سایر منابع:
سایر خبرها
واکاوی آموزه های فرهنگ رضوی از منظر آیت الله مکارم شیرازی
فرهنگ رضوی باید گفت، از امام علی بن موسی الرضا علیهما السلام نقل شده هنگامی که نام پدرش موسی بن جعفر را نزد او بردند فرمود: عقل ها با عقل او برابری نداشتند؛ ولی با این حال گاه با غلامان سیاه مشورت می کرد. به آن حضرت عرض کردند: با چنین شخصی مشورت می کنی! فرمود: إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَتَعالی رُبَّمَا فَتَحَ عَلَی لِسَانِه؛ای بسا خداوند متعال کلید حل مشکل را بر زبان او قرار دهد .[60]،[61] ...
امام رضا(ع) نقش مهمی برای عقل در فهم قرآن متصور بوده اند
اجرا شدن است. به عبارت روشن تر باید با میزان عقل و خرد نیک اندیش به تفسیر و تبیین این آیات پرداخت و از این ابزار الهی بهره جست. وی نوشته است: در نقل های دیگر همین استفاده از عقل و خردورزی از ائمه معصومین(ع) به چشم می آید. به عنوان نمونه حسن بن علی بن فضال از امام علی بن موسی الرضا (ع) روایت می کند که من از آن حضرت درباره آیه های الله یستهزئ بهم ( بقره، 15) و ومکروا و مکر الله ( آل عمران،54) و ...
ایران؛ زیر سایه چتر آفتاب هشتم
) در ایران که به زعم بسیاری از کارشناسان مذهبی و جامعه شناسان، موجب تعالی روح و برکت در زندگی مادی و معنوی و حتی شکل دهی به نوع زندگی مردم کشورمان شده است. * امام رضا(ع)، چراغ هدایت و کشتی نجات ما ایرانیان با این وجود، مدت امامت حضرت رضا علیه السلام حدود 20 سال طول کشید که 17 سال آن در مدینه و سه سال آخر آن در خراسان گذشت. وجود با برکت مرقد امام رضا(ع) در ایران که به زعم بسیاری از ...
ده خصلت فرد مسلمان در کلام امام رضا(ع)
خیر منی و اتقی. امام رضا(ع) فرمود: عقل شخص مسلمان تمام نیست، مگر اینکه ده خصلت را دارا باشد: از او امید خیر باشد. از بدی او در امان باشند. خیر اندک دیگری را بسیار شمارد. خیر بسیار خود را اندک شمارد. هر چه حاجت از او خواهند دلتنگ نشود. در طول عمر از تحصیل علم خسته نشود. کوچکی در راه خدا، از عزت با دشمن او، محبوب تر باشد. گمنامی و ناشناخته بودن را، از شهرت و مشهور بودن، خواهان تر باشد. فقر در راه خدا برایش از توانگری محبوب تر باشد. سپس فرمود: دهمی و چیست دهمی؟ به حضرت عرض شد: دهمی چیست؟ فرمود: هیچ کسی را نبیند مگر اینکه بگوید او از من بهتر و با تقوا تر است. ...
چرا امام رضا را سلطان می نامند؟/ ایرانیانی که یار امام هشتم شدند
مؤمناً حتی یکون فیه ثلاث خصال، سنه من ربه و سنه من نبیه و سنه من ولیه: مؤمن، مؤمن نیست مگر اینکه سه خصلت در او باشد: یک خصلت از پروردگارش، یک خصلت از پیامبرش و یک خصلت از امامش. آیت الله سید رضی شیرازی در تفسیر این حدیث می گوید: از خدا چه خصلتی باید در او باشد؟ کتمان سر. چرا امام این خصلت را از میان همه خصایص حضرت حق انتخاب فرمود؟ کتمان سر یعنی چه؟ کتمان سر یعنی اینکه انسان باید ظرفیت ...
