سایر منابع:
سایر خبرها
آیا فرشتگان از رذیلت های اخلاقی به دور هستند؟
وارث : امام اول شیعیان حضرت علی(ع) در قسمتی از خطبه نود و یک کتاب شریف نهج البلاغه در مورد پاکی و قداست فرشتگان می فرماید:فرشتگان درباره ی پروردگار خویش به جهت وسوسه های شیطانی اختلاف نکردند و برخورد های بد باهم نداشته و راه جدایی نگیرند.کینه ها و حسادت ها در دلشان راه نداشته و عوامل شک و تردید و خواهش های نفسانی،آنها را از هم جدا نساخته و افکار گوناگون آنها را به تفرقه نکشانده است.فرشتگان بندگان ...
چرا خدا به شیطان مهلت داد؟
شود و نه به فاعل; زیرا خداوند خود کامل علی الاطلاق است و نمی توان غایت و هدفی برای ذات او تصور کرد . 2 . تبلور کمال انسان، معرفت خداوند است و معرفت در گرو عبادت اوست و از این روست که خداوند فرمود: و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون; جن و انس را تنها برای عبادت خود آفریدم . (1) با عبادت و معرفت آن کامل علی الاطلاق (خداوند) است که کمال انسان تحقق می یابد . 3 . انسان ...
علت حساسیت به مساله فتنه
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از راه فاروج ؛ اصل معنای فتنه قرار دادن طلا در آتش، برای ظاهر شدن میزان خوبی آن از بدی و خالص شدن از ناخالصی هاست و معانی دیگر فتنه و استفاده های گوناگون آن، همه به آن برمی گردد؛ اما در فرهنگ سیاسی اجتماعی اسلام ، اصطلاح فتنه رنگ و صبغه ای دیگر دارد؛ به این معنا که فتنه یکسری پدیده های اجتماعی سیاسی است که جامعه ی اسلامی را دچار آشوب می کند و از پنهان نمودن باطل در پوسته ی حق و با هدف فریب دادن م ...
برترین های اخلاقی در زندگی اجتماعی
وی از اضطراب و تشویش به آرامش می رسد و تفکرات وی در یک مسیر درست قرار می گیرد و نظم و منطق می یابد و زمینه برای الهامات الهی فراهم می آید. در سکوت است که انسان به تفکر می پردازد و در آفاق و انفس تدبر و نظر دقیق می افکند و حقایق بر وی آشکار می شود و حتی به علوم لدنی و شهودی و حضوری دست می یابد. از این رو در آموزه های اسلام بر سکوت همراه با تفکر و تدبر و نه سکوت خالی تأکید بسیار شده است. امام صادق ...
نهم دیماه تجلی و نماد بصیرت امت اسلامی
.... به طوری که سبب ایجاد ناآرامی و تشویش در بین آنها، برای رسیدن به اهداف خاصی می شود. در شناخت جریان فتنه شاید هیچ کس و هیچ زمانی به اندازه امام علی علیه السلام و زمان آن حضرت، جریان فتنه و نفاق خود را عیان و آشکار نکرد. با نگاه اجمالی به نهج البلاغه، امیر المومنین علی علیه السلام فتنه و نفاق و منافقان اشاره دارد. امیرالمومنین علی علیه السلام در خطبه 50 نهج البلاغه می فرمایند: ...
برای محیط زندگی مشترک احترام ویژه قائل باشید
، بهترین کلام در مورد پیغمبر، معرفی خداوند از ایشان است که می فرماید: ما تو را فرستادیم و شما رسول ما هستی، تو مبشر هستی و بشریّت را بشارت به راه صواب می دهی تو منذر و نذیر هستی انسان ها را از سقوط، هلاکت و فلاکت هشدار می دهی. و انذار می دهی از اینکه آینده شوم داشته باشند و به قهر خداوند مبتلا شوند و دعوت کننده به اذن خدا و به سوی خدا هستی. و چراغ روشن بشریت هستی و نور بر دل ها می افکنی و بر زندگی ها ...
نقش کشورهای غربی در جریان فتنه ها
خود اختلاف آرا را در بین مسولین ایجاد می کنند و سعی دارند با نفوذ در بیت آنها و طرفدارانشان نقاط ضعف افراد را یافته و از همان راه وارد گردند. امام علی (ع) در خطبه 29 علت شکست کوفیان را بیان و می فرمایند: ایها الناس المجتمعه ابدانهم، المختلفه اهوائهم. ای مردم کوفه که بدن های شما در کنار هم، اما افکار و خواسته های شما پراکنده است (دشتی،نهج البلاغه،خ29) بنابرین دشمن با نفوذ در ...
