سایر خبرها
نشست مدیر مرکز اسلامی هامبورگ با اندیشمندان مسیحی در دانشگاه سوربن فرانسه + تصاویر
تهدید و اجبار نگارش می شد. همچنین نامه ها با عبارت السَّلامُ عَلی مَنِ اتَّبَعَ الْهُدی ؛ درود بر کسی که از هدایت پیروی نماید .[9] آغاز می شد. به همین جهت نبی مکرم اسلام(ص) از اصولی در نامه نگاری های خود پیروی می کرد که تکیه بر اشتراکات داشت، نه موضوعاتی که سبب شکاف و افتراق می شد. مثلاً در نامه به حاکم مصر که مسیحی بود، آیه 64 سوره آل عمران بگو: ای اهل کتاب! بیایید به سوی سخنی که میان ما و شما ...
متن روضه حضرت زهرا (س) + فایل صوتی برای دانلود
، نبینم موهات آشفته است، بریم کربلا، کجا بود مادر ببینه، همین موها لابه لای چنگال شمر، یومٌ علی صدر مصطفی و یومْ علی وجه الثری ، ای حسین، لشکر کوفه را کفن کردند، حسینم بدن تو هنوز بی کفن است، به آبروی مادر سادات، هر موقع خیلی دلت شکست برا فرج آقا، دعا کن، به آبروی آقامون امیرالمؤمنین علیه السلام به بی بی دو عالم حضرت زهرا سلام الله علیها به آبروی ارباب بی کفنمون، ای خدا فرج امام زمان ما برسان، هر کسی هر ...
قرآن می خواهد که ما قرآن بخوانیم
مِنْهُ ؛ بعد هم برای خودتان معنا کنید که خدا گفته هرکاری داری و هر حالتی هستی، ولو مریض، ولو در جبهۀ جنگ هستی، تا می توانی قرآن بخوان. پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم و ائمۀ طاهرین سلام الله علیهم خیلی ثواب بار بر خواندن قرآن کرده اند. مفسرین این ثواب ها را در تفسیرشان آورده اند و ثواب ها جداً محیّرالعقول است. اما با این جمله ای که از حضرت امام گفتم که اینها استحقاقی نیست، بلکه تفضلی و ...
آیا قرآن درمانی واقعیت دارد؟
و همه بیماری ها جز مرگ 15 شناسانده شده است. برخی مفسّران ، شفای جسمی از قرآن و سوره حمد را مجرّب و قطعی دانسته اند ,16 نمونه دیگر ، روایت منقول از پیامبر در باره سوره تکاثر است که قرائت آن را هنگام خواب ، مایه امان از فتنه قبر دانسته است . 17در باره آیه ها نیز ، فضیلت آیة الکرسی مشهور است و منقول از امام رضا علیه السلام است که قرائت آن هنگام خواب ، مایه امنیت خاطر از فلج شدن ...
تأویل از نظر علامه طباطبایی و تفاوت آن با بطن
) به روایاتی اشاره می کند که مراد از "امر الله" در این آیه را ظهور حضرت مهدی(ع) دانسته اند، سپس می گوید: این روایات جزء گونه جری و یا در مقام بیان معنای باطنی آیه است(طباطبایی، 1417، ج12، صص223- 224). با توجه به سیاق آیات نخستینِ سوره ی نحل، خطاب این آیه به مشرکان است و هرچند که به شهادت آیات دیگری از قرآن،[12]مشرکان نسبت به عذاب آخرت نیز استعجال می کردند، اما سیاق آیه مورد بحث گواه بر ...
دانش پیامبر(ص)، مبدأ و خاستگاه دانش امام(ع)
...، ما را مخصوص به آن فرمود. از این رو از میان اصحاب خود تنها با علی به نجوا می نشست و پس از نزول آیه وَتَعِیَها أُذُنٌ واعِیَه پیامبر، خطاب به اصحابشان فرمود که از خدا خواسته ام آن را گوش تو قرار دهد . آنگاه حضرت، گفتار امام علی(ع) در مسجد کوفه: عَلَّمَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) عَلِیّاً أَلْفَ بَابٍ یَفْتَحُ کُلُّ بَابٍ أَلْفَ بَاب را، از مکنون سرّ و امور اختصاص یافته به حضرت می داند که پس از ایشان ...
