سایر منابع:
سایر خبرها
محاکمه رحیمی سند افتخاری برای قوه قضائیه/آینده سیاسی احمدی نژاد
در این جلسات حضور پیدا می کنند گفت آن ها الآن هم همان گرایش آقای احمدی نژاد را دارند. شما در انتخابات مجلس گذشته در فهرست جبهه متحد اصولگرایان قرار گرفتید، آیا در این دوره از انتخابات (مجلس دهم) کاندیدا خواهید شد؟ مطلقاً می گویم نه، دلیلش هم این است فعالیت فرهنگی می کنم این کار فرهنگی که انجام می دهم ممکن است کسی از آن استقبال نکند، چه بسا علاقه دارند کارهای سیاسی و اقتصادی انجام دهند ولی من این دل بستگی را در حوزه آموزش و فرهنگ احساس می کنم و به اعتقادم این کاری که دارم انجام می دهد نیاز جامعه است. منبع: مهر ...
کتاب اولین فرمانده در استان کرمانشاه رونمایی شد
به کنگره شهدا سپاه فرستادیم اما به دلیل کمبود بودجه و مشکلات آئین نامه ای کتاب باز هم بر زمین ماند و این در حالی بود که موسسه شمیم عاشورائیان هم نتوانسته بود در چاپ کتاب موفق شود. وی با اشاره به اتمام کار کتاب در سال 88 و انتشار آن در پایان سال 93 گفت: در نهایت نشر معارف که یک ناشر ملی و دارای مراکز متعدد توزیع و فروش در کشور از جمله فروشگاه های پاتوق کتاب است این پرچم را بلند کرد تا علاوه بر چاپ، در مورد توزیع مناسب هم دغدغه کمتری داشته باشیم. انتهای پیام/ ر ...
علی جنتی: هر کتاب که به روستا راه یابد، بذر دانایی است که در دل جوانانش کاشته می شود / طرح پایتخت کتاب ...
نمایندگان مجلس، در سالن همایش های کتابخانه ملی ایران برگزار شد. دکتر علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم طی سخنانی اظهار کرد: معرفی همزمان روستاهای دوستدار کتاب و پایتخت کتاب ایران رویدادی یزرگ و حاوی پیامی مهم است. پیامی که می گوید در نگاه متولیان فرهنگی ما شهر و روستا از منزلتی برابر برخوردار است و این نشانی است از توجه به عدالت فرهنگی در پهنه سرزمین فرهنگ پرور ایران ...
وزیر دولت احمدی نژاد: مردم به یک نفر چندبار رای نمی دهند/ محاکمه رحیمی سند افتخاری برای قوه قضائیه
رفع دغدغه های مراجع عظام اشاره کرد. اگر کسی در خط رهبری و روحانیت باشد می فهمد وقتی مطلبی مبنی بر حضور خانم ها و دختران در استادیوم مطرح می شود این موضع کاملاً با مواضع دیگران متفاوت است. آقای زریبافان معتقد است اگر احمدی نژاد کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری و یا مجلس شود سرنوشت هاشمی رفسنجانی را پیدا می کند، آیا دیدگاه او را در قبال آینده سیاسی احمدی نژاد قبول دارید؟ به نظر من ...
نوشته ای از سیدعلی خمینی درباره شادی
آنچه که در پی می آید؛ متن کامل یادداشت حجت الاسلام و المسلمین سید علی خمینی درباره شادی از منظر دینی و اخلاقی،است.1- شادی در اسلام چه مستنداتی دارد؟ آیا توصیه ها بیشتر به حزن و اندوه است یا شادمانی؟2- شادی مورد توصیه در اسلام چه شاخصه ها و مولفه هایی دارد؟3- این تلقی وجود دارد که دینی بودن جامعه ما، سبب ناشادمانی شده است. واقعیت دین چیست و اگر اسلام با حزن مخالف است، جاافتادن این تلقی را ناشی از ...
اظهارات مهم وزیر کشور درباره نقش پول های کثیف در سیاست و انتخابات
کنترل کند. رحمانی فضلی با اشاره به نابرابری، شکاف و تبعیض ها و اعمال نظر در قدرت ها گفت: بخشی از این پول در حوزه سیاست وارد می شود و افراد در قالب انتخابات و غیره به آن ورود می کنند، از این رو حوزه قدرت آلوده می شود و مردم در قالب دمکراسی، اختیار خود را به حاکمیتی تحت عنوان مجلس یا دولت می دهند. وی با بیان اینکه پول های کثیف در مسیر انتقال قدرت و سیاست قرار می گیرد گفت: به عنوان ...
ظرفیت های متفرق کتابخوانی تجمیع می شود
شهرها ارائه شود. معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: امیدواریم این حرکت فرخنده پایه ای برای تعمیق دانایی محوری در حوزه کتاب و نشر باشد. سید رضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی نیز با حضور در این همایش گفت: باید باور داشته باشیم که توسعه بدون توسعه فرهنگی حرکت در بیراهی است. چرا که جوهر توسعه، توسعه فرهنگی است. وی افزود: پیام ما به همه ...
گلایه های هاشمی از شایعات بازار سلامت
حال یک عده ای دوست ندارند مردم آرامش داشته باشند. کشور ما هم سیاسی است، یک بخش آن خوب است و یک بخش آن را هم من نمی پسندم، البته این نظر شخصی من است. وزیر بهداشت تصریح کرد: وظیفه ما مراقبت از سلامت مردم است تا مردم بیمار نشوند و بیماران نیز خوب درمان شوند. امروز هم فرصتی پیش آمده است و ما آن را غنیمت می دانیم و در این مسئولیت و از هر ساعتش استفاده کنیم تا شرمنده خانواده شهدا و بیچارگان ...
هر روز علوم جدیدی از قرآن استخراج می شود
: به یقین جوامع انسانی هراندازه که خود را به معارف بلند قرآن نزدیک تر کنند، به آسایش و آرامش معنوی بیشتری دست می بایند. نماینده ولی فقیه در خوزستان، در پایان با بیان این که مسابقات قرآنی نقشی بی بدیل در اعتلای فرهنگ قرآن و اسلام در جامعه دارد، اظهار داشت: حرکت های دینی و قرآنی شکل گرفته در استان خوزستان که معطر به عطر شهداست، در اعتلای فرهنگ ناب قرآن و اسلام محمدی(ص) جلوه روشن تری داشته و خواهد داشت. انتهای پیام ...
اجرای طرح هنر و تئاتر کارگری در کشور
به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، علی ربیعی ظهر امروز در حاشیه افتتاح ورزشگاه کارگری شهرستان پاکدشت در جمع خبرنگاران، با اشاره به سیاست ها و برنامه های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: متاسفانه از سال های قبل پروژه ها و طرح های نیمه کاره ای به دلیل کمبود بودجه وجود دارد که در تلاش هستیم این پروژه ها را سامان دهیم و به بهره برداری برسانیم. وزیر تعاون، کار و رفاه ...
آئینه دغدغه های حفظ حوزه
معاصر بنا به تحولات سیاسی و فرهنگی مختلف از جمله انقلاب مشروطه و شکل گیری حکومت پهلوی با ایدئولوژی غربی برای کشاندن جامعه به ارزش های رایج در غرب شدت بیشتری گرفت. شکل گیری حکومت پهلوی بر مبنای ناسیونالیسم ایرانی و سعی و تلاش رضاشاه و کارگزارانش در محو و نابود ساختن فرهنگ بومی و سنتی ایران از مظاهر بزرگ این تحول است. در این دوره به رغم تضییقات رژیم پهلوی حوزه علمیه قم بنیانگذاری شد و قوام یافت ...
نگاه ویژه ای به بودجه سال آینده ورزش شده است
مربوط به توسعه ورزش همگانی باید پیگیری شود و توجه به بخش همگانی ورزش امری لازم و اجتناب ناپذیر است که به سلامت جسمی و روانی آحاد مردم، بهبود وضعیت اجتماعی کشور و ایجاد ساز و کار برای تاثیرگذاری در فرهنگ عمومی می انجامد. وی عنوان کرد: سرمایه گذاری در امر ورزش در مجلس و دولت مورد توجه است و در بودجه سال آینده نیز به حوزه ورزش و جوانان نگاه ویژه ای شده و از وزرات ورزش و جوانان می خواهم که ...
آغاز طرح واگذاری مسکن به محرومان و کارگران بازنشسته کشور تا پایان سال 93
به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، علی ربیعی ظهر امروز در مراسم افتتاح ورزشگاه پنج هزار نفری کارگران شهرستان پاکدشت، غفلت و بی توجهی نسبت به قشر کارگر و تولید کننده را موجب بی سعادتی یک جامعه دانست و اظهار داشت: کارگران عناصر اصلی یک ملت را تشکیل می دهند و سبب رشد و ارتقای یک کشور هستند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی حرکت کشور به سمت اقتصاد تولید محور را از اولویت های اصلی ...
روزی که بانک ها، سینماها، مشروب فروشی ها و قمارخانه ها در تبریز مورد حمله قرار گرفت!
