سایر منابع:
سایر خبرها
فروشنده گرفتار در قضاوت های "صفر و صدی"
...، محیط کاری و خلق و خوی آنها آشنا می شویم. هرچند وجود صحنه تئاتر و اجرای نمایشنامه ی فروشنده آلتور میلر بیشتر از یک امضا و ژست هنری برای فیلم کاربردی ندارد و احساس می شود که تنها برای اعتباربخشی به فیلم مورد استفاده قرار گرفته است. نمایش تمرین و صحنه های تئاتر به دلیل پراکندگی و چندپارگی به مخاطب مفهوم و درکی از نمایشنامه نمی دهد و به نظر می رسد که خود کارگردان هم قصد نمایش نامه خوانی را ...
اینها گاف فروشنده است یا ایرادهای الکی؟
روبه رو شویم، قطعا نمی توانیم بپذیریم پیرمرد در آن شرایط سراغ ماشین برود. چقدر نادرست است؟ پیرمرد در شرایطی خانه را ترک می کند که رعنا با سر و صورت خونی وسط حمام افتاده و رد خون خودش در راه پله ها باقی مانده. در واقع پیرمرد نمی داند رعنا چه وضعیتی پیدا کرده. اصلا مرده است یا زنده؟ خب چقدر احتمال وجود دارد که کسی در این شرایط، نصفه شب مجددا سر از این محله دربیاورد تا ماشینش را ...
غیرت یا جنون گاوی ؟
، کاش لااقل نیش های سیاسی فیلم را بهتر بفهمند. از خانه خراب عماد و رعنا گرفته تا شهری که عماد می خواهد همه اش را خراب کند. این ها همان خوش رقصی های فرهادی برای جشنواره هاست. قابل پیش بینی بود فروشنده از جشنواره کن که مدافع اقلیت هایی چون هم جنس بازان است، نخل طلای کن را از آن خود کند. پیشنهادی برای کارگردان: نمی دانم چرا این قدر اصرار دارند که خیانت و تجاوز درون مایه اصلی داستان ...
گمشده انسان مدرن
...، بار دیگر مسأله عشق، ایثار و شرم را مطرح می کند. دسته دیگر ادیبان هستند که در رمان های عشقی و نمایشنامه ها فراوان به موضوع عشق پرداخته اند. سارتر در این راستا، نمایشنامه های بسیاری دارد هر چند که در آثار خود از عشق چهره ای منفی و صرفاً اروتیک ارائه می کند. و در آخر الهی دانان هستند و پل تیلیخ نیز از جمله الهی دانانی است که در کتاب عدالت، عشق و قدرت به مفهوم عشق پرداخته است. آنچه امروز در ...
لیلا می گفت برای این نقش اشتباهم!
دنبال آرامش. سهیل بیرقی خالق شخصیت آذر جوانی است خوش ذوق و حرفه ای که با نگاه متفاوتی که به جهان پیرامونش دارد، تمام قد پای فیلم و البته کاستی هایش ایستاده و از آن دفاع می کند. من داستان زنی است به نام آذر؛ زنی قانون گریز، باهوش، خودرأی و جدی که خلاف می کند و اتفاقا در تمام خلاف هایش هم موفق است. او الگوهای اخلاقی رایج را می شکند، دست به کارهایی مثل شرخری، قاچاق انسان، تلکه کردن، دور زدن ...
"فروشنده" ارتباط حیا و امر جنسی را در جامعه ایرانی نشان می دهد/ انتقاد از مردان مشتری زنان تن فروش در ...
شخصی رعنا با ورود یک مرد غریبه است که این اتفاق پیامدهایی مانند ترس و وحشت رعنا، بحث حفظ آبرو، شرم و حیا و پیگیری این اتفاق از سوی عماد و انتقام او را در پی دارد. اگر تم اصلی فیلم را بحث در مورد امر جنسی بدانیم، می توانیم بگوییم این فیلم دو نوع زن و مرد را نشان می دهد. در مورد زنان، زنی عادی در فیلم حضور دارد که مورد تعرض قرار می گیرد و زن دیگر، زنی روسپی است که او را نمی بینیم اما نقش ...
