سایر منابع:
سایر خبرها
خط قرمزهای امام حسین(ع) کجا بود؟
ابن زیاد شوید، هرچه او گفت حضرت زیر بار حکم تسلیم نرفت. و لما رای... وقتی حضرت دید که راهی برای برگشت نیست، راهی برای ورود به کوفه هم نیست، راه شام را پیش گرفت. حضرت در مسیر بود که روز بعد، عمر سعد رسید. ..یزید بن معاویه ، {امام گفت} که نزد خود یزید می رویم؛ یعنی اگر می خواهیم صحبتی کنیم با خود او صحبت می کنیم. حالا اینجا یک سؤال مطرح می شود که چه فرقی می کند حضرت تسلیم عبیدالله شود یا نزد یزید ...
تو و همسرت در بهشت ساکن شوید
تَعَبٍ وَ لا تَقْرَبا هذِهِ الشَّجَرَةَ شَجَرَةَ عِلْمِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ص الَّذِینَ آثَرَهُمُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهَا دُونَ سَائِرِ خَلْقِهِ... 2) خواجه اباصلت هروی می گوید: از امام رضا ع پرسیدم: یا ابن رسول الله! به من خبر دهید از درختی که آدم و حوا از آن خوردند که چه بود، چون مردم در آن اختلاف دارند، برخی روایت می کند که گندم بود، و برخی روایت می کنند که انگور بود، و برخی ...
سرنوشت ابراهیم مالک اشتر پس از شهادت مختار چه شد؟
که آن نامه خود محمد بن حنفیه است.[9] ابن اثیر در ادامه به حوادث قیام مختار و نقش ابراهیم در پیروزی او تا کشته شدن ابن زیاد می پردازد.[10] سرنوشت ابراهیم بن مالک اشتر پس از شهادت مختار بعد از شهادت مختار، مصعب بن زبیر از یک سو و عبدالملک مروان از سوی دیگر در ابراهیم بن اشتر طمع کردند تا او را که مدیری دارای نفوذ بود، با خود همراه سازند؛ از این رو، مصعب نامه ای به ...
بریر بن خضیر؛ روشنگری در کربلا
جمع اصحاب و یاران آن حضرت پیوست و از آنجا تا کربلا همراه امام بود. [9] بنابر گزارش های موجود، زمانی که حرّ بن یزید ریاحی راه را بر کاروان امام حسین (ع) بست، آن حضرت برای یارانش خطبه مشهور إِنَّ الدُّنْیَا قَدْ تَغَیَّرَتْ وَ تَنَکَّرَتْ وَ أَدْبَرَ مَعْرُوفُهَا خواند و پس از آن که مسلم بن عوسجه و نافع بن هلال در حمایت از امام سخنانی گفتند. بریر اجازه گرفت و چنین گفت: ای فرزند رسول خدا (ص)خداوند بر ...
هشت سال دفاع مقدس، دورانی که هر روزش محرم بود
گروه فرهنگ مقاومت: مردم استان ایلام هر ساله با فرا رسیدن ایام سوگواری سید و سالار شهیدان، به یاد عملیات غرور آفرین محرم در دهلران در زمان جنگ تحمیلی می افتند. به گزارش بولتن نیوز، با فرا رسیدن ماه محرم، سال 1361 شمسی، گردان های عزادار امام حسین (ع) با دسته های سینه زنی در خطوط جنگی و یگان ها به راه می افتند و خاطرات جنگ های صدر اسلام را متجلی می کنند. آوای سوگواری مناجات برای سرور ...
دیدگاه های مختلف در مورد ورود اهل بیت(ع) به کربلا در روز اربعین
. همچنین مسئله دیگر برپایی عزاداری و گریه و حزن و بر سر و صورت زدن در هنگام حضور افرادی است که در اربعین حاضر بودند و از اطراف نیز برخی بانوان آمدند و تا چند روز بعد از اربعین عزاداری کردند. وی اظهار کرد: نکته دیگر در مورد اربعین الحاق سر مطهر به بدن شریف ایشان است؛ سر مطهر امام در عصر عاشورا از بدن جدا شد و توسط خولی به سمت دارالعماره منتقل شد و از آن جا نیز به شام برده شد؛ روایت است که سر مطهر ...
