سایر منابع:
سایر خبرها
سیدالکریم(ع) فرستاده امام هادی(ع) برای حکومت ری
روزها را روزه می گرفتند و همۀ شب ها را مشغول عبادت بودند، اینها حقاً و انصافاً چیزهای خیلی مهمی است. در فضیلت ایشان روایات معروفی وارد شده است. حضرت هادی علیه السلام به یکی از اهالی ری که از زیارت امام حسین علیه السلام می آمد، فرمودند: اگر می رفتی عبدالعظیم را زیارت می کردی، ثوابی که از زیارت امام حسین علیه السلام به تو داده اند، همین را به تو می دادند . ما در جوار جناب عبد العظیم زندگی می ...
برج 110 ؛ نگاه به ادبیات دینی از زاویه ای جدید دارد
و معاندین از معاد غافل بوده و مصداق ایه مبارکه اند که فرمود: فَکَشَفْنَا عَنکَ غِطَآءَکَ فَبَصَرُکَ الْیَوْمَ حَدِیدٌ به او گفته می شود این وضع که می بینی در دنیا هم بود اما تو از آن در پرده ای از غفلت بودی ما امروز پرده ات را کنار زدیم اینک دیدگانت امروز تیزبین شده است ق (22). بررسی این روایت گویای ان است که وجه شباهت در تشبیه اهل دنیا به سوارانی که انان را می رانند ان است که زندگی دنیایی انسان ...
نبوت و اوصاف پیامبر (ص) در شرح ابن میثم بحرانی
پیامبران است و با بعثت او درخشش انوار وحی از آسمان به اوج رسید و رسالت های الهی کمال و پایان پذیرفت که نبوت و رسالت او خاتم است. شریعت و آیین او حرف آخر را می زند. علی (علیه السلام) در نهج البلاغه در رثای پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) چنین گفت: پدر و مادرم فدای شما باد ای رسول خدا! راستی که با رحلت شما رشته هایی گسست که با مرگ هیچ کس دیگر نمی گسست. یعنی نبوت و رسالت، اخبار غیبی و وحی آسمانی همه ...
بلاغت ؛ میراثی از نیاکان حضرت عباس علیه السلام
به خدا و امام خویش آگاه می سازد و در سخت ترین شرایط، دست از سر دادن شعارهای بلند عاشورا و چکامه های سرخ آن برنمی دارد.پی بردن به عمق معنای این رجزها که در لحظه های شهادت و قطع شدن دستها بر زبان مبارک حضرت عباس علیه السلام جاری شده است ،ایمانی ژرف و ذوقی شگرف می طلبد. و شگفت نیست که شاعران با همه کوشش و جوششی که در مدح و منقبت حضرت عباس علیه السلام به کار بسته اند ، ناتوان از درک شکوه و جلال الهی ...
نشانه دوستی واقعی عبدالعظیم با اهل بیت(ع)
: به این امام غائب هم معتقد شدم و اکنون می گویم: دوست آنان دوست خدا و دشمن ایشان دشمنان خداست. طاعت آنان طاعت پروردگار و معصیت و نافرمانی از آنها موجب معصیت اوست. در این هنگام امام هادی (ع) فرمودند: به خدا سوگند این اعتقادات شما دین خداست که برای بندگانش برگزیده است، بر این عقیده ثابت باش تا خداوند تو را به همین طریق در زندگی دنیا و آخرت پایدار بدارد. (الامالی للصدوق 419، روضة ...
حجت الاسلام عالی: کید شیطان برای کسی که به خدا پناه برده، ضعیف است
بردارد نفس و نفسانیت و شیطان بیشتر با او درگیر خواهند شد. مرحوم آیت الله غلامرضا یزدی به طلبه هایش می فرمود: خودتان را درست کنید والا به مقداری که علمتان بالا می رود و بزرگ می شوید شیطان شما هم بزرگ خواهد شد، اگر کسی خودش را درست نکند و آیت الله العظمی شود شیطانش هم عظمی خواهد بود و شیطان او شیطان معمولی و کوچک نیست. شیطان قسم خورده که در صراط مستقیم تور پهن می کند، امام باقر علیه السلام ...
