سایر منابع:
سایر خبرها
کنار گذاشتن تعصب؛ راهکار وحدت اسلامی
مجامع سلفی و همینطور سنی بسیار مورد استناد قرار می گیرد برای حمله به شیعیان. این موضوع باید به درستی توسط علما نقد شده و منتشر شود تا عموم مردم بدانند که این مطالب در مورد شیعیان درست نیست و مثلاً کذب است که شیعه فرقه ای است که توسط یهودیان برای اختلاف افکنی میان مسلمانان ایجاد شده باشد. گویی در گذشته مسلمانان بسیار روشنفکرتر از امروز بوده اند. مذاهب مختلف به عقاید یکدیگر احترام می ...
آن سوی زیبایی؛ فوتبال به مثابۀ کنترل و اعتراض
ای تفریحی نیست، بلکه وسیلۀ مهار و ابزار قدرت نیز است. کنترل و قدرتْ درون مایۀ اصلی کتاب های آشفته بازار فوتبال خاورمیانه، اثر جیمز ام .دورسی و از صفحۀ آخر تا اتاق نشیمن؛ سفر فوتبال از رهگذر رسانۀ انگلیسی، نوشتۀ راجر دُمنگتی هستند. تمرکز این دو کتاب بر دو موضوع کاملاً متفاوت است: دورسی بر سیاست و اعتراض در فوتبالِ خاورمیانه متمرکز است، حال آنکه دُمنگتی به کج خلقیِ فوتبال انگلستان با ...
استغاثه حضرت عیسی(ع) به قبر رسول خدا (ص)
محمد بن عبد الوهاب و ابن تیمیه ، هر کس به هر انسانی چه پیامبر (ص) ، چه امام و چه صالحی از صالحان و حتی اگر ملکی از ملائک خداوند ، استغاثه کند ، مشرک و کافر است و خون و مالش حلال می باشد . روایت دیگری که سند آن صد در صد صحیح است و حتی وهابیت هم تصحیح کرده اند ، استغاثه حضرت عیسی (ع) به پیامبر بزرگوار اسلام (ص) است در زمانی که ان شاء الله همراه حضرت ولی عصر (عج ) بر می گردند . در آن زمان ...
کرامات فاطمی
زهرا(سلام الله علیها) سیر شدند - هدیه خداوند به فاطمه ابن عباس می گوید: روزی در حضور پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم ) نشسته بودم ؛ علی ، فاطمه ، حسن و حسین (علیه السلام) نیز در پیش روی حضرت قرار داشتند. در این هنگام جبرئیل نازل شده ، سیبی برای حضرت آورده و بدان وسیله به رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم ) تحیت گفت . حضرت آن سیب را به علی بن ابی طالب (علیه السلام ...
حدیث به عنوان ابزار رسانه ای
از آن در کتابهای مستدرکات و جوامع و مسانید و اجزاء حدیثی و به ویژه به دلیل اختلافاتی که در درون طیف وسیع اصحاب حدیث وجود داشت در طول سده های چهارم و پنجم احادیث زیاد دیگری مورد قبول قرار گرفت که پیشتر در کتابهای مرجع و رسمی و ارتودکسی اصحاب حدیث جای نگرفته بود. به هر حال برای بررسی تحولات و چندگانگی های موجود در جامعه اهل حدیث در طول سده های دوم و سوم و مشاهده سنتهای مختلف نقل حدیث و اهالی ...
اشاراتی درباره زندگی علمی رشیدالدین فضل الله
و جانشین هلاکو، به عنوان طبیب مورد توجه پادشاه بود، اما در عهد ارغون، فرزند اَبا قاخان، بود که مدارج ترقی را پیمود و مورد مشورت بزرگان و امرای دیوان قرار گرفت. در همین دوران او در مقام سفیر به هندوستان فرستاده شد. او طی نامه هایی با عنوان مکتوب که از بلده مولتان نوشته است ، شرح مفصلی از سفارت خود در هند داده است. او در دوره غازان خان، پسر ارغون، نیز مقام وزارت داشت و از سمت او دستور یافت تا تاریخ ...
