سایر منابع:
سایر خبرها
منطقه آزاد تجاری در نوشهر
پول نیوز - با وجود اینکه هنوز گزینه مشخصی برای ایجاد منطقه آزاد تجاری و گردشگری در مازندران مشخص نشده است، اما نماینده مردم نوشهر و چالوس و کلاردشت در مجلس، می گوید: تنها خواسته مردم این منطقه به عنوان منطقه آزادتجاری گردشگری با محوریت بند نوشهر شناخته شود. قاسم احمدی شامگاه چهارشنبه در جلسه شورای اداری شهرستان های نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس با اشاره به قابلیت های بندر نوشهر به ...
ناگفته هایی از نامه نگاری 7 نماینده مجلس با شمخانی...
بند بخوانند و موافقین و مخالفین صحبت کرده و سپس رأی گیری کنند. یا اینکه متن را بخوانند و بر اساس ایرادها یا محاسن با هم بحث کرده و گزارش تهیه کنند. کمیسیون ویژه نهایتاً به گزارش رأی می دهد، آن گزارش به صحن می آید و قرائت می شود. این قرائت به عنوان دیدگاه مجلس قلمداد می شود. مثل کمیسیون اصل 90 که گزارشی را قرائت می کند و بعد از رأی گیری به قوه قضائیه فرستاده می شود. اگر حتی از لحاظ قانونی جایگاهی ...
کدام روستای مازندران در لیست است
شنیده می شود. آب و هوایش کوهستانی است؛ زمستان های سرد و تابستان های معتدل. شغل اصلی مردم روستا دامداری است. آن ها در چهار ماه اول سال به دشت می روند به دامداری. در چهار ماه بعد مشغول باغداری می شوند. این روستا روز شنبه 13 تیرماه 94 مصادف با 14 ژوییه 2015 با کسب بیشترین آرا به عنوان نوزدهمین اثر جهانی ایران در فهرست یونسکو به ثبت رسید. توضیحات : روستای صراخیه ، تالاب ...
شهردار جدید شوشتر معرفی شد
مهراب فلسفی زاده با حضور مدیرکل امور شهری استانداری خوزستان و مسئولان محلی به عنوان شهردار جدید شوشتر معرفی و از اقدامات آرش دور شهردار پیشین و عباس اسکندری سرپرست یکماهه شهرداری تجلیل شد. پیمان کاظمی ن ژاد مدیرکل امور شهری استانداری خوزستان بعد از ظهر چهارشنبه در نشست شورای اداری شهرستان شوشتر، حفظ استقلال رای شوراها به ویژه در موضوع انتخاب شهردار را راهبرد استانداری خوزستان خواند. ...
اسامی بانک ها و موسسات مجاز در استان همدان اعلام شد
... با ورود دولت تدبیر و امید و آغاز به کار نیکبخت به عنوان استاندار همدان، جذب سرمایه گذار در استان همدان از جایگاه ویژه ای برخوردار شد، با توجه به نگاه ویژه به بخش سرمایه گذاری بخش خصوصی، وضعیت سرمایه گذاری و عملکرد پنجره واحد سرمایه گذاری را در استان همدان چطور ارزیابی می کنید؟ وضعیت سرمایه گذاری در استان همدان مطلوب بوده است، هنوز با برآورد و هدفگذاری صورت گرفته در زمینه سرمایه ...
بهره برداری از چند طرح عمرانی در شهرستان چگنی در هفته دولت
نورالدین درمنان پنجشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود :در بخش مرکزی شهرستان چگنی در 9 روستا پروژه گاز رسانی انجام شد. وی در بحث گازرسانی به روستاهای این شهرستان اظهار داشت : تا پایان سال 92 از 202 روستای شهرستان چگنی 5 روستا گازرسانی شده بود و از سال 92 تا کنون 18 روستا گازرسانی شده است. درمنان با اشاره به اینکه افتتاح گازرسانی روستای دره بادام شهرستان چگنی به نمایندگی از ...
بهره برداری از چند طرح عمرانی در شهرستان چگنی در هفته دولت
نورالدین درمنان پنجشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود :در بخش مرکزی شهرستان چگنی در 9 روستا پروژه گاز رسانی انجام شد. وی در بحث گازرسانی به روستاهای این شهرستان اظهار داشت : تا پایان سال 92 از 202 روستای شهرستان چگنی 5 روستا گازرسانی شده بود و از سال 92 تا کنون 18 روستا گازرسانی شده است. درمنان با اشاره به اینکه افتتاح گازرسانی روستای دره بادام شهرستان چگنی به نمایندگی از روستای دیگر ...
تلاش برای جلوگیری از تخریب یک محوطه تاریخی
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : عباس باورسایی سرپرست پروژه باستان شناختی گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و حریم محوطه باستانی تازنگ سوالی بخش صیدون شهرستان باغملک این مطلب را در جلسه گزارش به همکار که در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد مطرح کرد . او با اشاره به اینکه محوطه تازنگ یکی از محوطه های تاریخی مهم شهرستان باغملک، استان خوزستان بوده و در 7 کیلومتری شمال ...
چند درصد کارتن خوابها معتادند؟
... پنج هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام در استان سمنان، وجود دارد استاندار سمنان تغییر فرهنگ مدیریتی در کشور را ضروری دانست و گفت: در ایران، 96 هزار میلیارد تومان و در استان سمنان، پنج هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام وجود دارد. محمد وکیلی با اشاره به این مطلب که هر مدیری قرارداد احداث پروژه جدیدی را امضا کرده است، گفت: در دولت تدبیرو امید تکمیل پروژه های نیمه تمام در ...
شهردار آبادان خبر داد نیاز 1000 میلیارد تومانی برای تبدیل آبادان به شهری واقعی
کوچه ها مواجه خواهیم بود. شهردار آبادان گفت: برای ادامه کار بازسازی ساحل بهمنشیر، انجام پروژه مهم و اساسی زیرگذر ایستگاه 12 و طرح ترافیکی مرکز شهر معروف به فلکه طوطی به عنوان طرح های اساسی و مهم شهر نیاز به اعتبارات لازم داریم. وی در پایان خطاب به نمایندگان آبادان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اکنون دیگر خطری از جانب من در زمینه کاندیداتوری مجلس آنان و سایر کاندیداها را تهدید نمی کند، افزود: آغوش ما به روی اعتبارات ماده 180 باز است. **# 12 شهریور 1394 ##* 9/3/ ...
مقتدایی عنوان کرد: لزوم بازنگری در انتخاب هیات اجرایی انتخابات و معرفی چهره های جدید
اصولگراها باشد یا اصلاح طلبان و یا جناح دیگری نداریم. فرد کاردانِ باصلابت باید پای موضوع باشد و دلیل رد یا تایید کاندیداها از سوی هیات اجرایی باید عنوان شود. در این زمینه باید تعارف را کنار بگذارید. * انتخاب افراد با صلابت و ریشه دار در راس امور استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: انتظار می رود افراد با صلابت و با ریشه در راس امور انتخات معرفی شوند، به گونه ای که اگر فرماندار از این فرد درخواست ...
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی کشور به خوزستان سفر می کند
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان گفت: دکتر بهمن نامورمطلق، معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، پنج شنبه و جمعه جاری به خوزستان سفر می کند. به گزارش ایسنا خوزستان افشین حیدری اظهار کرد: دکتر نامورمطلق به منظور افتتاح و بازدید از چند پروژه صنایع دستی به خوزستان سفر می کند و برای حضور وی برنامه ریزی دقیقی انجام شده است. وی تاکید کرد: معاون صنایع دستی سازمان میراث ...
لزوم اجرای طرح های گردشگری در مناطق حفاظت شده در چارچوب طرح مدیریت
به گزارش خبرگزاری فارس از دورود، نبی الله قائدرحمتی شامگاه چهارشنبه در نشست بررسی مشکلات برخی از پروژه های اقتصادی شهرستان دورود که با حضور هوشنگ بازوند استاندار لرستان در محل سالن اجتماعات فرماندار دورود برگزار شد، اظهار داشت: طرح مدیریت منطقه حفاظت شده اشترانکوه تهیه شده است و تفاهم نامه ای هم برای اجرای این طرح مدیریت، در سفر خانم ابتکار به استان لرستان با استانداری به امضا رسیده است. ...
متوسط اشتغال خراسان رضوی پایین تر از میانگین کشوری است
.... * نسبت به عملکرد وزیر اقتصاد نظر منفی نداریم اسدالهی در مورد عملکرد وزیر اقتصاد نیز عنوان کرد: نسبت به عملکرد وزیر اقتصاد نظر منفی نداریم و از وزرای خوب دولت است اما در ارتباط با وضعیت میزان و پدیده که دولت پاسخگو نبوده ما مشکل داشتیم اما در کل دوستان در مجلس بیشتر به دنبال حل مشکل به جای استیضاح وزیر هستند. انتهای پیام/3138/ل40/ ...
