سایر منابع:
سایر خبرها
زبان و اهمیت مدیریت آن
...؛ زیبایی مرد به شیوایی زبان اوست. (کنزالعمال، ج10، ص152، ح28775) در حقیقت انسان با شیوایی گفتار است که زیبایی باطنی خود را به نمایش می گذارد؛ چنانکه زشتی شخصیت و باطن ناپاک انسانی هر کسی از طریق زبان هویدا می شود. آن حضرت در بیان حقیقت زبان و تاثیر آن در شناخت شخصیت انسان ها می فرماید : إنَّ لِسانَ المُؤمِنَ وَراءَ قَلبِهِ فَإِذا أَرادَ أَن یَتَکَلَّمَ بِشَیءٍ یُدَبِّرُهُ قَلبُهُ ...
حقوق مردم در سیره علوی اعانه دادن نیست بلکه توانمندسازی همه جانبه آنان است
أصَبتُ لَهُ حَمَلۀً؛ ای کمیل، اینجا علوم فراوانی انباشته است اگر برای آن، حاملانی می یافتم، که نیافتم، آشکار می کردم و نیز فرمود: ایها الناس سَلُونی قبلَ أن تَفقِدوُنی...؛ ای مردم از من بپرسید قبل از آنکه مرا از دست بدهید من به راه های آسمانی داناتر از راه زمینی هستم . حضرت در برابر علم، تاریخ و جامعه فروتن است وی با بیان اینکه امیرمؤمنان این علم عظیم را مایه فخر و برتری نمی داند ...
چگونه یک امت مؤمن به مسابقه در گناه و ظلم مبتلا می شود؟
...:محسن اسماعیلی در یکصد و شصت و ششمین جلسه شرح و تفسیر نهج البلاغه در محل مجموعه فرهنگی سرچشمه، در تشریح شرایط امام علی (ع) برای پذیرش زمامداری، گفت: امام علی علیه السلام سوگند یاد می کنند که به رغم اصرار همگان، شخصاً تمایلی برای حکمرانی نداشتند؛ و اگر دو دلیل وجود نداشت، حتماً مانند گذشته افسار شتر خلافت را بر گردنش نهاده و به آن بی اعتنایی نشان می دادم. این دو دلیل را می توان شرایط تصدی ...
چرا قرآن یهودیان زمان پیامبر را به خاطر گوساله پرستی اجدادشان در 2000 سال پیش محکوم می کند؟
شیعه نیوز : پرسش قرآن می فرماید: هرکسی مسئول گناهان خود است (سوره 17 آیه 13-15، سوره 53 آیه 38-42)، اما چرا یهودیان زمان پیامبر اسلام ( صلی الله علیه و آله و سلم ) را برای گناهی که اجدادشان 2000 سال پیش با پرستش و ستایش گوساله کرده اند، محکوم می کند؟ پاسخ اجمالی گناه کردن تنها به انجام فعل قبیح نیست؛ بلکه حتی ممکن است به جهت سکوت شخص در مقابل عمل حرام، او را گناه کار حساب ...
این ذکر کلید همه مشکلات است
)) در میان مردم هستی خداوند بر آن نیست که آنان را عذاب کند، و تا آنان استغفار می کنند خداوند آنان را عذاب نمی کند. در ذیل این آیه امام علی(علیه السلام) پس از رحلت پیامبر(صلی الله و علیه وآله) فرمودند: یکی از دو امان از میان ما رفت، امن دیگر که استغفار است را حفظ کنید. (نهج البلاغه،حکمت 88) کلام آخر در حقیقت در باطن ذکر استغفار بنا بر آنچه که همه ی مردم می دانند یک نوع توبه و ...