و حجج اسلام تبریز و اهالی محترم آذربایجان و خانواده ی داغ دیدگان، به مسئولین امور تذکر دادند که در مقابل خواسته های دینی و مذهبی و حقوق مشروعه ی ملت نباید چنین عکس العملی نشان داد و از مردم نیز خواستند که آرامش و متانت را از دست ندهند. آیت الله گلپایگانی نیز با ارسال نامه ای سرگشاده به علمای تبریز ضمن تسلیت، اعلام کردند که روز چهارشنبه 14 ربیع الاول (3 اسفند) حوزه ی علمیه ی قم تعطیل و ...
مرحوم آیت الله خوشوقت؛ همدلی با مردم همنشینی با خدا
در حوزه سبک زندگی اسلامی شرح می دهد، علاوه بر اخلاق فردی شامل کارکردهای اجتماعی نیز می شود، مثلا اگر ایشان بخواهد از گناهی مثل دروغ بگوید، صرفا به جنبه فردی بودن این گناه بسنده نمی کند و آن را در شئونات اجتماعی مانند کسب و کار بسط داده و مضرات آن در جامعه را نیز بیان می کند. این ویژگی یکی از همان مواردی است که باعث جذب و علاقه مند تر شدن قشر جوان به منبرهای ایشان می شود . با وجود این ...
رنج بیکاری از سختی تورم دردآورتر است
باشند نه اینکه مردم هم بی تفاوت از کنار آن بگذرند و به بیکاری جوانان و اینکه 5/9 بشود 5/10 توجه نمی کنند و متاسفانه در ذهن جامعه اهمیت تورم را ندارد. ضمن اینکه یکی از دلایل مهاجرت های خطرناک به خصوص در این قشر همین مساله بیکاری است. متاسفانه آماری نداریم که اثرات روحی و روانی بیکاری چه میزان باعث روی آوردن به اعتیاد شده است. در واقع باید اقدامی کرد که این معضل برای مردم ملموس شود و اثرات مخرب آن را ...
بیوگرافی احمد پهوانیان رییس جدید مرکز صدا و سیمای استان یزد
امروز احمد پهلوایان به عنوان رییس مرکزصدا و سیمای مرکز یزد کار خود را آغاز خواهد کرد هرچند مراسم معارفه تحت تدابیر امنیتی و بدون دعوت از خبرنگاران رسانه ها برگزار می شود اما شناختن رییس جدید مرکز صدا و سیمای مرکز یزد خالی از لطف نیست. امروز احمد پهلوایان به عنوان رییس مرکزصدا و سیمای مرکز یزد کار خود را آغاز خواهد کرد هرچند مراسم معارفه تحت دابیر امنیتی و بدون دعوت از خبرنگاران رسانه ها برگزار می شود اما شناختن رییس جدید مرکز صدا و سیمای مرکز یزد خالی از لطف نیست. مرتبه علمی تحصیلات دانشجوی دکتری فلسفه اسلامی دانشگاه باقرالعلوم تاریخ تولد 1354 - یزد پست الکترونیکی تحصیلات: 1372: دیپلم ریاضی و اشتغال به تحصیل در حوزه علمیه قم 1380: اتمام سطح واشتغال به درس خارج فقه و اصول 1383: کارشناسی ارشد ارتباطات گرایش تهیه کنندگی از دانشکده صدا و سیما قم(پایان نامه:5/19- معدل کل:79/18) 1385: کارشناسی ارشد فلسفه و کلام اسلامی از دانشگاه باقرالعلوم(ع)(پایان نامه:19_معدل کل:66/18) 1389: دانشجوی دکتری فلسفه اسلامی/دانشگاه باقرالعلوم(ع) سابقه تدریس در مؤسسه آموزش عالی طلوع مهر نام درس واحد رشته روز ساعت نیمسال رسانه شناسی 2 مدیریت امورفرهنگی پنج شنبه 20-18:30 1 90 ارتباط تصویری 2 مدیریت امور فرهنگی پنج شنبه 20-18:30 2 90 سوابق تدریس : ردیف عنوان محل تدریس میزان 1 جامعه شناسی ارتباطات دانشکده شهیدمحلاتی مقطع کارشناسی ارشد 8 واحد 2 مبانی ارتباطات دانشکده شهیدمحلاتی مقطع کارشناسی ارشد 8 واحد 3 مبانی هنر دانشکده شهیدمحلاتی مقطع کارشناسی ارشد 8 واحد 4 روش تحلیل رسانه ها دانشکده شهیدمحلاتی _ مقطع کارشناسی ارشد 4 واحد 5 فیلم نامه نویسی دانشکده صدا وسیما مقطع کارشناسی ارشد 4 واحد 6 مبانی ارتباطات دانشکده صدا و سیما مقطع کارشناسی ارشد 10واحد 7 تاریخ تحلیل تلویزیون دانشکده صدا و سیما _ مقطع کارشناسی ارشد 2 واحد 8 مبانی ارتباطات انسانی جامعة المصطفی العالمیة 3 واحد 9 کاربرد رسانه های سمعی بصری دانشگاه جامع علمی _کاربردی 6 واحد 10 مبانی ارتباطات دانشگاه جامع علمی _کاربردی 12 واحد 11 فیلم نامه نویسی حوزه هنری صداوسیماو... چهار سال 12 ادبیات عرب و.... مدارس حوزه علمیه قم چهار سال 13 منطق مدارس حوزه علمیه قم 2 سال 14 شناخت وسایل ارتباط جمعی دانشگاه علمی کاربردی 4 واحد 15 فیلم نامه نویسی خانه هنر و اندیشه 2 سال 16 مبانی ارتباطات خانه هنر و اندیشه یک سال 17 عقاید و اخلاق و معارف اسلامی و .... سپاه پاسداران پنج سال 18 مبانی ارتباطات مرکز تخصصی تبلیغ حوزه، کارشناسی ارشد 2 واحد 19 کاربرد رسانه های جمعی، مبانی اصول ارتباطات مرکز آموزش و پژوهش استانداری قم-ویژه مدیران 2 دوره 20 مبانی اخلاق حرفه ای خبرنگاری (کارشناسی) دانشگاه ملی قرقیزستان 4 واحد 21 خلاقیت خبرنگاری (کارشناسی) دانشگاه ملی قرقیزستان 4 واحد 22 فلسفه دین (کارشناسی) دانشگاه ملی قرقیزستان 4 واحد 23 منطق (کارشناسی) دانشگاه ملی قرقیزستان 4 واحد 24 علوم اسلامی (کارشناسی) دانشگاه ملی قرقیزستان 4 واحد 25 روانشناسی در خبرنگاری دانشگاه ملی قرقیزستان 2 واحد 26 مبانی تبلیغات دانشگاه ملی قرقیزستان 2 واحد 27 تکنولوژی معاصرخبرنگاری دانشگاه ملی قرقیزستان 2 واحد 28 رسانه شناسی مؤسسه آموزش عالی طلوع مهر قم 2 واحد پایان نامه: استاد داور، 3 مورد، دانشکده صدا و سیما(آغاز شکفت – خانه های نورانی – خیال در آیینه)/ یک مورد مرکز آموزش انسانی جامعه المصطفی استاد مشاور، 3 مورد، دانشکده شهید محلاتی(نقش هنر در تبلیغ آموزه های دینی در عصر صفوی نقش هنر در تبلیغ آموزه های دینی پس از انقلاب – مدیریت فرهنگی...)/ 2 مورد مرکز آموزش علوم انسانی جامعه المصطفی (ص) استاد راهنما، 4 مورد، دانشکده صدا و سیما(حجاب در قاب تصویر – رسانه و ازدواج – شیطان در تصویر – بررسی رسانه های استراتژیک با تحلیل موردی شبکه فارسی 1)/ 2 مورد مرکز آموزش علوم انسانی جامعه المصطفی (ص) سوابق مسئولیتی و فعالیت ها: - مدیرکل خدمات رسانه ای مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما (سه سال) - مدیر خانه هنر و اندیشه مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما ( 6 سال) - مدیرپژوهش برنامه ای و نگارش فیلم نامه مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما (دو سال) - دبیر گروه تبلیغ و ارتباطات پژوهشگاه بین المللی مرکز آموزش علوم انسانی جامعه المصطفی(ص) - دبیر علمی همایش رسانه, حوزه و ارتباطات با رویکرد بین المللی - دبیر پژوهش گروه تبلیغ و ارتباطات مرکز آموزش علوم انسانی جامعه المصطفی(ص) - مدیر جشنواره بین المللی طوبی - عضو هیئت مدیره انجمن قلم حوزه علمیه قم - مدیر اجرایی اولین همایش رسانه تلویزیون و سکولاریزم - دبیر علمی جشنواره سراسری هنر آسمانی - عضو شورای علمی دانشکده صدا و سیما قم - معاون آموزش مؤسسه اسلامی هنر - عضو شورای طرح و برنامه مدرسه اسلامی هنر - مدیر گروه فیلم نامه نویسی مدرسه اسلامی هنر - مدیر مسئول نشریه تخصصی رواق هنر و اندیشه - مدیر مسئول نشریه تخصصی دین و رسانه - همکاری با سپاه پاسداران در برگزاری طرح ولایت ( مربی، مسئول آموزش و ...) - تولید برنامه تلوِیزیونی، بیش از 1000 دقیقه - مشاور مذهبی و کارشناس فیلم نامه (موارد متعدد برنامه های تلویزیونی) - داوری فیلم نامه، و تولید تلویزیونی جشنواره های هنرآسمانی طوبی سینمای جوان و ... آثار و تألیفات: رابطه نفس و بدن از نظر ملا صدرا، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، 1387.چاپ اول دست های تنهای من، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، 1377-چاپ سوم با من حرف بزن، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، 1378-چاپ سوم غریبه آشنا، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، 1381-چاپ سوم من باید موفق شوم، انتشارات آموزش و پرورش (مدرسه)، 1380-چاپ ششم صد آموزه جاودانه از زندگی امام خمینی(ره)-کتاب درسی (یکی از نویسندگان) تلویزیون :تکنولوژی غفلت و سرگرمی(در حال چاپ) مجموعه مقالات در حوزه دین، رسانه و هنر، حکمت رسانه ... در نشریات مختلف ...
