سایر منابع:
سایر خبرها
حرف قهرمانی را بزنیم چیزی به دست نمی آوریم
بازیکنان قبلی تراکتورسازی برای تان جالب نبود؟ خوشحالم که آنها را دیدم. برایم این اتفاق واقعاً جالب بود. گفته می شد تراکتورسازی برای گرفتن انتقام به دیدار گسترش رفت و این طور بازی را برد. قبول دارید؟ فوتبال جای این حرف ها نیست. ممکن است در هر بازی، اتفاقات عجیبی رخ بدهد. شما نمی توانید به فکر انتقام و این مسائل باشید. اگر خودتان را برای کسب برد در هر بازی آماده کنید، دیگر نیازی ...
پیمان حسینی: به من می گویند عقاب
در شموشک بازی می کردم. در شموشک در لیگ بازی می کردی و خیلی خوب بودی. شاید اگر این پیشنهاد را به تو نمی کردند الان اوضاع خیلی فرق می کرد. سال 84 من 22 ساله بودم و در لیگ برتر بازی کردم و شرایطم در فوتبال خیلی خوب بود ولی اینکه پیشنهادهای خوب نداشتم، اذیتم می کرد. می گفتم من این همه زحمت می کشم اما همه به دنبال گلر 190 هستند. من هر سال بعد از بازی ها باید یک پیشنهاد خوب داشته باشم چرا ...
من پطروس فداکار استقلال بودم
تاریخ استقلال از هم بپاشد و قهرمان نشود. امیر قلعه نویی به نظرم یکی از باهوش ترین مربیان ایران است و فکر می کنم خودش الان به این نتیجه رسیده باشد که اطرافیانش چه بلایی سر او و تیمش آوردند. مثلاً از تو چه خبری برای قلعه نویی برده بودند که ذهنیتش نسبت به تو با این همه علاقه خراب شده بود؟ واقعاً قلعه نویی من را دوست دارد. یادم نمی رود سه سال پیش 50 تا 60 هزار نفر طرفدار استقلال مدام ...
به خاطر همسرم استقلالی شدم!
ساده بازی کنم. ولی ساده هم بازی نکردی! سعی کردم ساده بازی کنم اما در لحظاتی که موقعیت بود دریبل هم زدم. به هر حال تماشاگر هم بلیت می خرد تا فوتبال زیبا و نمایشی هم ببیند. به نکته خوبی اشاره کردی. اگر تو طرفدار فوتبال بودی برای تماشای بازی استقلال در استادیوم آزادی بلیت می خریدی؟ بله، برای دیدن این استقلال بلیت می خریدم و به استادیوم می رفتم. حاضر بودم دو برابر هم ...
روی من زوم کرده اند و برایم حاشیه می سازند
او درباره قراردادم صحبت کردم. این جمله ای را که بیان کردید، به طور مستقیم به من یا مدیر برنامه هایم گفته نشده است. به طور حتم جنجال های تو پیش از بازی با ملوان به گوش او رسیده است. باور کنید اتفاقاتی که در هتل و پیش از بازی با ملوان مطرح شده، اصلاً به آن شکل نبوده و نمی دانم چرا یک دفعه همه گفتند داد و فریاد کرده ام و... نظری جویباری در مصاحبه ای این اتفاقات را تأیید ...
هواداران و پیشکسوتان پرسپولیس باید به برانکو و بازیکنان آرامش بدهند
ستارگان بماند. سه، چهار بازیکن خوب خارجی به تیم اضافه شده اند، هرچند که باشگاه مسیمیر نسبت به دیگر باشگاه های قطری کمتر هزینه کرده است. ما تلاش می کنیم تا جایگاه مناسبی به دست بیاوریم. چطور شد بازوبند کاپیتانی را به تو دادند؟ به هر حال من چند سال کاپیتان پرسپولیس بودم و عرب ها هم این باشگاه را خوب می شناسند. تشخیص آنها این بود که من بازوبند را ببندم. قرار است در پست هافبک ...
صادقیان: منصوریان می داند که عاشق پرسپولیس هستم/ به مسلمان فرصت بدهند
دایی مربی بسیار بزرگی برای من بوده و خواهد بود. * علی منصوریان در تمام مصاحبه هایش اعلام کرده که من پیام صادقیان را دوباره خواهم ساخت و او را به پرسپولیس باز خواهم گرداند. علی منصوریان از همه چیز من مطلع است و من او را در تمام جریانات زندگی ام قرار دادم. من عاشق پرسپولیس هستم و دوست داشتم امسال هم در این تیم باقی بمانم اما به دلایلی این اتفاق نیفتاد. علی منصوریان خودش جزو ...
نامه خواندنی امام صادق(ع) به یک استاندار
را خوب تشخیص بده و همه را بیازمای! مبادا درهمی را در راه غیر خدا خرج کنی و مثلا به شاعران متملق یا دلقکان دهی، جوایز و هدایای تو باید به کارمندان و زحمتکشان داده شود. مبادا چیزی از طلا و نقره برای خود بیاندوزی! هیچ گاه سیر کردن شکم های گرسنه که آتش غضب خدا را خاموش می کند کوچک مشمار! چرا که رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود: ایمان ندارد کسی که شب سیر ...