روشنفکر واقعی کسی است که در مسیر عبودیت و بندگی خدا گام برمی دارد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سیدعباس موسوی مطلق، استاد حوزه و دانشگاه در مراسم عزاداری شب شهادت امام رضا (ع) که در محل حسینیه آیت الله خامنه ای برگزار شده بود، گفت: در مسیر سعادت انسان، غفلت مهم ترین آفت و بزرگترین دشمن انسان است؛ همانطور که حضرت علی (ع) نیز فرمود اَلغِفلَهُ اَضَرُّ الأعداء . وی افزود: بیش از آمریکا و اسرائیل، جهالت و بی بصیرتی مسلمانان آینده جهان ...
عوامل روانی پیدایش غلو در عصر ائمه
متعددی که در آنها رسول خدا(صلی الله علیه و آله)، علی(علیه السلام) را به حضرت عیسی(علیه السلام) تشبیه کرده است، به همین مطلب اشاره دارند. در یکی از این روایات آمده است: یا علی در تو مثلی است از عیسی(علیه السلام) که گروهی به جهت حب افراطی درمورد او هلاک شدند. (10) و در حدیثی که امام رضا(علیه السلام) آن را از امیرالمؤمنین(علیه السلام) نقل کرده، حضرت علی(علیه السلام) می فرماید: رسول خدا(صلی الله علیه ...
حضرت امام رضا (ع) با چه سیاست ها و تدابیری مامون را ناکام گذاشت؟
جمله این تدابیر است. به گمان زیاد اینکه ناگهان در مرو شایع شد که علی بن موسی همه مردم را بردگان خود می داند جز با دست اندرکاری عمّال مأمون ممکن نبود. هنگامی که ابی الصَّلت این خبر را برای امام آورد، حضرت فرمود: بار الاها، ای پدیدآورنده آسمان ها و زمین، تو شاهدی که نه من و نه هیچ یک از پدرانم هرگز چنین سخنی نگفته ایم و این یکی از همان ستم هایی است که از سوی اینان به ما می شود. ...
مراتب ولایت از منظر امام رضا علیه السلام
محمدبن علی علیه السلام روایت کند که فرمود: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به علی علیه السلام، حسن علیه السلام و حسین علیه السلام وصیت کرد. آن گاه درباره این سخن خدا که فرمود: ای کسانی که ایمان آورده اید از خدا اطاعت کنید و از پیامبر و صاحبان امر اطاعت کنید،صحبت کرد(صدوق،1378،ج2،ص131). از نگاه امام رضا علیه السلام ازجمله شئون ولایت انبیا علیهم السلامعلم و عصمت است؛ ازاین رو، تمام انبیا ...
مواضع سیاسی امام رضا علیه السلام در مسأله ولایت و حاکمیت
ولایتعهدی مخالف هستند. در ذیل، به برخی از اقدامات آن حضرت اشاره می شود: 1. ایشان برای وداع، به کنار قبر جد گرامی شان رسول خدا صلی الله علیه و آله رفتند و چندین بار با قبر جدشان وداع کردند و با صدای بلند به گریه پرداختند (صدوق، 1378ق، ج 2، ص 217). این رفتار حاکی از اجباری بودن سفر امام بود. 2. امام رضا علیه السلام به مُخَوَّل سیستانی که برای بدرقه خدمت حضرت رسیده بود فرمود: مرا ...