فرابشری بودن ادراک خداوند در نهج البلاغه
...> فَلَسْنَا نَعْلَمُ کُنْهَ عَظَمَتِکَ إِلَّا أَنَّا نَعْلَمُ أَنَّکَ حَیٌّ قَیُّومُ لَا تَأْخُذُکَ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ لَمْ یَنْتَهِ إِلَیْکَ نَظَرٌ وَلَمْ یُدْرِکْکَ بَصَرٌ؛ ما از کنه عظمت تو چیزی نمی دانیم، تنها همین را می دانیم که تو زنده ای و همه چیز به تو پایدار است، نه چرت تو را می گیرد و نه خواب. دست هیچ اندیشه ای به تو نرسد و هیچ دیده ای تو را در نیابد ؛ (شریف رضی، همان، خطبه 158). همچنین ...
هفتاد گناه جاهل در برابر یک گناه عالم
خوش خدمتی می گوید: شما که وعده ی مغفرت خداوند در مورد شما صادر شده است و اهل نجات هستید چرا آنقدر گریه می کنید؟ امام علیه السلام نیز در جواب فرمود: خدا در حق ما همان را جاری می کند که در حق همسران پیغمبر اکرم (ص) جاری می کند و اجر ما نیز مانند گناهان ما دو برابر است و سپس دو آیه ی فوق را قرائت فرمود. افرادی خدمت آیت الله سیستانی رسیده بودند و ایشان که در درس آیت الله حجّت ...
تحلیلی بر علل پیدایش و گسترش تفکر تکفیری و راهکارهای برون رفت از آن
...> پیامبر و برخورد با بدعت امام صادق (علیه السلام) از قول رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلم) نقل می فرماید: إِذا رَأیتُم أهلَ الرَّیبِ وَ البِدَعِ مِن بَعدِی - فَأظهِرُوا البَراءَة مِنهُم - و أکثِرُوا مِن سَبِّهِم وَ القَولِ فِیهِم وَ الوَقِیعَة - وَ بَاهِتُوهُم کَیلَا یَطمَعوا فی الفَسَادِ فی الاسلامِ - وَ یَحذَرَهُمُ النَّاسُ وَ لَا یَتَعَلَّمُوا [یَتَعَلَّمُونَ] مِن بِدَعِهِم - یَکتُبِ ...
3 چیز که مانع بخشش گناهان است
صورت یک عادت و حالت، در جامعه متمرکز گردد، احتمال نزول عذاب الهی در آن هنگام بسیار است. و شدت تأثیر اصرار بر گناه برآینده انسان را نیز می توان از احادیث زیر به دست آورد: -امام باقر علیه السلام راجع به قول خدای عز و جل که فرموده: - وَ لَمْ یصِرُّوا عَلی ما فَعَلُوا... : و بر آنچه کرده اند اصرار نورزند، ... 135 سوره 3 ایشان فرمود: اصرار بر گناه اینست که: کسی گناهی کند و از خدا ...
اسامی یاران شیطان و ماموریت هایشان
افراد - کمک کننده ای به نام (تمریح) وی در آغاز شب بین مغرب و مشرق به وسوسه کردن، وقت مردم را پر می کند. 13_ قزح؛ ابن کوا از امیرالمؤمنین علیه السلام از قوس و قزح پرسید، حضرت فرمود: قوس قزح مگو؟! زیرا نام شیطان (قزح) است بلکه بگو قوس اله و قوس الرحمن 14_ زوال؛ مرحوم کلینی از عطیة بن المعزام روایت کرده که وی گفت: در خدمت حضرت صادق علیه السلام بودم و از مردانی که دارای مرض (ابنه) بوده ...
پاسخ پیامبر اکرم (ص) به کفاره غیبت چه بود؟
خبرگزاری شبستان - سرویس قرآن و معارف: " ابن ابی الجمهور احسائی در مجلی می گوید : و مروی است که غیبت کننده باید برای غیبت شونده استغفار کند؛ یعنی واجب است مغتاب (فاعل) برای مغتاب (مفعول) استغفار نماید و در کافی و نیز من لا یحضره الفقیه، از ابوعبدالله، امام صادق علیه السلام نقل کرده است : پیامبر صلی الله علیه و آله را پرسیدند که کفاره غیبت چیست؟ فرمود: هرگاه به یاد شخصی که غیبتش نموده، افتد، برای ...
