سایر منابع:
سایر خبرها
عسل بدیعی قهرمان واقعی فصل نرگس است؟
عملیات نجات آغاز می شود و بعد وارد زندگی دختری می شویم که در مراسم عسل بدیعی شرکت کرده است. هویت نرگس تا پایان فیلم ناشناخته می ماند اما همین کاراکتر به صورت نه چندان ملموسی موجب تجیمع روایت می شود و همدلی و وحدتی شگرف را پس از زمان مرگش در قصه فیلم بوجود می آورد. سه خط قصه متفاوت در مسیر دراماتیک فیلم مطرح می شود. قصه آیلار تلیس چی( یکتا ناصر) و سپیده( شایسته ایرانی) خط روایی نخست ...
گفت وگو با مازیار میری، کارگردان فیلم سارا و آیدا
. گفت وگو با مازیار میری به بهانه حضور و نمایش فیلمش در جشنواره سی و پنجم فجر، تنها درباره سارا و آیدا نبود، او بعد از گذشت چهار سال از بازگشایی خانه سینما، همچنان از دوران هشت ساله دولت نهم و دهم دلچرکین است، دورانی که به تعبیر این کارگردان بر سینمای ایران نیز سایه انداخت. خیلی با فاصله فیلم می سازید، دلیلش چیست؟ فیلمنامه خوب کمتر به دست تان می رسد یا اینکه می خواهید موضوعی در شما ته ...
گزارش آخرین نشست جشنواره در برج میلاد/مچ گیری هنگام فیلمبرداری غیرقانونی!
علی نوری اسکویی بیان کرد: اگر من این گوشی را از فردی که در حال فیلمبرداری بود نمی گرفتم حتما باید چند روز دیگر فیلم مان را با قیمت 1500 تومان کنار خیابان انقلاب می خریدیم. ما فیلم هایمان را به این جشنواره فرستاده ایم. او درباره روند ساخت این انیمیشن توضیح داد: پرداختن به داستان زندگی شهید چمران در یک انیمیشن، راه رفتن بر روی لبه تیغ بود. از آنجا که مخاطبان ایرانی هنوز با یک سری از ...
اعتراض تنها انیمیشن جشنواره به برنامه های بد جشنواره
2D در جهان است از بی مهری جشنواره به این اثر گلایه کرد. کتایون اعظمی نیز اظهار کرد: اگر کار درخور نبوده چرا در بخش سودای سیمرغ است. چرا کسی داستان یک خطی آن را نمی دانسته؟ همه می گفتند اینجا کارتون اکران می شود. این فیلم تمام مدت ثانیه به ثانیه برایش صدا تولید شده است. آیا این انصاف بود؟ بابت مهجور ماندن آن دلگیرم. 60 دقیقه موسیقی متن آن دیده نشده است. مسعود حمزه ای نیز در همین این ...
دنیای زن ها را بهتر می شناسم/ نگاه مردستیزانه ندارم
می خواهم بگویم من به دنبال احساسات سطحی نبودم. دوست داشتم مخاطب درگیر چیز دیگری شود و احساسات او آنقدر غلیان پیدا نکند که با احساسات سطحی از سینما بیرون بیاید. برای من مهم بود که وقتی مخاطب پایش را از سینما بیرون می گذارد فکر کند و متوجه شود که چه شده است؟ به خاطر همین تا جایی که توانستم از احساساتی کردن سطحی مخاطب فاصله گرفتم البته نه به این شکل که فیلم تبدیل به یک اثر سرد، یخ و خسته کننده شود ...
جریان نشست بن بست وثوق /فیلمنامه ای خاص با طعم سرد
مبنی بر اینکه چرا زمان فیلم تان تا این حد طولانی است، گفت: می خواستیم داستان فیلم را کمی در سکوت پیش ببریم. از ابتدا هم قرار بود نسخه جشنواره کمتر کوتاه شود با این پیش فرض که حوصله مخاطب جشنواره بیشتر از مخاطبان عام است، اما قطعا زمان آن در اکران کوتاه تر خواهد شد. وی در پایان افزود: این فیلم آخرین فیلمی بود که به جشنواره امسال با فراز و نشیب اضافه شد و زمان کمی برای تحویل آن داشتیم. در نتیجه ریسک کمتری در آن انجام دادیم و با همان ایده اولیه کارگردان، قصه را روایت کردیم. اخبار روز ، پامچال نیوز ...
