سایر منابع:
سایر خبرها
پیشکسوتان تئاترایران در تماشاخانه ایرانشهر
کدام باد می روی؟” است. اثری نوشته جمال هاشمی به کارگردانی کمال هاشمی. یک نمایش ایستا که بیشتر رنج پناهجویی را تصویر می کند، رنجی درونی که نمایش تلاش می کند بخشی از آن را به مخاطب نشان دهد. کاظم سیاحی، محمد عباسی، شیوا فلاحی، سونیا سنجری و حامد نجابت در این نمایش بازی می کنند. دیگر نمایشی که در تئاتر مستقل تهران اجرا می شود یک برداشت آزاد از رومئو و ژولیت است. بازخوانی باقر سروش از این ...
گفتگوی آوای کرمانشاه با علی ابوالحسنی، مجری و بازیگر کرمانشاهی
. شما چند کار جدی و غیر طنز هم داشته اید. بله. یکی از آن ها ارمغان تاریکی بود. من خیلی وقت است که طنز کارنکرده ام و خیلی از دوستان مثل سروش صحت، مثل رضا عطاران و دیگر دوستان کار می سازند و از من دعوت نمی کنند. البته دلیل اش را پیگیر شدم و بعد فهمیدم دلیل اش چیست. ترس از شخصی. چون آن فرد، فرد بانفوذی است. کشیده شدم سمت کار آقای جلیل سامان. من را به دفترشان دعوت کردند. فیلمنامه را خواندم و ...
فئودور داستایفسکی و شخصیت های ارواح گونه اش
بالاخره پدر را می کشد. با این که مدیون پدر است چون او را به خانه خود راه داده و اگر پدر نبود، معلوم نبود چه سرنوشتی داشت. او هم خباثتی دارد ولی تنها رابطه اش با ایوان خوب است. چرا پدر را می کشد، چون پدر با ایوان بدرفتاری می کند. دم مرگ هم به ایوان می گوید من پدر را به خاطر تو کشتم و به خاطر همین تو در اصل قاتل پدری. ایوان هم این را می پذیرد. در جلسه محاکمه، دیمیتری محکوم می شود چون زنش دیده ...
آثار ادبی تازه در نمایشگاه کتاب
هرکدام از داستان ها داشته ونویسنده برآن بوده تا صدای شاخص هر شخصیتی به صورت متمایز شنیده شود. داستان ها حاصل تلاش نویسنده از سال 1388 تا 1394 است . نویسنده در بازنویسی داستان ها توانسته از نقد و نظر بزرگانی مثل ؛ ابوتراب خسروی ، محمدحسن شهسواری ، حسن بهرامی ، کورش اسدی ، یوسف انصاری ، علیرضا سیف الدینی ، سیاوش گلشیری ، مهدی جعفری ، فرشته احمدی و دیگر نویسنده ها استفاده کند. ...
سایه های یخ ز ده پشت دروازه دوزخ
نویس فرض را بر آن گذاشته که تماشاگر، بوف کور و سه قطره خون را خوانده است و مدام او را به این دو متن ارجاع می دهد.این ارجاع از اساس غلط است زیرا هم بوف کور و هم سه قطره خون متون ثقیلی هستند که درک محتوا و کاراکترهای شان فوق العاده دشوار است.نمایش وظیفه دارد که متن را برای مخاطب قابل درک کند اما آنچه عملا اتفاق می افتد، ابهام زایی است نه ابهام زدایی! حسینی مهر توقع دارد که تماشاگر با اتکا بر اندوخته ...
نقدی ساختارگرا درباره نمایش “بوف کور” ناصر حسینی مهر
ای را رقم می زند. گاهی فشار از بیرون سد بزرگی برای پردازش آزادانه یک متن خواهد بود. گاهی نیز ناتوانی هنرمند دوم است که از انجام آن بازمی ماند. به هر تقدیر هم “بوف کور” و هم “سه قطره خون” سنگین هستند چون سوررئالیسم مکتبی درونی و پردازش آن در قالبی عینی تقریبا ناممکن هست؛ مگر مسیر مستقلی را به دنبال داشته باشد که در حال حاضر این اتفاق نیفتاده است. دوم اینکه عده ای هستند که با تعصب هدایت مساله یشان ...
سرمقاله های روزنامه های 19 اردیبهشت
مسافر راه درازی تا بهره برداری از تمام ظرفیت های شبکه ریلی در بخش بار داریم و هر نقطه ای از کشور که به ریل وصل می شود یک گام مثبت دراین زمینه است. از منظر دیگر گسترش خطوط ریلی به معنای توزیع بهینه سرمایه و اشتغال در سراسر کشور است. سرمایه گذاران و تولیدکنندگان برای راه اندازی واحدهای تولیدی خود همواره به دنبال مکانی هستند که نزدیک خطوط ریلی یا بنادر باشد تا با هزینه کمتر و زمان کمتر ...
چند کتاب طنز در نمایشگاه کتاب
.... حواس مان نبود که روزی، تازه فقط بعضی هایمان که حواسمان جمع شده، به تنگ آمده از ملال روزگار، چراغ به دست خواهیم گرفت و از تیردوقلو و بی سیم گز خواهیم کرد تا پارک کوثر، که ببینیم آیا هنوز ردی از ماشین دودی به جای مانده است یا نه. این کتاب، گوشه ای از نوشته های من است درباره ما. ما تخم جن هایی که دل مان برای تاریخ مان تنگ شده. ما ولدچموش هایی که روزگار رام مان کرد و تبدیل مان کرد به یکی مثل بقیه ...
نامه هایی برای بزرگان ادبیات و هنر ایران
نمایشگاه کتاب تهران منتشر شده است. نامه های اکبر رادی ازجمله این آثار است که با گردآوری همسر او حمیده بانو عنقا در نشر نشانه درآمده. در این نامه ها مخاطب بیش از آن که با رادی درام نویس و چهره آرام و تنهای او مواجه باشد، با منتقدِ تیزبینی روبه روست که شاید پیش از این او را در انسان ریخته ، مجموعه مقالات یا نقدهایش شناخته است. کتاب با نامه ای به حسین زنده رودی و بعد جمالزاده آغاز می شود و در ادامه نیز ...
تراژدی عصر مدرن/ گفت وگو با محمود حدادی به مناسبت انتشار فاوست گوته
...> با این اوصاف آیا می توان دو بخش فاوست را دو اثر مستقل از هم در نظر گرفت؟ حتما این دو اثر استقلال خود را دارند. البته موتیف های زیادی هم آنها را به هم پیوند می دهند. خاصه موتیف کانونی یا همان پیمان انسان با شیطان، یا موتیف عشق به گرتشن، معشوقه محکوم به مرگ فاوست. ولی بخش اول خاصه از نظر بردن به روی صحنه بسیار ملموس تر، مردمی تر و دراماتیک تر است. نقد دانشمندی ورشکسته، طنز شادابی که در ...