آیا در روایات چیزی به نام پری دریایی، دختر یا فرشته آب یا دریا داریم؟
سایر منابع:
سایر خبرها
اولین فرشته ای که بر حضرت آدم( علیه السلام ) سجده کرد، چه نام داشت؟
شیعه نیوز : پرسش از فرشتگان کدام فرشته اولین بار سجده کرده است؟ پاسخ اجمالی درباره این که کدام فرشته قبل از دیگران به دستور خدا بر حضرت آدم( علیه السلام ) سجده کرده، مطلبی در منابع روایی شیعه و سنی نیافتیم. اما در برخی از کتاب های تفسیری شیعه و اهل سنت در این باره ادعاهایی شده است: 1. اولین فرشته، اسرافیل بود که سجده کرد و خدا این پاداش را به او داد که قرآن در پیشانی ...
آیا برای نزول قرآن بر قلب پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم )، فرشتگانی آیات و سورهها را بدرقه و ...
. [2]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج 4، ص 647، دار الحدیث، قم، چاپ اول، 1429ق. [3]. زخرف، 45: وَ سْئَلْ مَنْ أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِکَ مِنْ رُسُلِنا أَ جَعَلْنا مِنْ دُونِ الرَّحْمنِ آلِهَةً یُعْبَدُون ؛ و از رسولان ما که پیش از تو گسیل داشتیم جویا شو؛ آیا در برابرِ [خدای ] رحمان، خدایانی که مورد پرستش قرار گیرند مقرّر داشتهایم؟ [4]. الإتقان فی علوم القرآن، ج 1، ص 147. [5 ...
بر اساس قرآن و روایات، فرشتگان چند بال دارند؟
، قم، چاپ پنجم، 1417ق. [3]. همان. [4]. المیزان فی تفسیر القرآن، ج 71، ص 7. [5]. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج 8، ص 625، انتشارات ناصر خسرو، تهران، چاپ سوم، 1372ش. [6]. قمی، علی بن ابراهیم، تفسیر القمی، محقق و مصحح: موسوی جزایری، سید طبیب، ج 2، ص 206، دار الکتاب، قم، چاپ چهارم، 1367ش؛ بحرانی، سید هاشم بن سلیمان، البرهان فی تفسیر ...
آیا بر اساس روایات شیعی، نماز در مسجد الحرام و مسجد النبی از ارزش والایی برخوردار است؟
، ص 30، دار الشریف الرضی للنشر، قم، چاپ دوم، 1406ق؛ شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعة، ج 5، ص 271، مؤسسه آل البیت(علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1409ق. [7]. اصفهانی (مجلسی اول)، محمد تقی، روضة المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه، محقق و مصحح: موسوی کرمانی، سید حسین، اشتهاردی، علی پناه، طباطبائی، سید فضل الله، ج 2، ص 88، مؤسسه فرهنگی اسلامی کوشانپور، قم، چاپ دوم، 1406ق؛ فتال نیشابوری، محمد بن احمد، روضة ...
معنای کلمات جلال و جزار و قلائد در روایات چیست؟
...، ص 204، مؤسسه اسماعیلیان، قم، چاپ دوم، 1414ق. [4]. طریحی، فخر الدین، مجمع البحرین، تحقیق: حسینی ، سید احمد، ج 3، ص 131، کتابفروشی مرتضوی، تهران، چاپ سوم، 1375ش. [5]. شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، ج 14، ص 173، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ دوم، 1413ق. [6]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج 9، ص 133، دار الحدیث، قم، چاپ اول، 1429ق. [7]. شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعة، ج 14، ص 173 – 174، مؤسسه آل البیت( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1409ق.a T ...
آیا روایاتی درباره لاک پشت وجود دارد؟
شیعه نیوز : پاسخ اجمالی درباره لاک پشت، دو روایت در منابع روایی شیعه وجود دارد که هر دو مربوط به حرام بودن گوشت آن است. روایت اول را علی بن جعفر، برادر امام کاظم( علیه السلام ) از خود آن حضرت نقل کرده است: سَأَلْتُهُ عَنْ أَکْلِ السُّلَحْفَاةِ وَ السَّرَطَانِ وَ الْجِرِّیِّ قَالَ أَمَّا الْجِرِّیُّ فَلَا یُؤْکَلُ وَ لَا السُّلَحْفَاةُ وَ لَا السَّرَطَانُ ؛[1] علی بن جعفر می ...