خودکشی هنری کیمیایی و مساله ازدواج موقت
، اهمیتی دو چندان پیدا می کند و در این میان اهمیت انتخاب های داوران بیش از پیش نمایان است. داوران جشنواره فجر می توانند با پررنگ کردن یک اثر و یک فیلمساز به سلیقه فیلمسازی یک سال آینده سینمای ایران جهت بدهند. واقعیت این است که وقتی ابد و یک روز پر رنگ می شود و برای چند رشته کاندیدا می شود کشش سرمایه گذاران به این سلیقه بیشتر می شود، چون امتحان پس داده است. این در فضای فرهنگی ایران تشدید شده ...
سینما اعتدال!
بخش به عنوان نامزد سیمرغ معرفی شده بودند. این گاف ها آنقدر واضح بود که در میان بحث های شبکه های اجتماعی به سوژه طنز تبدیل شده بود. کارگردان ویلایی ها: به دست آوردن دل خانواده شهدا را با جدال های حقیرانه تاخت نمی زنم بیانیه های پی درپی در اعتراض و شکایت از داوری های صورت گرفته در این جشنواره به جایی رسید که چند تن از نامزدهای سیمرغ در بخش های مختلف، با ارسال نامه هایی رسمی ...
جشنواره فیلم فجر تحت تاثیر زنان +تصاویر
... مریلا زارعی نیز در این فیلم که به کارگردانی آیدا پناهنده ساخته شده است، نقش زنی بیوه را بازی می کند که با مشکلات عصبی مواجه است. بازیگر فیلم انزوا فیلم انزوا که مرتضی علی عباس میرزایی کارگردان آن است نیز با داستان یک زن شروع می شود، زهره حس می کند در راه منزل کسی او را تعقیب می کند، فرار می کند و در سانحه تصادف فوت می کند. همسر او بعد از شش سال برای اولین بار با ضمانت ...
بخشی از یادم تو رو فراموش بازسازی واقعیت است / داستان فیلم زندگی شهلا جاهد است
ندیده اند که البته باید بگویم سینماگران ما به دلیل بسته بودن دست شان در ساخت فیلم عاشقانه حق دارند که نتوانند یک اثر جذاب جلوی دوربین ببرند. البته منظور من از بسته بودن دست، خطوط قرمز نیست چرا که هیچ کدام از فیلمسازان نمی خواهند خطوط قرمز را رد کنند. اتفاقی که برای یادم تو رو فراموش رخ داد این بود که بعد از آن که پیمان عباسی فیلمنامه را به من داد، من چند مرتبه آن را بازنویسی کردم و سعی کردم لحظات ...
جیرانی: ماندن در سینما بسیار سخت است
عوامل گفتم همه چیز را در یک سکون اجرا کنند. حتی موسیقی هم فیلم در جاهایی که ریتم تند از سوی آهنگساز آماده شده بود، حذف کردم تا موسیقی حس ریتم تند ایجاد نکند و موسیقی هم در همان گونه خاص خودش و ریتم کند قرا رداشته باشد. معماری شما در فیلم فضایی را برای مخاطب فراهم می کند که قابل رویت نیست اما پرستاران شبیه راهبه ها هستند. ما جزو معدود فیلم های بخش خصوصی هستیم که برای فیلم دکور ...
تب و تاب انقلاب، روی خط حامل
22بهمن خواهند داد. ** گاهی رفتن و نماندن، بزرگترین نبرد انسان است اسرافیل دومین ساخته بلند سینمایی آیدا پناهنده که در هشتمین روز جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد، ادامه دغدغه های این کارگردان جوان است که باز در لوکیشنی در شمال کشور می گذرد، این بار با پیچیدگی های درونی سه زن مواجه ایم. ماهی که پسر جوانش را تازه از دست داده است با بهروز، عشق سال های دورش، که پس از بیست سال به ...