واعظ و اهل منبر باید مخلص و صادق باشد (1نظر)
رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آیینه یزد مسلمانان اعم از شیعه و سنی، آزادگان جهان، بسیاری از پیروان دیگر مذاهب و ادیان و کسانی که در کشورهای مختلف دنیا با زندگانی امام حسین(ع) آشنایی داشته باشند در ماه های محرم و صفر خود را عزادار سرور و سالار شهیدان می دانند و در عزایش اشک می ریزند. در طول جنگ، همه ابعاد کربلا با هم گره خورده بود. مداحانی که رزمنده بودند، هم حماسه می آفریدند و هم اشک می ریختند. نام شان و عکس شان نیز مطرح نبود. اما امروز کافی است که سری به برخی مجالس بزنید، نام برخی مداحان اطوار آنان، نوع موسیقی ای که انتخاب می کنند، جعلیاتی که تحت عنوان وقایع کربلا مطرح کرده و به خورد مردم می دهند، همه، نشان می دهد که هدف، مسابقه در گرفتن اشک است... - گاهی اشک می ریزیم که بیعت کرده باشیم و گاهی اشک می ریزیم که اعتراض خود را نشان دهیم. همه این عزاداری ها برای امام حسین(ع)، بدان خاطر است که می خواهیم با او بیعت کنیم. در محرّم، در هر خانه ای که شما پرچم سیاه می زنید و هرگاه پیراهن سیاه می پوشید یعنی: ای حسین بن علی(ع)! من هم در حزب شما هستم. می خواهم حسینی باشم. این رنگ سیاه پرچم و یا رنگ سرخ خون دلم، همه بهانه آن است که به رنگ شما درآیم، به رنگ خدا درآیم. رنگ خدا چیست؟ بی رنگی. من می خواهم صفات شما را پیدا نمایم و از همه رنگ ها و نیرنگ ها رهایی پیدا کنم... - اگر می خواهیم از مصیبت بگوییم، باید حقایق کربلا را بیان کنیم. به جای آنکه اهل بیت را کوچک نماییم، از خباثت یزید، شمر، عمرسعد و ابن زیاد سخن بگوییم. جنایت درباره هر کسی از ابنای بشر انجام شود، رقت انگیز است اما درباره کسانی که عزتی داشته اند، رقت انگیزتر است. پیامبر(ص) فرمودند: اکرام کنید عزیز قومی را که ذلیل شده است .1 در تاریخ 22/8/94 مقاله ای تحت عنوان تحریفات عاشورا و ستمگرانی که بانی عزاداری بودند در این ستون درج گردید. پنجشنبه و جمعه شب هفته گذشته در دو جلسه روضه خوانی و در دو محل جداگانه با فاصله چهار،پنج کیلومتر برای شرکت در مراسم سالگردی بر حسب اتفاق راقم این سطور را پای منبر گوینده ای نشاند که حدود نود درصد مضامین و مطالب ارائه شده توسط وی در هر دو شب یکسان بود اما آنچه بیشتر باعث شگفتی می شد اهانت هایی بود که آن شخص در لابلای گفتارش نثار عده ای از فعالان سیاسی و بعضی از طرفداران و بزرگان فرقه های اسلامی در صدر اسلام می کرد که جز ایجاد شکاف و دو دستگی و حربه به دست مخالفان و معاندان و دشمنان کشور و اسلام دادن نتیجه ای در بر ندارد. به بزرگان حوزه های علمیه و علمای دارالعباده در کمال ادب پیشنهادی مطرح می گردد تا در صورت صلاحدید هر سال قبل از فرا رسیدن ماه های عزاداری سرور و سالار شهیدان طی جلساتی تذکرات لازم به بعضی از گویندگان و منبری ها و طلاب بدهند باشد تا از تکرار این گونه مطالب خودداری گردد یا اگر بعضی از آن منبری ها توانایی حفظ و صحیح خواندن آیات و احادیث را ندارند از روی نوشته و یادداشت جملات را بازگو کنند و از تحقیر و توهین و بیان اظهارات خلاف واقع در مورد هر انسان مسلمانی به جد خودداری نمایند. منبر جایگاه با عظمتی است که به سادگی نباید نوشته های روزنامه ای و سایت هایی را که بدون مدرک و دلیل به افرادی تهمت و افترا وارد می کنند نقل نمود یا منبر را نباید جولانگاه حمله به کسانی قرارداد که نماد و شخصیت مورد احترام اقوام و مذاهب اسلامی هستند. گرچه مردم هر شهر و دیار، بسیاری از وعاظ و طلاب را