های پایین خطاب می کنند، این صداقت و صمیمت و بکری را در عشق دارند. یکی مثل محمود ممکن است چک هم نقد کند، اما خیلی نگاه های محجوب و ماخوذ به حیایی دارد. کدام ویژگی او را بیشتر دوست داشتید؟ محمود آدم مسئولی بود و مسئولیت پذیری را می فهمید و عواقب کارها و انتخاب هایش را می پذیرفت. مثلا مسئولیت بیماری پدر، نگهداری مادر و خواهرش، عشقی که دچارش شده و مسئولیت کاری که با رفیقش کرده بود. از جایی که محمود ناخواسته دوستش آرش را مصدوم می کند و او را ته چند قدمی مرگ می فرستند، من سعی کردم کاراکتر را بشکنم و با این شکاندن و برون ریزی حسی نشان بدهم که جوان لات و مغروری مانند او وقتی احساس قصور و اشتباه می کند به عجز و زاری می افتد ؛ چون کسی این عجز را تجربه می کند که آدم مسئولیت پذیری باشد. شاید اگر محمود شخصیت دیگری داشت در آن لحظه که آرش به دلیل ضربه به سرش بیهوش می شود، من در ایفای این صحنه سکوت می کردم یا بهت زده می شدم یا به هر شیوه دیگری احساسات محمود را نشان می دادم اما بر اساس مسئولیت پذیری او ترجیح دادم که این طوری باشد. این واکنش ها را شما به عنوان بازیگر انتخاب می کنید یا در فیلمنامه ذکر می شود؟ جنس بازی به انتخاب بازیگری است. البته که من همیشه موارد را با کارگردان ها هماهنگ می کنم و می کوشم که ذهنیت خودم و کارگردان را به هم نزدیک کنم، اما معمولا این که دیالوگ ها چگونه بیان شود، چه حس و حالی داشته باشد و در چه فضایی ادا شود به خود بازیگر بر می گردد. برنامه ای برای آینده کاری تان دارید؟ در زمانه ای زندگی می کنیم که نمی توان برای زندگی پیش بینی یا برنامه ای داشت؛ هیچ کسی واقعا مطمئن نیست فردا قرار است چه بکند! از طرف دیگر، وقتی شغلی بدون امنیت داریم، تکلیف مان را نه خودمان می دانیم و نه دیگران. با این حساب یعنی اصلا برنامه ریزی نمی کنید؟ در کار هنری نمی توان برنامه ریزی کرد، اصلا در کار هنری هیچ هدف غایی نمی توان تعیین کرد؛ چون هنر غایت و نهایت ندارد. مثل این است که شما در حال شنا کردن در دریا باشید و بگویید من می خواهم یک متر یا ده متر جلوتر بروم! در حالی که ممکن است موجی بیاید و شما را پنج کیلومتر جلو بیندازد یا بادی بوزد و شما را پنج کیلومتر عقب ببرد، یا گردابی شما را غرق کنند یا حتی شکار کوسه بشوید. یعنی هیچ استراتژی مشخصی نمی توان داشت؟ من بعید می دانم بشود. حداقل بازیگر مستقلی مثل من که عضو هیچ دار و دسته ای نیست و همیشه از شروع کارش بر اساس توانایی خودش، کمک خدا و محبت مردم کار کرده است، نمی تواند استراتژی مشخصی داشته باشد. بازیگری می تواند استراتژی داشته باشد که رقم کلانی در یک فیلم سرمایه گذاری می کند و نقش اول آن را به عهده می گیرد. من فقط می توانم چیزی را که می دانم و می توانم و تا به حال انجام داده ام پیاده کنم و این که اجازه ندهم تبدیل به کلیشه بشوم. هیچ ژانری را در نظر نمی گیرم و در انتخاب هایم به این توجه دارم که هر نقش با نقش ...
این چرخ فلک که ما در او حیرانیم...
