سایر منابع:
سایر خبرها
عماد افروغ: چهره فرهنگ به سیاست و اقتصاد آلوده شده است
. عدالت اسلامی جامعه بدون تفویض نه بدون تفاوت پشتوانه رسیدن به چنین عدالتی نیز معنویت و اخلاق است که می تواند مردم را با میل و رغبت خود علاقه مند از بین بردن طبقاتی کند. اساسا از دید افروغ و شهید مطهری آزادی اجتماعی بدون آزادی معنوی میسر نیست در غیر این صورت عده ای به خود تمام حق را می دهند و تنها دنبال منافع خود و طایفه شان هستند. وی ادامه داد: یعنی اول باید از درون خود آزاد شویم تا آزادی ...
تجلیل از چهار دهه تلاش دکتر افروغ
خواهان پایین کشیدن یک فیلم از پرده سینما می شود و چه آن کسی که با تمام توان خود از یک فیلم، دفاع می کند. وی ادامه داد: در این دوره اغتشاش فرهنگی، دکتر افروغ از چهره هایی هستند که هنوز با قلم قهر نکرده اند. ادبیات فاخر و تاثیر قلم ایشان تحسین برانگیز است. ایشان در شورای پروانه نمایش، درباره هر فیلمی حرف های تازه ای برای گفتن دارند؛ از قدرت دفاع خوبی برخوردار هستند و البته استعداد قانع ...
بحران مارکسیسم/ گفت وگو با لویی آلتوسر در اواخر عمرش درباره کمونیسم، انقلاب و سیاست
...> درخصوص علم و انسان گرایی بگوییم: شما انتقاداتی به اندیشه مارکس جوان وارد کردید و گفتید او نمی تواند بدون پایه گذاری یک علم فلسفه ورزی کند. اکنون شما رد پای سرمایه مارکس را دنبال کردید و فلسفه مارکسیستی را بنیان نهادید. آیا فلسفه مارکسیستی وجود دارد؟ چیزی به اسم فلسفه مارکسیستی نداریم و نمی تواند هم وجود داشته باشد. به این موضوع مدت ها پیش اشاره کردم، دو ماه بعد از اینکه مقدمه مختصری برای نسخه ...
اثر هنری بوق تبلیغاتی نیست
این داستان نویس در گفت وگو با ایسنا، درباره مطالبات اهل قلم و فرهنگ از مسئولان فرهنگی اظهار کرد: مشکلات ما در حوزه ادبیات یکی دو تا نیست. یکی از مشکلاتی که در طول سال ها داشته ایم، مسئله ممیزی است. البته این موضوع در دولت های مختلف یکسان نبوده و با توجه به گرایش دولت ها و وزیر، تفاوت هایی داشته است. اما اصل قضیه همچنان پابرجاست و خواه ناخواه مشکلاتی ایجاد می کند. حتی در این شکل هم مساله باید ...
مطهری: افروغ حقیقت را فدای مصلحت نمی کند/طائرپور: به وجدان عماد افروغ تعظیم می کنم
جامعه خراب شده فرهنگ خراب است. چهره فرهنگی باید با نگاه فرهنگی وارد سیاست شود نه اینکه به سیاست آلوده شود. ولی متاسفانه در جامعه فرهنگ جایگاه خود را از دست داده است. نیروهای فرهنگی که باید وحدت بخش و انسجام گرا باشند، تفکیکی شده اند. اگر انسان فرهنگی می خواهد وارد سیاست شود باید به سیاستمداران یاد دهد که همه چیز دعوای سیاسی نیست و عناصر پیونددهند مشترک هم وجود دارد. در پایان مراسم از کتاب های جدید عماد افروغ رونمایی شد و قالیباف با اهدای لوح تقدیر از او تجلیل کرد. ...
تجهیزات منافقین با مجوز بنی صدر وارد می شد
.... همه قدرت ها دستش بود و می توانست هم محبوب باشد و هم چهره ماندگار باشد. به اندازه کافی هم سواد داشت و به اندازه کافی هم دنیا را می شناخت و حدود شانزده سال اروپا بود. تنها اشکالش همین تکبرش بود که شخص دیگری را نمی توانست تحمل کند و در آخر هم دست به دست منافقین داد و آن جنایت را رقم زدند و در شهادت شهید بهشتی و یارانش دست داشت و البته نقشه آنها از خیلی قبل تر بود. به هرحال شناخت ما از ...
بین وزرا کسانی را می شناسم که زنانشان آن ها را اداره می کنند/ می شنویم که قرار نیست در کابینه آقای ...
ما زنان باید خودباوری داشته باشیم، فراجناحی عمل کنیم، شایسته سالاری را در نظر بگیریم و از زنان در حیطه مسؤولیت خودمان استفاده کنیم. در دولت یازدهم بیشترین همکاران خانم ابتکار را مردان تشکیل دادند که این نشان می دهد ما هنوز خودمان به توانمندی های زنان باور نداریم. همراهی خانم دباغ با هیأتی که امام به شوروی اعزام کرد اتفاق خوبی بود و پیام مهمی داشت اما متأسفانه ادامه پیدا نکرد. اگر در مذاکرات هسته ای یک زن حضور داشت این پیام را به جهان می داد که ما طالب صلح و امنیت هستیم. ...