جای خالی نظریه" رضایتمندی" درمیان روابط عمومی های استان یزد
ارتباطات جمعی، پرویز اجلالی، تهران، دفتر مطالعات و توسعه رسانه های، 1385، چاپ دوم، ص6– 355. 3. ساروخانی، باقر؛ جامعه شناسی ارتباطات، تهران، اطلاعات، 1385، چاپ هفدهم، ص97. 4. حسنی، محمد؛ فرهنگ و رسانه های نوین، قم، دفتر عقل، 1385، چاپ اول، ص 6 – 195. 5. دادگران، محمد؛ مبانی ارتباطات جمعی، تهران، مروارید، 1385، چاپ علم، ص55. 6. تانکارد و سورین؛ ص 385 و لتیل جان، استیفن؛ نظریه های ارتباطات، مرتضی نوربخش و اکبر میرحسینی، تهران، جنگل، 1384، چاپ اول، ص760. ...
وجین کتاب به چه قیمتی؟!
...> مورد دوم جواز برای وجین کتاب؛ وجین کتاب های کم خواننده است. باز روشن است که بیشتر کتاب های مرجع، کم خواننده هستند و با این دستور بسیاری از کتاب ها به این بهانه مستقیماً از قفسۀ کتابخانه ها راهی کارخانه های مقوّاسازی می شوند. هم اکنون در گنجینۀ کتابخانه های ملی، مجلس شورای اسلامی، آیت الله مرعشی (قم)، آستان قدس رضوی و ده ها کتابخانۀ بزرگ ایران، هزاران جلد کتاب وجود دارد که عمر آن بالای ...
هیچ گاه مطالب علمی را با اطمینان کامل و قاطعانه بیان نکنید
... رعایت می کردیم. یکی از کسانی که در قم با علما و دانشمندان زیادی محشور بوده و به عبارتی معتمد العلماء شناخته می شود، محمدتقی انصاریان است که از این نشست و برخاست ها خاطرات زیادی دارد. ایشان اکنون آنچه از مجالست با علامه طباطبائی در ذهن داشته، یا مطالبی که از دیگر افراد شنیده به رشته تحریر درآورده و به صورت یک کتاب با عنوان آشنای جان چاپ شده است. در مقدمه کتاب آمده است: آنچه پیش روی ...
گسترش مؤسسات خیریه و تشکلهای مردم نهاد را از سیاستهای دولت یازدهم است+تصاویر
بخشی از اموال افراد در راه کمک به افراد نیازمند در کل جوامع بشری وجود دارد اظهار داشت: در ایران اسلامی با توجه به تأکیدات دین مبین اسلام و همچنین تأکیدات بزرگان دین به این امر توجه ویژه تری صورت گرفته و از صبغه بسیار قدیمی برخوردار است. فرماندار یزد با اشاره به ساخت حسینیه ها، تکایا، آب انبارها و همچنین وجود موقوفات متعدد در بخش های مختلف در استان یزد گفت: مردم استان با توجه به اعتقادات مذهبی ...
آشنایی با زندگانی حجّت الاسلام وزیری یزدی بانی کتابخانه وزیری
پس از درگذشت وی نیز بسیاری از نیکوکاران، بزرگان و فرهنگیان استان یزد، با توجّه به ارادتی که به وی داشته و دارند، اموال و کتاب های خود را به کتابخانه اهداء می نمایند. دوم، چنانکه شواهد عینی و مصاحبه های حضوری با واقفین املاک و باغات انار، پسته و... در استان-های یزد و کرمان گواهی می دهد، بسیاری به اشاره و هدایت وزیری، دارایی های منقول و غیر منقول خود را وقف بر آستان قدس نموده اند. این امر در ...
سادات عُریضی در یزد
می شود. کتابنامه بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی : دایرة المعارف آستان قدس رضوی، زیر چاپ. ؟ : دفتریادبود کتابخانة وزیری یزد، نسخة دست نویس محفوظ در کتابخانة وزیری، 2 ج. رسا، قاسم : کلیّات اشعار دکتر قاسم رسا، مشهد : چاپخانة طوس، بی تا، [1353]. ریاضی یزدی، محمّدعلی : ساززهره، دیوان اشعار سیدمحمّدعلی ریاضی یزدی . . . به کوشش : محمود رستگار یزدی، یزد : انجمن ...
خانوارهای زیر خط فقر سه برابر شدند
اعطای یارانه نقدی یکسان به تمام طبقات درآمدی چیست؟ من سیاست اعطای یارانه یکسان به همه مردم را در همین راستا تفسیر می کنم. سیاست پرداخت یارانه در جامعه نوعی سیاست حمایتی برای قشر خاصی از جامعه است که ضرورتا و موقتا نمی توانند قدرت خرید لازم را برای زندگی عادی خود داشته باشند. پرداخت یارانه به همه مردم در شرایطی که دولت با کمبود بودجه مواجه است سیاست درستی نیست. در سال 1391 عملکرد بودجه ...
وقف نامۀ مسجد چهارمنار (مسجد امیرخضرشاه یا خضرشاه)
به کوشش: رضا افخمی (عضو هیأت علمی دانشگاه یزد) حسین مسرّت کلید واژه وقف نامه/ مسجد/ خانقاه/ مرشدیّه/ یزد/ اردکان چکیده سید امیر جلال الدّین خضرشاه از عارفان سلسلۀ مرشدیّه و از دولتمندان یزد در سال 849 ق، مسجد جامع و خانقاه ابواسحاقیّه را در محلّۀ چهارمنار یزد بنیان می گذارد و برای تأمین مخارج مسجد و به ویژه خانقاه آن، زمین، باغ، مزرعه، قنات، دکّان و دیگر املاک معمول را بر آن وقف می کند که گزارش کامل آن همراه با شرح مصرف هر کدام در وقف نامه درج است. بنا بر سواد وقف نامه که نخستین تحریر آن به سال 902 ق است، این مکان شامل: جماعت خانه، بقعه، مسجد و خانقاه برای مرشدان و مسلمانان بوده است و موقوفات زیادی در شهرهای اردکان، تفت و یزد داشته که می باید صرف هزینۀ تحصیل طلّاب علوم دینی، پذیرایی مسافران، خادم، خطیب، مؤذّن، روشنایی مسجد و پختن آش گندم برای فقرا شود. متن نهایی و پیراستۀ وقف نامه بر پایۀ سه نسخۀ خطّی و یک نسخۀ چاپی مربوط به سال های 902 ق تا 1337 ش سامّان یافته است. دیباچه به سال 849 ق سیّد امیرجلال الدّین خضرشاه بن غیاث الدّین علی یزدی1 که از عارفان سلسلۀ مرشدیۀ یزد و از مردان دولتمند و صاحب آثار خیر فراوانی در شهر یزد بوده و کتاب های تاریخ یزد بدان اشاره کرده اند که از آن جمله اند: باغ و مزارات و مصلّی و عیدگاه جدید،2 در محلّۀ چهارمنار3 و در کوچۀ بهروک4 که اکنون بدان کوچه بُندون (Bondun) یا بُندان یا بُندار می گویند5. بنای مسجد و خانقاهی را نهاد که بنا بر نوشتۀ وقف نامۀ آن به نام مسجد جامع و خانقاه ابواسحاقّیه خوانده شده است، گزارش این مسجد در سدۀ 9 ق چنین است: مرتضی اعظم، امیر جلال الدّین خضرشاه - ادام الله سیادته - ساخته و در عمارات و بقاع الخیر، اهتمام تمام به جای آورد و دست ارادت به خلفای مرشدی6 داده و به کسوت شیخ مرشد درآمده و در کوچۀ مذکور در جنب دولتخانۀ7 خود8، مسجد جدید بنا فرموده و در میان مسجد، پایابی به نهر کیفرامرز9 حفر کرده و جماعت خانه ساخته و بر یسار مسجد، حظیره ای به جهت مدفن خود پرداخته و قبر حفر فرموده و در جنب حظیره، چمنی به غایت مروّح ساخته و در پیشان چمن، بقعۀ مروّح ساخته موسوم به مرشدیّه و علما و اهل الله و درویشان، غالب اوقات در آن بقعه ساکن باشند و در صبح و شام نقّار مرشدی10 می زنند و بنای این مسجد در سنۀ تسع و اربعین و ثمانمائه بوده. امّا هنوز اتمام نیافته، به خیر و زودی تمام گردد. انشاءالله 11. مستوفی بافقی در سال 1112 ق در تکمیل نوشته های کاتب یزدی می آورد: مزارع بهادین آباد، حوالی اردکان و بسیار حقّابه و باغات و اراضی در اهرستان و تفت قهستان خریده بر مسجد