می شناسند که بعد از تحقیق و بررسی و مطالعه منبر می روند و خوشبختانه توانسته اند طرفداران زیادی را به خود جذب نمایند. مردم هر کوی و برزن هم از علم و موعظه و نصیحت آنان بهره می برند. چون به فرموده عالم جلیل القدر محدث نوری واعظان باید راستگو باشند و از دروغگویی پرهیز کنند و با اخلاص و صداقت جامعه را هدایت و راهنمایی نمایند. در این ستون بخش هایی از بیانات مقام معظم رهبری در سال های 87 و 88 در دیدارهای متعدد با مردم نقل می گردد: خط قرمز از نظر نظام اسلامی و از نظر ما، عبارت است از اهانت به مقدسات یکدیگر. آن کسانی که نادانسته، از روی غفلت، گاهی از روی تعصبهای کور و بیجا، چه سنی و چه شیعه، به مقدسات یکدیگر توهین میکنند، نمیفهمند چه می کنند. بهترین وسیله برای دشمن همین ها هستند؛ بهترین ابزار در دست دشمن همین ها هستند؛ این خط قرمز است. 2 هم عالم شیعه، هم عالم سنی، باید این را بفهمند؛ این را درک کنند. بدیهی است دو تا مذهب در برخی از اصول، در برخی از فروع با هم اختلاف دارند؛ البته در بسیاری هم با هم اتحاد دارند. اما اختلاف به معنای دشمنی نیست. 3 خیلی از این مردم بیچاره ی بی خبرِ سلفی و وهّابی که بوسیله ی دلارهای نفتی تغذیه می شوند تا بروند در اینجا و آنجا عمل های تروریستی انجام بدهند - در عراق یکجور، در افغانستان یکجور، در پاکستان یکجور، در نقاط دیگر یکجور – نمی دانند که مزدور دشمنند. آن مرد شیعی هم که می رود به مقدسات اهل سنت اهانت میکند و دشنام می دهد، او هم مزدور دشمن است، ولو نداند که چه می کند. 4 باید برویم به سمت وحدت. امروز دنیای اسلام محتاج وحدت است. عوامل تفرقه هم وجود دارد؛ باید بر آن عوامل فائق آمد؛ باید بر آن عوامل پیروز شد. 5 اینکه در دنیای تشیع علیه برادران اهل سنت، در دنیای تسنن علیه برادران شیعه کتاب بنویسند، تهمت بزنند، بدگویی کنند، این نه هیچ شیعه ای را سنی خواهد کرد، نه هیچ سنی ای را شیعه خواهد کرد. آن کسانی که مایلند همه ی مردم دنیای اسلام به محبت اهل بیت و ولایت اهل بیت بگروند، بدانند با دعوا راه انداختن و با اهانت کردن و با دشمنی کردن هیچ کس را نمی توان شیعه کرد و به ولایت اهل بیت متوجه کرد. دعوا ایجاد کردن جز بَغضاء و جدائی و دشمنی هیچ اثر دیگری ندارد و این بغضاء و دشمنی و جدایی همان چیزی است که امروز آمریکا می خواهد، صهیونیست ها می خواهند و دارند برای آن تلاش می کنند. 6 نظر خوانندگان آیینه را به گفتار یکی از مراجع تقلیدجلب می نماید: مبلغان در منابر خود به قرآن و حدیث تکیه بیشتری کنند و شایسته نیست که مبلغان فقط به مسائل سیاسی بپردازند. این مرجع تقلید در همایش مبلغان اعزامی در ایام محرم 1437 که در سالن اجتماعات مدرسه فیضیه برگزار شد، افزود: مبلغان در منابر خود به قرآن و حدیث تکیه بیشتری کنند و بدانند که اگر فقط به مسائل سیاسی بپردازند شایسته منبر نیست و اگرچه اثری فوری داشته باشد اما اثر دائمی ندارد در حالی که باید استخوان بندی منبرشان قرآن و حدیث باشد. بعد به عنوان ضرورت، مسئله سیاسی را مطرح کنند. 7 یکی از فعالان سیاسی درباره بعضی از مداحان اینگونه اظهار نظر می کند بیاییم زمان حالا را با زمان امام(ره) مقایسه کنیم. در زمان ایشان مداحان وجود داشتند، ولی کشور ما کشور مداحی نبود. کشور عقل و منطق بود. اگر بنا بود مراسمی باشد باید دانشمندان و اندیشمندان سخن می گفتند و با مردم حرف می زدند. اگر کسی چاپلوسی و تملق می کرد، امام(ره) با او برخورد می کرد و اجازه نمی داد چاپلوسان و متملقان به مداحی بپردازند. الان می بینیم