سایر منابع:
سایر خبرها
نظر قرآن درباره امامت
، اهتمام جدی داشت. اقدامات آن حضرت در این مسیر، از نخستین دعوت علنی، با معرفی امام علی(علیه السلام) به عنوان خلیفه و جانشینِ بعد از خود آغاز شد و تا آخرین روزهای زندگانی ایشان، در راه بازگشت از حجه الوداع در 18 ذی الحجه در غدیر خم و همچنین لحظات آخر عمرشان که دوات و قلمی درخواست کردند ادامه یافت. قرآن در آیات بسیاری از امامت و رهبری مردم و انتصاب این منصب بدست خداوند سخن به میان آورده، از ...
ویژگی های منجی(عج) در کلام رضوی (علیه السلام)
...: کَأَنِّی بِالشِّیعَهِ عِنْدَ فَقْدِهِمُ الثَّالِثَ مِنْ وُلْدِی کَالنَّعَمِ یَطْلُبُونَ الْمَرْعَی فَلَا یَجِدُونَهُ قُلْتُ لَهُ وَ لِمَ ذَاکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ قَالَ لِأَنَّ إِمَامَهُمْ یَغِیبُ عَنْهُمْ فَقُلْتُ وَ لِمَ قَالَ لِئَلَّا یَکُونَ لِأَحَدٍ فِی عُنُقِهِ بَیْعَهٌ إِذَا قَامَ بِالسَّیْف؛(18) حسن بن علیّ بن فضّال از امام رضا(علیه السلام) روایت کند که فرمود: گویا ...
حدیث منزلت و امامت امام علی علیه السلام
ایشان گفته بود برای ما شمردن گرفت... گفت: پیغمبر خدای با مردم به غزوه تبوک بیرون شد. علی گفت: آیا من هم با تو خواهم آمد؟ فرمود: نه. پس علی (علیه السلام. بگریست. پیغمبر (صلی الله علیه و آله. بدو گفت: آیا خشنود نیستی که از برای من مقام و منزلت هارون را نزد موسی داشته باشی جز این که تو پیغمبر نیستی؟ همانا شایسته نیست که من بروم مگر این که تو خلیفه من باشی. این حدیث را امام نسائی در خصائص امیرالمؤمنین ...
نقد دیدگاه های اهل سنّت درباره حدیث غدیر
شواهد التنزیل و حافظ ابن مردویه و برخی دیگر نقل می کند.45 این نکته البته آشکار است که این بیم موجب نقص و ایراد (معاذ اللّه) بر حضرت نبی اکرم(ص) نمی شود، زیرا آن حضرت نه بر خویش که از اختلاف امت و ایجاد و آشوب توسط منافقان ترسید. خداوند درباره حضرت موسی(علیه السلام) نیز فرمود: فاوجس فی نفسه خیفهً موسی (طه، 67) اضافه برآنچه گذشت. علامه میرحامد حسین، حدیث غدیر را از طرق مختلف دیگری ...
بار امانت
الامانهَ علی السّموات... و ایُّ لَمانه اعظم مِن النیابهِ عنِ الخلقِ فی عبادهِ فلا یَصرفَهم الاّ بالحقِ فلا بُدّ مِن الحضورِ الدائِم و مِن مراقبه التصریف...؟ 25 ک. امانت نور محمد و آل محمد(صلی الله علیه وآله)َ می باشد.26 شاید مأخذ این قول حدیثی باشد که از امام صادق(علیه السلام) نقل شده است که فرمود: خداوند ارواح محمّد و علی و فاطمه و حسن و حسین و ائمّه بعد از یشان(علیه السلام) را بر ...
حدیث منزلت و امامت حضرت علی علیه السلام
...: یکی از نصوص امامت حضرت علی علیه السلام حدیث منزلت است.محدثان اسلامی اعم از شیعی و سنی روایت کرده اند که پیامبر گرامی صلی اللّه علیه وآله خطاب به علی علیه السلام فرمود: انت منی بمنزله هارون من موسی الا انه لا نبی بعدی، نسبت تو به من همانند نسبت هارون به موسی است، جز این که پس از من پیامبری برانگیخته نخواهد شد. در سند حدیث منزلت(1) جای کم ترین تردیدی وجود ندارد، تا آنجا ...