مزبور وقف فرموده و حاصل آن ها را که قریب پنجاه و پنج تومان می شود در وجه وظیفۀ طلبۀ علوم و مرسوم حفّاظ مقرّر کرد و به سبب دخل جمعی از اولاد آن جناب که خود را متولّی شرعی می دانند و تمامی حاصل به مصارف غیر مقرّر صرف می نمایند، مسجد رو به خرابی آورده و چراغش خاموش مانده و سیادت پناه میر عسکر خضر شاهی که خود را از جمله اولاد سیّد مومی الیه می داند به امر تولیّت اشتغال دارد 12 و پس از آن در حدود سال 1260 ق در شرح موقوفات مسجد آمده است: خارج بلده به مقام محلّۀ چهار منار ... مسجدی با روح و نشاط است. موقوفات بسیار داشته. آنچه باقی مانده، الحال در دست عالی جناب آقا محمّد حسن، خلف عالی جناب غفران مآب آخوند ملاّ مهدی طبسی الاصل یزدی المسکن است. 13 سپس به شرح چند موقوفۀ آن که باقی مانده می پردازد: مزرعۀ بهاء الدّین آباد، توابع قصبۀ اردکان، نه روز شبان – مداخل آن یکصد و پنجاه و پنج تومان و دو هزار دینار است. میاه اهرستان، بیست و دو جرّه و اراضی هفت قفیز – مداخل آن پانزده تومان است. اراضی قصبۀ تفت، دو قفیر – مداخل آن دو تومان است. میاه وَرِی تفت دو جرّه – مداخل آن دو تومان است. مصارف – بعد از وضع وجوه دیوانی املاک و رقبات و حقّ التولیّه، صرف تعمیر مسجد و مواجب خادم و وظیفۀ خطیب و مؤذّن و روشنایی مسجد و آنچه فاضل آید، در آشخانۀ مسجد صرف نمایند. 14 اکنون که سال 1393 ش است، روشن نیست از آن همه موقوفات که در وقف نامه ها آمده، چه بر جای مانده است که نیاز به بررسی اسناد موجود در سازمان اوقاف و امور خیریّۀ یزد دارد. بنا بر نوشتۀ ایرج افشار، مسجد نامبرده مرکّب از ایوان، صحن تابستانی و گرمخانه بوده است15 و آنچه در زمان نگارش کتاب یادگارهای یزد (سال 1353 ش) به چشم وی خورده، به قرار زیر است: 1- سراسر محراب از کاشی های معرّق (83 115سانتی متر عصر تیموری پوشیده شده است. 2- بدنۀ سمت شرقی منبر از کاشی معرّق و بلندی آن 147 با عرض 192 سانتی متر است. 3- در محراب گرمخانه، یک قطعه سنگ مرمر به اندازۀ 60 55 امّا بی هیچ نوع ظرافتی، مورّخ 1294 نصب است و به اطرافش دوازده امّام نقر گردیده. 4- درین مسجد یک قطعۀ قالی بافت سال 1350 قمری به اندازۀ 40/7 25/4 متر به طرح سجّاده ای (خانه خانه) و با نقوش درخت و بوته وجود دارد. در دورۀ آن صورت موقوفات مسجد و نیز در چهار گوشه اش این عبارت انگلیسی Dedicoted to the Masjid chahar monar of yazd بافته شد. عبارت فارسی بافته شدۀ آن چنین است: 1350- وقف مؤبّد شد این قالی بر مسجد خضر شاهی به محلّۀ چهار منار یزد، سه ربع از منال از مزرعۀ مشاع بهاباد الدّین اردکان و بیست و دو جرّه یکهری (کذا) از قنات اهرستان و ده قفیز زمین واقفه شکر باغ در اهرستان که واقفین متولیّان اولاد مرحمتشان واقف مقیم اردکانند و ده نفر نظّار ساکن یزد، حاجی سیّد محمّد رضا میبدی، ملتمس دعا، کارخانۀ ثابتی رضا 202. تمامی یک در باغ و عمارات معروف به باغ چشمه سورمه واقعه در تفت و تمامی دوازده جرّه قنات وری تفت. تاریخ شهر محرّم 1350. از پایاب واقع در مسجد، آب مشهور به آب بریده می گذرد. 16 امّا و بر پایۀ متن وقف نامه های موجود و مفاد تاریخ جدید یزد، روشن می شود که این مجموعه شامل: مسجد جامع (مسجد امیر خضر شاهی)، خانقاه ابواسحاقیّه و بقعۀ مرشدیّه بوده است. گزارش کار امّا وقف نامه ای که در سطور بعد، متن کامل آن بر اساس سه نسخۀ خطّی و یک نسخۀ چاپی موجود تقدیم می شود، داستانی شیرین دارد. در سال 1380 ش، آقای دکتر جلال گلشن یزدی که سال هاست ساکن آمریکاست، در یکی از سفرهای تابستانی خود به زادگاهش، سواد وقف نامه ای بزرگ را در اختیار این جانب مسرّت گذارد که تاریخ مندرج در آن 902 ق بود. وی بیان داشت، چون سال هاست این وقف نامه به امانت نزد من است و عمرها به کس وفا نخواهد کرد و روشن نیست در آینده چه خواهد شد، این وقف نامه در اختیار تو باشد تا به هر کجا که صلاح دانستی، بسپاری یا اهدا کنی. در سال 1381ش که آقای میرزا محمّد کاظمینی، بنای گنجینه ای از اسناد و نسخ خطّی را داشت و بنا شد آن را بعداً وقف آستانۀ امامزاده جعفر(ع) یزد بنماید، این جانب مسرّت بهتر آن دید که آن نسخه را برای حفظ و نگهداری بدان جا بسپارد، امّا در نظر داشت که روزی آن را بازخوانی و چاپ نماید، تا بخشی از تاریخ اجتماعی، فرهنگی و حتّی مکان های تاریخی یزد روشن شود. این بود که ابتدا تصویری از نسخۀ نامبرده تهیّه شد و سپس در بررسی ها متوجّه شدیم که دو نسخۀ دیگر از آن در کتابخانۀ وزیری و سازمان اوقاف و امور خیریۀ یزد، هر دو به سال 1286 ق موجود است، پس نگارنده گان نسخۀ موزۀ کاظمینی را اصل قرار دادند (به دلیل قدمت) و با مقابله با دو نسخۀ دیگر و متن چاپی که به لطف آقای حق شناس به دست نگارنده گان رسید، به متن موجود دست یافتند که امید است راهگشای پژوهندگان تاریخ و فرهنگ یزد باشد. آقای حق شناس از قول آقای جلال مهینی بیان می دارد که نسخۀ اصلی وقف نامه بر روی پارچه بوده و در اردکان وجود داشته است و بعدها به کتابخانۀ وزیری یزد داده شد، امّا جستجو برای دست یابی به متن اصلی در کتابخانۀ وزیری حاصلی نداشت. به گفتۀ آقای حق شناس، نسخۀ چاپی بر اساس همان نسخۀ اصلی رونویس و چاپ شده است. امّا در پایان نسخۀ چاپی، عبارت رونوشت از دادگاه شعبۀ یک یزد دیده می شود. مشخصّات سه نسخۀ خطّی و یک نسخۀ چاپی به قرار زیر است: 1- وقف نامۀ مسجد خضرشاه، نسخۀ خطّی گنجینۀ (موزه) میرزا محمّد کاظمینی در یزد، مورّخ 902 ق [تاریخ آن حقیقی نیست و از روی نسخۀ 902 ق رونویس شده و گویا از عهد قاجار باشد]، به خطّ نسخ، به ابعاد 295 20 سانتی متر (با علامت اختصاری: موزه). 2- صورت وقف نامۀ مسجد خضرشاهی. در مجموعۀ خطّی کتابخانۀ وزیری یزد، به شمارۀ 1687، (ص 126-105). مستند به تاریخ سوم ذی قعدۀ 1286 ق [امّا و به احتمال زیاد این تاریخ نسخۀ اصلی است و نسخۀ حاضر گویا از سدۀ 14 ق باشد] به خطّ شکستۀ نستعلیق تحریری زیبا، بی تاریخ. (با علامت: وزیری). 