پیامبر اکرم( صلی الله علیه و آله و سلم ) و حضرت فاطمه( سلام الله علیها ) قرآن را چگونه توصیف می کنند؟
بایسته ها و نبایسته ها (واجب ها و حرام ها)، و دلیل های آشکار و برهان های کامل، و شایستگی های فراخوانده شده و مباح های بخشیده شده، احکام و قانون های ثابت خداوند، به دست می آید .[6] [1]. شیخ طوسی، الامالی، ص 337، دار الثقافة، قم، چاپ اول، 1414ق. [2]. شعیری، محمد بن محمد، جامع الأخبار، ص 40، مطبعة حیدریة، نجف، چاپ اول، بی تا؛ مجلسی، محمد باقر، بحار الأنوار، ج 89، ص 19، دار إحیاء التراث ...
در روایت لَا یمْسَحْ أَحَدُکمْ بِثَوْبِ مَنْ لَمْ یکسُهُ از چه چیزی نهی شده است؟
...، 1406ق. [7]. شیخ حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج 5، ص 111، مؤسسة آل البیت( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1409ق. [8]. لغت نامه دهخدا، واژه ازار . [9]. القاری، علی بن محمد، مرقاه المفاتیح، ج 7، ص 2975، دار الفکر، بیروت، چاپ اول، 1422ق. [10]. همان. [11]. لویس، معلوف، المنجد فی اللغة، ص 686، انتشارات اسلام، تهران، چاپ اول، 1379ش. ...
ترجمه و تفسیر دعای الهی عظم البلاء چیست؟
السلام )، ص 212، مدرسه امام مهدی(عج)، قم، چاپ اول، 1410ق. [3]. کفعمی، ابراهیم بن علی، المصباح (جنة الأمان الواقیة و جنة الإیمان الباقیة)، ص 176، دار الرضی (زاهدی)، قم، چاپ دوم، 1405ق. [4]. ابن مشهدی، محمد بن جعفر، المزار الکبیر، محقق و مصحح: قیومی اصفهانی، جواد، ص 591، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ اول، 1419ق. [5]. یزدی حایری، علی ، الزام الناصب فی إثبات الحجة الغائب (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) ، محقق و مصحح: عاشور، علی ، ج 2، ص 43، مؤسسة الأعلمی ، بیروت، چاپ اول، 1422ق. T ...
منظور از حدیثی که در آن آمده امام کاظم(علیه السلام ) برای رهایی شیعه از غضب خدا خود را فدا کردند، چیست؟
شیعه نیوز : پرسش در حدیثی آمده است حضرت امام کاظم(علیه السلام ) می فرماید: همانا خداوند به شیعیان غضب می کند. سپس خداوند به من دستور داد که کدام را انتخاب می کنید بین او و آنها؟ من گفتم: به خدا قسم آنها را نجات بدهم از غضب خداوند . مقصود از این حدیث چیست؟ پاسخ اجمالی در روایتی از امام موسی بن جعفر(علیه السلام ) نقل شده است که ایشان فرمودند: خدای -عزّ و ...
آیا خطبه های بیان ، افتخاریه و تطنجیه که در مشارق الأنوار حافظ بُرسی وجود دارند، معتبراند؟
شیعه نیوز : پرسش آیا خطبه های بیان ، افتخاریه و تطنجیه که در مشارق الأنوار حافظ بُرسی وجود دارند، معتبر و مورد وثوق اند؟ پاسخ اجمالی خطبه افتخاریه حافظ رجب برسی در کتاب مشارق الأنوار [1] از أصبغ بن نباته؛ خطبه نسبتاً مفصلی را به نام خطبة الإفتخار از امام علی( علیه السلام ) نقل کرده است. در آن خطبه امام علی( علیه السلام ) با این جملات خود را ...
آیا دعای نوری که بر روی کفن می نویسند، دارای سند معتبر است؟
، دعای جوشن کبیر است که متن آن در کتاب های دعا مانند مفاتیح الجنان ذکر شده و مؤمنان در ماه رمضان آن را می خوانند، نه آن دعایی که در فضای مجازی آمده ولی در منابع حدیثی و ادعیه وجود ندارد. [1]. سید ابن طاووس، رضی الدین علی، مهج الدعوات و منهج العبادات، ص 227 – 232، دار الذخائر، قم، چاپ اول، 1411ق. [2]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 78، ص 331، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، چاپ دوم ...
