سایر منابع:
سایر خبرها
فرهنگ زیبابینی امام عاشورا از منظر قرآن و روایات
برده شده و دارای پیام سرورآور و خوشایند برای خدای متعال است. زیبایی معنوی رسول الله (صلی الله علیه وآله) فرموده است که نماز شب موجب زیبایی و نیکوئی چهره می شود. و امام علی زیبائی انسان را در تقوا و ورع و نماز دانسته و بر بردباری و صبوری تأکید می کند زیرا بردباری، آن آرامشی که به روح انسان می دهد، اخلاق و رفتار انسان را در برابر مشکلات و بلاها زیبا و نیکو می کند. و امام صادق (علیه السلام) نماز ...
ایمان به غیب اولین علامت اهل تقواست
کتابی برای اهل تقواست. همان گونه که مرحوم علامه طباطبایی رضوان الله علیه بیان فرموده اند، تقوا در این جا تقوای اصطلاحی نیست، بلکه یعنی کسانی که خودشان را می پایند، کسانی که خودشان را رها نمی کنند تا هر چه میل شان کشید انجام دهند. کسانی که دارای این انگیزه هستند، خدا و قرآن هدایت شان می کند تا به هدف شان برسند و راه صحیح را بپیمایند. سپس ویژگی ها و علائم اهل تقوا را بیان می کند. اولین علامت، ایمان ...
اخلاق اجتماعی کرامت محور از منظر قرآن و عترت
حلم و بردباری است. 4-کج خلقی به معنی روترش کردن و دلتنگی و بدکلامی است که انسان را از خدا و خلق خدا دور می کند پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمودند بدخلقی بنده را می رساند تا اسفل درک جهنم (علیزاده1389ص116) 5-عجب و خودبزرگ بینی: یعنی فرد خود را بزرگ بداند به علت کمال یا قدرت که در خود می بیند که این صفت با تکبر و غرور فرق دارد متکبر کسی است که خودش را از دیگران بالاتر ببیند و مرتبه و ...
چرا باید نمازهایمان را به زبان عربی بخوانیم؟
...> حجت الاسلام محمد وحیدی استاد حوزه علمیه قم در کتابی با عنوان فلسفه و اسرار احکام به بیان برخی از فلسفه احکام دین اسلام از جمله فلسفه نماز پرداخته است. چرا جزئیات نماز در قرآن نیامده است قرآن کریم کلیات شرایع اسلام را بیان فرموده نه جزئیات و تفاصیل آنها را نسبت به تفاصیل بیان رسول اکرم (ص) قرآن کریم در سوره مبارکه حشر مبنی بر ما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاکُمْ ...
آسیب شناسی سلامت معنوی نظام اجتماعی از منظر قرآن و نهج البلاغه
. امیرالمؤمنین علیه السلام با تکیه بر اصل معناداری زندگی و در پرتو خداباوری، تحقق معنای واقعی زندگی را، تنها در راستای طرح هدفمند آفرینش که طرحی الهی است، به رسمیت می شناسد. در اندیشه سرشار از معنویت علوی نظام هستی یک نظام احسن، تحت تربیت خداوند و فرمانبردار و در خدمت انسان است: أَلّا وَإنَّ الاَرضَ الَّتی تُقِلُّکُم، وَالسَّماءَ الَّتی تُظِلکُم، مُطیعَتَانِ لِرَبِّکُم، وَمَا أَصبَحَتا ...
ویژگی های اخلاق اجتماعی فرعونی با تکیه بر تکبر
، عمومی و انتزاعی خارج شده و به مسائلی جزیی، قابل درک و فهم برای عموم تبدیل شده اند و همین امر را می توان یکی از ابعاد آسان سازی قرآن طبق آیه وَلَقَدْ یَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّکْرِ فَهَلْ مِن مُّدَّکِرٍ (قمر/17) به شمار آورد. قرآن و احادیث معصومین (علیهم السلام) در تحلیل و بررسی شخصیت مستکبران از اصل عینی گرایی و ملموس سازی بسیار استفاده شده است و در آیات قرآن بسیار از این نوع شخصیت ...