چرا امام صادق(ع) قیام نکرد+ پاسخ پناهیان
مُحِبیکُم و مُوالیکُم، من از دوستان شما هستم. حضرت فرمودند هرکسی را خداوند متعال دوست داشته باشد ولایت و سرپرستی او را قبول می کند تا او را به بهشت ببرد، شاید اشاره ای به حرف این آقا بود که گفت من از موالی شما هستم یعنی شاید خدا شما را دوست داشته که شما را جز موالی ما قرار داده است و آخر این بهشت است. فرمود من مِن أیِ مُحِبِینا أنتَ؟ تو از کدام یک از محبین ما هستی؟ اینجا طرف جواب نداشت بدهد و مانده ...
بعد از ماه رمضان چه کنیم؟
ترمز کند. کسانی که یک دفعه ای ترمز می کنند معلوم می شود که حرکت شان در ماه رمضان حلزونی بوده است! بهترین استفاده از فرصتِ بعد از ماه رمضان عادت دادنِ خود به خوبی هاست • بعد از ماه رمضان، هیأت ها و مساجد باید رونق دیگری داشته باشند و رفتارها باید تفاوت پیدا کند. البته دربارۀ این تفاوت و تغییر، پیشنهادهایی را می توان مطرح کرد. یکی از پیشنهادها عادت دادن جان خویشتن به کارهای خوب ...
مانور فرهنگی بچه حزب اللهی ها در بالاشهر
گیری گروه نفحات میگذرد و ایده اولیه گروه از کجا کلید خورد؟ چند روز قبل از نیمه شعبان سال 93 با یکی از دوستانم -(آقای امین خاکسار که از دبیرستان هم خیلی با هم دوست صمیمی بودیم و الان در رشته معماری علم و صنعت تحصیل می کنند) که الان هم ما دو نفر هدایت گروه را بر عهده داریم – فکر کردیم که در شب نیمه شعبان یک حرکت فرهنگی انجام دهیم. اول فکر کردیم ایستگاه صلواتی بزنیم و چای یا شربت و شیرینی ...
"مدیران خودرو" : خودرو گران می شود
خرید مردم هم بالا می رود. در کنار این ورود خودروسازان جدید و تنوع مدل های جدید خودرو نیز حتما بازار را به سمت رقابتی شدن هر چه بیشتر پیش خواهد برد. به گفته شریعت، بعد از رقابتی شدن فضا برای عرضه انواع خودرو در بازار، وظیفه خودروسازان این است که هرچه بیشتر خود را به بازار رقابتی نزدیک کرده و شرایط مثبتی را برای خریداران رقم زنند، البته سیاستگذاران باید در این فضای رقابتی، به سمت تصمیمات ...
اگر لازم باشد از قدیمی پور هم استفاده خواهم کرد / نگران بردهای استقلال نیستم! / متأسفم که ضرغام اسماعیل ...
بازی در اهواز را به ساعت بهتری موکول کند. واقعاً سخت است که در گرمای اهواز ساعت 19:30 بازی کنی و... * شنیدیم برخی بازیکنان شما بعد از اتمام مسابقه با استقلال خوزستان حالت تهوع پیدا کردند. - بله، متأسفانه گرمای هوا و گرد و غبار به شدت بچه های پرسپولیس را اذیت کرد و بعضی از آنها حالت تهوع داشتند. مسئولان امر باید به این نکته مهم توجه کنند که جان بازیکن مهمتر از یک بازی فوتبال است ...
حسن شمشادی: جا ماندم از رفقایی که رفتند
... چرا خبرنگار شدید؟ دوست داشتم این شغل را. چه چیزش را؟ این که زودتر از همه مطلع شوی و میلیون ها نفر را هم در جریان اتفاق بگذاری. کی تصمیم گرفتید این شغل را ادامه دهید؟ از 71 گوینده رادیو تلویزیون بودم. خب؟ دیدم راضی ام نمی کند. سال 75 آمدم سمت خبرنگاری. اگر خبرنگار نمی شدید؟ گوینده خبر یا مجری ...
بی صبرانه منتظر دربی هستم
من داشتند و این بازی انگیزه من را زیاد می کنم. * با رحمتی و حنیف دوست هستم با مهدی رحمتی و حنیف عمران زاده خیلی نزدیک هستم و آنها به من خیلی کمک می کنند تا با جو تیم هماهنگ شوم. البته تمام بچه های ما رفتار خوبی دارند و من از حضور در استقلال کاملا راضی هستم. * استقلال هجومی بازی می کند نکته مثبت استقلال این است که فوتبال را هجومی بازی می کند و من در صورت ...
شاید آن طور که آنها می خواهند، نمی خوانیم!
ادامه عنوان می کند: البته محمدحسین فقط برای کسب رتبه به این مسابقات نرفته بود چرا که پدرش هم به او گفته بود که محمدحسین سعی کن تلاوتی داشته باشی که ماندگار باشد؛ برای ما مهم نیست که رتبه بیاوری یا نیاوری چرا که نیاوردن رتبه در این مسابقات ذره ای از ارزش تو کم نمی کند بعد از اینکه محمدحسین در سالن مسابقات قرآن دبی تلاوت داشت اجرای او به قدری مورد توجه مخاطبان و حاضران قرار گرفته بود که روزنامه های ...
واقعیت های باور نکردنی در مورد تزریق پول بازیگران به سینمای ایران!!