بخش زیادی از رسانه ملی در اختیار برخی از مداحان است. بخشی زیادی از مجالس ما در اختیار برخی از مداحان است. حتی مدتی کار به جایی رسیده بود که اصلا در مراسم فاتحه و بعد از آن اصلا سخنران را دعوت نکنند و خود مداح از اول تا آخر برنامه را اجرا کند؛ یعنی ما این وضعیت را پرورش دادیم و این اراده ای پشت قضیه بود تا مداحان جایگزین دانشمندان شوند، مداحان جایگزین نخبگان شوند. کلاس های مداحی تشکیل شد. بسیاری از بچه هایی که چهار روز در یک نهادی رفتند، دوره مداحی می بینند و تلاش می کنند این مداحی را به عنوان شغل انتخاب کنند. اصلا مداحی تخصص و شغل شده است. آن وقت مداحان با هم مسابقه می گذارند. مداح که فضیلتی ندارد، علمی هم برای ارائه که ندارد. فقط صدایی دارد و چهار بیت شعر می تواند بخواند. بالاخره باید به کسی بپرد، از کسی تعریف کند، به کسی توهین کند تا کارش رواج پیدا کند. کسی هم که صدای بلندتری داشته باشد و روی بیشتر و بتواند جسورانه به شخصیت ها حمله کند، در میان قشری از جامعه و نه افکار عمومی میداندار می شود. حالا یک روز این فرد هست و روز دیگر فرد دیگری جایگزین او می شود. ما باید با این فرهنگ مقابله کنیم. 8 متاسفانه امروز در جامعه شیعه، عده ای مرد و زن و جوان و پیر ما گرفتار چنین رفتارهای ناپسندی شده اند که بجای آگاهی بخشی و اعتراض و فریاد علیه ستمگران و متجاوزان به حقوق انسان ها و اندیشیدن و تفکر درباره حرکت و قیام حضرت سیدالشهدا(ع) و الگو گرفتن از مکتب حیات بخش فرزند رسول خدا که افتخار تاریخ بشریت و همه آزادگان جهان است مجالس عزاداری آن بزرگوار در مواقعی شده است وسیله تحقیر و توهین به مخالفین حزب سیاسی و نوحه خوانی هایی با آهنگ های مبتذل خوانندگان روزگار پهلوی و اشعار سخیف و بی مغز که نه تنها دل ها را جلا نمی دهد و بیدار نمی کند که می میراند و اندیشه ها را سست و اعتقادات نسل جوان را پوک و پوچ و بی محتوا می کند. و سخن پایانی، نقل گفتاری از یک نویسنده در هفتصد سال پیش که می گوید: سخنان قصه گویان و نیز واعظانی که در گفتار خود بدعت ها می آمیزند نارواست. قصه گو اگر اخبار دروغ بگوید فاسق است و بازداشتن او واجب، همچنین است واعظ بدعت گذار که حضور در مجلس او جز به قصد رد گفتارش نارواست. واعظی که جوان باشد و خود را برای زنان بیاراید و در جامه و وضع ظاهری از قبیل داشتن موهای دراز و نیز در حرکات و رفتار خود را مقبول زنان بنماید باید از وعظ ممنوع گردد زیرا فساد آن بیشتر از صلاح است. 9 مدیر مسئول پی نوشت ها : 1- روزنامه ایران، 27/7/94 2- دیدار مردم سقز، 29 اردیبهشت 88 3- دیدار روحانیون و طلاب تشیع و تسنن کردستان، 23/2/88 4- در جمع مردم استان کردستان در میدان آزادی سنندج، 22/2/88 5- در سالروز ولادت حضرت پیامبر اعظم (ص)، 25 اس-فند 87، خبر آنلاین 6- دیدار هزاران نفر از قشرهای مختلف مردم به مناسبت عید سعید غدیر خم، 27 آذر 87 7- سایت جماران، آیت الله العظمی سبحانی8- رسول منتجب نیا، روزنامه شرق، 18/7/94 9- آیین شهرداری ، محمد احمد قرشی، 648-729 ه. ق، صفحه 183 ...
مغناطیس عشق!
اینگونه نیست.شخصیتی همانند زید چگونه می تواند مستقل وخودسردست به قیام بزند؟ درروایتی از امام رضا که مامون خلیفه عباسی درباره زید ازحضرت سوال نمود نقل شده که حضرت فرمود:" زید قبل از قیام خود از جدم امام صادق نظرخواهی کرد وجواب شنید اگر به کشته شدن درمحله کناسه کوفه راضی هستی، خود می دانی!" که کنایه ازاین بودکه تو در این قیام کشته می شوی و شد. در یکی ازسفرهای وی به کوفه کوفیان به او ...
