سایر منابع:
سایر خبرها
انسان چه زمانی می تواند حقیقت ایمان را در خود کامل کند
ظلماتی به نام فجور قرار داده است. ذوالجلال و الاکرام، همه این حالات را به اختیار انسان قرار داد. اولیاء خدا، عرفای عظیم الشّأن ذیل این آیه شریفه که می فرماید: اللَّهُ وَلِیُّ الَّذینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَی النُّور ، فرمودند: این ظلمات، فجور و نور، تقواست که پروردگار عالم فرمود: فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها ، خلقت نوریّه ما به تقواست و پیچیده شده در فجوری به ...
زیبایی ذات انسان از نفس ناطقه است
درباره ماده اصلی باید به سراغ مباحث ابن سینا بروند، اظهار داشت: بنابراین ماده زیبا نیست، صورت هایی که به خود می گیرد زیباست. آن صورت ها هم تجلی الهی است، منکران متافیزیک توجه کنند که اگر متافیزیک نبود، ماده بی هیچ شکل و صورتی بود، بنابراین فعالیت عالم ماده مربوط به جهان دیگر است. چهره ماندگار فلسفه ایران یادآور شد: آیه شَهِدَ اللهُ أَنَّهُ لا إِلَهَ إِلا هُوَ به این معناست که اگر نور الهی در ...
انتشار 114 عنوان کتاب دینی در 6 روز/ کتابشناسی تازه های دین
العقاید ابوالفضائل علامه خواجه نصیرالدین طوسی مترجم: عبدالرضا جمالزاده، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر، 288 صفحه، وزیری (گالینگور)، چاپ 1 سال 1394، 2000 نسخه، 150000 ریال. • توحید کمالی محمدکریم صابونی، مصحح: مجید حمیدزاده، آیت اشراق، 224 صفحه، وزیری (سلفون)، چاپ 1 سال 1394، 1000 نسخه، 140000 ریال. • بازشناسی جایگاه انسان در نظام هستی اسدالله افشار، سفیر اردهال ...
تأثیر قرآن برنوشته های جغرافیایی مسلمین
تمامیت جهان بینی قدیم به دست آورده، آن را راهنمای خود قرار داد، تا بتوان مبانی مهم علوم جدید را معلوم ساخت؛ سپس آنها را با توجه به بسط تاریخی شان نقد و ارزیابی کرد. (36) برت تنها راه کشف این حقیقت را بررسی تاریخی فلسفه حاکم بر علم جدید و رسیدن به آرای متافیزیکی نیوتن می داند؛ زیرا این آرا پابه پای نفوذ علمی او پیش رفت و به پشتوانه عظمت علمی او، بر تمام جهان علم سایه گسترد، به طوری که ...
نقش حضرت زهرا(سلام الله علیها) در احیای امامت الهی
مرکز خود قرار یابد؟ چرا پایگاه خلافت نبوی را از خانه وی دور کردند؟ آنجاکه روح الامین فرود آمده بود و پیکره رسالت بر پایه های آن استوار شده بود. آیا سزاوار است که انسان آگاه بر امور دین و دنیا را کنار زنند؟ آیا این جز زیان آشکار چیزی دیگری است. به خدا سوگند، آنان از ابوالحسن روی گردانیدند، چون از شمشیر او بیمناک بودند و می دانستند که او را از مرگ هراسی نیست؛ او مردانه می جنگد و بر دشمن می تازد، در ...
جغرافیای حکمت اشراق قرآنی است
فیلسوف اشراق تنها نبوده و او استنادات قرآنی نیز داشته است. نوشتار زیر به کوتاهی می خواهد به این پرسش پاسخ دهد که آیا می توان سمت و سوی نجات و رستگاری قرآنی را با جغرافیای عرفانی که در اندیشه سهروردی مطرح می شود، یکسان دانست، به بیان دیگر مساله اصلی این است که تقسیم جهان به غرب و شرق و راه انسان از جهان ظلمت به نور آیا می تواند قرآنی در نظر گرفته شود، این سوال تبعا جواب های متفاوت و متعارضی را ...