منابع امامت شیعه
الله علیه و آله) دست بر دوش او گذاشت و فرمود: این علی(علیه السلام) برادر و وصی و خلیفه من در میان شماست. بشنوید از او را اطاعت کنید . در این هنگام، قوم پیامبر به خنده و تمسخر برخاستند و در حالی که پراکنده می شدند، رو به ابوطالب می گفتند محمد تو را دستور داده تا از پسرت اطاعت کنی! (17) اندیشه شیعه با استناد به حدیث فوق، بر آن است که رسول خدا(صلی الله علیه و آله) از ابتدای بعثت خود، علی(صلی ...
بیان قرآنی امامت
در وصف اهل بیت پیغمبر دانسته اند و در آن جریانی که می گویندآیه در طی آن نازل شد، علی(ع)هست و حضرت زهرا و حضرت امام حسن و حضرت امام حسین و خود رسول اکرم.و در احادیث اهل تسنن است که وقتی این آیه نازل شد، ام سلمه (4) که یکی از زن های پیغمبر است می آید خدمت حضرت و می گوید: یا رسول الله!آیا من هم جزء اهل البیت شمرده می شوم یا نه؟می فرماید: تو به خیر هستی ولی جزء اینها نیستی.[مدارک] این[مطلب]هم یکی و ...
روح القدس کیست و آیا ارتباطی میان او و افراد عادی متصور است؟
القدس با تو است.[12] 3. در مورد کُمیت شاعر معروف اهل بیت( علیه السلام ) نیز آمده است که امام باقر( علیه السلام ) به او فرمود: تا زمانی که تو درباره ی ما سخن می گویی و شعر می سرایی به وسیله "روح القدس" تقویت می شوی.[13] 4. نظیر همین معنا در مورد دعبل خزاعی نیز آمده است که امام جواد( علیه السلام ) به وی فرمود: من همان جمله ای که پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ) به حسان گفت به تو می ...
آیا جسد فرعون زمان موسی( علیه السلام ) به صورت معجزه آمیزی سالم مانده و اکنون در دسترس است؟ آیا به این ...
) : فَالْیَوْمَ نُنَجِّیکَ بِبَدَنِکَ لِتَکُونَ لِمَنْ خَلْفَکَ آیَةً ۚ وَإِنَّ کَثِیرًا مِنَ النَّاسِ عَنْ آیَاتِنَا لَغَافِلُونَ سوره هود (97) : إِلَیٰ فِرْعَوْنَ وَمَلَئِهِ فَاتَّبَعُوا أَمْرَ فِرْعَوْنَ ۖ وَمَا أَمْرُ فِرْعَوْنَ بِرَشِیدٍ سوره إبراهیم (6) : وَإِذْ قَالَ مُوسَیٰ لِقَوْمِهِ اذْکُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ أَنْجَاکُمْ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ یَسُومُونَکُمْ سُوءَ ...
نگاهی به خطبه امام سجاد در مسجد شام
...: أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ در این حال امام سجّاد علیه السلام عمامه خویش را از سر برداشت و خطاب به مؤذّن گفت: تو را به حقّ محمّد ساکت باش تا من سخنی بگویم. آنگاه از بالای منبر خطاب به یزید فرمودند: ای یزید! این پیغمبر، جد من است و یا جد تو؟ اگر گویی جد من است، همه می دانند که دروغ می گویی، و اگر جد من است پس چرا پدر مرا از روی ستم کشتی و مال او را تاراج ...
بوسه نماینده امام به دست رزمندگان اسلام/ خشم بنی صدر از تلاش شهید مدنی برای شکست محاصره سوسنگرد
یارانش در این باره می گوید: عده ای می خواستند به جبهه بروند، پس از اعزام آنها، آیت الله مدنی با نارحتی در حالی که اشک در چشمانش حلقه زده بود، به خانه می آید. یکی از نزدیکانش گفتند: حاج آقا چرا ناراحتید؟ ایشان می فرمایند: تلفن بزنید به دفتر امام و اجازه بگیرید که من هم با اجازه ایشان همراه بچه ها به جبهه بروم . پرسیدم: چرا حاج آقا؟ گفتند: آخر من نمی توانم ببینم این بچه ها به جبهه می روند، آنان می ...