3- رونوشت وقف نامۀ مسجد میر خضرشاهی در ادارۀ کلّ اوقاف و امور خیریّۀ استان یزد، ش 1396 م، آرشیو 178، مستند به تاریخ سوم ذی قعدۀ 1286 ق، تایپ شده، بی تاریخ17، ( (با علامت: اوقاف) این نسخه پر از اغلاط تایپی است. 4- وقف نامچۀ مسجد میر خضرشاهی واقع در محلّۀ چهارمنار یزد، یزد: بی نا [چاپخانۀ گلبهار، 1327ش، جیبی، 38 ص]. (با علامت: چاپی). اهمیّت وقف نامۀ نامبرده تاریخی: این وقف نامه به غیر از اینکه سندی تاریخی دربارۀ یکی از مکان های مذهبی و آثار تاریخی یزد است، دارای اطّلاعات تاریخی - اجتماعی و ارزنده ای از سده های 9 و 10 ق در شهر یزد، اماکن، باغ ها و نام ها بویژه نام برجستگان سلسلۀ مرشدیۀ ایران در حوالی یزد و شیراز است و می تواند از لحاظ سلسله نسب برخی خاندان های یزدی سودمند باشد. ادبی: وقف نامه دارای مقدّمه ای آراسته به ترکیبات بدیع و زیبای فارسی و عربی همراه شده که تا حدّی نثر متکلّفانه را تداعی می کند. مؤلّف به غیر از تمسّک جستن به آیات قرآنی و عبارات عربی، از اشعار فارسی و عربی هم سود جسته است، همو در متن نیز بهره ور از سجع های زیبای فارسی و عربی شده است. نتیجه: بنا بر آنچه که آمد، نتیجه گرفته می شود، وقف نامۀ نامبرده یکی از وقف نامه های مهم در عصر خود بوده و می باید نسخ دیگری داشته باشد که در هر قرن بوسیلۀ بزرگان شهر تأیید و ممهور می شده است. زیرا تمام نسخه های موجود استنساخی است و کهن ترین نسخه هنوز بدان دسترسی حاصل نشده است. توضیح آنکه، برخی اسامی خاص ناخوانا بود و بین عبارات تأییدکنندگان خطّ تیره – نهاده شد. مرور کنندۀ نسخۀ موزه هر جا که نتوانسته آن را با اصل برابری دهد، کلمۀ کذا گذاشته است. عبارت داخل [] را نسخۀ موزه ندارد. مصححان از خانم مریم عظیم که زمینۀ دست یابی به نسخۀ ادارۀ اوقاف را فرهم کرد، تشکّر می کنند. پی نویس 1- این شخص، غیر از شمس الدّین محمّد خضرشاه و فرزند قطب الدّین خضرشاه است که در همان زمان می زیسته اند و آثار متعددی در یزد داشته اند و در تواریخ یزد، احوالشان مذکور است. (یادگارهای یزد 2: 250). 2- افشار، ایرج: یادگارهای یزد، یزد: نیکوروش و انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، چاپ دوم، 1374، ج 2: 250. 3- محلّۀ چهار منار، از محلاّت قدیمی یزد است. نام قدیم آن موضع کوی بهروک بوده است. وجه تسمیۀ جدید آن به مناسبت وجود چهار منار دو مدرسۀ مقابل هم (معروف به مدرسۀ چهار منار) بوده است که به دستور شمس الدّین محمّد بن رکن الدّین در سر کوچۀ بهروک ساخته شد. (تاریخ جدید یزد: 88) (در سال 728) و موجب آبادی آن محلّه گردید. یک حدّ این محلّه رودخانۀ خشکی است و پلی بر روی آن زده و آن را پل چهار منار نام گذارده بودند (جامع مفیدی 3: 678). محلّۀ چهار منار از محلاّت معروف خارج از حصار و محلّ باغ های دورۀ شهر بوده است و قسمتی از آن به نام کوچۀ بهروک موسوم بوده. مؤلف جامع مفیدی گفته است: کوچۀ بهروک که اکنون به چهار منار اشتهار یافته (جامع مفیدی 1: 187) (یادگارهای یزد 2: 239). 4- نام کوچۀ بهروک به عنوان سکّۀ بهروک و کوی بهروک در جامع الخیرات [ص 139] به مناسبت آثاری که شمس الدّین محمّد در آنجا ایجاد کرد، مکرّر آمده است و آن را "ظاهر یزد" دانسته (یادگارهای یزد 2: 249). 5- یادگارهای یزد، همان 2: 252-251. 6- مراد، خلفای سلسلۀ مرشدی از متصوّفه ای است که به شیخ مرشد، یعنی شیخ ابواسحق کازرونی معتقد بودند. (یادگارهای یزد 2: 250). 7- اصطلاحی برای خانه های اعیان از قبیل آنکه امروزه دولت منزل می گویند. (یادگارهای یزد 2: 250). 8- مؤلّف جامع مفیدی به علّت "دولتخانۀ خود" نوشته است که در "کوچۀ بهروک که اکنون به چهار منار اشتهار یافته ساکن بود." (ج 1: 187) (یادگارهای یزد 2: 250). 9- مراد، روستای گردفرامرز است که در یک فرسنگی یزد کنونی و بر سر راه یزد به تهران قرار دارد. 10- سلسلۀ مرشدیّه در یزد اهمیّتی داشته است و یکی از اقطاب آن ها موسوم به شیخ فریدالدّین عبدالباقی خلوتی، مدّت سی و هشت سال در یزد مقیم بود و همان جا وفات کرد و در بیت القاسمی، بیرون شهر یزد در کوی نرسوباد در گورستان مامّانوک دفن شد. (تعلیقات جامع مفیدی 3: 937-938، به نقل از مشیخه نسخۀ 2143 کتابخانۀ مرکزی دانشگاه تهران). 11- کاتب یزدی، احمد: تاریخ جدید یزد، به کوشش: ایرج افشار، تهران: امیرکبیر، چاپ دوم، 1375: 122-121 با تلخیص. 12- مفید مستوفی بافقی، محمّد: جامع مفیدی، به کوشش: ایرج افشار، تهران: اساطیر، چاپ دوم، 1385، ج 1: 187 با تلخیص. 13- طراز یزدی، عبدالوهّاب: کتابچۀ موقوفات یزد به کوشش: ایرج افشار، در فرهنگ ایران زمین، چاپ دوم، 1354، ج 10: 22. 14- همان: 23-22. 15- یادگارهای یزد، همان، ج 2: 250. 16- همان: 253-252. 17- نیز ر.ک: عرفان فر، محمّد جواد: فهرست اسناد موقوفات ایران، استان یزد، یزد: عرشیان، 1387: 667-665. Skip to content Using YazdFarda Mail with screen readers You’re out of storage space and will soon be unable to send or receive emails until you free up space or purchase additional storage. 40 of about 103 (no subject) Inbox x Hosein Masarrat Jan 24 (4 days ago) to me وقف نامۀ مسجد چهارمنار (مسجد امیرخضرشاه یا خضرشاه) به کوشش: رضا افخمی (عضو هیأت علمی دانشگاه یزد) حسین مسرّت Rezaafkhami55@yahoo.com hmasarrat@yahoo.com کلید واژه وقف نامه/ مسجد/ خانقاه/ مرشدیّه/ یزد/ اردکان چکیده سید امیر جلال الدّین خضرشاه از عارفان سلسلۀ مرشدیّه و از دولتمندان یزد در سال 849 ق، مسجد جامع و خانقاه ابواسحاقیّه را در محلّۀ چهارمنار یزد بنیان می گذارد و برای تأمین مخارج مسجد و به ویژه خانقاه آن، زمین، باغ، مزرعه، قنات، دکّان و دیگر املاک معمول را بر آن وقف می کند که گزارش کامل آن همراه با شرح مصرف هر کدام در وقف نامه درج است. بنا بر سواد وقف نامه که نخستین تحریر آن به سال 902 ق است، این مکان شامل: جماعت خانه، بقعه، مسجد و خانقاه برای مرشدان و مسلمانان بوده است و موقوفات زیادی در شهرهای اردکان، تفت و یزد داشته که می باید صرف هزینۀ تحصیل طلّاب علوم دینی، پذیرایی مسافران، خادم، خطیب، مؤذّن، روشنایی مسجد و پختن آش گندم برای فقرا شود. متن نهایی و پیراستۀ وقف نامه بر پایۀ سه نسخۀ خطّی و یک نسخۀ چاپی مربوط به سال های 902 ق تا 1337 ش سامّان یافته است. دیباچه به سال 849 ق سیّد امیرجلال الدّین خضرشاه بن غیاث الدّین علی یزدی1 که از عارفان سلسلۀ مرشدیۀ یزد و از مردان دولتمند و صاحب آثار خیر فراوانی در شهر یزد بوده و کتاب های تاریخ یزد بدان اشاره کرده اند که از آن جمله اند: باغ و مزارات و مصلّی و عیدگاه جدید،2 در محلّۀ چهارمنار3 و در کوچۀ بهروک4 که اکنون بدان کوچه بُندون (Bondun) یا بُندان یا بُندار می گویند5. بنای مسجد و خانقاهی را نهاد که بنا بر نوشتۀ وقف نامۀ آن به نام مسجد جامع و خانقاه ابواسحاقّیه خوانده شده است، گزارش این مسجد در سدۀ 9 ق چنین است: مرتضی اعظم، امیر جلال الدّین خضرشاه - ادام الله سیادته - ساخته و در عمارات و بقاع