سایر منابع:
سایر خبرها
ساختار اندیشه فقهی محقق اردبیلی در زبدةالبیان (2)
...: معنی [آیه] (دانشمندان و راهبان خود را ارباب هائی به جای خدا فرض کردند) این است که از اوامر و نواهی آنها اطاعت کردند نه این که اعتقاد دارند که آنها خدا هستند و چه بسا در آیاتی که در ضمن خود مشرکین را بر أهل کتاب و برعکس عطف کرده اند. ملاحظه می کنیم که محقق اردبیلی علاوه بر ذکر دقیق مسائل فوق و استدلال های آنها، به دو مسئله عدم جواز تمکین جنسی مسلمانان برای مشرکان و مکلف بودن کفار به فروع ...
4 مهارت مهم در زندگی پیامبر و خدیجه صلوات الله علیهما
همه مشکلات را با اعتماد به نفس حل و فصل کنیم؟ پاسخ به این سوالات مهم در زمینه ازدواج آمار تاسف بار کاهش ازدواج و افزایش طلاق در جامعه است که این آمار به خوبی هر چه تمام تر فقدان آموزش های لازم در این عرصه را بیان می کند. وقتی مراسم عقد حضرت خدیجه با پیامبر پایان یافت و رسول خدا خواست به خانه ابوطالب باز گردد، خدیجه گفت: إِلَی بَیْتِکَ فَبَیْتِی بَیْتُکَ وَأنَا جَارِیَتُکَ ...
تحریفات عاشورا، ستمگرانی که بانی مجالس عزاداری بودند
رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آیینه یزد در مجالسی که به یاد امام حسین بن علی(ع) برگزار می گردد شیعیان آن حضرت واقعه جانگداز محرم سال 61 ه را به یاد می آورند. در مظلومیت امام سوم شیعیان اشک می ریزند، سینه می زنند بر اساس احادیث وارده تباکی می کنند و سنت دیر پای عزاداری را پس از گذشت قرن های متمادی بر پا و زنده نگه می دارند. از وظایف روحانیون، گویندگان مذهبی، بر پاکنندگان محافل روضه خوانی، دارندگان تریبون های رسمی، رسانه های عمومی به ویژه صداوسیما این است که زمینه هایی را فراهم کنند تا در این گونه جلسات پیروان و علاقه مندان به نواده پیامبر گرامی اسلام حضرت محمدمصطفی(ص) که می فرمود: حسین (ع) از من است و من از حسینم، روز به روز در کنار مراسم سنتی سینه زنی و روضه خوانی آگاهی بیشتر درباره قیام کربلا پیدا کنند و بدانند تنها هدف از شهادت حضرت حسین (ع) شفاعت گنه کار و یا فقط گریه کردن برای آن حضرت و یاران باوفایش نبوده و نیست بلکه توجه به فرضیه مهم امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح امور و مبارزه با ستمگر و زیر بار جور و ظلم نرفتن و آموختن درس شهامت و فداکاری می باشد. در ادوار مختلف عده ای از علما و اسلام شناسان درباره تحریفات عاشورا، کتاب هایی به رشته تحریر درآورده و یا طی سخنرانی ها در مجامع علمی و حوزوی و دانشگاهی در این باره مطالب مفید و ارزنده ای اظهار داشته و جامعه بویژه یاران امام حسین(ع) را آگاه نموده و گویندگان، مداحان و روضه خوانان را سفارش نموده اند که با سخنان خود وحدت جامعه مسلمانان را خدشه دار ننمایند، احادیث و روایات کذب بازگو نکنند، در منابر اشعار و مطالب سخیف نخوانند و به دنبال سیاست بازی و مداحی کوچه بازاری و مجیزگویی نباشند. آیه ا... شهید مرتضی مطهری درباره تحریفات عاشورا می نویسد: اگر بخواهیم روضه های دروغی را که می خوانند جمع آوری کنیم شاید چند جلد کتاب پانصد صفحه ای بشود! من فقط برای نمونه عرض می کنم، مرحوم حاج میرزاحسین نوری اعلی الله مقامه، استاد مرحوم حاج شیخ عباس قمی و مرحوم حاج شیخ علی اکبر نهاوندی در مشهد و مرحوم حاج شیخ محمدباقر بیرجندی محدث که مرد بسیار فوق العاده ای بوده است، محدثی است که در فن خودش فوق العاده متبحر بوده و حافظه ای بسیار قوی داشته است. مرد با ذوق و بسیار با شور و حرارت و با ایمانی بوده است. گو اینکه بعضی از کتاب هایی که این مرد نوشته در شان او نبوده و علمای وقت هم ملامتش کردند، ولی معمولا کتابهایش خوب است، مخصوصا کتابی در موضوع منبر نوشته است بنام لؤلؤ و مرجان" که با اینکه کتاب کوچکی است ولی فوق العاده خوب است. در این کتاب راجع به وظایف اهل منبر سخن گفته است. همه این کتاب در دو فصل است، یک فصل آن درباره اخلاص، یعنی خلوص نیت است که یکی از شرایط