نقش آفرینی روشمند انبیاء در بهبود و ارتقاء روابط اجتماعی از منظر قرآن کریم
رسیده و به راحتی در کنار انسان های مصلح و انسان دوست قرار می گیرند و دعوت آنها را می پذیرند، در سایه تلاش پیامبرانی است که در طول قرن های متمادی به بیداری و شکوفا سازی عقل و اندیشه بشریت پرداخته اند تا بشریت به این مرحله قدم بگذارد. حضرت نوح، حضرت ابراهیم، (علیه السلام) و پیامبرانی همچون موسی (علیه السلام) تا خاتم پیامبران حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) که به رشد اندیشه و عقلانیت در مردم ...
دو خطر عظیم اهمال از توبه از نگاه شیخ بهایی
...: "علامه شیخ بهائی قدس سره می فرماید: کسی که در توبه اهمال ورزد و آن را از وقتی به وقتی دیگر پیش اندازد، میان دو خطر عظیم باشد که اگر به فرض از یکی از آنها جان سالم به در برد، از دیگری نتواند به در برد، اول آن که اجل بدو مهلت ندهد و از غفلت خویش آگاه نگردد جز هنگامی که مرگش فرار رسد و فرصت تدارک از دست رود و درهای تلافی گذشته بسته شود و وقتی فرا رسد که خدای سبحان بدان اشارت فرموده: و – امروز ...
تحلیل اندیشه فقهای معاصر شیعه پیرامون موسیقی حلال و حرام
: لهو در لغت سخنی است که تو را از آنچه برایت مهم است، سرگرم سازد و لهوالحدیث سخنی است که از حق غفلت بیاورد، مانند تغانی با شعر و ملاهی و مزامیر و مانند حکایات خرافی و داستانهای عاشقانه که به فسق و فجور ترغیب می کنند. اولا این بیان اخص از مدعاست و حرمت هر نوع نوازندگی را اثبات نمی کند. اگر برای موسقی، کارکردهای متنوعی باشد – که هست – با این بیان تنها می تواند آن قسم از موسیقی را که لهوی است و برای ...
اصل عقل بنیانِ عدل در شیعه ی دوازده امامی
متافیزیکی عالم در کلیه ی شئون طبیعی و اجتماعی نیز جاری است و ظلم ستیزی و عدالت جویی شیعه نیز از همین اصل ناشی می شود. شیعیان همواره در طول تاریخ به تبعیت از امامانشان به ظلم و جور حاکمیت معترض بوده اند و حبس ها، تبعیدها، حصرها، شکنجه ها و شهادتهای شیعیان هم چون امامانشان ناشی از مبارزه با ظلم، تبعیض و بیعدالتی بوده است زیرا نگرش، منش و روش امامان هم به لحاظ فردی و هم به لحاظ اجتماعی ملاک و معیار ...
تأثیر مهارت های ارتباطی بر روابط انسانی از منظر قرآن کریم و روایات
در جهت حفظ روابط خویش تلاش می نمایند. 2-2 اظهار محبت: از دیگر آداب، آگاه نمودن دوستان از محبت خود نسبت به ایشان با گفتار و عمل است. حضرت صادق علیه السلام در این باره فرموده اند: أذا أحبَبتَ رَجُلاً فَأخبِره (حرعاملی، محمد، وسائل الشیعه، ج8، ص466، ح4) (زمانی که کسی را دوست داری به او بگو). وقتی که انسان با رفتار و گفتار خود، دوست و همراه خویش را از علاقه ای که نسبت به او دارد، آگاه سازد، عشق ...
مهاجرت نخبگان از منظر فقه سیاسی بررسی شد/ خروج از جامعه ولایی نوعی شرک است
بمیری با آنان محشور می شوی! گفت: ای حماد! هنگامی که در آنجا هستی، به یاد امر ما (حاکمیت حق) هستی و آن را تبلیغ می کنی؟ گفتم: آری، گفت: هنگامی که در این شهرها که شهرهای اسلام است هستی چطور، آیا امر ما را مطرح می سازی و تبلیغ می کنی؟ گفتم: نه، گفت: تو اگر در آنجاها در گذری، خود به تنهایی همچون پیشوایی (از این امت) محشور می شوی، و در رستاخیز نور تو، در پیشاپیش تو حرکت کرده راه تو را (در ظلمات محشر ...
مفهوم سیاست در مکتب رضوی
نظری مناسب، سیاست و لایه های تشکیل دهنده ی آن را در سیره ی رضوی، با توجه به شرایط زمانی و مکانی که ایشان اقدام به عمل سیاسی نمودند، مورد تحلیل قرار دهیم. زمینه ی سیاسی و اجتماعی اگرچه ظلم و فساد بنی امیه، زمینه را برای بنی عباس جهت طرح اصلاح حکومت با رجوع به صاحبان اصلی آن - یعنی ائمه اطهار (علیه السلام) - فراهم ساخت و ایشان با شعار کسب رضایت خاندان رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم ...