قدمت قاعده - لاضرر - در میان علمای شیعه و اهل سنت
یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ لَمْ یُزَکِّ لَهُ عَمَلًا. (الکافی، ج 1، ص: 31) مفضل گوید از امام صادق علیه السلام شنیدم می فرمود: بر شما باد که در دین خدا دانشمند شوید و صحراگرد نباشید زیرا آن که در دین خدا دانشمند نشود خدا روز قیامت به او توجه نکند و کردارش را پاکیزه نشمارد. قاعده لاضرر برخی از بزرگان مثل حضرت امام (ره) و شاگرد برجسته ایشان یعنی مرحوم آیت الله العظمی ...
راست می گی اسراف نکن!
مصرف است و یا به مقدار دور ریختن باقی مانده نوشیدنی. بحار الانوار، ج 71، ص 346 معیار اسراف احادیثی از حضرت امام صادق (علیه السلام) نقل است که در مورد اسراف به اصحاب می فرمایند: کمترین حد اسراف این است که لباسی را که بیرون خانه برای حفظ آبرو می پوشی در داخل خانه نیز بپوشی یا باقیمانده آب و غذا را که در ظرف می ماند دور بریزی و یا خرما را خورده و هسته آن را دور اندازی. (میزان ...
باور کنیم که گناه بدبوست/ آبروی افراد حق الله هست، امانت الهی است که به دست ماست
) بیان کردند که می فرماید: در فضل علم و معرفت توحیدی همین بس که خدای سبحان، علما را با فرشته یکجا ذکر می کند. در اوایل سوره مبارکه آل عمران آمده ﴿شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ وَ الْمَلائِکَةُ وَ أُولُوا الْعِلْمِ قائِماً بِالْقِسْطِ﴾ استدلال امام سجاد (علیه السلام) این است که ذات اقدس الهی نام مبارک خود را در قله مطرح کرد، بعد علما و فرشته ها را در کنار هم ذکر کرد یا اینکه ...
مرابطه ، تنها از دولت اسلامی نیست بلکه از بلاد اسلامی است
، نظام خرید و فروش و بازار، نظام مربوط به اداره یک محل و...، نظام نام دارد. منتها مراد ما اینجا قطعاً نظام به این معنا نیست، گرچه در جای خود بحث می شود که حفظ این نظامات عرفیه تا آنجایی که مخل احکام شرعی نباشد، واجب است و اختلال در آن ها جایز نیست. برای مثال امیرالمؤمنین(ع) می فرمایند: اوصیکم عباداللّه بتقوی اللّه و نظم امرکم [1]؛ بندگان خدا، شما را به تقوای الهی و نظم در کارهایتان وصیت می کنم. یکی ...
برخی فیلم های صدا و سیما بی محتواست
. یا صد مرتبه سورۀ توحید بخواند. * ثواب خواندن آیات قرآن تفضّلی است نه استحقاقی پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم می فرماید: اگر سورۀ حمد را بر مُرده خواندی و زنده شد، تعجب نکن. یعنی برای رفع گرفتاری ها و برای رفع بلاها. یا می فرماید: سه مرتبه قل هو الله بخوان و خداوند ثواب یک ختم قرآن می دهد. اینها ثواب استحقاقی نیست، بلکه ثواب تفضّلی است. به قول حضرت امام (ره ...
دولت مکلّف در قرآن کریم
نیست که از سویی اطاعت از رسول و اولی الامر واجب باشد، ولی ولایت آنان واجب نباشد. اگر نبود وجوب ولایت کردن رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم)، اطاعت از آن حضرت واجب نمی گردید. لذا رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) مجاز به ترک امامت و ولایت نیست. در سوره ی ص آیه ی 26، خطاب به حضرت داود (علیه السلام) آمده است که تو را در روی زمین به مقام خلافت و امامت تعیین کردیم تا بین مردم از روی حق حکم کنی ...