هایی که بهترهستند پول کمتری می دهند و ضعیف ترها پول بیشتر؛ اعداد و ارقام برای این افراد متفاوت است؛ ضمن این فرد مورد نظر چه نقشی بازی کند؛ چقدر جلوی دوربین باشد و دیالوگ بگوید؛ همه در تعیین قیمت نقش دارند. به نظر می رسد چالش های فرا روی شما در بخش فروش محصولات فرهنگی هم مزید بر علت می شود تا برای تامین هزینه ها دنبال چنین راهکارهایی باشید... بله؛ صد در صد این موضوع را قبول ...
روایت یک آزاده جانباز از 10 سال اسارت در زندان الرشید و ابوغریب
ای که 10 سال تمام همه حرف ها و حدیث ها و نیش و کنایه ها و حتی تهمت ها و شماتت ها را به تنهایی به جان خرید و مردانه انبوه سختی ها را تحمل کرد و خم به ابرو نیاورد. برای آشنایی بیشتر با جانباز آزاده علی نیسانی، مهمان خانه با صفایش در غرب تهران(شهرک شهید باقری) شدیم و ساعاتی به حرف هایش گوش سپردیم.گفتگوی خبرنگار مشرق با او را با هم می خوانیم... *** اهل هویزه اهل ...
برانکو ایوانکوویچ، کروات دوست داشتنی
موقع باشد که من واقعا به این طرز تفکر پایبند هستم و همیشه سعی کرده ام در تیم هایی که هدایت آن ها را به عهده دارم یک فوتبال زیبا و تماشاگرپسند ارائه دهم، در پرسپولیس هم چنین خواهم کرد. من هم یک پرسپولیس هجومی را دوست دارم و خیلی ناراحت می شوم اگر کسی برچسب فوتبال دفاعی به شیوه کار من در مربیگری بزند.اگر شما تصور می کنید فوتبال برانکو دفاعی است قطعا آلزایمر گرفته اید و ذهنیت درستی از بازی های تیم ...
اشتباهات داوری نبود، 3 امتیاز را می گرفتیم/ من 6 سال در پرسپولیس بودم/ دوست نداشتم مقابل هواداران ...
اشتباه داوری نبود، قطعا می توانستیم 3 امتیاز بازی را بگیریم. مقابل پرسپولیس گل زدید و خوشحالی هم نکردید. بله، خب طبیعی است که من پرسپولیسی هستم، من 6 سال در این تیم بودم و خیلی سخت بود که مقابل این تیم قرار بگیرم ولی مجبور بودم به تعهداتم پایبند باشم و بازی خودم را انجام دهم. فکر کنم بازی خوبی هم انجام دادم، در آن لحظه هم مقابل هواداران پرسپولیس دوست نداشتم خوشحالی کنم و شادی ...
ماجرای حمله به گلر سرخپوشان!
به گزارش " بوشهرنیوز " روزنامه خبر ورزشی نوشت : هوای گرم اهواز هیچ نشانه ای از انجام یک بازی زیبا نداشت. آنقدر هوا گرم بود که پیاده روی در کنار کارون هم آدم را آرام نمی کرد. کارونی که دیگر کارون نیست و آب آن مثل سایر منابع آبی کشور ته نشین شده است. در این هوای گرم، پرسپولیس در اهواز باید به مصاف استقلال خوزستان می رفت. مشخص بود گرما و گرد و غباری که ساعاتی قبل از بازی از سمت رامشیر در استان خوزستان ش ...
بجنگید؛وگرنه سازمان مللی ها بر شما مسلط خواهند شد!
شهدای ایران : سردار نام آشنای دفاع مقدس، حاج سعید قاسمی، در دومین سالگرد شهادت شهید مدافع حرم مهدی عزیز در بهشت زهرا (سلام الله علیها) که روز 15 مرداد سال جاری برگزار شد، به نکات مهمی درباره شرایط روز پرداخت. حاج سعید قاسمی ضمن انتقاد از عدم پرداخت رادیو و تلویزیون و رسانه ها نسبت به قطعنامه 598 گفت: همین چهار پنج روز گذشته فصل قطعنامه و زهرنامه 598 است که رادیو و تلویزیون از آن دم نزد و کلامی نگفت. مثل ...
... حالا چرا؟!
پسران و چند سالی در هنرستان دختران به تدریس نقاشی پرداخته ام، اما به این نتیجه رسیده ام که این تلاش مستمر فایده چندانی برایم نداشته است و هنوز هم با وجود گذشت این سال ها برای گذران امرار معاش خود مشغول به کار هستم. از این ها گذشته، وضعیت پرداخت حق التدریس در دانشگاه ها نیز تعریف چندانی ندارد و نیز همان تعداد کسانی هم که در حیطه نگارگری به ما کار سفارش می دهند، دستمزدها را دیر پرداخت می کنند. سال ...
پرونده سازی برای طیب نیا
اقای طیب نیا رو استیضاح می کرد متاسفانه ایشان عملکرد خوبی نداشتند ... تنها وزیر با ارزش دولت روحانی چون به خواست بیجای نمایندگان تن نمیدهد و قانون گراست آقا چرا احساسی می نویسی؟! من هم طرفدار دولت روحانی هستم اما این وزیر ظرف دو سال اخیر با اقتصاد ما چه کرده؟؟ همه چی گرونتر شده! نقدینگی که در دوران 8 ساله ویرانی مموتی 300 هزار میلیارد افزایش پیدا کرده بود، ظرف دو ...
