سایر منابع:
سایر خبرها
شیعه گری به منزلة پدیده ای عربی!
، ص126) حساس ترین نقطه، بحرین است که بیشتر مردم آن شیعه اند، اما حاکمان سنی مذهب می کوشند آنان را از ارکان قدرت دور نگه دارند که این امر باعث ناآرامی های اجتماعی و مذهبی در این کشور شده است. به اعتقاد توال، شیعیان کرانه های عربی خلیج فارس در تعادل مذهبی بین جوامع، محرومیت اجتماعی و سوء استفادة ایران از خواست هایشان، با هم شریک اند. (همان، ص132) فصل دوازدهم (ص133 تا 139) با ...
درگذشت سلمان فارسی 8 صفر
حضرت پرسیدند: ای پیامبر خدا(ص)! آن چهار تن کیانند؟ به ما نیز بشناسان تا ما هم آنان را دوست داشته باشیم. پیامبر(ص) فرمود: ای عمار! تو همانی که خداوند سبحان، شناخت منافقان را به تو عنایت کرد. اما آن چهار نفر عبارتند از: اوّل: علی بن ابی طالب(ع)، دوّم: مقداد بن اسود، سوّم: سلمان فارسی و چهارم: ابوذر غفاری.(5) مؤلف شهیر ” اُسد الغابه” ، زندگی نامه سلمان را از ابن عباس به تفصیل نقل ...
وقتی انسان، صالح شد، راه عاقبت به خیر شدن را پیدا می کند
، اگر تو به دنبال مرجعیّت هستی، بدبخت و بیچاره ای. لذا گاهی حتّی مثلّث وجودی را هم حفظ کرده، برای این که بنده ی خدا شود، امّا ته ذهن او این است که عباد خداوند وارد جنّتی می شوند فادخلی فی عبادی، وادخلی جنّتی ، جنّتی هم یعنی همه چیز در اختیار توست. عبدی اطعنی اجعلک مثلی. پس من هم می توانم آسمان و زمین را به تسخیر خودم دربیاورم، سخّر السماوات و الارض. به چنین کسی باید گفت: زهی خیال باطل ...
عاشق صیاد بود و در سالروز شهادت او آسمانی شد
دعا می کردیم تو باشی، مامان می گفت بابا جانتان رفته از حرم حضرت زینب سلام الله علیها دفاع کنه، آخه دشمنا میخوان اون رو خراب کنن. بابای شهیدم حالا دیگه به جای تو باید به عکست نگاه کنم؛ اگه دل منو و داداش عباس برایت تنگ شد باید چه کار کنیم. یادمان نرفته ما رو بغل می کردی و می بوسیدی. باباجون عزیزم، نگران ما هم نباش مردم همه آمده اند تا ما تنها نباشیم؛ نگران مامان هم نباش، حالا دیگه خودم مرد خونه ...
جهانگیر الماسی: در 30 سالگی برای خودم اسباب بازی می خریدم
. آنها چندین سال بود که ازدواج کرده بودند اما بچه دار نمی شدند و پس از یک دوره دعا، نذر و نیاز عاقبت با توسل و عنایت حضرت معصومه(س) من به این دنیا مُشرف شدم. پس چقدر عزیز بودید برای پدر و مادرتان؟ بله! به همین دلیل سپاسگزارم از عنایت حضرت حق که پیکری به من داد که روحم در آن آرام گرفت و امیدوارم با همین آرامش به سوی خداوند برگردم. تک فرزند هستید؟ نه! سه تا ...
چرا حکومت اموی تصمیم به قتل امام حسن(ع) گرفت؟
شبهه ناک عتاب هست. برای دنیای خود به گونه ای تلاش کن که گویی همیشه در آن باقی خواهی ماند و برای آخرت به گونه ای کار کن که گویی همین فردا خواهی مُرد. اگر طالب عزّت بی عِدّه وعُدّه و هیبت بی مُلک و سلطنت هستی از خواری و ذلّت گناه و نافرمانی خدا پرهیز کن و به اطاعت از فرمان او خود را ملزم ساز. آخرین گریه امام حسن(ع) در لحظات پایانی عمر شریفشان نقل شده است چون زهر در بدن مبارک امام ...
