سایر منابع:
سایر خبرها
زبانِ مادری و توسعه در ایران
.... و متأسفانه در همین دوره ای که هنوز نمی دانسته ایم می خواهیم که یا چه باشیم، به خطا دست به برنامه ریزی توسعه نیز زده ایم؛ خطا از آن بابت که اگر هیچ کاری نمی کردیم هم احتمالا همین مسیر را می رفتیم، اما در این فاصله ما به اسم برنامه ریزی توسعه، تقریبا بخش اعظم منابع طبیعی خویش شامل معادن، نفت، آب و جنگل های خود را تخلیه، تبخیر و دود کرده ایم؛ اما همچنان در دوره پیشاتوسعه فرومانده ایم. در یک ...
انقلابی خانه به دوش
، جامعه را نمایش آرمان های انسان دانست و حکومت را شر ضروری و با تأکید مطلق بر امر مالکیت، آن را تخطی ناپذیر و مقدس و دولت را مأمور محافظت از املاک، اموال و بازستانی مطالبات مالی اتباع خواند. اگرچه او را نمی توان هم سطح فیلسوفان کلاسیک لیبرال مثل اسمیت، لاک یا توکویل قرار داد، در قرن جزوه نویسی و انتشار رساله های کوتاه یکی از تأثیرگذارترین ها در وقایع زمانه خود بود. جزوه نویسی در قرن هجدهم به سبک کسانی ...
اخلاق، عدالت و صلح؛ قطعات گمشده پازل مدیریت مسیحایی جهان امروز/ چگونه صلح به نام مسیح(ع) مصلوب می شود؟
مقابله داشته و نظام های سیاسی غربی را از ریشه مورد نقد قرار می دهد. تقی زاده در پایان گفت: سه مولفه رشد سرمایه داری، مدرنیته و سکولاریسم جوامع غربی، تفکر و عملکرد جریان های مسیحی را کاملا تحت تاثیر قرار داده به گونه ای که آن ها را به تجدید نظر در بساری از عقاید قبلی خود و تأیید اصول جامعه مدنی دولت مدرن کرده است، و در همین راستا کلیساهای مسیحی، امروزه در غرب خود را با واقعیت سیاسی و اهداف ...
انتشار شماره جدید کیهان فرهنگی
حاکمیتی در ایران شکل گرفت که از قدرت خارجی دستور می گرفت و در برابر قدرت خارجی تابع بود؛ چه در آمدن، چه در رفتن، چه در تداوم حکومت و چه در تصمیمات؛ این پیوند استبداد و استعمار خودش ام الفساد همه قضایا بود. فضای مجازی؛ فرصت ها و تهدیدها عنوان دیگر مصاحبه اختصاصی کیهان فرهنگی با مهندس روح الله مؤمن نسب است. وی با اشاره به مرز در دنیای مجازی می گوید: این که گفتند دنیای بدون مرز ، دروغ است! فضای ...
نفی استقلال، نفی ملت است
آن را با عنوان اخذ تمدن خارجی در سال 1340 ایراد کرد. این تفکر در دوران پهلوی به مدل فکری حکومت تبدیل شد و افراد معتقد به تئوری وابستگی عملاً به گردانندگان حکومت تبدیل شدند. رضاخان پهلوی و پس از آن پسرش محمدرضا وابستگی به غرب را تا جایی پیش بردند که تلاش شد حتی در لباس و آیین های سنتی کشور تجدید نظر اساسی صورت بگیرد. *** تفکر وابستگی در جهان شرق تفکر معتقد به وابستگی ...
چرخش استبدادی ترکیه / یاروسلاو تروفیمووف
از این واهمه دارند، که این کشور به همان بیماری های - عدم تحمل، استبداد، سرکوب - دچار شود که چندین دهه است منطقه را آلوده کرده اند. در اوایل فعالیت خود، آقای اردوغان - که عملا در سال 2002 قدرت را در دست گرفت- به عنوان یک دموکرات دارای اصول به طور گسترده ای مورد ستایش قرار گرفت. با این حال، اقداماتش نسبت به مخالفان در سال های اخیر روز به روز شدید تر شده است، و در پی کودتای نافرجام ماه ...