کتاب و نرم افزار دادخواست مکتوب شیخ نمر رونمایی شد
. امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام این اندیشه را بنیان نهاد؛ کسی که قهرمان میدان جنگ و شیر حیدری بود، اما فرمود: به خدا قسم که فلانی جامه ی خلافت در بر کرد و می دانست من برای خلافت همچون محور آسیاب هستم و سیل [علم] از دامن کوهسار من جاری است و مرغان [اندیشه] به بلندای من نمی رسند. پس من هم جامه ی دیگر در بر کردم و از آن چشم پوشیدم. و در کار خود می اندیشیدم که آیا بدون دست حمله کنم یا آن که ...
اتصال به امیر المؤمنین شرط ایمان است - تفاوت قلب ناری و قلب بهشتی
الْإیمانَ تنها ایمان لفظی، ایمان ذهنی نیست. ایمان عینی است که لوازمی دارد. این آیات مبارکاتی که محبوب های خدا را بیان فرموده است، خداوند علیّ عزّت می فرماید: إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَّقینَ [3] خداوند متّقین را، پرواپیشه گان را، پارسایان، گناه ستیزان را، ظلم ستیزان را دوست می دارد. خداوند متّقین را محبوب خود قرار داده است. اهل تقوا محبوب خدای رحمان در سوره ی مبارکه ی بقره ی ...
نسل کشی مصلحان ادامه دارد! یکی از شگردهای دیرینه ظالمان و مستکبران برای مقابله با رسالت پیامبران الهی ...
ترور زدند ولی به خواست خدا نافرجام ماند. (اسلام کوئست، قتل انبیاء توسط بنی اسرائیل) کشتار نوزادان دشمنان حتی از ترس ولادت پیامبر بارها و بارها دست به جنایت فجیع تری می زدند و آن قتل نوزادان ذکور پس از تولد بود. فرزندی که به دنیا می آمد به جرم پسر بودن به قتل می رسید. همچنان که می دانیم فرعون از ترس ولادت حضرت موسی حکم قتل نوزادان را صادر کرده بود. امام صادق علیه السلام در حدیثی ...
توسل به پیامبر(ص) در زمان حیات و ممات ایشان جایز است
أَنْفُسَهُمْ جاؤُکَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً رَحیما ، و من اکنون به خود ظلم کرده ام و نزد تو آمده ام تا از خداوند برایم آمرزش بخواهی. در اینجا امام علی می گوید به خدا سوگند هنوز از آنجا نرفته بودیم که صدای پیامبر را شنیدیم که از درون قبر شریف فرمود: ای مرد خدا تو را آمرزید. جواز توسل به پیامبر پس از وفات ایشان مسئول بازرسی دینی ...
معناشناسی توحید در نهج البلاغه
وُجُودِهِ فَاللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی فَرْدٌ وَاحِدٌ لَا ثَانِیَ مَعَهُ یُقِیمُهُ وَ لَا یَعْضُدُهُ وَ لَا یَکُنُّهُ وَ الْخَلْقُ یُمْسِکُ بَعْضُهُ بَعْضاً بِإِذْنِ اللَّهِ وَ مَشِیَّتِهِ ؛ (صدوق، 1378، 176/1). امام صادق (علیه السلام) نیز در پاسخ به زندیقی که پرسیده بود: فَکَیْفَ هُوَ اللهُ الْوَاحِدُ؟ همین معنا از وحدانیت را که وحدت در ذات و تجزیه بردار نبودن است بیان فرموده و آن را مخصوص خدا ...
محاکمه سران فتنه 88 در راهرو های دادگاه؛ قوه قضائیه کی وارد می شود؟
دهند تا روزی شاهد محاکمه عاملان این فتنه باشند، میدانند علی (ع)، مرد حق و حقیقت بود و یکی از اساسی ترین خط مشی های مولا بازستاندن حق مظلوم از ظالم بود چراکه نزد او همه افراد در جامعه از غلام سیاه حبشی تا فرزندانش همه از حق یکسانی برخودار بودند و می فرمودند: من بارها از رسول خدا صلی الله علیه وآله شنیدم که می فرمود: امتی که حق ضعیفان را از زورمندان باصراحت و بدون خوف و ترس نگیرد، هرگزپاک نمی شود و ...