سجایای امام حسن مجتبی(ع) در آثار علمای شیعه و سنی +پوستر
. (سیره پیشوایان، ص88) محمد بن اسحاق ، مشهور به ابن ندیم نیز، می نویسد: دَرِ خانه حسن(ع) برای برآوردن نیازهای مردم، باز بود. هرگاه از خانه خارج می شد، مردم به احترامش، می ایستادند و کسی عبور نمی کرد تا آن حضرت از کوچه بگذرد. (حقایق پنهان، ص73) بی تردید، افزون بر وابستگی نَسَبی به رسول خدا(ص)، حُسن سلوک امام حسن(ع) با مردم و شخصیت اخلاقی برجسته آن حضرت، نقش مهمی در این ابراز محبت و احترام ...
سلمان فارسی چگونه با پیامبر آشنا شد؟
دین خویش را رها کرده اند، تو را به مردی در موصل وصیت می کنم، نزد او رو. چون او درگذشت نزد آن مردی رفتم که مرا به او وصیت کرده بود. چندی نگذشت که آن مرد نیز مرد و قبل از مردنش بدو گفتم مرا به چه کسی وصیت می کنی؟گفت: کسی را نمی شناسم که بر راه راست مانده باشد مگر یک تن که در نصیبین است. پس به نصیبین نزد آن مرد رفتم پس آن مرد نصیبین را نیز مرگ فرا رسید و مرا نزد مردی، در عمّوریه، از سرزمین ...
پای درس اخلاق سیدِ آزادگان (اربیعن سید الشهداء(ع))
پایگاه اطلاع رسانی آزادگان ایران : بسم الله الرحمن الرحیم (فَاستَقِم کَما اُمِرتَ) ظاهراً چهارده سال پیش،بعد از پانزده خرداد،در شهر قزوین بودیم.یکی از دوستان دربارۀ منشاء و مبداء حرکت به ما گفتند که دیگر آن هماهنگی به چشم نمی خورد. او اظهار نا امیدی می کرد. ولی بعد ها دیدیم که ملت چطور شروع به فداکاری و از جان گذشتگی کردند. هر آیین و مکتب ویژگی هایی دارد.یکی از ویژگی های مکتب ما پایداری و از جان گذشتگی است.ما اراده و پایداری امام را دیدیم که چگونه در برابر کوه مشکلات مستحکم بودند.وقتی که در آن زمان در آغاز نهضت ، چندین خبر در مورد خطر جانی به ایشان رسید و اصرار کردند که در محل خود نماند، ایشان قبول نکرد و فرمود: (راهی است که ما انتخاب کردیم و منفورترین شخص در نزد شما شاه است ) وقتی که ایشان در این جا (عراق) بود و توسط دولت عراق درخواست همکاری از وی شد،باز فرمود: ما یا شاه طرفیم.حقوق ملت محترم است و وقتی جریان (ظاهراً)درخواست بختیار در رابطه با ملاقات با ایشان اتفاق افتاد ، فرمود: (ما به افراد پست و پلیبد ملاقات نخواهیم داد). برادران عزیز! این مسیر پرفراز و نشیبی است که حق ط ...
راهی که کریم اهل بیت(ع) پیمود
المُصَدَّقِ صلی الله علیه و آله. (ینابیع المودة ص 132) ابن کثیر گوید: من در خدمت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام بنشسته بودم که مردی آمد و به آن حضرت(ع) گفت: معاویة بن خدیج پدر شما را در نزد معاویة ابن ابی سفیان سب و شتم می کرد. حضرت(ع) فرمودند: از این پس اگر او را دیدی به من نشان بده ، آن مرد روزی آن شخص را دید، به حضرت نشان داد. حضرت امام حسن علیه السلام به معاویة بن خدیج فرمود: تو ...
انسان در صحیفۀ سجادیه
/ 14). خدا افزون بر آن که دعای خود فرد را می شنود، شفاعت مقربان را نیز در حق وی می پذیرد؛ چرا که گاه ممکن است دعای آسمانیان و زمینیان از دعای خود فرد بهتر شنیده شود (31/ 27). از جمله، در جایجای صحیفه دعا برای نیل به شفاعت پیامبر اکرم (ص)، پدر و مادر فرد، و اعمال صالح خود فرد به توالی مطرح شده است (2/ 25، 24/ 15، 31/ 30). جلوۀ دیگر ارتباط خداوند با انسان در صحیفه، تأکید بر توبه پذیری ...