آیات 31و 32 سوره آل عمران دارای چه پیام مهمی است؟
شیعه نیوز : پرسش در آیه 31و 32 سوره آل عمران چه مطلب مهمی بیان شده است؟ پاسخ اجمالی درباره آیات 31و 32 سوره آل عمران[1] در تفاسیر، دو شأن نزول نقل شده است.[2] نخست این که گروهی در حضور پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ) ادعای محبت و دوستی پروردگار کردند، در حالی که عمل به برنامه های الهی در آنها کمتر دیده می شد، این جا بود که این دو آیه نازل شد. دیگر این که جمعی از ...
سوگنامه شهادت امام حسن عسکری (ع)
ابن اوتاش قرار دادند. او فردی بی رحم و از دشمنان سرسخت آل محمّد صلی الله علیه و آله بود و با خشونت بسیار نسبت به خاندان و فرزندان امام علی علیه السلام رفتار می کرد. از سوی دیگر خلفای عباسی نیز به او دستور دادند تا هرچه می تواند به امام سخت گیری کرده و به ایشان آزار رساند؛ اما بیش از یک روز نگذشت که آن مرد با مشاهده حالات معنوی امام در برابر عظمت حضرت عسکری زانوی عجز و تواضع به زمین نهاد. علی ابن ...
طبق آیه 124 سوره بقره حضرت ابراهیم( علیه السلام ) به چه چیزهایی امتحان شده بود؟
پیدا می کنند. ضمناً عمل آنها سرمشق دیگران نیز واقع می گردد. بنابر این حوادث زندگی در عین حال که سنگ محک است، نردبان تکامل نیز محسوب می شود. امتحان خداوند نسبت به حضرت ابراهیم( علیه السلام ) از نوع دوّم است. خداوند برای ابراهیم( علیه السلام ) حوادثی پیش آورد و او در آن حوادث با کمال مقاومت و شکیبایی به وظیفه خود عمل کرد و در نتیجه، شایستگی وی برای مقام امامت برای همه روشن و مسلّم گردید. ...
اسرائیلیات چیست؟ آیا این روایات معتبر هستند؟
اهل سنت – به مانند سیاق آیات، متفاوت بوده و دیگر نیازی به ذکر همه آنها نیست. در این جا تنها به روایتی از امام صادق( علیه السلام ) که به نوعی میان دو دیدگاه جمع می کند را بیان می داریم: عبد الأعلی بن اعین به امام صادق( علیه السلام ) گفت: فدایت گردم، مردم از رسول خدا( صلی الله علیه و آله و سلم ) نقل می کنند که آن حضرت فرمود: مانعی ندارد که از بنی اسرائیل حدیث نقل کنی. امام فرمود: آری ، راوی ...
منظور از شرک در آیه 106 سوره یوسف که اکثر مؤمنان گرفتار آن هستند، چیست؟
...: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ( علیه السلام ) إِنَّ الشِّرْکَ أَخْفَی مِنْ دَبِیبِ النَّمْل ؛ [3] امام صادق( علیه السلام ) فرمود: شرک در اعمال انسان مخفی تر از حرکت مورچه است. [1]. عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع فِی قَوْلِ اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی وَ ما یُؤْمِنُ أَکْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلَّا وَ هُمْ مُشْرِکُونَ قَالَ شِرْکُ طَاعَةٍ وَ لَیْسَ شِرْکَ عِبَادَةٍ- وَ الْمَعَاصِی الَّتِی ...
منظور از جایگاه ترسناک که در آیات 21، 22، 23 سوره ق آمده است، چیست؟
بردی و فراموش نمودی.[9] مفسران می گویند: این آیه خطاب به تمام کسانی است که دارای تکلیف بودند، چه نیکان و چه تبه کاران. بنابر این، معنای آیه چنین می شود: ما امروز، آن پرده ای را که در دنیا قلب و گوش و چشم شما انسان ها را پوشانیده بود برداشتیم تا این که حقیقت همه چیز برای شما روشن شود بدون نیاز به استدلال.[10] عده ای می گویند؛ این آیه خطاب به پیامبر گرامی اسلام(ص) است؛ زیرا کنتَ ...