گوینده، خطیب، واعظ، روضه خوان این است که خلوص نیت داشته باشد . منبر که می رود، روضه که می خواند، به طمع پول نباشد و چقدر عالی در این موضوع بحث کرده است که من وارد بحث آن نمی شوم. شرط دوم، صدق و راستی است، و در اینجاست که موضوع راست گفتن و دروغ گفتن تشریح شده و انواع دروغ ها را چنان بحث کرده که من خیال نمی کنم در هیچ کتابی درباره دروغ و انواع آن به اندازه این کتاب بحث شده باشد و شاید نظیر این کتاب در دنیا وجود نداشته باشد. عجیب این مرد تبحر از خودش نشان داده است. 1 اگر کسی بخواهد امروز ذکر مصیبت کند، باید بر مصائب جدیده اباعبدا...(ع) گریه کند بر این دروغ هایی که به اباعبدا...(ع) نسبت داده می شود گریه کند. 2 هیچ حادثه ای در تاریخ های دور دست مثل سیزده، چهارده قرن پیش به اندازه حادثه کربلا تاریخ معتبر ندارد مورخین معتبر اسلامی از همان قرون اول و دوم قضایا را با سندهای معتبر نقل کردند و این نقل ها با یکدیگر انطباق دارد و به یکدیگر نزدیک هستند. 3 کتاب معروفی است به نام " روضه الشهداء " که نویسنده آن ملاحسین واعظ کاشفی است... این کتاب به فارسی هم هست و تقریبا 500 سال پیش تالیف شده است،... (1) ملا حسین مرد ملا و با سوادی بوده و کتاب هائی هم دارد و صاحب انوار سهیلی است. ... قبل از این کتاب، مردم به منابع اصلی مراجعه می کردند. شیخ مفید رضوان ا... علیه "ارشاد" را نوشته است و چقدر متقن نوشته است. ما اگر به"ارشاد" شیخ مفید خودمان مراجعه کنیم، احتیاج بجای دیگر نداریم. از اهل تسنن، طبری نوشته ، ابن اثیر نوشته، یعقوبی و ابن عساکر و خوارزمی نوشته اند. من نمی دانم این بی انصاف (ملاحسین کاشفی) چه کرده است!. ... داستان ها را بشکل افسانه درآورده است... در شصت، هفتاد سال پیش مرحوم ملا آقای دربندی پیدا شد. تمام حرفهای روضه الشهداء را باضافه چیزهای دیگری پیدا کرد و همه را یکجا جمع کرد و کتابی نوشت بنام اسرارالشهاده، واقعا مطالب این کتاب انسان را وادار می کند که به اسلام بگرید. 4 خواست آنهایی که در مساجد و چه آنهایی که بالخصوص در منزلشان مجلسی بر پا می کنند،. ... ازدحام جمعیت است!. ... این نقطه ضعف است. نقطه ضعف دومی که در مجالس عزاداری هست و بیشتر از ناحیه عوام الناس است و خوشبختانه کمتر شده است، مسئله شور و واویلا بپا شدن است. منبری در آخر منبرش حتما باید ذکر مصیبت کند و در این ذکر مصیبت هم نه تنها مردم اشک بریزند، که تنها اشک ریختن قبول نیست، باید مجلس از جا کنده شود و شور و واویلا بپا شود. من نمی گویم مجلس از جا کنده نشود، من می گویم این نباید هدف باشد. 5 در هر شهر و روستا و منطقه در روزهای شهادت ائمه بزرگوار علیهم صلوات الله اجمعین به ویژه در ایام محرم و صفر بر اساس سنت بسیار پسندیده مراسم برپا می کنند برابر با اعتقاداتی که دارند غذای نذری وصلواتی توزیع می کنند در واقع خواست برگزارکنندگان و شرکت کنندگان در این گونه جلسات و محافل آشنایی بیشتر با اهداف سرور آزادگان جهان حسین بن علی(ع) می باشد. بنابراین اگر زراندوزانی با رانتخواری یا ارتشا یا اختلاس یا اجحاف به مردم در پی برگزاری مراسم عزاداری باشند، گویندگان و مداحانی که برای هر جلسه نه تنها صدها هزارتومان بلکه میلیونها تومان طلب می کنند، نوحه خوان هایی که با سبک های غیر قابل قبول اشعار و ترانه های مبتذل می خوانند، آن عده از دولتمردانی که با صحنه سازی های مشمئز کننده به مقاماتی دست یافته اند، زراندوزان و مفسدان اقتصادی و زمین خوارانی که در این ایام سیاه پوش می شوند و بر سر و سینه می زنند و با بخشی از پول های باد آورده عده ای از مردم را اطعام می کنند باید بدانند بیراهه می روند و دیر یا زود بر سر هر کوی و برزن شناخته خواهند شد و مهمتر آن که در پیشگاه پروردگار متعال باید جوابگو باشند. تاریخ را که مطالعه می کنیم در می یابیم. عاشورا در تاریخ چندان تحریف گردیده و اهداف امام حسین علیه السلام چنان محو و مسخ شده بود که هیچ خطری از جانب آن، متوجّه زورگویان نبود. در بی