سایر منابع:
سایر خبرها
خطابه ساکت امام خط
، این کتاب را منتشر کنند؛ تحت این عنوان که می خواهیم خط میخی و کوفی و اوستایی و .. .را معرفی کنیم. این از هوشیاری استاد بود و به اعتقاد من خدا به قلب ایشان الهام می کرد. به هر حال ایشان به من می گفتند من در شبانه روز 14 تا15 ساعت با سختی شروع می کردم به نوشتن و شاید یکی دو درجه از چشم های ایشان به خاطر همین ضعیف شد . ایشان می خواستند کتاب را زود بنویسند و با خط خودشان هم نوشتند چون در آن زمان ...
تاجی بر سر آواز نصف جهان
مهرشاد متین فر اصفهان و تاج اصفهانی، در یک قرن اخیر در شهر تاریخ و هنر و اسطوره، همواره به گونه ای، چون تار و پود یک بافت در هم تنیده اند؛ گویی تاج، همان اصفهان است و اصفهان، تاج. شهری که در میان گنبدها ، گلدسته ها ، مناره ها ، کاشی ها و تمام نقوش ظریفش، یک چیز را به شکل پر رنگی طلب می کند: آواز ... .آواز ایرانی همواره از ارکان اصلی موسیقی ایرانی بوده و موسیقی کلاسیک شهری تحت تاثیر ...
نگاهی به سیر فیلم سازی مسعود کیمیایی درگذر سال ها- بخش اول
مسعود کیمیایی، بهروز وثوقی و فرامرز قریبیان؛ صداگذاری فیلم گوزن ها در هرکدام از این دوره ها ویژگی های خاص آن دوره و نگاه فیلم ساز را که آن دوره را از باقی او تمیز می دهند در کنار عادات و رسوم فیلم سازی خاص مؤلف می بینیم که حکم عناصر و موتیف هایی تکرارشونده در میان همه آثار کیمیایی را دارند. از مهم ترین فیلم های دوره اول که اکثراً هم به اولین نمونه های جنبش موج نو سینمای ایران ...
تحلیل روایات، پردازش مسائل رجالی و احاطه ی بر فقه، سیره علمی آیت الله موسوی اردبیلی(ره)
گونه حوادث عزادار باشیم، تجلیل کنیم، یادآوری کنیم، تذکر بدهیم و از همین ها هم یک بهانه ای برای پیشرفت بیشتر به دست بیاوریم. این استاد دانشگاه، با بیان اینکه فقه و اصول نماد و قوام بقاء حوزه های علمیه است، افزود: زندگی مرحوم آیت الله اردبیلی ابعاد مختلفی داشت و عمده تخصص ایشان در این زمینه بود که نوشته ها، آراء، حاشیه شان بر عروه و امثال اینها نشان دهنده ی دقت نظرشان در این خصوص است. ...
عجیب است که تاکنون بطال نامه تصحیح نشده است/هیچ ناشری حاضر به چاپ مسیّب نامه نشد!
و انتشار بطّال نامه یا روایاتی از این دست، همواره با مشکلاتی روبه رو بوده، هستیم و خواهیم بود که این امر نهایتاً ما را ناچار از به گزین کردن نسخ تصحیح می کند. کنم که در این فضای ناملایمتی ها و کج اندیشی های روزگار و بازار کاسب کارانه ی اصحاب فرهنگ با حُسن نظر مسیر انتشار بطّال نامه و چند حماسه ی منثور دیگر را هموار نمودند. تصحیح این اثر چقدر از شما وقت گرفت؟ شناسایی و ...
کوچک خان بزرگ/نقدی بر منتقدان میرزا کوچک خان جنگلی
جنگلی ها قلم بزند و حقیقت ها را وارونه جلوه بدهند این جو آنچنان علیه جنگلی ها بود که برخی ها به خود جرات می دادند در این خصوص افسانه سرایی کنند یکی از این دست مثال ها خاطرات میرپنج محمود قلی خان است که توسط یکی از همکاران آن روز وی به نام علی اصغر رضایی توپ چی در شماره 458 مجله ی امید ایران در مورخه 13/2/1342خورشیدی به چاپ رسید. وی نقل می کند یک شب من و افراد گروهانم تصمیم گرفتیم بطور ناغافل به میرزا ...