فضیلت خواندن نماز جعفر طیار
اللَّهِ و الْحَمْدُ لِلَّهِ و لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ سپس حمد و سوره – قل هو الله احد – خوانده می شود بعد از اتمام سوره بدون گفتن ذکر به رکوع رفته، و مانند دو روش دیگر در رکوع و بعد از رکوع، در سجود و بعد از سجود همین ذکری که قبل از حمد گفته شد ده بار تکرار می شود و به همین روش و ترتیب در رکعت دوم و سوم و چهارم عمل می گردد و نماز به صورت دو تا دو رکعتی خوانده بشود و به اتمام برسد. در ...
دیدگاه مهدی حائری یزدی درباره ی فقه سیاسی
، زمامداری رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) و حضرت وصی (علیه السلام) انتخابی از سوی مردم است نه از جانب خداوند سبحان. به دلیل همین برداشت است که می گوییم دیدگاه وی نه برابر فقه امامیه که برابر همه ی فِرق اسلامی ایستاده است: شاهد گویای این مدعی، تاریخ زمامداری پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و مولای موحدان حضرت علی بن ابیطالب (علیه السلام) است. در این هر دو شاهد تاریخی می توان به ...
معیار تفکیک روایات در تفسیر المیزان
عنوان مؤیدی بر فهم خود از آیه برشمرده و مکرراً، ذیل روایات، با اصل قرار دادن تفسیر خود از آیه، گفته است: هذا الذی یؤید ما قدّمناه (نفیسی، 1384، ص118-117) به عنوان نمونه، ایشان ذیل آیه شریفه هُوَ الَّذی أَنْزَلَ عَلَیْکَ الْکِتابَ مِنْهُ آیاتٌ مُحْکَماتٌ هُنَّ أُمُّ الْکِتابِ وَ أُخَرُ مُتَشابِهات (آل عمران: 7) روایاتی را نقل کرده، از جمله روایتی از امام صادق(ع) در معرفی متشابه که فرمودند: ... متشابه ...
احادیث "هزار درب دانش"
: مَنْ عَمِلَ بِمَا یَعْلَمُ وَرَّثَهُ اللَّهُ عِلْمَ مَا لَمْ یَعْلَم . احتمال دیگر آنکه؛ پیامبر(ص) نص بر علاماتی داشته است که هنگامه آن علامت حوادثی محقق می شود که هر یک از آن حادثه ها دلالت بر حادثه ای دیگر تا هزار حادثه و خبر دارد. امام با آگاهی از آن هزار علامت، با هر یک از علامت ها به آگاهی از هزار علامت دیگر می رسد. شیخ مفید آنگاه در تقویت این دیدگاه می نویسد: اخباری از حضرت که ...
منیت ها برای انقلاب اسلامی تهدید جدی است
به گزارش پورتال خبری کاشان به نقل از خبرگزاری رسا در کاشان ، آیت الله عبدالنبی نمازی دوشنبه شب در سیصد و بیست و سومین جلسه تفسیر قرآن در مسجد حضرت قائم(عج) در تفسیر آیات 137 تا 140 سوره مبارکه آل عمران، که می فرماید ‹‹قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِکُمْ سُنَنٌ فَسِیرُوا فِی الأرْضِ فَانْظُروا کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الْمُکَذِّبِینَ››، گفت: این آیات در ادامه سلسله آیات قبل است که پیرامون جنگ احد و جنگ بدر ...
راه دور ماندن از مکر شیطان چیست؟
...، چیستم و ... . شاید مهم ترین مطلبی که اولیاء خدا روی آن تأکید دارند و معرفت نفس بیان می کنند، دلیلش همین است که همه چیز، از همین جا شروع می شود که انسان جدّی بفهمد من کیستم، چیستم. لذا مطالبی را بیان کردیم که امیرالمؤمنین(علیه الصّلوة و السّلام) فرمودند: این صورت انسانی، اکبر حجج الله علی خلقه است. دلیل هم معلوم است مگر پروردگار عالم نفرمود: لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فی أَحْسَنِ ...
خدا همان خداست!