ضرر و بی خطر بودن عاشورا، برای زورگویان حاکم همین بس که خود آنان، بانی و متولّی مراسم عزاداری بودند. فی المثل شاه عبّاس، مجالس عزا برگزار می کرد و در دسته های عزاداری شرکت می نمود و ناصرالدّین شاه، هیچ تعارضی بین شیوه های ظالمانه حکومتش و تأمین بهترین و پیشرفته ترین امکانات برای برگزاری تعزیه نمی دید. بیفزایم مراسم عزاداری را که پهلوی در ماه محرم برگزار می کرد و خود در آن حضور می یافت و پای منبر می نشست 6 شاه عباس صفوی یک دسته جلاد نیز داشته است به نام چیگیین یا گوشت خام خور. کار ایشان آن بود که مقصران را بفرمان شاه، زنده می خوردند. این مجازات شوم و نفرت انگیز ظاهرا از زمان مغول و تیمور به یادگار مانده و بواسطه شاه اسماعیل اول سر سلسله پادشاهان صفوی به شاه عباس رسیده بود، زنده خواران شاه را ملک علی سلطان جارچی باشی اداره می کرد یکی از مورخان زمان درباره این دسته از جلادان شاه عباس چنین نوشته است:. ... و در زمره ای دیگر از این قبیل که در فرمان جارچی باشی بسر می بردند. مسمی به چگیین یعنی گوشت خام خور، آن فرقه نیز آلت سیاست و غضب بودند که گناهکاران واجب التعذیر را از یکدیگر می ربودند و انف و اذن(7) ایشان را به دندان قطع نموده بلع می فرمودند و هم چنین بقیه اعضای ایشان را به دندان انفصال داده، می خوردند. تا حیات از آن گروه مسلوب می گشت. این جماعت لباس مخصوص داشتند جهت امتیاز. بدین طریق که تاج های بی عمامه ضخیم طویل به قدر یک ذرع بر سر می گذاشتند و. ... و اکثر این گروه مردمان قوی هیکل، کریه المنظر و طویل القامه بودند. 8 شاه عباس اسیران دشمن یا مقصران و کسانی را که گرفتار قهر و غضب شاهانه او می شدند به اشکال مختلف می کشت. کور کردن، گوش و بینی و زبان بریدن، زنده پوست کندن، در آب جوش سوزاندن دست و پای بریدن و قطعه قطعه کردن، در خام(9)گاو کشیدن، شکم دریدن و گردن زدن و کباب کردن و به حلق آویختن و سرب گداخته در گلوی مقصران ریختن و امثال آنها از جمله سیاست های عادی و معمولی وی بود که برای هر یک در تاریخ های زمان شواهد گوناگون موجود است. 10 شاه عباس پیاده از اصفهان به مشهد می رفت مجالس عزاداری و تعزیه بر پا می کرد در آن مراسم شرکت موثر داشت، خود را کلب (سگ) آستان علی می نامید اما ولیعهد و پسر، بعضی از یاران، اقوام، نزدیکان خود را می کشت و در تاریخ زندگی او نقل نموده اند در سالی که عید میلاد مسیح(ع) مصادف با روز ماه مبارک رمضان بود به همراهان خود اعم از کشوری و لشکری و روحانیون دربار شراب داد و به آنها گفت بخورند. 11 چه زیباست که از این همه حوادث و وقایع تحریف شده بیاموزیم که هدف مقدس امام حسین(ع) و قیام عاشورا در جنبه های مختلف اخلاص، تربیت، اخلاق، شجاعت، تحمل عقیده مخالف، عزت نفس و مخالفت با ظلم، ستمگری و ستم پذیری و در یک کلام خصایل نیک انسانی را رشد دادن و رذایل اخلاقی را مذمت کردن و از دامن جامعه اسلامی پاک نمودن، سیره امام (ع ) وبقیه ائمه و پیشوایان و سرور آنان پیامبرگرامی اسلام(ص) بوده است. آنان برای رشد و تعالی و ترقی جامعه از جان خویش مایه گذاشتند و امام (ع)در حرکت از مکه به طرف عراق فرمود: هر کس آماده است تا در راه احیای سیره جدم از خون دلش مایه بگذارد و بگذرد با من بیاید که فردا صبح عازمم این روش سرور آزادگان امام حسین(ع) در انسان سازی است و ختم کلام اینکه: ای که گفتی مرو اندر پی خوبان زمانه ما کجاییم در این بحر تفکر تو کجایی مدیر مسئول پی نوشت ها : 1- حماسه حسینی ، استاد شهیدمرتضی مطهری، جلد اول، صفحه 18 و 19 2- همان، صفحه 30 3- همان، صفحه 31 4- همان، صفحه 53 و 54 و 55 5- همان، صفحه 102 و 103 6- از عاشورای حسین تا عاشورای شیعه ، محمد اسفندیاری، صفحه 37 7- انف یعنی بینی و اذن یعنی گوش 8- زندگانی شاه عباس اول ، نصرا. .. فلسفی، جلد اول و دوم، صفحه 470- 469، چاپ انتشارات علمی، سال 1364 9- خام گاو یعنی پوست دباغی نشده 10- زندگانی شاه عباس اول، صفحه 471- 472 11- همان، صفحه 638-641 ...