اصول مناظره و آزاداندیشی با تکیه بر مناظره های امام رضا (ع)
...، 1376ش: 72). سعه صدر امام و احترام به حقوق طبیعی مخاطبان - به ویژه دادن حق آزاداندیشی - از مهم ترین ویژگی ها در مناظره های فرهنگ رضوی می باشد. اما آیا از نظر اسلام - و به طور خاص در فرهنگ رضوی - هر عقیده و اندیشه ای آزاد است؟ طبق اصل قرآنی نداشتن اکراه در دین ، انسان در انتخاب دین و ایمان خود، مختار و آزاد است (طباطبایی، 1376ش: 361). نظر به این اصل کلی، آیا انسان در داشتن و ابراز هر عقیده ای ...
نشست علمی آزاداندیشی دینی از رهیافت قرآنی-روایی
شمار می آید، همواره در سخنرانی های خود پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بر لزوم آزاداندیشی و ایجاد فضای آزاد در محیط های علمی و دانشگاهی تاکید داشت و ایجاد و توسعه این فضای آزاد در محیط های علمی، هم اکنون نیز از خواسته های مهم رهبر انقلاب به شمار می آید. شایان ذکر است در بخشی از این نشست، پژوهشگران و محققان حاضر در جلسه به بیان نظرات و راه کارهای خود برای فراهم نمودن زمینه پیشرفت علمی ...
مادر؛ پاسدار ارزش های خانه و خانواده
اکرم(صلی الله علیه وآله) می فرماید: جهاد اصلی زن خوب شوهرداری کردن است.([27]) ج. پرهیز از سخت گیری و استبداد شایسته است مرد در حّد معقول، خود را با خانواده منطبق سازد. خودخواهی و سخت گیری های بیجا منجر به ایجاد روش استبدادی در خانواده می شود و به روابط سالم بین افراد خانواده و نیز تربیت صحیح فرزندان لطمه وارد می سازد. یک مرد اگرچه مدیر و سرپرست خانواده است، اما نباید ...
بررسی محتوایی کتیبه های رواق های ساخته شده در حرم رضوی در عصر تیموری و صفوی
23 سوره ی شوری به معنا بدون اجر بودن رسالت پیامبران، ظلم و ستم نکردن (شعراء/ 227)، اطاعت کردن از اولی امر (نساء/ 59)، طعام دادن یتیمان (انسان/ 7)، اهمیت جهاد در راه خداوند (نساء/ 95)، اهمیت تضرع به درگاه باری تعالی (آل عمران/ 8)، اشاره به رزاقی خداوند و توکل کردن بر او (طلاق/ 3)، برتری خداوند و تسلیم بودن در مقابل او (نمل/ 29-31) و پیروزمند بودن خداوند (مائده/ 56) را یادآوری می نماید و در ادامه ...
استاد فاطمی نیا: اگر ندانی لقمه ای حرام است و بخوری؛ اثر وضعی و سوء ندارد+گزارش تصویری
- در نماز که هستی مراقب باطنت باش؛ آیت الله بهجت فرموده اند: این افکار بی اختیار می آید و گناه نیست؛ آیت الله بهجت ولی شناسی بود که رفت و تا قیامت بهجتی نخواهد بود. ولی من به سخن ایشان حاشیه ای زدم که درست است این افکار بی اختیار می آید اما ادامه دادن آن اختیاری است وقتی آمد آنها را دفع کن؛ مثلا می گویند فردا تولد فلانی است چه بپوشم؟ چه بپزم؟ این قدر که به این چیزها بها می دهند به مکارم اخلاق و ...
فجایع نسل کشی در فلسطین و سکوت مرگبار سران کشورهای عربی
ها نباید به چانه زنی دیپلماتیک دست بزنند بلکه تنها با جهاد ومبارزه مسلحانه می توان اسرائیل را ازبین برد . اسرائیل چون غده ای سرطانی است که تنها راه درمان آن جراحی عمیق و کندن وقلع نمودن آن است . ایشان کسانی را که به دنبال اتخاذ روش های سیاسی برای حل مساله فلسطین هستند ملامت کرده واظهار می داشتند : من به سران فلسطینی نصیحت می کنم که دست از رفت وآمد خودشان برداشته وبا اتکا به خداوند متعال و مردم ...
