سایر منابع:
سایر خبرها
آیا کربلا و عاشورا درس تعامل و مذاکره بود؟/ شایعه دروغین پذیرش مذاکره امام حسین(ع) با یزید
که حسین بن علی علیه السلام را هنگامی که به سوی عراق می رفت، دیدم. گفتم: ای پسر پیامبر خدا ! نرو. به من فرمود : ای ابن عبّاس! مگر نمی دانی که مرگ من، در آن جاست؟ و قتلگاه یاران من، نیز آن جاست؟ در کتاب کامل الزیارات، نیز از نامه امام به بنی هاشم و خبر وی از آینده و شهادت خویش، نقل شده است: بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ، مِنَ الحُسَینِ بنِ عَلِیٍّ إلی مُحَمَّدِ بنِ عَلِیٍّ ...
بر اسرای کربلا چه گذشت؟
می کردند اسرا از خارجیان هستند و بر خلیفه یزید عاصی شده اند، جسارت و اهانت می کردند، عده ای هم از نسب اسرا سؤال می کردند با این وضع وارد دارالاماره می شوند و در مجلس عبیدالله بن زیاد (لعنت الله علیه) که حاکم کوفه و باعث اصلی شهادت امام حسین، این ملعون جلوی چشم اسرا و مردم با چوب دستی به سر مبارک می زد و خود را پیروز میدان قلمداد می کرد و کشته شدن امام حسین (علیه السلام) را خواست خدا قلمداد می نمود ...
نسبت ما رأیت الا جمیلا با مصائب عاشورا
آیین به شهادت می رسد، معمولاً به خانواده او تبریک و تسلیت می گویند؛ چرا که در جهان بینی توحیدی شهادت نه مصیبت ، که سعادت و رستگاری جاوید است، چنان که در آیه 169 سوره مبارکه آل عمران آمده است: وَلَاتَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فِی سبیلِ اللّهِ أَمواتاً بَلْ أَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ یرزقونَ : ومپندارید ان کسانی راکه کشته شده اند در راه خدا مرده اند، بلکه زنده اند و نزد پروردگارشان روزی می ...
بقای تشیّع، مرهون زحمات حضرت زینب(س) است / ویژگی های عقیله بنی هاشم
افراد زورگویی چون ابن زیاد و حتی یزید نترسید و در برابر سخنان ناحق و بی منطق آنان با عزّت و اقتدار تمام و با قاطعیّت ایستادگی کرد. در مجلس ابن زیاد، وقتی اسرا وارد مجلس شدند، حضرت زینب سلام الله علیها در گوشه ای از قصر نشستند که در دید نامحرم نباشند. ابن زیاد رو به سوی ایشان کرد و گفت: دیدی خدا با شما چه کرد؟ حضرت زینب سلام الله علیها برخاست و با شدّت فراوان فرمود: مَا رَأَیْتُ ...
20 منزلی که سر مبارک امام حسین(ع) در آن ها توقف کرد
...، و نام آن فرزند سقط شده، محسن بن حسین علیه السلام است(40). 12 – قنسرین(41) نطنزی در خصائص نقل کرده است که: مأموران ابن زیاد، بهمراه سر امام حسین علیه السلام در منزلی به نام قنسرین فرود آمدند، مرد راهبی از صومعه خود بیرون آمد و مشاهده کرد که از آن سر مقدس نوری بسوی آسمان ساطع است ! راهب به نزد حاملان سر آمد و 10 هزار درهم به آنان داد و آن سر مقدس را گرفت و به ...
روشنگری های امام سجاد(ع) در کاخ یزید ملعون
الزَّهْرَاءِ أَنَا ابْنُ سَیِّدَةِ النِّسَاءِ . تا اینکه صدای مردم به ضجه و گریه بلند شد. چون یزید ترسید مبادا فتنه به پا شود لذا دستور داد تا مؤذن شروع به اذان کرد و سخن امام سجاد را قطع کرد. وقتی مؤذن گفت: اللَّه اکبر، اللَّه اکبر حضرت سجاد فرمود: چیزی از خدا بزرگ تر نیست. هنگامی مؤذن گفت: اشهد ان لا اله الا اللَّه علی بن الحسین فرمود: مو، پوست، گوشت و خون من به یگانگی خدا شهادت میدهند ...