آیا نگاه کردن به چهره عالم عبادت است؟
. در این فرصت به چند نمونه از احادیث اشاره می شود. 1. ... عَنْ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ ( علیه السلام ) قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ( صلی الله علیه و آله و سلم ) النَّظَرُ إِلَی وَجْهِ الْعَالِمِ حُبّاً لَهُ عِبَادَةٌ ؛[1] راوی از امام علی( علیه السلام ) نقل می کند که پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: نگاه به چهره عالم از روی علاقه و محبت عبادت است. 2. رُوِیَ أَنَّ ...
آیا روایت عشره مبشره (مژده بهشت به ده نفر از اصحاب پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم )) صحیح است؟
المؤمنین علی( علیه السلام ) در روز جنگ جمل با اهل بصره برخورد کرد، آن حضرت، زبیر را صدا زد و فرمود: ای ابا عبد اللَّه،[4] بیرون بیا . اصحاب گفتند: نزد زبیری که بیعتش را شکسته است می روی در حالی که او سوار بر اسب و غرق در اسلحه است و تو سوار بر قاطری بدون اسلحه هستی؟ حضرت علی( علیه السلام ) فرمود: بر من از جانب خداوند سپر نگهدارنده ای وجود دارد، و هرگز کسی نمی تواند از اجل خود فرار کند. من نمی میرم ...
اگر اهل بیت( علیه السلام )، خُزّان العلم هستند پس چرا دعای کمیل را حضرت خضر به امام علی( علیه السلام ) ...
دعاهای پیامبران و اولیای الهی؛ نشانه ای از علم غیر بشری امام علی( علیه السلام ) است. [1]. شیخ طوسی، محمد بن حسن، مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد، ج 2، ص 844، مؤسسه فقه الشیعة، بیروت، چاپ اول، 1411ق. [2]. سید ابن طاووس ، علی بن موسی، الإقبال بالأعمال الحسنة، محقق و مصحح: قیومی اصفهانی، جواد، ج 3، ص 331، دفتر تبلیغات اسلامی، قم، چاپ اول، 1376ش. T ...
معنای حدیث احْفَظْ لِسَانَکَ تَسْلَمْ وَ لَا تَحْمِلِ النَّاسَ عَلَی رِقَابِنَا چیست؟
، ص 365، مدرسه امام علی بن ابی طالب( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1377ش. [6]. کُلَّمَا تَقَارَبَ هَذَا الْأَمْرُ کَانَ أَشَدَّ لِلتَّقِیَّة ؛ برقی، ابو جعفر احمد بن محمد بن خالد، المحاسن، محقق و مصحح: محدث، جلال الدین، ج 1، ص 259، دار الکتب الإسلامیة، قم، چاپ دوم، 1371ق؛ الکافی، ج 2، ص 220. [7]. مَنْ أَفْشَی سِرَّنَا أَهْلَ الْبَیْتِ أَذَاقَهُ اللَّهُ حَرَّ الْحَدِید ؛ شعیری، محمد بن ...
آیا در روایات، درباره چگونگی اعلام قیمت در کالای مزایده ای مطلبی نقل شده است؟
آل الرسول، محقق و مصحح: رسولی، سید هاشم، ج 19، ص 418، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ دوم، 1404ق؛ اردبیلی، احمد بن محمد، مجمع الفائدة و البرهان فی شرح إرشاد الأذهان، محقق و مصحح: عراقی، آقا مجتبی، اشتهاردی، علی پناه، یزدی اصفهانی، آقا حسین، ج 8، ص 131، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ اول، 1403ق. [10]. ر.ک: علامه حلّی، حسن بن یوسف، تذکرة الفقهاء، ج 12، ص 162، مؤسسه آل البیت( علیه السلام )، قم ...
