سایر منابع:
سایر خبرها
امام سجاد (ع) در ذهن و زبان اهل سنت
الله فی القران انزله کفاکم من عظیم القدرأنکم من لم یصلی علیکم لا صلاه له[9]” در این مقدمه به منزلت آل محمد (ص) در نزد اهل سنت اشاره شد و حال به بحث اصلی خود که در مورد سید الساجدین امام زین العابدین(علیه السلام) است می پردازیم. القاب امام علی بن الحسین (علیه السلام) : سبط بن جوزی در تذکره الخواص می گوید :” لقبش زین العابدین است ، رسول خدا (ص) او را سید ...
ورودکاروان عشق به شام درشعرآئینی؛غبارِ درگهِ این آستانه،اکسیر است
ابر خون لب کبود اما رخ او لاله گون بر لبش ذکر خدا جاری مدام سنگها از بام گویندش سلام از یکی پرسید این سر ز آن کیست گفت این رأس حسین بن علی ست این بُوَد مهر سپهر عالَمین نجل احمد یوسف زهرا، حسین وای من ای وای من ای وای من کاش می مُردم نمی گفتم سخن آن جنایت پیشه با خشم تمام زد بر ...
مرثیه سرایی و سیر مرثیه در ادبیات عاشورایی
مرثیه محتشم کاشانی این است که از زمین تا هوا، هرچه را که در عرش و فرش وجود دارد، با این واقعه بزرگ و نهضت عظیم همراه و درگیر می کند. این مدرس دانشگاه بیان کرد: محتشم در مصرع باز این چه رستخیز عظیم است کز زمین از واقعه عاشورا به عنوان یک قیامت بزرگ یاد می کند در حالی که ما واقعه بزرگی همچون قیامت را داریم که بسیار عظیم است و مانند آن نیست، اما محتشم از عاشورا به قیامت تعبیر می کند و در ادامه ...
امام سجاد(ع) اجازه نداد مومنین از طریق مبارزه منحرف شوند
به قیامت افتاد . حقیقت هم همین بود که دیگر به قرآن مراجعه نمی کرد. حجاج بن یوسف که شما شنیدید این همه ظالم بوده و یقیناً آن مقدار که شما شنیده اید ، کمتر از ظلم واقعی اوست ، وقتی بر منبر خطبه می خواند در خطبه هایش مردم را امر به تقوای خدا می کرد. بنابراین آنچه که در زندگی امام سجاد (ع) وجود دارد ، یادآوری اندیشه های اسلامی و تذکر دادن آنها به مردم بود ، تا فکر مردم را از آب و گل جریانها و انگیزه ...
اشتراک حوزه های درسی اهل طریقت با شیعیان
نفوذ داشت و تأثیراتی را بر عقاید آیینی آنان گذاشت. در ادامه به طریقت های شیعی پرداخته می شود: 1. طریقت نعمت اللهی نعمت اللهیه سلسله ای از طریقت های شیعی است که مؤسس آن صوفی نورالدین ، نعمت الله کرمانی مشهور به شاه نعمت الله ولی (وفات835ق) از اعقاب امام پنجم شیعیان بود. پدرش میرعبدالله و مادرش از امرای کرد شبانکاره فارس بود. (انصاف پور ، 1379 ، ص104). خانقاه او در ماهان کرمان ...
تقوای اقتصادی راهی جهت اصلاح فرهنگ اقتصادی
چه کافر و چه بخواهد و چه نخواهد باید رنج و سختی بکشد چون خداوند در آیه ذکر شده ، لفظ الانسان را اورده است اما فقط می توانیم نوع رنج را انتخاب کنیم یعنی یا این رنج کشیدن در مسیر خدا باشد یا مسیر شیطان یا ایها الانسان انک کادح الی ربک کدح فملاقیه [3] این انسان همنا تو در رنج هستی و با این رنج کشیدن درست به سوی خدا که غایت زندگی توست می رسی. شاید این سخن به مذاق بعضی ها خوش ...
زبان حال امام سجاد (ع) از 7 مصیبت جانسوز شام
...، ای یزید این کارها را می کنی باز می گویی محمد(صلی الله علیه و آله) رسول خدا است؟ و رو به قبله می ایستی، وای بر تو که در روز قیامت، جدم و پدرم طرف دعوای تو هستند.4 با این سخنان دندان شکن و آتشین، مُهر خاموشی بر دهان کثیف و آلوده یزید خورده و توان هرگونه سخن را از آن ملعون گرفت و تنها چیزی که توانست بگوید این بود که ای مؤذن اقامه بگو، هیاهو و صدای اعتراض از مجلس برخاست، برخی با یزید ...
لبخند انار دامغان کنارسروناز شیراز
... از کوچه های چشمان قهوه ای ات فال گرفتم چشمان تو تلخ تر است یا فال من؟ چشم هایت را باز می کنی. به من نگاه می کنی. سر تکان می دهم که نمی دانم. چشم هایت قهوه ای است و فالت تلخ. می خواهم تعبیر فال تلخت را بگویم. اما به قول مهدیه شامانی: تمام حرف های دلم را برای خودم تعریف می کنم برای خودم برای دو فنجان خالی روی میز ...