نسبتاً خوب، در بین فیلم های سطح پایین! / نقد فیلم "آزاد به قید شرط"
درگیری و تنش، عنصر غافل گیری را به خوبی به کار می بندد تا مخاطب را حداقل در لحظه شوک زده کند. نکته دیگر، عدم استفاده از موسیقی در طول فیلم است، که شاید از حس لحظات بکاهد؛ اما باعث شده تا تلاش درستی برای صدای فیلم صورت بگیرد و خلأ موسیقی با صدا پُر شود. همه ی این کارها صورت می گیرد تا از نظر تکنیک با فیلمی پَرت و دور از ذهن روبه رو نباشیم... و این در جشنواره ی امسال، یعنی قدمی مثبت! ...
ساره بیات: این چه بازی مسخره ای است؟
دادم تا به روایتی که ابتدا، میانه و انتها داشت، رسیدم، سپس قصه را برای احسان ثقفی تعریف کردم و بعد از آن تا هفت بار فیلمنامه را بازنویسی کردیم، البته یک بار هم در زمان پیش تولید فیلم نامه را بازنویسی کردیم. این کارگردان در ادامه با اشاره به اینکه فیلمش یکی از پر لوکیشین ترین فیلم های حاضر در جشنواره است، بیان کرد: در بیست و یک روز بعد در حدود 40 لوکیشین داریم و ما سعی کردیم میزانسن ها، اوج ...
فیلم ما فست فودی نیست/ سوفی و دیوانه راز دارد
زده است به یکباره دختری رو به رویش ظاهر می شود که ناگهان مسیر ذهنی او را منحرف می کند و او را به دنیای ذهنی خودش وارد می کند؛ دنیایی پر از داستان های عجیب. آن ها یک روز در شهر با یکدیگر همراه می شوند و در نهایت در هر دوی آن ها تحولی ایجاد می شود. هر چند شخصیت دختر جوان فیلم با آن دنیای فانتزی اش هم در نهایت به دنیای واقعی خودش باز می گردد. آخرین فیلم کرم پور کمترین شباهت را با فیلم پل ...
جرمی کلارکسون؛ مجری سابق تخت گاز، گستاخ ولی محبوب
بتواند هزینه های تحصیل او را تامین کند؛ تا این که خیلی اتفاقی روزی دو عروسک خرس پدینگتون برای بچه های خانواده (جرمی و خواهرش جوانا) درست کردند. بچه ها خیلی خوش شان آمد؛ این اقبال بچه ها انگیزه ای شد برای آزمایش فروش این عروسک ها به مردم. از اقبال بلند این پدر و مادر سرخوش، خرس های دست ساز آن ها بازار خوبی پیدا کرد و در کمتر از چند ماه آن قدری پول درآوردند که بتوانند شهریه ی جرمی را بپردازند. البته ...
نظر یک طنزپرداز درباره طنزهای تلگرام
...> ابراهیمی همچنین اظهار کرد: اگر سریال های الان را با سریال های قدیمی تر مثل پاورچین ، زیر آسمان شهر ، متهم گریخت ، خانه به دوش و بزنگاه یا برنامه قدیمی تر دایی جان ناپلئون مقایسه کنیم می بینیم افت کرده ایم. چیزهایی که ساخته می شود حتی مخاطب آسان گیر را که به راحتی می خندد نیز راضی نمی کند و مخاطب نمی تواند با آن ارتباط برقرار کند. این طنزپرداز در بخش دیگری از این گفت وگو با اشاره به این که ...
حرف های آیدا پناهنده درباره فیلم اسرافیل
روزنامه ایران: اسرافیل دومین ساخته بلند سینمایی آیدا پناهنده که در هشتمین روز جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد، ادامه دغدغه های این کارگردان جوان است که باز در لوکیشنی در شمال کشور می گذرد، این بار با پیچیدگی های درونی سه زن مواجه ایم. ماهی که پسر جوانش را تازه از دست داده است با بهروز، عشق سال های دورش، که پس از بیست سال به ایران برگشته است روبه رو می شود. مردی که ماهی به خاطر او حرف و انگ مردم ...