■ آداب و زیارت روز شهادت امام رضا
قَتَلَ اللَّهُ مَنْ قَتَلَکَ بِالْأَیْدِی وَ الْأَلْسُنِ تو صبر کردی و تو در دین خدا با صدق و حقیقت و تصدیق کامل بودی خدا بکشد آنان را که تو را کشتند و به دست و زبان تو را آزردند پس تضرع و مبالغه کن در لعنت کردن بر کشنده امیر المؤمنین و قاتلان حسن و حسین علیهم السلام و قاتلان جمیع اهل بیت رسول خدا علیهم السلام پس از پشت قبر برو و نزد سر آن حضرت دو رکعت نماز بکن در رکعت اول سوره یس ...
چرا حقوق زن ومرد دراسلام متفاوت است؟
... حق تحصیل کمال انسانی در نگاه اسلام ملاک برتری انسان ها نه جنسیت، نه ثروت و نه مقام آن ها، بلکه تقوا و ارزش های اخلاقی است. قرآن کریم می فرماید: ای مردم! ما شما را از مردی و زنی آفریدیم و تیره ها و قبیله هایی قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید. گرامی ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست! [6] حق رسیدن به کمال انسانی و تحصیل فضیلت های الاهی برای زن به مانند مرد در دین اسلام ...
ویژه نامه شهادت امام رضا علیه السلام
یکی از مبلغین دین مبین اسلام گردید. رجاء ابن ضحاک که از طرف مأمون مامور حرکت دادن امام از مدینه به سوی مرو بود، می گوید: آن حضرت در هیچ شهری وارد نمی شد مگر اینکه مردم از هر سو به او روی می آوردند و مسائل دینی خود را از امام می پرسیدند. ایشان نیز به آنها پاسخ می گفت و احادیث بسیاری از پیامبر خدا و حضرت علی (علیه السلام) بیان می فرمود. هنگامی که از این سفر بازگشتم نزد مأمون رفتم. او از ...
خلاصه ای از زندگینامه و شهادتنامه امام رضا(ع)
بر حضرت هنگام خروج از مدینه نشانه ناخشنودی حضرت از سفر به خراسان است. ولایت عهدی اجباری امام رضا علیه السلام با قبول ولایت عهدی اجباری هم چون امام حسن علیه السلام که صلح تحمیلی معاویه را پذیرفتند به مردم فهماندند که سیاستش از سیاست مأمون کاملاً جداست و در گفت وگو با مأمون درباره خلافت، با کمال صراحت به مأمون فرمود: تو چکاره ای که خلافت را به من واگذاری؟ اگر خلافت را خدا به ...
رفتارشناسی امام رضا (ع) در امر به معروف و نهی از منکر
رضا (ع) کوشیدند در کشاکش دو جریان عقل گرایی افراطی و ضدیت با عقل، با ایجاد موازنه میان عقل و نقل و تبیین نحوه تعامل آن دو، اعتدال و عقلانیت اسلام را توامان به اثبات برسانند و آن حضرت در مواجهه با چنین فضایی، پیش و پس از ولایت عهدی اجباری، شیوه مناظره و گفت و گو با صاحبان افکار و پیروان ادیان را برگزیدند و با سعه صدر و آرامش خاصی به پاسخگویی به شبهات و اشکالات می پرداختند. وی افزود: امام(ع) پس ...
مباحثات مسیحی اسلامی در زمان عباس میرزای قاجار
دو گریزد. پس دانش جز اشراق فطری که از صقالت آینه وجود انسانی عکس پذیر شهود شود، چیزی دیگر نخواهد بود. و از این مقام نشان می دهد کلام معجز نظام امام کلّ انام علیه الصلاة و السلام در اول خطبه نهج البلاغه که فرمود [3] اوّل الدین معرفته و کمال معرفته التصدیق به زیرا که تصدیق را چون کمال معرفت مقرر فرموده، پس اول معرفت که اوّل درجه دین است غیر تصدیق باشد، و غیر تصدیق به ضابطه حکما تصور است و ذات او ...