اسفندیاری: برخی نقدهای فراستی ضدمصالح جمهوری اسلامی است/ فراستی: مملکتم را تحت هیچ شرایطی نمی فروشم/ ...
... وی افزود: اصل مسئله فیلم چیست؟ بحث درست بعد از تجاوز است. یعنی داستان اینجاست. هیچکاک قصه ای دارد؛ روزی شوهری وارد خانه می شود می بیند به زنش تجاوز شده است. افسرده باهم بیرون می روند و زن اولین مردی را که می بیند می گوید این بوده و شوهر آن فرد را در انتقام می کشد! ولی فروپاشی روانی به حدی است که این فقط یک مرحم است. شب وارد عصبی وقتی خانه می شود و صبح از خانه بیرون می روند، زن مجددا اولین ...
فروشنده اصغر فرهادی از چشم منتقدان غربی
است که عالی بازی می کند. منتقد گاردین در پایان مقاله طولانی خود نوشته است: همه این ها را گفتم، اما صرفا همان ضریب هوشی فیلم سازی فرهادی کافی است تا فیلمی تماشایی بسازد؛ فقط فیلم سازی با اطمینان به نفس او می تواند چنین قطعه کمدی بی پروایی را بسازد: عماد که در کلاس از پا افتاده است، به خواب فرو می رود و بچه ها جلوی صورت او که خروپفش به هوا بلند شده است، با پررویی سلفی می گیرند، فروشنده ...
انسان ها چگونه گاو می شوند؟
...، انگشت می گذارد. نمای آغازین فیلم با فرو ریختن خانه به دلیل گودبردای شروع می شود. از همان لحظات اهالی آپارتمان که حریم خانه شان شکسته شده، بی تفاوت به ماشین گودبرداری (عامل خدشه دار شدن حریم خانه شان) تنها از وضعیت فعلی خود فرار می کنند. گویا اهالی آن ساختمان با شکسته شدن حریم شان کنار آمده اند در یک توافقی نانوشته آن را می بخشند. در همین دقایق نخست است که کدهای اخلاق مداری عماد ...
چرا عماد از انتقام دست نمی کشد؟
همسرش شده و قصد تجاوز به رعنا را داشته است. رعنا در مواجهه با این موقعیت خودش را به شیشه حمام کوبیده و زخمی می شود و پس از آن مرد متجاوز متواری می شود. پس از این ماجراست که عماد در یک کنش درونی با خودش فرو می رود. در یک سوی این کنش مرد مهربانی قرار دارد که متعهد است آرامش خاطر همسرش را تامین کند. همسری که دنبال شکایت و انتقام نیست و حتی می گوید بازگو کردن ماجرای واقع شده در روند شکایت آزارش ...
فیلم فرهادی شبهه ناک است و نباید به اسکار فرستاده می شد/ احتمال برنده شدن فردی غیر از فرهادی صفر است
سنجاق می کند. اصل مسئله فیلم چیست؟ بحث درست بعد از تجاوز است. یعنی داستان اینجاست. هیچکاک یک قصه ای دارد؛ شوهری وارد خانه می شود می بیند به زنش تجاوز شده. می روند بیرون و زن اولین مردی را که می بیند می گوید این بوده، من آن فرد را در انتقام می کشد! ولی فروپاشی روانی به حدی است که این فقط یک مرحم است. شب وارد وقتی خانه می شود و صبح از خانه بیرون می روند، زن مجددا اولین مردی که می بیند می ...