پاسخ دوم شاگرد آیت الله وحید به سیدعطاءالله مهاجرانی
کردم با اقتدا به سیره اهل بیت علیهم السلام، مرور کریمانه و جدال احسن را بر شاعرانه ی کلوخ انداز را پاداش سنگ است ترجیح داده و جسارت های واضح و قطعی ایشان به ساحت مرجعی بزرگ و نیز عالمانی کم نظیر را نادیده بگیرم تا خوانندگان آگاه، تفاوت میان قلم برخواسته از تعالیم جعفری را با قلم ... درک کنند. و چنان چه ایشان، تمامی پاسخ های نقضی و حلی مطرح شده را به صورت علمی و تک به تک مورد تدقیق قرار ...
فرق فحش و لعن و نفرین
ترین مردم نزد من هستید. آنگاه دعوت امام را پذیرفت و تا وقت رفتنش مهمان آن حضرت بود. (بحارالانوار، ج 43، ص 344) امام با آنان به سوی خانه آن ناسزاگو رفت، و در راه این آیه را که اوصاف عالی برخی از مومنان را شرح می دهد قرائت می فرمود: والکاظمین الغیظ و العافین عن الناس و الله یحب المحسنین؛ و فرو خورندگان خشم و درگذرندگان از مردم و خداوند نیکوکاران را دوست می دارد. امام حسین(ع) و ...
دکتر داود فیرحی، دکتر قدیر نصری و دکتر سلمان صادقی زاده در نشست گروه روندهای فکری با موضوع آموزه ها و ...
روز یکشنبه، پنجم دی ماه 1395، گروه روندهای فکری مرکز مطالعات خاورمیانه به همراه انجمن علوم سیاسی ایران، نشستی به مناسبت رونمایی از کتاب داعش حقیقی و حقیقت داعش (تهران: انتشارات پژوهشکده ی قلم، 1395) در پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه ترتیب داده بود. این نشست با حضور دکتر داود فیرحی، استاد دانشگاه تهران و دکتر قدیر نصری، دانشیار اندیشه سیاسی در دانشگاه خوارزمی و دکتر سلمان صادقی زاده پژوهشگر مهمان پژوهشکده برگزار شد. ...
چرا انسان در برابر خواهش های نفسانی مغلوب می شود؟
بسیاری از موارد زمینه مغلوب شدن انسان در برابر خواهش های نفس را فراهم می کنند نمی باشد . دوم : کسیکه دارای نفس تزکیه شده می باشد همواره بر خداوند توکل می کند . سوم : نفس تزکیه شده دارای اعتدال بوده و در آن افراط و تفریط راه ندارد . چهارم : نفس مزکی از افکار بی فایده تهی شده و محل ذکر خدا و نزول ملائکه خواهد شد . پنجم : کسیکه دارای نفس تزکیه شده می باشد اهل رفق و مدارا با ...
وسواس خنّاس چیست؟
. امام علیه السلام فرمود: نَحْنُ وَ اللَّهِ الْمَأْذُونُ لَهُمْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ ؛ به خدا سوگند ما آن کسانی هستیم که اذن سخن گفتن دارند . راوی می گوید عرض کردم: چه خواهید گفت؟ فرمود: نُمَجِّدُ رَبَّنَا ؛ پروردگارمان را به بزرگی یاد می کنیم وَ نُصَلِّی عَلَی نَبِیِّنَا ؛ بر پیامبرمان درود می فرستیم وَ نَشْفَعُ لِشِیعَتِنَا ؛ و برای شیعیانمان طلب فضل و بخشش می کنیم و خداوند ...
فتنه چیست؟/ فتنه در آئینه آیات و روایات
و راهش راه قرآن است، و کلیه اصول و روش های تربیتی اش برگرفته از معارف ارزشمند اسلام و سیره و روش پیشوایان معصوم است. سیره ای که منجر به بصیرت و بیداری انسان ها و تجدید بیعت آنان با ولی فقیه می گردد. این اعتقاد مردم ایران به آن ها چنین بصیرتی را می دهد که به امر ولی فقیه انقلاب می نمایند و هشت سال در دفاع مقدس جان فشانی می کنند و به امر او بزرگ ترین حماسه ها را می آفرینند و در روز نهم ...