امامت زن برای زن در نماز جماعت از منظر مذاهب فقهی
او صحیح است، به دلیل روایتی که از پیامبر اکرم نقل شده: نماز بخوانید پشت سر فرد نیکوکار و فاسق؛ و همچنین روایتی که عبدالله عمر و انس بن مالک به حجاج بن یوسف ثقفی اقتدا کردند (بیهقی، 1424: 3/121). نویسنده البیان درباره امامت زن می نویسد: امامت زن برای مرد و برای خنثا جایز نیست و این نظر مورد اتفاق فقها است، جز طبری و مزنی که امامت زن را برای مرد در نماز تراویح جایز می دانند ...
بهبود روابط انسانی؛ پایه تفاهمِ (پایه سؤالِ) جریان توسعه گرا و جریان پیشرفت اسلامی
محور را روابط انسانی قرار داده ایم و رابط انسان با خدا را بررسی می کنیم. استاد کشوری: در روایت هست که خدای متعال در روز قیامت حق خود را می بخشد ولی حق الناس را نمی بخشد. اصلاً مهم ترین توصیه پیامبران ( ، مسأله حق الناس است؛ این مسأله به قدری برای دستگاه خدا مهم است که خدای متعال به بخششِ حق خود وعده داده ولی در مورد حق الناس گفته است حتماً باید رضایتِ طرف مقابل جلب شود، یعنی اهمیت حق ...
معتزله بصره؛ تفاوت ها و تمایزها
آنکه بصری ها معتقد بودند علی (ع) فقط در امر خلافت برتر از دیگر خلفاست (ابن ابی الحدید، 1380: 3/286). به بیان قاضی عبدالجبار: متقدمین از معتزله (بصریون) معتقدند بعد از رسول خدا (ص) علی (ع) در رتبه بعد از ابوبکر، عمر و عثمان قرار دارد، جز واصل بن عطا که ضمن محبت به عثمان قائل به افضلیت علی (ع) بر او بوده است (قاضی عبدالجبار، 1965: 767). البته در آرای واصل هیچ گونه نشانی که دال بر اثبات این ادعا باشد ...
خورشیدی بر بام شهادت
. تاریخ، این مطلب را با قوت هرچه بیشتر به اثبات رسانده است، با این حال افراد متعصبی چون ابن خلدون که از آبشخور آلوده بنی امیه سیراب می شد، جریان را بی پایه و ضعیف قلمداد کرده می نویسد: آنچه درباره مسموم شدن حسن بن علی(ع) به وسیله معاویه نقل شده، روایتی است که شیعه آن را ساخته و پرداخته است. البته این نظر خاص، ناشی از گرایشات خاص دینی ابن خلدون است که او برای دفاع از چهره ای مرموز و نامطلوب ...
ویژگیهای اخلاقی امام حسن مجتبی(ع)
دیگران را در هر حالی در اولویت قرار می داد. ابن عباس می گوید که با حضرت مجتبی (ع) در مسجدالحرام بودم. آن جناب در آنجا معتکف و مشغول طواف بود. نیازمندی نزد ایشان آمد و عرض کرد: ای فرزند رسول خدا! به فلان شخص، مقداری بدهکارم و از عهده قرض او بر نمی آیم. اگر ممکن است [مرا کمک کنید]. امام فرمود: به صاحب این خانه! [و اشاره به کعبه کرد] متأسفانه در حال حاضر، پولی در اختیار ندارم. شخص نیازمند گفت: ای ...
سه شرط همنشین در کلام امام حسن مجتبی علیه السلام
.... (9) مردی از امام حسن علیه السلام خواست که دوست و همنشین وی باشد، امام علیه السلام سه شرط را برایش مطرح نمود. فرمود: * برحذر باش از این که از من ستایش و تعریف کنی؛ زیرا من نسبت به خودم از تو آگاه ترم. * مرا دروغگو ندانی؛ زیرا دروغگو رأی و عقیده درستی ندارد. * مبادا در برابر من از کسی غیبت کنی. چون آن مرد شرایط دوستی با آن حضرت را دشوار ...