عکس: کرانه هایی عجیب و باورنکردنی (2)
(اگر تعبیر بهتری به نظرتان می رسد، حتما با من در میان بگذارید.) محل دقیق: Mabua Pebble Beach, Surigao City, Philippines کمی صبر کنید. اینجا خیلی خاص است. چرا؟ دلیلش را به شما خواهم گفت. اما قبل از رفتن، کفش هایتان را دربیاورید. آخر کفش ها باعث می شوند تا آرامش به عمق وجودتان رخنه نکند. همان طور که از عکس این ساحل عیان است، پوشش ساحلی واقعا خاصی دارد. چرا که شن وماسه جای ...
استقلال من را مسخره کرده!
مسئولان باشگاه استقلال را هم با مصاحبه هایش فراهم کرده؟ آقای موسوی وکیل من است نه ایجنت اما آقای سعیدی مدیربرنامه ام است. سید موسوی آدم آرام و ساکتی است اما من سوالی دارم و آن این است که اگر من حقم را بخواهم باید به من بگویند حاشیه ساز؟ در فوتبال ایران اسم من مساوی است با حاشیه! چرا؟ مگر من جز پولم طبق قرارداد چیز دیگری خواستم؟ *قبلا گفته بودی از کشورهای عربی مثل قطر و امارات ...
شوان اشتایگر: از بازی در یونایتد لذت می برم
بالایی به زمین می آیند و در کل 90 دقیقه بازی در حال بازی تهاجمی هستند. موقعیت های زیادی ساخته می شود. خیلی سخت به نظر می رسد اما من آن را دوست دارم. من از بازی در این جا لذت می برم. مشخصا باید به آمادگی و تعادل برسم و دارم سخت تلاش می کنم. سئوال: سرمربی یونایتد، لوییز فن خال گفت که تو آمادگی جسمانی نداری. این حقیقت دارد؟ بله من تلاش می کنم تا به ریتم درست برسم. من پیش فصل رو ...
پرسپولیس می تواند انتظارات هواداران را برآورده کند
روز استراحت می کنید مجددا کار به سراغ شما می آید که آن را دنبال کنید. فوتبال برای من یک کار محسوب نمی شود بلکه از آن لذت می برم. من از کار کردن با فوتبال لذت می برم و یک شوق عجیبی نسبت به آن دارم بنابراین هیچ وقت احساس خستگی نمی کنم. وقتی در زمین چمن هستم بهترین احساس را دارم. وقتی بازیکنانی مثل بازیکنان ایرانی داریم که خوب تمرین می کنند دوست دارید روزانه دو بار تمرین کنید زیرا این موضوع به شما ...
مهراب قاسم خانی و اعترافاتش در اینستاگرام
یا تمجیدی بکنم. ترجیح می دهم خودشان را که دیدم به خودشان یواشکی حرف هایم را بزنم یا اگر نقدی داشتم بی رحمانه هم که باشد آن را مطرح کنم. سریال را کامل ندیدم اما چند قسمتی از آن را تماشا کردم و واقعا خوشحالم که مدیری دوباره به مدیوم خودش یعنی تلویزیون برگشته. در طول این سال ها جایش در تلویزیون خیلی خالی بود. برره اینجوری ساخته شد فکر کنم اوایل سال 84 بود که مهران مدیری، محسن ...
گفته ها و ناگفته های شنیدنی فیلم محمد(ص)-ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) و خبرهای مرتبط با فیلم ...
ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) آی.آر. رحمان ،آهنگساز هندی فیلم سینمایی محمد رسول الله به کارگردانی مجیدی مجیدی ، همکاری با مجیدی را پرچالش ترین پروژه کاری خود دانسته و در این باره گفت: فقط 6 ماه طول کشید تا متوجه شوم که مجیدی از من چه می خواهد. به گزارش مشرق، آی. آر. رحمان ، آهنگساز برنده اسکار و گرمی سینمای هند که فیلم های موفقی چون میلیونر زاغه نشین ، 127 ساعت و الیزابت: دوران طلایی را در کارنامه کاری خود دارد، همکاری با مجید مجیدی در پروژه محمد رسول الله را یکی از خاطره انگیزترین، پرچالش ترین و سخت ترین پروژه کاری خود می داند. رحمان در این باره گفت: تمام کارگردانانی که من تاکنون با آنها کار کرده ام با سبک کاری من آشنا هستند و حدود 25-20 سال از آشنایی ماها می گذرد...ولی مجیدی آنچه را که انجام می دادم را متوجه نمی شد و در واقع هیچ چیز راجب به من نمی دانست. وی افزود: به همین خاطر اگر چیزی می نواختم، این سؤال برایش پیش می آمد که این دیگر چیست؟ این مسئله حدود دو فصل طول کشید تا اینکه من بالاخره متوجه شوم که او چه انتظاری از من دارد. سپس از او پرسیدم که دیگر چه دوست دارد، به همین خاطر از او خواستم که به آثار دیگران گوش دهد و بر همین اساس یک فهرست از اولویت های مورد نظر او برای خود ساخت و اینگونه شد که سرانجام پس از 6 ماه توانستم به ذائقه او و آنچه که خواسته اوست پی ببرم. وی متذکر شد: عاشق کار با مجیدی هستم و کار با او رویای من برای کار در سینمای ایران را محقق کرد. همیشه شیفته سینمای ایران بودم، در حقیقت این علاقه را نسبت به هر سینما دیگری خارج از مرزهای هند هم دارم چون آنها علی رغم محدودیت های موجود، چنین آثار زیبایی را خلق می کنند. همیشه می خواستم که در ایران کار کنم ولی خوب متاسفانه مشغله کاری اجازه چنین کاری را به من نمی داد. رحمان در ادامه این مصاحبه درباره موسیقی مجبوبش در میان نامزدهای اسکار امسال گفت: موسیقی متن فیلم ضربه شلاق را خیلی دوست داشتم، چون موسیقی آن یک موسیقی جاز بود، نوعی از موسیقی که تعداد اندکی از مردم با آن در ارتباطند. به گزارش فارس، این آهنگساز 48 ساله در مصاحبه چند هفته پیش خود با روزنامه تایمز آف ایندیا، نیز عنوان کرده بود که استاندارهای فیلم محمد (ص) بسیار بالاست و همکاری با مجیدی برای او تجربه فوق العاده ای بوده است. وی در این مصاحبه گفت: علی رغم استرس های زیادی که داشتم، در نهایت مجیدی از موسیقی فیلم راضی و خوشحال بود، رضایت او به حدی بود که مرا در آغوش کشید و به من تبریک گفت. حقیقتا تجربه بسیار تکان دهنده ای بود. بنا بر این گزارش، آی.آر. رحمن با نام دیلیپ کومار در خانواده ای هندو متولد شد ولی در سنین جوانی به دین مبین اسلام گروید و نام خود را به الله راخا رحمان تغییر داد. رحمن از 16 سالگی وارد عرصه موسیقی شد و پس از چند سال در سال 1990 ساخت آهنگ برای فیلم را آغاز کرد. نتیجهٔ بیش از ده سال فعالیت مداوم در صنعت فیلم سازی هند و جهان برای ای. آر. رحمان فروش بیش از صد میلیون نسخه موسیقی فیلم و بیش از دویست میلیون آلبوم از آثار او است که او را در زمره پرفروش ترین هنرمندان موسیقی جهان قرار می دهد. مجلهٔ تایم در سال 2009 رحمان را در لیست تایم 100 به عنوان یکی از صد فرد تأثیرگذار در جهان معرفی کرده است. او تاکنون برنده جوایز بسیاری چون چهار جایزه ملی فیلم هند، یک جایزه بفتا، یک جایزه گلدن گلوب و دو جایزه اسکار شده است. جلیل رسولی توضیح داد: جلیل رسولی توضیح داد: مجید مجیدی فیلم محمد(ص) را به امام رضا(ع) تقدیم کرد غبطه سید محمود رضوی به عوامل فیلم محمد رسول الله(ص) هفت دلیل برای رکورد شکنی فروش فیلم محمد کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. به گزارش مشرق، با اکران پنج فیلم نوروزی از چهارشنبه هفته گذشته، اکران سینمایی سال 94 رسماً آغاز شد. اکرانی که به نظر اکثر صاحب نظران، با توجه به تعدد آثار ضدمخاطب و بی قصه در جشنواره ی سی و سوم، چندان افق روشنی ندارد؛ اما در این میان، یک فیلم هست که می تواند معادلات سینمای ایران در سال 94 را تغییر دهد. چند روزی است که زمزمه ها حکایت از تکاپوی مدیران سینمایی و عوامل فیلم محمد مجید مجیدی (ص) برای اکران این فیلم دارد. چه آنکه عده ای از قطعی شدن اکران عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران در عید فطر خبر داده اند و برخی نیز، از تلاش بنیاد مستضعفان برای تجهیز سینماها جهت اکران فیلم محمد با سیستم پخش D خبر داده اند. زمزمه هایی که گمانه زنی پیرامون میزان فروش این فیلم را داغ تر از همیشه کرده است و باعث طرح یک سوال مهم شده است: آیا فیلم محمد می تواند رکوردهای فروش سینمای ایران را جابجا کند؟ از همین رو، گرچه هنوز کمی زود به نظر می رسد، اما بر آن شدیم تا در واپسین روزهای سال 93، این گمانه را که آیا اکران فیلم مجیدی می تواند مهم ترین اتفاق سال 94 را رقم بزند، بررسی کنیم. چه آنکه به نظر می رسد آخرین دستاورد سینمای مجیدی به دلایل زیر قابلیت فروش بسیار بالا و جذب مخاطب در حد رکوردشکنی را داراست: محمد بر خلاف غالب فیلم ها و سریال های تاریخی، روایتگر یک داستان بکر و کمتر شنیده شده است. چرا که مقطع کودکی رسول الله (ص) از آن برهه های تاریخی مهمی است که معمولاً در روایت های تاریخی جا می افتند. حکایت گروهی از اهل کتاب که زودتر از تولد پیامبر آخر مطلع می شوند و در صدد تدبیر و چاره جویی برمی آیند در کنار همه ی فراز و نشیب های زندگی پیامبر خاتم (ص) در کودکی. به خصوص که این بخش دوم با سکانس های درخشانی چون سکانس رم کردن شتر در بازار و نحوه ی آشنایی حلیمه (دایه ی پیامبر) با آمنه (مادر پیامبر) همراه شده است که چه از حیث حسی و چه از حیث تکنیکی، یکی از نقاط عطف فیلم به شمار می رود. فارغ از این، کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. 