مهمترین اقدامات و دستاوردهای سازمان میراث فرهنگی در دولت تدبیر و امید
خوروین ساوجبلاغ با حضور ریاست محترم جمهوری در موزه ملی ایران که پس از 50 سال به ایران باز گردانده شد 3- استرداد قطعی و نهایی 108قطعه از اشیاءعتیقه منطقه چغامیش استان خوزستان از مرکز شرقشناسی دانشگاه شیکاگو آمریکا 4- استرداد قطعی و نهایی 30 قطعه از اشیاء قبل و بعد از اسلام از ایتالیا (که هم اکنون در سفارت جمهوری اسلامی ایران در رم می باشد) 5- افتتاح موزه بزرگ خراسان به عنوان موزه ...
قطع گاز شهرداری شاندرمن به علت بدهی و اقدام عجیب شهردار!
به این هدف امکان پذیر نشده است. وی با اشاره تشکیل تعاونی های توسعه و عمران در 5 شهرستان بیان کرد: با حمایت استاندار و فرمانداران طرح نوین تشکیل تعاونی های توسعه و عمران آغاز شده است. ایزد دوست با اشاره به سفر علی ربیعی به استان گفت: وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی از 11 شهرستان بازدید کرده و در جریان مشکلات بخش های مختلف قرار گرفتند. وی به حضور ربیعی در کارخانه چوکا ...
مشعل گاز بعد از 5 سال در دهلران روشن شد
گازرسانی به شهرستان دهلران در دولت تدبیر و امید انجام شده است. سبزی با اشاره به اینکه طول کل پروژه گازرسانی به شهرستان دهلران 120 کیلومتر است، گفت: دهلران از طریق خط خوزستان به گاز متصل شده و 40 کیلومتر از پروژه گازرسانی به این شهرستان در استان خوزستان قرار دارد. وی عنوان کرد: هم اکنون سه هزار و 800 عملک گاز در شهر دهلران نیز نصب شده و در مجموع بیش از 310 میلیارد ریال برای ...
استاندار خوزستان:تامین مشارکت حداکثری مردم راهبرد مجریان انتخابات است
مشارکت و نقش آفرینی به رفتار و مواضع مجریان و ناظران انتخاباتی بستگی دارد. مقتدایی با بیان اینکه اگر مردم احساس کنند که رأی آن ها اثر دارد، انگیزه مشارکت در انتخابات را پیدا می کنند، تصریح کرد: رفتار و عملکرد مجریان و دست اندرکاران انتخابات باید به گونه ای باشد که مردم احساس کنند که حضور آنان نقش آفرین و اثرگذار است، بنابراین مسئولیت در این حوزه بسیار سنگین است. استاندار خوزستان با تاکید بر رعایت امانت ...
باید دید خروجی برگزاری شوراهای آموزش و پرورش چیست
اضاف کنیم، امسال پروژه مهر را دنبال خواهیم کرد. استاندار خوزستان بیان کرد: طرح مهر جزو وظایف فرمانداران و مسوولان شهرستانها است و خود نظارت بر این طرح خواهم داشت، پروژه مهر را با تمام داشته ها و نداشته ها بنا کردیم که اگر در این موفقیت ها متوقف شویم به معنای در جا زدن است. از فرمانداران و تمام دستگاه های حاکمیتی می خواهم که با کیفیت در این راستا گام بردارند و به تجربیاتشان اضافه کنند و ...
بازی با گوگوش نابودم کرد / اعترافات بازیگر مرد به ارتباط های نامشروع
متن و کارگردان برایم مهم بودند. از یک جایی تصمیم گرفته بودم روی این دو موضوع دقت کنم. من نمی خواستم با سینما تجارت کنم. این را خیلی خوب می دانستم، اما در فیلم در امتداد شب موضوع مالی برایم مهمترین بخش قضیه بود، در عین حال نمی خواستم روی اعتقاداتم پا بگذارم. ماجراهای بعد از در امتداد شب به قدری عظیم و بزرگ بودند که در تمام زوایای زندگی اجتماعی ام اثر گذاشتند و حتی شکل و شمایل خانواده ام را نسبت به ...
عالم پارسای شوشتر+عکس
عقیق : آیت الله سید محمد حسن مرعشی شوشتری سال 1316 هجری شمسی در شهرستان شوشتر متولد شد.وی شاخه های علوم اسلامی را در سطوح مختلف از محضر عالمانی چون محمد حسن آل طیب ، سید محمد تقی حکیم ، علامه شیخ محمد تقی شوشتری و سید محمد جزایری فرا گرفت . آیت الله مرعشی شوشتری با امام خمینی(ره) در انقلاب شکوهمند اسلامی ایران همگام بود و با عمل به تکلیف اجتماعی خویش، با حکم امام(ره) به عضویت شورای ...
بررسی موسیقی بیرونی شعر پایداری سپیده کاشانی
علی اصغر سلطانپور / میرملاس : چکیده از جمله جلوه های مختلف موسیقی شعر می توان به موسیقی بیرونی (وزن عروضی) آن اشاره کرد که بخشی از زیبایی شعر است. از دیرباز موسیقی شعر تأثیر فراوانی در رساندن هرچه بهتر مفهوم مورد نظر شاعر و برانگیختن عواطف و احساساتش داشته است. سپیده کاشانی [...] علی اصغر سلطانپور / میرملاس : چکیده از جمله جلوه های مختلف موسیقی شعر می توان به موسیقی بیرونی (وزن عروضی) آن اشاره کرد که بخشی از زیبایی شعر است. از دیرباز موسیقی شعر تأثیر فراوانی در رساندن هرچه بهتر مفهوم مورد نظر شاعر و برانگیختن عواطف و احساساتش داشته است. سپیده کاشانی ازجمله شاعران معاصر انقلاب اسلامی و دفاع مقدّس است،که برای القا و تفهیم هر چه بهتر افکار و اندیشه های انقلابی و اسلامی خود به انواع موسیقی شعر توجه داشته است. بررسی موسیقی بیرونی اشعار سپیده کاشانی، علاوه بر معرفی و شناخت ادب انقلاب و دفاع مقدّس، یکی از شاخصه های سبکی این شاعر انقلاب را جلوه گر می سازد. اوزان و بحور عروضی مجموعه آثار سپیده کاشانی نشان می دهد که از انواع وزن ها با مضمون جویباری، آرام، خیزابی و تند استفاده نموده که شعر او را آهنگین و تأثیرگذار کرده است؛ بطوری که او برای سرودن مرثیه از وزن تند استفاده نموده است نه وزن شاد و ضربی. او پیوندی را که میان موسیقی بیرونی با موضوع و مضمون شعر وجود دارد، حفظ کرده است. هدف اصلی این تحقیق، بررسی و تحلیل موسیقی بیرونی یا وزن و بحور عروضی شعر پایداری سپیده کاشانی است. یافته های پژوهش نشان می دهد که این شاعر در حوزه ی موسیقی بیرونی (وزن عروضی) از اوزان پر کاربرد بحور رمل، رجز، هزج ، مضارع، مجتث، سریع، خفیف و ... بهره برده است. کلید واژگان: اوزان عروضی، بحر، موسیقی شعر، شعر معاصر، سپیده کاشانی مقدمه: موسیقی از برجسته ترین عناصر شعری است تا جایی که می توان گفت در نگاه اوّل آنچه به یک شعر، هویّت می بخشد، موسیقی است. موسیقی به معنای وسیع کلمه، علم تناسب ها و سازگاری هاست. توجّه به موسیقی در شعر و اهمیت آن تا جایی است که منتقدان بر این باورند که بحور عروضی یادگار الحان معروفی از روزگاری است که شعر و موسیقی با یکدیگر پیوند داشته اند (شفیعی کدکنی، 1373: 46). مشخصّ ترین جنبه ی موسیقی شعر، عروض و یا همان موسیقی بیرونی آن است. موسیقی بیرونی، نخستین پل ارتباط برقرار کردن با دنیای شاعر است. به محض گوش سپردن و یا خواندن شعر آن گاه که تحت تأثیر تناسب و تکرار هجاهای کوتاه و بلند قرار می گیریم، متأثر از این نظم و توالی هجاها احساس خاصی به ما دست می دهد این همان نخستین ضربه ای است که شاعر بر روح خواننده اش وارد ساخته او را به دنیای درون شعر خود فرا می خواند (اتحادی، 1390: 113). منظور از موسیقی بیرونی شعر، موسیقی حاصل از هرگونه نظمی در یک واحد کامل (شعر) است و به طور خاص جانب عروضی وزن شعر را موسیقی بیرونی می گویند؛ یعنی نظم خاصّی که در یک مجموعه آوایی به لحاظ کوتاه و بلندی مصوّت ها و یا ترکیب صامت ها و مصوّت ها وجود دارد (فیاض منش، 1384: 