سایر منابع:
سایر خبرها
همه چیز درباره دادگاه ویژه روحانیت و پرونده های مهم آن
...، هیات هایی مرکب از سه نفر از اهل علم مورد وثوق و دو نفر از معتمدین محل تشکیل ، و ماموریت رسیدگی به پرونده های اشخاصِ به صورت روحانی یا اهل منبر را به آنان بدهند ؛ و پس از ثبوت جرم - شرعاً - تحت نظر دادگاه انقلاب اسلامی به مجازات برسند. هیچ کس و هیچ گروهی حق ندارد متعرض معممین بشود و به روحانیون اهانت کند 2.هیچ کس و هیچ گروهی حق ندارد متعرض معممین بشود و به روحانیون اهانت ...
افتخار به شهروندی دولت فقر
. پیامبران و اولیای الهی با دمیدن روح ایمان، شجاعت و مقاومت در قشرهای گوناگون آنان را برای تثبیت حق و دفاع از فرهنگ فضیلت و بصیرت بسیج میکرده اند. اینجاست که باید با سعدی همگام گردید که میگوید: سعدیا گرچه سخن دان و مصالح گویی به عمل کار برآید، به سخن دانی نیست و با حافظ شیرین سخن هم راز که گفته است: نه من ز بی عملی در جهان ملولم و بس ملالت علما هم ز ...
محقق داماد: بعد از 37 سال هنوز نتوانستیم اخلاق را نهادینه کنیم
- دسته سومی که به ابعاد دیگر طرح نیز نظر دارند و صرف نظر از اینکه اصل خبر درست باشد یا نه و در عمل اجرایی شود یا نه، به این موضوع به صورت همه جانبه و حرفه ای نگریستند. نگارنده چنین جمع بندی نموده که اگر بپذیریم کسانی که نسبت به تحولات علوم انسانی در مدارس و دانشگاه بی تفاوتند جزو افراد گروه نخست هستند و کسانی هم که واکنش های گسترده و تند نشان می دهند جزو دسته دوم خواهند بود باید این گونه ...
روایت خسرو معتضد از همکاریش با معمای شاه
...> اما لااقل تا حالا اینطور نبوده است. تمام اتفاقات در دوره پهلوی پدر و پسر انگار توسط اردشیر و شاپور ریپورتر مدیریت می شده است. این فکر آقای عبدالله شهبازی است؛ البته در این فیلمنامه او جایی ندارد. او فرد بسیار خوبی است اما من با نظراتش 90 درصد مخالفم. اما شما همین حالا از سریالی دفاع می کنید که تا الان آنچه نشان داده از نظر خیلی ها وفادار به تاریخ نبوده و آنچه خودش می دانسته یا ...
مهم ترین عامل در جریان سازی، معرفت شناسی است
و مکتب ما ارجحیت دارد و به گرایش ها جهت می دهد، مسأله معرفت شناسی و یا معرفت شناسی دینی است. اگر فلسفه بخواهد مطرح شود، پایه اش معرفت شناسی است. در حالی که قبلاً دانش معرفت شناسی به عنوان بخشی از مباحث منطق و فلسفه مطرح می شد و در عمل به طور مستقل به آن نمی پرداختند. اما اکنون به عنوان دانش مستقل به آن نگاه می کنند. حالا که این دانش مستقل شده است، ما به راحتی می توانیم بگوییم: ریشه ای ترین جهت ...
با عروس شیطان آشنا شوید !
نشوید تا بدانید چه می گویید. (نساء/43) و در آیه ای دیگر، شراب را پلید و از عمل شیطان دانسته و می فرماید: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَیْسِرُ وَالأَنصَابُ وَالأَزْلاَمُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّیْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ؛ ای اهل ایمان، شراب و قمار و بت پرستی و تیرهای گروبندی، پلید و از عمل شیطان اند پس، از آن ها دوری کنید تا رستگار شوید ...
