سایر منابع:
سایر خبرها
دشمن برای مقابله با ایران به سلاح بیوتروریسم روی آورده است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه ، اسماعیل شفیعی سروستانی در یکصدو دهمین و آخرین نشست علمی مهدوی در سال 1395 با عنوان پادشاهی آل محمّد(ص) بر زمین ها و آسمان ها ، در سالن سوره سازمان تبلیغات اسلامی، در تهران اظهارداشت: بر اساس روایات اهل سنّت و کتب شیعی می توان اثبات کرد که حکومت امام مسلمانان در مشارق و مغارب زمین گسترده می شود. وی افزود: در منابع اهل سنّت، در صحیح مسلم از رسول خدا(ص ...
متون ما مملو از آموزه های تمدنی است/ تبیین تمدنی آموزه های اسلام
الاسلام و المسلمین عبدالحمید واسطی در ابتدا با استناد به صحبت های مقام معظم رهبری، وظیفه اصلی حوزه علمیه را تمدن سازی بر اساس مبانی اسلامی دانست و گفت: یکی از لوازم حوزه تمدن ساز این است که تحصیل و تدریس و تحقیق در حوزه معطوف به تمدن سازی باشد و برنامه و متون درسی حوزه نیز باید ناظر به این وظیفه تدوین بشود، همچنین شاخص و حداقل اجتهاد بر اساس فقه جواهری باید به دست آید. ما به دنبال ساختارشکنی در حوزه ...
کارکرد سیاسی سینمای آخرالزمان غرب برای غلبه بر موعود ادیان ابراهیمی
عنوان ناجی نام برده شده است. در اهل سنت نیز این تفکر وجود دارد که فردی با نام مهدی ظهور می کند که دنیا را پر از عدل می کند. در همین رابطه مثالی از گذشته خودمان می زنم. زمانی که مغول ها به کشور ما حمله می کنند، مردم از مقاومت دست بر می دارند؛ چون فکر می کنند آخرالزمان شده است و دنیا به هم ریخته است؛ نمونه دیگر به حسن صباح مربوط می شود که در قلعه الموت ادعا کرد که مهدی موعود است. مثال هایی ...
چگونه از منطق مدرسی به منطق ریاضی رسیدیم؟
منطق کاری نداریم که آن را انجام دهیم. 200 سال بعد ، با تحولات چشم گیر در قرن 19 و 20 با ریاضی سازی منطق به دست متفکرانی چون جرج بول، گوتلوب فرگه، برتراند راسل، آلفرد تارسکی و کورت گودل، قطعا کانت اشتباه کرده بود و با همین تفکر اشتباه در مورد منطق مرده بود. البته کانت اشتباه دیگری هم داشت. اشتباه دیگر او، اعتقاد به عدم پیشرفت منطق از زمان ارسطو بود. با توجه به تاریخچه منطق صوری (1961) که متفکر ...
پیشینه ادعاهای مهدویت
.... او در سال 1264 قمری ادعای مهدویت و قائمیت خود را آشکار ساخت و در میان علمای تبریز گفت: من همان قائم موعودی هستم که هزار سال است منتظر ظهور او هستید و چون اسم او را می شنوید، از جای خود قیام می کنید و مشتاق لقای او هستید و عجّل اللّه فرجه بر زبان می رانید. به راستی می گویم: بر اهل شرق و غرب اطاعت من واجب است! (همان: 283 و میرزا جانی کاشانی، 1328: 135). وی ادعای بابیت امام زمان ...
مهدی موعود(عج) در نگاه خاور شناسان
اسلامی خود ضمن نقل روایتی مشهور از نبی اکرم (ص) به تفسیر آن می پردازد در روایت آمده است: اگر تنها یک روز به پایان جهان باقی مانده باشد، خداوند آن روز را چندان طولانی خواهد کرد تا مردی از ذریه من که نامش نام من و کنیه اش کنیه من خواهد بود ظهور کند. او زمین را از هماهنگی و عدل پر خواهد ساخت، چنانکه تا آن هنگام از خشونت و جور پر شده است. وی به تفسیر این روایت پرداخته و می نویسد: روزی که ...