با این که خداوند انسان را در احسن تقویم آفرید؛ چرا او را پست تر از حیوانات بلکه بدتر می داند؟
که خدا او را به وسیله ای مجهز کرده که می تواند با آن علم مفید کسب کند. و ابزار و وسائل عمل صالح را هم به او عطا کرده است.[2] 2. این که فرمود: برخی انسان ها مانند حیوان یا گمراه تر از حیوانات هستند؛ یعنی این افراد چیزی را که موجب تفاوت بین انسان و حیوان می شود از دست داده اند و آن چیز عبارت است از قدرت تشخیص خیر از شرّ و تشخیص سود و زیانی که مربوط به زندگی انسانی می شود؛[3] و این افراد به جهت ...
آیه الکرسی یک آیه است یا سه آیه؟
کنندگان برای آنها که شایسته شفاعتند، از مالکیت مطلقه او نمی کاهد) آنچه را در پیش روی آنها (بندگان) و پشت سرشان است، می داند (و گذشته و آینده، در پیشگاه علم او یکسان است) و کسی از علم او آگاه نمی گردد، جز به مقداری که او بخواهد، (او است که به همه چیز آگاه است و علم و دانش محدود دیگران پرتوئی از علم بی پایان و نامحدود او است)، تخت (حکومت) او آسمان ها و زمین را در برگرفته و نگاهداری آن دو او را خسته نمی ...
امام حسن(ع)، مظلومِ ظفریافته
او به جایی کشید که لعن علی در میان ایشان سنتی پابرجا شد که کودکان با آن بزرگ می شدند و پیران با آن می مردند. همچنین این گفتار تامل برانگیز را آورده است که به مروان گفتند: چرا علی را بر فراز منبرها دشنام می دهید؟! گفت: حکومت ما جز با این عمل استوار نمی گردد! در جمع بندی بخش دوم، پاسخ امام حسن به شیعیانی به خاطر صلح بر او خرده می گرفتند آمده است که فرمود: از صلح با معاویه منظوری جز این نداشتم که شما ...
کلمه ی قلب در قرآن چند بار و در چه سوره هایی آمده، و معانی آن چیست؟
نام توحید مفضل شناخته می شود، قلب به عنوان عضوی بیان شده است که به وسیله عقلی که در آن است تفکر می کند؛ مدبر جسم انسان و مسلط بر اعضای حسی او است.[44] نمونه مشابه آن حدیثی است که از پیامبر اکرم( صلی الله علیه و آله و سلم ) نقل شده است: نعمان بشیر می گوید: شنیدم از رسول خدا( صلی الله علیه و آله و سلم ) که می فرمود: در بدن آدمی پاره گوشتی است که اگر آن صحیح و سالم باشد سائر بدن نیز سالم و اگر ...
در پشت پرده دستاوردهای نظامی و دفاعی ایران چه خبر است؟!/ یک پرسش سیاسی که باعث بخشش گناه می شود...
وزیر خارجه درباره FATF است. زیرا کارشناسان مدقّ کشور اشارات دیگری درباره FATF و خطرات و هیمنه پوشالی آن دارند... *** یک پرسش سیاسی که باعث بخشش گناه می شود... شفقنا گزارش داد: آیت الله جوادی آملی ، از مراجع عظام تقلید و مفسّر برجسته قرآن کریم، طی سخنانی در سلسله مباحث شرح نهج البلاغه حضرت امیر علیه السلام گفت: بعضی از گناهان اند که کفاره ...
کدام آیات قرآن انسان را به تعقل دعوت می کنند؟
پیامبر و ادعای رسالت وی از جانب خداوند، اظهار معجزه است. معجزه تنها در صورتی می تواند ادعای پیامبری را ثابت کند، که از حیطه قدرت و علم بشر خارج باشد؛ از این رو اظهار معجزه دعوتی روشن برای تعقل است تا انسان ها با تفکر در ناتوانی خویش و قدرت معجزه به سخنان پیامبرانشان ایمان بیاورند؛ مانند بزرگ ترین معجزه پیامبر گرامی اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم )، قرآن که تا ابد باقی است و انسان ها با تفکر در ...