ضرورت و اهمیت عزاداری برای امام حسین(ع)
٫ حضرت علی بن موسی الرضا(علیه السلام) به ابن شبیب می فرماید: ای پسر شبیب! محرم، ماهی است که مردم در دوران جاهلیت ستم و قتل را در آن حرام می دانستند، ولی گروهی از مسلمانان، این حرمت را نشناختند، فرزند پیامبر را به قتل رساندند و زنان و فرزندانش را به اسارت بردند. اگر خواستی بر کسی بگریی، برای حسین بن علی گریه کن؛ زیرا او را مانند گوسفند ذبح کردند. هم چنین هیجده تن از اهل بیت او را که در روی زمین ...
چرا امام حسین(ع) در آغاز حرکت، از مدینه به مکّه رفتند؟
یکی از مواردی که در تاریخ شیعه بسیار اهمیت دارد، بحث حرکت امام حسین (ع) از مدینه به سمت مکه و سپس حرکت از مکه به سمت کوفه است. با فرا رسیدن ایام عزای حسینی (ع) و همچنین برنامه سخت دشمنان اهل بیت (ع) برای شبهه افکنی و کم اثر جلوه دادن قیام عاشورا ، برآن شدیم تا به تعدادی از سؤالات و شبهات مختلف در سلسله پرسش هایی عاشورایی پاسخ دهیم .یکی از مواردی که در تاریخ شیعه بسیار اهمیت دارد، بحث حرکت امام حسین (ع) از مدینه به سمت مکه و سپس حرکت از مکه به سمت کوفه است. قیام امام حسین (ع) به عنوان نقطه عطفی در تاریخ شیعه و اسلام محسوب می شود. زیرا این حرکت باعث حفظ اسلام واقعی از انحرافات ایجاد شده در زمان بعد از رسول خدا (ص) می باشد. ماجرای بیعت یزد از امام حسین در نیمه دوم ماه رجب سال 60 هجری، یزید در نامه خود به ولید بن عتبه (فرماندار مدینه) خواسته بود که حتماً از چند نفر مخالف خود که یکی از آنها امام حسین(ع) بود، بیعت گرفته شود و بدون بیعت رها نشوند.(1) اما بعد فخذ حسیناً و عبداللَّه بن عمر و عبداللَّه بن الزبیر بالبیعه اخذاً شدیداً لیست فیه رخصه حتی یبایعوا و السلام . ولید بن عتبه (فرماندار مدینه) وقتی دستور یافت تا از امام حسین (علیه السلام) برای یزید بیعت بگیرد. حضرت فرمود ... یزید فردی است شرابخوار و فاسق که به ناحق خون می ریزد و اشاعه دهنده فساد است و دستش به خون افراد بی گناه آلوده گردیده و شخصیتی همچون من با چنین مرد فاسدی بیعت نمی کند. ولید گرچه با خوی مسالمت جویانه خود حاضر به آغشته کردن دست خود به خون امام حسین(ع) نبود؛ (2) اما در مدینه افراد باند اموی به ویژه مروان بن حکم که ولید در موارد سخت و از جمله این مورد با او مشورت می کرد ،- او را به شدّت تحت فشار قرار می دادند تا خون امام(ع) را بریزد؛ چنان که در همان آغاز وصول نامه، وقتی ولید با مروان مشورت کرد، مروان گفت: نظر من آن است که در همین لحظه به دنبال این چند نفر فرستاده و آنان را ملزم به بیعت و اطاعت از یزید کنی و اگر مخالفت کردند، قبل از آنکه از مرگ معاویه مطلع شوند، سرهای آنها را از تن جدا کنی؛ زیرا اگر آنان از مرگ معاویه با خبر شوند، هر کدام به طرفی رفته و اظهار مخالفت کرده و مردم را به سوی خود دعوت می کنند.(2) وقتی مروان بن حکم بیعت با یزید را از حضرت درخواست کرد امام حسین(علیه السلام) فرمود: ای دشمن خدا! دور شو، من از رسول خدا شنیدم که فرمود : خلافت بر فرزندان ابوسفیان حرام است. اگر معاویه را بر فراز منبر من دیدید او را بکشید. و امت او چنین دیدند و عمل نکردند و اینک خداوند آنان را به یزید فاسق گرفتار کرده است . امام حسین(علیه السلام) در شب 28 رجب سال 60 هجری همراه با بیشتر خاندان خویش و بعضی یاران، پس از وداع با جدش پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) از مدینه به طرف مکه حرکت کرد . بنابراین، امام حسین(ع) با توجه به نامناسب بودن شرایط مدینه برای اظهار مخالفت علنی و قیام و نیز در خطر بودن جان خود در این شهر بدون امکان حرکتی مؤثر، تصمیم به ترک آن گرفت و از آیه ای که در هنگام خروج از مدینه قرائت کرد، این نکته – که ترک این شهر به علّت عدم احساس امنیت بوده است – آشکار