2-آخرین فیلم مجیدی ، از حیث بصری و تکنیکی، جذابیت های فوق العاده ای دارد و استانداردهای سینمای ایران را از هر حیث ارتقا داده است؛ چه آنکه به جز سکانس های بخش ابرهه و ماجرای اصحاب فیل ، جلوه های ویژه ی فیلم، دیدنی و جذاب از آب درآمده است و به طور مثال، در سکانس هایی مثل شهر ساحلی ، فیلم از حیث تکنیکی چیزی از فیلم های روز هالیوود کمتر ندارد. علاوه بر این، قاب بندی های مجیدی در فیلم، در قامت سینمای ایران بی نظیر است. تک تک سکانس های این فیلم به یک قاب نقاشی می مانند که انگار کارگردان همچون نقاشی چیره دست، آن ها را طراحی کرده است. از همین رو، فیلم با هیچ فیلم دیگری در سینمای ایران قابل مقایسه نیست و به فیلم های درجه یک هالیوودی پهلو می زند. شاعرانگی فیلم نیز که تناسب درستی با نقطه نظر کودکانه ی پیامبر در داستان برقرار کرده است، تا حدی محصول همین قاب بندی های زیبا و واجد حس است. 3-فیلم قابلیت آن را دارد که بسیاری از اقشار قهر کرده با سینما و مخاطبین خاموش سینمای ایران را چه به واسطه ی عظمت ساختاری و تکنیکی و چه از حیث ارزش های مضمونی، به سینما بیاورد که البته این دومی، قطعاً مهم تر از اولی است. فیلم مجیدی در صورت اکران درست و تبلیغات صحیح، به راحتی قادر است مردمی را که سال هاست به دلیل بیراهه رفتن آثار داخلی از ارزش های دینی و مضمونی، به سینما نرفته اند، دوباره با سالن های سینمای وطنی آشتی دهد. به خصوص خانواده های ایرانی که حالا کمتر از هر وقت دیگری، سینما رفتن را به عنوان یک تفریح پیش روی خود می بینند. تاثیر این خیزش مخاطبین خاموش را در همین اکران سال 93، در مورد فیلمی مثل شیار 143 به وضح می توان دید؛ فیلمی که با وجود اکران در آبان ماه، توانست 4 میلیارد تومان فروش کند و با وجود مولفه های روستایی و غیرکمیک و عدم بهره گیری از ستاره های بفروش، از بسیاری از آثار پرمدعای سینمای ایران در گیشه موفق تر ظاهر شود. 4-فیلم مجیدی به معنای حقیقی کلمه سینماست. از آن دست فیلم هایی که دیدن آنها روی پرده به شدت با دیدن شان در پلیرهای خانگی توفیر می کنند. آن هم در میانه ی اکران فیلم های سال 94 که غالباً آنها رامی توان با سه ویژگی مینی مال، آپارتمانی و شخصی توصیف کرد و احتمالاً دیدن آنها روی پرده تفاوت چندانی با تماشای آنها در خانه ندارد. اما قاب بندی های فکر شده و چشم نواز فیلم مجیدی ، عظمت سپاه وحوش انسان نمای ابرهه، حس هیجان سکانس شهر ساحلی و زیبایی حیرت انگیز فصل سفر به یثرب این فیلم را جز در سینما نمی توان درک کرد. به همین دلیل، احتمالاً این عامل باعث حضور جمع بیشتری از مخاطبین در سینماها خواهد شد. 5- محمد بر خلاف ظاهر عظیم و صرفاً تکنیکی اش، فیلمی مملو از حس است؛ تا جایی که بسیاری از سکانس های فیلم قابلیت آنکه احساس مخاطب را تحریک کند و او را به گریستن وادارد، داراست. عاملی که در جوامع احساسی چون ایران، همیشه موجب فروش بالای فیلم ها شده است. 6- زمانه ی وقوع رویدادهای فیلم محمد گرچه مربوط به زمانه ی جاهلیت عربی در صدر اسلام است، اما با این حال، کارگردان نسبت درستی با زمانه ی حال و وضعیت حاضر جهان اسلام و به خصوص ایران برقرار می کند و با پیوند زدن تاریخ اسلام به عصرحاضر، فیلم را از تاریخ محض شدن نجات می دهد؛ به خصوص که آغاز و پایان فیلم با فرازهای مربوط به شعب ابی طالب و تحریم کفار و نیز نقش تقابلی صهیونیست های موعودگرا در وقایع دوران کودکی پیامبر (ص) (که به درستی در فیلم از یهودیان راستین تفکیک شده اند)، در زمانه ی تحریم ایران و اوج تقابل ایران و رژیم صهیونیستی در صحنه ی بین الملل، باعث شده تا فیلم امکان تأویل و تفسیرهای فرامتنی برای مخاطب خاص را نیز فراهم کند. 7-دلیل هفتم یک دلیل فرامتنی است؛ زیرا هیچ فیلم ایرانی تا همین امروز از نخستین مراحل تولید تا مراحل پخش و ساخت، به اندازه ی فیلم محمد در جوامع بین المللی حساسیت برانگیز نبوده اند و مورد بحث و بررسی رسانه ای به خصوص از جانب کشورهای عربی قرار نگرفته اند. به ویژه که از همین حالا، علمای الازهر تحت تأثیر فضاسازی رسانه ای و خبرهایی مبنی بر نمایش تصویر پیامبر در این فیلم، فتاوایی در حرمت تماشای این فیلم صادر کرده اند. علاوه بر این، پیش بینی می شود که با آغاز اکران احتمالی این فیلم در جشنواره های بین المللی و دیده شدن اثر، حواشی