صبح امروز؛ برگزاری مجلس عزای امام حسن (ع) توسط رهبر انقلاب
. بزرگان محدثین از جمله احمد بن خالد برقی در المحاسن، کلینی در کافی، محمد بن حسن صفّار در بصائر الدرجات و ابن جریر طبری در دلائل الامامه روایتی از ابی بصیر از امام صادق (ع) نقل می کنند که مطابق آن این ولادت پس از ایام حج در سال 127 هجری و هنگام مراجعت آن حضرت به مدینه و در اولین منزل پس از جحفه به نام ابواء بوده است. که به تصریح معجم البلدان ابواء 33 میل (حدود 53 کیلومتر) تا جحفه فاصله دارد. با ...
سلمان فارسی مدائن را به پایگاه تشیع و محبان امیرالمومنین(ع) تبدیل کرد
... نقل های تاریخی درباره تعداد سال های فرمانروایی سلمان مغشوش است؛ برخی گفته اند در چند نوبت مسئولیت فرمانروایی مدائن را برعهده داشته و برخی دیگر گفته اند به طور مستمر در این منصب قرار داشته است. عثمان پشتوانه خود را به بنی امیه قرار داده بود و باید بررسی کرد آیا واقعا سلمان را در این منصب قرار داده است یا خیر. اما آنچه مسلم است سلمان در مدائن از دنیا رفته و اگر فاقد ...
راه های نفوذ دشمن ازدیدگاه امام علی (ع) / از تخریب وجهه رهبری تا مذاکره بدون رضایت امام
...، ذهنش را آماده سازد. 10/ شعار انحرافی امام علی به ابن مسهر طائی : آنگاه که حق آشکاربود تو بی مقداربودی و صدایت آهسته وآنگاه که باطل عربده کشیدچون شاخ بزِ نر به سرعت ظاهرشدی یک شعار گاه جمعیتی را به سوی سعادت سوق می دهد و گاه به سرای شقاوت. باید مواظب بود؛ فرصت نفوذ به دشمن نداد؛ آن چنان که امام بر سر برج بن مسهر طایی که شعار لا حکم الّا للّه را سر می داد فریاد ...
پرتوئی از انوار نورانی امام حسن مجتبی(ع)/ ماجرای چیدن خرما از درختی خشک در بیابان
دل جویی و محبت را از امام مشاهده کرد به گریه افتاد و گفت: شهادت می دهم که تو خلیفه ی خدا روی زمین هستی و خداوند بهتر می داند که مقام خلافت و رسالت را در کجا قرار دهد. من پیش از این، دشمنی تو و پدرت را به سختی در دل داشتم. اما اکنون تو را محبوب ترین خلق خدا می دانم. آن مرد، از آن پس، از دوستان و پیروان امام علیه السلام به شمار آمد و تا هنگامی که در مدینه بود، همچنان مهمان آن بزرگوار بود ...
هدیۀ گرانقدر امام باقر(ع) به همه شیعیان
شد که وی دشمن خداست، از او بیزاری جست؛ به یقین، ابراهیم دلسوز و بردبار بود پیامبر اسلام (صلی الله علیه و اله) مأمور بود که به مشرکان بگوید: ...إِنَّنِی بَرِی ءٌ مِمَّا تُشْرِکُون ؛[3] من از آنچه شما شریک خدا قرار می دهید بیزارم (انعام، 19) معجزۀ زیارت عاشورا علاّمه بزرگوار حضرت آقای شیخ حسن فرید گلپایگانی از علمای تهران نقل فرمود از استاد خود مرحوم آیت اللّه حاج شیخ ...
نقدی بر تأویل ستیزی ابن تیمیه
غیر آن نزد صحابه نیز یافت می شود، چنان که ابن عباس کرسی را نه به معنای تخت یا جای پا، بلکه به معنای علم گرفته است. 5. دیدگاه های سلف درباره صفات خدا خوب است در اینجا سخنی را از شهرستانی، که دو قرن پیش از ابن تیمیه می زیسته، بیاوریم. بنا بر نقل شهرستانی: سلف درباره صفات خداوند بر چند دسته می شدند: برخی از آنها در اثبات صفات خدا تا حد تشبیه آنها به صفات مخلوقات مبالغه ...