پوپولیسم از کدام مردم سخن می گوید؟
خود رها شده بود ایجادش کرده بود. همچنین می خواستند از قدرتِ تجارت به عنوان عاملی تعیین کننده در نتایج انتخابات بکاهند. پوپولیسم تأثیر بی واسطه ای بر سیاست های برخی از دموکرات های پیشرو و مترقی داشت و حتی بر جمهوری خواهانی مانند تئودور روزولت نیز تأثیر گذاشت. عاقبت، بسیاری از برنامه های پوپولیستی در نیو دیل فرانکلین دلانو روزولت ادغام شد و در چشم انداز لیبرالیسمِ آن جای گرفت. به روایت ...
نقدی بر فرهنگ گرایی معنویت گرای مصطفی ملکیان
این جامعه تغییری بنیادین و مانا و دیرپا ایجاد شود، راهش اصلاح دینی نیست، بلکه دین زدایی است. گروه سوم در این شعبه دین را اصلی ترین و محوری ترین عامل تعیین کننده وضعیت اجتماع می دانند و بر وظیفه ی حکومت دینی در اجرای احکام ظاهری شریعت تأکید می کنند. به نظر طرفداران این گرایش، خوانشی خاص از دین باید به قدرت برسد. این گروه نمایندگان متنوعی دارد، از جمله جناب مصباح یزدی و طرف داران او، از یک ...
دور باطل: نئولیبرالیسم و نئوفاشیسم در سرمایه داری متأخر
بر حوادث و مدیریت رویدادها که این آخری یکی از مؤلفه های اساسی تکنولوژی امنیتی در روابط بین الملل است، باید منابعی در اختیار داشت. جوزف نای از این منابع با عنوان منابع قدرت نام می برد که از نظر او سه نوع اند: منابع اقتصادی، منابع قدرت سخت (یا منابع نظامی)، منابع قدرت نرم یا توان اقناع و ترغیب ( قدرت نرم یا soft power یکی از اصطلاحات ساخته جوزف نای است). بر اساس این مؤلفه ها، آن دولتی قدرت جهانی به ...
آیا این نگاه به پیاده روی اربعین حسینی(ع) جامعه شناسانه است؟
آیا حضور 80 کشور دنیا در پیاده روی اربعین نیز مبتنی بر این نوع نگاه است و یا به واسطه جاذبه یا حبّی است که خداوند متعال از امام حسین(ع) بر دلهای پاک قرار داده است؟ تلقی جامعه شناسانه اربعین با تلقی الهی این جریان دو چیز متفاوت است ثمره این نوع رویکرد اجتماعی و جامعه شناسانه با عنوان خیزش مردمی که متأسفانه خواسته یا ناخواسته توسط برخی از اندیشمندان داخلی نیز دامن زده شد چیزی جز تفکر ...
بازی دلار،بابرنامه یا بی برنامه؟/شطرنج روس ها برای نظم پسا آمریکایی
سازمان همکاری های اسلامی. از نظر امنیتی توجه بیشتری به خاورمیانه شده است. در فصل دوم این سند تحت عنوان جهان معاصر و سیاست خارجی روسیه ، مسکو بر مفهوم امنیت متحد و یکپارچه اصرار دارد و ساختارهای نهادی سفت و سخت را محکوم و بی اثر عنوان می کند: همکاری های سیاسی نظامی موجود قادر به مقابله با تمام تهدیدات و چالش های معاصر نیستند. امروز، یعنی زمانی که وابستگی متقابل بین مردم و دولت ها به طور قابل توجهی ...
سرخط ...
روابط متقابل و مشارکت های توسعه ای با جهان اسلام از طریق سازمان همکاری های اسلامی. از نظر امنیتی توجه بیشتری به خاورمیانه شده است. در فصل دوم این سند تحت عنوان جهان معاصر و سیاست خارجی روسیه ، مسکو بر مفهوم امنیت متحد و یکپارچه اصرار دارد و ساختارهای نهادی سفت و سخت را محکوم و بی اثر عنوان می کند: همکاری های سیاسی نظامی موجود قادر به مقابله با تمام تهدیدات و چالش های معاصر نیستند. امروز، یعنی زمانی ...
