سایر منابع:
سایر خبرها
نحوه دلالت مدیریت منابع مالی جامعه اسلامی بر ولایت مطلقه فقیه
مثلاً پنجاه نفر سید بخورند؟ یا اکنون فرض کنید به پانصد هزار سید بدهند که ندانند چکارش کنند؟! در صورتی که می دانیم حق سادات و فقرا به مقداری است که با آن امرار معاش کنند... از طرفی جزیه که بر اهل ذمّه مقرر شده و خراج ، که از اراضی کشاورزی وسیعی گرفته می شود، درآمد فوق العاده ای را به وجود می آورد. مقرر شدن چنین مالیات هایی دلالت دارد بر اینکه حاکمی و حکومتی لازم است. وظیفه حاکم و والی است ...
واکنش تند حسین شریعتمداری به سخنان رییس جمهور/ روزنامه کیهان خواستار توبه روحانی شد/ روزنامه جمهوری ...
رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) بلکه بر عصمت قاطبه پیامبران الهی به صراحت دلالت دارند. افزون بر صدها روایت صحیح و مسلم الصدور از نبی اکرم و سایر معصومین (علیهم السلام) که عصمت پیامبران الهی بویژه رسول اکرم و ائمه دوازده گانه معصوم (سلام الله علیهم) را به صراحت اثبات می کنند خطاناپذیری امامان از اهل بیت (سلام الله علیهم) نیز در آیات قرآن کریم از قبیل آیه تطهیر، و در روایات صحیح و متواتر ...
واکنش تند حسین شریعتمداری به سخنان رییس جمهور
، گرانی ها و مشکلات اجتماعی را درست کرده و به سرانجام برساند. اهل بیت(ع) ملاک محک و سنجش آیت الله محسن اراکی، استاد درس خارج حوزه نیز با بیان اینکه مسئله نقد اهل البیت(علیهم السلام) و خصوصا پیامبر اکرم(صل الله علیه و آله و سلم) به اصل عصمت بازگشت دارد و این مسئله ای اتفاقی میان فریقین است، می گوید: آیات و روایات کثیره دلالت بر عصمت و خطاناپذیری پیامبر(صل الله علیه و آله و سلم) و اهل بیت ...
چالش ها ی فقه سنتی با مقوله حق الناس در حوزه عمومی
فقه و اصول حوزه علمیه در محل مؤسسه با حضور اساتید، فضلا و طلاب برگزار شد. متن پیش روی سخنان ارائه شده این استاد حوزه علمیه قم است. اعوذ بالله من الشیطان الرجیم، بسم الله الرحمن الرحیم. الحمد لله رب العالمین وصلی الله علی سیدنا ونبینا ابی القاسم المصطفی محمد و علی أهل بیته الطیبین الطاهرین المعصومین. بحث مقدماتی در آغاز، مقدماتی را برای روشن شدن موضوع عرض می کنم و ...
رئیس جمهور به جای توبه اظهارات نادرست خود را توجیه کرد!
کرده و به سرانجام برساند. اهل بیت(ع) ملاک محک و سنجش آیت الله محسن اراکی، استاد درس خارج حوزه نیز با بیان اینکه مسئله نقد اهل البیت(علیهم السلام) و خصوصا پیامبر اکرم(صل الله علیه و آله و سلم) به اصل عصمت بازگشت دارد و این مسئله ای اتفاقی میان فریقین است، می گوید: آیات و روایات کثیره دلالت بر عصمت و خطاناپذیری پیامبر(صل الله علیه و آله و سلم) و اهل بیت(علیهم السلام) می کند و آیه من یطع ...
تقریر درس خارج اصول استاد سعدی
دوشنبه 20 آذر 1396 چکیده به قلم مقرر: ادله جواز تقلید ادامه روایات استاد سعدی در ابتدای جلسه به این نکته اشاره نمودند که در بحث از روایات صحبت در مجموعه ی روایات نه تک تک آنها می باشد. پس اگر بر فرض دلالت برخی از آنها مخدوش بود خللی به اصل مطلب وارد نیست. استاد بعد از این مقدمه شروع به تحلیل روایات و نقد اشکالی که در جلسه قبل شده بود نمودند ...
آقای روحانی وقتی سوادش را ندارید اعتقادات مردم را رها کنید
انتقاد نسبت به ائمه(ع) معنا ندارد آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در درس خارج اصول خود با اشاره به سخنان اخیر رئیس جمهور در رابطه با قابل نقدبودن همه انسان ها اظهار داشت: ایشان این تعبیر را نسبت به ائمه معصومین(ع) و حتی نسبت به وجود مبارک پیامبر اکرم(ص) با استناد به روایات نیز سرایت داده اند. وی گفت: ممکن است مقصود اصلی ایشان معنای دیگری باشد، اما ظاهر کلام مطلبی کاملاً باطل و ناصحیح است ...
تقریر درس خارج اصول استاد سعدی
خویی دلالت روایات را تمام دانسته اما آیات ناهی در مورد اصول عقاید دانسته است در نتیجه خروج را به تخصص نه تخصیص می داند. استاد به این مطلب اشکال نموده و فرمودند آیات ذم در مورد اصول نیست و آیاتی مانند “وَلَا تَقْفُ مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ” اطلاق داشته و فروعات را نیز در بر می گیرد. اما اینکه مراد از راوی در روایات فقها به اطلاق امروزی نیستند بلکه روات می باشند، صحیح نیست ...
عاقبت برجام به کجا خواهد کشید؟ / اعتراضات و کشته شدگان زیر ذره بین مجلس / آشفتگی در بازار پول /چگونگی ...
علم سیاست چه بوده است. بماند که ظاهر امر نشان می دهد با توجه به انچه روی داد جنبش و خیزش نبوده،لاجرم توصیف ماوقع را باید در مفهومی دیگر جست و جو کرد. علمای علم سیاست در تعریف و چارچوب مند کردن این اصطلاح و تمییز میان آن با جنبش و خیزش اگرچه به وجود شباهت هایی میان این سه معترفند اما درعین حال اعتقاد دارند وجود بعضی عناصر در یکی، و فقدان برخی عناصر دیگر در آن دیگری ها، محل و منشأ تفاوت و ...
تقریر درس خارج اصول استاد سعدی
... محقق نائینی این استدلال را خلاف ظهور آیه دانسته و مقدماتی را که اثبات وجوب بدان تمسک نمود را پاسخ این اشکال می داند. مضاف بر روایاتی که در ذیل این موضوع موجود است که خود میتواند موید مطلب باشد. نتیجه: استاد سعدی بعد از بیان این مطالب وجوب را با استدلال مدرسه نائینی صحیح دانسته اما اطلاق حذر را با اشکال مواجه دانستند و در نتیجه آیه را نه مفید خبر واحد و نه تقلید مقلد دانستند. ...
تقریر درس خارج اصول استاد سعدی
پذیرد و بیان می کند که می توان به راویان صدر اسلام اطلاق فقیه کرد چرا که فقه استنباط حکم شرعی از جهات ثلاثه صدور، دلالت و جهت صدور است. و در آن دوران دلالت و جهت برای اهل علم معلوم بوده و اثبات صدور خبر برای فقه کفایت می نموده است پس راویان در واقع کاری فقهی می نمودند. مرحوم آیت الله بروجردی کلام را تمام ندانسته و با توجه به وجود راویانی سنی که قایل به حجیت قول معصوم نبودند،در بین راویان ...