167). شاعر با توجه به موضوع، درونمایه و مضمون شعر، موسیقی کلام خود را انتخاب می کند تا با آهنگ خاص و ویژه آن بتواند به بهترین وجهی مقصود و مراد ذهنی خود را به خواننده القا کند. انتخاب وزن متناسب با محتوا، وسیله ای برای قدرت بخشیدن به منظور شاعر است (همان، 175). از مهمترین عناصر روساختی شعر، موسیقی و آهنگ کلام است و اساسی ترین عنصری که ژرف ساخت شعر را می سازد، همانا محتوا و درونمایه اثر است. پس تناسب و هماهنگی این دو رکن در شعر اساسی ترین و ضروری ترین عامل در تاثیر، لذت بخشی و خلق زیبایی است (فضیلت و نوروزی، 1389: 278). شاعران معاصر در هماهنگی بین موسیقی و محتوا و انتقال مفاهیم از راه وزن و موسیقی نهایت دقت را داشته اند. به قول نیما یوشیج وزن باید پوششی مناسب برای مفهومات و احساسات باشد (همان، 280). شعر دوران انقلاب و جنگ تحمیلی، از دوره های پر افتخار شعر فارسی به شمار می رود. مقاومت و پایداری مردم انقلابی ایران و ایثارگری های رزمندگان هشت سال دفاع مقدس مضمون شعر شاعران متعهد قرار گرفته است به گونه ای که می توان بهترین و ناب ترین اشعار حماسی را در میان سروده های این دوره جستجو نمود. سپیده کاشانی از شاعران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است که با آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، او به همراه دیگر شاعران به ندای حق طلبانه ی رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) پاسخ مثبت داد و با سلاح قلم و اندیشه به جنگ با دشمنان پرداخت (مبارک و سلطانپور، 1392: 27). اوزان و بحور عروضی مجموعه آثار سپیده کاشانی نشان می دهد که از انواع وزن ها با مضمون جویباری، آرام، خیزابی و تند استفاده کرده که شعر او را آهنگین و تأثیرگذار کرده است. درواقع شعر سپیده پرتوی از درونیات و روحیات اوست چراکه تفکر او، برداشتی از اوضاع اجتماعی و سیاسی حاکم بر زمانه اش است. این تحقیق در پی آن است به این سؤالات پاسخ دهد: 1- چرا سپیده کاشانی به عنوان شاعر ادب مقاومت، موسیقی بیرونی (وزن) را برای شعر خود برگزیده است؟ فرضیه تحقیق: مفروض است که کاشانی برای بیان افکار و اندیشه های انقلابی و اسلامی خود به انواع موسیقی شعر توجه داشته است؛ چراکه انتخاب وزن برانگیخته از روحیات خاص او است و اندیشه ی او برداشتی از اوضاع اجتماعی و سیاسی دوره و عصر خویش است. 2- آیا سپیده کاشانی در نوآوری های بحور عروضی و پرداختن به آهنگ مرتبط با معانی اشعار اهتمام داشته است؟ ضرورت و اهمیت تحقیق: توجه به اوزان مناسب و تصاویر هنری و شاعرانه بخش بسیار مهمی از هنر شعری شاعران را تشکیل می دهد و در کنار قوه تخیل و ساخت ترکیبات و به کارگیری واژگان برای انتقال معنی و پیام، زبان شعر را می سازد. لذا با توجه به اهمّیت و جایگاه شعر معاصر با موضوع ادبیات پایداری، اوزان عروضی و آفرینش مضامین، پرداختن به چنین موضوعاتی به عنوان مقاله ادبی ضروری و با اهمیت می نماید. پیشینه ی تحقیق: تاکنون پژوهشها و مباحث ارزنده ای در مورد شعر و زندگی سپیده کاشانی نوشته شده است از جمله موارد زیر: مقاله ی چاپ شده در همایش ادبیات تطبیقی، دانشگاه رازی تحت عنوان (جلوه های مقاومت در اشعار سپیده کاشانی و فدوی طوقان) اثر یحیی معروف و مریم مطهری؛ و مقاله ی چاپ شده در نشریه ادبیات پارسی معاصر، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تحت عنوان (بررسی سنجشی مضامین سیاسی اشعار سپیده کاشانی و نازک الملائکه) اثر معصومه نعمتی قزوینی و طاهره ایشانی. و پایان نامه-ای با عنوان بررسی محتوا، موسیقی و صور خیال در شعر سپیده کاشانی توسط نگارنده این مقاله (علی اصغر سلطانپور) با راهنمایی دکتر وحید مبارک انجام شده است. اما زمینه ی تازگی پژوهش در مقاله ی حاضر، بررسی موسیقی بیرونی شعر پایداری سپیده کاشانی می باشد که در مقالات پیشین به آن اشاره ای نشده است. موسیقی بیرونی: 1-1- وزن وزن نوعی از تناسب است. تناسب کیفیتی است، حاصل از ادراک وحدتی در میان اجزای متعدد (خانلری، 1361: 24). وزن، جزء مهمّی از ذات شعر است که شاعر آن را با رعایت توازن و تناسب بین اجزای سازنده ی شعر، ایجاد می کند. وزن شعر باعث می شود ذهن آسان تر روابط بین مجموعه ی کلمات و معنی کلام را دریابد و همچنین موجب التذاذ نفس می شود زیرا هر نوع تناسب و قرینه ای میان اجزاء پراکنده، وحدتی پدید می آورد که ادراک مجموع اجزاء را سریع تر و آسان تر می کند و همین نکته خود سبب احساس آسایش و لذت می گردد (گنجعلی و همکاران، 1393: 78). تقی وحیدیان کامیار با تأکید بر هماهنگی موضوع و وزن، اوزان و مفاهیم شعر فارسی را به چند گروه تقسیم می کند: 1٫ اوزان نرم و سنگین که در معانیی مانند مرثیه، هجران، درد، حسرت و گله به کار رفته است: فعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن (فع لن).- مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن (فع لن).- مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن. 2٫ اوزان ضربی و تند که معانی شورانگیز و پرجذبه و حال را القا می کند: -فعلات فاعلاتن فعلات فاعلاتن.- مفتعلن مفاعلن مفتعلن مفاعلن . 3٫ وزن حماسی: فعولن فعولن فعولن فعل (وحیدیان کامیار، 1374: 72). شفیعی کدکنی در کتاب موسیقی شعر، اوزان زبان فارسی را به جویباری، شفاف و کدر دسته بندی کرده است. او در این باره می-گوید: 1- اوزان جویباری: از ترکیب نظام ایقاعی خاصی حاصل می شود که با همه ی زلالی و زیبایی، شوق به تکرار در ساختمان آنها احساس نمی شود و ساختار عروضی افاعیل نیز در آنها به گونه ای است که رکن های عروضی در آن عیناً تکرار نمی شود مانند وزن: مفعول فاعلات مفاعیل فاعلات. 2- اوزان شفّاف و اوزان کدر: بعضی وزن ها را چندین بار باید مورد دقت قرار دهیم تا تناسب نظام ایقاعی آنها بر ما روشن شود من این گونه اوزان را شفاف می خوانم. در عوض وزنهایی را که به دشواری بتوان نظام ایقاعی آنها را دریافت اوزان کَدِر می خوانیم (شفیعی کدکنی، 1370: 397-396). اوزان غزلیات، مثنوی ها، قصاید و قطعات سپیده کاشانی: 1- بحر رمل: در علم عروض بحری است که اجزاء آن از تکرار فاعلاتن است (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی کشتگر، 1390: 71). 