هیچ کس در هیچ مقامی از همراهی با امام مستغنی نیست
، متفاوت است، اما سیر تمام افراد به سمت خدا در هر مرتبه ای از ایمان که باشند، با امام است و هیچ کس در هیچ مقامی از همراهی با امام مستغنی نیست. فایل صوتی این سخنرانی را نیز می توانید از لینک بالا دریافت کنید. برخی از ثمرات گریه بر مصائب اهل بیت بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلی الله علی سیِّدنا و نبینا محمد و آله الطاهرین و لعنة الله علی أعدائهم اجمعین ...
اسلام سازها را نشکست
موسیقی دانان از لوازم زندگی اعیان و اشراف گردید. در دوران حکومت بنی امیّه، دربار، جز در مورد معاویه اوّل، عبدالملک و عمر دوم، پیوسته، محل رفت و آمد نوازندگان و موسیقی دانان زن و مرد، بوده است. بنی امیه، افزون بر استفاده های شخصی، برای این کار خود، دلایل سیاسی نیز داشتند و از این طریق، پیام خود را به مردم می رساندند؛ این مدح ها و ذم ها از این راه، سریع تر از هر وسیله یِ دیگری به مردم در دورترین نقاط ...
نقش و آثار مدیریت فرهنگی امام رضا (ع) بر جامعه ی شیعه
خوانند که اجازه دهند همان گونه که رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) و علی (علیه السلام) نماز می خواندند، بخوانند. مأمون پذیرفت و آن حضرت با پای پیاده و برهنه همراه با شیعیان خود به راه افتادند، صدای تکبیر در شهر پیچید و جمعیت زیادی با آن حضرت همراه شدند. فضل بن سهل احساس خطر کرد و از مأمون خواست تا دستور بازگشت امام رضا (علیه السلام) را صادر کند (مسعودی، 1362: 397-396؛ قتال نیشابوری، 1366: 374 ...
توصیه ی حضرت علی(ع) به کارگزاران نظام اسلامی
. اسحاقی، سید حسین (1388). بایدها و نبایدهای مصرف، قم: دفتر عقل. 8. کلانتری، علی اکبر (1388). الگوی مصرف، قم: بوستان کتاب. 9. رضایی، محمد حسین (1390). اشرافی گری، ناشر: مؤسسه مستشهدین وصال. 10. علینقی، فیض الاسلام اصفهانی (1283 ق)، نهج البلاغه، ترجمه و شرح فیض الاسلام، گردآورنده: ابوالحسن محمد رضی؛ کاتب: طاهر بن عبدالرحمن. 11. ابن شهر آشوب (1379 ق). المناقب، قم: انتشارات ...
تبارشناسی آزاداندیشی در سنت مردم سالاری دینی
السلام) علی بن موسی (علیه السلام) مشهور به رضا، امام هشتم شیعیان در سال 148 ق. در مدینه زاده شد (ابن بابویه، 1377 ق، ج 1: 18؛ حسینی، 1375: 34). وی دوران کودکی و نوجوانی را زیر نظر پدر خود سپری کرد و از نزدیک شاهد فراز و فرودهای زندگی پدر و قیام ها و نهضت های دوران وی بود. اوج مشکلات ایشان زمانی بود که هارون، امام موسی (علیه السلام) را گرفتار زندان ساخت و از شهری به شهر دیگر انتقال داد تا ...
سیره ی ارتباطی امام رضا (ع) از مدینه تا مرو
زبان خودم پاسخ دادند. در شهر بصره نیز وقتی یکی از مخالفان به نام عمرو بن هداب از ایشان خواست تا ادعای خود را در مورد دانستن هر زبان ثابت کند و با رومیان، هندوها، فارسیان و ترک زبان ها که در شهر هستند سخن گوید، حضرت فرمودند: آنها را بیاورید. عده ای از اهل زبان های گوناگون را آوردند و حضرت با همه ی آنها به گونه ای روان سخن گفتند که همگی به دانش و فصاحت حضرت اعتراف کردند و مردم از دیدن این منظره ...