در قرآن کریم بارها به أمر خدا اشاره شده است. در این زمینه گفته می شود که عالم خلق و عالم أمر متفاوت اند. ...
) : بَدِیعُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ وَإِذَا قَضَیٰ أَمْرًا فَإِنَّمَا یَقُولُ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ سوره البقرة (210) : هَلْ یَنْظُرُونَ إِلَّا أَنْ یَأْتِیَهُمُ اللَّهُ فِی ظُلَلٍ مِنَ الْغَمَامِ وَالْمَلَائِکَةُ وَقُضِیَ الْأَمْرُ ۚ وَإِلَی اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ سوره آل عمران (47) : قَالَتْ رَبِّ أَنَّیٰ یَکُونُ لِی وَلَدٌ وَلَمْ یَمْسَسْنِی بَشَرٌ ۖ قَالَ کَذَٰلِکِ اللَّهُ ...
یادداشت رسیده | استراتژی امام سجاد (ع) در هدایت جامعه
إِذَا رَأَیْنَا هَؤُلَاءِ الَّذِینَ هَذِهِ صِفَتُهُمْ فَالْجِهَادُ مَعَهُمْ أَفْضَلُ مِنَ الْحَجِّ. ( الکافی (ط - الإسلامیة) / ج 5 / ص: 22) روزی عَبّاد بصری (از هم عصران امام سجاد) در قالب پرسشی معترضانه از امام علیه السلام می پرسد چرا جهاد در راه خدا و دشواری های آن را کنار نهاده و به سوی حج وخوشی های آن روی آورده است و سپس با استناد به آیه 112 از سوره توبه، مزایا و محاسن شرکت در جهاد ...
تفسیرهای عرفانی از عاشورا و شادمانی شهدا / عاشورا سراسر رنج و آلام نیست
دولت تاختند، کنده و زنجیر را انداختند، روز ملکست و گش و شاهنشهی، گر تو یک ذره ازیشان آگهی ، و این زندان همان زندانی است که امام حسین(ع) در آن حدیث خطاب به اصحاب فرمود: ایکم یکره ان ینتقل من سجن الی قصر نقل قول و نه اعتقاد وی در پایان سخنان خود گفت: البته به قول برخی از علما، بنده فقط نقل کلام کردم و این موارد که گفتم اعتقادات شخصی من نیست و در اینجا با چند بیت از سعدی به سخن خات ...
چرا مجازات محاربه که در قرآن کریم تنها به نبردکنندگان با خدا و پیامبرش اختصاص یافته، از سوی فقها به نبرد ...
خدمت رسول خدا( صلی الله علیه و آله و سلم ) آورد. در این هنگام آیه 33 سوره مائده نازل شد و رسول خدا( صلی الله علیه و آله و سلم ) دست و پای آن سارقین را از چپ و راست برید.[13] 2. شخصی از امام رضا( علیه السلام ) درباره آیه شریفه 33 سوره مائده پرسید که آن چه عملی است که هرکس مرتکب شود مستوجب یکی از این چهار مجازات می گردد؟ امام( علیه السلام ) فرمود: این که با خدا و رسولش محاربه کند و در گسترش ...
حق هدایت شهروندان؛ مطالبه مردم از حاکمان
قرآن این است که در سایه معارف و آموزه های آن، بشر به ارزش های تولید شده از آن آموزه ها (معروف ها) عمل کند و از خلاف آن (منکرها) دوری کند. امام سجاد (ع) فرمود: اَلتّارِکُ لِلاَمْرِ بِالْمَعروفِ وَالنَّهی عَنِ الْمُنْکَرِ کَنابِذِ کِتابِ اللّهِ وَ راءَ ظَهْرِهِ اِلاّ اَنْ یتَّقِی تُقاةً فَقیل لَهُ ما تُقاتُهُ؟ قالَ یخافُ جَبّاراً أَنْ یفْرُطَ عَلَیهِ اَوْ أَنْ یطْغی (حلیلة الاولیاء، ج3، ص140 ...