1-1- فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن (رمل مثمن محذوف): این وزن دارای آهنگی ملایم و ریتمی آرام بخش می باشد و با مضامینی بلند، سنگین و موقر مناسبت دارد. این بحر دارای چهارده زحاف است که از این میان، زحاف کفّ، خبن، شکل، قصر، حذف بیشترین استعمال را دارند (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی روشنگر، 1390: 71). این وزن یکی از پرکاربردترین اوزان شعری کاشانی است. در شعر زیر شاعر یأس و ناامیدی خود را با وزن فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن که وزنی سنگین است بیان کرده است: عندلیب عشق از ویرانه ی سنگر گذشت / بال بر هم زد ز شوق ازسنگر آخر گذشت (کاشانی، 1389: 40) 1-2- فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فَعِلُن (رمل مثمن مخبون محذوف): که جزء اوزان سنگین و جویباری است و چهارمین وزن پرکاربرد در میان اوزان زبان فارسی است (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی کشتگر، 1390: 72). صبح دیدار تو زد شعله و افروخت مرا /شب هجران تو در آتش غم سوخت مرا (کاشانی، 1389: 24) 1-3- فعلات فاعلاتن فعلات فاعلاتن (بحر رمل مثمن مشکول): وزنی دوری و شاد و خیزابی است (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی روشنگر، 1390: 72). به تو باد تهنیت، ای گل سرخ پرپر من / که طلوع فجر سر زد از کران خاور من (همان: 100) 1-4- فاعلاتن فاعلاتن فاعلن (بحر رمل مسدس مخذوف): وزنی است نرم و جویباری که شاعر برای بیان مضامینی چون یأس و ناامیدی از آن سود برده است. وا مصیبت، وا مصیبت، وای ما / اله می ریزد کنون از نای ما (کاشانی، 1389: 127) 1-5- فاعلاتن فاعلاتن فاع (بحر رمل مسدس مجحوف مسبَغ): خاست از جا، رهبری محبوب / روح ما، آن خوب تر از خوب (همان: 146) 1-6- فاعلاتن فعلاتن فعلن (بحر رمل مسدّس مخبون اصلم): چارده قرن، بسی گل واشد / از یکی روح خدا پیدا شد (همان: 154) 1-7- فاعلاتن مفعولن فع لن (بحر رمل مسدس مخبون): در شبی دلگیر و وهم انگیز / سینه ها از درد و غم، لبریز (همان: 177) 1-8- فاعلاتن فاعلاتن فاعلن (بحر رمل مسدس محذوف): وه، چه غمگین رفت سالی بی امام! / باز ماندیم و راهی نا تمام (همان: 189) 1-9- فاعلاتن مفاعیل فع لن (بحر رمل مکفوف مخبون محذوف): ای بسیجی بسیجی بسیجی! / دختر خاک و مهر خلیجی (سپیده،1389: 228) 1-10- فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فَعِلُن (بحر رمل مثمن مخبون محذوف): فروردین آمده امروز، به رخسارِ دگر / گل فروشان بخروشند، به بازار دگر (همان:255) 2- بحر مجتث: بحری است که دارای اوزان بسیار دلنشین و مطبوع می باشد (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی کشتگر، 1390: 76). 2-1- مفاعلن فعلاتن مفاعلن فَعِلُن (بحر مجتث مثمن مخبون محذوف): پرکاربردترین وزن، در میان اوزان شعر فارسی و وزنی نرم و سنگین و جویباری است (همان). دلا، بگو ز چه امشب بهانه می گیری / چرا به قلّه ی غم آشیانه می گیری (همان:120) 2-2- مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن (بحر مجتث مثمن محذوف): از اوزان جویباری است. رُخت بر پرده ی اشکم، دوباره می شکند / چنان حباب که از یک اشاره می شکند (کاشانی،60:1389) به جستجوی چه اند دو دیده ی تر من (همان: 102)2-3- مستفعلن فاعلاتن مستفعلن فاعلاتن (بحر مُجتثّ مثمن سالم): بر خیز بر خیز و بنگر در باغ گل ها غریب اند /بر گونه شان شبنم اشک، در سوگ تو، بی شکیب اند (همان: 56) 2-4- مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلاتن (بحر مجتث مثمن مخبون): واژه هایی که هجاهای کوتاه آنها، بیشتر است حالت سنگین تری دارند. این از اوزان ملایم و جویباری است. به روی خیمه ی شب، چون گل مهتاب می روید / به دامانم گل حسرت ز موج آب می روید (همان: 67) 2-5- مفاعلن فعلات فاعلات فاع (بحر مجتث مثمن مقصور مسلوخ): چگونه وصف کنم گلوی پاره ی تو؟ / چگونه دیده ی من کند نظاره تو (همان:110) 2-6- مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلات (بحر مجتث مثمن مخبون مقصور): شکوفه های شبق را چه کس به موی تو بسته؟ / کدام دست به روی تو، جام ماه شکسته؟ (همان: 112) 2-7- مفاعلن فعلاتن فع / مفاعلن فعلاتن فع (بحر مجتث مسدس اصلم): وزن دوری است که به جای دوپایه از سه پایه استفاده کرده است. نهالِ عشق گل آذین بود، اگر ز عدل ثمر می داشت /جهان ز عدل پر آوا بود، اگر حقوق بشر می داشت (همان:150) 2-8- مفاعلن فعلاتن مفاعلن فَعِلُن (بحر مجتث مثمن مخبون محذوف مقصور): قسم به فجر، قسم بر طلوع صبح ظفر / عزم دلیران، به راهبان سحر (کاشانی،1389 :263) 3- بحر مضارع: مضارعت در لغت به معنی مشابهت است و از بحور مختلف الارکان می باشد (تجلیل، 1378: 30). 3-1- مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن (بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف): که وزنی نرم و سنگین و جویباری است. کاشانی با استفاده از این وزن، فضایی غم انگیز را ایجاد نموده است: فانوس مه شکسته بر امواج آب هاست / از برکه های واهمه، جاری حباب هاست (کاشانی، 1389: 33) 3-2- مفعول فاعلاتن مستفعلن فعولن (بحر مضارع اخرب) که به صورت مفعول فاعلاتن مفعول فاعلاتن هم تقطیع می شود. ای رهگذر پرسی از حال ما که چون / از پایداری ما خصم دغل، زبون است (همان: 29) 3-3- مستفعلن مفاعیل مستفعلن فعل (بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف): در ما خزان دمیده و شوق بهار نیست / بر بوته ی کویر مگر نیش خار نیست (همان: 36) 3-4- مستفعلن مفاعل مستفعلن فعل(بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف): عشق خدا به جاذبه ای پاک می رسد این سینه ریز نور ز افلاک می رسد (همان: 54) 3-5- مستفعلن مفاعیلُ مستفعلن فعلَ (بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف): دیرست، که عشق تو از سر به در کنیم / در انتظار سبز تو جان را سپر کنیم (همان :91) 4- بحر رجز: این بحر را از آن جهت رجز گویند که رجز در لغت، اضطراب و سرعت و عرب بیشتر اشعاری که در معرکه و جنگ ها و در مفاخرات از مردانگی خود و قوم خود می خوانند، در این بحر است و در چنین اوقات آواز مضطرب و حرکات تسریع می باشد، پس از این جهت این بحر را رجز نام کردند (فشارکی، 1372: 42). سپیده در مجموعه اشعار خویش بیش از 18بار از بحر رجز و زحافات مربوط به آن استفاده کرده است؛ زیرا این بحر با اشعار حماسی او نیز هماهنگ است از این بحر برای تهییج و ترغیب رزمندگان علیه دشمن بعثی، در دوران دفاع مقدس بهره گرفته است. 4-1- مفاعلن مفاعلن مفتعلن مفاعلن (بحر رجز مثمن مخبون مطوی): وزنی است خیزابی و تند که محتوایی حماسی و انقلابی دارد: برادر مبارزم، زمزمه کن بهار را بچین ز شاخه یقین، میوه ی انتظار را (همان: 21) 4-2- مستفعلن مستفعلن مستفعلن مستفعلن (بحر رجز مثمن سالم) یکی از اوزان نرم و با وقار است (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی کشتگر، 1390: 78). شاعر این وزن را بجا و مناسب برای بیان غم و اندوه خود به کار برده است: سالی گذشت و کاروان منزل به منزل می رود / با کاروان لاله ها، صد کاروان دل می رود (همان: 62) 4-3- مستفعلن مفاعلین مستفعلن فعل (بحر رجز مثمن): امروز کن شکوفه ی مهرت نثار من / فردا شوم غبار و نیاید به کار من (همان:96) 4-4- مستفعلن مستفعلن مستفعلاتن (بحر رجز مسدس مرفل): تا سرزمین کربلا راهی نمانده است / در سینه ی دشمن به جز آهی نمانده است (سپیده،1389: 149) 4-5- مستفعلن مستفعلن فع لن (بحر رجز مسدس احذّ): زندانی زندان غم بر خیز / ای مانده در بند ستم بر خیز (سپیده،1389 :174) 5- بحر هزج: در فن عروض بحری است که از تکرار مفاعیلن حاصل می شود و اکثر آوازها و سرودهای خوش اعراب در این بحر است (فشارکی، 1372: 35). 