حاج شیخ مجتبی قزوینی از چهره های بزرگ قزوین است
قرآن کریم اشاره می کند. وی تصریح کرد: این عالم قزوینی در زمینه اخلاقیات و سیاست و حکمت الهی حکیم کاملی بوده و به فلسفه نیز اشراف کامل داشتند البته با فلسفه آلوده و مخالف احکام الهی مخالف بودند. نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: با اینکه حاج شیخ مجتبی قزوینی به علم فلسفه اشراف کامل داشتند به این سبب از ایشان به عنوان متعلم قرآنی تعبیر می شود که لفظ فیلسوف در شأن ایشان نیست. ابوترابی فرد در دوره نهم خاطرنشان کرد: کتاب پنج جلدی فرقان این عالم بزرگوار نماد اخلاص و صدق است. انتهای پیام/77022/صا20/ ...
خبرگان و مفهوم نظارت بر رهبری
عملکرد کمیسیون هایی به میان آمد که بر رهبری نظارت دارند یا افراد در مظان رهبری را رصد می کنند تا در آینده و هنگام نیاز، به عنوان ولی فقیه به مردم معرفی شوند. البته در سخنان آیت الله هاشمی رفسنجانی در این باره بحثی به میان آمد که به نظر ایشان، مجلس خبرگان باید نهادهای زیر نظر رهبری را تحت نظارت بگیرد و گزارش آن را به رهبری و خبرگان ارایه کند. ظاهرا همین امر منجر به این شد که آیت الله آملی لاریجانی در ...
روشنفکری پژوهی
قرار می گیرند. ازاین رو، ضمن آنکه در برآیندگیری و رسیدن به نوعی تصویر انتزاعی از روشنفکران یا دستیابی به نوعی مفهوم کلی از روشنفکر به همه ویژگی ها و نقاط قوت و نقاط ضعف روشنفکران خاص توجه می شود، سرانجام تصویری پدید می آید که تفاوت هایی را با روشنفکران خاص نشان می دهد و این تصویر، البته، با ورود چهره های هرچه بیشتری از روشنفکران خاص به حوزه توجه و بررسی تغییر می کند. بدین سان یافته های پژوهشی ...
الزامات دهگانه پژوهش از منظر آیت الله العظمی جوادی آملی
] از این رو برای حفظ حریم خصوصی دیگران از سوء استفاده های احتمالی، باید رازداری یا کتمان سرّ که یک سنت الهی است در بین آحاد انسان ها زنده شود تا رحمت ها محفوظ بماند، خداوند، عالِم بر غیب که هیچ چیز از گستره علم او بیرون نیست اما همه این دانسته ها را برای همگان بیان نمی کند، سنت و نشان خدا برای مومن یا انسانها، پوشیدن راز و هویدا نکردن اسرار است، و مومن هم اینچنین باید باشد.[13] ...
20 گام رو به عقب در بسته ی خروج از رکود دولت روحانی!
به گزارش پایگاه 598، پس از گذشت یک سال از بسته اولیه خروج از رکود بدون گونه هیچ گزارشی از عملکرد آن و ارزیابی نقاط ضعف و قوت آن، دولت اقدام به اجرای بسته تقریباً مشابه با بسته اول و فقط با طرحی ظاهراً نو نموده است. البته روی کاغذ حرف های فنی و پرمغزی به کار برده شده است اما آنچه در عمل به عنوان بسته خروج از رکود اجرا می گردد بسیار بعید است اقتصاد ایران را از این رکود عمیق خارج نماید یا حتی از عمق ...
نحوه سرمایه گذاری سودمند دربحران مالی
استفاده کردند چیست؟ تفاوت در زمان وارد شدن آنهاست او هم با استراتژی مومنتوم وارد می شود اما او می داند کی از آن خارج شود. به عنوان یک سرمایه گذاری که به قدر کافی در بلند مدت موفق عمل کرده است مهم ترین مهارت در زمان شکست استراتژی سرمایه گذاری شما کجاست؟ چگونه می توانید کمترین زیان را داشته باشید؟ این چیزی است که شما باید بدانید چه زمانی توقف کنید و دو نوع توقف کردن را داریم در یک نوع شما پول کسب می ...