می شود. فخرج منها خائفاً یترقب قال رب نجنی من القوم الظالمین قصص (28)، آیه 21٫؛ موسی از شهر خارج شد، در حالی که ترسان بود و هر لحظه در انتظار حادثه ای عرض کرد: پروردگارا! مرا از این قوم ظالم نجات بده . دلایل انتخاب سفرامام به مکه : هنوز مردم شهرهای مختلف از مرگ معاویه مطلع نشده بودند و تلاش های جدی مخالفان برای اظهار مخالفت با یزید آغاز نشده بود. هنوز امام حسین(ع) دعوتی از شهرهای دیگر و از جمله کوفه نداشت. امام(ع) باید مکانی را برای هجرت خود انتخاب می کرد که بتواند آزادانه و در کمال امنیّت در آنجا دیدگاه های خود را ابراز کند. طبق آیه صریح قرآن و من دخله کان آمناً آل عمران (3)، آیه 97٫ مکه حرم امن الهی بود. با توجه به سرازیر شدن مسلمانان از سرتاسر مملکت اسلامی برای انجام اعمال عمره و همچنین نزدیک شدن ایام حج تمتع و حضور مردم برای انجام مناسک حج ، امام حسین(ع) به خوبی می توانست با گروه های مختلف دیدار کرده و علّت مخالفت خود با دستگاه اموی و یزید را برای آنها تبیین کند و نیز گوشه هایی از معارف اسلامی را برای آنها بیان نماید. در ضمن با گروه های مختلف شهرهای اسلامی از جمله کوفه و بصره در ارتباط باشد. و در آخر امام حسین(علیه السلام) هدف خروج از مدینه را در وصیتنامه اش چنین بیان می کند : ... و جز این نیست که برای اصلاح در میان امت جدم خارج شدم. می خواهم امر به معروف و نهی از منکر کرده و به راه و روش جدم (رسول خدا) و پدرم علی (علیه السلام) رفتار نمایم . کسی که به سوی خدا دعوت کند عمل نیک انجام دهد و بگوید از مسلمانان هستم، از خدا و رسولش جدا نمی شود ... اگر در نوشتن نامه ات خیر مرا آرزو کرده ای، خدا پاداش تو را بدهد . امام(ع) شب جمعه سوم شعبان سال 60 ق وارد مکّه شد و تا هشتم ذی حجه همان سال، در این شهر به فعالیت مشغول بود.(4) ....................................................................................... پی نوشت: 1) وقعه الطف، ص 75: 2) ابن اعتم، الفتوح، ج 5، ص 12؛ وقعه الطف، ص 81٫ 3)وقعه الطف، ص 77٫ 4) همان، ص 88: فاقبل اهلها یختلفون الیه و یأتونه و من کان بها من المعتمرین و اهل الآفاق . ...
خاطرات یک زائر حسینی از زیارت اربعین
پایگاه خبری یزدفردا "اربعین آمد دلم را غم گرفت بهر زینب عالمی ماتم گرفت سوز اهل آسمان آید به گوش نالۀ صاحب زمان آید به گوش اربعین سالار شهیدان جایگاه ویژه ای در فرهنگ شیعی دارد. نقل است که چهل روز پس از شهادت امام حسین (ع) و یارانش، جابربن عبد الله انصاری، صحابی رسول خدا (ص)، به زیارت قبر مطهر امام حسین رفت. عطیه بن سعد بن جناده عوفی کوفی، که شاگرد ابن عباس و از مفسران قرآن بود، همراه ...
Hendooneh 5.1 بازی هندونه ( بازی غلطنامه ) نسخه 5.1 اندروید/پاسخنامه سئوالات/پاسخ الف و ب و ج
پایگاه خبری یزدفردا " Hendooneh 5.1 بازی هندونه ( بازی غلطنامه ) نسخه 5.1 برای گوشی های دارای سیستم عامل اندروید کد نویسی شده است. بازی با کلمات فارسی یکی از بازی های محبوب و قدیمی ایرانی می باشد که هنوز هم بعد از گذشت سالها طرفداران بسیاری در بین خانواده های ایرانی دارد.این بازی توسط افرادی به گونه ای در قالب یک اپلیکیشن مخصوص موبایل سازماندهی شده و با نام غلطنامه ( غلط نامه ) کدخدا ...
اتمام حجّت خداوند بر حقّانیت امیرالمؤمنین (ع) در سوره بقره
کسانی هستند که پیمان خدا را ، پس از محکم ساختن آن ، میشکنند; و پیوندهایی را که خدا دستور داده برقرار سازند ، قطع نموده ، و در روی زمین فساد میکنند; اینها زیانکارانند. فاسقان : آنهایی هستند که منکر ولایت و امامت امیرالمؤمنین علی علیه السلام هستند. در کتاب نفیس بحار الانوار از پنجمین پیشوای مسلمانان جهان ، حضرت امام باقر علیه السلام آمده است که مقصود از عهد الله عهدی است که برای ...