تخصیص 20 میلیارد تومان اعتبار به سازمان مدیریت بحران/ آخرین سفرهای خارجی رئیس دولت یازدهم
جمهوری روسیه که به تهران سفر کرده است با اشاره به دستاوردهای ارزشمند ارتش سوریه در آزادسازی شهر استراتژیک حلب که حاصل ابتکار عمل ایران، روسیه، سوریه و جبهه مقاومت بود، گفت: آزاد سازی حلب موجب شد که بار دیگر سیاست های غرب و حامیان منطقه ای آنان در ایجاد و پشتیبانی از تروریسم و دفاع همه جانبه سیاسی، رسانه ای و نظامی از عناصر شکست خورده تکفیری در معرض نگاه و قضاوت افکار عمومی جهانی قرار گیرد. ...
مهمترین اتفاقات سال 2016 از نگاه اکونومیست
بهبود در شرایط قیمت نفت رسیدند. از دیگر نکات اقتصادی سال 2016، سیاست بانک های مرکزی در پایین نگه داشتن نرخ های بهره بود (در سطح بسیار پایین و حتی منفی) که مخالفان این سیاست از آن به عنوان عامل اصلی رشد پایین دنیا در این سال یاد کرده اند. با اشاره به اینکه لیبرال ها در اغلب مجادلاتی که طی سال 2016 رخ داد، بازنده شدند، آمده است که آنها نباید احساس شکست کنند چون از برخی جهات قدرت گرفتند ...
تصرف در جولای خدا سروده ی پروین اعتصامی
زحمات اوست، چنان مورد اشاره قرار گرفته است که این بُعد استعاری را تقویت کند و به آن عمق بیشتری بدهد. (4) مثلاً رشته هایی که عنکبوت می ریسد از مو باریک تر است (بیت پنجم) و این اصطلاحی است که ضرب المثل نکته ی باریک تر از مو را به یاد می آورد. باریک بودن در مفهوم حقیقی خود (تار عنکبوت به راستی باریک است) ما را به مفهوم استعاری آن هدایت می کند یعنی سخنی که هم گفتن و هم درک آن مستلزم آن نوع دقت در تفکر ...
نیما یوشیج: نظریه پرداز شعر
متمایز می کند عبارت است از قدرت شعر برای فرا رفتن از حالت اطلاع رسانی و رسیدن به مرزهای اقناع، برانگیختن، مجذوب کردن و یا به شکل های دیگری خواننده را افسون کردن و تحت تأثیر قرار دادن. نقد ادبی سنتی در تمدن اسلامی کلّ اجزا و عناصر سازنده ی خود را با اصطلاحاتی از قبیل صور خیال ، تصاویر شاعرانه یا صنایع ادبی نام گذاری کرده است، (19) اما به نظر می رسد تصور نیما از صنعت نزدیک به نوعی نظام سازوکار دلالت ...
مرغ اسطوره ای
ساختار خود شعر مفهوم دعا و تضرّع را مورد بحث قرار می دهد. این مفاهیم می توانند معنایی شخصی داشته باشند و به رستگاری آن جهانی مربوط شوند یا این که به فعالیت هایی اجتماعی اشاره داشته باشند که برای تغییر دادن وضعیتی نامطلوب صورت می گیرد. کسرایی در تفسیر خود اتّحاد مرغ آمین و مردم را به گونه ای شرح می دهد که هم می توان آن را به گردهمایی های دینی شبیه دانست و هم به تجمّع ها و تظاهرات سیاسی. او می گوید که ...
بسته پیشنهادی بهترین کتاب ها برای واکاوی فتنۀ 88
پیوند آن با تاریخ اندیشه ها نوشته شده و روایت ناگفته هایی از تاریخ سیاسی معاصر ایران و نیمۀ پنهان کارگزاران فتنۀ سبز و علوم انسانی سکولار است. این کتاب، ضمن بازخوانی سیاست های سرمایه داری در دولت های سازندگی و اصلاحات، به نیمۀ پنهان زندگی و حرفۀ عوامل سرویس های جاسوسی غرب در حوزۀ علوم انسانی، مطبوعات، ترجمه، نشر کتاب و... پرداخته و کوشیده است تا به این موضوع، از زاویۀ بحث هایی که رهبر معظم ...