علی (ع) و حراست از اموال مسلمین
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ یادداشت اختصاصی مرآت - در کتاب تهذیب الاحکام به نقل از "علی بن ابی رافع" آمده است: من خزانه دار علی بن ابیطالب(ع) و کاتبش بودم، در بیت المال او گردنبند مرواریدی وجود داشت که غنیمت جنگ بصره بود. دختر علی(ع) [کسی] را نزد من فرستاد و پیغام داد؛ شنیده ام؛ در بیت المال امیرمومنان، گردنبندی است که در اختیار تو می باشد. دوست دارم؛ آن را به من عاریه بدهی تا در ایام ...
مذاکرات امام حسین(ع) با دشمنان از ادعا تا واقعیت
القاء می کند که به گزارش تاریخ، مطالب این نامه همان چیزی ست که امام (ع) خود فرموده است. البته ایشان این جمله اضافی را از لفظ ف در این عبارت استفاده کرده است: قال ابو مخنف: حدثنی المجالد بن سعید الهمدانی و الصقعب بن زهیر، انهما کانا التقیا مرارا ثلاثا او أربعا، حسین و عمر بن سعد، قال: فکتب عمر ابن سعد الی عبید الله بن زیاد... (9) مراد سخنران این بوده که فاء عاطفه دال بر سببیّت است، لذا معنای جمله همان ...
مناقب و فضائل حضرت امام سجاد (ع)در منابع اهل سنت/مقاله
اوسط ملقب به زین العابدین (ع)است. در سال 1040هجری ،سلیمان خان اردلان ،پسر میر علم الدین ،بر مقبره ی این امام زاده گنبدی ساخته است. اکنون این بارگاه در شهر سنندج قراردارد ومسجد وحوزه علمیه در آن دایر است. 2)امام زاده پیر محمد (ره):امام زاده پیر محمد فرزندپیر عمر است وشجره وی: محمد بن عمر یحی،پسر ذی الدمعه(حسین)پسر زید شهید ،پسر امام سجاد (ع) است که در بالای تپه ای به همین نام در سنندج ...
رد پای نفوذی ها، از سال 61 هجری تاکنون
رحلت پیامبر مهربانی ها حضرت محمد مصطفی(صلی الله علیه و اله) فرزندان ایشان را با بی رحمانه ترین شکل به شهادت برسانند؟ مکتب و آیینی که پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله) بنیان گذار آن بود، می بایست با سرعتی بیشتر در جهان گسترش یابد، ولی عده ای با نفوذ در بدنه ی آن سعی داشتند راه رسیدن به قله های پیشرفت را به نفع خود مصادره کنند. استراتژی دشمن در سناریوی نفوذ و بر اندازی ...
نقش دوستی و تکریم در تربیت نوجوان
با خطاب زیبای یا بُنَی (3)؛ (ای پسرکم) گزارش می کند و امام علی(علیه السلام) نیز در نامه ای ده بار اندرزهای خود به امام حسن(علیه السلام) را با همین تعبیر همراه می کند.(4) حضرت رسول(صلی الله علیه وآله) نیز درباره مردی که گفته بود هرگز کودکی را نبوسیده فرمود: هذا رجُلُ عِندی انَّه من اهلِ النّارِ (5)؛ این مردی است که در نزد من از اهل دوزخ است. و در بیان دیگری نیز برای والدین ...
بخش های خواندنی کتاب آینه
گر نباشد، ناگهان حسین(ع) با تعدادی از یارانش به خیمه او آمد. چون امام(ع) در خیمه عبیدالله نشست، پس از حمد و ثنای الهی فرمود: ای پسر حر! اهل شهر شما به من نامه نوشتند که به یاری من هماهنگ اند و از من خواستند تا به نزد آنها بیایم، ولی آنچه وعده دادند، نادرست بود. ای عبیدالله! تو در گذشته بسیار خطا کرده ای و خداوند تو را به اعمالت مواخذه می کند. آیا اکنون نمی خواهی در این ساعت به سوی او بازگردی و ...