انتقاد حجت الاسلام انصاریان از منبری هایی که نحوه بیان او را تقلید می کنند
پایان ماه صفر، فرصت و فراغتی فراهم شد تا گفت وگویی با این استاد عرفان و معارف اسلامی در حسینیه هدایت تهران داشته باشیم و پیرامون معنویت جامعه و همچنین اوضاع منبر و منبری های کشور با او به صحبت بنشینیم که در ادامه آن را می خوانید: معنویت موجود امروز در جهان شیعه در طول تاریخ بی سابقه است امروز به دلیل تغییرات ایجاد شده در دنیا و سبک زندگی ها انسان ها، چه زن و چه مرد درگیر ...
روش تزکیه از نگاه قرآن
نمو دادن است و چنان که بعداً خواهیم گفت، این معنا با انسان شناسی قرآن سازگارتر است تا معنای رشد و نمو دادن. ال در اینجا پرسش مهمی مطرح می شود که پاسخ به آن، مقصود از تزکیه را آشکارتر می سازد. آن پرسش این است که اگر بر اساس آیه کریمه، تزکیه نفس، آشکار کردن و بیرون آوردن نفس است، آن پوشش و ستری که نفس را احاطه و پنهان کرده است چیست؟ تزکیه کننده نفسش را از زیر کدام پوشش بیرون بیاورد؟ ...
نظر اسلام در مورد فال چیست؟
غیر قرآن [از قبیل دیوان شعرا همچون دیوان حافظ] اگر منجرّ به صدور حکم قطعی و جزمی نگردد، جایز است ؛ هر چند به پای استخاره ی شرعی با قرآن کریم نمی رسد، اما باید توجه داشت؛ عادت نمودن به استفاده از فال حافظ چندان صحیح به نظر نمی رسد. جایی که انسان باید از نیروی عقل و خرد استفاده نماید و یا از تجارب و آگاهی دیگران با مشورت از ایشان بهره گیرد، باید بر طبق آن عمل نماید. توقّع ما از حافظ آن است که با ...
عهد خود را با کافران ناقض عهد به هم بزنید/ در موضوع دفاع از مسلمان، مرز های جغرافیایی اعتباری ندارد
گونه خون ریختن حلال یا حرام است، این امر را باید خدا معین کند. خداوند نیز فرموده است با کافرانی که به میثاق و عهد احترام نمی گذارند و نقض عهد می کنند و پیمان شکن هستند، شما هم مجازید که پیمان آنها را هم بزنید و به آن عمل نکنید. پس تا وقتی که کافر به مرز استکبار نرسیده است عهد با او گرامی است. قرآن کریم بعد از اینکه از این گروه فارغ شد فرمود آن مشرکان که مستکبرند، خدا و پیامبرش از آنها ...
سوره ای که با خواندنش بی نیاز می شوید!
اشاره کرد. گفتند: چگونه با کسی که در گهواره و کودک است سخن بگوییم؟(29) قَالَ إِنِّی عَبْدُ اللَّهِ آتَانِیَ الْکِتَابَ وَ جَعَلَنِی نَبِیًّا ﴿30﴾ کودک گفت: منم بنده خدا، به من کتاب داده و مرا پیامبر قرار داده است (30) وَ جَعَلَنِی مُبَارَ کًا أَیْنَ مَا کُنتُ وَ أَوْصَانِی بِالصَّلَاةِ وَ الزَّکَاةِ مَا دُمْتُ حَیًّا ﴿31﴾ و هر جا که باشم مرا با برکت ...
به ائتلافی که در آن پدرسالاری باشد ورود نخواهیم کرد/ در سال 94 آیات مصباح و یزدی را از روند وحدت حذف ...