اثرات گشایش جدید برجام در اقتصاد ایران/ جنتی از ارشاد می رود؟
اهتزاز در خواهیم آورد، لبیک یا حسین ما، پاسخ به ندای غریب مظلومی است که به دست شقی ترین خلق خدا ، به شهادت رسید و آن روز کسی نبود که یاریش کند. شور و شعور حسینی ، دومقوله از هم جدا نشدنی است و نمی توان بین آنها تمایز قائل شد.هرکه برای حسین عزاداری می کند، به اوج شعور رسیده و خطی بین شور و شعور او وجود ندارد . نفس این مویه و گریه ای که از عاشورای 61 هجری تا امروز در پهنه ای به وسعت 1367 سال ...
مُسیَّب بن نَجَبَة در آزمون سخت ولایت پذیری
گروه آیین و اندیشه پایگاه فرهنگ نیوز، مُسیَّب بن نَجَبَة ابن ربیعة بن رباح بن عوف بن هلال بن شمخ بن فزارة الفزاری [1]، از قدمای تابعین، روسای شیعه و از زاهدین[2] و از اصحاب حضرت علی(ع)[3] ، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) است[4] که ساکن کوفه بود. مُسیَّب بن نَجَبَة از جمله کسانی است که در جنبش توابین حضور داشت از اینرو بیشترین گزارش های تاریخی درباره وی تحت تاثیر همین حادثه قرار دارد. با این حال اخبار ...
سرنوشت شوم قاتلان امام حسین(ع)
علیه السلام حمله کرد، ابن حوزه، مقابل لشگر رفت و امام علیه السلام را چند بار با لحن بسیار تند و خشن صدا زد. حسین علیه السلام، در مرتبه آخر جلو آمد. و فرمود چه می خواهی؟ او گفت: ابشربالنار بشارت باد ترا به آتش دوزخ امام علیه السلام فرمود: او کیست؟ گفتند: ابن حوزه تمیمی. آن حضرت گفت: دروغ گفتی من نزد پروردگارم می روم که مهربان است و شفاعتش پذیرفته؛ آنگاه حضرت، او را نفرین کرد و فرمود ...
رابطه امید اجتماعی و پویایی جامعه
یُوسُفَ وَأَخِیهِ وَلَا تَیْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِنَّهُ لَا یَیْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْکَافِرُونَ؛ ای پسران من بروید و از یوسف و برادرش جست وجو کنید و از رحمت خدا نومید مباشید زیرا جز گروه کافران کسی از رحمت خدا نومید نمی شود . همچنین خدای متعال در آیه 25 سوره شورا در این رابطه فرموده است: وَهُوَ الَّذِی یَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبَادِهِ وَیَعْفُو عَنِ السَّیِّئَاتِ ...
عناوین مهمترین روزنامه های شنبه 1395/07/24
: در این شرایط همراه با اختناق و انحطاط، حضرت علی بن الحسین امام سجاد(ع) با نشر معارف دینی در قالب دعا و مناجات ، زنده نگه داشتن نهضت عاشورا با خطابه ها و یادآوری مصائب کربلا و مراقبت و دستگیری از مستمندان و فقرا دین خدا را اقامه و احیا کردند. در این مراسم، آقایان سماواتی و انسانی مرثیه سرایی و نوحه خوانی کردند. همچنین در شام غریبان حضرت اباعبد الله الحسین(ع)، شامگاه چهارشنبه مراسم سوگواری و ...