پیرامونی عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران دوچندان گردد. حواشی و حرف و حدیث هایی که معمولاً در ایران به فروش فیلم ها کمک می کنند. از طرفی در ایران نیز، بعد از چند نمایش محدود فیلم، محمد حامیان و مخالفان جدی و دوآتشه ای پیدا کرده است که بدیهی است با نزدیک تر شدن به تایم نمایش فیلم، این جبهه بندی گسترده تر شود و فضای رسانه ای پیرامون این فیلم را داغ تر خواهد کرد. به خصوص که احتمالاً جدال رسانه ای پیرامون هزینه های فیلم و کیفیت فیلمنامه، همین حالا هم به بستر بحث های جدی درباره ی این فیلم تبدیل شده است و این امکانی است که هر فیلمی از آن بهره مند نخواهد شد. اما با همه ی این ها باید صبر کرد و منتظر شد؛ به ویژه که نوع مواجهه ی مسئولان با این دستاورد ملی سینمای ایران در مهیا کردن امکان اکران آن، در تحقق فروش بالای این فیلم ارزشمند تاثیرگذار خواهد بود. کمیته اکران فیلم محمد رسول الله تشکیل میشود کمیته اکران فیلم محمد رسول الله در شرکت سینمایی نور تابان تشکیل می شود تا بهترین شرایط را برای نمایش این اثر فراهم کند. آنها اظهار امیدواری کردند با توجه به عزم وی در تکمیل حرکت قبلی بنیاد مستضعفان مبنی بر استمرار توجه فرهنگی به حوزه سینما که با دستور سعیدی کیا برای اکران مناسب فیلم سینمایی محمد رسول الله (ص) صورت گرفته از کمک های بنیاد مستضعفان به حوزه زیرساخت فرهنگ و مخصوصاً سالن های سینما که قرار است به زودی انجام شود، قدردانی کردند. آنان همچنین از تلاش برای اکران مناسب داخل و خارج فیلم که همچنان با پشتیبانی صادقیان معاون هماهنگی بنیاد سیاستگذاری و برنامه ریزی بنیاد صورت خواهد گرفت، خبر دادند و اضافه کردند بناست کمیته اکران این فیلم در شرکت سینمایی نور تابان که علاوه بر مالکیت و تهیه کنندگی، پخش فیلم را هم به عهده دارد تشکیل و پیش بینی های لازم را انجام دهند. کارگردان و مدیر پروژه فیلم محمد رسول الله (ص) در پایان سال فرصت را مغتنم دانستند تا از مجموعه بنیاد مستضعفان و فروزنده و سعیدی کیا و صادقیان به جهت تلاش ها و کمک هایشان تشکر کنند. این خبر در حالی به دست رسانه ها رسید که ایمیلی از شرکت نور تابان نیز به رسید که در آن تاکید شده بود منبع رسمی همه اخبار مربوط به پروژه سینمایی محمد رسول الله این شرکت است. در ایمیل رسیده آمده است: نظر به مصاحبه جناب آقای حیدریان مدیر محترم پروژه فیلم سینمایی محمد(ص) در خصوص اکران این فیلم در عید سعید فطر و ضرورت اطلاع یافتن اصحاب محترم رسانه و افکار عمومی از زمان دقیق اکران این فیلم سینمایی فاخر، به اطلاع می رساند همان گونه که سابقا بعرض رسید مرجع انتشار کلیه اخبار رسمی و موثق این فیلم شرکت سینمایی نور تابان بعنوان تهیه کننده رسمی این فیلم سینمایی است و هرگونه انتشار و نشر اخبار توسط سایر دست اندرکاران عزیز این فیلم فاقد اعتبار است. سنگ تمام سیدمهدی شجاعی برای فیلم محمد(ص) سید مهدی شجاعی یادداشتی بر فیلم محمد(ص) ساخته مجید مجیدی نگاشته است، او در یادداشت خود مجیدی را آغازگر یک حرکت یا تحول در سینمای دینی می داند و می نویسد: فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. مجیدی و تیم همراهش برای این کار، تمام دقت، خلاقیت، تجربه و توان خود را در طبق اخلاص نهاده اند و این ظرف اخلاص است که به همه عناصر فیلم، هویت و برکت بخشیده است. مهمترین هنر این فیلم پاسخ گفتن به یک نیاز یا خلاء تاریخی است. و آن خلاء در یکی – دو جمله این است: یک روایت صحیح و صادقانه از پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم، روایتی که از اغراض و امراض و تحریف ها به دور باشد و با حقیقت نسبتی درست برقرار کرده باشد. روایتی که در عین پای بندی اش به مستندات، از زبان و بیانی بلیغ و هنرمندانه بهره برده باشد. جای چنین نگاه و روایتی در مورد پیامبر خاتم، در تاریخ سینمای ایران و جهان خالی بوده است. در ساختمان هنر در همه رشته ها و شاخه های آن هر آجر تازه ای، بر آجرهای قبلی قرار می گیرد و استوار می شود و هیچ اثر هنری را نمی توان معلق میان زمین و آسمان تصور کرد. یا ارتباط و اتصالش با تجربه های پیشین را منکر شد. ولی برخی از آثار هنری در مسیر تکوین خود به نحو متداول و مرسوم قدم برنمی دارند، انگار که چند پله را با یک جهش