بعد از این در جهانِ داستان، تصویر و نمایش هرچه بگویند تکرار مکررات و بازگوکردن شنیده هاست. آنها معتقدند فقط می توان به زبان و نگاه خلاقانه خالق اثر به سوژه ای تکراری امیدوار بود، اما در مقابل این باور هنوز آثاری تولید می شوند که مثال نقض این تفکر هستند و در برهوت قصه گویی راه و رسم کار خویش را بخوبی بلدند. این آثار نوید می دهند که همچنان می توان قصه آدم هایی را گفت که زندگیشان دیدنی و شنیدنی است؛ آدم هایی از جنس این روزگار، با دغدغه هایی ملموس و افکاری مانوس که در بزنگاه حادثه، کردارشان قهرمانانه و گاه جالب و غریب است؛ و همین قرابت و غریبی توامان و جزئیات خوش آب و رنگ است که به قصه آنها عمق و جذابیت می بخشد. سریال چرخ فلک از آن دست آثار است که در محتوا حرف تازه ای برای گفتن دارد و در ساختار برای مخاطب ایرانی بدیع و تماشایی است. هر داستان از دل داستان دیگر می آید و شخصیت هایش که سوار بر چرخ فلک روزگارند، گاه از کنار یکدیگر عبور می کنند و گاه دانسته و نادانسته بر سرنوشت هم اثر می گذارند. این شیوه قصه گویی سبب می شود نویسنده به زندگی طبقات مختلف اجتماعی نقب بزند و چشم دل بیننده را به روزگار آدم هایی که احتمالا هر روز از کنارشان رد می شود روشن کند تا مخاطب خود را جزئی از این نمایش تصور کند. این قصه های تودر تو اما ساده را علیرضا طالب زاده به رشته تحریر در آورده؛ کسی که هر بار فیلمنامه ای نوشته، به یکی از آثار موفق قاب جادویی تبدیل شده است. در بخش کارگردانی نیز دو نسل متفاوت حضور دارند و همکاری این گروه سه نفره نه تنها به یکدستی مجموعه ضربه نزده بلکه به آن ضرباهنگ بهتری بخشیده است و نشان می دهد برخلاف انتظار، کار گروهی در ایران نیز نتیجه مثبتی دارد. عزیزالله حمیدنژاد کارگردان گزیده کار سینما که اشک سرما را به عنوان یک اثر به یادماندنی و موفق در کارنامه دارد یکی از اعضای این گروه سه نفره و سازنده برخی قسمت هاست. در کنار او بهرام عظیم پور کارگردان سریال بیداری نیز عهده دار کارگردانی چند اپیزود است و نیروی جوان و تازه نفسی همچون احسان عبدی پور نیز این گروه را کامل کرده است. بازی های رئال و یکدست در کنار داستان هایی سرراست و با ساختی محکم، چرخ فلک را به مجموعه ای خوش ساخت تبدیل کرده که با وجود اپیزودی بودن از پس همراه کردن مخاطب سربلند بیرون آمده است؛ به گونه ای که هر اپیزود را با کمی اغماض می توان فیلم سینمایی مستقل، با همان میزان جذابیت در نظر گرفت. این نتیجه حرفه ای حاصل کار فیلمنامه نویس و کارگردانان کاربلدی است که برای جذب مخاطب به هر کاری تن نداده و هر سخن و رخداد کم مایه را برای ایجاد هیجان و کشش دستاویز قرار نمی دهند. راویان این سریال زبان تصویر را بخوبی می شناسند و همین است که از زیاده گویی پرهیز می کنند و تا جایی که امکان دارد جای دیالوگ های پرطمطراق و طولانی را به تصاویر گویا می دهند؛ تصاویری که جزئیات، با مهارت در تار و پود آن تنیده شده است. به همین دلیل فرم کارگاه به آثار سینمایی طعنه می زند و به جای پرگویی و آدرس دقیق به مخاطب دادن، لذت کشف بسیاری از ناگفته ها را به هوش بیننده می سپارد. و مسلم است سازنده جایی خطر می کند که می داند در جذب مخاطب آنقدر موفق عمل کرده است که تماشاچی اش انگیزه و انرژی لازم را برای مداقه و پیگیری در تک تک پلان های به نمایش درآمده دارد. طالب زاده با فضاسازی واقعی در متن، طراح صحنه و لباس با شناخت واقعی شخصیت ها و ظاهر آنان در اجرا و کارگردانان با مسلط بودن به فیلمنامه و آنچه می خواهد بگوید تصویری روشن و باورپذیر از جامعه امروز نشان می دهند؛ تصویری که از پس هر قصه مقابل چشمان بیننده نقش می بندد. هر آنچه رفت مبین این نکته است که ماحصل تلاش گروه چرخ فلک به سریالی متفاوت و جذاب مبدل شده است. ممکن است به نظر بیاید ساخت چنین اثری با فرم خاص و کمتر دیده شده برای مخاطب ایرانی که انتظار دارد سریال های هر شبی طولانی را با شخصیت هایی ثابت به تماشا بنشیند ریسک باشد، اما آنچه سبب شده این پیش بینی درست از آب درنیاید عمق شخصیت های داستان و ابعاد تازه آنهاست که بدرستی و با ظرافت در فیلمنامه گنجانده شده اند. شخصیت هایی که جان دارند و به همین سبب مخاطب را پس از دو قسمت حضور در سریال ...
بفرمایید چند درجه هیجان!