انحرافات دستور زبانی و سبک شناختی برخی عبارات قرآنی
مِنْ رَبِّهِمْ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا سَوَاءٌ عَلَیْهِمْ أَ أَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لاَ یُؤْمِنُونَ (7) می گوید ذکر دوستانش را مقدم کرد و بندگانش را به صفاتی که شایسته ی آنهاست و برای نزدیک شدن نزد او جدا نمود و بیان داشت که قرآن مایه ی هدایت و لطف برای آنهاست. بلافاصله به ذکر ضد آنها یعنی سرکشان و کافران می پردازد که هدایت پذیر نیستند و لطف بر آنها ...
زنده کردن و میراندن دل
...: لا تُکثِرِ الکلامَ بِغیرِ ذِکرِ اللهِ، فإنَّ کَثرَةَ الکلامِ بغیرِ ذِکرِ اللهِ قَسوَةُ القَلبِ، إنَّ أَبعَدَ الناسِ مِنَ اللهِ القَلبُ القاسیِ؛ در غیر از یاد خدا زیاده گویی نکنید، زیرا زیاده گویی درغیر یاد خدا، موجب سخت دلی می شود و دورترین مردم از خدا، انسان سخت دل است . (7) امام علی (علیه السلام) فرموده است: ما جَفَّتِ الدُّمُوعُ إلاّ لِقَسوَةِ القُلوبِ، وَ ما قَسَتِ القُلوبُ إلاّ ...
دفن بدن مطهر امام حسین (ع) و باقی شهداء کربلا 13 محرم
چون عمر سعد از کربلا به سوی کوفه روان گشت جماعتی از بنی اسد که در اراضی غاضریه مسکن داشتند، چون دانستند که لشکر ابن سعد از کربلا بیرون شدند به مقتل آن حضرت و اصحاب او آمدند و بر اجساد شهداء نماز گذاشتند و ایشان را دفن کردند به این طریق که امام حسین علیه السلام را در همین موضعی که اکنون معروفست دفن نمودند و علی بن الحسین (ع) را در پایین پدر به خاک سپردند، و از برای سایر شهداء و اصحابی که در اطراف ...
روزه و فوائد آن
زبان خود را نگهدارد از گناهش خارج می شود همان طور که ماه رمضان را پشت سر می گذارد . این حدیث را امام باقر (علیه السلام) از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل می کند و در ادامه ی این حدیث آمده که جابر عرض کرد: چه حدیث خوبی است این حدیث؟ رسول خدا (صلی الله علیه و اله و سلم فرمود: ای جابر چه سخت است این شروطی که بیان کردم. یکی از واجباتی که از ارکان فروع است، روزه می باشد که در حدیث ...
اتفاقات و وقایع روزهای عاشورا و تاسوعا
برنخواهیم داشت. چهار حادثه مهم شب عاشورا 1. در شب عاشورا به "محمد بن بشیر حضرمی" یکی از یاران امام حسین علیه السلام خبر دادند که فرزندت در سرحدّ ری اسیر شده است. او در پاسخ گفت: ثواب این مصیبت او و خود را از خدای متعال آرزو می کنم و دوست ندارم فرزندم اسیر باشد و من زنده بمانم. امام حسین علیه السلام چون سخن او را شنید فرمود: خدا تو را بیامرزد، من بیعت خود را از تو برداشتم، برو و ...
دو وسیله ی مهم برای عاقبت بخیری!
ایراد کرد و فرمود: الحمد لله، و ما شاء الله، و لا قوة الا بالله، و صلی الله علی رسوله، خط الموت علی ولد آدم مخط القلاة علی جید الفتاة.... خط مرگ بر فرزندان آدم حتمی و کشیده شده، مانند گردنبند بر گردن و سینه ی دختران و زنان جوان، (یعنی مرگ را مانند گردنبند بر گردن فرزندان آدم انداخته اند). لهوف ، سید بن طاووس رحمة الله ) امام علیه السلام در این خطبه مردن و از این دنیا رفتن را یادآوری کردند تا ...