5-1- مفاعلین مفاعلین مفاعلین مفاعلین (بحر هزج مثمن سالم): بحری است نرم و سنگین که جزء اوزان دلنشین و شیرین و متناسب با مضامین آرام بخش می باشد (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی کشتگر، 1390: 74). سپیده کاشانی تعدادی از غزلهایش را به این وزن سروده است. وزنی است خیزابی و تند (اوزانی که شوق تکرار در آن به طور خاصی احساس می شود) که غالباً پویا و پر جنبش است. این وزن با محتوای ادب پایداری که باید شورانگیز باشد، هماهنگ و متناسب است. زمان بسته است بر بال صبا، افسانه ی مارا / که افشان بال، گل باران کند دامان خضرا را (همان: 19) این وزن که محتوایی حماسی و انقلابی دارد. در شعری دیگر، سپیده وزنی متناسب با درونمایه را به کار می گیرد که با آهنگ نوحه خوانی تناسبی بجا و شایسته دارد: محرّم آمد از سفر، طلوع سرخ آن نگر / شد از شکوفه های خون، درخت عشق پر ثمر (همان: 69) 5-2- مفاعیلن مفاعیلن فعولن (بحر هزج مسدس محذوف): که وزنی جویباری، دلنشین و آرام است (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی کشتگر، 1390: 74). چو سایه سار ظهر تابستان / چتری است بر رفتار ما قرآن (همان: 193) 5-3- مفعول مفاعلن فعولن (بحر هزج مسدس اخرب مقبوض محذوف): که وزنی شاد و خیزابی است (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی کشتگر، 1390: 75). شاعر مضامینی چون عشق را در این وزن به کار برده است از جمله: ای نور یقین، سلام بر تو / ای محور دین سلام بر تو (همان: 196) 6- بحرخفیف: 6-1- فاعلاتن مفاعلن فَعِلُن (بحر خفیف مسدس محذوف مخبون): وزنی خیزابی است. اشکم آن گونه شد ز سر که مپرس / هست این غم، غمی دگر که مپرس (همان: 74) 7- بحر سریع: 7-1- مفتعلن مفتعلن فاعلن (بحر سریع مطوی مکشوف): وزنی تند و خیزابی است. سینه پر از عطر دعا کرده ام / سیل زهر دیده رها کرده ام (همان: 79) 8- بحر متقارب: 8-1- فعولن فعولن فعولن فعولن (بحر متقارب مثمّن سالم): وزنی مناسب مضامین حماسی، رزمی و مفاخره می باشد (جدیدالاسلامی قلعه نو و صفائی کشتگر، 1390: 81). دمی جستجو کن، که در دفتر من / بیابی مرا ای گل خاطر من (سپیده،1389: 98) شاعر در این اشعار، برای بیان حماسه و رزم افتخارآفرین رزمندگان دفاع مقدس، این وزن را به کار برده است. 9-فاعلاتن مفاعلن فع لن (بحر خفیف مخبون محذوف): بر تو ای خاک سرخ آبادان / بر تو ای سرزمین جاویدان (همان: 201) 10- بحر مقتضب: این بحر را می توان جزء بحور کم کاربرد در دیوان سپیده دانست. این وزن در دسته وزن های خیزابی قرار دارد. 10-1- فاعلات مفاعلن فاعلات مفعولن (بحر مقتضب مثمن مطوّی): جاودان بتاب ای فجر! وه چه عالم آرایی باز تاب دیروزی، جلوه ای ز فردایی (همان: 116) - اوزان دوری در اوزان دوری سخن از نیم مصراع است و اوزان دوری معمولاً دو پایه هستند ولی با این حال اوزان دوری بلند نیز سروده شده است. اوزان دوری معمولاً در اشعاری که دو پایه هستند ظاهر می شود. راه تشخیص وزن دوری این است که اگر شاعر در وسط مصراع، صامت اضافه آورده باشد، بتوانیم آن را حذف کنیم و وزن صحیح باشد و اگر نیاورده باشد، بتوانیم یک یا دو صامت به وسط شعر بیفزاییم و در وزن خللی ایجاد نشود (فضیلت، 1387: 109). وزن: مستفعلن مفاعلن فع لن / مستفعلن مفاعلن فع لن: بحر رجز مخبون احذ، وزن دوری است که به جای دو پایه از سه پایه استفاده کرده است، بعضی از شاعران به طور محدود از این اوزان بلند استفاده کرده اند. ای نام تو طلیعه ی آغاز! وی یاد تو نهایت پرواز / افتاده ام ز پای، تو بنواز!سرگشته ام به خویش بخوان باز (همان: 267) 1- مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن (بحر مجتث مثمن محذوف): همای عشق ز افلاک بی کرانه هنوز / گشوده بال به سودای آشیانه هنوز (همان: 269) 2- مفاعلن فع لن مفاعلن فع لن (بحر هزج مقبوض محذوف): به باغ زد آذر، خزان غارتگر / هزار دامن گل، به شاخه شد پَرپَر (همان: 253) 3- مفاعیلن مفاعلین فعولن (بحر هزج مسدّس محذوف): شهیدان خدایی رهبر آمد / طیب لاله های پر پر آمد (همان: 297) 4- مستفعلن مفاعلن فع لن / مستفعلن مفاعلن فع لن (بحر رجز مخبون احذ): وزن دوری است که به جای دو پایه از سه پایه استفاده کرده است، بعضی از شاعران به طور محدود از این اوزان بلند استفاده کرده اند. ای نام تو طلیعه ی آغاز! وی یاد تو نهایت / فتاده ام ز پای، تو بنواز!سرگشته ام به خویش بخوان باز (همان: 26) 5- مستفعلن فاعلاتُ فَع لُن (بحر منسرح مسدس مطوّی احذّ): اینان ز کاروان کسایند / ای نسل شوم، قوم بد اختر (همان: 291) - وزن رباعی ها وزن اصلی رباعی مفعول مفاعیلُ مفاعیُل فعل است و معروف ترین وزن، نزد عامه مردم برای رباعی لا حول و لا قوّة اِلاّ باللّه بر وزن مفعول مفاعیل مفاعیلن فاع است. باید دانست که این یکی از اوزان رباعی است نه وزن اصلی آن (تجلیل،17:1378). 1- مفعول مفاعیلُ مفاعیلن فع (هزج مثمن اخرب مکفوف ابتر): ای شمع شبستان وَلا، یا زینب! / ای اختر صحرای بلا، یا زینب دریاب که از کف نرود دامن صبر / سوگند به خون شهدا، یا زینب (سپیده،1389 :306) 2- مفعول مفاعلن مفاعیلُ فعول (بحر هزج مثمن اخرب مقبوض مکفوف اهتم): ای بر شده بر سریر افلاک زخاک / جای تو نبود روی این تیره مغاک بهر تو سزد که قدسیان افشانن / گل های ستاره بر حریر افلاک (همان: 313) 3- مفعول مفاعلن مفاعیلن فاع (بحر هزج مثمن اَخرب مقبوض ازل): هنگام سحر سروش غیبم در خوا / در داد ندا: نگر در آیینه ی آب دیدم متجلی ست در او موج به موج / گلباران شد ز اشک من، دامن خواب (همان:314) 4- مفعول مفاعلن مفاعیلن فع (هزج مثمن اخرب مقبوض ابتر): رزمنده ی ما به نور ایمان می رفت / می رفت و به دست، هدیه ی جان می رفت(همان: 311) 5- فاعلاتن فاعلاتن فَعِلُن (بحررمل مثمن مخبون محذوف): زندگی تیره شبی بود که در خواب گذشت مرغ شب بود که بر دامن مهتاب گذشت قایقی بود که توفان زده بر آبی گذشت اشک بر دامنم از دیده ی بی تاب گذشت (همان:306) - وزن عروضی دوبیتی های سپیده کاشانی ترانه یا دو بیتی اشعاری هستند، دارای چهار مصراع که در ولایات ایران با لهجه های مختلف محلی رایجند. وزن ترانه یا دو بیتی مفاعیلن مفاعیلن فعولن است (تجلیل،18:1378). از آنجایی که وزن دوبیتی (مفاعیلن مفاعیلن فعولن) است، از آوردن شواهد شعری با اوزان تکراری خودداری شد. - اوزان عروضی چهارپاره های سپیده کاشانی چهارپاره ها، اشعاری هستند که هر بند آن از چهار مصراع تشکیل می شود، امّا از نظر ارائه مفهوم بند ها، یک مضمون واحد را ارایه می کنند (مکارمی نیا، 117:1383). 