کدام فرزند حضرت ابراهیم( علیه السلام ) ذبیح الله است؛ اسماعیل یا اسحاق؟
. در نتیجه نمی توانیم اسحاق( علیه السلام ) را قربانی بدانیم.[20] ب. روایات: روایاتی وجود دارند که صراحتاً به قربانی بودن حضرت اسماعیل( علیه السلام ) دلالت دارند:[21] 1. امام باقر( علیه السلام ) و امام صادق( علیه السلام ) در پاسخ به پرسشی، ذبیح الله را اسماعیل دانسته اند.[22] 2. امام رضا( علیه السلام ) فرمود: خدا ابراهیم را به بریدن سر فرزندش اسماعیل( علیه السلام ) فرمان ...
آیا پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ) در برخی نبردها، مسلمانان را اینگونه تشویق می کردند که شما ...
شیعه نیوز : پرسش در شأن نزول آیه 49 سوره توبه در برخی از تفاسیر، مانند مجمع البیان آمده است: گویند وقتی رسول خدا( صلی الله علیه و آله و سلم ) مردم را برای رفتن به جنگ تبوک بسیج می کرد بدان ها فرمود: بیرون شوید شاید به زنان رومی دست یابید، جدّ بن قیس که از طائفه بنی سلمه و از خزرجیان بود برخاست و گفت: ای رسول خدا مرا از این جنگ معاف دار و به زنان رومی مفتونم مکن که می ترسم مفتون آنان ...
روش های مبارزه امام سجاد(ع) با حکومت بنی امیه/ آیا سیدالعابدین(ع) برای مبارزه تنها دعا می خواند؟+تصاویر
روز قیامت می دانم، حضرت سجاد نیز می گوید: اگر نمی ترسیدم که مردم در حق ما غلوّ کنند، وقایع را تا روز قیامت می گفتم. تقوای امام سجاد علیه السلام حضرت علی علیه السلام می فرمود: و الله لو اعطیت الاقالیم السبعة و ما تحت افلاکها علی ان اعصی فی نملة اسلبها جلب شعیرة ما فعلت؛ به خدا قسم اگر تمام عالم هستی را به من دهند که به مورچه ای ظلم کنم و بی جهت پوست جوی را از دهان آن بگیرم، این کار ...
با این که قوم حضرت موسی( علیه السلام ) شکافته شدن دریا و نجات از فرعونیان را به چشم دیدند؛ چگونه دوباره ...
الْعِجْلَ مِنْ بَعْدِهِ وَأَنْتُمْ ظَالِمُونَ سوره البقرة (54) : وَإِذْ قَالَ مُوسَیٰ لِقَوْمِهِ یَا قَوْمِ إِنَّکُمْ ظَلَمْتُمْ أَنْفُسَکُمْ بِاتِّخَاذِکُمُ الْعِجْلَ فَتُوبُوا إِلَیٰ بَارِئِکُمْ فَاقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ ذَٰلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ عِنْدَ بَارِئِکُمْ فَتَابَ عَلَیْکُمْ ۚ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِیمُ سوره البقرة (92) : وَلَقَدْ جَاءَکُمْ مُوسَیٰ بِالْبَیِّنَاتِ ...
اسیر، مسکین و یتیم در قرآن به چه افرادی گفته می شود؟ مگر اسیر نباید در زندان باشد؟ پس چگونه اسیری به در ...
] 4. بر اساس شأن نزول آیه 8 سوره انسان، مرد اسیری هنگام افطار به در خانه امام علی( علیه السلام ) آمد، و امام و خانواده اش غذای افطاری خود را به او دادند. پرسشی که در این جا مطرح می شود؛ این است که مگر در زمان رسول خدا( صلی الله علیه و آله و سلم ) اسیران و مجرمان زندانی نبودند؟! پس چگونه است که اسیری شب هنگام به در خانه علی( علیه السلام ) رفته و تقاضای غذا می کند؟! در جواب باید گفت ...
بر اساس آیه 46 سوره هود، چگونه پسر نوح( علیه السلام ) از خانواده اش محسوب نشده؟! و عمل غیر صالح به چه ...
شیعه نیوز : پرسش در بحار الانوار آمده است که قرائت آیه انه لیس من اهلک انّه عمل ٌ غیر صالح در مورد پسر حضرت نوح( علیه السلام ) دو گونه است، لطفاً آن را توضیح دهید. پاسخ اجمالی قرائت های مختلفی در عبارت عمل غیر صالح موجود در آیه 46 سوره هود وجود دارد. مشهور آن را به صورت اسمی عَمَلٌ غَیْرُ صالِح یعنی به رفع راء قرائت نموده و معتقدند، اگر چه پسر نوح از خانواده او است، ولی ...