علمای اهل سنت درباره زیارت چه می گویند؟
می شود . گاهی کار به زد و خورد هم می انجامد ! چرا؟ فقط به خاطر اینکه مسلمان دلسو خته ای خواسته است قبر پیامبرش را ببوسد یا به آن احترام گذارد . اکنون اندگی از آن فشارهای وحشیانه وو برخوردهای نامسلمانه کاهش یافته است . علت آن ، فشارهای بین المللی مسلمانان جهان و عقلای عالم است . ما بر این باوریم که علت و ریشه فکری این نامهربانی ها و برخوردهای تند ، نه محمد بن عبدالوهاب و نه ابن تیمیه و ...
تدوین منشوری مورد تایید علمای جهان اسلام / وحدت اسلامی را عملی کنید
خردمندان و دلسوزان می تواندن راه های عملی آن پیموده شود.171 * اختلاف بین طرفداران دو عقیده بر اثر تعصبات، یک امری است که هست و طبیعی است. و مخصوص شیعه و سنی هم نیست. بین فرق شیعه خودشان، بین فرق سنی خودشان؛ در طول زمان از این اختلافات وجود داشته است. تاریخ را نگاه کنید، می بینید هم بین فرق فقهی و اصولی اهل تسنن - مثل اشاعره و معتزله، مثل حنابله و احناف و شافعیه و اینها - هم بین فرق مختلف ...
تأملی در مفهوم قلمرو از نقطه نظر تمدن نوین اسلامی با نیم نگاهی به جریانِ فتوحِ صدر اسلام
و فریادمان قطع شد؛ چنان که گویی زمانه ما را در خود بلعید. سال ها گذشت، چهره های شناخته شده مُردند و بسیاری از کسانی که چیزی نمی دانستند بزرگ شدند. [8] ب) نظر امام صادق (ع) در بابِ فتوح در رجال کَشّی - که یکی از معتبرترین کتب شیعیان در علم رجال است- از قول امام صادق (ع)، این چنین نقل شده است: حارث بن مغیره می گوید که من شنیدم عبدالملک بن اعین از امام صادق (ع) سؤال می کرد تا ...
دکتر ولایتی: رازی قله پزشکی اسلامی است/ دکتر ستاری: امکان استفاده تجاری از ایده های الحاوی
کاربرد آن در پزشکی از مهم ترین آنهاست . وی همچنین با اشاره به تعدا آثار زکریای رازی که به اقول مختلف، 180، 230 و 270 عنوان ذکر شده، گفت: البته او مباحثی خارج از طب مانند مباحث کلامی و فلسفی نیز داشته که البته با توجه به این که هنوز مباحث مسلمین در این حوزه در دوره او از پختگی کافی برخوردار نشده بود چندان مورد توجه کسانی مانند ابن سینا که پس از او می زیسته اند قرار نگرفته و بلکه رد شده ...
پیدایش کلام اسلامی
...، مؤسّسان کلام اعتزال، ابوالهذیل علّاف (محمّد بن هذیل، 135-235 ه / 850-753 م) نَظّام (ابواسحق ابراهیم بن سیّار، و: 231 ه / 845 م)، جاحظ (163-255 ه / 780-869 م)، متکلّمان معتزلی، ابن نوبخت (ابوسهل اسماعیل بن اسحق، 237-311 ه / 851-923 م) متکلّم امامی، اشعری (260-324 ه / 874-936 م) مؤسّس کلام اشاعره، ماتریدی (و: 333 ه / 944 م) مؤسّس کلام ماتریدی، قاضی باقلانی (338-403 ه / 950-1013 م) متکلّم اشعری ...
نگاهی به کلام قدیم
نظر سید حسین نصر و الیور لیمن، انتشارات حکمت، تهران، 1383ش، نوشته ی محمد عبدالحلیم، ص 160-131. 2. به روایت دیگر، یختصِمون فی القَدَر، درباره ی قَدَر منازعه می کنند. 3. پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلم) همچنین گفت: مَن تکلّم فی الدین برأیه فقط إتَّهَمَ (کسی که در دین فقط به رأی خود سخن بگوید به آن تهمت روا داشته است). 4. ابن فرقل، نشأة الآراء و المذاهب و الفِرقَ الکلامیة، ج 1 ...