1- بحر مضارع: 1-1- مفعول فاعلاتُ مفاعیلُ فاعلات (بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف مقصور): اینک نشسته بین من وتو به خیرگی / راه دراز فاصله، سنگین و بردبار جای تو را به هستی من سبز می کنند / آن کوچه، آن درخت، آن جوی بی قرار (همان: 323) 1-2- مفعول فاعلاتن مفاعیل فاعلن (بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف): بدرود ای پرنده ی مهتاب کوچه ها / بدرود ای شکوه شب انتظار من بدرود کوچه های قسم، قهر،آشتی / بدرود ای عزیز فراموشکار من (سپیده،1389: 323) شاعر برای بیان غم و اندوه خود این وزن را بکار برده است. 1-3- مفعول فاعلات مفاعیلُ فاعلن (بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف): ای دوست، آن فروغ و صفای گذشته ها / در چشم های مست تو خاموش گشته است بیگانه شد نگاه تو، ای آشنا مگر از خاطرات گذشته فراموش گشته است؟! (کاشانی،1389: 330) 1-4- مفعول فاعلات مفاعیلن (بحر مضارع مسدس اخرب مکفوف): موسی صفت، بهار گل افشانم / افکند دست عشق تورا در نیل تا خود دلیل شب زدگان گردی / ای برتر از ستایش و از تجلیل (همان: 342) 1-5- مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن (بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف): یاد آن یاد بهار دور که شب ها غبار ماه / بود از فراز تیرگی آوار کوچه ها یاد آن شبان خوب که طرح من و تو / مهتاب می کشید به دیوار کوچه ها (همان:347) 2- بحر رجز: 2-1- مستفعلن مستفعلن فع لن (بحر رجز مسدس احذّ): سعدی، بیفشان گل، بیفشان گل / گلها ز بستان و گلستانت(همان: 324) بار دگر با نغمه ی توحید / شوری فکن در بزم یارانت (همان:324) 2-2- مستفعلن مفاعلن فاعلن (بحر رجز مسدس مخبون مرفوع): بس روزها گذشت و به یاد تو / خواندم دعای موکب باران را امّا نیامدی تو و چشم من / آرد به یاد، ابر بهاران را (همان:350) 3- بحر خفیف: 3-1- فاعلاتن مفاعلن فعَلن (بحرخفیف مسدس مخبون مقصور): جان شیرین ما وداع،وداع! / یار دیرین ما وداع وداع! در فراقت گسست سلسله ها / مهر زرّین ما، وداع، وداع! (همان:332) 3-2- فاعلاتن مفاعلن فع لن (بحرخفیف مسدس مقطوع): کودکم! شعر لای لاییها / گریه از صبح آشناییها رمز معراج سرخ لاله وشان / راز پرواز ماسواییها (همان:332) 3-3- فاعلاتن مفاعلن فع لن (بحر خفیف مسدس مخبون اصلم): لحظه ها، لحظه ها چه سنگین اند / روزها، روزها،چه غمگین اند! ماه خاموش، اختران مبهوت / ز آنچه بر خاک تیره می بینند (سپیده، 1389: 332) فاعلاتن مفاعلن فعلن (بحرخفیف مسدس مخبون محذوف): وزنی خیزابی است. لحظه ها شعله زار فاجعه بود / پر می افشاند گل به دامن باد دشت ها بستر شقایق ها روزها، برگ برگ دفتر باد (سپیده،1389 :334 ) 4- بحر منسرح: 4-1- مستفعلن مفعول مفاعیلن (بحر منسرح مسدس مرفوع): از تار و پود جسم پر از دردم / گویی صدای پای تو بر می خاست از بیت بیت سرخ غزلهایم عطر دل آشنای تو بر می خاست (همان:341) 4-2- مستفعلن مفاعلن فاعلن (بحر منسرح مخبون مرفوع): پیری، خبر ز طالع سعد ما / می داد در قبیله بیداری یونس به کام ماهی و، ساحل بود / چشم انتظار مر غ گرفتاری (همان: 342) 5- بحر رمل: 5-1- فاعلاتن فعلاتن فع لن (بحر رمل مسدس مخبون اصلم): مگر از تربت او سر زده ای که فرو بسته لبی، غمگینی؟ (همان:345) 5-2- فاعلاتن فعلاتن فع لن (بحر رمل مسدس اصلم): ای گل سرخ، چه عطرآگینی / آشنا چون سخن پروینی مگر از تربت او سر زده ای/ که فرو بسته لبی، غمگینی؟ (همان:345) 6- بحر مجتث: 6-1- مفتعلن فاعلات مفتعلن فاع (بحر مجتث مثمن مجحوف یا مطموس): دیر زمانی ست روی ماسه ی ساحل / طرح قدم های مهربان کسی نیست در پس دیوار کلبه های شکسته / سایه درد آشنای هم نفسی نیست (همان:352) 6-2- مفتعلن فاعلات مفتعلن فع (بحر مجتث مثمن مجحوف): پنجره بگشا که جای پای زمان را / بر رخ درماندگان راه ببینی پنجره بگشا که برگ های خزان را / از بدن شاخه های سبز بچینی (همان: 352) - اوزان عروضی نو نیمایی سپیده کاشانی وزن شعر نو از آنجا که ابداعی معاصران است، معمولاً در قالب بحور عروضی کلاسیک و کهن چندان یافت نمی شوند. وزن شعر نو: وزن شعر نیمایی وزن عروضی است. چنان که می دانید در اشعار نیمایی مصراع ها کوتاه و بلند هستند و لا جرم غالباً تعداد هجاها یا ارکان یک مصراع با مصراع بعد مساوی نیست (شمیسا،66:1387). 1- مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن (بحر مجتث مثمن مخبون): من از شکاف زمان / ز فصل های عقیم / ز امتداد شبان بلند بی انجام / ز خاطرات کسل در دفتر یاد / ز آفتاب زباد / زدانه دانه ی گل های باغ / پرسیدم (کاشانی، 1389: 363) سپیده با کاربرد این وزن، یأس و اندوه خود را بیان کرده است. 2- فاعلاتن فعلاتن فاع (بحر رمل مسدس مخبون مجحوف): آه! / من نیمه تمامم بی تو/ بی تو ای دور از من! / ای در من! / تا میان من و تو فاصله ها برخیزند/ به سر انگشتانم، شمع دعا می سوزد (همان: 397). 3- فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فع (بحر رمل مثمن مجحوف): یک شب مهتابی روشن / سایه ی دست تو را دیدم / که می لغزید (همان: 366) 4- فاعلاتن فاعلاتن فع (بحر رمل مسدس مطموس): آه... ای جنگل! / ما برودت را پذیرفتیم (همان: 467) 5- فعلاتن فعلاتن فعلاتن فع لن (بحر رمل مثمن مخبون اصلم): نام شب را چه کسی گفت به تو؟/ که تو این سان در شب /گذری بس بی پایان داری (همان: 376) 6- مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن (بحر مضارع مثمن مکفوف محذوف): دیشب که در خیال تو چون ماهیان سرخ / هر پولک تنم / در آرزوی لحظه ی دیدار می گداخت /خواب صدف شکفت زباران چشم من (همان: 378) 7- مستفعلن مفاعلن مستفعلن فعولن (بحر رجز مثمن مخبون مخلّع): پروانه های شب / در زیر داربست بلند / ستاره ها / حرفی است بر کتیبه ی این قصر کاغذین (همان: 360) 8- مستفعلن مفاعلن مستفعلن مفاعلن (بحر رجز مثمن مخبون): می دانم ای دریغ / این انتظار تلخ به پایان نمی رسد!/ وین درد سینه سوز، به درمان نمی رسد! (همان: 410). 9- مستفعلن مستفعلن فعولن فعولن (بحر رجز مثمن مخلوع): خرّمشهر! رازیست در سکوت تو پنهان / رازی مهیب (همان: 448) 10- مسفعلن مفاعلن فع لن (بحر رجز مخبون اصلم): هر شامگاه، غرق در ظلمت! / آن گه که مر غ شب / سر می دهد، غمگین نوای جاودان خویش (همان: 454) 11- مستفعلن مفاعیلُ مفاعلن (بحر منسرح مسدس مخبون): گفتند: از پله های نور می آید / با پشته های هیزم (سپیده،1389: 418) - اوزان سروده های سپیده کاشانی 1- مستفعلن مفاعلن فَعَلن (بحر رجز مسدس مخبون): ای زن، حجاب تو سلاح توست! / را ه سعادت و فلاح توست (همان: 482) 2- مفاعلن مفاعلن مفاعلن (بحر رجز مسدس مخبون): قسم به نون و حرمت ِ قلم، بخوان / خوان به نام آن کریم مهربان (همان: 490) 3- مستفعلن مستفعلن مستفعلاتن (بحر رجز مسدس مرفل): بر خیز با یاد خدا، ای مرد دهقان! / / بر مزرعه پاشیده زر، خورشید تابان (همان:496) 4- فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن (بحر رمل مثمن سالم): شب شکست و بهمن آمد، رستخیز اختران شد / در بهار ماه بهمن، پر شکوفه ارغوان شد (همان: 484) 5- فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن (بحر رمل مثمن محذوف): هان، شهیدان ره عشق، کجایید؟! کجا؟ / گل خورشید شکفته ست، نیایید چرا؟ (همان: 488) نتیجه گیری: از جمله جلوه های مختلف موسیقی شعر می توان به موسیقی بیرونی (وزن عروضی) آن اشاره کرد. شعر دوران انقلاب و جنگ تحمیلی، از دوره های پر افتخار شعر فارسی به شمار می رود. در این راستا سپیده کاشانی ازجمله شاعران ادبیات پایداری معاصر ایران و شاعری خوش قریحه و نیکوپرداز است که به سبک کلاسیک و نو هر دو شعر می سروده؛ او برای تفهیم هر چه بهتر اندیشه های انقلابی و اسلامی خود به انواع موسیقی شعر ازجمله موسیقی بیرونی توجه داشته است؛ به گونه ای که می توان بهترین و ناب ترین اشعار حماسی را در میان سروده های این دوره جستجو نمود. در حوزه ی موسیقی بیرونی، اوزان شعری او با توجه به مضمون اشعارش متنوع است. او از انواع وزن ها؛ با مضمون جویباری و آرام، خیزابی، تند و شور انگیز مانند بحر رمل، رجز، هزج ، مضارع، خفیف، سریع، مجتث، متقارب، مقتضب و منسرح استفاده کرده، که بحر رمل در شعر او پرکاربردترین بحر می باشد و بعد از آن به ترتیب دو بحر مجتث و مضارع که جزء وزن های جویباری است که این امر خود نشانگر علاقه و توجه ویژه ی شاعر به اوزان جویباری است و نیز بیانگر این مطلب است که شاعر در آرامشی باطنی به سرایش پرداخته است. از طرفی دیگر اوزان دوری نیز در اشعار سپیده حضری پر رنگ دارد. شعر سپیده پرتوی از درونیات و روحیات اوست چراکه تفکر او، برداشتی از اوضاع اجتماعی و سیاسی دوره و عصر آنان است. در این زمینه او پیوندی میان موسیقی بیرونی با موضوع و مضمون شعرش را حفظ نموده است بطوری که او برای سرودن مرثیه از وزن تند استفاده نموده است نه وزن شاد و ضربی. منابع و مآخذ: 1-اتحادی، حسین، (1390)، بررسی مقایسه ای موسیقی بیرونی و کناری غزل های انوری و خاقانی ، فصلنامه تخصصی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، شماره 32٫ 2-اصلانی، محمد رضا، (1390)، لاله کویر – زندگی نامه داستانی سپیده کاشانی ، تهران، انتشارات سوره مهر. 3- تجلیل، جلیل، (1378)، عروض و قافیه ، تهران، ناشر سپهر کهن. 4-جدیدالاسلامی قلعه نو، حبیب، نسرین صفائی کشتگر، (1390)، موسیقی بیرونی دیوان بیدل دهلوی ، فصلنامه ی مطالعات شبه قاره، دانشگاه سیستان و بلوچستان، سال سوم، شماره ی ششم. 5-خانلری، پرویز، (1361)، وزن شعر فارسی ، تهران، توس، چاپ چهارم. 6- رازی، شمس الدین محمدبن قیس، (1373)، المعجم فی معایرالاشعارالعجم ، به کوشش: (سیروس شمیسا)، تهران، انتشارات فردوس. 7-شفیعی کدکنی، محمدرضا، (1370)، موسیقی شعر ، تهران، انتشارات آگاه. 8-شمیسا، سیروس، (1378)، آشنایی با عروض و قافیه ، تهران، چاپخانه رامین. 9-فشارکی، محمد، (1372)، رساله عروض سیفی و قافیه جامی ، تهران، مؤسسه ی انتشارات و چاپ دانشگاه تهران. 10-فضیلت، محمود، (1387)، آهنگ شعر فارسی ، کرمانشاه، نشر ذرّه. 11-فضیلت، محمود، یعقوب نوروزی، (1389)، تاملی در تناسب موسیقی و مضمون در شعر معاصر ، ادب فارسی، دوره ی جدید1، شماره ی 5-3، ص294-277٫ 12-فیاض منش، پرند، (1384)، نگاهی دیگر به موسیقی شعر و پیوند آن با موضوع، تخیل و احساسات شاعرانه ، دو فصلنامه پژوهش زبان و ادبیات فارسی، دوره جدید، شماره چهارم، صص 186-163٫ 13- گنجعلی و همکاران، (1393)، بررسی تطبیقی موسیقی شعر معروف الرصافی و فرخی یزدی ، 14-مبارک، وحید، علی اصغر سلطانپور، (1392)، بررسی محتوا، موسیقی و صورخیال در شعرسپیده کاشانی ، پایان نامه، دانشگاه رازی کرمانشاه. 15-ماهیار، عباس، ( 1378)، عروض و قافیه فارسی شیوه ای نو برای آموزش عروض وقافیه ، تهران، انتشارات نشر قطره. 16-وحیدیان کامیار، تقی، (1370)، بررسی منشأ وزن شعر فارسی ، مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ سوم. *علی اصغر سلطانپور / کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی-آموزش و پرورش شهرستان کوهدشت درج شده توسط : امین آزادبخت (مدیر سایت ) ...
پیشنهاد دریافت پول از دانش آموزان خوزستان برای تسویه بدهی برق
به گزارش خبرنگار مهر ، مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان پیش از ظهر امروز در جلسه شورای آموزش و پرورش خوزستان که در محل سالن کنفرانس امام رضا (ع) شهرک نفت و با حضور فرمانداران استان برگزار شده بود، اظهار کرد : دستور کار اول این جلسه بحث پروژه مهر و بازگشایی مدارس با چهار محور نیروی انسانی، دانش آموزان، فضا و تجهیزات و خانواده است. محمد تقی زاده افزود: دستور کار دوم جلسه نیز بررسی برنامه ها ...
عزم استانی برای افتتاح بیمارستان خصوصی در جویبار ؛
اختصاصی مازنی نیوز / میثم کاوه : صبح امروز (پنجشنبه) ربیع فلاح استاندار ، حجت الاسلام تقوی فرد رئیس کل دادگستری استان مازندران ، کمال علیپور نماینده مردم در مجلس ، حجت الاسلام قلی پور امام جمعه ، رضا گنجی فرماندار ، حمید بخشی شهردار و تنی چند از مسئولین شهرستان جویبار از بیمارستان خصوصی و در حال ساخت شهید فکوری این شهرستان بازدید به عمل آوردند. به گزارش مازنی نیوز ؛ رمضان فکوری سرمایه ...
توفیق شگفت وزارت نفت در گازرسانی به روستاها
سوخت به عنوان یکی از شاخصهای امور زیربنایی تلقی می شود و خود می تواند به عامل توسعه بدل شود. این نماینده مجلس نهم بابیان این که تلاشهای خوبی تاکنون انجام شده است، افزود: باید همزمان با توسعه شبکه گازرسانی، سرمایه گذاریهای لازم در این زمینه برای پایداری و افزایش تولید صورت گیرد. خوزستان شمس اله بهمئی گازرسانی به روستاهای کشور را ضرورت دانست و گفت: اقتصاد این بخش از جامعه در گرو ...
ادامه فعالیت سد به نفع هیچ کس نیست/ زمین های حاصلخیز خوزستان شور می شوند
جمع بندی های آخر از قوانین برنامه پنجم خارج شد. در حال حاضر نیز تلاشمان این است که این تکلیف درقانون برنامه ششم به عنوان یک اصل جدا نشدنی در پروژه های کلان و ملی قرار بگیرد . باید تلاش کنیم این قانون در کشور نهادینه شود و استفاده از ظرفیت علمی سازمان زمین شناسی کشور که به معنی استفاده از تخصص زمین شناسی در انتخاب ساختگاه است مورد عنایت قرار گیرد ما در کشورمان مخاطرات زیادی مانند زمین لرزه ...
پ ژواک صدای صنعت گاز ایران در افق 1404 به گوش می رسد
قرار دارند. نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: با ادامه روند فعلی در گازرسانی به روستاها تا سال 95 شاهد اتمام پروژه گازرسانی به تمامی روستاهای شهرستان شیروان خواهیم بود. علیمردانی: وزارت نفت تمامی وعده های دولت قبل در گازرسانی به روستاها را محقق کرد محسن علیمردانی نماینده مردم زنجان در مجلس، با اشاره به وعده دولت در خصوص گازرسانی صددرصدی به تمامی ...
