سایر منابع:
سایر خبرها
پدر معنوی جریان های افراطی در جهان اسلام
تیمیه برمی گردد که مسلمانان معاصر خود را جاهلی خواند و عبدالوهاب نیز اعتقاد داشت که وضعیت مسلمانانِ دنیا حتی آن هایی که در شبه جزیره عربستان به سر می برند، همانند وضعیت دوره جاهلی قبل از اسلام است. در اوایل قرن بیستم اصلاح طلب معاصر محمد عبده و رشید رضا، ویژگی های جوامع خود را با عصر جاهلیت مقایسه کرده و متذکر شد که بعضی از جوامع اسلامی در عصر حاضر ازنظر اخلاقی و مذهبی بیشتر از مردمان دوره جاهلیت ...
چگونه عثمانی ها برای اثبات خلافت خود، شرط قریشی بودن را حذف کردند
حکومت یافته بود، می کوشد تا به انکار شرط قریشی بودن بپردازد. علاوه بر این، نویسنده، می کوشد تا بر حقوق سلطان و پادشاه تأکید کرده، او را یکی در میان، سایه خدا خوانده، و بگوید که احادیث زیادی در لزوم اطاعت از او وجود دارد، حتی اگر ستمگر و ظالم باشد. در این نگاه، سلطان یا همان خلیفه و پادشاه و امیر و امام که عناوین مختلف حاکمی هستند که به زور و غلبه بر سر کار آمده و مردم با او بیعت کرده اند، همه ...
مساله ذهنی نسل جدید کارآمدی حکومت هست/ شکاف نسل ها در ایران
طور می شود این بی اعتمادی را برطرف کرد؟ یقینا هم به بحث عمل و کارآمدی بر می شود. در نتیجه در فضای سایبری ما هنوز هیچ کاری نکردیم. در فقه رسانه کاری نکردیم. بخشی از عبادات هست؟ معاملات هست؟ این هست که سایتی پیدا می شود به اسم آمدنیوز که در فضای سایبری شبهه افکنی می کند و اگر ما در این فضا قوی بودیم و مهارت لازم را داشتیم می توانستیم آن را خنثی کنیم و یا پاتک بزنیم. همان گونه که در کشورهای دیگر هم ...
بازرگان بدون روتوش
مبارزه با رژیم شاهنشاهی و دغدغه برای مبارزه با افکار التقاطی مارکسیستی-کمونیستی و به طور خاص حزب توده که در بحبوحه ی مبارزه های مردمی با ظاهری فریبنده درصدد تأثیرگذاری بر افکار جوانان مسلمان انقلابی بودند، قابل تحسین و دفاع به نظر می رسد. همین موضوع علت انتصاب وی به نخست وزیری دولت موقت است. در حکم حضرت امام نیز اعتقاد وی به مکتب اسلام و سابقه ی مبازره های وی بدون در نظر گرفتن وابستگی های ...
انقلاب یا سلطنت؟ بخش اول
چارچوب شرع، قرآن و حدیث بمانید؟ در واقع، بحث بین معتزله و مخالفین آن به همین معناست. در دوران مشروطه هم دعوایی بین معتزله و مشروطه خواهان است که آیت الله نائینی تجسم تفکر معتزله است. در بین مشروعین نیز شخص فضل الله نوری را داریم که می گوید ما نباید این نوع بحث ها را وارد کنیم، زیرا همه چیز خودمان داریم و چرا وارد این بحث ها می شوید؟ یعنی، صرف اینکه بگوییم فقه پویا مساله را حل نمی کند؛ باید ببینیم ...
آیت الله علوی بروجردی: رسالت روحانیت انتقال میراث معصومین به جمعیت شیعه است/ باید در مراکز اصلی دنیا ...
شفقنا- آیت الله سید محمد جواد علوی بروجردی عنوان کرد: وظیفۀ روحانیت این است که میراث به جامانده از ائمۀ معصوم(علیهم السلام) را بیاموزند و به جمعیت شیعه منتقل کنند و آن ها را به نحوی تربیت کنند که میراث دار باشند و در مرحلۀ بعد، به همۀ مردم عرضه کنند. به گزارش شفقنا، استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم در دیدار جمعی از طلاب ممتاز شهر آبادان در کتابخانه حضرت آیت الله العظمی بروجردی ...
چگونه غیبت کردن اعمال چندین ساله انسان را نابود می کند
، همه مسلمانان را مسئول مبارزه با یاغی و تجاوزگر دانست، این آیه نیز برای حفظ آبروی مردم؛ سوءظن، تجسّس و غیبت را حرام کرده است. امروزه حقوق دانان جهان، از حقوق بشر حرف می زنند، ولی اسلام به مسائلی از قبیل تمسخر، تحقیر، تجسّس و غیبت توجّه دارد که حقوق دانان از آن غافلند. هیچ گناهی مثل غیبت به درّندگی بی رحمانه تشبیه نشده است. آری، حتّی حیوانات درنده هم نسبت به هم جنس خود تعرّض نمی ...