فضل بن شاذان؛ شاگرد ممتاز مکتب اهل بیت(ع) و نویسنده قدیمی ترین اثر شیعی درباره مهدویت
نیز از فقیه عارف و عابد، حسن بن علی بن فضال آموخت و سپس علم کلام و سایر علوم را با اشتیاق فراوان نزد اساتید عصر خود تحصیل کرد. شاگرد ممتاز مکتب اهل بیت(ع) ابو محمد فضل بن شاذان بن خلیل ازدی، فقیه صاحب نظر، مفسر حاذق، دانشمند شهیر، مؤلف گرانقدر در علوم و فنون اسلامی، از متکلمان شیعه، زبردست در عرصة مناظره با مخالفان اهل بیت(ع) و از یاران نزدیک امام حسن عسکری(ع) بود؛ ابن شاذان ...
اوضاع دینی و شرایط اقلیت های مذهبی اسپانیا
مکتب همنام خود سخن به میان نمی آورد و به جای ترویج افکار مسیحیت در برابری و محبت به مخلوقات، به ترویج فلسفه و گفتار ارسطو که گفته است طبیعت بشر را دو گروه آفریده است، یکی آنکه فرمان دهد و دیگری آنکه فرمان برد، می پردازد و با این کار به رفتار کلیسا صحه می گذارد (Ibid, p. 225). علاوه بر مسایلی که به آنها اشاره شد، یکی دیگر از نتایج مهم تغییر مسلک ویزیگوت ها این بود که از این به بعد مقام ...
تأثیر فلسفه در سیاست و تبیین مدینة فاضله
اصیل می پندارند. پس فرهنگ ادعا می کند که بر اساس امور اصیل و حقیقی پایه ریزی شده است. حال سؤال این است که چه علمی عهده دار اثبات واقعیت و حقیقت است و حقیقت را از غیرحقیقت متمایز می سازد؟ این علم چیزی غیر از فلسفه نیست. علّامه طباطبائی در تعریف فلسفه می فرماید: فلسفه علمی است که از احوال موجودات از آن نظر که موجود است، بحث می کند. ایشان یکی از اهداف علم فلسفه را نیز تمیز و تشخیص امور ...
علوم انسانی و بُعد معرفتی تمدن اسلامی
می توان از رویارویی گفتمان ها به منزلة یکی از مسائل پیش روی تمدن اسلامی نام برد. البته باید در نظر داشت که فرهنگ اسلامی خصلتی جهان شمول دارد. تا پیش از وقوع انقلاب اسلامی ایران، دو گفتمان مهم یعنی لیبرالیسم و سوسیالیسم به مثابه بنیان های نظری و تجربی برای دیگر جوامع عمل می کردند (مطهری، 1363الف، ص 125). انقلاب ایران، ضمن معرفی جریان سوم، مناسبات گفتمانی را در عرصة نظری متحول کرده است ...
بازگشت یک روزه شریعتی به آکادمی
...> فرزند دکتر شریعتی: شریعتی در پی بازسازی اندیشه دینی در جهان اسلام به مدد علوم انسانی مدرن بود احسان شریعتی در سخنرانی خود از پرداختن به نقش دکتر علی شریعتی در به کارگیری علوم انسانی جدید به عنوان تجربه ای تأمل برانگیز یاد کرده و نقد میراث فکری او را حائز اهمیت دانسته است. وی معتقد است پروژه شریعتی، در تداوم آغازگری سیدجمال الدین اسدآبادی (مشهور به افغانی) و طرح افکنی فلسفی علامه ...
بدون روشنگری های حکمت اشراق به باطن شاهنامه پی نمی بریم
، در حکمت سهروردی کیومرث، فریدون و کیخسرو سه قله معرفت اشراقی شناخته می شوند و هر سه صاحب برترین مقام معنوی، یعنی مقام نور طامس بوده اند. سهروردی تفضیلا به هیچ یک از این موارد نپرداخته و سخن او بیش از اشاره ای به داستان های شاهنامه نیست، ولی همین اشارات گرانبها کلید گشودن رمز آن داستان ها را به دست اهل این کار می دهد. سهروردی در آثار فارسی و عربی خود با آن همه طول و عرض (و البته عمق کم ...