شیخ اشراق، پایه گذار روشی نو در فلسفه و حکمت
موفق شد تا به وسیله ی مکتب فکری اشراق به نقد فلسفه ی مشاء بپردازد. وی در میانه ی سده ی ششم، تفکرات ارسطو و ابن سینا را به نقد کشید و این فلسفه را با توجه به اینکه اصول و پایه آن بر عقل، نور و ظلمت بنا گذاشته شده بود، حکمت اشراق نام گذاری کرد. پایه ی فلسفه ی شیخ اشراق بر عقل(که در فلسفه ی مشاء نیز مشاهده می شود و با آن اشتراک دارد) و کشف شهود است. شیخ اشراق در نقد خود به ابن سینا بیان می کند که او ...
فصل اوّل: عناوین و اوصاف قرآن
... فامنوا باللّه و رسوله والنّور الّذی انزلنا؛ (5) پس به خدا و رسولش و نوری که فرو فرستادیم، ایمان آورید. کلمه نور به کار رفته که مقصود در همه این موارد، قرآن است. در چند مورد دیگر، مانند آیه 32 توبه، آیه 8 صف و آیه 35 سوره نور نیز احتمالا منظور از نور، قرآن است. اطلاق نور بر قرآن ظاهراً به این لحاظ است که راه سعادت انسان را روشن و او را از حقایق هستی ...
پیوند سیاست و فلسفه در اندیشه شیخ اشراق
شیخ اشراق چیست؟ وقتی سخن از مبانی فلسفه سیاسی اندیشمندی به میان می آید باید به شکل منطقی به سراغ مبانی معرفت شناختی، هستی شناختی، انسان شناختی و غایت شناختی او رفت. برای بررسی اندیشه سیاسی شیخ اشراق نیز باید از همین الگو پیروی کرد. کلیدی ترین مفهوم اندیشه سیاسی شیخ اشراق مفهوم نور است. وی در بحث شناخت عالم، عالم نور را در مقابل عالم ظلمت قرار می دهد و نور را محتوای هستی و ظلمت را حد و ...
حکمت در خدمت حکومت در آیین سیاسی اشراق
شناخته و بسیاری از نظریات خود را درباره مساله مشروعیت حکومت برخی از پادشاهان کهن، چون افریدون و کیخسرو از چنین متونی گرفته است. سرانجام نوشته های ابن سینا- که مهمترین تاثیر را در منطقیات، طبیعیات و الاهیات حکمت اشراق گذاشته اند- در برخی موارد اساسا اندیشه های سیاسی اشراقی هم هستند. پایه آیین سیاسی اشراقی مد نظر سهروردی چیست؟ آیین سیاسی اشراقی بیش از هر چیز بیان باورهای همگانی ...
فلسفه سهروردی تابع تفکر سیاسی اوست
دو مؤلفه ایران و تشیع مهمترین عناصر تشکیل دهنده فلسفه اشراق سهروردی محسوب می شوند. میان سهروردی شناسان نزاع بزرگی وجود دارد که آیا فلسفه او تابع تفکر سیاسی اش است یا طرح سیاسی وی منبعث از فلسفه اشراق اوست. حقیقت این است که سهروردی تنها فیلسوف اسلامی است که فلسفه ای انضمامی و عینی تدوین کرده و فهم آن فلسفه، بدون آئین سیاسی او مقدور نخواهد بود. به نظر نگارنده در فلسفه انضمامی او این دو مهم آنچنان ...
فلسفه سهروردیتابع تفکر سیاسی اوست
ناب و پاک آدمی است و همچون خورشید از مشرق حقیقت در ورای زمان طالع می شود. سهروردی برخلاف اندیشه ایرانشهری، این خمیرمایه را فرهمندی ایرانی نمی داند بلکه تحت تأثیر رویکرد شیعی، اساس آنرا نور برمی شمارد. ملاصدرا معتقد است که گزینش نور توسط سهروردی، به سبب تأثیرپذیری وی از فلسفه نور زرتشتی و ایرانی یا اندیشه یونانی (خود سهروردی نیز افلاطون را به عنوان امام حکمت صاحب الاید و النور می داند ...