قدریان نخستین
...، مسعودی هم یهود را بر دو فرقه ی ربّانیّون و قرّائون تقسیم می کند، ولی برعکس شهرستانی قرّائون را مانند معتزله و ربّانیّون را همچون مجبّره و مشبّهه می انگارد. (76) ولی ما برای این ادعا مدرکی نیافتیم. ابن تیمیه (77) و ابن کثیر (78) هم درباره ی جعدبن درهم که از بزرگان قدریّه بود نوشته اند: او قول خود را در خلق قرآن از بیان بن سمعان تمیمی (و: 119 ه) و بیان هم از طالوت (79) و طالوت هم از لبیدبن اعصم ...
جبر و اختیار در کلام قدیم
همه ی افعال خداوند است و برای احدی جز او، در حقیقت، فعل و عملی نیست و حرکات به ظاهر اختیاری انسان، همانند حرکت رگ ها و نبض، اضطراری است. همان طور که افعال همه جبر است، تکلیف و ثواب و عقاب نیز جبر است. این نوع جبر، که انسان را همچون حیوان و جماد می انگارد، بنابر مشهور، قول جهم بن صفوان (و: 128 ه) است (53) و بنابر نوشته ی ابن حزم، (54) علاوه بر جهم بن صفوان قول گروهی از ازارقه (فرقه ای از خوارج ...
دیدگاه های فلسفی ابراهیم نظّام
توجه به تعریف ابن سینا نوشته است: الاعتماد عند المتکلّمین هو المیل عند الحکماء . (118) تهانوی پس از آن تعریف ابن سینا را آورده و نوشته است: بنابراین اعتماد علت مدافعه و به قولی نفس مدافعه ی مذکوره است . (119) قطعیّت، علیّت و خرق عادت جمهور معتزله برخلاف اشاعره در این عالم به نوعی قطعیّت و فاعلیّت حوادث و پدیده ها قایل اند. آنها عالم مخلوق را متکوّن از ماهیتی و وجودی می دانند و بر این ...
مناظرات امام صادق(ع) چگونه بود؟
مباهات و افتخار به شمار می رفت که جمعی از بانیان مذاهب و صاحبان مکاتب دیگر نیز اعتبار خویش را به حساب شاگردی و نقل حدیث از او می کردند. بسیاری از برجستگان علمای عامه و ائمه اهل سنت نیز افتخار شاگردی مکتب او را داشتند. نعمان بن ثابت ابوحنیفه ، مالک بن انس ، شعبة بن حجاج ، سفیان ثوری ، ابن جریح ، عبدالله بن عمرو ، سفیان بن عیینه ، و عبد العزیز بن مختار در زمره این گروه یاد شده اند. ...
خلق و خوی نبوی؛ گمشده امروز جوامع مسلمان
وَلَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ: اگر تندخو و سخت دل بودی قطعا از پیرامون تو پراکنده می شدند، پس از آنان درگذر و برایشان آمرزش بخواه (آل عمران/159) از همه خطاها و اشتباهات ریز و درشت یاران می گذشت و جز در مواردی که ریشه و قوام حرکت اسلامی را هدف قرار داده بود، مدارا و گذشت می نمود. ابن اسحاق نقل می کند که روز فتح مکه، سعد بن ...
کودکی که از لات و عزی بیزار بود
حالی که می گریست و محمد را روی سینه خود گذاشته بود، گفت: ای ابوطالب! این فرزندی است که تک و تنهاست و بوی پدر را استشمام نکرده و مِهر مادر را نچشیده است، او را نگهدار و مانند جگر خود عزیز بدار. [8] عبدالمطلب در سن هشتاد ودو سالگی و به روایت صد و چهل سالگی در حالی که پیامبر(ص) فقط هشت سال داشت، بدرود گفت. ابن عباس درباره دوران کودکی حضرت می گوید: وقتی برای کودکان صبحانه می ...
خاستگاه آموزه ی ارجاء در اسلام
معتزله متمایل شدند و برخی دیگر به قول ابن کُلّاب و صفاتیّه. (31) فِرق مختلف مرجئه مرجئه در اثر این اختلافات مانند سایر فرقه ها به تدریج و مرور زمان به طوایف و گروه های مختلف متفرق شدند که نام و نشان و آراء و عقایدشان در کتب تواریخ و فرق و مقالات ثبت و ضبط شده است. شهرستانی مرجئه را نخست به چهار طایفه تقسیم کرده: مرجئه ی خوارج، مرجئه ی قدریّه، مرجئه ی جبریّه و مرجئه ی خالصه. (32) مرجئه ...