همسانی سیره امام مهدی(عج) با سیره پیامبر اکرم(ص)
حقیقی نیست، بلکه به معنای شدت، حتمیت و دوام عذاب الاهی نسبت به اهل کتاب است و این دشمنی و کینه ورزی در میان اهل کتاب با ظهور امام زمان(عج) و تشکیل حکومت جهانی به پایان می رسد؛ زیرا در دوران حکومت جهانی، معرفت و آگاهی مردم و نیز عقل و عقلانیت آن ها گسترش پیدا می کند و طبعاً با گسترش پایه های معرفتی و عقلانی مردم، جهل و نادانی از آنان رخت بر خواهد بست و با روشن شدن حقیقت و واقعیت و با از بین رفتن ...
ترفندشناسی بهائیت در تمسک به روایت مفضل بن عمر
زمان ظهور باشد، جواب از زمان منطقی است و چنانچه سؤال از کیفیت ظهور باشد، جواب از زمان منطقی نیست. آنچه در همه نقل ها بلا استثنا آمده است، سؤال از کیفیت ابتدای ظهور است (که در نقل المحجه همین طور است: یا مولای فکیف یدری ظهوره(عج)؟)؛ و طبعاً پاسخ آن، سال ظهور نمی تواند باشد؛ بلکه کیفیت شبهه ناک ابتدای ظهور بهترین و مناسب ترین جواب آن است. 54٫ سنجش غلط روایت منابع روایی آکنده از روایات صحیحه ...
تبارشناسی اندیشه تمدن اسلامی از مشروطه تا انقلاب اسلامی
دهها کتاب از سوی رهبران فکری انقلاب در باره مفهوم تمدن و تمدن اسلامی داریم، و این کلمه هزاران بار در متون ایرانی چندین دهه منتهی به انقلاب بکار می رود، نشان می دهد که رابطه دو مفهوم انقلاب اسلامی و تمدن هم مهم بوده است. در این زمینه، مقایسه خواسته های مشروطه از مفهوم تمدن با آنچه در انقلاب اسلامی مد نظر بوده، طبعا قابل مقایسه هم هست. در واقع، طی این هفتاد سال، مذاق فکری و روحی مردم تغییر یافته ...
رهاوردهای جمع و تکمیل عقول در عصر ظهور
گرچه ابلیس کشته خواهد شد (بهاءالدین نیلی نجفی، 1426: 82 83). و مردم از شر وسوسه های او نجات خواهند یافت؛ این، به معنای از بین رفتن همه شیاطین نیست؛ زیرا شهوت و غضب و دیگر شیاطین وسوسه گر در زمان ظهور نیز وجود دارند. به دیگر سخن: مردمان عصر ظهور نیز از حق انتخاب و اختیار برخوردار هستند. به همین دلیل ممکن است برخی گرفتار ارتکاب معاصی نیز بشوند. منابع قرآن کریم. 1٫ ...
منجی در اوستای متاخر
با توجه به شناخت مردم از مفهوم منجی، آمدن سه تن از آن ها را تایید کرده که طبق برخی متون تاریخی پس از اسلام، نخستین سوشیانت بر حضرت عیسی(ع) منطبق است؛ دومین سوشیانت بر پیامبر اسلام(ص) و سومین سوشیانت، بر امام عصر(عج) انطباق دارد. به این ترتیب، نتیجه چنین است که در آیین زردشت همانند سایر ادیان الاهی، فقط آمدن یک منجی موعود مورد نظر است. واژگان کلیدی: سوشیانت، هوشیدر، هوشیدرماه، منجی موعود ...
آشنایی با رسم و رسوم و آداب نوروز در ایران باستان
"نوروز" نخستین روز سال خورشیدی ایرانی برابر با یکم فروردین ماه، جشن آغاز سال نوی ایرانی و یکی از کهن ترین جشن های به جا مانده از دوران ایران باستان است. خاستگاه نوروز در ایران باستان است و هنوز هم مردم مناطق گوناگون فلات ایران، نوروز را جشن می گیرند. زمان برگزاری نوروز، در آغاز فصل بهار است که امروزه به آن برابری بهاری یا اکیونوس می گویند. نوروز در ایران و افغانستان آغاز سال ...