سایر منابع:
سایر خبرها
تلائم شر و خداباوری
شعار سال : در فلسفه دین معاصر عمدتاً شرّ را برهانی علیه خداباوری، به ویژه خداباوری ادیان ابراهیمی دانسته اند. کمااینکه، اگر خداوند عالم مطلق، خیرخواه مطلق و قادر مطلق است، منطقاً نبایستی شرّی در جهان وجود داشته باشد. با این وجود، شر وجود دارد و وجود شر در جهان یا نافی وجود خداست و یا هم احتمال وجود آن را تضعیف می کند و بنابراین، فرد متدیّن در صورت التزام به عقلانیّت، در میان دو گزاره خدا وجود ...
ابوسعید سجزی ؛ عاِلم علم هندسه و الهام بخش ابوریحان بیرونی
، به زندگی یکی از مشاهیر و بزرگان تاریخ کهن ایران و اسلام مختصر اشاره ای کنیم تا بتوانیم پس از یک سال، با این انوار روشنگر چراغ تمدن و فرهنگ آشنا شویم. به این منظور هر روز صبح، بخشی از تاریخ کهن خود و افتخارات آن را مرور خواهیم کرد. برای خوشه چینی از این خرمن دانش و فرهنگ،از جلد اول کتاب تقویم تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام و ایران تألیف دکتر علی اکبر ولایتی که به سال 1392 در انتشارات امیرکبیر ...
نام خداوند را به باطل بر زبان میاور *؛ یادداشتی در پاسخ به سلسله سخنرانی هایِ خدا و شرّ
جمع کردم مشت خاشاکی که سوزم خویش را / گل گمان دارد که بندم آشیان در گلسِتان [1] این انتقادات و این توجّه دادن ها نه به معنای انکارِ خدایِ ادیان توحیدی ، بلکه به معنای ردّ خدایِ فلاسفه است که چنان در الاهیات و فلسفه اسلامی تثبیت شده که تئودیسه پردازان ما آن را به جای خدای ادیان ابراهیمی گرفته، در دفاعِ پر حرارت و غیرت شان از این خدایِ فلاسفه نه تنها صدایِ رنج برندگان که صدایِ خدایِ کتب مقدّس را نیز خاموش می کنند. بنابراین در همین مقدّمه و پیش از پرداختن به اصل سخن، تذکّر این مطلب را ضروری می دانم که قصد من نه نقد سنّت اسلامی و نه نقد خدای ادیان ابراهیمی است. نقد من به گفتمان خشک و منطقی و بی روح تئودیسه پردازان است که داعیه مدّعی العموم بودن سنّت و خدایِ ادیان ابراهیمی را دارن ...
برای نفی توپچی ها به توپچی های حرفه ای تر پناه نبرید
است شاه را به سوی دادن امتیازاتی به ملت سوق دهند، اما برخلاف این خواسته، آمریکا روز به روز استبداد را فریه تر می سازد. همان گونه که در استعفای 16 تن از اعضای شورای مرکزی نهضت آزادی آمده است همین نگاه غلط آقای بازرگان موجب می شود که در نیمه دوم دهه 40و نیمه اول دهه 50، نهضت آزادی جایگاه خود را در میان مردم از دست بدهد؛ البته در سال 57 در اوج خیزش مردم به رهبری امام خمینی آقای بازرگان به فرانسه می ...
تلائم شر و خداباوری
اصطلاحات کلیدی: یادداشت : این تصنیف اساساً یک تصنیف نظری است و برای درک بهتر شرور یاری می رساند. با این وجود، از نظر مصداقی، مواردی را می توان نشان داد که گونه های مختلف شر در آن گردِ هم می آیند. 2. خداباوری : خداباوری اصطلاحی است که در فلسفه تمامی انواع باور به خدا را -قطع نظر از اینکه ریشه در وحی دارد یا نه- اعم از: چندخداباوری، ثنویّت، وحدت الوجود، توحید و غیره را در برمی ...
تقسیمات علوم در میان مسلمانان و مسأله مفهوم علم در آن
افزوده اند. یک مسأله مهم در باره موضوع تقسیم علوم این است که این بحث، به نوعی به بحث فلسفه علم که در سده اخیر باب شده مربوط می شود. در واقع، خود این مبحث، متعلق به هیچ نوع علمی نیست، بلکه موضوع کلی آن خود علم و جایگاه آن است. از این حیث می توان گفت که بحث تقسیم علوم، یکی از جنبه های مهم در علم شناسی است. مباحث طرح شده در تقسیم علوم، از چندین جهت مهم است. نخست این که اساسا ...
منطق و احساس در جهانی ژرف تر
استدلال و احساس با هدف مقابله با شیوه قرن نوزدهمی نگاه به احساس شکل گرفته است. متن اصلی این کتاب 110 هزار نسخه در نروژ فروش رفته است در کشوری که کمتر از چهار و نیم میلیون نفر جمعیت دارد، این تقریبا معادل فروش 6.8 میلیون کتاب در ایالت متحده است. از این جهت نیس تاثیر واقعی بر فلسفه و پژوهش اجتماعی نروژ داشته است. آرنه نیس درباره این اثر می گوید: فلسفه زندگی رساله ای حرفه ای ...
چکیده مقالات شماره بیست و هشتم فصلنامه سیاست متعالیه
از مرتضی یوسفی راد مساله اصلی پژوهش این بود که با توجه به مبانی دینی و الهی فلسفه سیاسی اسلامی و با اعتقاد به سرشت دوگانه مادی- معنوی، حیوانی- انسانی و شیطانی- الهی انسان از یک سو و اعتقاد به جایگاه خلیفه الهی انسان از سوی دیگر، چه نوع نظم و نظامی می تواند ظرفیت ها و استعدادهای کمالی انسان در ابعاد نظری و عملی را شکوفا نموده و دستیابی به آمال و آرزوها را امکان پذیر سازد. نتایج ...
چگونه ویتگنشتاین بخوانیم
لودویگ ویتگنشتاین (1951-1885م) بی شک یکی از بزرگترین فیلسوفان سده بیستم است. آثار مهم او نظیر تراکتاتوس و رسالۀ منطقی-فلسفی از جمله آثار جریان ساز در فلسفه معاصر محسوب می شوند. به دلیل زبان فشرده، کوتاه و بعضاً غامض آثار او خواندن کتاب هایش برای هر دوستدار مطالعه در وهلۀ اول آسان نیست و سخت می نماید. به این دلیل کتاب های جنبی در شرح آرای او می توانند یاریگر و روشنگر سرخط اندیشه ها باشند و با ...
جعفریان: اگر سروش اندکی با اسناد تاریخ آشنا بود، ایراد نمی گرفت!
چیست؟ آیا بدین معناست که این نوشته ها دست نوشته استاد و مُعتَقَدات ایشان نبوده؟ یا اینکه انتشار آن مصلحت نبوده؟ لابد مقصود ایشان قسمت اول نیست. در مورد قسمت دوم نیز نظر ایشان این است که مصلحت نبوده، اما نظر دیگران و از جمله کسانی که اجازه انتشار نوشته های استاد در دست آنهاست، این کار عین مصلحت بوده است! رابعاً: اگر چنین عملی روا نبود، آیا نباید به ناشران آثار دکتر شریعتی نیز همین مطلب را ...