نعمت الهی است تا انسان را متوجه خدا کند و کمی از خودخواهی و خودپرستی بیرون بیاید. از سوی دیگر برای این که شناخت مؤمنان و کسانی که لیاقت ایمان را دارند تقویت شود، مقدماتی فراهم می کند که حتی بیش از دلیل عقلی و وحیانی حقیقت را برایشان روشن می کند. الهام غیبی؛ عنایت خاص خداوند به مادر موسی اکنون با توجه به نکات بالا، داستان حضرت موسی علی نبیناوآله وعلیه السلام را بررسی می کنیم ...
هدفها و کارکردهای قدرت نامطلوب
) و امامان معصوم (علیه السلام)، در نوع نگاهی است که اسلام وخداوند به انسان دارند؛ زیرا آن جایگاهی که اسلام و خداوند برای انسان قائل اند، با قدرت بی انتهای غیرالهی ناسازگار است. انسان حامل روح خدا و حامل امانت الهی و جانشین پروردگار است. انسان مورد کرامت دادار جهان آفرین است: لَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ . (12) عزّت نفس انسان باید حفظ شود و داشتن قدرت نامحدود با عزّت نفس او منافات دارد ...
آسیبهای نفسانیِ قدرت سیاسی
...! در تفسیر قمی آمده است امام صادق (علیه السلام) فرمود: این آیه درباره ی قریش نازل شده است و اینکه آنها هر چه دوست داشتند، می پرستیدند . (7) در سوره ی قصص خداوند این گروه را گمراه و به دور از هدایت معرفی می کند: وَمَنْ أَضَلُّ مِمَّنِ اتَّبَعَ هَوَاهُ بِغَیْرِ هُدًی مِّنَ اللَّهِ : (8) و آیا گمراه تر از آن کس که هوای نفس خویش را پیروی کرده و هیچ هدایت الهی را نپذیرفته، کسی پیدا می شود ...
تک فرزندی یا بیشتر، نظر اسلام چیست؟
های بهشت است.[ امام صادق علیه السلام فرمود: إن الولد الصالح، ریحانة من ریاحین الجنه فرزند صالح، گلی ازگل های بهشت است. (فروع کافی، ج 6، ص 3، ح 10).] مایه زینت زندگی[سوره کهف، آیه 46] و یار و مددکار انسان[سوره اسراء، آیه 6، سوره نوح، آیه]می باشد، یادگار و جانشین پدر و مادر در دنیا و استغفار گویی و اعمال نیک آنان، سبب آمرزش و نیکبختی والدین در حیات اخروی می شود. وجود این مقدار تأکید و ترغیب، کافی ...
آسیبهای عملی قدرت سیاسی
) نقل می کند: قَالُواْ أُوذِینَا مِن قَبْلِ أَن تَأْتِینَا وَمِن بَعْدِ مَا جِئْتَنَا : (40) گفتند پیش از آنکه نزد ما بیایی و حتی بعد از آنکه به سوی ما آمدی، مورد آزار قرار گرفتیم. خداوند از زبان طاغوت ها و قدرت های فاسد دوران موسی (علیه السلام) - فرعون، هامان و قارون - نقل می کند که گفتند: او جادوگر دروغگوست پس وقتی حقیقت را از جانب ما برای آنها آورد، گفتند: پسران کسانی را که به او ایمان ...
سازوکارهای سیاسی مهار قدرت
اللّهُ عَلَیْهِمْ وَفِی الْعَذَابِ هُمْ خَالِدُونَ : بسیاری آنان را می بینی که با کسانی که کفر ورزیده اند، دوستی می کنند راستی چه زشت است آنچه برای خود پیش فرستادند، [در نتیجه] خدا بر ایشان خشم گرفت و پیوسته در عذاب می مانند. از امام باقر (علیه السلام) درباره ی این آیه سؤال شد. امام فرمود: آنها شاهان ستمگر و جبار را دوست داشتند و کارها و هوا و هوس آنها را تمجید می کردند تا نصیبی از دنیای آنها ...