رابطة علوم انسانی اجتماعی با گفتمان و الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت - بخش اول مرکزیت دین در الگوی پیشرفت
خوب است (همان، ص 327-334؛ همو، 1363 الف، ص 165). در دوران مدرن، تمدن غرب برای فرار از ایمان، علم را حلال همة مشکلات معرفی کرد (همو، 1373، ص 53). به اعتقاد شهید مطهری، آنچه در اروپا نه علم بود، یعنی آنچه در علوم ریاضی و تجربی نمی گنجید و حاوی نظریه ای دربارة انسان، اجتماع و جهان بود، به عنوان فلسفه رانده شد (کاشفی، 1376، ص 51)؛ حال آنکه توسعة قلمرو علم و ارائة یک جهان بینی بر اساس آن ...
غرب یک جغرافیا نیست!
زمان باید چه چاره ای در نظر بگیریم. این غفلت با موعظه و اندرز قابل حل نیست، تا زمانی که روحیه طلب پدید نیامده باشد ، کار و کوشش بی جهت و بی نتیجه است. شاید این نوشته به مذاق اصحاب سهل انگار خوش نیاید، اما واقعیت است و واقعیت از همه چیز و حتی از قهوه شبانه استراحت طلبی تلخ تر است. لذا مشکل بعدی این است که ما مزایای جهان توسعه یافته را می خواهیم اما نمی دانیم چگونه و از چه راهی باید به آن برسیم. راه ...
با شریعتی به عنوان یک سرمایه فرهنگی برخورد کنیم/نسبت عمل و معرفت
...: ابن سینا با نوشتن منطق شرقیه، سهروردی با حکمت الاشراق در شرق جهان اسلام و ابن رشد در غرب جهان اسلام این سنت را ادامه دادند و دیگران نیز چون بابا افصل در مصنفات، خواجه نصیر در اساس الاقتباس همه به این سنت گردن نهادند. از این رو در سنت اسلامی منطق جایگاه و وزن مخصوصی داشت، در نظام دانش تمدن اسلامی اگر چه با انزوای ملاصدرا و تسلط فقها فلسفه مهجور شد، اما منطق در چهارچوب علم کلام همواره مورد توجه ...
بیژن عبدالکریمی: شریعتی در کنار احمد فردید، شرقی ترین متفکران جامعه ما بودند
باید از هم تفکیک کنیم: آینده ما ایرانیان/ مسلمانان و آینده جامعه جهانی . البته بین این دو مرز قاطع وجود ندارد چرا که با شدّت و حدّت گرفتن سرعت شکل گیری تاریخ جهانی و اضمحلال تاریخ های بومی و محلی، میان سرنوشت ما با سرنوشت دیگر نقاط جهان (با هژمونی و سرکردگی تمدن غرب) ربطی بسیار وثیق وجود دارد. عبدالکریمی ادامه داد: به نظر پیش از هرچیزی ما باید به پاسخ این دو سوال درباره شریعتی و آینده ...
قطعا در قرن بیستم من هم سکولار تمام عیار می شدم/تحول با این روش تا ظهور طول می کشد
علمی دانسته می شود، تصریح کرد: یعنی گزاره ای عقلی در مکتب وجود دارد و در عین حال گزاره های مبنایی که علم سیاسی نیز به آن تعلق می گیرد تبیین دقیق تری پیدا می کند لذا مکتب علم نیست. رحیم پور ازغدی با بیان اینکه نظریات سیاسی در غرب در قرون 17 و 18 مطرح اما در اواخر قرن نوزدهم تثبیت شد، ادامه داد: حکومت الهی به معنای اسلامی بخصوص شیعی در هیچ یک از مکاتب غربی مفهوم نیست. وی عنوان ...
برهان محبّت در احتجاج ابراهیم خلیل (ع)
، تدبیرکننده ای در جهان آفرینش نیست (توحید ربوبی) طرح می کند، این برهان را از راه محبت مطرح می کند، که ابراهیم خلیل به دنبال محبوب در تلاش و کوشش است. چه می تواند محبوب باشد؟ جان به چه گرایش دارد؟ روح انسان، محبت که را بپروراند؟ آن لطیفه ی الهی به نام قلب، دوستی چه مبدئی را در خودش می پروراند؟ و به دوستی چه کسی آرام می شود؟ در پرتو چه دوستی، مشکلاتش را حل می کند؟ خدای سبحان در سوره ی انعام فرمود؛ ما ...