آثار سنائی ما را در ساخت بهتر هر دو جهان یاری می رساند
سنائی در این دوره بیشتر جنبه معرفتی، حکمی و فلسفی دارد. او در آواخر عمر دوباره به غزنه برمی گردد و به دربار بهرام شاه پسر مسعود سوم وارد می شود که در آن روزگار نیز باز شعر می گوید ولی این شعر بسیار جنبه های معنوی و معرفتی قوی دارد. او در آن هنگام کتاب حدیقه الحقیقه را نوشته که الحق اثر مهمی است. بله این دوگانگی درست است و شمس نیز به درستی بدان اشاره کرده است. این ایران شناس سوئدی در ادامه ...
انتخاب تبریز به عنوان مرکز مطالعات میراث فرهنگی جاده ابریشم/ ضرورت معرفی تبریز در سراسر جهان
...، دارا بودن پتانسیل در حوزه گردشگری سلامت و وجود برندهای مطرح همچون فرش تبریز از جمله عوامل موثری است که در این انتخاب در نظر گرفته شده است. اوهارا با بیان اینکه تبریز از گذشته های دور تا به امروز پلی میان تبادل فرهنگ، افکار و همچنین داد و ستد اقلام اقتصادی اروپا و ایران بوده و نقش مهمی را در ارتقاء فرهنگ و همچنین رونق بازار کشور داشته، ادامه داد: تبریزصرفا یک شهر نیست بلکه عضو ...
خاله خانوم نمادی از همین مردم است / نمایشی که ارحام صدر را بر سر شوق آورد
شهرهایی مثل خمینی شهر، نجف آباد و باغ نور اصفهان داشته، بازدید کرده اند. با همین نمایش به هجدهمین جشنوارۀ بین المللی آیینی سنتی هم راه پیدا کردیم. نام استاد ارحام صدر را بردید، خاطره ای از اجرای شبی که به دیدن نمایش شما آمده بود دارید؟ سال 1379 یا 80 بود، بنده هم تا آن زمان ارتباطی با استاد ارحام صدر نداشتم. ایشان شنیده بودند که نمایشی هست و یک شب برای دیدن آن تشریف آوردند. چون ...
ویژگی های شخصیتی و اجتماعی قصّاص
کافی می دانستند.[33] به نظر می رسد مجالس ذکر و دعاخوانیِ دسته جمعی[34] از دیگر حربه های قصّاص برای جذب مخاطبان بوده باشد. این از مخالفت صحابیانی چون ابن مسعود با این رفتار که آن را بدعت و گمراهی تعبیر می کرد[35] می توان نادرستی رفتارشان را دریافت. که عمر بن خطاب برای مقابله با این رفتار آنان، حتی به تنبیه بدنی متوسل می شد.[36] نیز باید به این مسأله کلیدی اشاره کرد که استفاده ...
پیوند تاریخ نگاری با ستاره شناسی
اوقات سعد از سوی منجمان دربار را می توان در حوزه فعالیت نظامی پادشاهان جست وجو کرد، آنجا که منجمان، هم ردیف و گاه پیشتر از امرای جنگی، با اسطرلاب به یاری شاهان نگران می شتافتند. نمونه شاخص این رویداد را می توان در محاصره حصار نجف اشرف از سوی عثمانیان دید: چون حضرت اعلی شاهی ظل اللهی از اِنهاء منهیان عیارپیشه و جواسیس فکرت اندیشه از حقایق حالات یومیِ بیرونی و اندرونی قلعه، خبیر و آگاه ...
از رقابت 80 فیلم در بخش مسابقه ملی تا نمایش مستندهای سیاسی روز جهان / نگاهی به یازدهمین جشنواره سینما ...
میان بگذارند. شب های نقد و رونمایی از کتاب های تازه منتشر شده نیز از سایر بخش های جنبی کارگاه ها بود که جو را به سمت کار پژوهش و تحقیقات سوق می داد. در نهایت نیز تصاویر این کارگاه ها را ضبط و در اختیار جوانان علاقمند، دفاتر انجمن سینمای جوانان و مراکز دیگر قرار می دادیم تا کسانی که این فرصت را نیافتند تا در این کارگاه ها شخصا حضور داشته باشند بتوانند از مطالب مفید آن ها استفاده کنند و بهره مند شوند ...