14جنبه اعجاز قرآن را می شناسید؟
که کفیل سعادت ابدی و نورانیت همیشگی هستند و عهده دار زندگی این جهان و آن جهان هستند .(21) قرآن برای همین آمده است که تربیت کند انسانها را .(22) و در جای دیگر می فرماید: قرآن کتاب انسان سازی است، می خواهد انسان درست کند... پیغمبر(ص) می خواست همه مردم را علی بن ابیطالب کند ولی نمی شد و اگر بعثت پیغمبر(ص) هیچ ثمره ای نداشت الا وجود علی بن ابیطالب و وجود امام زمان (عج) این هم توفیق بسیار ...
خداوند ستّار العیوب است
گناه بزرگ او را بپوشاند . (9) نه تنها مؤمن نباید عیب دیگران را ببیند بلکه باید به فکر عیب های خود باشد. امام علی (علیه السلام) می فرمایند: طُوبی لِمَن شَغَلَهُ عَیبُهُ عَن عیب ها النَّاسِ؛ خوشا به حال آن کس که عیب خودش، او را از پرداختن به عیب های مردم باز دارد. (10) و همان حضرت فرمود: مَن نَظَرَ فی عَیبِ نَفسِهِ اِشتَغَلَ عَن عَیبِ غَیرِهِ؛ کسی که عیب خود را ببیند، از پرداختن به عیب ...
سلوک اخلاقی در حرکت انقلابی امام حسین(ع)
الحسین(ع) نامه نوشتند و از حضرت دعوت کردند. امام(ع) نماینده خود، مسلم بن عقیل را فرستادند. نامه ای که حضرت همراه مسلم به مردم کوفه فرستادند، این است که شما برای من نوشته اید که امام، رهبر و پیشوا نداریم و از من خواسته اید که به سمت شما حرکت کنم؛ لیس علینا إمامُ فأقبل لعل الله أن یجمعنا بک علی الحق و الهدی. بیایم تا در یک حرکت اجتماعی، همه در مسیر حق و عدالت گام برداریم، ولی حضرت پذیرفتن این پیشنهاد را ...
بخش های خواندنی کتاب رحمت واسعه
مجله مهر: حضرت آیت الله بهجت-رحمه الله- یکی از شناخته شده ترین علمای عصر ما هستند که به واسطه کرامات خاصی که از ایشان نقل شده است؛ جایگاه ویژه ای در میان مردم دارند؛ جایگاهی که پس از وفات ایشان نیز در ذهن و قلب مردم حفظ شده است. شناخت سیره عملی این عالم بزرگ و آگاهی از دیدگاه ایشان نسبت به مسائل مختلف از جمله مواردی است که نه تنها ارادتمندان ایشان بلکه قشرهای مختلفی از مردم جامعه همواره ...
محمد حیدری قاسمی
با الفاظی بیان می شوند که حالت واگویه دارد امّا در این لحن دردمندانه نیز بخشی از محتوای پیام نهفته است که عظمت به اجبار کشیده شدن صالحان و مصلحان توسط پست ترین افراد را به رخ می کشد آنجا که امام(ع) خطاب به سپاهیان ابن زیاد می گوید: اَلا انّ الدعی ابن الدعی قد رکزنی بین الاثنتین؛ السلّه و الذّله همانا امیر شما ابن زیاد که زنازاده و فرزند زنازاده است مرا بین مرگ و ذلّت مختار کرده و انتخاب ...
بصیرت آفرینی در سیره ششمین گوهر عرش عصمت و طهارت امام زین العابدین علیه السلام
الْأَنفُسَ حِینَ مَوْتِهَا؛[19] خداوند به هنگام مرگ ارواح خلق را می گیرد ابن زیاد از پاسخ صریح امام خشمگین شد و دستور قتل آن بزرگوار را صادر کرد، اما امام با شجاعت بی نظیری فرمود: أبالقتل تهددنی یابن زیاد اما علمت ان القتل لنا عاده و کرامتنا الشهاده؛[20] ای پسر زیاد! آیا مرا به کشته شدن تهدید می کنی در حالی که نمی دانی کشته شدن عادت و شهادت کرامت ماست؟! آن حضرت در مجلس یزید با اینکه اسیر ...