سنّت های الهی در نهج البلاغه
سرویس اندیشه جوان ایرانی به نقل از راسخون ؛ بخش مقالات دینی: نویسنده: قاسمعلی کوچنانی (1) چکیده سنّت، راه و رسم و روشی است که استمرار داشته باشد. سنّتی نبی طریقت اوست. و سنّت خدا گاهی به طریقه ی طاعتش اطلاق می شود چنانکه فرمود: سُنَّت اللَّهِ فِی الَّذِینَ خَلَوْا مِن قَبْلُ وَلَن تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَبْدِیلًا ؛ الاحزاب/62 و این سخن خداوند تنبیهی است بر اینکه ...
رفق و مدارا در سیره ی سیاسی امام علی (ع)
الذین لا یوقنون؛ صبر پیشه کن که وعده خدا حق است و هرگز کسانی که ایمان ندارند تو را خشمگین نسازند (روم/60) (طبری، 1979، 54/24). روزی یکی از خوارج سخن حکیمانه ای را از امام شنید و در حضور امام (علیه السلام) و اصحابش گستاخانه گفت: قاتله الله ما أعلم ، خدا او را بکشد، چقدر دانا و عالم است . اصحاب حضرت خواستند با او به خشونت رفتار کنند، اما حضرت مانع آنان شد و فرمود: او تنها یک ناسزا به من گفت، شما ...
رابطه عبادت ظاهری با سلوک باطنی
أمر نفسه. وفیه، عنه علیه السلام قال: أعظم الحکمه معرفه الإنسان نفسه. وفیه، عنه علیه السلام قال: أکثر الناس معرفه لنفسه أخوفهم لربه. أقول: وذلک لکونه أعلمهم بربه وأعرفهم به، وقد قال الله سبحانه: إِنَّما یخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ. وفیه، عنه علیه السلام قال: أفضل العقل معرفه المرء بنفسه فمن عرف نفسه عقل، ومن جهلها ضل. وفیه، عنه علیه السلام قال: عجبت لمن ینشد ضالته، وقد أضل نفسه فلا ...
بررسی ارزش های سیاسی از منظر نهج البلاغه
. علی (علیه السلام) می فرماید: همانا بر امام واجب نیست جز آنچه را که خدا امر فرماید و آن کوتاهی نکردن در پند و نصیحت، تلاش در خیرخواهی، زنده نگه داشتن سنّت پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) است (نهج البلاغه، خطبه 105). از نگاه امام علی (علیه السلام) وقتی دولت اسلامی، اسلامی خواهد بود که اوامر پروردگار به انجام برسد که یکی از آن ها احیای سنت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله ) است (غلامعلی، 1389 ...
روابط میان علما و مردم حالت اداری و رسمی پیدا کرده است
نام نواب اربعه بودند که نظام شیعه را در دست داشتند. این رسالت در دوران غیبت کبری به عهده علمای عام دین گذاشته شده است. در واقع با غیبت کبری، رسالت علمای دین آغاز می شود. رسالت علما همان چیزی است که وجود مقدس امام هشتم، علی بن موسی الرضا (علیه السلام) در حدیث معروف خود بیان فرمود: رَحِمَ اللّهُ عَبْدا اَحْیا أمْرَنا امام هشتم وظیفه ما را بسیار روشن تبیین کرده است. وقتی از محضر مبارک امام هشتم سؤال ...
گونه شناسی نقدهای خویی بر سه شرح ابن ابی الحدید، ابن میثم و راوندی
صدوق نقل می کند. در روایتی از امام صادق (علیه السلام) از خواب ملائک سوال شد که ایشان فرمود هیچ موجود زنده و حیی نیست مگر اینکه برای او خوابی وجود دارد غیر از خداوند سبحان. و از آیه ی یُسَبِّحُونَ اللَّیلَ وَ النَّهارَ لا یَفتُرُونَ سوال شد که حضرت فرمود نفس های آنها تسبیح است. با این روایت پاسخ شارح معتزلی داده می شود که اگر مدت کوتاهی خواب بر آنها عارض شوند از ذکر غافل می شوند. (خوئی، 1358ش، ج2: 17 ...