پشت سر می گذارند. و فیلم محمد (ص) به گمان من اثری از این دست است. فیلم هایی که سینمای جهان با محتوای تاریخ و سیره پیامبران، در آرشیو خود دارد، عموماً آمیخته به تحریف یا لااقل برداشت های نادرست، از اندیشه و سیره و سلوک انبیاست. مقصود من بخش های تخیلی نیست، دخالت های هنری سناریست و کارگردان نیست، دراماتیزه کردن روایت های تاریخی هم نیست. مقصودم اساس اندیشه و بنیان جهان بینی در این آثار است. مقصودم فقدان درک صحیح از جهان بینی توحیدی و رسالت انبیاست. بروز اشکال محتوایی در فیلم ها و سریال های ایرانی به گونه دیگری است. شاید تعبیر سطحی نگری و سهل انگاری بر آنچه تا امروز اتفاق افتاده انطباق داشته باشد. متاسفانه این دو خصیصه یا نقطه ضعف در همه شئون آثار خودش را نشان می دهد. در تحقیق و پژوهش، در تألیف و نگارش، در کارگردانی، در طراحی صحنه، در گریم، در فیلمبرداری، در موسیقی و حتی در تدوین و صداگذاری، آنچه فیلم محمد (ص) را نسبت به آثار پیشین متمایز می کند، تأمل و دقت بر تمامی این وجوه و عناصر است. در تمام این موارد، ممکن است کسانی اختلاف نظر یا اختلاف سلیقه داشته باشند ولی کسی نمی تواند منکر تأملات و دقت های وسواس آمیز در مورد تک تک این وجوه و عناصر بشود. به عبارتی در این فیلم، هیچ حرکتی را نمی شود گفت که بی فکر و فلسفه صورت گرفته. جدی ترین اشکالی که تا به حال در مورد این فیلم مطرح شده، گران تمام شدن آن است، یعنی هزینه زیادی که صرف تولید آن شده. این اشکال تا چه حد وارد است؟ اولاً باید دید که این کم و زیاد یا گران و ارزان بودن، بر چه اساسی و با چه قیاسی مطرح می شود؟ اگر گفته شود که در قیاس با دیگر تولیدات داخلی سینما در ژانر تاریخی مذهبی، عرض می کنم که کدام وجه از این فیلم، قابل قیاس با تولیدات داخلی است که این وجه آن قابل قیاس باشد!؟ نمی شود که شما عزمتان را برای یک سفر خارجی جزم کنید ولی برآورد هزینه ها و تدارکاتتان را برمبنای سفر داخلی داشته باشید. اگر گفته شود که در قیاس با دیگر فیلم های تاریخی در عرصه های جهان و بین الملل عرض می کنم که فقط یک فیلم را در این سطح، نام ببرند که با کمتر از چند برابر هزینه این فیلم، ساخته شده باشد. و اگر گفته شود که در قیاس با مجموعه بودجه فرهنگی و هنری کشور، عرض می کنم که با آنچه فقط در سال های اخیر از بودجه فرهنگی و هنری نفله و حیف و میل شده، ده فیلم دیگر با همین اشل و هزینه می توانسته ساخته شود و نشده، پولهایی که ردّشان را در هر کجای عالم می توان گرفت جز عالم فرهنگ و هنر و سینما. و اگر گفته شود که در قیاس با بودجه هایی که صرف دیگر افتخارات ملی می شود، مثل فوتبال و... عرض می کنم که ... از شدت شرمساری چیزی نمی توانم عرض کنم. بگذریم. ثانیاً: سخیف ترین نوع برخورد با یک اثر هنری فاخر، بخصوص در ساحت دینی، ارزیابی سمسارگری یا بساز و بفروشی نسبت به آن است. درست مثل این است که شما بخواهید مسجد شیخ لطف الله یا مسجد گوهرشاد را با محاسبه قیمت مصالح و گچ و سیمان، ارزیابی کنید یا هزینه و منفعت آن را با مدل آپارتمان سازی بسنجید. در مواجه با آثار فاخر دینی، تنها مسأله ای که باید مورد ارزیابی قرار بگیرد، این است که آیا اثر در انجام رسالت خود موفق بوده یا نه. اگر اثر چنان که باید و شاید از کار در آمده باشد و مأموریتش را درست به سرانجام رسانده باشد و به ارتباط مطلوبش با مخاطب رسیده باشد، مسأله کم و زیادی هزینه یا ارزانی و گرانی، جایی برای طرح ندارد. ولی اگر کار به اهلش سپرده نشده باشد، اگر خالق اثر، اهلیت لازم برای خلق اثر را نداشته باشد و اگر به هردلیل اثر در انجام مأموریتش موفق نشده باشدء هر مقدار بودجه ای که صرف شده- ولو کمترین مقدار ممکن- هدر رفته و تباه شده. اشتباه نشود. اسراف و تبذیر یعنی صرف هزینه در غیر جای خود، همیشه و در هرکاری مذموم است. ولی هزینه ای که به اعتلای اثر کمک می کند، بر شکوه و فخامت اثر می افزاید، هزینه ای که تأثیرش در کار به چشم می آید، هرچقدر که باشد قابل نکوهش نیست. ثالثاً و فارغ از بحث هنر و سینما و متعلقات آن، صرفاً در فضای معرفتی و عقیدتی بعضی از حرکات و اتفاقات هست که با هیچ معیار مادی قابل سنجش نیست. به عنوان مثال زدودن گرد و غبار تحریف از چهره ملکوتی حضرت ابوطالب علیه السلام- مطلبی نیست که بشود ...