فرشتگان را از اسماء آن حقایق باخبر کن!
، ص14 رُوِیَ عَنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع: حَدَّثَنَا بِذَلِکَ مُحَمَّدُ بْنُ مُوسَی بْنِ الْمُتَوَکِّلِ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ الْکُوفِیُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِیلَ الْبَرْمَکِیِّ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْکُوفِیِّ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ سَعِیدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ زِیَادٍ عَنْ أَیْمَنَ بْنِ مُحْرِزٍ عَنِ ...
بلاهای امام حسین و امام مهدی کدامند؟
سجدۀ آخر زیارت عاشورا به جا می آوریم.(7) در حقیقت، کشتی نجاتی که پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم، امام حسین علیه السّلام را ناخدای آن می دانند همان ابتلا و مصیبت عظیم ایشان است و بهترین راه ورود به این کشتی، توجه به این مصیبت. لذا در زیارت عاشورا، پس از ابراز محبت می خوانیم: و اسئل اللّه بحقکم و باشأن الذی لکم عنده ان یعطینی بمصابی بکم افضل ما یعطی مصابا بمصیبته ما اعظمها و اعظم ...
عکس های عبدبطاط بخشی از تاریخ جنگ ما بود
همراه نیرو های ویژه ای که وارد خرمشهر کرد عکاس و خبرنگار فرستاد. محمد عبدبطاط عکاس شیعه عراقی روز اشغال خرمشهر با لشگر سوم عراق وارد شهر شد و از شهر، نیروهای عراقی و بسیاری از وقایعی که در خرمشهر به چشم دیده بود، عکاسی کرد. پس از اعدام صدام رضا برجی مستندساز معروف ایرانی همراه تیمی که سعید صادقی، سید یاسر هشترودی هم در آن حضور داشتند، به عراق سفر کرد تا با این عکاس به گفتگو بنشیند و مستندی درباره ...
ارتباطات انسانی در فرهنگ رضوی
: هنگامی که مأمون از خراسان به قصد بغداد خارج شد و فضل ذوالریاستین و ما، همراه امام رضا (علیه السلام) خارج شدیم؛ نامه ای به فضل بن سهل ذوالریاستین از برادرش حسن بن سهل رسید در حالی که ما در یکی از منزل های میان راه بودیم، حسن به برادر خود نوشته بود: من در تحویل سال از نظر حساب نجومی نگاه کردم و از آنجا دریافتم که تو در فلان ماه روز چهارشنبه گرمی آهن و آتش را خواهی چشید و نظر من این است که ...
دروغ بزرگ روحیه تعامل و مذاکره پذیری یزید؛ وقتی اهل سیاست از امام حسین (ع) هزینه می کنند
بخوان و برایم از آنها بیعت بگیر و اگر سر باز زدند، گردنشان را بزن و سرشان را برایم بفرست . فراتر از این، در کتاب الفتوح ابن اعثم از مورخین اهل سنت، به دستور یزید برای بریدن سر مبارک امام حسین، نیز اشاره شده است. یزید طی نامه ای به والی مدینه دستور بریئن سر مبارک امام حسین را صادر می کند: وَلیَکُن مَعَ جَوابِکَ إلَیَّ رَأسُ الحُسَینِ بنِ عَلِیٍّ ، فَإِن فَعَلتَ ذلِکَ فَقَد ...
مهم ترین دلیل اهل سنت بر خلافت خلیفه اول
دیگران انجام شد و ضمن تأکید بر اصل لزوم جانشینی پیامبر(صلی الله علیه وآله) ابو بکر بن ابی قحافه را به این سمت برگزیدند؛ در صورتی که توافق جمع مزبور، با هیچ یک از معانی معتبر اجماع در نزد اهل سنت، سازگاری ندارد. از نظر آنان، اجماع در صورتی تحقق می یابد که یکی از توافقات زیر حاصل آید: الف) اتفاق کل. ب) اتفاق اهل حل و عقد. ج) اتفاق مردم مدینه. د) اتفاق اعاظم علمای اسلام. ...