آیا راهی برای فرار از ربا وجود دارد؟
خود مرتکب فحشاء گردد به حساب آورده، در حدیثی از رسول اکرم است: الربا سبعون جزءاً فایسرها مثل ان ینکح الرجل امه فی بیت الحرام: گناه رباخواری هفتاد بخش است که آسانتر و سبک ترش مانند آن است که مرد در خانه کعبه با مادر خود جمع شود. و من اکل الربا ملأ الله بطنه من نار جهنم بقدر ما اکل و ان اکتسب منه ما لا لم یقبل منه شیئاً من عمله و لم یزل فی لعنة الله و الملائکة ما کان ...
پیوند توحید با زندگی سالم در نهج البلاغه
. کسی در حکمرانی وی مخالف او نیست، و ملک او جاودانه و همیشگی است. آغاز همه چیزهاست و او را اولیت نیست، و آخر است پس از همه اشیاء و او را نهایت نیست. (نهج البلاغه، نامه ی 31) امام علی (علیه السلام) در خطبه ی 147 نهج البلاغه، هدف از بعثت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) را خارج کردن بندگان خدا از بندگی بتها به پرستش خدا می داند و در خطبه ی 163 خدای متعال را چنین می ستاید: سپاس خدایی راست ...
تأملات ملا احمد نراقی در باب ولایت فقیه / قلمرو امور حسبیه تا کجاست؟
برسد که خمس؛ چه سهم امام و چه سهم سادات، در عصر غیبت واجب است به دلیل آیه و اعلموا انما غنمتم من شیئی یا به روایت هایی استناد کند؛ مثلا مکاتبه امام جواد(ع) درباره الخمس بعد المؤونه ، یا به اجماع تمسک کند، یا به سیره اهل بیت تمسک کند و برایش ثابت شود که خمس واجب است که به آن، مسأله شرعی می گویند. حال سؤال این است که خمس را باید به چه کسی داد؟ همه فقها می گویند: الفقیه حسبتا.ً لذا اینکه فقها ...
ضرورت کسب علم نافع و نافذ(خوان حکمت)
عَلَّمَکَ ما لَمْ تَکُنْ تَعْلَمُ)؛ یعنی تو ای پیغمبر با همه هوش و استعدادی که خدا به تو داد، یک سلسله مطالبی را خدا به تو منتقل می کند که تو آن نیستی که از طرف خودت فرا بگیری. این نگار، گرچه به مکتب نرفت، گرچه به غمزه مسئله آموز صدها مدرّس شد؛ اما در بسیاری از موارد ممکن نبود یاد بگیرد. فرمود ما چیزهایی را به تو دادیم، (وَ عَلَّمَکَ ما لَمْ تَکُنْ تَعْلَمُ)، نه ما لا تعلم . بنابراین ما منتظر ...
اعمال انبیاء (ع) و یارانشان همه از روی حکمت است
...، در نتیجه بدون دلیل از حق و پیروی آن گریزانند و از آن روی می گردانند. احادیث موضوعی قالَ عَلِیٌّ علیه السلام: وَلَمْ یُخْلِ اللّه ُ سُبْحَانَهُ خَلْقَهُ مِنْ نَبِیٍّ مُرْسَلٍ، أَوْ کِتَابٍ مُنْزَلٍ، أوْ حُجَّةٍ لازِمَةٍ، أَوْ مَحَجَّةٍ قائِمَةٍ: رُسُلٌ لا تُقَصِّرُ بِهِمْ قِلَّةُ عَدَدِهِمْ، وَلا کَثْرَةُ الْمُکَذِّبِینَ لَهُمْ . علی علیه السلام فرمود: خداوند هرگز بندگان ...
حرف بقال ها؛ کنایه ی شهید مطهری به علی مطهری در کتاب داستان راستان!
...! بعضی طبق معمول إِنَّهُ عَمَلٌ غَیْرُ صالِحٍ قرائت می کنند، اما بعضی دیگر که باور نمی کنند خداوند پسر پیغمبری را مشمول قهر و غضب خود قرار دهد، آیه را إِنَّهُ عَمَلٌ غَیْرُ صالِحٍ قرائت می کنند و می گویند او در واقع از نسل نوح نبود؛ خداوند به او گفت: ای نوح! او از نسل تو نیست، اگر از نسل تو می بود من به خاطر تو او را نجات می دادم. امام فرمود: ابدا این طور نیست! او فرزند حقیقی نوح و ...