تقابل استدلالی با سیاست های فرهنگیِ غرب
...، نفاق و دورویی است، و این خصوصیّت، در همه دوره های تاریخی در فرد و جامعه انسان وجود داشته است، اما دوره تاریخی اخیر را که دوره غلبه تجدّد است باید مصداق اتمّ دورویی و تزویر دانست. به نظر نمی رسد در هیچ دوره ای از تاریخ جهان بشریّت، انسان تا این اندازه توانسته باشد برخلاف مدعیّات و گفته های خود عمل کند و به کتمان حقایق بپردازد و نیّات خبیث خود را زیر لایه های ظاهر پنهان سازد. غرب متجدّد در ...
عدالت، از مقولة زیبایی است
شیر و رفع ناراحتی که در خود می یابد را می خواهد. بنابراین، از نظر علامه، اصل استخدام ، مقدم بر اصل اجتماع و از اعتباریات پیش از اجتماع است. ایشان می نویسند: پس در حقیقت، این گونه اجتماع، فرع استخدام بوده و در اثر پیدایش توافق، دو استخدام از دو طرف متقابل می باشد، نه اینکه طبیعت، انسان را مستقیماً به چنین اندیشه ای رهبری نماید (همان، ص435). پس همچنانکه انسان با همة پدیده های جهان به جهت ...
سیر فلسفه در عالم اسلام
.... اما اصطلاح دیگری نیز برای فلسفه وجود دارد که برابر این اصطلاح، فلسفه تعریف خاصی میتواند داشته باشد. بر اساس این اصطلاح، در تعریف فلسفه گفتهاند: فلسفه عبارت از علم و شناخت موجود است از آن نظر که موجود است، نه از آن نظر که تعین خاصی دارد، مثلاً جسم است، انسان یا گیاه است و مانند آن. بنابراین، به طور خلاصه، فلسفه به آن دانشی گفته میشود که دربارة هستی با قطع نظر از مصادق آن بحث میکند ...
شریعتی و شاخصه های تفکر آینده
داند و می نویسد: آن همه حرف ها و فلسفه ها و تحقیق ها درباره سوفیسم یا تصوف زدم که از استعداد هنری و زیباشناسی و علم و فلسفه بالاتر است و هدف غایی مذاهب است . دین: شریعتی به عنوان نظریه پرداز اجتماعی، جامعه شناس، روشنفکر و کنشگر شناخته می شود. این شریعتی برخلاف نسل بعدی روشنفکران دینی، نه علوم و معرفت شناسی دینی و نه دین عالمانه، بلکه واقعیت دین موجود را موضوع مطالعه خود قرار می دهد، دین زنده ...
چرا از فوتبال ایران انتقادی نمی شود؟
هم شده بود. می دانم پولش را اسپانسرهای ژاپنی می دادند. گفتند او را می خریم که فقط به فوتبالیست های ژاپنی یاد بدهیم یک بازیکن حرفه ای چطور زندگی می کند. آن وقت من بعد از چهار سال باید بروم بگویم پولم را بدهید. چند آسیایی پرولایسنس اروپا دارد؟ 11 سال در بوندسلیگا بودم و 54 بازی ملی دارم که البته خیلی سال ها در تیم ملی نبودم وگرنه تعداد بازی هایم بیشتر از این بود. باید این همه راه بروم تا فدراسیون ...
موسیقی خاستگاه پویایی فکرواندیشه
طالب حاجی-موسیقی مثل معماری هنری است که بیش از همه با جنبه ی راز و ارائه ریاضیات که دست کم در غرب از فیثاغورس نشات گرفته؛ یاد گشته است؛ فیثاغورس می پنداشت که اعداد جوهر اشیاء، تاروپود واقعیت و به عبارت خودش ، سرچشمه طبیعت جاودانی اند. سازواری جهان از روابط عددی محضی ناشی می شود که موسقی دقیقاً باز آفرین آنهاست؛ ارغنون فلک بدین سان پژواک خود را در سرود انسانی باز می یابد، از این رو، میان موسیقی و ...