نوعثمانی گری ترکیه و رقابت با ایران
نظریه سازه انگاری تعریف منافع ملی بر اساس اولویت های فرهنگی و هویت اجتماعی معنا می یابد (هادیان، 1382: 914). این استراتژی ایران تا طرح و پیگیری دکترین نوعثمانی توسط ترکیه بدون رقیب در خاورمیانه عربی دنبال می شد. اما با ورود ترکیه، منافع ملی و منطقه نفوذ ایران با تهدیداتی روبرو شد. بر این اساس مشاهده می شود که رهبران جدید اسلام گرای ترکیه در این اندیشه اند که چگونه از برگ اعمال نفوذ منطقه ...
تحلیل علمای شیعه پیرامون حدیث تردّد
. اختیار سوم اختیار سومی برای فاعل مختار وجود دارد و آن این که وجود این مزاحم را به سبب اکرام و اجلال مؤمن ملاحظه نماید، و او را توفی نفس ننماید، زیرا بقاء او در دار دنیا، برایش خیر است و به عبادات و اطاعات می پردازد. این اختیارات ثلاثه، ناشی از حریت و کمال اختیار فاعل است و همه فعل خداوند است و خداوند در انجام هر طرف بدون هیچ الزام و وجوبی، دارای اختیار محض است. بدون ...
روش پیامبر و ائمه(ع) در وضع عناصر متغیر
سازد (همان، ص7). اگر این مطلب را در نظر بگیریم که دعوت اسلام جهان شمول است و برای همه زمان ها و مکان هاست، پیداست که انحصار زکات در نُه امری که مشهور است نمی تواند از بین برنده فقر به حساب آید؛ زیرا اولاً شاهد آن هستیم که صرف این نُه امر به مقداری نیست که نیاز همه فقرا را برآورد و ثانیاً در بسیاری از مکان ها این نُه امر وجود ندارند و در نتیجه به عنوان زکات نیز پرداخت نمی شوند. بنابراین اگر ...
زندگی نامه حجت الاسلام و المسلمین سید حیدر موسوی(قسمت دوم)
به انتساب به حسن یا حسین، حسنی یا حسینی گفته می شود و از نظر فقه شیعه کسانی که خمس به آنها تعلق می گیرد این سادات هستند. البته شایان ذکر است که به اعتقاد برخی از علماء، فرزندان حضرت عباس عموی پیامبر نیز جزو سادات شمرده می شوند و می توان به آنها نیز خمس مال پرداخت ولی از نظر قاطبه علمای شیعه به اجماع، بخصوص علمای متأخر شیعه سیادت به فرزندان فاطمه دختر پیامبر می رسد و خمس تنها به آنها تعلق می ...
لزوم مشارکت فقه در تدوین سیاست های کلی نظام
به گزارش خبرگزاری رسا ، آیت الله کعبی در هفته چهارم دوره آموزشی رویکردشناسی فقه حکومتی که به همت مدرسه آفاق در سالن همایش های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، موضوع بحث خود را مسائل فقه حکومتی عنوان کرد، مواد قانون اساسی را همان مسائل فقه حکومت دانست و به تشریح اصولی که در مقدمه قانون اساسی آمده است پرداخت و گفت: قانون اساسی تلاش دارد که همه نهادها بر اساس اصول اسلام سازماندهی شود. این به ...
حق الناس در ادبیات دینی
. مراجعه به آرای عمومی بخشی از مکانیزم های بیرونی مورد توجه این اندیشمندان بوده است که تحت حاکمیت قوانین دینی و اخلاقی به عنوان مکانیزمی محوری در مبانی مشروعیت حکومتی به شکل جدی تعقیب می گردد. در اندیشه اسلامی هم پایگاه حقوقی اقتدار و حاکمیت همان مشروعیت است با این تفاوت که در اسلام بدون اذن و مشیت الهی هیچ قدرتی تحقق نمی یابد و منشأ تمامی قدرت ها اوست؛ لذا هر قدرتی از آن جهت که به او باز می ...
شاگرد آیت الله مصباح: خاتمی حرف بزند اما نه...
امیرالمومنین در ترویج اسلام نقشی نداشته است؛ به عنوان اولین مردی که به پیغمبر ایمان آورد. یعنی وقتی که یک سنی تاریخ اسلام می نویسد با رویکرد سنی گرایی می نویسد، یک شیعه هم که تاریخ می نویسد با رویکرد شیعه گری می نویسد، نمی خواهم اشکال به اهل سنت بگیرم، شیعه هم همین طور است. مثلا این هایی که درباب مساله ی کربلا نوشته اند. من وقتی می خواهم درباره ی امام حسین مطالعه کنم یا مثلا سخنرانی داشته ...