آیا ابتلا به مریضی ها به خاطر گناه است؟
ما هیچ نداریم؟ چرا تا دو روزی شادم و می خندم یک مدت باید غم ببینم و سختی بکشم و گریه کنم؟ این قبیل سؤالات به خاطر عدم شناخت دقیق از خداوند متعال و هم چنین قوانین عالم هستی در ذهن خطور می نماید. بدیهی است که خداوند متعال خیر محض است و از خیر محض هیچ گاه شرّ و بدی صادر نمی گردد. لذا هر چه شرّ، بدی، ضرر یا خسران است، به دست خود انسان ایجاد شده است. چنان چه می فرماید: ...
علل صلح از منظر امام حسن(ع) و معاویه
امام حسن(علیه السلام) است و برای به دست آوردن حکومت باید هر چند در ظاهر صاحب اصلی آن را قانع و متعهد بسازد و بهترین راه آن صلح بود. به این ترتیب معاویه از نتایج نگران کننده جنگ که بارها به آن تاکید داشت و عواقب درگیری با فرزند رسول الله که جایگاه معنوی و اعتقادی مهمی میان مردم داشت، در امان می ماند. تاریخ هم نشان می دهد هدف معاویه سلطه بود که با صلح بهتر تأمین شد. وی در خطبه اش ...
نقش حضرت خدیجه(س) در گسترش اسلام
بیدادگران ایستاده و از حق حیات، اندیشه، آزادی و امنیت او دلیرانه حمایت کرده و همه اعتبارش را در راه آرمان های بلند او به میدان آورده بود. آخرین سفارش های خدیجه(س) انسان های دانشمند هماره می کوشند تا سفارش ها و سخنان شان سازنده و آموزنده باشد، به ویژه که آخرین سفارش های آنان باشد؛ چرا که وصیت آنان هدف های یک عمر تلاش و نگرانی و دغدغه هایشان را نشان می دهد. آن چه به عنوان وصیت بانوی خردمند ...
تمام دلواپسان از شما آقای روحانی شکایت خواهند کرد/ فتنه های پیچیده تری پیش رو داریم
و گروهی امتحان می کند، هر چه مؤمن تر باشید ضریب فتنه بالاتر است، هر جامعه مؤمن تر توده فتنه بیشتر است. رئیس اندیشکده یقین گفت: وقتی 80 میلیون نفر آرزوی پیامبران را محقق می کند اولین بار در تاریخ انسان های مؤمن تمام کفر و الحاد و نفاق را به چالش می کشد و 420 تن از سران خارجی به دیدار رهبری می روند و سران 180کشور به گفتگو با رهبر نشسته اند، این فرصت برای هیچ انسان معصومی وجود نداشته است ...
نامه ای به مدیران و کارگزاران جامعه اسلامی
پس از به دست گرفتن خلافت، بر اجرای کامل آن پای فشاری فرمود. کلام تاریخی حضرتش در نهج البلاغه در راستای اجرای عدالت بدین گونه است: به خدا سوگند، اگر تمام شب را بر روی خارهای سعدان(4) به سر ببرم، و یا غُل و زنجیر به این سو یا آن سو کشیده شوم، خوش تر دارم تا خدا و پیامبرش را در روز قیامت، در حالی ملاقات کنم که به بعضی از بندگان ستم و چیزی از اموال عمومی را غصب کرده باشم(5). و نیز در کلام ...
25 ربیع الاوّل صلح امام حسن (علیه السلام)
خود دست نمی یابند.(7)منابع : 1-تتمه المنتهی : ص 41 40٫ و ... . 2-فیض العلام : ص 225٫ و... . 3-ارشاد : ج 2، ص 14٫ و ... . 4-مجلسی، بحارالانوار، تهران، المکتبه الاسلامیه، 1393 ه.ق، ج 44، ص 147؛ طبرسی، احتجاج، نجف ،المطبعه المرتضویه، ص157 5-شُبَّر، سید عبدالله، جلأالعیون، قم، مکتبه بصیرتی، ج 1، ص 345-346٫ 6-ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، قاهره، داراحیأ الکتب العربیه، 1961 م، ج 16، ص 28٫ 7-گردآوری از کتاب: سیره پیشوایان، مهدی پیشوایی، موسسه امام صادق(علیه السلام)، قم، 1390ش، چاپ بیست و سوم، ص 110 ...