چرخش بین مال و جان و دین
دنیا را مایه ی غرور و غفلت می شمرد: (وَ مَا الْحَیَاةُ الدُّنْیَا إِلاَّ مَتَاعُ الْغُرُورِ). (6) و در جای دیگر دنیا را وسیله ی سرگرمی و بازیچه شمرده: (وَ مَا هذِهِ الْحَیَاةُ الدُّنْیَا إِلاَّ لَهْوٌ وَ لَعِبٌ). (7) و در جایی دنیا را مایه ی غفلت از یاد خدا می داند: (رِجَالٌ لاَ تُلْهِیهِمْ تِجَارَةٌ وَ لاَ بَیْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ). (8) این تعبیرات دوگانه در روایات هم آمده است ...
راز کامل بودن نماز مسافر در حرم حسینی
امام معصوم (سیدالشهدا) می فرماید: خواهرم زینب دوست دارم در نماز شبت به من دعا کنی. 8- بها دادن به نماز خیلی بها می دادند به نماز، ما معلم خصوصی می گیریم برای کامپیوتر، فیزیک و شیمی... امام حسین(ع) فرزندی (نوه ای) داشت رفت مکتب استاد به او سوره حمد را یاد داد. آنقدر حضرت به استاد او جایزه داد گفتند خیلی جایزه دادی حضرت فرمود برای اینکه نماز یاد او داده است. کدام ...
متن خطبه معروف و کوبنده زینب (س) در مجلس یزید
...، محل استقرار یزید حرکت نمودند. وقتی سر حسین علیه السّلام و یارانش و اسراء در مقابل یزید حاضر شدند، تشریفات درباری به همان فراوانی بارگاه ابن زیاد انجام شد. زحر بن قیس که کاروان را به عنوان نماینده ابن زیاد هدایت می کرد سخنرانی طولانی ایراد کرد و در آن به شرح چگونگی شهادت امام حسین علیه السّلام و یارانش پرداخت. سپس از میان مردم، بعضی ها نسبت به اسارت خاندان نبوت اعتراض کردند و یزید ...
جهاد کبیر سدی در مقابل پروژه نفوذ دشمن
سخنرانی 14 خرداد 1395 در حرم مطهر امام(ره) نیز مجدد آن را تکرار کرده و به شرح و بسط آن پرداختند. در تبیین بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص جهاد کبیر، باید گفت جهاد کبیر همچنان که در قرآن نیز آمده است، یکی از انواع جهاد و یکی از دستورهای مهم خداوند به پیامبر(ص) است. در مکه و پس از به قدرت رسیدن مسلمانان، کفار به طرق مختلف به دنبال آن بودند که پیامبر خدا و مسلمانان را به تبعیت از خود وادار کنند. در ...
خطبه آتشین زین العابدین (ع) در برابر یزید
مقام تلافی برنیایم (7) روزی مردی هاشمی به امام (علیه السلام) جسارت کرد. امام (علیه السلام) سخنی نگفت. پس از بازگشت آن مرد، امام (علیه السلام) به حاضران فرمود: آنچه این مرد گفت، شنیدید. دوست دارم همراه من بیایید تا نزد او برویم و پاسخ مرا نیز بشنوید. امام (علیه السلام) به راه افتاد و این آیه را تلاوت می کرد: و الکاظمین الغیظ و العافین عن الناس، و الله یحب المحسنین ...
کالبد شکافی خطبه های حضرت زینب
دوران خلافت حضرت علی(ع) و عدالت او را دیده بودند. همین مردم جنگ های خانگی حضرت امیر و بی وفایی خود و عدم یاری کردن خود به ایشان را به یاد داشتند. همین مردم شهادت علی(ع) و امام حسن مجتبی را دیده و اکنون نیز خود در شهادت نواده رسول خدا (ص) مقصر بودند . بر اساس این شرایط، مخاطبان حضرت در کوفه، مردمی بودند که با شرایط خاص خود، موقعیتی را ایجاد کرده بودند که اسلوب عاطفی، بیشتر از اسلوب برهانی و ...