2015، سال تحرک در روابط ایران-پاکستان/ ظریف، میهمان شماره یک پاکستان
بعد از ربودن مسافران دو دستگاه اتوبوس در منطقه مستونگ ایالت بلوچستان پاکستان، آنان را به رگبار بستند و دست کم 20 نفر از آنها را کشتند. - وزارت امور خارجه پاکستان با صدور بیانیه ای، حمله تروریستی به مسجد امام حسین (ع) در شهر دمام عربستان را که منجر به کشته شدن دست کم چهار نفر شد، به شدت محکوم کرد. - سومین دور مذاکرات راهبردی پاکستان و آمریکا/ اعزاز احمد چودری قائم مقام وزارت امور خارجه ...
حضرت خدیجه (س) اولین شیعه علی (ع)
.... [یعنی [علی بن ابی طالب است. ( 13 ) در روایتی دیگر امام علی علیه السلام نیز بر این واقعیت تأکید می کند: لقد صلیت مع رسول الله قبل الناس بسبع سنین و انا اول من صلی معه؛ ( 14 ) من هفت سال قبل از مردم با رسول خدا نماز گزاردم و من اولین کسی هستم که با او نماز گزارد. بعد از حضرت علی علیه السلام، خدیجه علیهاالسلام نیز ایمان می آورد و به این ترتیب خانواده سه نفری رسول خدا صلی ...
محتوای نامه امام حسن عسکری(ع) به ابن بابویه
را ؛ این حدیث نشان می دهد که تا مادامی که قرآن کریم است، باید اهل بیت (علیهم السلام) هم باشد و اگر حضرت مهدی (عج) نباشد، بین قرآن و عترت جدایی ایجاد می شود. حجت الاسلام و المسلمین قرائتی بیان داشت: اگر امام زمان (عج) نباشد، بسیاری از وعده های خداوند در قرآن کریم محقق نمی شود، از جمله خداوند سه بار در قرآن کریم می فرماید: لیظهر علی الدین کله ؛ خداوند در قرآن کریم تصریح می کند که اسلام ...
صحیفه سجادیه و صحیفه رضویه در آیینه تطبیق
ادعیه خود از ویژگی هایی است که امام چهارم در آداب دعا به آنها توجه نموده است. به نظر می رسد که خواسته های آن حضرت در حقیقت از دعای یازدهم یا سیزدهم به بعد شروع می گردد؛ آن جا که حضرت زین العابدین (علیه السلام) از خداوند متعال، عاقبت بخیری، نیازها و حوائجی همچون آمرزش گناهان، باران و نعمت های خاص الهی، گرایش به مکارم اخلاقی و دوری از رذائل اخلاقی، تندرستی و نیز تعالی اجتماع را مسألت می نمایند. (16 ...
فرد و دولت در فرهنگ سیاسی اسلام
، بنیاد نظری استواری بر دانش سیاسی اهل سنت بویژه فقه سیاسی فراهم کرد. به عبارت دیگر، در چارچوب این مکتب کلامی و بر اساس اصول و مقومات آن، میراث سیاسی و حکومتی ایران باستان، به مثابه الگوی مثالی و مرجع تئوریک دانش سیاسی اسلام تلقی شد، و به دست نظریه پردازانی همچون باقلانی، ماوردی، امام الحرمین، غزالی و ابن خلدون، به مذهب مختار اهل سنت تبدیل شد. طبیعی است که دولت اسلامی در بستر این تحولات، در عمل به راه ...
انقلاب اسلامی گامی بلند در راستای عملیاتی شدن دیدگاه های عبادی- سیاسی امام حسن عسکری علیه السلام
ندای اصفهان- مهران آدرویش / وجود مبارک امام عسکری علیه السلام در روز جمعه هشتم ربیع الثانی و یا بیست و چهارم ربیع الاول سال 232 ه.ق در مدینه منوره به دنیا آمد. و در سال 234 به همراه پدر بزرگوارش به سامراء تبعید شد. مادرش سلیل و یا سوسن و حُدیثه نام داشت او را جدّه (جده حضرت مهدی عج) می خواندند. کنیه آن حضرت ابومحمد و القابش ابن الرضا، عسکری و سراج بوده است. ...
هیچ رفاقت دیرینه ای با هاشمی ندارم!!!
رسیده است؟ خیر. هارون الرشید به امام موسی بن جعفر (علیه السلام) گفت: که پشت سر شما زیاد صحبت می کنند؛ نامه هایی را هم به دست امام داد. حضرت فرمودند امتحان ما اهل بیت (علیهم السلام) به همین دروغ هایی است که پشت سرمان می گویند؛ خدا هم دروغ های اینها را می پوشاند و هم می بخشد. ما هم امیدوار هستیم که خداوند اینها را ببخشد. بعضی رسانه ها همچنین بعد از این دیدار اعلام کردند که حمایت امام جمعه ...