فروشنده از اتش زیر خاکستر جامعه سخن می گوید
تجربه کرده، نگران شکسته شدن حریم خصوصی اش است. زن بیم تجاوز به حریم خصوصی خود، حتی از مرد ظاهرالوجهی چون عماد دارد. لحن بابک در پیامگیر تلفن نشان می دهد با مستاجرش حشر و نشر غیراخلاقی داشته و روابط شان محدود به رابطه معمول بین موجر و مستاجر نبوده است. در مدرسه، دانش آموزی که پدرش فوت کرده است و احتمالا مسوولیت سنگین تری در خانه دارد، در گوشی خود عکس های ناجور ذخیره کرده است ...
نقد جنجالی فیلم فروشنده در برنامه هفت: فروشنده فیلم پورن نیست!
فرهادی دشواری قضاوت اخلاقی را به تصویر می کشد که این با نسبی گرایی متفاوت است. از نظر او وحشت به خاطر تجاوز در تمام فیلم هست اما ترس از بردن آبروی پیرمرد نیز وجود دارد و برای همین رعنا محکم درباره این موضوع نظر می دهد. فراستی به دیالوگ شهاب حسینی درباره این خراب شدن شهر اشاره می کند و می گوید این دیالوگ این دو نفر نیست. این حرف های کارگردان است: ما از پشت کوه آمده ایم؟ نمی فهمیم منظور ...
سرمقاله های روزنامه های سوم مهر
داستان و روایتی بود از شهادت و عاشقی، از کنار هم بودن شیعه و سنی، از پاکی و حیا، از مقاومت در مقابل ناپاکی و ترور، تجاوز و ناجوانمردی؛ ائتلاف شوم همه قدرت های بزرگ علیه ملت ایران. نمی دانم چرا آن روزها با وجود آنکه نداری بود، ترور بود، سختی بود، زندگی پررنج و خانه به دوشی بود؛ اما چشم های مان از امید به آینده می درخشید. ای کاش کاری کنیم که روزهای عاشقی مان ادامه داشته باشد. 1. محمد مقدم ...
آسمون و ریسمونِ افخمی و فراستی به قصدِ فرهادی کُشون!
بهروز افخمی همانگونه که وعده داده بود در صورت ادامه نقدش، بیشتر به فروشنده نقد وارد خواهد کرد و در همین راستا مطابق با گفته خودش، این هفته موضوع این برنامه که سینمای جنگ بوده کنار گذاشته و به بهانه انتخاب فروشنده به عنوان نماینده سینمای ایران برای اسکار، این برنامه را نیز به نقد هفتمین فیلم اصغر فرهادی اختصاص داد تا روند برنامه هفت با نوعی شخصی سازی و لجبازی بچه گانه گره بخورد. ...
فرصت های انتخابانی جریان انقلابی/ کرایه از که می خواهید؟!
از روستاهای قائمشهر سکنی گزید و درس طلبگی پیشه کرد. آنچه گفته شد داستان و روایتی بود از شهادت و عاشقی، از کنار هم بودن شیعه و سنی، از پاکی و حیا، از مقاومت در مقابل ناپاکی و ترور، تجاوز و ناجوانمردی؛ ائتلاف شوم همه قدرت های بزرگ علیه ملت ایران. نمی دانم چرا آن روزها با وجود آنکه نداری بود، ترور بود، سختی بود، زندگی پررنج و خانه به دوشی بود؛ اما چشم های مان از امید به آینده می درخشید. ای کاش کاری ...
نگاهی به فیلم فروشنده ، آخرین ساخته ی اصغر فرهادی؛
جایی که عماد رفته رفته به رعنا پرخاش می کند و وقتی همسرش پس از گفتن ابعاد اتفاق از او می خواهد که آرام بگیرد، می گوید: برو و به همسایه ها همین حرف ها را بزن. و رعنا در پاسخ می گوید: اگر همسایه ها خبر نداشتند تو مشکلی نداشتی؟ عماد با نگاه پرسشگرانه و قضاوت های طعنه آمیز اطرافیان مواجه می شود و در صحنه ی تئاتر مرگ فروشنده هم دیالوگی با این مضمون می گوید که نگاه های اطرافیان به دنبال اوست و او را ...