الخیر، اهتمام تمام به جای آورد و دست ارادت به خلفای مرشدی6 داده و به کسوت شیخ مرشد درآمده و در کوچۀ مذکور در جنب دولتخانۀ7 خود8، مسجد جدید بنا فرموده و در میان مسجد، پایابی به نهر کیفرامرز9 حفر کرده و جماعت خانه ساخته و بر یسار مسجد، حظیره ای به جهت مدفن خود پرداخته و قبر حفر فرموده و در جنب حظیره، چمنی به غایت مروّح ساخته و در پیشان چمن، بقعۀ مروّح ساخته موسوم به مرشدیّه و علما و اهل الله و درویشان، غالب اوقات در آن بقعه ساکن باشند و در صبح و شام نقّار مرشدی10 می زنند و بنای این مسجد در سنۀ تسع و اربعین و ثمانمائه بوده. امّا هنوز اتمام نیافته، به خیر و زودی تمام گردد. انشاءالله 11. مستوفی بافقی در سال 1112 ق در تکمیل نوشته های کاتب یزدی می آورد: مزارع بهادین آباد، حوالی اردکان و بسیار حقّابه و باغات و اراضی در اهرستان و تفت قهستان خریده بر مسجد مزبور وقف فرموده و حاصل آن ها را که قریب پنجاه و پنج تومان می شود در وجه وظیفۀ طلبۀ علوم و مرسوم حفّاظ مقرّر کرد و به سبب دخل جمعی از اولاد آن جناب که خود را متولّی شرعی می دانند و تمامی حاصل به مصارف غیر مقرّر صرف می نمایند، مسجد رو به خرابی آورده و چراغش خاموش مانده و سیادت پناه میر عسکر خضر شاهی که خود را از جمله اولاد سیّد مومی الیه می داند به امر تولیّت اشتغال دارد 12 و پس از آن در حدود سال 1260 ق در شرح موقوفات مسجد آمده است: خارج بلده به مقام محلّۀ چهار منار ... مسجدی با روح و نشاط است. موقوفات بسیار داشته. آنچه باقی مانده، الحال در دست عالی جناب آقا محمّد حسن، خلف عالی جناب غفران مآب آخوند ملاّ مهدی طبسی الاصل یزدی المسکن است. 13 سپس به شرح چند موقوفۀ آن که باقی مانده می پردازد: مزرعۀ بهاء الدّین آباد، توابع قصبۀ اردکان، نه روز شبان – مداخل آن یکصد و پنجاه و پنج تومان و دو هزار دینار است. میاه اهرستان، بیست و دو جرّه و اراضی هفت قفیز – مداخل آن پانزده تومان است. اراضی قصبۀ تفت، دو قفیر – مداخل آن دو تومان است. میاه وَرِی تفت دو جرّه – مداخل آن دو تومان است. مصارف – بعد از وضع وجوه دیوانی املاک و رقبات و حقّ التولیّه، صرف تعمیر مسجد و مواجب خادم و وظیفۀ خطیب و مؤذّن و روشنایی مسجد و آنچه فاضل آید، در آشخانۀ مسجد صرف نمایند. 14 اکنون که سال 1393 ش است، روشن نیست از آن همه موقوفات که در وقف نامه ها آمده، چه بر جای مانده است که نیاز به بررسی اسناد موجود در سازمان اوقاف و امور خیریّۀ یزد دارد. بنا بر نوشتۀ ایرج افشار، مسجد نامبرده مرکّب از ایوان، صحن تابستانی و گرمخانه بوده است15 و آنچه در زمان نگارش کتاب یادگارهای یزد (سال 1353 ش) به چشم وی خورده، به قرار زیر است: 1- سراسر محراب از کاشی های معرّق (83 115سانتی متر عصر تیموری پوشیده شده است. 2- بدنۀ سمت شرقی منبر از کاشی معرّق و بلندی آن 147 با عرض 192 سانتی متر است. 3- در محراب گرمخانه، یک قطعه سنگ مرمر به اندازۀ 60 55 امّا بی هیچ نوع ظرافتی، مورّخ 1294 نصب است و به اطرافش دوازده امّام نقر گردیده. 4- درین مسجد یک قطعۀ قالی بافت سال 1350 قمری به اندازۀ 40/7 25/4 متر به طرح سجّاده ای (خانه خانه) و با نقوش درخت و بوته وجود دارد. در دورۀ آن صورت موقوفات مسجد و نیز در چهار گوشه اش این عبارت انگلیسی Dedicoted to the Masjid chahar monar of yazd بافته شد. عبارت فارسی بافته شدۀ آن چنین است: 1350- وقف مؤبّد شد این قالی بر مسجد خضر شاهی به محلّۀ چهار منار یزد، سه ربع از منال از مزرعۀ مشاع بهاباد الدّین اردکان و بیست و دو جرّه یکهری (کذا) از قنات اهرستان و ده قفیز زمین واقفه شکر باغ در اهرستان که واقفین متولیّان اولاد مرحمتشان واقف مقیم اردکانند و ده نفر نظّار ساکن یزد، حاجی سیّد محمّد رضا میبدی، ملتمس دعا، کارخانۀ ثابتی رضا 202. تمامی یک در باغ و عمارات معروف به باغ چشمه سورمه واقعه در تفت و تمامی دوازده جرّه قنات وری تفت. تاریخ شهر محرّم 1350. از پایاب واقع در مسجد، آب مشهور به آب بریده می گذرد. 16 امّا و بر پایۀ متن وقف نامه های موجود و مفاد تاریخ جدید یزد، روشن می شود که این مجموعه شامل: مسجد جامع (مسجد امیر خضر شاهی)، خانقاه ابواسحاقیّه و بقعۀ مرشدیّه بوده است. گزارش کار امّا وقف نامه ای که در سطور بعد، متن کامل آن بر اساس سه نسخۀ خطّی و یک نسخۀ چاپی موجود تقدیم می شود، داستانی شیرین دارد. در سال 1380 ش، آقای دکتر جلال گلشن یزدی که سال هاست ساکن آمریکاست، در یکی از سفرهای تابستانی خود به زادگاهش، سواد وقف نامه ای بزرگ را در اختیار این جانب مسرّت گذارد که تاریخ مندرج در آن 902 ق بود. وی بیان داشت، چون سال هاست این وقف نامه به امانت نزد من است و عمرها به کس وفا نخواهد کرد و روشن نیست در آینده چه خواهد شد، این وقف نامه در اختیار تو باشد تا به هر کجا که صلاح دانستی، بسپاری یا اهدا کنی. در سال 1381ش که آقای میرزا محمّد کاظمینی، بنای گنجینه ای از اسناد و نسخ خطّی را داشت و بنا شد آن را بعداً وقف آستانۀ امامزاده جعفر(ع) یزد بنماید، این جانب مسرّت بهتر آن دید که آن نسخه را برای حفظ و نگهداری بدان جا بسپارد، امّا در نظر داشت که روزی آن را بازخوانی و چاپ نماید، تا بخشی از تاریخ اجتماعی، فرهنگی و حتّی مکان های تاریخی یزد روشن شود. این بود که ابتدا تصویری از نسخۀ نامبرده تهیّه شد و سپس در بررسی ها متوجّه شدیم که دو نسخۀ دیگر از آن در کتابخانۀ وزیری و سازمان اوقاف و امور خیریۀ یزد، هر دو به سال 1286 ق موجود است، پس نگارنده گان نسخۀ موزۀ کاظمینی را اصل قرار دادند (به دلیل قدمت) و با مقابله با دو نسخۀ دیگر و متن چاپی که به لطف آقای حق شناس به دست نگارنده گان رسید، به متن موجود دست یافتند که امید است راهگشای پژوهندگان تاریخ و فرهنگ یزد باشد. آقای حق شناس از قول آقای جلال مهینی بیان می دارد که نسخۀ اصلی وقف نامه بر روی پارچه بوده و در اردکان وجود داشته است و بعدها به کتابخانۀ وزیری یزد داده شد، امّا جستجو برای دست یابی به متن اصلی در کتابخانۀ وزیری حاصلی نداشت. به گفتۀ آقای حق شناس، نسخۀ چاپی بر اساس همان نسخۀ اصلی رونویس و چاپ شده است. امّا در پایان نسخۀ چاپی، عبارت رونوشت از دادگاه شعبۀ یک یزد دیده می شود. مشخصّات سه نسخۀ خطّی و یک نسخۀ چاپی به قرار زیر است: 1- وقف نامۀ مسجد خضرشاه، نسخۀ خطّی گنجینۀ (موزه) میرزا محمّد کاظمینی در یزد، مورّخ 902 ق [تاریخ آن حقیقی نیست و از روی نسخۀ 902 ق رونویس شده و گویا از عهد قاجار باشد]، به خطّ نسخ، به ابعاد 295 20 سانتی متر (با علامت اختصاری: موزه). 