ستار اورکی: قرار بود موسیقی تازه ترین فیلم - کاترین بیگلو - را من بسازم
سروی س هنر جوان ایرانی ؛ بخش موسیقی: موسیقی ما - فرزان صوفی - ستار اورکی موسیقی را نزد اساتیدی چون بابک بیات و جواد معروفی یاد گرفته و بیش از هر چیز خودش را آهنگساز فیلم می داند؛ حتی دوست ندارد به عنوان آهنگساز سریال یا تئاتر شناخته شود. دوران عاشقی ، ویلایی ها ، مستند روایت زندگی مسعود کیمیایی ، استرداد ، کوچه ملی ، سال های مشروطه ، ستایش و... از جمله فیلم هایی است که برای آنها موسیقی ...
مردم ستایش می خواهند
به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا، پای آسانسور و موقع بدرقه فریدون جیرانی، یاد ترس صحرا مشرقی (الناز شاکردوست) در خفه گی می افتم؛ وحشت شخصیت اصلی این فیلم از تاریکی در نهایت با حبس در فضای تیره و تار آسانسور تعبیر و به واقعیتی تلخ و تراژیک تبدیل می شود. وقتی به شوخی به جیرانی می گویم که موقع ورود به آسانسور مبادا به سرنوشت صحرا دچار شوید، می خندد و می گوید اتفاقا از آسانسور وحشت دارد و چند سال پیش ...
قدردانی از معلم آشکار هنرستان موسیقی
محمد اسماعیلی با هنرمندی مسعود پور سید احمد، عادل تاجیک، امیر حسین عرب، حافظ پور سعید احمد، رامین صبری، امید ناصری، مرتضی بابایی، آرش زرن قلم، علی ایجادی، محمد میرزا خانی، امیررضا ملک احمدی، سعید احتشامی، سهیل همیشه بهار، مسیج نصیری، سجاد ترازی، سینا قادری، ابراهیم صالحی، نسرین فراهانی، زهرا صبری، امین جوادی، امیررضا احمدی، سپهر فرجی، احسان قدمی و محمد اسماعیلی ، اجرای گروه فرامرز پایور به سرپرستی ...
روانِ قیصر بر زبانِ ملکیان
... استاد مصطفی ملکیان، در ادامه پرده از چهارده درد آفاقیِ قیصر برداشت؛ از اینکه کسی کتابِ وجود او را نمی خواند و او را نمی فهمد؛ اینکه همه ی ما نیاز به فهمیده شدن داریم و بزرگترین آفتِ روزگار این است که دیگر فهمیده نمی شویم. – ساکت و تنها / چون کتابی در مسیر باد / می خورد هر دم، ورق اما / هیچ کس او را نمی خواند رنج های بیرونیِ آزار دهنده ی قیصر، دردهای آفاقیِ انسانِ روزگارِ ...
بازگشت رسانه ملی به سریال سازی
سریال که مضمون اجتماعی دارد، به ایفای نقش می پردازند. پاهای بی قرار پاهای بی قرار به کارگردانی منوچهر هادی و تهیه کنندگی ایرج محمدی با مضمون جنگ در قالب ملودرام اجتماعی در سه فصل زمان حال و گذشته تولید خواهد شد و درنهایت مخاطب با سریالی 60 قسمتی که تلفیقی از این سه فصل است، مواجه می شود. درحال حاضر تصویربرداری فصل 2 به پایان رسیده است. مسعود رایگان، پانته آ بهرام، حمید گودرزی ...
فصل مشترک شعر آیینی و شعر انقلاب ما در موضع مندی شاعر است
سخنوران نامداری کوشیدند تا ادای دِین بکنند. این جریان در طول روزگار همواره با مشکلاتی مواجه بود و حکام جبّار و سفاک مانع از انتقالِ این پیام به مردم بودند تا هنگامی که دولت های شیعی در ایران سر کار آمد و این دولت ها از شاعران شیعی حمایت کردند و پس از این ما شاهد رشد بیشتر اشعار آئینی بودیم؛ اما به مرور زمان بعضی از حکومت ها سعی کردند که شعر آئینی را از محتوای خودش تهی بکنند و این شعر را که شعری ...
حسام الدین سراج: شجریان به اشعار جان می دهد
دی های خود را منتشر کرد اما دیگران نه. شاید این عده به جهت سابقه های قبلی که مورد قبول رژیم فعلی نبود نتوانستند اجازه فعالیت پیدا کنند. اگر به کسانی که امروز فعالیت می کنند نگاه کنیم مثل سالار عقیلی، علیرضا قربانی و همایون شجریان، می بینیم که آنها معمولا هر دهه با یک گروه کار می کنند. این جا به جایی ها توسط محمدرضا شجریان به نظر شما به دلیل تغییر نگاه به هنر بود یا قصه دیگری دارد؟ ...