"عقرب گزیدگی" و کودکانی که در نبود پزشک جان می دهند
مناطق محروم به گونه ای است که مردم در برخی روستاها مانند شعیبیه شهرستان شوشتر برای تهیه یک قرص مسکن استامینوفن و برخی کارهای ساده پزشکی مجبور به مراجعت به مرکز شهرستان هستند. نیش عقرب سبب مرگ کودک چهارساله شد در چند روزگذشته کودک چهارساله اندیکایی بر اثر نبود امکانات پزشکی و همچنین عدم حضور پزشک جان خود را از دست داد.این خبر به گونه ای در عصر حاضر سبب تعجب شد که عده ای آن را ...
تقدیر مشاور استاندار از عملکرد روابط عمومی وامور بین الملل شهرداری خرم آباد
به گزارش میرملاس ؛ در مراسمی که در دفتر مشاور استاندار برگزار شد از عملکرد و زحمات مجموعه روابط عمومی شهرداری خرم آباد تجلیل به عمل آمد در این جلسه مشاور استاندار و مدیر کل اداره روابط عمومی و امور بین الملل استانداری لرستان ضمن تبریک هفته دولت خطاب به مدیر و کارکنان روابط [...] به گزارش میرملاس ؛ در مراسمی که در دفتر مشاور استاندار برگزار شد از عملکرد و زحمات مجموعه روابط عمومی شهرداری خرم آباد تجلیل به عمل آمد در این جلسه مشاور استاندار و مدیر کل اداره روابط عمومی و امور بین الملل استانداری لرستان ضمن تبریک هفته دولت خطاب به مدیر و کارکنان روابط عمومی شهرداری خرم آباد بیان کرد : در همان آغاز بکار بنده در حوزه روابط عمومی استانداری همیشه اقدامات تاثیر گذار و مثبت روابط عمومی شهرداری را رصد می کردم و حقیقتا مجموعه روابط عمومی شهرداری را در بحث اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در بین شهروندان را یکی از بهترین ها می دانم مشاور استاندار لرستان خاطر نشان ساخت : به گواه اکثر کارشناسان حوزه رسانه و ارتباطات عملکرد مجموعه روابط عمومی شهرداری قابل قبول و ارزنده به شمار می رود بهرام رشیدی نیا در خصوص برگزاری جلسه فوق گفت : حق بچه های روابط عمومی شهرداری خیلی زودتر و در بین روابط عمومی های برتر باید ادا می شد که به دلایلی به امروز موکول شد . وی در ادامه افزود : به عنوان مشاور استاندار و مدیر کل روابط عمومی استانداری لرستان بر خود واجب دانستم به رسم قدردانی این جلسه را برگزار و از زحمات بی شائبه مدیر و کارکنان روابط عمومی شهرداری تقدیر و تشکر کنم . رشیدی نیا نقش روابط عمومی ها را در ارتباط موثر شهروندان با دستگاههای اداری و اجرایی مهم برشمردو اظهار داشت : روابط عمومی ها با ارتقای نقش خود به نحو مطلوب می توانند دریچه ای نو و تاثیر گذار نسبت به هر دستگاهی در سطح کل جامعه بگشایند . عملکرد خوب روابط عمومی ها می تواند پل ارتباطی قوی بین مدیران و شهروندان با شد. مشاور استاندار, عصر حاضر را عصر ارتباطات برشمرد و بیان کرد: ما به عنوان کارگزاران روابط عمومی در عصری که عصر ارتباطات به شمار می رود نقش غیرقابل انکاری داریم و در آینده جامعه به دست همین عوامل ارتباطات رقم خواهد خورد . همین موضوع اهمیت استفاده از نیروهای متخصص و با تجربه را در مجموعه روابط عمومی ها نشان می دهد بهرام رشیدی نیا ثبات مدیران با تجربه روابط عمومی را مهم دانست و گفت : ثبات مدیران با تجربه روابط عمومی می تواند در روند کیفی عملکرد یک مجموعه نقش بی بدیلی داشته باشد و می بایست تا حد امکان تغییرات کمتری صورت بگیرد . مشاور استاندار و مدیر کل روابط عمومی استانداری رشد پروژه های عمرانی طی دو سال گذشته را قابل توجه و چشمگیر تلقی کرد وتصریح کرد : الحمد لله ظرف دو سال گذشته 165 درصد رشد تعداد پروژه ها را داشته ایم که تعداد زیادی از آنها در هفته دولت به بهره برداری رسید وی افزود : خوشبختانه رشد و امنیت اقتصادی بوجود آمده در استان و کل کشور پای بسیاری از سرمایه گذاران خارجی را به استان باز کرده است این فضا با تلاش و سخت کوشی دولت مردان محقق شده است . در این مراسم محمد جایدری مدیر روابط عمومی شهرداری خرم آباد ضمن تقدیر از زحمات مدیر کل روابط عمومی استانداری افزود : طی یکسال گذشته روابط عمومی شهرداری خرم آباد با نصب العین قرار دادن شعار همدلی و همزبانی در 4 شاخص مهم فعالیتهای خود را اولویت بندی نمود این شاخص ها عبارتند از : 1) اطلاع رسانی و تعامل با اصحاب رسانه 2) فعالیتهای فرهنگی , اجتماعی و دینی 3) تعامل با دستگاههای مختلف اجرایی و نهادهای انقلابی و ...4) آمورش و فرهنگ سازی که نمود این شاخصها در جامعه بیانگر عملکرد مطلوب روابط عمومی شهرداری خرم آباد است . در پایان و به منظور قدردانی از زحمات پرسنل روابط عمومی شهرداری خرم آباد با اهدای لوح سپاس از زحمات آنها تجلیل شد در پایان و به منظور قدردانی از زحمات پرسنل روابط عمومی شهرداری خرم آباد با اهدای لوح سپاس از زحمات آنها تجلیل شد متن لوح سپاس اهدایی به مدیر روابط عمومی شهرداری به این شرح است : جناب آقای مهندس محمد جایدری مدیر محترم روابط عمومی وامور بین الملل شهرداری خرم آباد با سلام امروزه روابط عمومی به عنوان حلقه واسط بین مردم و دستگاههای اجرایی نقش بسیار مهم و بی بدیلی را در تحقق شعار((همدلی وهمزبانی)) ایفا می نمایند و بی شک نقش انسانهای خدوم , متعهد و پرتلاش به آن صلابت دو چندان داده و به استقرار و استحکام این شعار مهم واساسی جلوه ای مضاعف می بخشد که بحمد اله در وجود جنابعالی متجلی است . اقدامات ارزنده , اثر گذار وگسترده مجموعه روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری خرم آباد در تعامل با دستگاهها ونهادهای فرهنگی , اجتماعی , هنری و... و عملکرد قابل تحسین در دوره مدیریت جنابعالی منشا اثرات خیر و پربرکتی گشته و انشااله این فعالیتها و تلاشها با عنایات ویژه مدیریت شهری موجب تداوم خدمت و قدردانی ویژه خواهد گردید ضمن تقدیر از زحمات و تلاشها برای جنابعالی و کلیه همکاران در آن مجموعه محترم توفیق , عزت وسربلندی را از خداوند منان خواهان و خواستارم . بهرام رشیدی نیا مشاور استاندار و مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری لرستان متن لوح اهدایی به کارکنان زحمتکش روابط عمومی شهرداری خرم آباد به این شرح است : کارشناس محترم روابط عمومی وامور بین الملل شهرداری خرم آباد با سلام امروزه موفقیت و سربلندی یک مجموعه همچون روابط عمومی مرهون تلاش , همدلی و انسجام کلیه همکاران فعال در آن مجموعه می باشد با توجه به این مهم و توفیق اداره روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری خرم آباد در دستیابی به اهداف تعریف شده و تعامل مثبت با کلیه دستگاههای اجرایی ضمن تقدیر و تشکر از مدیریت آن مجموعه منسجم و پرتلاش مراتب تقدیر و قدردانی خود را از زحمات جنابعالی اعلام داشته امید است ضمن تداوم این تلاشهای خالصانه , توفیق , عزت و سربلندی فرا رویتان باد. بهرام رشیدی نیا مشاور استاندار و مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری لرستان درج شده توسط : امین آزادبخت (مدیر سایت ) ...
اقتصاد مقاومتی باید از شعار به عمل تبدیل شود
دارای اهمیت و اثر گذاری است. البته کسانی که در این خصوص بهتر از همه می توانند اظهار نظر کنند و طرح ها و پروژه ها را از نظر تاثیرگذاری ارزیابی کنند، ساکنان شهرستان هشتگرد هستند. وی افزود: همانطور که حضرت آقا هم در بیانات اخیرشان در دیدار با هیئت دولت بدان اشاره فرمودند یکی از اقدامات موثر دولت فعلی ثبات نسبی در مسئله اقتصاد است. از دیگر نقاط قوت دولت فعلی که می توان بدان اشاره کرد اهتمامی ...