هنرنمایی با چشم های بسته
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، بتول معلم در نمایشگاه هنری و صنایع دستی معلولین که به مناسبت دهه فجر برپا شده است، تجهیزات مورد نیاز نابینایان از جمله ساعت، ماشین حساب، شطرنج، دستگاه فشار خون و دستگاه اتیکت زن بریل به نمایش درآمده است. همچنین در کنار این تجهیزات سنگ های قیمتی، نیمه قیمتی و صنایع دستی ساخته شده توسط نابینایان یا کم بینایان و کتاب های ...
مروری بر جشنواره فیلم فجر در یک نگاه
فیلم سازان ما چه موضوعاتی را مد نظر قرار دهند. در واقع پرداختن به موضوعات مبتلابه روز در آثار فیلم سازان بستگی به ذائقه آنان دارد. البته سهم سینمای دفاع مقدس و سینمای انقلاب در جشنواره امسال قابل توجه است، جشنواره فیلم فجر با این میزان از زمان و انرژی که برای برگزاری اش صرف می شود، باید فرصتی باشد تا در آن نیازهای مخاطب شناسایی، بررسی و تعریف شود . به هر حال ما مشکلات و کمبودهایی در زمینه ...
جعفری جوزانی: ترجیح می دهم راه خودم را بروم
روزنامه شرق - بهناز شیربانی: پشت دیوار سکوت تازه ترین اثر سینمایی مسعود جعفری جوزانی در جشنواره فیلم فجر، فیلمی است که به موضوع خون های آلوده اشاره می کند و قصه براساس آن پیش می رود. نظرات متفاوتی درباره ساختار این فیلم سینمایی مطرح است. برخی معتقدند آن طور که باید، در این فیلم به این موضوع پرداخته نشده است. با مسعود جعفری جوزانی درباره تجربه اخیرش صحبت کردیم. در فیلم اخیرتان به یک ...
“ویلایی ها” فیلمی خوب با کارگردانی درخشان/ داوران دو تابعیتی نشات گرفته از سلیقه و نوع نگاه دولت حاضر ...
به گزارش راهنمای سفر من به نقل از سرویس سیاسی پایگاه 598 ، جمال شورجه، کارگردان سینما و تلویزیون در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ و هنر پایگاه 598 در خصوص کیفیت سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: بنده تنها سه فیلم ویلایی ها، زیر سقف دودی و رگ خواب را مشاهده کردم که کیفیت قابل قبولی داشت و البته برخی دیگر از فیلمها ضعیف بوده و در میانه های فیلم سالن را ترک نمودم چراکه عمدتا دارای قصه های ...
قصه شان به سررسید...
باید جزو بهترین فیلم اولی های جشنواره دانست. فیلمی با داستانی ساده و درعین حال ملموس از زندگی پسرکی از طبقه فقیر که سودای فیلم ساز شدن دارد . " بیست ویک روز بعد" داستان خود را بی لکنت روایت می کند و کارگردان کوشیده با واردکردن تعلیق هایی مدام به فیلم و ارائه خردخرد داده ها به مخاطب او را تا پایان همراه کند . مهدی قربانی بازیگر نوجوانی که پیش تر توانایی هایش را در "ابد..." نشان ...
اگر درخور توجه نبودیم، چرا به بخش مسابقه راه پیدا کردیم؟!
که چهار سال از زندگی شان را پای آن گذاشته اند، می دانستند. معتقدم این انیمیشن سرشار از دقت و ظرافت است، موسیقی متن آن با احساس آدمی بازی می کند و تصاویر آن گویا است. کتایون اعظمی نیز گفت: گله ام از این است که اگر فیلمی از اساس درخور توجه نبوده است، چرا به بخش مسابقه راه پیدا کرده و بعد رفتاری این چنین با آن می شود. یک انیمیشن برای اولین بار به بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر امسال راه پیدا ...