روند رویارویی گفتمان علوی و اموی: واکاوی کنشهای زبانی پس از واقعۀ عاشورا
.... اشاره به این انتساب را در بافت موقعیت تقابلی ابن زیاد و زینب (س) نیز می بینیم؛ آنجا که ابن زیاد گفت: خدا را سپاس که از میانتان برداشت و گفتارتان را تکذیب کرد. زینب (س) پاسخ گفت: خدا را سپاس که ما را به محمد (ص) گرامی داشت و از بدیها پالود (ابن سعد، 79). همچنان که مشاهده می شود، فاعل علوی، در مرزبندی با طرف اموی، هستۀ معنایی گفتار خویش را مفهوم رسول الله قرار می دهد. این کوشش در ...
اختلاف معنایی الف و لام عهد و جنس در تفسیر آیات قرآن کریم
حقیقی یک جنس دلالت می کند و شامل همۀ افراد آن جنس می شود. با قرار دادن واژۀ کل به جای آن، معنای عبارت هیچ تغییری نمی کند. مثلا، در آیۀ وخُلِقَ الإنسَانُ ضَعیفَاً (نساء/ 28)، به نظر می رسد که منظور از انسان، همۀ انسانها ست و آیه نه بر یک وصف ذاتی جنس انسان، که بر صفتی عارض بر عموم انسانها دلالت می کند (ابن هشام، 124). گاه نیز الف و لام جنس برای دلالت بر استغراق غیر حقیقی یک جنس به کار می رود ...
شیوۀ تفسیری کنز الدقائق
.... بر پایۀ روایتی از این دو، تا زمانی که جان به گلوگاه رسد، خدا توبه پذیر است. بر پایۀ روایتی دیگر، توبه در چنان زمانی هرگز مقبول نخواهد افتاد (برای این دو روایت، رک : قمی مشهدی، 2/ 392، 393). مفسر در مقام جمع میان این دو روایت می گوید که در این هر دو خبر، همچون خود آیه، میان حکم نامقبولی توبه با صفت علم و آگاهی ربط برقرار شده است. پس شاید بتوان گفت که اگر منشأ عصیان شخص عمل او باشد، خدا توبۀ او ...
بحثی در ترتیب و چینش آیه های قرآن
...> البته این اجماع متکی به نصوص فراوانی است که قسمتی از آنها تاکنون ذکر شده و به پاره ای دیگر برای نمونه اشاره خواهد شد:- در داستان زید بن ثابت (3) که گفت: زمان نبی اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) قرآن را از رقعه ها گرد می آوردیم. و نیز درباره ی ترک بسم الله در صدر سوره ی براءة، ابن عباس علت آن را از عثمان پرسید و او پاسخ داد: سوره ها به شماره های معین بر پیامبر خدا فرود می آمد. چون چیزی بر او وحی می ...
نفرین پدر از شمشیر برنده تر!!
دعا کننده باید با تمام وجود متوجّه ذات مقدّس خدا باشد و از غیر او بکّلی دل بکند و هیچ امیدی به دیگران نداشته باشد. قطع امید از غیر خدا، عزم دعا کننده را در توسل به پروردگار و مبداء هستی قویتر کرده، با خلوص بیشتری خواسته های خود را از درگاه خدا طلب می کند. دعا زمینه ساز کسب برخی استعدادهای نیک یا لااقل باعث زدودن و پاک شدن گناهانی چند می َشود. اما بر اساس برخی روایات کس یا کسانی هستند ...
نخستین و آخرین سوره ی قرآن
) سوره ی براءة: بخاری و مسلم و دیگران از براء بن عازب باز گفته اند که آخرین سوره در نزول براءة بود (14) و حدیث عثمان نیز به این مطلب اشاره ای دارد. (15) ولی باز هم چه بسا که مراد آخرین سوره ای باشد که درباره ی تشریع قتال و جهاد آمده باشد. نه مطلق آخرین سوره. 3) سوره ی النصر: معتقدین به این رأی اکثریت دارند و دلیلشان روایتی است که از ابن عباس بدین مضمون نقل شده ...
جایگاه توسل از نگاه امام رضا (علیه السلام)
) این فراز از دعای حضرت که در واقع نشان دهنده نحوه دعا و خواستن از خدا به وسیله واسطه قرار دادن پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و ائمه (علیهم السلام) می باشد، دلالت می کند بر این که نه تنها مانعی ندارد که خدا را به واسطه برگزیدگان او قسم داد و از او درخواست نمود، بلکه اگر دعای انسان با توسل قرین و همراه گردد، به استجابت بسیار نزدیک است. ب) همچنین در دعای آن حضرت برای کارهای مهم، بعد ...