هر حال، ما نشان دادیم که به عهد خود می مانیم. اما الآن اگر به ائتلاف نیاییم و یا بیاییم و یا بعد از چند جلسه بیرون بیاییم، کسی نمی تواند بگوید این ها زمخت اند. بعضی افراد بحثشان همین حرف هاست، ولی در هر حال، آن دوران کار ما اتمام حجت بود. حضرت امیرالمؤمنین علیه سلام الله در جلسه ی شورای پس از خلیفه دوم می دانستند رأی نمی آورند و قضیه کاملاً برایشان شفاف و روشن بود، از بحث علم امامت و ...
خطبه الوسیله اولین خطبه امیرالمؤمنین(ع) پس از شهادت پیامبر(ص)
به گزارش شیعه نیوز ، متن زیر یادداشتی از عبدالحسین طالعی، سردبیر مجله کتاب شناسی شیعه درباره خطبه الوسیه است. خطبه الوسیله اولین خطبه حضرت علی (علیه السلام) پس از شهادت پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) است که در چنین روزی یعنی پنجم ربیع الاول سال یازده هجری آن را ایراد فرمودند. در این یادداشت آمده است: جابر بن یزید جعفی یکی از رازداران امام باقر (علیه السلام) است. جابر خود می گوید ...
توکلی: شفافیت به مردم امکان نظارت می دهد/ عبدی: حکومت ابتدا باید شفافیت را الزامی کند
، درک و لمس مشکلات و تلخی های زندگی فقیران و مستضعفان برای برقراری بهتر و سریع تر عدالت در جامعه اسلامی لازم است و ساده زیستی مسئولان، دست کم به گروه های کم درآمد جامعه بردباری می بخشد. حضرت علی(ع) در نامه ای به عثمان بن حنیف استاندار خود در بصره، از شرکت او در میهمانی یکی از جوانان ثروتمند بصره که فقیران و ضعیفان از آمدن به آن میهمانی محروم بودند، به شدت گلایه می کند و می نویسد: به من ...
شیطان متحرک(خوان حکمت)
چه بخواهم می کنم، هر چه بخواهم می گویم؛ این سخنگوی ابلیس است. در خطبه هفت نهج البلاغه فرمود: شیطان به عنوان وسوسه اول وارد صحنه دل می شود، دل مثل کعبه است، انسان از هر جای کعبه که نمی تواند وارد بشود، دری دارد. حضرت فرمود؛ این وارد صحنه نفس می شود، دور کعبه دل طواف می کند؛ آیه می فرماید: إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّیْطانِ تَذَکَّرُوا فَإِذا هُمْ مُبْصِرُونَ؛ پرهیزکاران هنگامی که گرفتار وسوسه ...
کتابهایی که آیت الله امینی برای تعلیم و تربیت نگاشت
...، احادیث و روایات فصل جدیدی از نگاه به تربیت در محیط خانواده و مدرسه را تشریح نموده است. آیت الله امینی در مقدمه این کتاب آورده است، قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به مسائل تربیتی، روانی و اجتماعیِ اسلام توجه چندانی نبود. دانشمندان علوم تربیتی غالباً احتمال نمی دادند اسلام دراین باره آراء مفید و قابل توجهی داشته باشد. آنان یا تحصیل کرده غرب بودند یا از آراء و عقاید دانشمندانِ آن دیار ...
اخبار معارفی رسانه ها/ طراحی دوره های تدبر در قرآن در دانشگاه ها
پیامدهای زیانباری برای شخص دارد و استفاده نادرست از عضوی که به امانت در اختیاراو نهاده شده ، امری حرام دانسته شده است.(یوسف، آیات 51 و 52) خداوند چنین نگاه دزدکی و چشم چرانی را به عنوان خیانت به خویشتن قلمداد کرده و از مردمان خواسته است تا از آن پرهیز کنند. این عمل موجبات خشم الهی را فراهم می آورد(آل عمران، آیات 161 و 162) و از محبت خدا دور می سازد (انفال، آیه 58؛ و نیز نساء، آیه 107) بنابراین ...