به دنبال قهرمان در سینما هستم/ مادرم باعث ساخته شدن انزوا شد
درباره قضاوت است. پیشتر فیلم هایی درباره این موضوع ساخته شده بود. چرا به سمت ساخت این فیلم رفتید؟ – من همیشه موضوع قضاوت کردن را دوست داشتم و به تصویر کشیدن آن جزو دغدغه های ذهنی من بود. بر همین اساس این قصه را از احمد رفیع زاده خواندم و سپس تصمیم گرفتم که آن را به تصویر بکشم. از همین رو اقدام به گرفتن پروانه ساخت کردم. البته باید بگویم یک دوست صمیمی به نام فرشاد بیات دارم که در ابتدای ...
پرسه ای بی هدف روی رنگین کمان خیالات
داشتند را مأیوس کرد و پیش از اکران پشت دیوار سکوت در جشنواره فجر، دیگر کمتر کسی را می شد سراغ گرفت که نسبت به اثر جدید جعفری جوزانی کنجکاو باشد. با دیدن پشت دیوار سکوت این نکته به ذهن می رسد که چرا این همه استعداد و پختگی، هم در پرداخت جزئیات قصه، هم در فضاسازی های شاعرانه، هم در رنگ شناسی و میزانسن و کات و شات و هم حتی در کاربرد جلوه های ویژه، همگی صرف ایده ای شده اند که اگرچه از لحاظ ...
کمی در باب سریال آینه سیاه
توانند در هر زمینه ای مهمترین بخش در عرضه اثر یا محصول باشند. عنوان سریال این هفته مان، آینه سیاه ، از آن دست عنوان هایی است که دفعه اولی که شنیدم، در عین سادگی اش من را به خود جذب کرد. البته در این یک مورد خاص عنصر شانس هم دخیل بود، چرا که وقتی نام آینه سیاه را شنیدم، درست رو به روی صفحه تاریک لپ تاپم نشسته بودم و برای چند لحظه فقط خیره ماندم به تصویر چای به دست خودم در سیاهی یکدست صفحه چهارده اینچی ...
سینمایی های عاشق ادبیات!
میان او و تهیه کننده احتمالا برای نمایش در جشنواره امسال آماده می شود. مسعود کیمیایی که ظاهرا قفس سینما را برای خود محدود می دید، از یک روز به بعد تصمیم گرفت حرف های ناگفته اش را خارج از قاب دوربین و در قالب واژه ها به علاقه مندان خود تقدیم کند. حاصل چند کتاب داستان و یک کتاب شعر به قلم خالق قیصر و گوزن ها شد. آخرین مورد سرودهای مخالف ارکسترهای بزرگ ندارند بود که بهار سال گذشته با حضور ...
خوب ها و بدها، هرکدام با 3 ضربدر!
برخلاف برخی معتقدم نه تنها حضور فیلم کمدی و مفرحی مثل خوب، بد، جلف در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر هیچ اشکالی ندارد، بلکه وجود این آثار را هم ضروری می دانم. واقعا چه ایرادی دارد یک فیلم خوب و استاندارد و بامزه سینمای بدنه و تجاری هم در میان فیلم های تلخ، غمگین و عبوس حضور داشته باشد. تازه همان طور که خیلی از اهالی رسانه و حتی خود هنرمندان می گویند، همان فیلم های جدی هم از سطح خوب و با کیفیت ...
پیشنهادهای فرهنگی آخر هفته
جشنواره ی ناامید کننده بود. اگر دسترسی دارید و می توانید حداقل رگ خواب را ببینید شاید به اکران نرسد، البته امیدواریم که این طور نباشد. اکران عمومی اما همچنان وارونگی و خانه ای در خیابان چهل و یکم را دارد به عنوان آثار قابل تامل، اما به هیچ وجه سمت مثلا ما همه گناهکاریم نروید. فیلم اساسا فیلم نیست، با خرده ایده ای فیلمنامه نوشتند و چند نمای بی ربط را به هم وصل کردند. کمی شبیه تله ...