آیا در هر شرایطی، دعای پدر و مادر در حق فرزندشان مستجاب خواهد شد؟
، تحف العقول عن آل الرسول( صلی الله علیه و آله و سلم )، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، ص 106، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ دوم، 1404ق. [9]. عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ( علیه السلام ) قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ( صلی الله علیه و آله و سلم ) إِیَّاکُمْ وَ دَعْوَةَ الْمَظْلُومِ فَإِنَّهَا تُرْفَعُ فَوْقَ السَّحَابِ حَتَّی یَنْظُرَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَیْهَا فَیَقُولَ ارْفَعُوهَا حَتَّی أَسْتَجِیبَ لَهُ وَ إِیَّاکُمْ وَ دَعْوَةَ الْوَالِدِ فَإِنَّهَا أَحَدُّ مِنَ السَّیْفِ ؛ الکافی، ج 2، ص 509. [10]. شیخ طوسی، الأمالی، ص 280، دارالثقافة، قم، چاپ اول، 1414ق. ...
آیا روایتی با این مضمون که در صحرای قیامت قلم دانشمندان، ارزشمندتر از خون شهیدان است وجود دارد؟ اگر وجود ...
، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، ج 4، ص 399، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ دوم، 1413ق؛ فتال نیشابوری، محمد بن احمد، روضة الواعظین و بصیرة المتعظین، ج 1، ص 9، انتشارات رضی، قم، چاپ اول، 1375ش؛ طبرسی، علی بن حسن، مشکاة الأنوار فی غرر الأخبار، ص 137، المکتبة الحیدریة، نجف اشرف، چاپ دوم، 1385ق. [2]. شیخ طوسی، محمد بن حسن ، الأمالی، ص 521، دار الثقافة، قم، چاپ اول، 1414ق. [3]. من لا ...
آیا روایاتی پیرامون استفاده از عطر داریم؟ چه نوع عطری مستحب است و باید به کجای بدن یا لباس بزنیم؟
الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق. [11]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، دار إحیاء التراث العربی، ج 10، ص 89، بیروت، چاپ دوم، 1403ق. [12]. محدث نوری، حسین، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج 1، ص 437، مؤسسه آل البیت( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1408ق. T
آیا استفاده از کلاهی که یهودیان بر سر می گذارند، برای مسلمانان اشکال دارد؟ و آیا روایاتی داریم که از آن ...
، 1406ق. [2]. تعدادی از علماء، الأصول الستة عشر، ص 104، دار الشبستری للمطبوعات، قم، چاپ اول، 1363ش؛ محدث نوری، حسین، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج 9، ص 412، مؤسسه آل البیت( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1408ق. [3]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 4، ص 427، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق؛ شیخ حر عاملی، هدایة الأمة إلی أحکام الأئمة ...
مقصود از روایاتی که مردم مکه و مدینه را نکوهش می کند و مردم شام را بدتر از مردم روم می داند، چیست؟
، تهران، چاپ اول، 1386ش. [4]. توبه، 101. [5]. محدث بحرانی، یوسف بن احمد، الحدائق الناضرة فی أحکام العترة الطاهرة، محقق و مصحح: ایروانی، محمد تقی، مقرم ، سید عبد الرزاق، ج 5، ص 183 – 184، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ اول، 1405ق. [6]. مجلسی، محمد باقر، مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، محقق و مصحح: رسولی محلاتی، هاشم، ج 11، ص 220، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ دوم، 1404ق؛ نجفی ...
آیا روایاتی از اهل سنت داریم که پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ) و یا ائمه( علیه السلام ) مبیّن ...
شیعه نیوز : پرسش آیا روایتی از اهل سنت وجود دارد که گویای این باشد که پیامبر یا ائمه( علیه السلام )، به نام یا به وصف مبیّن قرآن یا حامل علم الهی هستند؟ پاسخ اجمالی آیاتی از قرآن کریم و روایاتی از شیعه و سنی وجود دارد که پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ) و ائمه اطهار( علیه السلام ) را مبیّن و روشن کننده قرآن، معارف آن، حاملان و معدن علم الهی معرفی می کند. در این ...
حالات مؤمن و کافر در هنگام مرگ، چگونه است؟
سلم )، امیرالمؤمنین( علیه السلام ) و دیگر معصومان و فرشتگان، برای او سرشار از لذت است؛ زیرا آنها او را به رحمت و نعمت دائمی الهی بشارت داده و نسبت به او بسیار مهربانند. هر چند که ممکن است مؤمن با مرگی دردناک از دنیا برود، ولی این نوع مرگ، موجب تطهیر او و بخشش گناهانش می شود. در مقابل؛ افراد کافر که تمام همّ و تلاش خود را بر آباد کردن دنیایشان قرار داده بودند، با دستی خالی وارد عالم دیگر می ...