ماجرای پناه بردن خلیفه به امام عسکری(ع)
نماز به مصلی رفتند و دست به دعا برداشتند ولی باران نیامد. در روز چهارم، جاثلیق (بزرگ اسقفان مسیحی) همراه مسیحیان و راهبان به صحرا رفت. یکی از راهبان همراه او، هر وقت دست به سوی آسمان بلند می کرد بارانی درشت فرو می بارید. روز بعد نیز جاثلیق همان کار را کرد و آن قدر باران آمد که مردم دیگر تقاضای باران نداشتند. این کار موجب شگفتی مردم و شک و تردید آنان و تمایل به مسیحیت در میان بسیاری ...
آغاز امامت امام مهدی(عج)
جانشینان من و پیشوایان مسلمانان هستند. نخستین آنان، علی بن ابی طالب و پس از او فرزندش، حسن و . . . به این ترتیب یکایک ائمه ی اطهار (علیهم السلام) را نام بردند. هنگامی که به امام دوازدهم رسیدند، با این تعبیر از ایشان یاد کردند که: ثم سّمی محمّد و کنیّی حجة اللّه فی ارضه و بقیّة فی عباده ابن الحسن بن علی . . .; سپس هم نام محمّد، هم کنیه ی من، حجة اللّه و بقیة اللّه در بین مردمان، فرزند حسن به علی ...
جایگاه زن در عرفان و تصوف اسلامی
برخوردار است. ابن عربی زن را سیمای خالقیت پروردگار می داند و می گوید: صورت زن برای عارف، کامل ترین مظهر تجلی و نمودگار خلاقیت الهی است: فشهود الحق فی النساء اعظم الشهود و اکمله، و صورت وصلت نکاح مانند توجه الهیست به خلقت انسانی و نفخ روح در قالب بعد تسویه، مانند دمیدن نطفه است در رحم تا مانند او فرزندی حاصل شود که خود را در وی مشاهده کند و اعظم الوصله النکاح و هو نظیر التوجه الالهی علی من خلقه علی صورته ...
صفات و کرامات امام حسن عسکری (ع)
...، بزرگ مسیحیان (جاثلیق) و راهبان وتعدادی از مسیحیان در این مراسم شرکت کردند. در میان آنها راهبی بود که هرگاه دست خویش را به سوی آسمان بالا می برد، باران باریدن می گرفت، مردم از کار او در دین خود به شکّ افتادند و شگفت زده شدند و به دین نصاری گراییدند. خلیفه کسی را به سراغ امام عسکری علیه السلام که در زندان بود فرستاد. او را از زندان نزد خلیفه آوردند. خلیفه گفت: امّت جدّت را دریاب که ...
نزدیکتر به اسم اعظم از دید امام عسکری(ع)
...: حضرت امام حسن عسکری(ع) یازدهمین پیشوای شیعیان، در سال 232 هجری قمری چشم به جهان گشود. القاب آن بزرگوار را الصّامت ، الهادی ، الرفیق ، الزّکی و النّقی ذکر کرده اند؛ برخی از مؤرخان لقب الخالص را هم بر القاب آن حضرت افزوده اند، البته ابن الرضا عنوانی است که امام جواد و امام عسکری – علیهما السلام- هر دو به آن شهرت یافته اند. دوران زندگانی و امامت امام حسن عسکری(ع) در ...
بنیانگذار وحدت وجود، حلاج یا ابن عربی؟
علاوه بر درک وحدت شهود به حقیقت وحدت وجود نیز دست یافته است؛ تا جایی که می توان أنا الحق او را صریح ترین تجلی اندیشه ی وحدت وجود وی برشمرد. کلیدواژه ها: حلاج، وحدت وجود، وحدت شهود، عین الجمع، جمع الجمع. مقدمه حسین ابن منصور حلاج یکی از شخصیت های برجسته ی عرصه ی عرفان و تصوف در قرن دوم و اوایل قرن سوم هجری است که بیان جنجال برانگیزترین شطحیات توسط او، معمای اقوال و حالات وی ...
کرامت های هدایتی، معیشتی و شفای بیماران از امام حسن عسکری(ع)
را خواند از هوش رفت و چون، هوش آمد و امام علیه السلام را تصدیق کرد و هدایت شد.(6) 5 سالی در سامرا قحطی شد، حاکم عباسی معتمد دستور داد مردم نماز باران بخوانند تا گرفتاری رفع شود. مردم به دستور او سه روز نماز باران خواندند و دعا کردند اما از باران خبری نشد، روز چهارم جاثلیق بزرگ رهبر مسیحیان جهان با جمعی از راهبان و مریدان خود به بیابان رفت و یکی از راهبان هر وقت دست به دعا می کرد، باران ...