جوانان و نوجوانان هم از بینندگان اصلی این شبکه هستند و این خود نیاز به ساخت برنامه هایی با رویکرد هیجان بخشی و تزریق روحیه شادی به این مخاطبان را دوچندان می سازد. در همین راستا مدتی است که سری جدید برنامه چند درجه از این شبکه روی آنتن رفته؛ برنامه ای که سعی در معرفی جاذبه های ناشناخته یا مورد غفلت واقع شده ورزشی دارد. برنامه چند درجه از شنبه تا چهارشنبه هر شب ساعت 21 از شبکه نسیم روی آنتن رفته و تهیه کنندگی آن را غلامرضا بختیاری عهده دار است. برنامه ای با فضای مستند غلامرضا بختیاری، تهیه کننده چند درجه درخصوص چگونگی شکل گیری این برنامه به جام جم می گوید: ایده اولیه ساخت این برنامه در ابتدا برای ایام ماه محرم و صفر مطرح شد و شبکه به دنبال برنامه ای بود تا در این ایام بتواند به عنوان جایگزینی برای خندوانه روانه آنتن کند؛ ضمن این که رسالت شبکه مبنی بر هیجان بخشی برای مخاطبان هم همچنان محفوظ بماند و بتوانیم بینندگان مان را حفظ کرده و راضی نگه داریم. لذا ایده ساخت این برنامه مهیج مطرح شد و خیلی زود وارد مرحله ساخت آن شدیم. البته ابتدا مشکلاتی را به لحاظ تامین محتوا و یافتن موضوعات برای برنامه داشتیم و در سری اول بیشتر به صورت مسابقه ای و رقابتی آن را اجرا می کردیم؛ اما پس از ورود به سری جدید هیجان بیشتری را دستمایه کار خود قرار دادیم و به معرفی این رشته ها و شاخه های ورزشی جذاب پرداختیم. این تهیه کننده همچنین درخصوص تفاوت های سری اول و دوم برنامه توضیح می دهد: در سری اول که اجرای برنامه را پژمان بازغی عهده دار بود، بیشتر در استودیو می ماندیم و عموما به معرفی اطلاعات فنی و استودیویی می پرداختیم؛ اما هنگام برنامه ریزی برای ساخت سری دوم برنامه به نتیجه کنونی رسیدیم و دیدیم که این اتفاقات برای پیش بردن مجموعه خیلی جذاب تر است و البته تا حدی هم به فضای مستندگونه نزدیک شده ایم. توجه به ایجاد اشتغال بختیاری در تعریف موضوعات پرداخته شده در قسمت های مختلف این برنامه تصریح می کند: شاید این طور به نظر برسد که ما در قسمت های مختلف چند درجه فقط سراغ رشته های مهیج ورزشی رفته ایم. بله، خب رشته هایی چون اسنو راش، قایق سواری تک نفره کایا یا مسابقات ماشین سواری در پیست های مخصوص از جمله رشته هایی بود که ما به آنها پرداخته و سراغشان رفته ایم؛ اما این همه کار نیست و ما در مواردی وارد بخش معرفی مشاغل هیجان آور شده و سعی در معرفی این پیشه ها هم داریم. اتفاقا این قضیه بازخوردهای خوبی را نیز در جامعه ایجاد کرده است. سری سوم در راه است توجه به قاب بندی های درست و استاندارد و جلوه های به روز و پیشرفته تصویربرداری، از دیگر اتفاقات مثبت برنامه چند درجه است. بختیاری در این خصوص می گوید: ما الان تقریبا در هر قسمت برنامه از 9 دوربین استفاده می کنیم؛ چراکه با سرعت و هیجان سر و کار داریم و خیلی از اتفاقات ما مثل سقوط آزاد و ورزش هایی از این دست تنها در طول 10ثانیه رخ می دهد و امکان تکرار ندارد. از ابتدا سعی مان همین بوده که از تجهیزات به روز استفاده کنیم. البته در این راه صدمه هایی هم دیده ایم؛ برای مثال یک بار دوربینمان در آب غرق شد و بار دیگر در مقابل آتش ذوب شده است. با این حال تلاش کرده ایم همچنان با انرژی به کار ادامه دهیم و این سختی ها سد راهمان نشود. وی بر این نکته هم تاکید می کند که ما در تمام قسمت های برنامه توصیه های ایمنی و نکات لازم را در قالب زیرنویس هایی به مخاطبان گوشزد می کنیم و خطرها را یادآوری می کنیم. همچنین سری سوم برنامه هم در حال ساخت است و می کوشیم در مجموعه جدید باز به شکلی تخصصی تر به بسیاری از این رشته ها و ورزش ها بپردازیم. تلفیق برای نوآوری امید خسروی یکی از دو مجری این برنامه است که در لحظات پرهیجان با شرکت کننده های اصلی همراه شده و خود در دل ماجراها و ورزش های هیجان آور برنامه حضور پیدا می کند. وی در تعریف شرایط ضبط این کار و سختی های آن می گوید: من 14 سال است که در تلویزیون مشغول فعالیت هستم و در این سال ها تدوین و کارگردانی برنامه هایی را در شبکه های مختلف عهده دار بوده ام؛ لذا با سختی های کار تصویری آشنا هستم. اتفاق خوبی که در چند درجه رخ داده این است که ما مشغول همکاری با گروهی از آدم های حرفه ای هستیم. شرایط کار برای همه سخت است و با این حال تک تک افراد ب ...