سایر منابع:
سایر خبرها
کارگردان رهایم نکن : سند 2030 را نخواندم
با زمینه اصلی ایشان در "جراحت" شباهت هایی دارد و محدودیت های مختلفی که با آن مواجه هستیم. یک سریال مناسبتی می خواهید در یک دوره زمانی 7 ماهه بسازید درباره تغییر خاص بازیگر دچار مشکل می شویم. زیرا گریم های سنگین 3 تا 4 ساعته برای کار های تاریخی مرسوم است و درکار های روتین خیلی نمی توان چهره پردازی خاصی بر روی بازیگر انجام داد. در کار های تاریخی حتی قطعه سازی می کنند، چون روزی یک دقیقه مفید می ...
مرجعیت از دیروز تا امروز و چالش های پیش رو
شیخ احمد الطیّب در سخنرانی ها، میزگردها و گفته های خود، هرگاه سخن از شیعه و سنّی مطرح می شود، هر دو را دو بال از بال های اسلام می داند و با اشاره به فتوای سَلفِ خود، شیخ شلتوت، عمل به فقه جعفری را مجاز و مُبرء الذّمّة می داند و اختلافات و مناقشات شیعه و سنی را کار دشمنان و جُهَلای از هر دو طرف به حساب می آورد. هرگز از خاطرم نمی رود که چند سال پیش، در دیدار و گفتگوی دوستانه ای که با ایشان در سفر به ...
چند نگاه تازه به شریعتی/ تاریخ در ترازو
ایران آنلاین / به همین میزان با توجه به نگرش ویژه ای که ایشان نسبت به تاریخ داشتند نوع خاصی از تاریخ نگری مورد توجه قرار گرفت که علاقه مندان بسیاری یافت و از سویی دیگر بویژه در دهه اخیر منتقدان بسیاری؛ شریعتی را یک مورخ دانستند که مدخل اصلی ورود او به اسلام، تاریخ بود و از سویی دیگر برخی نیز تاریخ در معنای علمی آن را پاشنه آشیل مباحث اسلام شناختی شریعتی دانستند که نیاز به نقد جدی دارد ...
دستور شاه برای تجلیل از شریعتی پس از مرگ
...> امروزه در فلسفه یا در علوم اجتماعی و انسانی به سختی می توان بین متفکر و گزاره های تعاملی و تأملی اش، انفکاک حداکثری برقرار کرد؛ برخی به گونه ای با شریعتی برخورد می کنند که گویی شریعتی استقلال اندیشه ای دارد. بیش از بیست سال است که تأکید می کنم باید شریعتی را با توجه به تقرر وجودی اش درک کرد و در این راستا، می توان از او به عنوان متفکری رمانتیک یاد کرد. برخی از این حرف من چنین استنباط می ...
خاطره رهبر انقلاب از دکتر علی شریعتی
یک سخن است و اینکه رژیم پهلوی از سخنان دکتر علی شریعتی بهره وری تبلیغاتی می کرد یک چیز دیگر است . دکتر علی شریعتی فارغ التحصیل دانشگاه سوربن فرانسه است. ژان پل سارتر فیلسوفان هم عصر شریعتی و مطرح در فرانسه بود که طرفدار سوسیالیسم دموکراتیک و نظریه پرداز اگزیستانسیالیسم بود. دکتر شریعتی تحت تاثیر نگاه سارتر و کارل مارکس به تاریخ قرار می گیرد . اگر چه در اروپا به منابع تاریخی ...
40 سال پس از انقلاب، دیگر چه نیازی به شریعتی هست؟
شریعتی یک متفکر سیاسی است که به اعتبار زبان در میدان سیاسی، خلق و ابداع می کند. بنابراین، قطع نظر از اینکه با محتوای آثار دکتر شریعتی چه باید کرد و چه موضعی نسبت به آن داریم، حقیقتا ما امروز به فرم کلام او نیازمندیم. فرم کلامی که محصول آن سوژه مسئول اخلاقی است؛ نه سوژه ای که صرفا در جست وجوی سرنوشت خصوصی خود در این عالم است. معتقدم این بحران حیات سیاسی امروز ما است که با فرم کلام شریعتی می توان از این بحران خارج شد. ...
تأملی بر روایت فوئرباخی حسن حنفی از میراث اسلامی
حوادث تاریخی مصر و جهان عرب در دهه شصت و هفتاد میلادی، بهتر می توان دریافت که تا چه اندازه و از چه زاویه ای وی به تامل و بازنگری در خصوص قرائت رسمی دین پرداخته است و برای وی نقشی که دین باید در رهایی از وضعیت نامطلوب جهان اسلام ارائه کند چیست؟ پرسش بنیادین حسن حنفی از میراث دینی را می توان به این نحو تقریر کرد که؛ میراث دینی و قرائت رسمی از آن باعث بوجود امدن چه نحو سبک زندگی ای می شود و ...
رونده 30 ساله فعالیت مجید مجیدی در سینما
به سمت او شد. اما مجیدی قصه می گفت و شیرین و آرام بخش و صلح آفرین هم می گفت. آن معنویت غیرسیاسی و کم تنش که در آثار کیارستمی و مجیدی موج می زد، شاید مناسب احوال مخاطبان ایرانی در دهه 70 بود. اما از بین این دو نفر مجید مجیدی چون قصه گو هم بود، با اقبال بیشتری مواجه شد. در همان ایام یک فیلمساز دیگر هم مطرح بود؛ داریوش مهرجویی. فیلمسازی که سیاسی و فلسفی فیلم می ساخت و مسائل طبقه متوسط رو به بالا و ...
یادآوری کربلا: بازسازی مجموعه ای از حافظه اسلامی در عصر متقدم
شده بیش از همه اهمیت دارد. در کنار این موارد به پژوهش های انجام شده درباره ادبیات نظم و نثر شیعی روایتگر واقعه کربلا به ویژه ابیاتی که از عصر توابین باقی مانده- نیز اشاره شده است. [4] قصاص نیز نقش مهمی در انتقال روایت به عهده داشته اند که برجسته ترین آن ها ابن اعثم کوفی (م.2044) است که به زعم یکی از اسلام شناسان غربی، آراسته ترین گونه روایی به حواشی و اضافات را از واقعه کربلا روایت کرده است. [5 ...
چرا باید به رسانه، نگاه فقهی داشته باشیم؟
شرع و مطرح شدن لزوم حیات مجتهد به منظور ارائه ی برنامه ها در شرایط متغیّر با استفاده از منابع دین (جوادی آملی، 1389: 17). لذا دین اسلام یک مقوله ای نیست در عرض مقولات اجتماعی دیگر؛ بلکه سراسر زندگی فردی و اجتماعی انسان را در برمی گیرد. بنابر این می توان ادعا کرد که جامعه اسلامی ایران نیز می تواند برای مدیریت و کنترل رسانه ها، نظریه ای هنجاری مخصوص به خود داشته باشد که شاید نقاط ...