2- صورت وقف نامۀ مسجد خضرشاهی. در مجموعۀ خطّی کتابخانۀ وزیری یزد، به شمارۀ 1687، (ص 126-105). مستند به تاریخ سوم ذی قعدۀ 1286 ق [امّا و به احتمال زیاد این تاریخ نسخۀ اصلی است و نسخۀ حاضر گویا از سدۀ 14 ق باشد] به خطّ شکستۀ نستعلیق تحریری زیبا، بی تاریخ. (با علامت: وزیری). 3- رونوشت وقف نامۀ مسجد میر خضرشاهی در ادارۀ کلّ اوقاف و امور خیریّۀ استان یزد، ش 1396 م، آرشیو 178، مستند به تاریخ سوم ذی قعدۀ 1286 ق، تایپ شده، بی تاریخ17، ( (با علامت: اوقاف) این نسخه پر از اغلاط تایپی است. 4- وقف نامچۀ مسجد میر خضرشاهی واقع در محلّۀ چهارمنار یزد، یزد: بی نا [چاپخانۀ گلبهار، 1327ش، جیبی، 38 ص]. (با علامت: چاپی). اهمیّت وقف نامۀ نامبرده تاریخی: این وقف نامه به غیر از اینکه سندی تاریخی دربارۀ یکی از مکان های مذهبی و آثار تاریخی یزد است، دارای اطّلاعات تاریخی - اجتماعی و ارزنده ای از سده های 9 و 10 ق در شهر یزد، اماکن، باغ ها و نام ها بویژه نام برجستگان سلسلۀ مرشدیۀ ایران در حوالی یزد و شیراز است و می تواند از لحاظ سلسله نسب برخی خاندان های یزدی سودمند باشد. ادبی: وقف نامه دارای مقدّمه ای آراسته به ترکیبات بدیع و زیبای فارسی و عربی همراه شده که تا حدّی نثر متکلّفانه را تداعی می کند. مؤلّف به غیر از تمسّک جستن به آیات قرآنی و عبارات عربی، از اشعار فارسی و عربی هم سود جسته است، همو در متن نیز بهره ور از سجع های زیبای فارسی و عربی شده است. نتیجه: بنا بر آنچه که آمد، نتیجه گرفته می شود، وقف نامۀ نامبرده یکی از وقف نامه های مهم در عصر خود بوده و می باید نسخ دیگری داشته باشد که در هر قرن بوسیلۀ بزرگان شهر تأیید و ممهور می شده است. زیرا تمام نسخه های موجود استنساخی است و کهن ترین نسخه هنوز بدان دسترسی حاصل نشده است. توضیح آنکه، برخی اسامی خاص ناخوانا بود و بین عبارات تأییدکنندگان خطّ تیره – نهاده شد. مرور کنندۀ نسخۀ موزه هر جا که نتوانسته آن را با اصل برابری دهد، کلمۀ کذا گذاشته است. عبارت داخل [] را نسخۀ موزه ندارد. مصححان از خانم مریم عظیم که زمینۀ دست یابی به نسخۀ ادارۀ اوقاف را فرهم کرد، تشکّر می کنند. پی نویس 1- این شخص، غیر از شمس الدّین محمّد خضرشاه و فرزند قطب الدّین خضرشاه است که در همان زمان می زیسته اند و آثار متعددی در یزد داشته اند و در تواریخ یزد، احوالشان مذکور است. (یادگارهای یزد 2: 250). 2- افشار، ایرج: یادگارهای یزد، یزد: نیکوروش و انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، چاپ دوم، 1374، ج 2: 250. 3- محلّۀ چهار منار، از محلاّت قدیمی یزد است. نام قدیم آن موضع کوی بهروک بوده است. وجه تسمیۀ جدید آن به مناسبت وجود چهار منار دو مدرسۀ مقابل هم (معروف به مدرسۀ چهار منار) بوده است که به دستور شمس الدّین محمّد بن رکن الدّین در سر کوچۀ بهروک ساخته شد. (تاریخ جدید یزد: 88) (در سال 728) و موجب آبادی آن محلّه گردید. یک حدّ این محلّه رودخانۀ خشکی است و پلی بر روی آن زده و آن را پل چهار منار نام گذارده بودند (جامع مفیدی 3: 678). محلّۀ چهار منار از محلاّت معروف خارج از حصار و محلّ باغ های دورۀ شهر بوده است و قسمتی از آن به نام کوچۀ بهروک موسوم بوده. مؤلف جامع مفیدی گفته است: کوچۀ بهروک که اکنون به چهار منار اشتهار یافته (جامع مفیدی 1: 187) (یادگارهای یزد 2: 239). 4- نام کوچۀ بهروک به عنوان سکّۀ بهروک و کوی بهروک در جامع الخیرات [ص 139] به مناسبت آثاری که شمس الدّین محمّد در آنجا ایجاد کرد، مکرّر آمده است و آن را "ظاهر یزد" دانسته (یادگارهای یزد 2: 249). 5- یادگارهای یزد، همان 2: 252-251. 6- مراد، خلفای سلسلۀ مرشدی از متصوّفه ای است که به شیخ مرشد، یعنی شیخ ابواسحق کازرونی معتقد بودند. (یادگارهای یزد 2: 250). 7- اصطلاحی برای خانه های اعیان از قبیل آنکه امروزه دولت منزل می گویند. (یادگارهای یزد 2: 250). 8- مؤلّف جامع مفیدی به علّت "دولتخانۀ خود" نوشته است که در "کوچۀ بهروک که اکنون به چهار منار اشتهار یافته ساکن بود." (ج 1: 187) (یادگارهای یزد 2: 250). 9- مراد، روستای گردفرامرز است که در یک فرسنگی یزد کنونی و بر سر راه یزد به تهران قرار دارد. 10- سلسلۀ مرشدیّه در یزد اهمیّتی داشته است و یکی از اقطاب آن ها موسوم به شیخ فریدالدّین عبدالباقی خلوتی، مدّت سی و هشت سال در یزد مقیم بود و همان جا وفات کرد و در بیت القاسمی، بیرون شهر یزد در کوی نرسوباد در گورستان مامّانوک دفن شد. (تعلیقات جامع مفیدی 3: 937-938، به نقل از مشیخه نسخۀ 2143 کتابخانۀ مرکزی دانشگاه تهران). 11- کاتب یزدی، احمد: تاریخ جدید یزد، به کوشش: ایرج افشار، تهران: امیرکبیر، چاپ دوم، 1375: 122-121 با تلخیص. 12- مفید مستوفی بافقی، محمّد: جامع مفیدی، به کوشش: ایرج افشار، تهران: اساطیر، چاپ دوم، 1385، ج 1: 187 با تلخیص. 13- طراز یزدی، عبدالوهّاب: کتابچۀ موقوفات یزد به کوشش: ایرج افشار، در فرهنگ ایران زمین، چاپ دوم، 1354، ج 10: 22. 14- همان: 23-22. 15- یادگارهای یزد، همان، ج 2: 250. 16- همان: 253-252. 17- نیز ر.ک: عرفان فر، محمّد جواد: فهرست اسناد موقوفات ایران، استان یزد، یزد: عرشیان، 1387: 667-665. [صورت وقف نامۀ مسجد میر خضرشاهی، واقع در محلّۀ چهار منار یزد اِعتصَمتُ بِاللهِ العَلیِّ اَحسَنُ وَ اَشرَفُ کَلامی که کریمۀ حروف و کلماتش از روی صور و معانی، مستلزم حقایق و معارف حضرت ربّانی باشد که از جماعت خانۀ قلب انسانی که منظر عنایات یزدانی و غرفۀ هدایا از شاهراه افواه و دهنۀ دهان و السنۀ لسان به ارکان کشور نطق و بیان در مضمار ظهور و اظهار در آیند و از بوادی اَیادِی و مراحل اَنامِل چابک دستان خطّۀ تحریر و تسطیر خضر آیین خیمۀ شعور و اشعار را بر مَنَصّات بروز در استرۀ حضور تکیه زنند و واقفان خبیر و ناقلان بصیر که صفحات صحایف ضمیر منیرشان به نقوش عقل سلیم و رأی مستقیم تصویر یافته، صدر هر کتاب با فصل الخطاب بروز هر مظهر مفاخر و معان و درّ و لَآلی آن زیب و زینت دهند و صنایع افراد و ذرایع ترقّی و تصاعد بر شوامخ و اوج فصاحت و قصر بلاغت دانند. بدایع حمد و سپاس، آفریدگاری است که افراد کاینات و اصناف موجودات، خواه خبردانان شارع یافت و هوشمندی و خواه بی خبران کنج غفلت و بی هوشی، چنانچه مقتضی رحمت رحمانیّت] عبودیّت او را گردن [انقیاد نهاده اند که: اِن کُلُّ] مَن فِی السَّمواتِ وَ الاَرضِ اِلاّ اتِی الرّحمنِ عَبداً* یُسَبِّحونَ لَه بِالخَفیِّ وَ اَلاِعلانِ یُقَدِّسونَ لَه