ائمه جمعه باید معیارها و شاخص های انتخابات را برای مردم بیان کنند
دست مسلمانان خارج کردند. نماینده ولی فقیه در استان کرمان با بیان اینکه مایه ترقی و تکامل برای همه ملت ها ایمان به خدا، نبوت، معاد، اخلاق سالم، عمل صالح و درست است، گفت: رمز عقب ماندگی مسلمانان و علت و علل ضعفی که در جوامع اسلامی به چشم می خورد این مسئله بوده که بعد از رحلت نبی مکرم اسلام فتنه ای به وجود دارد. وی با اشاره به فرموده امام زمان (عج) مبنی براینکه دین و معارف اسلام ...
چرا امام حسن عسکری(ع) همواره در بند بودند؟
خلفای بنی عباس خواستند امام حسن عسکری علیه السلام را بکشند زیرا به آنها خبر رسیده بود که حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در صلب اوست، آن ها آن حضرت را چندین بار زندانی نمودند.(4) و نیز روایت شده امام حسن عسکری علیه السلام هنگام ولادت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف فرمود: ظالمان پنداشتند که مرا می کشند تا نسل مرا قطع نمایند، آن ها قدرت خداوند قادر را چگونه دیده اند.(5) این ...
تحقیق درباره ی ماهیت منّ و سلوی
گذارد که بدون رنج و تعب بدست آورند. و روایت شده از حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) که: الکماة من المن و ماؤها شفاء العین (یعنی دنبلان جزو من است و آب آن شفای چشم است). و حضرت صادق (علیه السلام) فرموده که من بر بنی اسرائیل بعد از فجر تا طلوع شمس نازل می شد پس هرکس در این وقت خواب بود نصیبش را برنمی گرفت- از همین جهت است که خواب در این وقت خواب بود نصیبش را برنمی گرفت- از همین جهت ...
حضور ایران در سوریه قانونی و مشروع/معضل بزرگ جامعه انسانی منیّت است/توقف صدور آرم طرح ترافیک روزانه/ ...
اساسی فعلی جمهوری اسلامی بحث شورایی اداره شدن رهبری مطرح نیست و این موضوع فقط در قانون اساسی اولیه جمهوری اسلامی ایران بود؛ به همین دلیل بحث شورایی اداره شدن رهبری بعد از حضرت امام(ره) مطرح شد که از جمله افراد مطرح شده در شورای رهبری آیت الله خامنه ای، آیت الله مشکینی و آیت الله موسوی اردبیلی بودند که این ترکیب به عنوان شورای رهبری رأی نیاورد. همه هم می دانستند که این مسئله عین ولایت فقیه است و ...
هشتم ربیع الاول؛روزی که خورشید سامرا غروب کرد
.../9/29 - 11:31 508810 به گزارش خبرنگار کتاب شبستان ،حضرت امام حسن بن علی بن محمد ملقب به ابو محمد و ابن الرضا و معروف به عسکری ، یازدهمین امام شیعیان می باشد. درباره تاریخ ولادت، محل ولادت امام حسن عسکری (علیه السلام) میان مورخان اختلاف است، اما مشهور این است که ایشان در ماه ربیع الثانی سال 232 ق چشم به جهان گشود. ایشان و پدرش بزرگوارشان، امامین عسکریین نامیده می شوند زیرا شهری ...
امروز چه ادعیه و زیاراتی بخوانیم؟+صوت
قرائت زیارت امام حسن عسکری علیه السلام 1. زیارت امام هادی و امام عسکری علیهم السلام مقام اول در زیارت دو امام معصوم حضرت امام علی نقی و حضرت امام حسن عسکری صلوات الله علیهما چون وارد شدی به سر من رای إن شاء الله و خواستی زیارت کنی آن دو امام همام علیهما السلام را پس غسل کن و بعد از رعایت آداب دخول حرم های شریفه با تأنی و وقار روانه شو تا به در حرم مطهر و اذن دخول عمومی را که در ...
گوشه هایی از تلاش علمی امام مظلوم و محبوس شیعه
بود که در این زمینه به برخی نمونه ها اشاره می شود: یک. در دورانی که امام حسن عسکری علیه السلام در زندان بود، یکسال بر اثر خشکسالی قحطی شدیدی به وجود آمد. علمای اسلام مردم را جمع کرده، برای نماز استسقاء (طلب باران) به بیابان بردند و نماز خواندند. این قضیه چندین بار تکرار شد و اثری از باران دیده نشد؛ اما علمای نصارا وقتی با مسیحیان نماز استسقا خواندند، باران آمد و چندین بار این قضیه ...
تفسیر بر اساس ترتیب نزول با سه قرائت
را ترتیبی می داند که در زمان حضرت رسول صورت گرفته است (دروزه،، 6/ 126). او برخلاف ملاحویش، حتی منکر ترتیب مصحف حضرت علی (علیه السلام) براساس ترتیب نزول است. وی در این باره می گوید: گزارشی که می گوید امام علی (علیه السلام) مصحفش را برخلاف مصحف موجود سامان داده بود در محل تردید جدی قرار دارد، چرا که در این باره حتی یک روایت صحیح وجود ندارد که کسی این مصحف را دیده باشد. حتی از ابن سیرین نقل شده ...