هشدار پیامبر (ص) درباره هفت فتنه در آخرالزمان!
... ابو نعیم حدیث اجتماع امت را به دور معاویه از رسول خدا صلی الله علیه و آله به طریق روایت کرده است. اگر کسی اشکال کند و بگوید: علی علیه السلام هم مثل امام حسن علیه السلام می دانست که بالاخره مردم دور معاویه را خواهند گرفت پس برای چه آن حضرت با معاویه (لع) جنگ کرد و آن همه خون ها در بین آنها ریخته شد؟. جواب، چند وجه است، اول: اینکه مولای ما علی علیه السلام مامور بود که با سه دسته جنگ کند: 1 ...
امام مجتبی(ع) اسوه کامل اخلاق الهی
به گزارش تابناک مرکزی ، در سالروز شهادت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام با گفتاری از آیت الله جواد فاضل لنکرانی درباره سیره امام حسن مجتبی(ع) به توصیف این آفتاب گرما بخش می پردازیم * من هم محتاج خدا هستم پس هیچ نیازمندی را رد نمی کنم قیل له : لأی شیء لا نراک ترد سائلا وان کنت علی ناقة ؟ فقال علیه السلام : انی لله سائل ، وفیه راغب وانا استحیی أن اکون سائلا وأرد سائلا ، وان ...
ویژگی های مومن از بیانات حضرت امام رضا (ع)
به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس ، درباره ویژگی های مومن حضرت امام رضا (ع) سه ویژگی را به ترتیب زیر برشمردند که باید شخص از آن بهره مند باشد. صفتی از پروردگارش و صفتی از پیامبرش و صفتی از امامش. صفت پروردگارش رازپوشی است و صفت پیامبرش مدارا کردن با مردم است و صفت امامش تحمل و صبر در سختی و تنگی است. (تحف العقول ص 465) *** اهمیت رازداری رازداری دو نوع است: 1) راز ...
امام رضا(ع) چرا به ایران هجرت کردند؟
و حیله مأمون عباسی، راه خراسان را در پیش گرفت. وقتی حکومت مامون استقرار پذیرفت. مامون ضمن نامه های متعدد از امام رضا(ع) خواست تا همراه بزرگان علوی به خراسان بیاید و چون با مخالفت امام رو به رو شد، پیکی برای انتقال امام رضا(ع) روانه مدینه کرد. صدوق از مخول سجستانی نقل می کند: زمانی که پیکی برای بردن امام رضا(ع) به خراسان وارد مدینه شد، من آنجا بودم. امام برای خداحافظی از رسول خدا(ص) به حرم ...
چرا امام حسن مجتبی(ع) با جعده ازدواج کردند
گروه دین و اندیشه تیتریک بیست و هشتم ماه صفر سال 50 هجری قمری سالروز شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام مصادف است. یکی از سؤالاتی که درباره امام حسن مجتبی(ع) مطرح می شود این است که چرا حضرت با جعده دختر اشعث بن قیس ازدواج کرد تا وی با زهر، ایشان را به شهادت برساند. حجت الاسلام اسدالله محمدی نیا از پژوهشگران حوزه علمیه قم در کتاب امام حسن مجتبی(ع)؛ امیر کرامت این پرسش را پاسخ ...
حق نابود شدنی نیست، امّا نفوذپذیر است
شما هستیم، این خصوصیت نفوذ است. خداوند از ابتدا این هشدار را به انسان داد، در قرآن می فرماید: کَانَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً فَبَعَثَ اللّهُ النَّبِیِّینَ مُبَشِّرِینَ وَمُنذِرِینَ همه ی مردم امت واحده هستند و پروردگار عالم انبیاء را مبعوث کرد و این فاء را بر سر بعث آورد؛ یعنی انبیاء حتماً می آیند، خدا رها نمی کند، همانگونه که قبل از هبوط فرمود: قلنا اهبطوا منها جمیعاً فاما یأتینکم منّی ...