شاخص های قدرت مطلوب در قرآن
رابطه ها و مناسبت های اجتماعی و زندگی دنیوی نیز هست. طبعاً قدرتی که از این مبنا و خاستگاه به وجود می آید، باید هدایتگر و راهبر به فرمان و دستور خدا و سعادت جامعه باشد. نمونه ی بارز این رهبری سیاسی را می توان در سیره ی پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله وسلم) نیز مشاهده کرد. علی (علیه السلام) می فرماید: پیامبر مرا به یمن روانه کرد و فرمود: ای علی، تا کسی را به اسلام دعوت نکرده ای، با او ...
کارکردهای مشترکِ قدرت مطلوب و نامطلوب
حکم کن. و در جای دیگر تأکید می کند: وَأَنِ احْکُم بَیْنَهُم بِمَآ أَنزَلَ اللّهُ وَلاَ تَتَّبِعْ أَهْوَاءهُمْ : میان آنان به موجب آنچه خدا نازل کرده، داوری کن و از خواسته های آنان پیروی مکن. یا در آیه ی 33 سوره ی آل عمران می خوانیم: ألَمْ تَرَ إِلَی الَّذِینَ أُوْتُواْ نَصِیبًا مِّنَ الْکِتَابِ یُدْعَوْنَ إِلَی کِتَابِ اللّهِ لِیَحْکُمَ بَیْنَهُمْ ثُمَّ یَتَوَلَّی فَرِیقٌ ...
ثمرات پنجگانه فرزندآوری برای والدین
یَستغفرُ اللَّهَ له فیَغفِرُ لَه؛[28] فرزند، [پاره ] جگر مؤمن است. اگر زودتر از پدر بمیرد، شفیع پدر شود و اگر دیرتر بمیرد، برای پدر طلب آمرزش کند و خدا او را (به واسطه دعای فرزند) بیامرزد . امام صادق(علیه السلام) فرمود: جبرئیل (درباره ارزش فرزندان امت اسلام) در خطاب به پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله)گفت: ... إِذَا بَکَی أَحَدُهُمْ فَبُکَاؤُهُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ إِلَی أَنْ ...
فضیلت خواندن سوره انفال
آنها را دعوت به حیات می کند؟! پاسخ این سؤ ال این است که آری آنها فاقد حیات به معنی قرآنیش بودند، زیرا می دانیم حیات و زندگی مراحل مختلفی دارد که قرآن به همه آنها اشاره کرده است . گاهی به معنای حیات گیاهی آمده آن چنانکه می گوید: اعلموا ان الله یحیی الارض بعد موتها ((بدانید خدا زمین را پس از مرگ زنده می کند.)) (حدید - آیه 17) و گاهی به معنای حیات حیوانی ذکر شده مانند ...
هدفها و کارکردهای قدرت مطلوب
وارد عرصه ی حاکمیت می شود و قدرتمند وظیفه ی خود می داند در میان جامعه و افراد اصلاحگری کند، دارای اهمیت بیشتر است. با توجه به همین نکته قرآن کریم، انبیا را از مصلحان و رویاروی مفسدین معرفی می کند. حضرت موسی (علیه السلام) در مقابل فرعون ایستاد که از مفسدان و سرکشان بود.(6) در نتیجه دعا کرد: خداوندا، مرا بر قوم فسادکار یاری ده . (7) صلاح در عمل مرحله ی عالی و مرتبه بزرگ و جایگاه بلند دارد که ...
دکتر منصور اعتصامی- معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی
. عدالت تدبیری فراگیر است (تدبیرکننده ای است همگانی)، در حالی که بخشش پیشامدی خاص است (گروه خاصی که مشمول آن شده اند، شامل می شود. پس عدالت شریف تر و برتر است) (نهج البلاغه شریف الرضی، حکمت شماره 429) 6-1- نکته بسیار مهم دیگر در بحث اقتصاد، موضوع رعایت تعادل در توجه و آخرت است. َلیْسَ مّنَّا مَنْ تَرَکَ آخِرتَهَ لَدُنیا وَ لا تَرَک دنیاه لأخرته (امام صادق علیه السلام ،از کتاب من لایحضره ...