سایر منابع:
سایر خبرها
و بی پروایی و بدون تحقیق و تأمل به زبان آمده است، اما اگر آن را اشاره به طرح آیندة اروپا تلقی کنیم، سخن غرور و برتری جویی و غلبه است و چنین سخنی به صفت درست و نادرست متصف نمی شود. در سخن توسیدید، غرب مجموعة صفات عقل و وقار و حزم و دلاوری و فصاحت است و شرق ضد آنهاست. این شرق و غرب در هیچ جا وجود ندارد. نفی و اثباتی که در یونان آغاز شد و در دوران تجدد قطعیت و صراحت تمام پیدا کرد، وجهی از ...
قانون مداری و اخلاق محوری هم بی ارتباط با اتکای به اسناد نیست. جامعه ای که بی سند حرف نمی زند طبعا قانون مدار است و اخلاق رفتاری و اجتماعی را رعایت کرده است. در چنین جامعه ای دروغ نیست و صحبت از مصلحت اندیشی های بی پایه که جز مایه فساد و میدان دادن به تبهکاران و زورمداران، که می خواهند با گذر از اسناد و یا انهدام آنها، آنچه را که می خواهند خودسرانه عمل کنند، نیست. فرد و جامعه ای که بر اساس سند سخن می گوید و کار می کند و تصمیم می گیرد هر گز گرد خلاف نمی گردد و می داند که او در گروی عمل خویش است و می داند که برایش سند سازی هم نمی کنند. در جامعه ای که سند مدار باشد قطعا کارگزاران و مسئولان آن ...
حقوق بشر شامل حقوق طبیعی یا حقوق قانونی است که در قوانین ملی و بین المللی موجودند و بدون شناخت انسان، سخن گفتن از حقوق بشر شدنی نیست و بدون معرفت نسبت به انسان نمی توان به او فرمان داد که به احکامی تن دهد و نیز نمی توان برای وی حقوقی ترسیم کرد؛ بنابراین انسان در بستر اختلافات و کثرت های مادی توانایی شناخت و تنظیم حقوق واحد و مشترک را ندارد. اگر در غرب توجه به حقوق انسان ها با دوری جستن از اندیشه ...
آمَنُوا ... (بقره/212، زندگی دنیا برای کافران زینت داده شده است و افراد باایمان را مسخره می کنند). وَ إِذا نادَیْتُمْ إِلَی الصَّلاةِ اتَّخَذُوها هُزُواً وَ لَعِباً ذلِکَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لایَعْقِلُونَ(مائده/58، هنگامی که (با اذان) به نماز فرا می خوانید، آن را به مسخره و بازی می گیرند، این بخاطر آن است که آنها جمعی نابخردند). استهزاء و تمسخر حتی نسبت به پیامبران هم صورت می پذیرفته است و ...
شروع از روح، شروع از زیربنا به جای روبنا، و حتی در معنایی کاملاً جامعه شناسانه، چینش درست هرم طبقات اجتماعی. به عبارت دیگر، مارکس مطابق با اصل اساسی ماتریالیسم تاریخی، می کوشد خاطرنشان کند که این شکل ویژۀ کارکردهای اجتماعی و اقتصادی هستند که مقولات تفکر را تعیین می کنند و بنابراین برای تبیین زیربنایی شیوۀ تفکر یک گروه از انسان ها، ما باید به قواعد تولیدی و توزیعی آن جامعه نگاه کنیم. نقد دین پیامد ...
نادانی مهمترین دلیل تمسخر و تحقیر دیگران است، چرا که انسان جاهل بدون توجه به مسائل و فهم و درک درست آن، تنها بر پایه ظاهر حکم کرده و رفتاری را به تمسخر می گیرد . این استاد اخلاق افزود: با توجه به آیات و روایات با موضوع آثار مخرب تحقیر دیگران، افراد متعهّد و مؤمن باید از این رفتار زشت و ناپسند دوری کنند، چرا که تمسخر و استهزاء دیگران گناه بزرگی است. وی با بیان آیه ای از سوره ...
یشاء و یثبت و عنده أمّ الکتاب . در اهمیت این آیه و جایگاه آن در بینش توحیدی صحیح، همین بس که در شماری از دعاهای مأثور از خاندان وحی :می آموزیم که در نزدیک ترین لحظاتی که انسان نسبت به خدای بزرگ می یابد، خداوند را به همین وصف می خواند. به عنوان نمونه به این دعا از امام صادق (ع) بنگریم که در یکی از بهترین مظانّ استجابت دعا یعنی بین نماز مغرب و عشا، آن هم در جایگاه خواسته ای مهم مانند ...
...: حدیث تردّد، حدیثی قدسی است که به باب عظیمی از ابواب معارف الهی اشاره دارد. و آن اتّم الاختیار بودن ذات مقدّس الهی است. با مفهوم شناسی حدیث، سه اختیار طولی و تو در تو برای خداوند قابل اثبات است. عدّه ای از محققان، به دلیل عدم توجه به معنای صحیح واژه تردّد و نیز اغلب حکما به دلیل پیچیدگی روایت و ناسازگاری نصّ آن با مبانی فلسفی به تأویل این حدیث قدسی مبادرت ورزیده اند تا به گمان ...
توحید و موحد اساس مسائل عرفانی است. توحید یعنی وحدت وجود؛ و موحد یعنی انسان کامل که تنها مرآت تمام نمای ذات حق و مظهر تام اسما و صفات او است (جوادی آملی، 1387، ج1، ص343). بر این اساس، بحث انسان شناسی بعد از خداشناسی از مهم ترین مباحث عرفانی محسوب می شود. روش عرفان مکاشفه و شهود است که از طریق تزکیه نفس، صفای باطن، ریاضت و عشق میسر می گردد (یزدان پناه، 1388، ص73 و 75). یافته های عرفانی نتیجه ...