بِالغُدُوِّ وَ الآصالِ حکیمی که چون نقش بند قدرت و چهره گشای ارادتش جهت تکریم در ضمن لَقَد خَلَقنَا الاِنسانَ فی اَحسَنِ تَقویم** نهال سرو مثال بنی آدم را انتصاب قامت بخشید و در مکتب عَلَّمَ آدَمَ الاَسماءَ درس خواندند، ذاکران صوامع لا یَعصَونَ اللهَ ما اَمَرَهُم که سجّادۀ عصمتشان بر دوش کونین و آثار طاعت شان بر گوش ثقلین افتاده، به سجده سر نهادند[1] و دعوی نَحنُ نُسَبِّحُ * از سر نهادند و ابجد لا عِلمَ لَنا ** از سر گرفتند. قدسیان، آگه از اطوار علومند، ولی همه در مکتب علمش الف و با خوانند. وَ لِلّهِ یَسجُدُ مَن فِی السّمواتِ وَالاَرضِ طَوعاً وَ کَرهاً وَ ظِلالُهُم بِالغُدُوِّ وَ الآصال *** و جوامع درود و صلاتی که مسامع ساکنان محافل و مجامع انس و ذاکران خلوت قدس از نشر نوافع[2] آن معنبر گردد، فدای روضۀ منوّر و خوابگاه معطّر برگزیده ای که ماهیچۀ رایات رسالت آیات مقام کمال و تکمیل به القاب محمودش موشّح و معلّی و مثال اقبال و اجلال او به توضیح رفیع جسیم اِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظیمٍ **** مزیّن و محلّی صیغۀ لغت افضالش مشتق از مصدر کُنتُ نَبیَّاً وَ آدَمُ بَینَ الماءِ وَ الطّینِ و بیان وصف کمالش مستفاد از معانی ما کانَ مُحَمَّدٌ اَبا اَحَدٍ مِن رِجالِکُم وَلکِن رَسولَ اللهِ وَ خاتَمَ النَّبییِّن ***** هنوز آدم، میان آب و گل بود که او شاهنشه اقلیم و دل بود باد و بر آل اولاد و عترت و اصحاب او که آستان هدایت آشیان ایشان منوّر[3] به اشعۀ لمعات اَصحابِی کالنُّجومِ ربایندگان گوی سباقت در مضمار علوم عَلَیهِم سَلامُ اللهِ ما بُنِیَت وَ بَقیَت فِی صَفَحاتِ ألاعوامِ وَ الدُّهورِ المَساجِدُ وَالمَعابِدُ وَ تُلیَت عَلی[4] المَنابِر وَ اَلمَقابِرِ اَسامِیهِمُ الشَّریفَهٌ وَ اَلقابُهُم اَلمُنیفَهٌ دَفعاً لِلمُعانِدِ وَ طَلَباً لِلمَقاصِدِ وَ الفَوائِدِ . * * * * * امّا بعد بر رأی اولوالالباب که اقطاب عالم صور و معانی اند و از فیض فضل حضرت ربّ الارباب از تختگاه آتَیناهُ الحِکمَة وَ فَصلَ الخِطاب * به نصیب اوفر و اوفی[5] محظوظ و بهره مند گشته"[6] پوشیده نماند که مؤسّس و بنیان[7] ایجاد و مُرصّص و منشی عالم کون و فساد و ممهّد قواعد احوال و اوضاع معاش و معاد افراد عبّاد که چابک دست قدرتش، سقف این گنبد لاجورداند و درا بِغَیرِ عَمَدٍ تَرَونَها ** بر افراخت. بناء ذات انسانی که فی الحقیقة، مطلع انوار صنع ربّانی و مظهر آثار لطف یزدانی و مجمع کمالات جسمانی و روحانی است، از دو جوهر جسم و روح پرداخت و اسالیب ایادی و آلاء و افانین مواهب و نِعّما در شأن ایشان ارزانی فرمود و بر بسی[8] مخلوقات تفضیل نهاد که: وَ لَقَد کَرَّمنا بَنی آدَمَ وَ حَمَلناهُم فی البَّرِ وَ اَلبَحرِ وَ رَزَقناهُم مِن اَلطَیِّباتِ وَ فَضَّلناهُم عَلی کَثیرٍ مِمَّن خَلَقنا تَفضیلاً *** و بواطن و ظواهرشان به دُرَرِ[9] وَ لَآلی عقل و علم و نطق و حکمت و رأی و رویّت زیب و زینت بخشید و چون عقل که اشرف جواهر است، دائماً اقتضاء طلب[10]کمالات و استدعاء اصلح[11]هرگونه کمالات می کند، کما قالَ اَلنّاظِمُ جَزاهُ[12] اللهُ خَیراً: عقل، هرگز خطا نیندیشد عقل را جز صلاح، نبود کار با من و تو بلا نیندیشد عقل را در صلاح هرزه مدار لاجرم شکر چنین منحی و نعمی کریمه بر ذمّت همّت هر صاحب کمال که لوح خیال از شکل محال و بال خالی باشد و به نقوش حسن مآل، حالی لازم و واجب است که بر فحوای نصّ قویم لَئِن[13]شَکَرتُم لَاَزیدَنَّکُم **** وظائف آن را به تقدیم رساند. فَشُکراً اِذا اُوتیَتَ فاضِلَ نِعمَةٍ فَلَم اَرَ مِثلَ الشُّکرِ حارسَ نِعمَةٍ وَ صَبراً اذا نَابتکَ[14]نَائِبةُ الدَّهرِ ... ...
صدا و سیما تنها در قبال یک قشر و یک طیف خاص مسئولیت ندارد
مخاطبش هستند مسئول است و واقعیت امر این است که ممکن است بخشی از برنامه های صدا و سیما مورد پسند گروه یا قشری قرار گیرد و یا عکس آن رخ دهد، بنابراین این آمادگی در همه عزیزانی که در صدا وسیما هستند باید وجود داشته باشد که هم بعضی مسائل را تحمل کنند و هم انتظاراتی که از برنامه هایشان در جامعه طرح می شود را مد نظر قرار دهند و در راستای پاسخگویی به این انتظارات بکوشند. استاندار یزد سپس با اشاره ...
مهم ترین سرمایه رسانه ملی اعتمادمردم است
گروه سینما و تلویزیون، رئیس سازمان صداوسیما با حضور در شهر مقدس قم ضمن زیارت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) با شماری از مراجع و علما دیدار و گفت وگو کرد. به گزارش بولتن نیوز ، محمد سرافراز؛ روز گذشته(1 اسفند) پس از زیارت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) با حضرات آیات مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، جوادی آملی، نوری همدانی و همچنین تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س)، رئیس جامعه مدرسان حوزه ...
دعوت دانشجویان از رئیس جمهور برای حضور در دانشگاه قم
توجه به شخصیت دانشگاهی حضرتعالی و اهتمام جنابتان نسبت به عمل به رهنمودهای مقام عظمای ولایت، و نظر به در پیش بودن سفر دو روزه هیات دولت به شهر کریمه اهل بیت (س) ، به عنوان تشکل های دانشجویی استان از شما انتظار داریم تا با حضور در محیط دانشگاه و در جمع دانشجویان استان ؛ در دانشگاه قم، و گوش سپردن به حرف ها و دغدغه های قشر نخبه کشور؛ روزنه ای در فضای سخت و صعب حضور مسئولان در دانشگاه باز کنید و غبار ...
عمده رویش های جامعه ما ناشی از فرهنگ دینی است
دین مبین اسلام شده، ورود جدی تر در حوزه فرهنگ انقلاب اسلامی، که خود برآمده از فرهنگ اصیل و ناب اسلامی و ایرانی است، می باشد. در این راستا به نظر می رسد در وهله اول باز تبیین و شناساندن این فرهنگ در داخل کشور، منطقه، بین کشورهای اسلامی و در سطح بین الملل و همزمان جدیت در تحقق و نهادینه شدن ویژگی ها و مؤلفه های آن در حوزه های مختلف علمی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، در سطح جامعه ایران، با توجه به ...
بیداری اسلامی در جهان به وسیله انقلاب اسلامی پایه ریزی شده است
دو اردوگاه تقسیم شده بود، افزود: غرب و شرق مانند دو تیغه قیچی کشورهای دنیا را در اختیار گرفته بودند اما خداوند به مسلمانان ایران موقعیت داد و در نتیجه انقلاب نعمات زیادی به ما داد تا شکرگزار باشیم. استاد برجسته حوزه علمیه با بیان اینکه طلاب در یک مرحله از عمر خود باید علم بیاموزند، گفت: در مرحله بعد باید در جامعه حاضر شویم و در عرصه اجتماعی نقش خود را ایفا کنیم. وی با اشاره به ...