چرا ابلیس، پروردگار را در گمراه شدن خود مقصر دانسته و خدا نیز با نقل این گفتار در قرآن به نفی آن نمی ...
از راه بهشت گمراه می کنم. ج. مراد از جمله "بِما أَغْوَیْتَنِی" این است که خدایا به خاطر این که به من دستوری دادی و درگیر نافرمانی تو شدم، و بر آدم سجده نکردم، آدمیان را گمراه خواهم کرد. که نامیدن این فرایند به گمراهی از باب توسع و مجاز خواهد بود.[7] د. ساحت قدس پروردگار از این گونه امور منزّه است و این هم از بی ادبی و عدم معرفت شیطان نسبت به مقام پروردگار است که چنین نسبتی را به خدا ...
واقعه غدیر، اوج ابلاغ ولایت
روز همنشین او فرمود تا راههای بزرگواری را پیمود، و خویهای نیکوی جهان را فراهم نمود. و من در پی او بودم در سفر و حضر چنانکه شتربچّه در پی مادر. هر روز برای من از اخلاقِ خود نشانه ای برپا می داشت و مرا به پیروی آن می گماشت. هرسال در حراء خلوت می گزید، من او را می دیدیم و جز من کسی وی را نمی دید. آن هنگام جز خانه ای که رسول خدا(صلی الله علیه و آله) و خدیجه در آن بود، در هیچ خانه ای مسلمانی راه ...
حدیث غدیر
الناس من اولی الناس بالمؤمنین من انفسهم؟ ای مردم چه کسی از جان مردمان به ایشان از خودشان (نزدیکتر) و سزاوارتر است؟ همه گفتند : خدای و رسول او بهتر می دانند. پیغمبر فرمود: ان الله مولای و انا مولی المؤمنین و انا اولی بهم من انفسهم، فمن کنت مولاه فعلی مولاه (یقولها ثلاث مرات و فی لفظ احمد اربع مرات) ثم قال: اللهم وال من والاه و عاد من عاداه و احب من احبه و ابعض من ابغضه و انصر من نصره و اخذل من خذله ...
حدیث غدیر و امامت
الله کمثل آدم خلقه من تراب ثم قال له کن فیکون.(آل عمران: 59.. تولد عیسی از مادر بدون آن که کسی با او نزدیکی کند، نزد خداهم چون آدم است که او را از خاک آفرید و سپس به او فرمود: موجودباش او هم فورا موجود شد(بنابراین ولادت مسیح بدون پدر دلیل برالوهیت او نیست.. مسیحیان نجران در مقابل منطق وحی ناگزیر شدند راه مجادله درپیش گیرند و پیشنهاد مباهله داده اند، در آن موقع پیک الهی نازل شد ...
دین اسلام در پی ایجاد تحرک علمی و معرفتی در جامعه است
بر (ص) آمد و گفت: ای رسول خدا! کدام یک از این دو نزد تو محبوب تر است: حضور در تشییع جنازه یا حضور در مجلس عالِم؟ فرمود: اگر برای تشییع جنازه کسانی حاضر باشند تا متوفی را به خاک بسپارند، حضور در مجلس یک عالم برتر است از حضور در هزار مراسم تشییع جنازه، عیادت هزار بیمار، هزار شب عبادت، هزار روز روزه، هزار درهم صدقه به فقرا و مساکین، هزار بار حج، هزار بار جنگ در راه خدا با مال و جان، باز هم اینها کج ...
قرآن چگونه مسکرات را تحریم می کند؟
زمینه منع شراب خواری نازل شد تا افکار را برای تحریم نهایی آماده تر سازد، بدین شکل که گروهی از اصحاب خدمت پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) آمدند. عرض کردند: حکم شراب و قمار را که عقل را زایل و مال را تباه می کند، بیان فرمایید. در این هنگام آیه 219 سوره بقره نازل شد که می فرماید: درباره شراب و قمار از تو سؤال می کنند، بگو: در آن ها گناه بزرگی است و منافع (از نظر مادی) برای مردم دربر دارند ...