تفسیر بکم فتح اللَّه و بکم یختم و بکم ینزّل الغیث ... در زیارت جامعه کبیره چیست؟
حکومت ائمه اطهار( علیه السلام) آخرین دولت و حکومت الهی است و یا مقصود این است که دولت و حکومت متعلق به آنها است و یا آن که همان گونه که جهان هستی با وجود مقدس آنان آغاز شده، با وجود مقدس آنان نیز پایان می یابد. ج. و بکم ینزل الغیث : یعنی به سبب دعای اهل بیت( علیه السلام) خداوند باران را فرو می فرستد.[6] برای آگاهی بیشتر نمایه تصرّف ائمه معصومین ( علیه السلام) و انسان در عالم خلقت ، سؤال 11004 ...
آغاز نهضت حسینی و روز پاسدار
به بهشتیان است . اعمال روز سوم شعبان روزه روز سوّم شعبان روز بسیار مبارکی است، شیخ طوسی در کتاب مصباح فرموده است:در این روز حضرت حسین بن علی علیهما السّلام متولّد شد، و در چنین روزی توقیع [دست نوشت] شریف به سوی قاسم بن علاء همدانی وکیل حضرت امام حسن عسگری علیه السّلام بیرون آمد که:مولایمان امام حسین علیه السّلام در روز پنجشنبه سوم شعبان متولّد شد، پس آن روز را روزه ...
آیا پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) و امامان( علیه السلام ) هم شب قدر برایشان مشخص نبود؟
توانم سه شب را بیایم) شب قدر را به من بگویید (که فقط همان شب را بیایم)، آن حضرت فرمود: شب بیست و سوم بیا .[5] [1]. ر ک: کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 1، ص 260، بَابُ أَنَّ الْأَئِمَّةَ ( علیه السلام ) یَعْلَمُونَ عِلْمَ مَا کَانَ وَ مَا یَکُونُ وَ أَنَّهُ لَا یَخْفَی عَلَیْهِمُ الشَّیْ ءُ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِمْ ، دار الکتب الإسلامیة، تهران ...
آیا دشمنان ائمه اطهار( علیه السلام )، حرام زاده هستند؟ اگر هستند، چگونه چنین چیزی توجیه پذیر است؟
حسین، نهایة الحکمة، با تصحیح و تعلیقه: فیاضی، غلامرضا، ج 2، ص 469، مرکز انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، قم، چاپ چهارم، 1386ش. [11]. ابن شهر آشوب مازندرانی، مناقب آل أبی طالب( علیه السلام )، ج 3، ص 208، انتشارات علامه، قم، چاپ اول، 1379ق.
آزاده و آزادگی در جمله ی معروف امام حسین( علیه السلام ): اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید ، به چه معنا ...
السلام ) بودند قابلیت چنین خطابی را نداشتند؛ ثانیاً: قیدهای که در سخن امام( علیه السلام ) وجود دارد محدوده معنا را مشخص می کند. توضیح این که: امام حسین( علیه السلام ) در روز عاشورا پس از آن که همه یارانش به شهادت رسیدند، به تنهایی مشغول نبرد بودند، تیرها و نیزه ها از هر سو بدن مبارک امام را نشانه می گرفتند، در این هنگام لشکر انبوهی به فرماندهی شمر بن ذی الجوشن، بین امام و خیمه های آن حضرت فاصله ...
آیا مقام کعبه بالاتر است یا کربلا؟
خود نشان مده و اگر چنین کنی تو را فرو برده و در آتش جهنّم قرارت می دهم .[2] تمام موارد فوق کاملاً توجیه پذیر است، زیرا اگر نبود شهادت امام حسین( علیه السلام ) در کربلا، امروز نه از طواف خبری بود، نه از کعبه و نه از اسلام! [1]. ابن قولویه، جعفر بن محمد، کامل الزیارات، محقق و مصحح: امینی، عبد الحسین، ص 268، دار المرتضویة، نجف اشرف، چاپ اول، 1356ش. [2]. همان، ص 267. T ...