کتاب "مردی به نام اوه" در اینترنت منتشر شد
صمیمی از زندگی مردی است که یک سال دیگر وارد شصت سالگی می شود. دورانی از پیری که حال و هوای دیگری دارد. مردی که قرار نبود زندگی اش به اینجا برسد. در ابتدای داستان اوه ضمن گلایه از اتفاقات زمانه و غلبه زندگی ماشینی از خودش سوال می کند: این روزها مردم فقط کامپیوتر دارند و دستگاه قهوه ساز و جامعه ای که در آن هیچ کس نمی تواند به طریقی منطقی با دست بنویسد و قهوه دم کند به کجا می رود؟ به کجا؟ اوه ...
ناگفته هایی از زندان مخوف منافقین
در ابتدای سال 1370 و هم زمان با جنگ عراق و کویت، مردم ستمدیده عراق که از جنایت های صدام کاسه صبرشان لبریز شده بود، فرصت را مغتنم شمرده و در جنوب و شمال این کشور دست به نافرمانی زده و برای سرنگونی حکومت حزب بعث جنایتکار تلاش کردند. اتفاق مهمی که در تاریخ معاصر عراق ماندگار شد و به انتفاضه شعبانیه معروف است. مردم کردستان عراق که بیشترین نابرابری را از حکومت مرکزی عراق شاهد بودند وارد عمل شد و برای ...
تعبیر وارونه رؤیای احمدی نژاد
گفته می شود که اجرای برنامه امنیت غذایی تحت عنوان گرسنگی صفر علت انتصاب خوزه گرازیانوی برزیلی به سمت ریاست سازمان فائو بوده است. البته با توجه به رکود اقتصادی و بحران سیاسی در دوران ریاست جمهوری دیلما روسف و میشل تمر، برزیل نه تنها دیگر آن نقش الگویی را ندارد، بلکه داستان خوش آن دوران کوتاه مدت نیز به دست فراموشی سپرده شده است. درواقع، چرخش 180 درجه ای در این منطقه تنها دو یا سه سال به طول ...
نشست معرفی و بررسی مجموعه داستان فریاد در خاکستر
می شود، به دنبال انتخاب شربتی است که فقط یه کوچولو بیشتر در لیوان دارد. بشر این چنین است. یعنی مجموعه ای از مثبت و منفی، خوبی ها و بدی ها و... به نظر می رسد، آن جایی که عراقی میخواست عروسک را از دست دخترک بکشد، اگر یک مکثی میکرد و شک و تردید داشت، قابل باور تر برای مخاطب بود و به داستان پردازی داستان و انسان بودن آن عراقی نزدیک تر می شدیم. جمله ای برای نویسندگان وجود دارد که می گوید اگر در داستان ...
خاطرات زندان مخوف منافقین در دهه 70
راه بیندازند. یک روز به امام فحش دادند من هم به مریم رجوی فحش دادم. دست و پای مرا گرفتند و مرا با کمر پرت کردند روی گلدان های سفالی، گلدان ها زیر کمر من خُرد شد. آن دو سال به ما خیلی سخت تر از زندان پاپیون گذشت. حسین هم سنش از من بیشتر بود و هم زودتر مطالب را می گرفت. یک بار که ما را به صلیب سرخ بردند گفتیم منافقین ما را کتک می زنند. منافقان گفتند که ما که دیگر شما را نمی زنیم اما در ...
طنز در کلام بیهقی به مناسبت سالروز درگذشت ایشان
...، القاب طنزآمیز، تمسخر و مزاح است. بیهقی استادانه به مزاح و تمسخر اشخاص و موقعیت ها پرداخته است. او در برخی داستان ها راوی صحنه های خنده دار شده است و در برخی برای دوری از اتهام و افترا در قالب شخصیت های داستان، زبان به طعنه زدن و مسخره کردن گشوده است. اما در کلام و قلم خشک بیهقی به تنهایی نمی توان مزاح را یافت. مزاح در کلام بیهقی انعکاس صحنه ها و وقایعی است که او دیده است و برگرفته از رفتار و ...
مکتب فرانکفورت تجسم نوعی پارادوکس است
...، مکتب فرانکفورت به ایده های ازخودبیگانگی از طریق شیئ وارگی بند کرد و آن را مبنای کل روش انتقاد خود از جامعه ساخت. این کار حرکت بجایی بود؛ چون آن دست نوشته های مارکس که در آن ها دربارۀ این ایده ها به تفصیل بحث کرده بود، یعنی دست نوشته های اقتصاد و فلسفۀ 1844، اولین بار همان وقتی منتشر شدند که اندیشمندان مکتب فرانکفورت هم به نسخه های خود از آن ایده ها رسیدند. مارکس گویا فکر می کرد که شیئ وارگی ...