انقلاب بی خون / سخنرانی منتشر نشده استاد جلال الدین فارسی
را فرمول وار رسم کرده است؛ مثلا می فرماید: وَ کَأَیِّنْ مِنْ نَبِیٍّ قاتَلَ مَعَهُ رِبِّیُّونَ کَثیرٌ فَما وَهَنُوا لِما أَصابَهُمْ فی سَبیلِ اللَّهِ وَ ما ضَعُفُوا وَ مَا اسْتَکانُوا وَ اللَّهُ یُحِبُّ الصَّابِرین . (آل عمران، آیه 146) (چه بسا پیامبر که خداپرستان همراهش جنگیدند و هرچه در این راه دیدند سست نشدند و اظهار ذلت نکردند و خداوند مردم مقاوم را دوست می دارد.) ...
گلچین اشعار به مناسبت چهلمین سالگرد عالم روحانی و شاعر معاصر مشهدی، نجومی خراسانی
نوشته به هر ورق طاعات، بی ولای تو نبْوَد قبول حق صد بار اگر به چشمه زمزم وضو کنند آنان که گل ز گلشن عشق تو چیده اند روشن ضمیر هم چو فروغ سپیده اند نور خدا ز جلوه روی تو دیده اند آنان که در جوار رضا آرمیده اند کفران نعمت است، بهشت آرزو کنند شهادت حضرت ابوالفضل (ع) رخ ماه بنی هاشم ز برج خیمه چون سر زد ...
چارچوب های روابط زن و مرد در محیط اجتماعی
حکومت می کند و همه چیز در اختیار دارد. لحن خداوند در این سوره لحنی عتاب آور و تخطئه کننده نیست، بلکه درصدد بیان سرگذشت زنی حاکم، هوشمند و بادرایت است که بدون هیچ گونه عنادی، حق را می پذیرد و زیردستان خود را نیز دعوت بدین امر می کند. 2. پس از اسلام الف- ماجرای بیعت رضوان و حضور زنان در آن؛ خداوند در قرآن با اشاره به این جریان می فرماید: یا أَیهَا النَّبِی إِذَا جَاءَکَ ...
مومن استغفار می کند نه اصرار!
سکنجبینی که هرچه ترش تر باشد شما باید شکرش را اضافه کنی. چون او ضد تو و در مقابل تو هست. کسی که ضد شماست و در مقابل شماست، حسنه هم کافی نیست. و جادلهم بالتی هی احسن پس یک جا می گوید: حسنه و یک جا می گوید: احسن اینها باید فرق بکند. حدود باید مراعات شود.برای امیرالمومنین(ع) مهمان آمد. پدر و پسر بودند. حضرت امیر ( ع ) آب آورد و دست مهمان را شست. بعد به امام حسن ( ع ) گفت: تو هم دست پسرش را بشوی. بعد گفت ...
برجام مقدمه ای برای بصیرت مسئولان و مردم شد / اروپا بدون اجازه آمریکا حق معامله با ایران را ندارد
...، انقلاب کردیم و دشمنان ما این موضوع را خطر بزرگی می دانند. آیت الله صدیقی ابراز داشت: اساس عقده شان این است که آن ها لیبرال دموکراسی را به عنوان یک ایده آل در نظر گرفته بودند و به مردم فهمانده بودند که به دنبال ایجاد آرامش هستند اما خداوند، امام خمینی(ره) را مامور کرد و بی اعتنا به شرق و غرب، پرچم غدیر را در دست گرفت و مردم را به خدا دعوت کرد. * جامعه ای که خدایی باشد ...
با طناب پوسیده اروپایی ها داخل چاه نرویم/ دولتمردان برای اجرای اصولی اقتصاد مقاومتی تلاش کنند
دارای بازتابهای مختلفی بوده است. خطیب جمعه اردستان، با بیان اینکه سخنان تو خالی و بی مغز ترامپ را همه تحلیل کردند، تصریح کرد: مسئولان لشکری و کشوری هم نسبت به این حرکت از خود موضعگیریهای درستی را انجام دادند. امام جمعه اردستان تصریح کرد: حرفهایی که ترامپ بر زبان جاری کرد به ملت و نظام ایران جسارت کرده و در واقع به سپاه دهن کجی کرد که جواب آن را از مردم دریافت کرد. ...
برجام مقدمه ای برای بصیرت مسئولان و مردم شد / اروپا بدون اجازه آمریکا حق معامله با ایران را ندارد
موضوع را خطر بزرگی می دانند. آیت الله صدیقی ابراز داشت: اساس عقده شان این است که آن ها لیبرال دموکراسی را به عنوان یک ایده آل در نظر گرفته بودند و به مردم فهمانده بودند که به دنبال ایجاد آرامش هستند اما خداوند، امام خمینی(ره) را مامور کرد و بی اعتنا به شرق و غرب، پرچم غدیر را در دست گرفت و مردم را به خدا دعوت کرد. * جامعه ای که خدایی باشد، ذلت نمی پذیرد و در برابر کسی سر خم نمی ...