نقش نظام سرمایه داری در ساماندهی نظام اقتصادی ایران
رو به رو هستیم که به چه سبب در عرصه اجرای آموزه های اقتصادی و نیز در بخش تعلیم و پژوهش در جمهوری اسلامی ایران با وضع نامناسب رو به رو هستیم و برای خارج شدن از آن چه اقدامی باید کرد؟ متناسب با سوال فوق، فرضیه تحقیق عبارت هست از روش طراحی نظام اقتصادی در جمهوری اسلامی ایران، منشأ کلیدی مشکلات موجود هست. این امر، لزوم اصلاح روش کشف و طراحی نظام اقتصادی اسلام را در تحقیقات اقتصاد اسلامی ...
حق الناس و حق نمایندگی
است که توجه به آنها به عنوان مبانی استقرار نظام حقوقی مورد توجه است؛ از جمله آنکه در نظامات دینی به خلاف دیگر نظامات که عرف در آنها بر همه امور استیلا دارد، دین و فرامین شریعت تعیین کننده تر از هر امر دیگری پذیرش شده است؛ لذا در نظامات عرفی رویکرد اومانیستی و در نظامات دینی رویکرد تئوکراتیک با برخی قید و بند ها جلوه گری می نماید. در نظام دینی هر امری باید از مشروعیت الهی برخوردار شود ...
برداشت دینی از تحولات نظام بین الملل
عدالت و توسعه به ویژه در حوزه خارومیانه بعد از انتصاب احمد داوود اغلو به سمت وزارت خارجه این کشور در سال 2002 است، تلاش برای حضور فعال ترکیه در خاورمیانه عربی و ارائه الگوی موفق از اسلام سکولار است. سابقه این استراتژی به حمله نظامی ترکیه به شمال قبرس و اشغال آن بازمی گردد که تحلیل گران یونانی در آن دوره از اصطلاح عثمانی گری برای توصیف این عمل بلند پروازانه ترک ها استفاده کرده بودند. این اصطلاح بار ...
ادله وجود منطقه الفراغ
.... همان طور که ذکر گردید قوانین مجلس باید طبق مصلحت عمومی مردم بوده و با قانون بنیادی مخالف نباشد (صدر، 1421ق، ص19). اما منافاتی بین این دو عبارت وجود ندارد؛ زیرا بر طبق دلیلی که شهید صدر بدان استدلال کرد حق قانون گذاری در این زمینه به ولی امر و ولی فقیه سپرده شده است و اصالتاً این حق اوست که به وضعیت قوانین در این حوزه پرداخت کند. ولی وی در عین حال توان دارد طبق اصل شورا که در اسلام ...
نظر حاج آقا رحیم ارباب در مورد نماز جمعه/ انفاق کردن و احترام به سادات از ویژگی های برجسته ایشان بود
آیت الله سید باقر آیت میردامادی با اشاره به اینکه اکثر علماء نماز جمعه را واجب کفایی می دانند و می گویند نماز ظهر روز جمعه، مبدل شده به نماز جمعه، باید نماز جمعه خواند و بعد آن نماز عصر را اقامه کرد ولیکن مخیر هستند می توانند در روز جمعه نماز ظهر بخوانند و می توانند نماز جمعه بخوانند اگر نماز جمعه خوانند دیگر نیازی به اقامه نماز ظهر نیست افزودند:حاج آقا رحیم ارباب نماز جمعه را واجب عینی می دانستند و با وجود اینکه ایشان رساله هم نداشتند ولی فتوا و نظرشان این بود که نماز جمعه باید حتما روز جمعه خوانده شود و نماز ظهر کافی نیست بعد از پایان نماز جمعه، نماز ظهر و عصر خوانده شود. ...
رئیس جمهور پاسخگوی مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم باشد/ امروز پیروی از مقام معظم رهبری واجب الهی است
شاید براساس مصلحت های جامعه تغییرکند گفت: سنت هیچگاه تغییر نمی کند خداوند متعال این دنیا را بر اساس سنت هایی امتحان می کند و هیچ کسی نمی تواند این سنت ها را تغییر دهد از زمان حضرت آدم تا به امروز همه مورد امتحان الهی قرار گرفته اند. حمیدی افزود: یکی دیگر از سنت های خداوند ایمان و تقوا به پروردگار است زمانی که ایمان قوی باشد و عمل صالح داشته باشند آن وقت است که ما برکات زمین و آسمان را بر آنها ...