نمونه ی کامل یک رنجبر
، البته پس از بحث کوتاهی درباره ی ارزیابی کلی اخوان از شعر نیما، فصلی از کتاب بدعت ها و بدایع نیما یوشیج است. اخوان در سرتاسر کتاب تمایزی اساسی میان شیوه ی دلات و معناآفرینی نیما و شیوه ی برخی شاعران کلاسیک همچون نظامی، خاقانی، و انوری قائل می شود و خطوط اصلی این تمایز را ترسیم می کند. از نظر او این تمایز عمدتاً بر پدیده ای مبتنی است که می توان آن را نوعی ناهمگونی فرهنگی بسیار اساسی دانست. اخوان می ...
پیام آزادی عارف
کند که احتمال دارد متن غزل را پیش از اجرای برنامه ی موسیقی و آواز در اختیار شنوندگان قرار داده باشند. (7) اگر چنین باشد، می توان فرض کرد که شنوندگان از قبل می دانسته اند که شعری که قرار است به آواز خوانده شود غزل است. در هر صورت، شهرت شاعر به عنوان آهنگساز و خواننده ی غزل و همراهی سازهای موسیقی این احتمال را تقویت می کند که حتی قبل از آن که شعر به آواز خوانده شود، شنوندگان آماده ی شنیدن غزل بوده اند ...
سر وحشی بافقی هم تازگی ها شلوغ شده است!
سی سال پیش بود که در پارک ملت تهران برای اولین بار با مجسمه نیم تنه وحشی بافقی مواجه شدم که بسیار رمانتیک و عارفانه ولی با سری صافِ صاف بدست هنرمندی چیره دست ساخته و به همت آقای کرباسچی شهردار وقت تهران در آنجا نصب شده بود. حقیقت هم همان بود چرا که شخص وحشی بافقی فقط سرش و سینه تفیده اش را در بیتی به خوانندگانش عریان نشان داده است و بس!!سالهاست که کمال الدین محمدبافقی سری میان سران ...
مجادله ای در باب سعدی
ای سپری شده. رفعت قبول دارد که در آثار سعدی غایتی اخلاقی هست، اما از نظر او احمقانه است اگر فکر کنیم که این مبنای اخلاقی حتی قابل ترجمه به مفاهیمی است که بر جهان جدید حاکم است، چه رسد به این که متناسب و مربوط باشد: درس معاشرتی که از تألیفات سعدی می شود گرفت، یک نوع درس معاشرتی است که اندک تعمّق در چند حکایت گلستان ما را می تواند در این خصوص از توضیحات مفصّل مستغنی گرداند. اولین حکایت گلستان ...
نظریه ای برای وام گیری ادبی
های بیان آن تحلیل و بررسی نکرده است. (3) علاوه بر اینها، اغلب منتقدان مفهوم ترجمه را به محدودترین و مستقیم ترین معنای آن در نظر داشته اند و حجم بسیار عظیمی از فعالیت های ادبی مبتنی بر شکل های گوناگون ترجمه و اقتباس و غیره را نادیده گرفته اند. طبیعتاً پیامدهای چنین فعالیت هایی در قلمرو تحول ادبی ایران قرن بیستم نیز مورد بی توجهی قرار گرفته است. این بی اعتنایی دلایل کاملاً روشنی دارد. فعالیت ...
بررسی اندیشه سیاسی سید قطب
ارتکاب هر عمل حرامی باز دارند (سید قطب 1369 :141) . سید قطب نسبت به جنبش یهود و صهیونیسم شدیداً بدگمان بود و آن را عامل انحطاط و عقب ماندگی مسلمانان می دانست (بی نام 1386 : 55). (3)سید قطب آفت بزرگ جوامع اسلامی را ملی گرایی می دانست و معتقد بود تا وحدت مسلمانان جهان حاصل نشود، امپریالیسم غرب بر منابع مالی مسلمانان در مقابل وحدت آنان قرار خواهد گرفت. در واقع این اندیشه او در مقابل اندیشه ...