نصر نقش موثری در معرفی فلسفه اشراق به غرب دارد/ تشکر اوژن یونسکو از کُربن برای ترجمه آثار سهروردی
روحانی سهروردی به جهان امروز، نشان می دهد که انسان در پیوند عمیقی با خدا و هستی است و چون از چشمه ای به نام خداوند منشأ گرفته است، نمی تواند تاریک و ظلمانی باشد. نقش نصر در شناساندن فلسفه اشراق به غرب مصحح کتاب حکمةالاشراق در پاسخ به پرسشی درباره سهم دکتر سید حسین نصر در شناساندن آرای سهروردی به جهان غرب گفت: سید حسین نصر، واسطه خیر در شناساندن سهروردی به جهان غرب بود. وی یکی از ...
نور اندیشه در مسیر شهود/ کتابشناسی سهروردی پژوهی از 1392 تاکنون
. سهروردی پهلوانانی اسطوره ای چون کیومرث و تهمورث و اندیشه حکیمانی چون زرتشت و جاماسپ را برای نخستین بار به فلسفه راه می دهد. فلسفه سهروردی به عقل اعتقاد دارد، اما عقل را تنها مرجع شناخت نمی داند بلکه کشف و شهود و اشراق را به عنوان شریف ترین و بلندمرتبه ترین مرحله شناخت معرفی می کند. سهروردی در حکمت خویش به جای مفهوم فلسفی وجود یا هستی ، مفهوم نور را به کار می برد. از دیدگاه او جهان وجود ...
احداث بنیاد سهروردی در شهر سهرورد به کندی پیش می رود
. وی درخصوص جایگاه آراء و فلسفه شیخ اشراق، گفت: فلسفه یعنی یافتن حقایق هستی آنچنان که هستند، نه آنچنان که تو می خواهی. کاوندی گفت: فلسفه ابن سینا مشائی است و تا حد زیادی در مباحث وجودشناسی وام دار ارسطو بوده و از آموزه های اسلامی بهره برده است. وی افزود: ابن سینا بنیانگذار فلسفه اسلامی است، چون مفاهیم و آموزه های اسلامی مانند معاد و نبوت را در فلسفه گنجاند. ...
تفاوت نظریه تجرید معنا با نظریه وضع الفاظ بر ارواح معانی
... 5. مثال هایی که در تبیین این نظریه آورده می شود، همه اسم است، اما نتیجه به تمام الفاظ قرآن سرایت داده می شود. از این رو باید این نظریه در مورد افعال به صورت مستقل تبیین شود؛ زیرا در افعال چیزی به نام زمان وجود دارد که در اسامی نیست و زمان رکن فعل است. آیا جدا کردن افعال از زمان با قواعد زبان شناسی تعارض ندارد؟ (3) با جدا کردن زمان از فعل، شالوده فعل از هم می پاشد، چون فعل بودن فعل به زمان ...
ادلة لزوم برقراری توازن در سطح زندگی
رَسُولِهِ مِنْ أَهْلِ الْقُری فَلِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِی الْقُرْبی وَ الْیَتامی وَ الْمَساکینِ وَ ابْنِ السَّبیلِ کَیْ لا یَکُونَ دُولَةً بَیْنَ الْأَغْنِیاءِ مِنْکُم (حشر: 7)؛ آنچه را خداوند از اهل این آبادیها به رسولش بازگرداند، از آن خدا و رسول و خویشاوندان او، و یتیمان و مستمندان و در راه ماندگان است، تا (این اموال عظیم) در میان ثروتمندان شما دست به دست نگردد. آیه شریفه تصریح ...