آیا می خواهی اداره زندگیت را خدا بدست بگیرد؟
این است که کار به خاطر خداوند نبوده و نیست، چرا که یقین داشته باشید به آیات قرآن: وَ مَن یَتَّقِ اللهَ یَجعَل لَهُ مَخرَجًا، وَ یَرزُقهُ مِن حَیثُ لایَحتَسِب (طلاق، 2) با این مقدمه، چه خوب است که تا می توانیم به نیت هایمان توجه کرده و برای اصلاح نیت و تفکر هایمان تلاش کنیم. برای پیشبرد این هدف راهکارهایی را از قرآن و سخنان اهل بیت (علیهم السلام) را خدمتتان عرض می کنیم... ...
حجت الاسلام حیدری کاشانی:رشد ایمانی و تعالی عرفانی؛ درگرو خانواده ای آرام+گزارش تصویری
بیان می کنند، اینکه تکلف حضرت مریم به حضرت یحیی سپرده می شود. بعد از اینکه حضرت مریم به مشیت الهی حضرت عیسی را به دنیا می آورند و با توجه به اینکه با معجزه حضرت حق به زبان در می آیند و پاکی حضرت مریم را بیان می کنند اما همان کاهنان که نتوانستند مقام معنوی حضرت زکریای نبی را ببینند حضرت زکریا را متهم می کنند و می گویند او فقط می توانسته به معبد برود. یکی از ابتلائات اولیای الهی تهمت های ناموسی است ...
شهادت مظلومانه فاطمه زهرا (س)
احداً و استود عک اللّه و اقرء علی و لدی السلام الی یوم القیامة[46]. ترجمه ساده آن این است: این وصیت فاطمه (س) دختر رسول الله است. و او شهادت به وحدانیت خدا و رسالت محمد (ص) می دهد و گواهی می دهد که بهشت و دوزخ حق است و قیامت آمدنی است در آن شک نیت و خداوند همه آنها را که روزی در قبر می خوابند مبعوث می گرداند . ای علی من فاطمه دختر پیامبرم، خدای مرا به همسری تو در دنیا و آخرت مفتخر ...
تقاضای شهید نواب در پای جوخه اعدام/ نظر رهبر انقلاب درباره شهید نواب
در انتخابات زد و به بهانه ی ترور شاه و دست داشتن آیت الله کاشانی در این ترور، ایشان را بازداشت و به لبنان تبعید کرد. فداییان اسلام هژیر را اعدام انقلابی کردند و با نامزد نمودن آیت الله کاشانی و مصدق، گروه اقلیت دوباره به مجلس راه یافت.با وجود این که نواب میانه ی خوبی با ملی گراها نداشت، اما با توجه به رهبریت آیت الله کاشانی و به منظور وحدت مبارزات اسلامی و ملی، از همگامی و همراهی با آن ...
سرمقاله های روزنامه های 28 دی
غالب شد، پر سابقه ترین انقلابی ها و مجاهدان مانند جناب زبیر و طلحه را از پا می اندازد و تبدیل به طعمه ای آسان می کند. چنان غرق ترویج و تملق ها می شوند که دیگر از خود نمی پرسند اگر معاویه انسان حق مداری بود چرا به ما نامه نوشت و امیرمؤمنان خطاب قرار داد، نه به امیرمؤمنان حقیقی که او را علی بن ابیطالب می خواند و بس؟ اگر ما طالب حق و عدالتیم، چرا با اشرافیت مفسدی چون مروان بن حکم و ولیدبن عقبه هم ...
سرخط ...
کفَّ یهودیه. من به بیعت او نیاز ندارم، دست او دست یهودیه است (خطبه 73 نهج البلاغه). کاش طلحه و زبیر هم نحوست این دست دوستی و ائتلاف را می دیدند. 4- دو طیف نفاق قدیم و اشرافیت هم افق با غرب ، سالهاست به این ارزیابی رسیده اند که چه به اعتبار تقابل سالهای دور با اصل اسلام و انقلاب، و چه به خاطر بد عملی در مدیریت و دامن زدن به اشرافیگری و زراندوزی، رأساً اعتباری نزد مردم ندارند. یک گرفتاری دیگر نیز ...