دوستی اهل بیت(ع) محور وحدت جهان اسلام، هدف توطئه های دشمن
مبادا کسی از ایشان رنجیده خاطر شود. از سوی آن حضرت، به احدی بدی و آزاری نمی رسید. با فقیران همنشین می شد و بدی را با نیکی پاسخ می داد. حلم امام امام حسن(ع) به تمام معنا، انسانی واقعی و نمونه کامل خلق نیکوی پیغمبر صلّی الله علیه و آله بود. غضب، او را به هیجان نمی آورد و امور شخصی ناخوشایند، او را تکان نمی داد. تحت تأثیر خشم، کاری انجام نمی داد و عمل آن حضرت همواره تداعی گر این ...
عظمت پیامبر و آزاد ساختن بشر از بند ها و بت ها به سوی جهانِ بهتر
به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس ، مقاله امام موسی صدر که به مناسبت میلاد حضرت رسول در دو هفته نامه النهج مورخ 14 سپتامبر 1960 (23 شهریور 1339) به چاپ رسید. بسم الله الرحمن الرحیم از سپیده دمِ آفرینشِ آدمی، ذهن او در پی شناخت بود. از همین رو، در خود و پیرامون خود به کشف ناشناخته ها پرداخت و در طی هزاران سال با تلاشی جانکاه به دنبال حقیقت گشت. آنچه بیش از همه آدمی را به ...
پیامبر اکرم ، جامع کمالات همه مخلوقات بودند
؛ بحارالأنوار ج : 1 ص : 9 اول چیزی که خداوند خلق کرد نور من بود یا اول ما خلق الله روحی؛ بحارالأنوار ج : 54 ص : 30 اول مخلوق حق تعالی روح من بود. درشب معراج فرمود: اوتیت جوامع الکلم رابطه کلام حضرت با مقام ختمیت ایشان چیست ؟ توضیحی بر جوامع الکلم داشته باشید ؟ برخی واژه جوامِعُ الْکَلِم در حدیث نبوی اُعطیتُ جوامع الکلم؛ عوالی اللآلی ج : 4 ص : 121 را ناظر به سخنان جامع ، موجز و پرمعنای ...
مدارا و نرمی با مردم را از محمد(ص) بیاموزیم/رحمت اله بیگدلی*
عنوان خدمتکار خانه شیماء به زندگی خود ادامه دادند. 4. ترحم و دل سوزی پیامبر(ص) در حدی بود که امام صادق(ع) فرمود: روزی رسول خدا(ص) نماز ظهر را با جماعت خواند، مردم بسیاری به او اقتدا کردند، ولی آن ها ناگاه دیدند آن حضرت برخلاف معمول دو رکعت آخر نماز را با شتاب تمام کرد. مردم از خود می پرسیدند، به راستی چه حادثه مهمی رخ داده است که پیامبر(ص) نمازش را با شتاب تمام کرد؟! پس از نماز از پیامبر(ص ...
بُحران جهل از منظر امام رضا(ع)
ایام شهادت امام رئوف و مهربانمان امام رضا(ع) تنها به عنوان نمونه از محضر او کسب علم می نماییم: دوست هرکس عقل او ، و دشمنش جهل اوست (تحف العقول ص467)==== این جمله ی مطلق خود نشان دهنده ی نقش مؤثر عقل و همچنین عُمق فاجعه ی جهل می باشد. ابن سکیت به آن حضرت گفت : امروزه حجت بر مردم چیست ؟ در پاسخ فرمود : همان عقل است که به وسیله آن شناخته می شود آن که راستگو است از طرف خدا و از او باور می کند ...
خلاء مدیریت معصوم و تاخیر در تحقق آرمان شهر موعود
توان و ((مدیریّت معصوم))اند. این، همان خلأی است که پس از رحلت پیامبر به وجود آمد. با وجود اعتراف به فضل و علم و فهم ممتاز علوی، با بهانه های کودکانه، عرصه ی مدیریّت جامعه را مستغنی و مستقل از توان معصوم معرفی نمودند و تاریخ، در عمر دراز خود، سرخوردگی انسانیّت را از این محرومیّت، به کرّات مشاهده کرده است . در این نگاه و با این تحلیل، تحقّق جامعه آرمانی برای شهروند فضیلت مدار یا جامعه ...