سایر منابع:
سایر خبرها
! و ترقی ! بود که بی رحمانه ترین و بزرگترین جنگ های تاریخ بشر را رقم زد. اما آنها دین و خدا را با این بهانه که مسبب جنگ ها و کشتارهای تاریخ بوده است کنار نهاده بودند و انسان مغرور از رشد علم را در مرکز هستی نشانده بودند. همین موضوع زمینه ساز انتقادهای فراوان از استنتاج های نادرست و به تبع آن تلقینات موهوم پس از رنسانس در بستر حبس خانگی یا کلیسایی دین شد. انسان مغروری که در مرکز عالم نشانده شده بود ...
توقّف در جهل است. ما باید بدانیم که حفظ قرآن هم یک نوع ابزار است، ابزاری برای سربازی امام زمان است. این، خودش ابزار و وسیله است. پس همه ی این ها ابزار بندگی پروردگار عالم می شود، نه این که هدف باشد. اجتهاد، خودش، نباید هدف باشد. اجتهاد هم ابزار است. انسان نباید در درس توقّف کند و مدام باید بخواند. همان طور که بیان کردم، آیت الله العظمی مرعشی نجفی فرمودند: اجتهاد تازه آغاز راه است. لذا خود ...
به گذشته بهتر شده است. * سخن از کتاب در اسلام بسیار مهم است، بلکه در مورد کتاب و کتابخوانی باید گفت که روح اسلام، روح علم و دانش است. در واقع اسلام دین علم است. اولین سخن پیامبر پس از بعثت "اقراء" است. در نتیجه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلّم آمده که مردم را از جهل خارج کرده و به علم برساند. چراکه معجزه پیامبر (ص) کتابی به نام قرآن است. بر خلاف معجزه تمام پیامبران که جنبه فیزیکی دارد ...
این روایت چنین می نویسد: در این که آیه مذکور در باره ائمه اهل بیت: است، روایات بسیاری از طریق شیعه رسیده است، و از این روایت برمی آید که همه روایات این باب از قبیل جری و تطبیق مصداق بر کلی است (طباطبایی، 1417، ج16: 14). کلینی نیز در کافی به نقل از ابوصلاح می گوید: امام باقر(ع) به امام صادق(ع) نظری کرد و به من فرمود: این فرزند مرا که می بینی مصداق این آیه شریفه است که خدا می فرماید ...
...: شما کوچک ترهای قوم هستید و به زودی بزرگانِ قوم خواهید شد. پس دانش بیاموزید. هرکس از شما نتواند علم را حفظ کند و به خاطر بسپارد، آن را بنویسد و در خانه اش قرار دهد . جایگاه دانش و کتاب از منظر پیامبر خدا صلی الله علیه و آله وسلم توجّه اسلام به حفظ و گسترش میراث علمی، جایگاه والای دانش و کتاب را از دیدگاه این دین مبین نشان می دهد. از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله ...
بخیری در گرو گذشته صحیح افراد است و به عبارت دیگر تا عقبه درست نباشد آینده خوبی برای انسان رقم نخواهد خورد و محال است که عاقبت بخیری با گناه جمع شود. لذا عاقبت بخیری با توبه به معنی پشیمانی از اشتباهات گذشته و جبران آنها کاملا گره خورده است.از طول اَمل بپرهیزد آرزوهای دور و دراز را از خودش دور کند. این آرزوهای دور و دراز بوده که انسان را آلوده می کند، همه چیز دارد اما باز هم حرص می زند: قرآن ...
...، باید برگردیم و نقش تاریخی فردوسی را تجزیه و تحلیل کنیم. به ناچار باید به اصل آفرینش اشاره ای بکنیم. خدا این عالم را به چه منظور خلق کرد؟ برای انسان. انسان را برای چه خلق کرد؟ برای دو امر که در حقیقت یک امرند. خدا انسان را برای کمال، شکوفایی و خدایی شدن خلق کرد. او انسان را خلق کرد که در زمین آیینۀ او باشد. بزرگ، عظیم، عالم و خلاق بشود و دوم در زمین یک زندگی سعادتمند و سرشار از زیبایی برپا کند ...
بین فعل او و امر خدا مطابقت و هماهنگی حاصل شود و از همین روی به معنی اصلاح نیز آمده است چنانکه آیه شریفه می فرماید : إِنْ یرِیدا إِصْلاحا ًیوَفِّقِ اللَّهُ بَینَهُما (نسا/35) یعنی اگر زن وشوهر خواستاراصلاح شوند خدا میان آنها موافقت ایجاد کند و اصلاح نماید؛و مقابل توفیق خذلان است و آن این است که خدا انسان را از بدی نگه ندارد. شیخ صدوق(ره) در معانی الاخبار روایتی از امام صادق علیه السلام نقل ...